Tietääkö kukaan mistä voisi johtua sellainen vika
että kun starttaa niin kuuluu vaan naksahdus.
Tämä ei kuitenkaan tapahdu aina vaan aina silloin
tällöin. Ärsyttää kuitenkin kun ei ikinä tiedä
koska starttaa ja koska ei. Akun varoitusvalo
palaa koko ajan himmeällä ja aina kun laittaa
päälle lisää sähkölaitteita niin valo voimistuu.
Jos joku tietäs mistä vois olla kyse niin olis
kiva saada apua. Akun kengät olen putsannut ja
akusta lähtevien johtojen liittimet katsonut
kuntoon.
Starttiongelma
18
9941
Vastaukset
- petri
jos lataus valo palaa auton käydessäkin niin
olisikohan syytä tarkistaa lataus. tyhjällä
akulla startti tosiaan vain naksahtelee.. - osaJaska
Mun pösössä oli sama ongelma viime keväänä.
Yritin sietää vikaa, mutta se vain paheni ja
paheni. Sitten sain tarpeekseni ja menin tutun
autosähkömiehen luo ja vot, alta tunnissa kaikki
oli taas kunnossa, eikä maksanut kuin startin
korjaussarjan verran.
Tosin nykyään suurin osa korjaamoista on niin
laiskoja, että pistävät uuden startin suosiolla
eivätkä korjaa vanhaa. Mun korjaus tuli maksamaan
reilu 400 markkaa, uusittiin hiilet ja muita
pikkuosia (Boschin startti), puhdisteltiin ja
viilattiin. Ehkä ilman kaveri-alennusta hinta
olisi pyörinyt 500-700 markan paikkeilla.
Korjauta startti, vika vain pahenee. Rele on
kunnossa kun kerran naksahtaa. Jos startti
pyöriin, muttei kone, on ns. siirtäjävipu jumissa
jne. Mutta pelkkä naksahdus kertoo, ettei startti
lähde pyörimään, vika siis startin sisällä
hiilipinnoissa.- Anonyymi
Tarkoitit varmaan avot...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaan avot...
Kiitoksia kovasti vastauksestasi! Jospa nyt vihdoinkin alkais sitikka starttaamaan.
- Scamp
aiheutti minulla se että usein kuului vain
naksaus ja ei startannut, muutaman yrityksen
jälkeen aina onnistui. Toinen vika minkä lukko
aiheutti oli että, avainta lukossa
heiluttelemalla sai mittariston valot syttymään
ja sammumaan.
Lainatakseni tekstiä BX-kliniikasta laturi
ongelmaan:
-Laturi yleensä uusilla 150.000 km:n jälkeen,
hiilet voi (ja kannattaisi) yleensä vaihtaa
(riipuu merkistä, esim. Mitsubishi) , jos
kerkeää, muuten loppuun palaneet hiilien kantaosa
rikkoo laturin akselia, jolloin vaaditaan
ammattimaista laturin kunnostusta. Saatavissa
kuitenkin edullisia uusia latureita
tarvikeliikkeistä. Viimeisilään olevan laturin
tunnistaa kierrosten mukaan kovenevasta
korkeataaajuisesta äänestä (ei välttämättä kovin
voimakas) tai viimestään kun latauksen merkkivalo
alkaa palamaan, mutta sammuu kierroksia
lisätessä, tällöin on kuitenkin kysymys enää
muutamasta sadasta ajokilometristä ennen laturin
loppua. - Ana
Akusssa ja laturissa ei ole vikaa!Akussa on
virtaa,vaikka muille jakaa!Auto ei hievahtanut
pariin viikkoon mihinkään, vaikka kävin
päivittäin naksuttelemassa!Mutta yks kaunis päivä
se starttas!
Mutta aloin epäillä olisko sähkölaitteet syynä
tähän ongelmaan ettei starttaa, kun se mitä
enempi sähkölaitteita on päällä niin sitä
kirkkaammaksi akku valo syttyy. Onko ollut teillä
sähköongelmia????- martsa
Jos startti moottori vain naksahtaa, kun kääntää
avaimesta.on vika solenoidin hapettuneissa
kärjissä.(se mötikkä siinä starttimoottorin
päällä) Ei taida nykyautoissa enää päästä
viilmaan sen kärkiä,kun on rakenteet niin
prässättyjä. - IJN
Onko se varmasti startti joka naksahtaa?
Konetilassa kun on muitakin naksujia. Jos startti
ei naksahda, tarkista solenoidille tulevan ohuen
johdon liitos, se on monessa automerkissä
starttaamattomuuden yleinen syy. Jos startti
naksahtaa kunnolla muttei pyöri, vika voi em.
liitoksen lisäksi olla itse starttimoottorissa,
solenoidissa tai siinä paksummassa johdotuksessa. - citroen for ever
IJN kirjoitti:
Onko se varmasti startti joka naksahtaa?
Konetilassa kun on muitakin naksujia. Jos startti
ei naksahda, tarkista solenoidille tulevan ohuen
johdon liitos, se on monessa automerkissä
starttaamattomuuden yleinen syy. Jos startti
naksahtaa kunnolla muttei pyöri, vika voi em.
liitoksen lisäksi olla itse starttimoottorissa,
solenoidissa tai siinä paksummassa johdotuksessa.Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
Oireet viittais tälläiseen. - ana
citroen for ever kirjoitti:
Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
Oireet viittais tälläiseen.Siis akun ja korin välinen maadoitus johto on
tsekattu ja akkukengät ja navat on putsattu eikä
ole korjaantunut. Maadoitusta minäkin hieman
aluksi epäilin. Sellanen juttu vielä että akun
varotusvalo palaa koko ajan himmeästi ja kun
lisää sähkölaitteiden määrää niin valo voimistuu.
Viittaisi juuri johonkin sähköongelmaan. ei
oikein voi viedä korjaamoonkaan kun tietenkään
silloin ei vikaa esiinny niin vaikea korjata kun
ei tiedä vikaa. Niin ei teillä kellään olis ollut
samanlaista vikaa ja saanut selville mikä oli
ongelma tai jos joku muuten vaan tietäs mistä
kannattas katsoa. - shakal
citroen for ever kirjoitti:
Putsaa moottorin ja akun välinen maadoitus johto
sekä uusi korin ja koneen välinen maadoitus.
Oireet viittais tälläiseen.... ja lisäksi tee uusi maadoituspiste terveeseen
peltiin. Itselläni oli sama ongelma Seatissa -
uusin molemmat maakaapelit, muttei vaikutusta.
Kaikki muu toimi autossa kuin unelma, paitsi
startti. Ongelma johtui lopulta siitä, että
koriin menevä maajohto, joka olli kiinnitetty
akun jalustaan, ei enää ollutkaan kontaktissa
koriin kun se koko jalusta oli mäfäntynyt korista
irti ... :) Kokeile ensin pienellä johdonpätkällä
akun miinusnavasta johonkin sopivaan korin
kohtaan, ja jos sillä toimii, rakenna maajohdot
akulle uusiksi. - ana
shakal kirjoitti:
... ja lisäksi tee uusi maadoituspiste terveeseen
peltiin. Itselläni oli sama ongelma Seatissa -
uusin molemmat maakaapelit, muttei vaikutusta.
Kaikki muu toimi autossa kuin unelma, paitsi
startti. Ongelma johtui lopulta siitä, että
koriin menevä maajohto, joka olli kiinnitetty
akun jalustaan, ei enää ollutkaan kontaktissa
koriin kun se koko jalusta oli mäfäntynyt korista
irti ... :) Kokeile ensin pienellä johdonpätkällä
akun miinusnavasta johonkin sopivaan korin
kohtaan, ja jos sillä toimii, rakenna maajohdot
akulle uusiksi.Voisko akun varoitusvalon palaminen koko ajan
johtua huonosta maadoituksesta? - Visa-mies
ana kirjoitti:
Voisko akun varoitusvalon palaminen koko ajan
johtua huonosta maadoituksesta?Laturi tarvitsee maata myös koneen välityksellä.
Ota laturi irti koneesta ja puhdista
kontaktipinta. - JPE
Visa-mies kirjoitti:
Laturi tarvitsee maata myös koneen välityksellä.
Ota laturi irti koneesta ja puhdista
kontaktipinta.Kaikki mainitut vikalähteet ovat tietysti
mahdollisia, mutta omalla kohdallani on vastaava
starttiongelma johtunut useimmiten (monta kertaa!)
loppuunkuluneista startin hiilistä ja joskus
palaneista solenoidin kontakteista.
Kun hiilet kuluvat loppuun, niiden paine
heikkenee kollektoria vasten, jolloin virtaa
kulkee vielä niin paljon, että solenoidi
naksahtaa, mutta ylimenovastus on kuitenkin niin
suuri, ettei starttimoottori jaksa pyöriä. Kun
kuluminen jatkuu, ei solenodikaan enää jaksa
vetää eikä naksahda. Tilapäisapuna auttaa
muutaman viikon ajan iso vasara tai moska, jolla
mäjäytetään reippaasti starttimoottorin kylkeen
(tukevalle alueelle!), jolloin seuraava starttaus
onnistuu, kun tärähdys saa hiilien kontaktin
tilapäisesti paranemaan. Opettajavaimonikin sai
kerran selvitä tuolla konstilla jonkin aikaa,
mikä herätti kyllä hilpeyttä oppilaissa.
Sitäpaitsi menettelyä voi käyttää testinä. Jos
sen avulla saa startatuksi, on vika ilmeisestikin
hiilissä!
Laturivalon käytöksellä ei luultavimmin ole
mitään tekemistä starttiongelman kanssa. Oli
vaimolla juuri sama vika autossa vuoden verran,
mutta ei haitannut mitään, paitsi että piti
tarkkailla esim. ajovalojen kirkkaudesta
latauksen toimivuutta. - eipä kestä
JPE kirjoitti:
Kaikki mainitut vikalähteet ovat tietysti
mahdollisia, mutta omalla kohdallani on vastaava
starttiongelma johtunut useimmiten (monta kertaa!)
loppuunkuluneista startin hiilistä ja joskus
palaneista solenoidin kontakteista.
Kun hiilet kuluvat loppuun, niiden paine
heikkenee kollektoria vasten, jolloin virtaa
kulkee vielä niin paljon, että solenoidi
naksahtaa, mutta ylimenovastus on kuitenkin niin
suuri, ettei starttimoottori jaksa pyöriä. Kun
kuluminen jatkuu, ei solenodikaan enää jaksa
vetää eikä naksahda. Tilapäisapuna auttaa
muutaman viikon ajan iso vasara tai moska, jolla
mäjäytetään reippaasti starttimoottorin kylkeen
(tukevalle alueelle!), jolloin seuraava starttaus
onnistuu, kun tärähdys saa hiilien kontaktin
tilapäisesti paranemaan. Opettajavaimonikin sai
kerran selvitä tuolla konstilla jonkin aikaa,
mikä herätti kyllä hilpeyttä oppilaissa.
Sitäpaitsi menettelyä voi käyttää testinä. Jos
sen avulla saa startatuksi, on vika ilmeisestikin
hiilissä!
Laturivalon käytöksellä ei luultavimmin ole
mitään tekemistä starttiongelman kanssa. Oli
vaimolla juuri sama vika autossa vuoden verran,
mutta ei haitannut mitään, paitsi että piti
tarkkailla esim. ajovalojen kirkkaudesta
latauksen toimivuutta.Laturin valon palaminen johtuu kyllä jostain
laturin sisäisestä viasta,luultavammin yhdestä
hajonneesta diodista,tai säätimestä,tai
hiilistä,virtaa vielä tulee,tehot tosin
häviää,seurauksena tästä loppujenkin diodien tai
säätimen rikkoituminen.Siis kun laturin johdotus
on jo tarkistettu..Otappa ja mittaa
tyhjäkäynnillä,siis
sitten kun saat sen käyntiin,latausjännite akun
navoista,kokeile vaikka ensin ilman
ajovaloja,latausta täytyy löytyä ilman valoja
ainakin 14volttia,siis ainakin!Valot päälläkin
pitäisi pysyä samoissa volttimäärissä,hyväksyn 14
volttia valot päällä,mieluummin
enemmänkin!Starttiongelma käsittääkseni on
solenoidissa,kuten on jo arvailtukin,startti irti
tarkista kanssa ne hiilet.Solenoidi taitaa olla se
ensimmäinen vaihtoehto joka startista menee,hiilet
seuraavaksi,yleistäen.Ei mikään ihme homma
suorittaa itsekkään,varaa osat valmiiksi,purat
kaikki ruuvit irti ja pura laite,samalla tavalla
kaikki takaisin,ei voi tehdä
väärin,tarkkaavaisuutta peliin.
TOYOTA URBAN CRUISER
Startti moottori meni rikki !
Tyttäreni kertoi sen startanneen usein liian pitkään vaikka kone jo kävi ja startti huusi kuolemaa.
Vaihdoin autoon uuden startin.
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena siis startti päällä liian kauan.
Vaihdoin uuden starttireleen.
Irroitin virtalukon pohjan ja puhdistin.
Ostin uuden akun.
Huomasin että kun virta-avaimesta käyttää vaan hetken startti osaa normaalisti startata niin pitkään kuin tarvitaan ja lopettaa starttaamisen.
Väärässä startissa se jatkaa jonkun vakio ajan (n. 5-10 sekuntia) ja starttaa liian pitkään (Startti huutaa kun moottori käy jo)
Mittasin starttireleen veto käämiltä ja havaitsin sinne tulevan jännitteen liian pitkään startin aikana.( Siis ohjausyksiköltä tulee tieto startata edelleen)
Vikakoodeissa ei näy mitään.
Nyt kysyisinkin mikä on se tieto (anturi) mistä ohjausyksikkö tietää (päättelee) milloin startti on lopetettava kun moottori on käynnistynyt.
Kiitollisena odotan vastausta ?- Anonyymi
Yhden tutun Citikassa ilmenee samanlainen ongelma (XSARA Picasso 2006, 169 kkm). Akku on uusittu - 23 keväällä lataa ok. Lähtee kylmänä ok käyntiin mutta ei kuumana, konehuoneesta kuuluu "naks naks". Vika ei siis ilmeisesti ole virtalukon pohjassa koska konehuoneen puolelta kuuluu naksuminen eli virta menee startille mutta startti ei pyöritä. Startin kopauttaminen ei auttanut asiassa.
Kun auto on jäähtynyt niin lähtee taas kuin palmun alta. Ongelmaa lähdetään selvittämään korjaamon kautta. Vika ilmenee siis vain moottorin ollessa kuuma (tähän asti).
Voin infota mikäli vika saadaan selville. Yksi arvaus oli löysällä oleva virtakaapeli mutta hankala selvittää kun omista nosturia tai rasvamonttua. - Anonyymi
Urbaania vikaa pukkaa näin keväisin Tipi Tii kevät on vallaton.🥳
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875