ELÄKELÄISTEN VEROTUS

Anonyymi

HETI KUN VIHERVASEMMISTON VERENIMIJÄT PÄÄSIVÄT VALLAN KAHVAAN, ALKOI ELÄKELÄISTEN KYYKYTTÄMINEN. VEROTUS OLI 2019 VIELÄ JOTENKIN SIEDETTÄVÄLLÄ TASOLLA, MUTTA TÄNÄ VUONNA 2020 SE ON ESIM MINUN KOHDALLANI 3 PROSENTTIYKSIKKÖÄ KORKEAMPI. KYLLÄ TUO KATEUS ON EDELLEEN SUUREMPI KUIN KIIMA TUOLLA VASEMMISTOPIIREISSÄ PALKALLA ANSAITTUJA ELÄKKEITÄ KOHTAAN JA KEPU PETTÄÄ AINA, ONNEKSI KOKOOMUS PITI AIKAISEMMISSA HALLITUKSISSA IHMISTEN TYÖLLÄÄN ANSAITSEMIA ELÄKKEITÄ JONKIN LAISESSA ARVOSSA VEROTUKSEN SUHTEEN, "HÄVETKÄÄ VIHERVASEMMISTO"

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puhutko nyt ennakonpidätysprosentista vai lopullisesta veroprosentista (joka selviää vuoden 2021 alkupuolella)?

      • Anonyymi

        En tiedä, mitä aloittaja huutaa, mutta ainakaan minun pienessä, rapiat neljän tuhannen eläkkeessäni ei tuollaista korotusta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä aloittaja huutaa, mutta ainakaan minun pienessä, rapiat neljän tuhannen eläkkeessäni ei tuollaista korotusta ole.

        Itselläni eläke noin 3400 Euroa/kk, ennakonpidätys laski 28,7 prosentista 28,4 prosenttiin melko heti kun uusi hallitus aloitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni eläke noin 3400 Euroa/kk, ennakonpidätys laski 28,7 prosentista 28,4 prosenttiin melko heti kun uusi hallitus aloitti.

        Tuota eläkettä saa varmasti alle 10% suomalaisista. Tiedän erään professorin, joka jäi hieman ennenaikaiselle eläkkeelle. Hän sanoi saavansa bruttoeläkettä suurinpiirtein saman mitä minun palkkani oli (3500€/brutto/kk tietokonealan suunnittelijana huonohkolla TES-palkalla yksityisellä sektorilla, kaikki ikälisät jo mukana).

        Tällä alalla on yleiset taulukkopalkkojen korotukset olleet viime vuosina 30€/brutto/kk. Nyt olen ollut muutaman kk:n eläkkeellä. Työuraa lyhensi mm. 6,5 v opiskelut, turaamista, sekä yksi vuosi sivarissa. Jäin eläkkeelle 3,5 v työttömyyden jälkeen noin 63-vuotiaana, kuitenkin n. 34 vuoden työura takana. Tuossa olisi pitänyt olla noin 6-7 työvuotta lisää. Bruttoeläke nyt on noin 2150€/kk. Näin esim. valtio säästää, kun 1/3 - 1/2 osa palkansaajista ei ikinä saavuta normaalia eläkeikää, vaan tulee kenkäistyksi pois töistä esim. noin 60-vuotiaana. Eikös iso osa työeläkkeistäkin kateta nykyään valtion veroista? Kansaneläkettä en tietenkään saa yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota eläkettä saa varmasti alle 10% suomalaisista. Tiedän erään professorin, joka jäi hieman ennenaikaiselle eläkkeelle. Hän sanoi saavansa bruttoeläkettä suurinpiirtein saman mitä minun palkkani oli (3500€/brutto/kk tietokonealan suunnittelijana huonohkolla TES-palkalla yksityisellä sektorilla, kaikki ikälisät jo mukana).

        Tällä alalla on yleiset taulukkopalkkojen korotukset olleet viime vuosina 30€/brutto/kk. Nyt olen ollut muutaman kk:n eläkkeellä. Työuraa lyhensi mm. 6,5 v opiskelut, turaamista, sekä yksi vuosi sivarissa. Jäin eläkkeelle 3,5 v työttömyyden jälkeen noin 63-vuotiaana, kuitenkin n. 34 vuoden työura takana. Tuossa olisi pitänyt olla noin 6-7 työvuotta lisää. Bruttoeläke nyt on noin 2150€/kk. Näin esim. valtio säästää, kun 1/3 - 1/2 osa palkansaajista ei ikinä saavuta normaalia eläkeikää, vaan tulee kenkäistyksi pois töistä esim. noin 60-vuotiaana. Eikös iso osa työeläkkeistäkin kateta nykyään valtion veroista? Kansaneläkettä en tietenkään saa yhtään.

        Niin, mainitsemaani eläkettäni, noin 3400 Euroa/kk, saa muistaakseni 3- 4 prosenttia eläkkeensaajista. Mutta nythän ei kyse ollutkaan eläkkeen suuruudesta vaan verotuksesta. Joku hyväkäs aloittaja kun esitti että eläkkeiden verotus nousi nykyisen hallituksen toimesta suunnilleen samana päivänä kun hallitus aloitti, vaikka todellisuudessa hallitus ei ollut ehtinyt eikä ole tähän päivään mennessä ehtinyt käsitellä mitään verotukseen liittyviä kysymyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mainitsemaani eläkettäni, noin 3400 Euroa/kk, saa muistaakseni 3- 4 prosenttia eläkkeensaajista. Mutta nythän ei kyse ollutkaan eläkkeen suuruudesta vaan verotuksesta. Joku hyväkäs aloittaja kun esitti että eläkkeiden verotus nousi nykyisen hallituksen toimesta suunnilleen samana päivänä kun hallitus aloitti, vaikka todellisuudessa hallitus ei ollut ehtinyt eikä ole tähän päivään mennessä ehtinyt käsitellä mitään verotukseen liittyviä kysymyksiä.

        Verotus Ahon hallituksen aikana, kun lama painoi päälle. Lipponen taisi olla sitten pääministeri. Ei sekään hallitus voinut yht'äkkiä tilannetta korjata.

        Vuosi Eläke ennakonpidätys Maksettu Ennäkonpidätys %
        1989 1.363 341 1.022 25 %
        1990 1.457 437 1.020 30 "
        1991 1.569 463 1106 29,5"
        1992 1.655 595 1.060 37 "
        1993 1.661 665 996 40 "
        1994 1.661 673 988 40,5 "
        1995 1,681 664 1.017 39,5 "
        1996 1.716 635 1,081 39.5 "
        1997 1.654 587 1.067 37 "
        1998 1.722 585 1,137 34 "
        1999 1.750 577 1.173 33 "
        2000 1.769 556 1.203 32 "
        2004 2.001 560 1,441 28 "
        2020 24 "
        Kovin kivulias tulee olemaan tämä taipale edessämme.


    • Anonyymi

      Eläkkeellä on aikaa maksaa veroja

    • Anonyymi

      Hah, hah, Vertailkaapahan ostovoimaa eri tuloluokissa ja niistä maksettavia veroja , niin ymmärrätte, että progressiivisten verojen osuus on noin 22% kaikista valtion veroista.
      Heikko-osaisten verorasite on prosentuaalisesti laskettuna kaikkein suurin, koska he joutuvat kaikki tulonsa käyttämään elantokustannuksiinsa, esim. Asumiskustannukset, Kiinteistövero, Alv, energiavero, katumaksut, jne. Lisäksi eläkevero on osittain tuloveroa korkeampi.
      Eläkeläisten tuloleikkuri ja välillinen verotus on ajanut jo leskeksi jääneet vanhukset mökeistään, koska tulot eivät riitä elantokustannuksiin,

      • Anonyymi

        Kaikkein heikko-osaisimmat eivät maksa veroja lainkaan. Esimerkiksi takuueläkettä saavan veroprosentti on tasan 0 %.

        Huono-osaisin ei myöskään maksa ns. Yleisradioveroa, jota kaikki muut maksavat siitä "tuotannosta", mitä Yle on tekevinään, tai ostavat ulkomailta.

        Omasta mielestäni ulkomailta ostetut ovat Yle:n parhaimmistoa, muu tuotanto lähes roskaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3340
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2730
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1843
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1650
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe