missä olitte siihen aikaan?
itse olin tullut juuri armeijasta ja jatkoin opintoja yliopistossa kun lama iski kovimman piikin juuri teknologia teollisuuteen mitä minun piti opiskella.
isku osui minuun niin kovasti myös sen takia kun opiskelijana ruoasta oli kovasti pulaa. sen jälkeen jouduin mielisairaalahoitoon.. pelottaa että lama iskee uudestaan, en ehkä selviäisi toista kertaa..
https://fi.wikipedia.org/wiki/Taantuma_(2008–2009)https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001704728.html
vuoden 2009 lama
13
<50
Vastaukset
- Anonyymi
En ole koskaan kuullutkaan mistään vuoden 2009 lamasta. Itselläni ei ole mitään lamaa ollut koskaan. Missäkö olin? Kotona Helsingissä.
- Anonyymi
No jos olin diplomi insinööri opiskelija oulussa mahdollisena työpaikkana kännykkävalmistus. Niin tuo lama osui kohdalleni helvetisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos olin diplomi insinööri opiskelija oulussa mahdollisena työpaikkana kännykkävalmistus. Niin tuo lama osui kohdalleni helvetisti.
Kännykkävalmistuksen alihankintaketjuun lama toki osui. Eteen tuli irtisanominen työpaikan konkurssin myötä, lopputulemana alan vaihto ja siitä lähtien virkeä palkkakehitys. Toivotaan ettei nykyinen ala ole yhtä suhdanneherkkä.
Muutamaa vuotta aiemmin hankittu insinöörikoulutus tarjosi onneksi laajat työllistymismahdollisuudet tekniikan alalle, alan vaihto sujui lyhyehköllä perehdytyksellä. Tätä vasten en ymmärrä, miksi varsinkaan DI:n paperit olisivat olleet työllistymistä rajoittava seikka ainakaan enempää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kännykkävalmistuksen alihankintaketjuun lama toki osui. Eteen tuli irtisanominen työpaikan konkurssin myötä, lopputulemana alan vaihto ja siitä lähtien virkeä palkkakehitys. Toivotaan ettei nykyinen ala ole yhtä suhdanneherkkä.
Muutamaa vuotta aiemmin hankittu insinöörikoulutus tarjosi onneksi laajat työllistymismahdollisuudet tekniikan alalle, alan vaihto sujui lyhyehköllä perehdytyksellä. Tätä vasten en ymmärrä, miksi varsinkaan DI:n paperit olisivat olleet työllistymistä rajoittava seikka ainakaan enempää.Olin vasta toisella vuodella opiskelemassa. Ei kesätyötä, ei rahaa ei mitään.
Nokia ilmoitti kokoajan vähennyksistä yms, tuli peruuttamatonta vähennystä alalle ja työllisyyteen.
Opiskelullani ei ollut kuolevalla alalla mitää merkitysyä enää ihmisille. Normaali oloissa olisin saanut tukea koska opintojen onnistuessa ala oli aiemmin tuottoisa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin vasta toisella vuodella opiskelemassa. Ei kesätyötä, ei rahaa ei mitään.
Nokia ilmoitti kokoajan vähennyksistä yms, tuli peruuttamatonta vähennystä alalle ja työllisyyteen.
Opiskelullani ei ollut kuolevalla alalla mitää merkitysyä enää ihmisille. Normaali oloissa olisin saanut tukea koska opintojen onnistuessa ala oli aiemmin tuottoisa.Uskomatonta, että diplomi-insinööri voi edes suunnitella kouluttautuvansa suoraan kuolevalle alalle, kyseessä kun on kuitenkin tekniikan alan yleissivistävä koulutus. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään lankapuhelinasentajan tai lypsykonehuoltajan ammattitutkinto.
Langattomat protokollat, antennit, signaalinkäsittely, elektroniikka, sulautetut ohjelmistot, akkuteknologia, you name it. Mistään noista et saanut Nokian jälkeen enää mitään irti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskomatonta, että diplomi-insinööri voi edes suunnitella kouluttautuvansa suoraan kuolevalle alalle, kyseessä kun on kuitenkin tekniikan alan yleissivistävä koulutus. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään lankapuhelinasentajan tai lypsykonehuoltajan ammattitutkinto.
Langattomat protokollat, antennit, signaalinkäsittely, elektroniikka, sulautetut ohjelmistot, akkuteknologia, you name it. Mistään noista et saanut Nokian jälkeen enää mitään irti?Työpaikkoihin vaadittiin aina 5v kokemus alalta. Mahdoton saavuttaa..
Myös ympäristötuetoisuuteni lisäännyttyä akku, elektroniikka jäte ongelma sai alan tuntumaan moraalisesti väärältä.
Lisäksi huoli langattomien verkkojen turvallisuudesta, sain vaikutelman että turvallisuus ei ole taattua.
Nämä kaikki sai oloni itsetuhoiseksi yhdistettynä raha vaikeiksiin ja ihmissuhde ongelmiin. Mahdotonta oli jatkaa opintoja sillä alalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työpaikkoihin vaadittiin aina 5v kokemus alalta. Mahdoton saavuttaa..
Myös ympäristötuetoisuuteni lisäännyttyä akku, elektroniikka jäte ongelma sai alan tuntumaan moraalisesti väärältä.
Lisäksi huoli langattomien verkkojen turvallisuudesta, sain vaikutelman että turvallisuus ei ole taattua.
Nämä kaikki sai oloni itsetuhoiseksi yhdistettynä raha vaikeiksiin ja ihmissuhde ongelmiin. Mahdotonta oli jatkaa opintoja sillä alalla.Taantuma ei tainnut olla sittenkään syynä ammatilliseen alamäkeesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin vasta toisella vuodella opiskelemassa. Ei kesätyötä, ei rahaa ei mitään.
Opiskelullani ei ollut kuolevalla alalla mitää merkitysyä enää ihmisille. Normaali oloissa olisin saanut tukea koska opintojen onnistuessa ala oli aiemmin tuottoisa.IT-kupla posahti heti omien opintojeni aluksi, ala näytti katoavan yhtä nopeasti kuin syntyikin. Kävihän se tietysti hetken motivaation päälle. Opiskelutalvien ruokarahat tienasin kesäisin ruohonleikkuulla vanhempien nurkissa majaillen. Valmistuttuani rekrytoiduin alalle aluksi palkatta, opintolainan turvin. Tietysti duunistani alettiin lopulta maksamaan rahaa, sijoitukseni kääntyi ennen pitkää siis voitolliseksi.
Mistään alan tuottoisuudesta on turha vetää mitään johtopäätöksiä. Pääasia on, että on työnantajalle enemmän hyödyksi kuin haitaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
IT-kupla posahti heti omien opintojeni aluksi, ala näytti katoavan yhtä nopeasti kuin syntyikin. Kävihän se tietysti hetken motivaation päälle. Opiskelutalvien ruokarahat tienasin kesäisin ruohonleikkuulla vanhempien nurkissa majaillen. Valmistuttuani rekrytoiduin alalle aluksi palkatta, opintolainan turvin. Tietysti duunistani alettiin lopulta maksamaan rahaa, sijoitukseni kääntyi ennen pitkää siis voitolliseksi.
Mistään alan tuottoisuudesta on turha vetää mitään johtopäätöksiä. Pääasia on, että on työnantajalle enemmän hyödyksi kuin haitaksi.Sain luennoilla niin pahoja säpsähtely ja kuoleman pelko kohtauksia, koska kärsin koulukiusaamisen ja syrjinnän takia ihmispelosta. että en voinut käydä siellä muutoin kuin krapulaisena.
- Anonyymi
Hullujenhuoneella on nykyään hyvät sapuskat.
- Anonyymi
Miten liittyy asiaan? Itse koen sen katkeruutta aiheuttavana asiana että elämälleni on sellainen kokemus järjestynyt.
Minä tein parhaani ja uskoin systeemiin ennenkuin mut perinpohjaisesti petettiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten liittyy asiaan? Itse koen sen katkeruutta aiheuttavana asiana että elämälleni on sellainen kokemus järjestynyt.
Minä tein parhaani ja uskoin systeemiin ennenkuin mut perinpohjaisesti petettiin.Itseensä uskominen jäi kuitenkin välistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseensä uskominen jäi kuitenkin välistä.
Niin jäi koska sitä ei minulle kukaan ohjeistanut. Sehän ihmisten kylmyys minua kohtaan suurin keskustelun aihe onkin. Elin pääosin rakkaudettoman lapsuuden. Sekin oli muidenvika tavallaan. Ei voi pakottaa ketään välittämään jis ei välitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p575855Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "773193Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella232380No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402075- 191988
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61609Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83121281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201206Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah811075