Joo eli japsi-lavurissa on otteessa omamassa 2000kg ja kokonaismassa 3000kg. Sen jälkeen autoon on tullut lavakate, vetokoukku, vinssi, pohjapanssarointi, lisäakku, ilmakompressori, painavammat teräsvanteet, ja vaikka mitä pientä invertteriä sun muuta vahvistinta, webastoa ja lavavanerointia.
Ei ole kukaan kysellyt, mutta mietimpä vain että mikä on pakettiauton minimi kantavuus? Onko 2015 vuoden autoa vielä mahdollista katsastaa 2020vuona huoltoautoksi, tai joksikin muuksi jossa saa olla kiinteät lisävarusteet, vai joutuuko teoriassa pahimmillaan ruuvailemaan palikoita irti katsastuksen ajaksi jos haluavat käyttää sitä vaa´alla?
Muutoskatsastetaanko vielä huoltoautoja?
6
1388
Vastaukset
- Anonyymi
Traficomin sivuilta löytyy tietoa kysymykseesi.
- Anonyymi
Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden. Tuohon kun vielä tulee kiinteä huoltovarustus päälle, niin voi olla että kantavuus ei riitä edes matkustajalle. Pakussa yksipaikkaisena riittää 1 kg kantavuutta ja kaksipaikkaisena yli 75 kg. Autoverohan tuosta menee maksuun, mikä lienee muutamia kymppejä. Muista että muuttamalla huoltoautoksi pystyt kiertämään tuon veron.
- Anonyymi
Nopea korjaus, kaksipaikkaisena riittää pakettiautossa yli 68 kg, koska 7 kg:n matkatavarat kuljetetaan tavaratilassa.
- Anonyymi
Edellinen vastaaja puhui kyllä niin paskaa kuin voi vaan puhua.
Autosi on siis käyttöönotettu 2015 eli on 8 §:n mukainen. Kantavuus täytyy olla ensiverotus hetkellä vähintään 680 kg, mutta sen jälkeen kantavuutta voi pienentää sen vaikuttamatta verotukseen. Toki matkustajalle täytyy jäädä kantavuutta (kuskin massa omamassassa).
Huoltoautoksi sen voi muutoskatsastaa mutta mitään vero hyötyä siitä ei saa. - Anonyymi
Kiitos vastaajille!
Autowikistä sain juuri tuon 680kg painon jonka perusteella rupesin pelkäämään että riittääkö se kohta enää kun auto on saanut varusteita toisen perään.
Pelkoni juontui siitä että olen joskus muutoskatsastanut 00-vuotisen hiluxin erillisjousituksesta jäykälle etuakselille, ja silloin muutoskatsastuksen ajaksi olisi pitänyt purkaa vinssit, helmaputket ja lavakaaret pois. Vältyin siitä työstä kun muutoskatsastin huoltoautoksi, jossa sai olla kiinteä varustelu.
Mutta olen kyllä kuullut katsureiden pistävän autoja uusintapunnitukseen kun on laitettu puskureita, vinssejä tai jäykkiä akseleita?
Mikään verohyöty ei tosiaan kiinnosta vaan että autossa saisi olla kiinteitä varusteita auton kokonaismassan sisällä, eikä tarvi kaikkea ruuvata vuosittain irti.- Anonyymi
Kaikki kikkailu ajoneuvoluokan muutoksista perustuu vain verohyötyyn!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1436008
- 1563069
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san4313037- 262344
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv492229Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m131937Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo711818- 791563
Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä141204Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍101132