Ketjukolarit estettävissä

Arvaatte kai?

Porvoonväylällä ollut ketjukolari olisi ollut estettävissä.

Tuhoisin vaihe kolarissa sattui vasta, kun ensimmäiseen kolarisumaan tulleet autoilijat törmäsivät toisiinsa aiheuttaen toisen ja pahemman kolarisuman. Tässä vaiheessa viranomaiset olivat jo ensimmäisellä onnettomuuspaikalla.

Huolimatta siitä, että viranomaiset olivat nopeasti ensimmäisellä kolaripaikalla, kukaan heistä ei ollut ottanut huomioon uuden kolarin mahdollisuutta. Tämä johtuu kokemuksen puutteesta.

Jo ensimmäisen kolarin satuttua olisi pitänyt olla selvää, että kun kyse on nopealiikenteisestä moottoritiestä, jonka kummatkin yhteensuuntaan menevät kaistat ovat poikki, niin muuta liikennettä tulee silloin varoittaa!

Ketjukolaririskiä olisi pienentänyt riittävän ajoissa annettu ennakkovaroitus RDS-järjestelmän kautta. Ihan yhtä tärkeätä olisi ollut lähettää yksi tai useampi varoitusajoneuvo (poliisi, palokunta tai keltavilkkuinen tienhoitoauto) hidastamaan liikennettä ennen onnettomuuspaikkaa. Varoitusajoneuvojen toimintaa olisi voitu tehostaa sillä, että varoitusajoneuvojen henkilökunta olisi astunut lätkän kanssa ulos pukeutuen tietenkin tieturva-asetusten mukaisiin varoasuihin. Lätkää tarvittaessa nostamalla he olisivat voineet hillitä törkeimmät ylinopeudet pois. Vaikka keltaisten vilkkujen ja varovaatteiden teho ja kunnioitus onkin laskenut huomattavasti, niin pysäytyslätkää sentään enimmäkseen vielä kunnioitetaan.

Suolauksen osalta myönnän, että tienpinta oli suolaukseen liian kylmä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi ei sitten voida hiekoittaa suolauksen sijasta, mikäli keli todellakin on liukas. Hiekoitus tuntuu olevan vieras käsite tämän päivän tienpitäjälle lukuunottamatta vähäliikenteisimpien teiden pistehiekoitusta. Tämäkin ehkä vain siksi, että kaikilla Tieliikelaitoksen käyttämillä yksityisillä aliurakoitsijoilla ei kertakaikkiaan ole varaa ostaa tuhottoman kallista suolapönttöä autoonsa.

Hiekka ei pysy vilkasliikenteisen moottoritien pinnassa kovinkaan hyvin, mutta pitämällä hiekoituskalusto liikenteessä koko ajan, tehon pitäisi olla riittävä.

Tienhoitoon tulee panostaa enemmän.

13

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi saada kuljettajat tajuamaan KELIN MUKAISEN NOPEUDEN JA TURVALLISUUSVÄLIN niin mitään ketjukolareita ei syntyisi, KUN SEN AUTON SAISI PYSÄHTYMÄÄN TURVALLISESTI NÄKEMÄLLÄÄN VAPAALLA TIEOSUUDELLA.
      Ei se sen vaikeampaa olis kun kaikki sen vaan tajuaisi.Suomessa KUN EI OLE AINA KESÄKELI.

    • su_hari

      Jos teiden kunto olisi -50 - -60 luvun tasoa ei tarvitsisi nopeusrajoituksia. Samoin loppuisi elvistely ylitehoisilla autoilla.
      Kun autot ja tiet paranevat jatkuvasti, eikä ole juuri nimeksikään valvontaa tulevat pahat onnettomuudet jatkumaan ja lisääntymään. Siinä se.

    • lupu

      Ei se hiekka siellä tiellä pysy, korkeintaan risteyksissä hetken aikaa. Nopeudet on sitä luokkaa.Siks toiseksi kun on liukas ajetaan hitaammin ja hekoituksen jälkeen nopeudet taas nousee että se siitä turvallisuuden lisäyksestä, riskirajalla ajetaan kaikenaikaa. Ainut keino todellakin on pitää tienhoitokalusto laskemassa ajonopeudet puoleen sillä jatkuvalla ajolla vaikka ei sitä hiekkaa sinne laittaisikaan.

    • kökkö

      Ei se tie/tien kunnossapito niitä autoja kasaan saanut vaan tyhmät ihmiset. Koittakaa nyt tajuta että nopeus on sovitettava keliin ja turvavälejä kannattaa pitää.

      Tuossa varoitusasiassa sinulla on kylläkin pointtia, vaan miten kävikään Hämeenlinnan moottoritiellä oliko se nyt viime- vai toissatalvena? Poliisit olivat varoittamssa mutta ihmiset hiljensi vain sillä kohdin ja taas talla pohjaan...rysk

      Vai onko se tosiaan niin kuin mainoksessa...se vaan tuli jostain....

    • muuallakin ajanut

      Kanadassa suolataan ja hiekoitetaan teitä talvella.
      Hiekasta tulee kyllä kivenhakkaamia peltiin mutta se on pientä jos estetään kolarit.
      Tosin siellä myös autot ovat edullisempia hankkia kuin meillä täällä korkeasti verotetussa maassa.
      Muutenkin ajokulttuuri on kuin eri mailmoista ja taas kotimaa jää toiseksi.
      Ehkä täälläkin vielä joskus opitaan joustavaa liikennettä ja huomioimaan muutkin liikenteessä.

    • "Kaahari"

      Jos korjattais sen ulosmenorampin loppupää.T-risteys pois ja ne liikennevalot seuraavasta risteyksestä länteenpäin.
      Ei tulisi seisovaa jonoa motarilta poistuessa.Sellanen ramppi mikä on muuallakin,länteenpäin kiihdytys kaistalla ja itäänpäin kehän jälkeen silmukkana ja kiihdytyskaistalla.
      Se jono on joka aamuista samoin kuin Kilpilahden-liittymässäkin.

      • Been there

        17.3. Ketjukolareiden syy oli kelissä. Näkyvyys oli niin huono, että jos tiellä olisi ollut poliisi vaikka minkälaiset varusteet päälle, olisi poliisikin jäänyt auton alle. Näkyvyys oli uskomattoman huono ja tie paljon liukkaampi kuin opn ollut koko talvena siellä missä minä olen ajanut. ja olen ajanut paljon. itse ajoin ennen kolaria n 70 km/h ja turvaväliä edellä menneeseen autoon oli niin paljon etten edes nähnyt sitä. mitä siinä voi tehdä? oli sitten maalainen tai stadilainen?


      • effe
        Been there kirjoitti:

        17.3. Ketjukolareiden syy oli kelissä. Näkyvyys oli niin huono, että jos tiellä olisi ollut poliisi vaikka minkälaiset varusteet päälle, olisi poliisikin jäänyt auton alle. Näkyvyys oli uskomattoman huono ja tie paljon liukkaampi kuin opn ollut koko talvena siellä missä minä olen ajanut. ja olen ajanut paljon. itse ajoin ennen kolaria n 70 km/h ja turvaväliä edellä menneeseen autoon oli niin paljon etten edes nähnyt sitä. mitä siinä voi tehdä? oli sitten maalainen tai stadilainen?

        Aina sama virsi se on testattu jo 80-luvulla ettei keli oli se miten huono tahansa aiheuta onnettomuuksia, jos et usko kokeile. Valitse oikein huono keli pistä auto tien laitaan parkkiin ota mielellään, joku jakkara mukaan ja jää siihen lähelle seuraamaan miten liukas keli suistaa auton ojaan tai aiheuttaa kolarin.

        Eli kyllä se on penkin ja ratin välistä kiinni esim. se yksi kaveri, joka sanoi et oli sen verran huono keli pelkäsi joutuvansa kolariin, joten ajoi auton pois tieltä, jollekin pysäkille ja siirtyi tien penkalle seuraamaan milloin tulee eka kolari ei kuulemma tarvinnut montaa minuuttia odotella.


      • vikaa
        effe kirjoitti:

        Aina sama virsi se on testattu jo 80-luvulla ettei keli oli se miten huono tahansa aiheuta onnettomuuksia, jos et usko kokeile. Valitse oikein huono keli pistä auto tien laitaan parkkiin ota mielellään, joku jakkara mukaan ja jää siihen lähelle seuraamaan miten liukas keli suistaa auton ojaan tai aiheuttaa kolarin.

        Eli kyllä se on penkin ja ratin välistä kiinni esim. se yksi kaveri, joka sanoi et oli sen verran huono keli pelkäsi joutuvansa kolariin, joten ajoi auton pois tieltä, jollekin pysäkille ja siirtyi tien penkalle seuraamaan milloin tulee eka kolari ei kuulemma tarvinnut montaa minuuttia odotella.

        Ei sitä vikaa kaukaa tarvise hakea kaikki kolariin osallistuneet katsokaa peiliin.
        Sieltä se vika löytyy.......


      • asiasta
        vikaa kirjoitti:

        Ei sitä vikaa kaukaa tarvise hakea kaikki kolariin osallistuneet katsokaa peiliin.
        Sieltä se vika löytyy.......

        Kannattaa lukea uusin TM enenkuin syyttää keliä ja ties mitä kolarin syyksi.
        Kyllä se kuljettaja viimekädessä on syyllinen.


      • kelit
        Been there kirjoitti:

        17.3. Ketjukolareiden syy oli kelissä. Näkyvyys oli niin huono, että jos tiellä olisi ollut poliisi vaikka minkälaiset varusteet päälle, olisi poliisikin jäänyt auton alle. Näkyvyys oli uskomattoman huono ja tie paljon liukkaampi kuin opn ollut koko talvena siellä missä minä olen ajanut. ja olen ajanut paljon. itse ajoin ennen kolaria n 70 km/h ja turvaväliä edellä menneeseen autoon oli niin paljon etten edes nähnyt sitä. mitä siinä voi tehdä? oli sitten maalainen tai stadilainen?

        Kelit ollaankin Suomessa kieltämässä jo ensi vuoden alusta alkaen.

        Kelpaa siinä sitten taas luukuttaa läpi vuoden.


    • naureskelija..

      syitä haetaan aina jostain muualta kuin itsestä!
      tuttua suomalaisen suusta kuultua.tälläisissä "KÄSITTÄMÄTTÖMISSÄ" tapahtumissa ei ole kuin yksi ainoa syy: ratin ja penkin välissä istuvan henkilön ajatusmaailma ja sen puute. jos ihmiset näkevät ainoastaan oman persereikänsä on aivan sama minkälaiset varotus-systeemit/opasteet on käytössä.ei niillä ole merkitystä! muuthan ne virheitä tekevät...pönttöpäät!

    • ...

      Viestiketjun aloittajalla tuntuu olevan aivan uskomattoman paljon ideoita muitten toiminnan korjaamiseksi.

      Ainoa keino estää ketjukolarit on, että yhdellä tiellä saa ajaa vain 2 autoa kerralla.

      Teille olisi kyllä hyvä saada uudempia liikennemerkkejä, kuten esim Länsiväylällä on, joissa on mahdollisuutta muuttaa nopeusrajoitusta ja ilmoittaa esim edellä olevasta ruuhkasta tai tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe