Ite olen nähnyt pitkälle yli kymmenen.
Näin 4 vuoden aikana kesäisin kun vahdin omia ja kylän lapsia ehkä 6 kolaria, silloin elettiin 1980 lukua. Autotalliin tultiin ja lähdettiin, oli yksi "pimeä" kulma. Lisäksi oli paljon läheltä piti tilanteita.
Keväällä hyppäsi hirvi eteeni, vakkarissa satasen alueella 95. Kun jarrutin, ystävälliset takanatulijat väistivät ojaan , yksi katolleen, toinen puuta päin ja kolmas ei vaurioitunut kuin kenties alustasta. Vastaan tuli autoja ja rekkoja, onneksi tajusivat että oja oli ainoa tilanne. Tämä 2019.
Pari kertaa on tapahtunut niin että kuljettaja katsoi autoliikennettä pysähtyneenä suojatien eteen ja lähti kun autot olivat menneet. Toisessa tapauksessa auto ajoi minun päälleni. Tämä 2013.
Naurettavin kun kuski pysäköi autonsa jossa pitkä keula meni nurmikolle. Seuraavana päivänä kun talkkari alkoi leikata ruohoa, mies kävi siirtämässä autoaan taaksepäin, mutta samaan aikaan ajoi toinen juuri suoraan talliinsa ja koko ison uuden auton kylki ryppyyntyi. Tämä jotain 2017. Kun olin vieressä ja tunsin molemmat, oli pakko lähteä kireesti pois.
Ja maantiellä olen auttanut kahta entistä ohittajaani. Toiselle antanut lämmintä istuinpenkkiä hinausautoa odetellessa, kesti muuten yöllä lähes 3 tuntia ja eka ei lähtenyt lainkaan. Toisessa tapauksessa otin äidin ja lapset kyytiin ja vein turvaan. Paikallislehdessä tästä olikin.
Ja pikku kolhuja on tullut kameran kuvaan, kun joku on peruuttanut parkkipaikalle ja hieman epäonnistunut ja lähtenyt. Yksi jopa ajoi, parkkasi
vain 20 m päähän ja meni rauhassa kauppaan.
Montako ihan oikeaa kolaria olette nähneet
12
60
Vastaukset
- Anonyymi
Olet selvästi ÄLYKÄS autoilija. Itselleni taas ei ole kolareita sattunut 38 vuoden autoilu-urani aikana......
- Anonyymi
Sitä montako kolaria olen nähnyt en ole pitänyt lukua. Mennessäni 2012 moottoripyörä messuille näin varmuudella yli kymmenen ja kymmeniä rysäyksiä kuulin sillä kertaa. Kuin ihmeen kaupalla oma autoni säästyi kolhuilta ja naarmuilta. Messut jäi sillä kertaa näkemättä, sillä siinä sumassa oltiin yli viisituntia ennen kuin päästiin pois. Siinä joukkokolarissa oli yli sata autoa osallisena. Kesti kauan enen kuin uskalsi tulla autosta pois sillä sitä rytinää kesti pitkään. Joissain kohtaa oli autoja kahdessa kerroksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä montako kolaria olen nähnyt en ole pitänyt lukua. Mennessäni 2012 moottoripyörä messuille näin varmuudella yli kymmenen ja kymmeniä rysäyksiä kuulin sillä kertaa. Kuin ihmeen kaupalla oma autoni säästyi kolhuilta ja naarmuilta. Messut jäi sillä kertaa näkemättä, sillä siinä sumassa oltiin yli viisituntia ennen kuin päästiin pois. Siinä joukkokolarissa oli yli sata autoa osallisena. Kesti kauan enen kuin uskalsi tulla autosta pois sillä sitä rytinää kesti pitkään. Joissain kohtaa oli autoja kahdessa kerroksessa.
Oliko tämä se Kuopion ketjukolari suma vai Vantaalla ?
Oli missä oli, niin syy oli yksiselitteisen selvä. Ei tajuttu huonossa säässä ja kelissä pitää turvaväliä ja vauhtia ei myöskään osattu sovittaa kelin mukaiseksi lainkaan. Kaikki ajoivat vaan kuin synnin sumussa ajatuksena vain päästä mahdollisimman nopeaa eteenpäin.
Joku tietenkin alkaa taas kommentoimaan, että näsäviisas siellä kirjoittelee, mutta keksisitkö, tai näkisitkö itse tapahtumalle muuta parempaa syytä. Älä vaan ala esittämään tavan takaa, että normaali vahinkotilanne, joille ei mahda yhtikäs mitään. Sanon jo nyt valmiiksi, että täysin väärä tilannekuva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tämä se Kuopion ketjukolari suma vai Vantaalla ?
Oli missä oli, niin syy oli yksiselitteisen selvä. Ei tajuttu huonossa säässä ja kelissä pitää turvaväliä ja vauhtia ei myöskään osattu sovittaa kelin mukaiseksi lainkaan. Kaikki ajoivat vaan kuin synnin sumussa ajatuksena vain päästä mahdollisimman nopeaa eteenpäin.
Joku tietenkin alkaa taas kommentoimaan, että näsäviisas siellä kirjoittelee, mutta keksisitkö, tai näkisitkö itse tapahtumalle muuta parempaa syytä. Älä vaan ala esittämään tavan takaa, että normaali vahinkotilanne, joille ei mahda yhtikäs mitään. Sanon jo nyt valmiiksi, että täysin väärä tilannekuva.Tuo oli se Vantaan ketjukolari suma. Syynä alkanut lumisade. Muuttuneesta kelistä huolimatta useimmat eivät himmanneet yhtään. Näkyvyys heikkeni paljon niin ettei näkynyt kuin korkeintaa 50 metriä eteen. Koomisintä oli nähdä se kun olin jo pysähdyksissä keskikaistaa meni porukkaa reipasta vauhtia ohi, vaikka siellä edessä oli jo tie tukossa. Pauketta kesti jonkin aikaa ennen kuin näin niitä törmäyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli se Vantaan ketjukolari suma. Syynä alkanut lumisade. Muuttuneesta kelistä huolimatta useimmat eivät himmanneet yhtään. Näkyvyys heikkeni paljon niin ettei näkynyt kuin korkeintaa 50 metriä eteen. Koomisintä oli nähdä se kun olin jo pysähdyksissä keskikaistaa meni porukkaa reipasta vauhtia ohi, vaikka siellä edessä oli jo tie tukossa. Pauketta kesti jonkin aikaa ennen kuin näin niitä törmäyksiä.
Olisi mukava tietää, millaiset massa oikeudenkäynti kiistat on tuon jälkeen puitu ja pantiinko kaikki syyllisiksi. Varmasti sellainen, joka tajusi pitää välimatkaa edellään ajavaan, säästyi syyllisyydeltä, kun ei törmännyt edellä ajavan perään. Tietysti on voinut käydä niinkin, että vaikka ei olisi törmännytkään edellä ajavaan, niin takana oleva törmyri on voinut pukata vauhdista viattoman edellä menevän perään. Tietysti tarpeeksi pitkä välimatka olisi auttanut siinäkin, koska jos itse on pysähtynyt 50 metrin päähän, niin tuskin enää takaa tuleva törmääjä olisi saanut liu´utettua enää noin pitkää matkaa edellään menevää turvaväliä pitävää enää seuraavan perään.
Sum-summarum, tämä raivokas ketjukolarisuma antoi vain kovan muistuksen siitä, miten tärkeä on sen turvavälin pitäminen. Mutta eihän näistä opita, näitä samoja ketjukolareita tulee joka talvi. Liikennekulttuuri on muuttumaton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi mukava tietää, millaiset massa oikeudenkäynti kiistat on tuon jälkeen puitu ja pantiinko kaikki syyllisiksi. Varmasti sellainen, joka tajusi pitää välimatkaa edellään ajavaan, säästyi syyllisyydeltä, kun ei törmännyt edellä ajavan perään. Tietysti on voinut käydä niinkin, että vaikka ei olisi törmännytkään edellä ajavaan, niin takana oleva törmyri on voinut pukata vauhdista viattoman edellä menevän perään. Tietysti tarpeeksi pitkä välimatka olisi auttanut siinäkin, koska jos itse on pysähtynyt 50 metrin päähän, niin tuskin enää takaa tuleva törmääjä olisi saanut liu´utettua enää noin pitkää matkaa edellään menevää turvaväliä pitävää enää seuraavan perään.
Sum-summarum, tämä raivokas ketjukolarisuma antoi vain kovan muistuksen siitä, miten tärkeä on sen turvavälin pitäminen. Mutta eihän näistä opita, näitä samoja ketjukolareita tulee joka talvi. Liikennekulttuuri on muuttumaton."Liikennekulttuuri on muuttumaton."
Mikähän mahtanee olla se mystinen "liikennekulttuuri" jonka syyksi kaikki liikenneonnettomuudet lasket?
- Anonyymi
Olen nähnyt montakin kolaria ainakin niiden tapahtumien jälkeen, eli en suoranaista.
Oltiin linja-auton kyydissä jyrkästi oikealle kääntyvässä mutkassa, kun edestä paukaisi hilman merkkinen henkilöauto linja-automme keulaan. Syykin oli päivänselvä, sillä hankilöauton kuljettaja ajoi liukkaalla kelillä mutkaan aivan liian isolla tilanne nopeudella, josta johtui se, että auto oikaisi mutkan väärällä kaistalla. Turhaan ei täällä kirjoitella tilanne nopeuden merkityksestä, vaan pääasiana on vain se, että vauhti on aina sitä luokkaa, mitä liikennemerkki osoittaa,.
Meitä ajoi kolmen auton letka, jossa me olimme kolmantena, eli toisena menevän perässä turvaväliä pitäen. Yht´äkkiä toisena menevä turvaväliä pitämätön auto törmäsi ensimäisenä ajavan perään, joka oli hiljentänyt aikeenaan kääntyä vasemmalla olevalle levähdys alueelle. Etumainen auto sinkoutui ojaan ja törmääjä auton keula ruttaantui. Siihen sitten pyähdyimme ja huomautimme törmääjälle, että miten sitä tuolla lailla törttöillään. Tavanomainen vastaus oli, että tapahtuma tuli yllätyksenä ja en ehtinyt jarruttaa.
Turhaan ei siis täällä kirjoitella ennakoivasta ajotavasta- Anonyymi
Pääsit sitten onnettomuuteen joutuneelle päätäsi aukomaan. Ihme ettet pataasi saanut, ymmärrettävää aikakin olisi ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsit sitten onnettomuuteen joutuneelle päätäsi aukomaan. Ihme ettet pataasi saanut, ymmärrettävää aikakin olisi ollut.
Eikö muka olisi saanut päätä autoa tuollaiselle törpölle, joka kehtaa ajaa varomattomasti ja suistaa edellään ajava ojaan, joille mahdollisesti tuli vakavia vammoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö muka olisi saanut päätä autoa tuollaiselle törpölle, joka kehtaa ajaa varomattomasti ja suistaa edellään ajava ojaan, joille mahdollisesti tuli vakavia vammoja.
Aina pitää vittuilla kolarin osapuolille :D mitäs toheltavat
- Anonyymi
Joo, näin hirvikolarin oikein läheltä, suorastaan turhan läheltä kun itse hirven kylkeen jysäytin moottoripyörällä. Jonkunlaisen trauman aiheutti, muutama vuosi meni ennenkuin osasi taas rennosti ajaa.
- Anonyymi
80-luvun alusta asti on ajettu. Pari kertaa on tullut oltua kolarissa osallisena, kun kaikki eivät hallitse ajoneuvojaan vaan ne vievät heitä. Aina en ole siis onnistunut väistämään huonoja kuljettajia, mutta hyvin usein kuitenkin. Toisaalta kolaroijilla on varmasti myös parempi itsetunto eivätkä he ajattele muita ajessaan vaan etenevät kuin juna joka ei helposti pysähdy.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481198Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 125979
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13825- 39812