Onko nyt aika täyssähköautoille?

Anonyymi

Eilen Hesarissa kerrottiin, että nyt on aika siirtyä sähköautoiluun. Merkit ovat selvät! Vuoteen 2018 verrattuna viime vuonna rekisteröitiin lähes 150 % enemmän sähköautoja! Tarkkaa lukumäärää en muista, mutta se li lähes 2000 uutta sähköautoa. Vau!

Suomessa on noin 2 500 000 henkilöautoa. Halvimmat keskikokoiset sähköiset perheautot maksanevat noin 40 000 euroa. En kyseenalaista ilmastonmuutosta ja sen torjunnan välttämättömyyttä, mutta onko paras metodi vaihtaa vanha bensiini- tai dieselauto sähköautoon? Valtio toki maksaa tukea 2000 euroa sähköauton hankintaan, jos auton hinta on alle 40000 euroa.

On totta , että autokanta on uudistumassa. Muutama päivä sitten kerrottiiin, Hesarissa sekin, että Suomeen tuoodaan nyt kiihtyvällä tahdilla Saksasta ja Ruotsista edullisia dieselautoja. Tarjottujen Mersujen ja Volvojen kilometrit ovat usein noin 100 000 -150 000 kilometriä. Niillä siis ajelee hyvin vielä lähes 10 vuotta! Suomi on siis Euroopan vanhoijen autojen uussijoituspaikka.

Tuntuuko hyvältä?

MK

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alle 20 000 euroa halvimmat

      • Anonyymi

        Olet oikeassa: muutamat pienimmät sähköautot ovat alle 20 000. Aloituksessani mainitsin keskikoooisen perheauton.

        MK


    • Ei onnistu tuo ´´nyt.´´
      Ei ole ihmisillä kaikilla varaa niitä ensinnäkään ostaa.
      Ei ole latauspaikkoja.
      Ei riitä akut mihinkään suurautonvaihtobuumiin.
      Helsingissä voi onnistua, vaan en siihenkään oikein usko, että ´´nyt ´´ toimisi sielläkään.
      Tämänluoka uudistukset vaatii pitkää siirtymäaikaa.
      Entä raskas liikenne, kaukana taitaa vielä olla se, että talvipakkasella rekat sähköllä toimii niin, että työt luistaa.

      • Anonyymi

        Pelkäänpä, että olet oikeassa. Hesaria edellleen siteeraan: Oslossa asuva suomalaissyntyinen nainen mertoi, että Tesla on aivan ihana auto Oslossa. Mutta hän myös totesi, että jos haluaa lähteä kauemmaksi, täytyy olla toinen auto, millä pääsee varmasti perille. Norjassa on vuoristoista ja paljon pikkuteitä, missä latauslaitteita ei ole.

        MK


    • Anonyymi

      En niin paljoa tiedä autojen toiminnoista ...en varmaan muutoinkaa mutta en ole enää itse ajellut autolla ...olen siitä luopunut kun on hyvät olosuhteet liikkumiseen..
      Pojalla on hybridi ....vähän kyselin häneltä siitä kun menimme kahdestaan 200 kilsaa..
      Sähköllä ei aja pitkää matkaa ...mutta sitten voi ottaa tämän dieselin käyttöön...niin ymmärsin...mutta kyllä hän työmatkat ajaa sähköllä.
      mimmimum-..mi

      • Pojantyttärellä ja miehellään on kaasu-bensahybridi.
        Enimmäkseen kaasulla ovat ajelleet.


      • Anonyymi

        Et tiedä autojen toiminnoista, mutta silti pitää päästä kommentoimaan.


      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi mimmimum-..mi!
        Oikein olet ymmärtänyt, hybridillä mainiosti ajelee lyhyet matkat. Työmatka usein on 10 - 20 kilometriä, se menee mainiosti 0-päästöillä. Tavallisella bensamoottorilla minulla mene kaupungissa tuollaiset 7 - 8 litraa sataa ,ilometria kohden, pojalla 10 litraa sadalla. Minusta hybridi olisikin se , mitä kannattaisi tukea, koska silloin juuri kaupungeissa päästöt voisivat radikaalisti vähetä!

        MK


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi mimmimum-..mi!
        Oikein olet ymmärtänyt, hybridillä mainiosti ajelee lyhyet matkat. Työmatka usein on 10 - 20 kilometriä, se menee mainiosti 0-päästöillä. Tavallisella bensamoottorilla minulla mene kaupungissa tuollaiset 7 - 8 litraa sataa ,ilometria kohden, pojalla 10 litraa sadalla. Minusta hybridi olisikin se , mitä kannattaisi tukea, koska silloin juuri kaupungeissa päästöt voisivat radikaalisti vähetä!

        MK

        Sen olen huomannut ...että sähkön latauspaikat ovat kaupungissa selvästi lisääntyneet..parkkihalleissa ...sekä parkkipaikoillakin on niitä vihreällä maalattuja parkkiruutuja ... Kiitos ystävällisyydestäsi !
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen olen huomannut ...että sähkön latauspaikat ovat kaupungissa selvästi lisääntyneet..parkkihalleissa ...sekä parkkipaikoillakin on niitä vihreällä maalattuja parkkiruutuja ... Kiitos ystävällisyydestäsi !
        mimmimum-..mi

        Hyvä mimmimumm-..mi

        Luin ilolla kommenttisi, mutta samaĺla olin pahoillani: sinä kiitit minua ystävälisyydestä!! Eikö ole suruĺista, jos ystävällisyysei olekaan normaali käyttäytymistapa? Eikö meidän aina ensisijaisesti pitäisi osoittaa toisillemme mynteisyyttä ja empaattisuuutta?
        MK


    • Anonyymi

      Oon liekeissä kun pitäisi vaihtaa 6 v vanha Kia. Olen aina ajanut uudella. Ei oikein tohdi tehdä mitään. Se Kia, jonka ostin 6 v sitten, olikin oma mallinsa. Lanseerattiin ja sai vuoden auton tittelin. Nyt samassa merkissä, samoilla voimilla ei enää ole kaikki samat hyveet. Lisätty kyllä ihan joutavia ominaisuuksia, jotka eivät merkitse minulle mitään, mutta nyt joku voimaa osittava arvo on 1, kun se minun autossani oli 1.2. Ihan mahdoton tehtävä jossa jo etukäteen tuntee tulevansa kusetetuksi.
      Sähkö- tai kaasu-autoa olen miettinyt, mutta hermostuttaa että pitää miettiä missä tankata, en vaan jaksa.

      • Anonyymi

        Hyvä ystävä,
        Ei auton ostamisesta kannata ahdistua ! Minä en ole oikea henkilö neuvomaan tekniikassa, mutta sen uskallan sanoa, että jos nykyisen autosi moottorin kuutiotilavuus on 1,2 ja miettimäsi uuden auton mootoritilavuus on 1, en huolehtisi liikaa. 6 vuodessa mootorit ovat reippaasti kehittyneet.

        MK


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ystävä,
        Ei auton ostamisesta kannata ahdistua ! Minä en ole oikea henkilö neuvomaan tekniikassa, mutta sen uskallan sanoa, että jos nykyisen autosi moottorin kuutiotilavuus on 1,2 ja miettimäsi uuden auton mootoritilavuus on 1, en huolehtisi liikaa. 6 vuodessa mootorit ovat reippaasti kehittyneet.

        MK

        Jaa, uusi näkemys, kiitos. En oikein noista moottoreista...


    • Anonyymi

      Norjassa uusista autoista on sähköautoja, tietysti vie oman aikansa siirtyä sähköautoihin,

      Kymmenen kahdenkymmenen vuoden kuluttua ei bensiini autoja myydä.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, Norjassa on ymmärtääksen maailman eniten sähköautoja. Kun viimeksi sen netistä tarkistin, sähköautoja sileelä oli yli 100 000 kun nyt Suomessa on vain muutama tuhat. Ero on huima.

        Mutta Norja on samankaltaimen maa kuin Suomi. 5.5 miljoonaa asukasta, suuri pinta-ala. Uskaalan olettaa, että kun Suomessa henkilöautoja on karkeasti 2 500 000, Norjassa tilanne on jokseenkin sama. Matka on pitkä liikenteen päästöttömyteen!

        MK


    • Sähköauto on välivaihe auto kunnes tulee toimiva vetyauto.

      • Anonyymi

        Toivottavasti olet oikeassa, toistaiseksi tietääkseni vetypohjaisia moottoreita on lähinnä laivamoottoreissa. Siitä on vielä matkaa..... mutta jos autoon voisi tankata vettä, olisihan se mukavaa!

        MK


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti olet oikeassa, toistaiseksi tietääkseni vetypohjaisia moottoreita on lähinnä laivamoottoreissa. Siitä on vielä matkaa..... mutta jos autoon voisi tankata vettä, olisihan se mukavaa!

        MK

        Islannissa on vedyllä kulkevia busseja.
        Jo 1970-luvulla keksittiin veden ja vedyn erottaminen auringonvalon avulla.
        Hyötysuhde vaan oli niin pieni, ettei taloudellisesti kannattanut.
        Tutkimus on jatkunut.
        En tiedä missä nyt mennään.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Islannissa on vedyllä kulkevia busseja.
        Jo 1970-luvulla keksittiin veden ja vedyn erottaminen auringonvalon avulla.
        Hyötysuhde vaan oli niin pieni, ettei taloudellisesti kannattanut.
        Tutkimus on jatkunut.
        En tiedä missä nyt mennään.

        Eliaana, aina on mukava löytää myönteisiä esimerkkejä. Tuosta Islannin busseista en ole kuullutkaan! Pelkäänpä vaan että vielä on matkaa!

        Sukulaiset Norjassa kertoivat, että hwidän lähialueelleen saksalaiset suunnittelivat investointia vetypolttoaineen erottamiseksi vedestä. Hanke kaatui rahoituksen puutteeseen. Nämä hankkeet ovat niin suuria että valtiolliset toimijat niihin eivät uskaltaudu. Rahat pitää löytää markkinoilta. Markkinat rahoittavat, jos on kohtuullinen varmuus voitoista. Siksi monet asiat eivät edisty, varmuus puuttuu. Näin pelkään olevan myös vedyn käyttämisessä laajamittaisesti polttoaineena.

        MK


    • Minun tuntuu erittäin hyvältä ajaa entisellä kymmenen vuotta vanhalla autolla,

      jos uuden auton hankkisin se tuskin olisi täyssähköauto, hybridin renkaita voisin käydä potkiskelemassa.

      Olen sitä mieltä ettei 2000 euroa valtiolta riitä avustuksiin, että suomen henkilöautot sähköistettäisiin,
      muuten mistä meillä silloin sähköä riittäisi,
      sehän tietäisi vaan sähkön kuluttajahintojen nousua, kun ei tuo Olkiluoto kolmonenkaan meinaa millään valmistua ja ala tuottamaan sähköä.

      Olen ihmetellyt miksi valtio ei tuo Nesteen kehittämää jätteistä tehtyä diseliä,
      nyt sitä on myynnissä, mutta ei hintansa vuoksi innosta tankkaamaan.
      Sehän olisi hieno asia tuottaa polttoainetta jäterasvoista, suomalainen innovaatio.
      Erinomaista kierrätystä, ei tarvitsi metalleja kaivaa akkuihin.

      Diesel tuntuu olevan kirosana päättäjille ja niistä pitäisi päästä eroon, kuitenkin nykyautojen pakokaasujen järjestelmät ovat kehittyneet, ettei ne semmoisia saastuttajia ole kuin ennen.

      • Anonyymi

        Maissil, luulenpa että olet aivan oikeassa. Kun nämä hirveydet dieselistä kerrottiin, puhuttiin jos ei ihan esihistoriallisesta ajasta, mutta jostakin menneestä kuitenkin. Dieselin suurin synti olivat hiukkaspäästöt. Suomen suurimmat hiukkaspäästöt syntyvät, kun poltamme takkaa tai lämmitämme puulämmitteistä saunaame.

        MK


    • Kyllä sähköä riittää, en tiedä loppuuko polttomoottorilla käyvien autojen valmistus ihan kokonaan.
      Sähköllä käyvä auto on taloudellisempi, sähmoottori kestää tuplasti mitä polttomoottori akut kehittyy. Jos tarviisin ostaa auton ostaisin ilmanmuuta sähköauton, en tarvitse autoa montaa kertaa kuukaudessa, sen minkä käytän käytän taksia.
      Välillä iskee autokuume, tulee vähän kateltua, käyttö olisi huvikäyttöä en sen takia halua autoa.

      • Anonyymi

        Pertikki hyvä, en ole varma sähkön riittävyydestäkään. Saksa on päättänyt sulkea kaikki ydinvoimalansa, jotka tuottavat sähköä. Ruotsi päätti sulkea Ringhalsin yhden yksikön 5 vuotta ennen arvioidun käyttöiän päättymistä. Suomessa lähes puolet käytetystä sähköstä tuodaaan Norjasta tai Ruotsista tai Venäjältä. Toivottavasti Olkiluoto 3 paikkaa tilannetta, mutta milloin, sitä emme tiedä!

        Viittasit sähköautojen akkuihin. Ne kehittyvät, mutta tämänhetken tietojen mukaan täyssähköauton akut kestäisivät noin 10 vuotta. Se on ehkä puolet auton iästä. Akut uusittaisiin auton iän aikana kerran tai kaksi. Akkujen arvo lienee nykytiedon mukaan on noin 10 000 euroa. Ei halpaa! Kysymys on myös akkujen tuottamiseen vaadittavien mineraalien saatavudesta. Suomessa Talvivaaran seuraaja on noussut arvoon arvaamattomaan! Sieltähän saadaan kohta nikkeliä, kobolttia, uraania, ties mitä, mitä tarvitaan akkuteollisuuden tai energian tuottamiseen. Enää eivät ympäristöongelmat olekaan se tärkein seikkka!

        Muutoksessa ei useinkaan hallita kaikkia muutoksen osatekijöitä. Jos katsotaan vain yhtä osatekijää saatta toinen jäädä huomiotta. Maailma on vaarallinen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pertikki hyvä, en ole varma sähkön riittävyydestäkään. Saksa on päättänyt sulkea kaikki ydinvoimalansa, jotka tuottavat sähköä. Ruotsi päätti sulkea Ringhalsin yhden yksikön 5 vuotta ennen arvioidun käyttöiän päättymistä. Suomessa lähes puolet käytetystä sähköstä tuodaaan Norjasta tai Ruotsista tai Venäjältä. Toivottavasti Olkiluoto 3 paikkaa tilannetta, mutta milloin, sitä emme tiedä!

        Viittasit sähköautojen akkuihin. Ne kehittyvät, mutta tämänhetken tietojen mukaan täyssähköauton akut kestäisivät noin 10 vuotta. Se on ehkä puolet auton iästä. Akut uusittaisiin auton iän aikana kerran tai kaksi. Akkujen arvo lienee nykytiedon mukaan on noin 10 000 euroa. Ei halpaa! Kysymys on myös akkujen tuottamiseen vaadittavien mineraalien saatavudesta. Suomessa Talvivaaran seuraaja on noussut arvoon arvaamattomaan! Sieltähän saadaan kohta nikkeliä, kobolttia, uraania, ties mitä, mitä tarvitaan akkuteollisuuden tai energian tuottamiseen. Enää eivät ympäristöongelmat olekaan se tärkein seikkka!

        Muutoksessa ei useinkaan hallita kaikkia muutoksen osatekijöitä. Jos katsotaan vain yhtä osatekijää saatta toinen jäädä huomiotta. Maailma on vaarallinen!

        Esim. geologian tutkimuslaitoksen mukaan, yli puolet koboltista tuotetaan Kongossa, Amnestyn mukaan, siellä kaivoksissa lapsityövoiman käyttö on laajamittaista ja voitot menevät rosvopäällikköjen taskuun.
        Jotta, kun kaikki puolet asioista otetaan valokeilaan, liekö se sähköautokaan kaiken autuaaksi tekevä kapistus.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Esim. geologian tutkimuslaitoksen mukaan, yli puolet koboltista tuotetaan Kongossa, Amnestyn mukaan, siellä kaivoksissa lapsityövoiman käyttö on laajamittaista ja voitot menevät rosvopäällikköjen taskuun.
        Jotta, kun kaikki puolet asioista otetaan valokeilaan, liekö se sähköautokaan kaiken autuaaksi tekevä kapistus.

        Eliaana,

        Tietosi Kongosta ilmeisesti täysin oikea. Mutta kysymys onkin, että kun maailmalla käydään kauppaa, ostaja ja myyjä ovat riippuvaisia toisistaan. Se tarkkittaa, että ostaja voi halutessaan asettaa ehtoja myyjälle mm tuotanto--olosuhteiden osalta. Eikö vastuu siloin olisi ensisijassa meillä, tuotteiden käyttäjillä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eliaana,

        Tietosi Kongosta ilmeisesti täysin oikea. Mutta kysymys onkin, että kun maailmalla käydään kauppaa, ostaja ja myyjä ovat riippuvaisia toisistaan. Se tarkkittaa, että ostaja voi halutessaan asettaa ehtoja myyjälle mm tuotanto--olosuhteiden osalta. Eikö vastuu siloin olisi ensisijassa meillä, tuotteiden käyttäjillä?

        Näinhän toimitaan jo monien kohdalla, kuten sanoit.
        Kaikessa toiminnassa on vain monta muuttujaa. Kyse usein siitä, mikä markkinataloudessa suurilla toimijoilla ajaa edelle.
        Onko se pieni lapsityöntekijä vai tarvittavan tavaran saanti ja voitot.
        Julkisuus ja yleinen mielipide ovat parhaita asioiden suunnanmuuttajia. Näin näkisin.


    • Jos Suomi on nyt dieseleiden "uussijoituspaikka",
      niin entäs sitten kun suomalaiset henkilöautot sähköistetään,
      mihinkäs ne dieselit sitten sijoitetaan, ei ne maapallolta mihinkään katoa,
      jos mersuillakin ajetaan jopa miljoona kilometriä.
      Eli ne siirtyvät vain kehittyviin maihin,
      ei paljon vaikutusta ilmastonmuutokseen.

      • Romua syntyy ilman autojakin, romut uusio kätetäänn, ei mersut ihan heti häviä.
        Digitaalinen globaali muuttuu huimaa vauhtia, lentokoneetkin tulee lentämään sähkömoottoreilla tai vastaavilla, parin sukupolven päästä on maailma toisen näköinen.


      • Anonyymi

        Maissii hyvä, olet oikeassa, maailma on jatkuvaa kiertokulkua. Aloitukessani kritisoin, että Suomesta tulee dieseleiden kaatopaikka. Myöhemmin kommentoin, että dieselit eivät lainkaan ole niin pahoja kuin sanotaan. Vaikuttaa ristiriitaiselta mutta silti molemmat ovat samaan aikaan totta!

        Ja siinä isket tarkalleen oikeaan: mitä tapahtuu seuraavaksi? Materia ei häviä, se muuttaa muotoaan, mutta kysymys on minne se päätyy?

        Paljon on pohdittavaa, mitä tehdään sille, mitä emme itse enää tarvitse. Ennen aikaan oli yksinkertaista: viedään se kehitysmaihin. Niin varmaan tulee nytkin paljolti tapahtumaan, mutta nyt ovat moraaliset tekijät nousseet pintaan. Jos kehitysmaihiin viedään, sen täytyy olla hyödyllistä ja tarkoituksenmukaista heidän kannaltaan. Kehitysmaat eivät voi olla meidän kaatopaikkojamme! Melko monimutkaista!
        MK


    • Anonyymi

      Ostakaa kun on rahaa!!!

      • Joo aiemmin totesin, vedyllä kulkeva auto tai mikä tahansa on parempi kuin edeltäjänsä toimiva moottori, sähkämoottori on välivaihe kohti parempaa, kuten fossiiliset käyttövoimat vieläkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2789
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      101
      1430
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      83
      1254
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1041
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      950
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      920
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      874
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      846
    Aihe