Muutoskatsastetaanko vielä huoltoautoja?

Anonyymi

Joo eli japsi-lavurissa on otteessa omamassa 2000kg ja kokonaismassa 3000kg. Sen jälkeen autoon on tullut lavakate, vetokoukku, vinssi, pohjapanssarointi, lisäakku, ilmakompressori, painavammat teräsvanteet, ja vaikka mitä pientä invertteriä sun muuta vahvistinta, webastoa ja lavavanerointia.

Ei ole kukaan kysellyt, mutta mietimpä vain että mikä on pakettiauton minimi kantavuus? Onko 2015 vuoden autoa vielä mahdollista katsastaa 2020vuona huoltoautoksi, tai joksikin muuksi jossa saa olla kiinteät lisävarusteet, vai joutuuko teoriassa pahimmillaan ruuvailemaan palikoita irti katsastuksen ajaksi jos haluavat käyttää sitä vaa´alla?

6

1268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Traficomin sivuilta löytyy tietoa kysymykseesi.

• Anonyymi

Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden. Tuohon kun vielä tulee kiinteä huoltovarustus päälle, niin voi olla että kantavuus ei riitä edes matkustajalle. Pakussa yksipaikkaisena riittää 1 kg kantavuutta ja kaksipaikkaisena yli 75 kg. Autoverohan tuosta menee maksuun, mikä lienee muutamia kymppejä. Muista että muuttamalla huoltoautoksi pystyt kiertämään tuon veron.

• Anonyymi

Nopea korjaus, kaksipaikkaisena riittää pakettiautossa yli 68 kg, koska 7 kg:n matkatavarat kuljetetaan tavaratilassa.

• Anonyymi

Edellinen vastaaja puhui kyllä niin paskaa kuin voi vaan puhua.

Autosi on siis käyttöönotettu 2015 eli on 8 §:n mukainen. Kantavuus täytyy olla ensiverotus hetkellä vähintään 680 kg, mutta sen jälkeen kantavuutta voi pienentää sen vaikuttamatta verotukseen. Toki matkustajalle täytyy jäädä kantavuutta (kuskin massa omamassassa).

Huoltoautoksi sen voi muutoskatsastaa mutta mitään vero hyötyä siitä ei saa.

• Anonyymi

Kiitos vastaajille!

Autowikistä sain juuri tuon 680kg painon jonka perusteella rupesin pelkäämään että riittääkö se kohta enää kun auto on saanut varusteita toisen perään.

Pelkoni juontui siitä että olen joskus muutoskatsastanut 00-vuotisen hiluxin erillisjousituksesta jäykälle etuakselille, ja silloin muutoskatsastuksen ajaksi olisi pitänyt purkaa vinssit, helmaputket ja lavakaaret pois. Vältyin siitä työstä kun muutoskatsastin huoltoautoksi, jossa sai olla kiinteä varustelu.

Mutta olen kyllä kuullut katsureiden pistävän autoja uusintapunnitukseen kun on laitettu puskureita, vinssejä tai jäykkiä akseleita?

Mikään verohyöty ei tosiaan kiinnosta vaan että autossa saisi olla kiinteitä varusteita auton kokonaismassan sisällä, eikä tarvi kaikkea ruuvata vuosittain irti.

• Anonyymi

Kaikki kikkailu ajoneuvoluokan muutoksista perustuu vain verohyötyyn!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe