Muutoskatsastetaanko vielä huoltoautoja?

Anonyymi

Joo eli japsi-lavurissa on otteessa omamassa 2000kg ja kokonaismassa 3000kg. Sen jälkeen autoon on tullut lavakate, vetokoukku, vinssi, pohjapanssarointi, lisäakku, ilmakompressori, painavammat teräsvanteet, ja vaikka mitä pientä invertteriä sun muuta vahvistinta, webastoa ja lavavanerointia.

Ei ole kukaan kysellyt, mutta mietimpä vain että mikä on pakettiauton minimi kantavuus? Onko 2015 vuoden autoa vielä mahdollista katsastaa 2020vuona huoltoautoksi, tai joksikin muuksi jossa saa olla kiinteät lisävarusteet, vai joutuuko teoriassa pahimmillaan ruuvailemaan palikoita irti katsastuksen ajaksi jos haluavat käyttää sitä vaa´alla?

6

80

    Vastaukset

    • Traficomin sivuilta löytyy tietoa kysymykseesi.

    • Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden. Tuohon kun vielä tulee kiinteä huoltovarustus päälle, niin voi olla että kantavuus ei riitä edes matkustajalle. Pakussa yksipaikkaisena riittää 1 kg kantavuutta ja kaksipaikkaisena yli 75 kg. Autoverohan tuosta menee maksuun, mikä lienee muutamia kymppejä. Muista että muuttamalla huoltoautoksi pystyt kiertämään tuon veron.

      • Nopea korjaus, kaksipaikkaisena riittää pakettiautossa yli 68 kg, koska 7 kg:n matkatavarat kuljetetaan tavaratilassa.


    • Edellinen vastaaja puhui kyllä niin paskaa kuin voi vaan puhua.

      Autosi on siis käyttöönotettu 2015 eli on 8 §:n mukainen. Kantavuus täytyy olla ensiverotus hetkellä vähintään 680 kg, mutta sen jälkeen kantavuutta voi pienentää sen vaikuttamatta verotukseen. Toki matkustajalle täytyy jäädä kantavuutta (kuskin massa omamassassa).

      Huoltoautoksi sen voi muutoskatsastaa mutta mitään vero hyötyä siitä ei saa.

    • Kiitos vastaajille!

      Autowikistä sain juuri tuon 680kg painon jonka perusteella rupesin pelkäämään että riittääkö se kohta enää kun auto on saanut varusteita toisen perään.

      Pelkoni juontui siitä että olen joskus muutoskatsastanut 00-vuotisen hiluxin erillisjousituksesta jäykälle etuakselille, ja silloin muutoskatsastuksen ajaksi olisi pitänyt purkaa vinssit, helmaputket ja lavakaaret pois. Vältyin siitä työstä kun muutoskatsastin huoltoautoksi, jossa sai olla kiinteä varustelu.

      Mutta olen kyllä kuullut katsureiden pistävän autoja uusintapunnitukseen kun on laitettu puskureita, vinssejä tai jäykkiä akseleita?

      Mikään verohyöty ei tosiaan kiinnosta vaan että autossa saisi olla kiinteitä varusteita auton kokonaismassan sisällä, eikä tarvi kaikkea ruuvata vuosittain irti.

      • Kaikki kikkailu ajoneuvoluokan muutoksista perustuu vain verohyötyyn!


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin tehohoidon maksimi on ylittymässä

      huomisesta lähtien aletaan Ruotsissa tekemään valintoja keille annetaan tehohoitoa ja keille ei. 6,078 koronatapausta ja 333 kuollutta. Norjassa 5,29
      Maailman menoa
      239
      8583
    2. Mansikka- ja marjasato voidaan uhrata

      niillä ei ole mitään merkitystä elintarvikehuollon kannalta,ne voidaan uhrata.Elintarvikehuollon kannalta tärkeitä ovat vilja-ja perunasato ymv. mutta
      Maailman menoa
      296
      4623
    3. Kiuruvesi 11 koronatartuntaa!

      Onko kyseessä jokin hoitokoti tms? https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006463371.html
      Kiuruvesi
      109
      2140
    4. Kuinka heikoksi maan taloustilanne

      menee, ennenkuin tilalle astuvat taas Suomea kuntoon laittaneet PS, Kokoomus ja Keskusta?
      Maailman menoa
      125
      1569
    5. Korona: Kunta jätti sairaat vanhukset heitteille TAAS!!!

      Kuusamon kunta on ilmeisesti päättänyt jättää koronakriisissä riskiryhmään kuuluvat liikuntarajoitteiset vanhukset ilman ruokaa. Kunta on sopinut ett
      Kuusamo
      19
      1088