Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Starttiongelma

Antti

Tietääkö kukaan mistä voisi johtua sellainen vika
että kun starttaa niin kuuluu vaan naksahdus.
Tämä ei kuitenkaan tapahdu aina vaan aina silloin
tällöin. Ärsyttää kuitenkin kun ei ikinä tiedä
koska starttaa ja koska ei. Akun varoitusvalo
palaa koko ajan himmeällä ja aina kun laittaa
päälle lisää sähkölaitteita niin valo voimistuu.
Jos joku tietäs mistä vois olla kyse niin olis
kiva saada apua. Akun kengät olen putsannut ja
akusta lähtevien johtojen liittimet katsonut
kuntoon.

18

9037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petri

      jos lataus valo palaa auton käydessäkin niin
      olisikohan syytä tarkistaa lataus. tyhjällä
      akulla startti tosiaan vain naksahtelee..

    • osaJaska

      Mun pösössä oli sama ongelma viime keväänä.
      Yritin sietää vikaa, mutta se vain paheni ja
      paheni. Sitten sain tarpeekseni ja menin tutun
      autosähkömiehen luo ja vot, alta tunnissa kaikki
      oli taas kunnossa, eikä maksanut kuin startin
      korjaussarjan verran.

      Tosin nykyään suurin osa korjaamoista on niin
      laiskoja, että pistävät uuden startin suosiolla
      eivätkä korjaa vanhaa. Mun korjaus tuli maksamaan
      reilu 400 markkaa, uusittiin hiilet ja muita
      pikkuosia (Boschin startti), puhdisteltiin ja
      viilattiin. Ehkä ilman kaveri-alennusta hinta
      olisi pyörinyt 500-700 markan paikkeilla.

      Korjauta startti, vika vain pahenee. Rele on
      kunnossa kun kerran naksahtaa. Jos startti
      pyöriin, muttei kone, on ns. siirtäjävipu jumissa
      jne. Mutta pelkkä naksahdus kertoo, ettei startti
      lähde pyörimään, vika siis startin sisällä
      hiilipinnoissa.

      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan avot...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan avot...

        Kiitoksia kovasti vastauksestasi! Jospa nyt vihdoinkin alkais sitikka starttaamaan.


    • Scamp

      aiheutti minulla se että usein kuului vain
      naksaus ja ei startannut, muutaman yrityksen
      jälkeen aina onnistui. Toinen vika minkä lukko
      aiheutti oli että, avainta lukossa
      heiluttelemalla sai mittariston valot syttymään
      ja sammumaan.

      Lainatakseni tekstiä BX-kliniikasta laturi
      ongelmaan:

      -Laturi yleensä uusilla 150.000 km:n jälkeen,
      hiilet voi (ja kannattaisi) yleensä vaihtaa
      (riipuu merkistä, esim. Mitsubishi) , jos
      kerkeää, muuten loppuun palaneet hiilien kantaosa
      rikkoo laturin akselia, jolloin vaaditaan
      ammattimaista laturin kunnostusta. Saatavissa
      kuitenkin edullisia uusia latureita
      tarvikeliikkeistä. Viimeisilään olevan laturin
      tunnistaa kierrosten mukaan kovenevasta
      korkeataaajuisesta äänestä (ei välttämättä kovin
      voimakas) tai viimestään kun latauksen merkkivalo
      alkaa palamaan, mutta sammuu kierroksia
      lisätessä, tällöin on kuitenkin kysymys enää
      muutamasta sadasta ajokilometristä ennen laturin
      loppua.

    • Ana

      Akusssa ja laturissa ei ole vikaa!Akussa on
      virtaa,vaikka muille jakaa!Auto ei hievahtanut
      pariin viikkoon mihinkään, vaikka kävin
      päivittäin naksuttelemassa!Mutta yks kaunis päivä
      se starttas!
      Mutta aloin epäillä olisko sähkölaitteet syynä
      tähän ongelmaan ettei starttaa, kun se mitä
      enempi sähkölaitteita on päällä niin sitä
      kirkkaammaksi akku valo syttyy. Onko ollut teillä
      sähköongelmia????

      • martsa

        Jos startti moottori vain naksahtaa, kun kääntää
        avaimesta.on vika solenoidin hapettuneissa
        kärjissä.(se mötikkä siinä starttimoottorin
        päällä) Ei taida nykyautoissa enää päästä
        viilmaan sen kärkiä,kun on rakenteet niin
        prässättyjä.


      • IJN

        Onko se varmasti startti joka naksahtaa?
        Konetilassa kun on muitakin naksujia. Jos startti
        ei naksahda, tarkista solenoidille tulevan ohuen
        johdon liitos, se on monessa automerkissä
        starttaamattomuuden yleinen syy. Jos startti
        naksahtaa kunnolla muttei pyöri, vika voi em.
        liitoksen lisäksi olla itse starttimoottorissa,
        solenoidissa tai siinä paksummassa johdotuksessa.


      • citroen for ever
        IJN kirjoitti:

        Onko se varmasti startti joka naksahtaa?
        Konetilassa kun on muitakin naksujia. Jos startti
        ei naksahda, tarkista solenoidille tulevan ohuen
        johdon liitos, se on monessa automerkissä
        starttaamattomuuden yleinen syy. Jos startti
        naksahtaa kunnolla muttei pyöri, vika voi em.
        liitoksen lisäksi olla itse starttimoottorissa,
        solenoidissa tai siinä paksummassa johdotuksessa.

        Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
        sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
        Oireet viittais tälläiseen.


      • ana
        citroen for ever kirjoitti:

        Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
        sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
        Oireet viittais tälläiseen.

        Siis akun ja korin välinen maadoitus johto on
        tsekattu ja akkukengät ja navat on putsattu eikä
        ole korjaantunut. Maadoitusta minäkin hieman
        aluksi epäilin. Sellanen juttu vielä että akun
        varotusvalo palaa koko ajan himmeästi ja kun
        lisää sähkölaitteiden määrää niin valo voimistuu.
        Viittaisi juuri johonkin sähköongelmaan. ei
        oikein voi viedä korjaamoonkaan kun tietenkään
        silloin ei vikaa esiinny niin vaikea korjata kun
        ei tiedä vikaa. Niin ei teillä kellään olis ollut
        samanlaista vikaa ja saanut selville mikä oli
        ongelma tai jos joku muuten vaan tietäs mistä
        kannattas katsoa.


      • shakal
        citroen for ever kirjoitti:

        Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
        sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
        Oireet viittais tälläiseen.

        ... ja lisäksi tee uusi maadoituspiste terveeseen
        peltiin. Itselläni oli sama ongelma Seatissa -
        uusin molemmat maakaapelit, muttei vaikutusta.
        Kaikki muu toimi autossa kuin unelma, paitsi
        startti. Ongelma johtui lopulta siitä, että
        koriin menevä maajohto, joka olli kiinnitetty
        akun jalustaan, ei enää ollutkaan kontaktissa
        koriin kun se koko jalusta oli mäfäntynyt korista
        irti ... :) Kokeile ensin pienellä johdonpätkällä
        akun miinusnavasta johonkin sopivaan korin
        kohtaan, ja jos sillä toimii, rakenna maajohdot
        akulle uusiksi.


      • ana
        shakal kirjoitti:

        ... ja lisäksi tee uusi maadoituspiste terveeseen
        peltiin. Itselläni oli sama ongelma Seatissa -
        uusin molemmat maakaapelit, muttei vaikutusta.
        Kaikki muu toimi autossa kuin unelma, paitsi
        startti. Ongelma johtui lopulta siitä, että
        koriin menevä maajohto, joka olli kiinnitetty
        akun jalustaan, ei enää ollutkaan kontaktissa
        koriin kun se koko jalusta oli mäfäntynyt korista
        irti ... :) Kokeile ensin pienellä johdonpätkällä
        akun miinusnavasta johonkin sopivaan korin
        kohtaan, ja jos sillä toimii, rakenna maajohdot
        akulle uusiksi.

        Voisko akun varoitusvalon palaminen koko ajan
        johtua huonosta maadoituksesta?


      • Visa-mies
        ana kirjoitti:

        Voisko akun varoitusvalon palaminen koko ajan
        johtua huonosta maadoituksesta?

        Laturi tarvitsee maata myös koneen välityksellä.
        Ota laturi irti koneesta ja puhdista
        kontaktipinta.


      • JPE
        Visa-mies kirjoitti:

        Laturi tarvitsee maata myös koneen välityksellä.
        Ota laturi irti koneesta ja puhdista
        kontaktipinta.

        Kaikki mainitut vikalähteet ovat tietysti
        mahdollisia, mutta omalla kohdallani on vastaava
        starttiongelma johtunut useimmiten (monta kertaa!)
        loppuunkuluneista startin hiilistä ja joskus
        palaneista solenoidin kontakteista.

        Kun hiilet kuluvat loppuun, niiden paine
        heikkenee kollektoria vasten, jolloin virtaa
        kulkee vielä niin paljon, että solenoidi
        naksahtaa, mutta ylimenovastus on kuitenkin niin
        suuri, ettei starttimoottori jaksa pyöriä. Kun
        kuluminen jatkuu, ei solenodikaan enää jaksa
        vetää eikä naksahda. Tilapäisapuna auttaa
        muutaman viikon ajan iso vasara tai moska, jolla
        mäjäytetään reippaasti starttimoottorin kylkeen
        (tukevalle alueelle!), jolloin seuraava starttaus
        onnistuu, kun tärähdys saa hiilien kontaktin
        tilapäisesti paranemaan. Opettajavaimonikin sai
        kerran selvitä tuolla konstilla jonkin aikaa,
        mikä herätti kyllä hilpeyttä oppilaissa.
        Sitäpaitsi menettelyä voi käyttää testinä. Jos
        sen avulla saa startatuksi, on vika ilmeisestikin
        hiilissä!

        Laturivalon käytöksellä ei luultavimmin ole
        mitään tekemistä starttiongelman kanssa. Oli
        vaimolla juuri sama vika autossa vuoden verran,
        mutta ei haitannut mitään, paitsi että piti
        tarkkailla esim. ajovalojen kirkkaudesta
        latauksen toimivuutta.


      • eipä kestä
        JPE kirjoitti:

        Kaikki mainitut vikalähteet ovat tietysti
        mahdollisia, mutta omalla kohdallani on vastaava
        starttiongelma johtunut useimmiten (monta kertaa!)
        loppuunkuluneista startin hiilistä ja joskus
        palaneista solenoidin kontakteista.

        Kun hiilet kuluvat loppuun, niiden paine
        heikkenee kollektoria vasten, jolloin virtaa
        kulkee vielä niin paljon, että solenoidi
        naksahtaa, mutta ylimenovastus on kuitenkin niin
        suuri, ettei starttimoottori jaksa pyöriä. Kun
        kuluminen jatkuu, ei solenodikaan enää jaksa
        vetää eikä naksahda. Tilapäisapuna auttaa
        muutaman viikon ajan iso vasara tai moska, jolla
        mäjäytetään reippaasti starttimoottorin kylkeen
        (tukevalle alueelle!), jolloin seuraava starttaus
        onnistuu, kun tärähdys saa hiilien kontaktin
        tilapäisesti paranemaan. Opettajavaimonikin sai
        kerran selvitä tuolla konstilla jonkin aikaa,
        mikä herätti kyllä hilpeyttä oppilaissa.
        Sitäpaitsi menettelyä voi käyttää testinä. Jos
        sen avulla saa startatuksi, on vika ilmeisestikin
        hiilissä!

        Laturivalon käytöksellä ei luultavimmin ole
        mitään tekemistä starttiongelman kanssa. Oli
        vaimolla juuri sama vika autossa vuoden verran,
        mutta ei haitannut mitään, paitsi että piti
        tarkkailla esim. ajovalojen kirkkaudesta
        latauksen toimivuutta.

        Laturin valon palaminen johtuu kyllä jostain
        laturin sisäisestä viasta,luultavammin yhdestä
        hajonneesta diodista,tai säätimestä,tai
        hiilistä,virtaa vielä tulee,tehot tosin
        häviää,seurauksena tästä loppujenkin diodien tai
        säätimen rikkoituminen.Siis kun laturin johdotus
        on jo tarkistettu..Otappa ja mittaa
        tyhjäkäynnillä,siis
        sitten kun saat sen käyntiin,latausjännite akun
        navoista,kokeile vaikka ensin ilman
        ajovaloja,latausta täytyy löytyä ilman valoja
        ainakin 14volttia,siis ainakin!Valot päälläkin
        pitäisi pysyä samoissa volttimäärissä,hyväksyn 14
        volttia valot päällä,mieluummin
        enemmänkin!Starttiongelma käsittääkseni on
        solenoidissa,kuten on jo arvailtukin,startti irti
        tarkista kanssa ne hiilet.Solenoidi taitaa olla se
        ensimmäinen vaihtoehto joka startista menee,hiilet
        seuraavaksi,yleistäen.Ei mikään ihme homma
        suorittaa itsekkään,varaa osat valmiiksi,purat
        kaikki ruuvit irti ja pura laite,samalla tavalla
        kaikki takaisin,ei voi tehdä
        väärin,tarkkaavaisuutta peliin.


    • TOYOTA URBAN CRUISER

      Startti moottori meni rikki !
      Tyttäreni kertoi sen startanneen usein liian pitkään vaikka kone jo kävi ja startti huusi kuolemaa.
      Vaihdoin autoon uuden startin.
      Tilanne jatkui edelleen samanlaisena siis startti päällä liian kauan.
      Vaihdoin uuden starttireleen.
      Irroitin virtalukon pohjan ja puhdistin.
      Ostin uuden akun.
      Huomasin että kun virta-avaimesta käyttää vaan hetken startti osaa normaalisti startata niin pitkään kuin tarvitaan ja lopettaa starttaamisen.
      Väärässä startissa se jatkaa jonkun vakio ajan (n. 5-10 sekuntia) ja starttaa liian pitkään (Startti huutaa kun moottori käy jo)
      Mittasin starttireleen veto käämiltä ja havaitsin sinne tulevan jännitteen liian pitkään startin aikana.( Siis ohjausyksiköltä tulee tieto startata edelleen)
      Vikakoodeissa ei näy mitään.
      Nyt kysyisinkin mikä on se tieto (anturi) mistä ohjausyksikkö tietää (päättelee) milloin startti on lopetettava kun moottori on käynnistynyt.

      Kiitollisena odotan vastausta ?

    • Anonyymi

      Yhden tutun Citikassa ilmenee samanlainen ongelma (XSARA Picasso 2006, 169 kkm). Akku on uusittu - 23 keväällä lataa ok. Lähtee kylmänä ok käyntiin mutta ei kuumana, konehuoneesta kuuluu "naks naks". Vika ei siis ilmeisesti ole virtalukon pohjassa koska konehuoneen puolelta kuuluu naksuminen eli virta menee startille mutta startti ei pyöritä. Startin kopauttaminen ei auttanut asiassa.

      Kun auto on jäähtynyt niin lähtee taas kuin palmun alta. Ongelmaa lähdetään selvittämään korjaamon kautta. Vika ilmenee siis vain moottorin ollessa kuuma (tähän asti).

      Voin infota mikäli vika saadaan selville. Yksi arvaus oli löysällä oleva virtakaapeli mutta hankala selvittää kun omista nosturia tai rasvamonttua.

    • Anonyymi

      Urbaania vikaa pukkaa näin keväisin Tipi Tii kevät on vallaton.🥳

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe