Hullunhauskaa Tampereen siltojen kanssa

Anonyymi

Satakunnansilta valmistui vuonna 1900 ja on edelleen kunnossa eikä kukaan puhu, että se pitäisi uusia.
Hämeensilta valmistui 1929 ja oli mukamas jo nyt niin sökö, että piti uusia. Siis jotakin kummallista on näiden kahden sillan välillä. Oliko Hämeensilta tehty niin huonosti ja huonoista aineista vai mikä mättää kun jokin mättää.

Selitys on mitä ilmeisimmin se, että Satakunnansillalla ei kulje ratikkaa. Kuitenkin kansalle syötetään soopaa, että ratikalla ei ollut mitään osuutta Hämeensillan uusintaa vaan "olisi nyt tehty joka tapauksessa". H-sillan kantavuus oli 60 tn ja ratikka painaa jo tyhjänä enemmän ja täynnä matkustajia vielä paljon enemmän, haloo !!!

19

70

    Vastaukset

    • Huomenna se koko salaliitto paljastetaan!

    • Hiukka erilainen jänneväli näillä kahdella sillalla.

      Joskus tullaan tarvitsemaan rinnakkainen ratikkayhteys Hämeensillan radalle. Saa nähdä, minne aikanaan sijoitetaan.

      • Silloin ollaan viisaampia, eikä lisätä kiskoliikennettä keskustassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ollaan viisaampia, eikä lisätä kiskoliikennettä keskustassa

        Jo joissakin muinaisissa kaupungeissa tehtiin keskustan kivikatuihin urat, jotta kärryt ja vaunut saataisiin kulkemaan järkevässä jonomuodostelmassa eivätkä ne tukkisi toistensa kulkutietä poukkoilulla. Viisas Rooman valtakunta teki standardin vaunujen raideleveydelle: 1/1000 roomalaista mailia. Tätä raideleveyttä näemme myös Tampereella. Rata kuuluu myös keskustaan.


      • -----Hiukka erilainen jänneväli näillä kahdella sillalla.-----

        Kyllä se on otettu huomioon jo Hämeensiltaa rakennettaessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jo joissakin muinaisissa kaupungeissa tehtiin keskustan kivikatuihin urat, jotta kärryt ja vaunut saataisiin kulkemaan järkevässä jonomuodostelmassa eivätkä ne tukkisi toistensa kulkutietä poukkoilulla. Viisas Rooman valtakunta teki standardin vaunujen raideleveydelle: 1/1000 roomalaista mailia. Tätä raideleveyttä näemme myös Tampereella. Rata kuuluu myös keskustaan.

        Niin, historiallista muinaisjäännettähän tänne nyt rakennetaan kolisemaan ja kirskumaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, historiallista muinaisjäännettähän tänne nyt rakennetaan kolisemaan ja kirskumaan.

        Moni tuntuu kuulevan sitä kirskunaa ja kolinaa jo nyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, historiallista muinaisjäännettähän tänne nyt rakennetaan kolisemaan ja kirskumaan.

        Ratikka on tulevaisuuden menestystekijä. Kukaan tamperelainen ei voi olla tuntematta aitoa iloa ja hieman lämmintä mielenliikutusta astuessaan punaiseen Ratikkaan ensi kertaa. Vakituiset käyttäjät kiittävät tilavia vaunuja, tasaista kulkua ja esteettömiä pysäkkejä.

        Ratikasta tulee muualta tuleville välittömästi Tampereen tärkeimpiä nähtävyyksiä, Tammerkosken ja Näsinneulan ohella. Ratikkaan uskaltaa kaikki mennä ajelulle, kun reitti on selkeä eikä eksyminen ole mahdollista.

        Hervanta on vuosikymmenien aikana saanut mainetta ja kunniaa vähän eri asioista, mutta ratikkaliikenteen alettua siitä tulee se paikka, minne pääsee punaisella Ratikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka on tulevaisuuden menestystekijä. Kukaan tamperelainen ei voi olla tuntematta aitoa iloa ja hieman lämmintä mielenliikutusta astuessaan punaiseen Ratikkaan ensi kertaa. Vakituiset käyttäjät kiittävät tilavia vaunuja, tasaista kulkua ja esteettömiä pysäkkejä.

        Ratikasta tulee muualta tuleville välittömästi Tampereen tärkeimpiä nähtävyyksiä, Tammerkosken ja Näsinneulan ohella. Ratikkaan uskaltaa kaikki mennä ajelulle, kun reitti on selkeä eikä eksyminen ole mahdollista.

        Hervanta on vuosikymmenien aikana saanut mainetta ja kunniaa vähän eri asioista, mutta ratikkaliikenteen alettua siitä tulee se paikka, minne pääsee punaisella Ratikalla.

        Kun ei ole asiaa Hervantaan, en mene sinne, vaikka punaisella ratikalla pääsisikin


    • Hämeensilta on teräsbetoninen holvisilta. Holvin jänneväli on 40 metriä. Eli silta on vain päällystetty kivillä.
      Satakunnan silta on 6-aukkoinen kiviholvisilta, jonka jännemitat ovat 17 metriä.

      Siinä ne vissit eroavaisuudet.

      • Satakunnan silta on lisäksi huoltovapaa vai onko?


      • -----ämeensilta on teräsbetoninen holvisilta----

        Jos betoni on huono sillan materiaalina niin miksi tehtiin taas samanlainen tai miksi maailmassa ylipäätänsä käytetään silloissa betonia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        -----ämeensilta on teräsbetoninen holvisilta----

        Jos betoni on huono sillan materiaalina niin miksi tehtiin taas samanlainen tai miksi maailmassa ylipäätänsä käytetään silloissa betonia.

        Näyttää hyvältä ja sirolta?


      • Eiku se ero on siinä, että Hämeensillalle rakennettiin ratikka joka vie kaupungin kaikki rahat, ja siltaa piti vahvistaa että se kestää ratikan mutta ei se silti kestä, ja oikeasti noi sillat on ihan samanlaisia, mutta vaan toiselle tuli tosi vaarallinen ratikka josta ei ole mitään hyötyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiku se ero on siinä, että Hämeensillalle rakennettiin ratikka joka vie kaupungin kaikki rahat, ja siltaa piti vahvistaa että se kestää ratikan mutta ei se silti kestä, ja oikeasti noi sillat on ihan samanlaisia, mutta vaan toiselle tuli tosi vaarallinen ratikka josta ei ole mitään hyötyä.

        Näin se näyttää olevan


    • Selitys lienee tämä. Sillan kantavuus on 60 tn ja tyhjä ratikka painaa 72 tn, matkustajien kanssa vielä paljon enemmän

      • Kieroilua riittää. Yksi ratikan vaunu painaa sen n.60 t. Se on noin nivelbussin mitta. Ratikan paino on siis kolminkertainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kieroilua riittää. Yksi ratikan vaunu painaa sen n.60 t. Se on noin nivelbussin mitta. Ratikan paino on siis kolminkertainen.

        Ratikan vaunu painaa siis n. 60 tonnia eli tarkemmin sanottuna 56,8 tonnia. Täynnä matkustajia n. 75 tonnia, joka vastaa kolmen telibussin painoa. Ratikan pituuskin vastaa suunnilleen kolmen telibussin pituutta, jolloin paino jakaantuu kolmen telibussin pituiselle matkalle.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      137
      7012
    2. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      39
      1293
    3. Haavisto aikoo jatkaa

      ulkoministerinä ri­ko­se­päi­lyis­tä huolimatta https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pekka-haavisto-kommentoi-esitutkintapyyntoa-aikoo-jatkaa-ulkomin
      Maailman menoa
      111
      1217
    4. Maisa perhelomalla Levillä

      Mikko ilmestyi myös Leville odottamatta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ystavanpaivana-avioitunut-maisa-torppa-koki-romanttisen-yllatyksen-per
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1199