Missä on historialliseen Jeesukseen uskovien Jumala tänään?

Anonyymi

Suoraan sanon, että en ymmärrä koko "historiallista Jeesusta". Se että pitäisi uskoa jonkun äijän kuolleen 2000 vuotta sitten ja sen väärän tuomion häpeällisen tapahtuman jollain konstilla pelastaneen koko ihmiskunnan, mikä olisi selvempi esimerkki suoranaisesta valheesta ja törkeästä valheesta? Hitler?

Oletteko te historialliseen Jeesukseen uskovat ollenkaan ajatelleet mihin te uskotte?

Yksi mies 2000 vuotta sitten (ehkä) elänyt ja kuollut, teidän mielestänne ylittää ikuisen ja muuttumattoman jumaluuden?

Minä luulen ja väitän, että teillä ei ole Jumalasta mitään tietoa. Voitte vapaasti osoittaa luuloni vääräksi. Jos niin onnistutte tekemään, kiitän!

37

86

    Vastaukset

    • Kirkko Raamattu 1933/-38 Jeremian vastaus kysymykseen!
      2:4 Kuulkaa Herran sana, Jaakobin heimo ja kaikki Israelin heimon sukukunnat.

      2:5 Näin sanoo Herra:
      Mitä vääryyttä teidän isänne minusta löysivät,
      koska he erkanivat kauas minusta
      ja lähtivät seuraamaan turhia jumalia
      ja turhan päiväisiksi tulivat.
      2:6 He eivät kysyneet:
      'Missä on Herra, [joka auttoi ruotsin orjuudesta, talvisodan ja jatkosodan kauheuksista vapauteen.]
      joka toi meidät pois Egyptin maasta,
      joka johdatti meitä erämaassa,
      arojen
      ja kuilujen maassa,
      kuivuuden
      ja synkeyden maassa, maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?'
      2:7 Minä toin teidät hedelmätarhojen maahan syömään sen hedelmää ja hyvyyttä, mutta sinne tultuanne te saastutitte minun maani ja teitte minun perintöosani kauhistukseksi. [homolaksi]
      2:8 Papit eivät kysyneet:
      'Missä on Herra?'
      Lain käyttäjät eivät minua tunteneet,
      ja paimenet luopuivat minusta;
      profeetat ennustivat Baalin nimessä
      ja seurasivat niitä,
      joista ei apua ole.
      2:9 Sentähden minä vielä käyn oikeutta teidän kanssanne,
      sanoo Herra,
      ja teidän lastenne lasten kanssa minä käyn oikeutta.

      • Juttuja on lukemattomia. Jotkut uskoo juutalaisten satuihin, toiset Tuhannen ja yhden yön tarinoihin, eräät paroni von Münchhauseniin. Pekko aikamiespoika on suomalaisille luonteva kun omat muinaiset Jumalat on tuhottu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juttuja on lukemattomia. Jotkut uskoo juutalaisten satuihin, toiset Tuhannen ja yhden yön tarinoihin, eräät paroni von Münchhauseniin. Pekko aikamiespoika on suomalaisille luonteva kun omat muinaiset Jumalat on tuhottu.

        Teillä ateisteillahan on ihan omat ateistisatuilunne, joihin niin kovasti uskotte.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä ateisteillahan on ihan omat ateistisatuilunne, joihin niin kovasti uskotte.

        Oletko kuullut mitä Pekko on sanonut ?
        Pekosta on vielä hiukan sanallisesti perittyä tietoa olemassa, toivottavasti kirjoitetaan ylös joskus 300v kuluttua Pekon kuolemasta.


      • Miksi niin moni käyttää 33/38 käännöstä, vaikka siinä on tunnettuja virheitä? Senkö takia, että siinä on kivempi vanhahtavalta kuulostava fiilis?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niin moni käyttää 33/38 käännöstä, vaikka siinä on tunnettuja virheitä? Senkö takia, että siinä on kivempi vanhahtavalta kuulostava fiilis?

        Siksikin, ja kun lahkosaarnaaja on sanonut, että uusi on Saatanasta.


    • Luukkaan evankeliumiin on talletettu yksi historiallisen Jeesuksen toiminta malli!
      10:1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta
      ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin
      ja paikkaan,
      jonne hän itse aikoi mennä.
      10:2 Ja hän sanoi heille:
      "Eloa on paljon,
      mutta työmiehiä vähän.
      Rukoilkaa siis elon Herraa,
      että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

      10:3 Menkää;
      katso,
      minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
      10:4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa,
      älkää laukkua,
      älkää kenkiä,
      älkääkä tervehtikö ketään tiellä.

      10:5 Kun tulette johonkin taloon,
      niin sanokaa ensiksi:
      'Rauha tälle talolle!'
      10:6 Ja jos siellä on rauhan lapsi,
      niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä;
      mutta jos ei ole,
      niin se palajaa teille.
      10:7 Ja olkaa siinä talossa
      ja syökää
      ja juokaa,
      mitä heillä on tarjota,
      sillä työmies on palkkansa ansainnut.
      Älkää siirtykö talosta taloon.

      10:8 Ja mihin kaupunkiin te tulette,
      missä teidät otetaan vastaan,
      syökää, mitä eteenne pannaan,
      10:9 ja parantakaa sairaat siellä
      ja sanokaa heille:
      'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.'

      10:10 Mutta kun tulette kaupunkiin,
      jossa teitä ei oteta vastaan,
      niin menkää sen kaduille
      ja sanokaa:
      10:11 'Tomunkin,
      joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut,
      me pudistamme teille takaisin;
      mutta se tietäkää,
      että Jumalan valtakunta on tullut lähelle.'
      10:12 Minä sanon teille:
      Sodoman on oleva sinä päivänä helpompi kuin sen kaupungin.

      10:13 Voi sinua, Korasin!
      Voi sinua, Beetsaida!
      Sillä jos ne voimalliset teot,
      jotka teissä ovat tapahtuneet, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa,
      niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa istuen tehneet parannuksen.
      10:14 Mutta Tyyron ja Siidonin on oleva tuomiolla helpompi kuin teidän.
      10:15 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen?
      Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas.

      10:16 Joka kuulee teitä,
      se kuulee minua,
      ja joka hylkää teidät,
      hylkää minut;
      mutta joka minut hylkää,
      hylkää hänet,
      joka on minut lähettänyt."

      10:17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat:
      "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden."
      10:18 Silloin hän sanoi heille:
      "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
      10:19 Katso,
      minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä
      ja skorpioneja
      ja kaikkea vihollisen voimaa,
      eikä mikään ole teitä vahingoittava.

      10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko,
      että henget ovat teille alamaiset,
      vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."

      10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi:
      "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra,
      että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä
      ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
      Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
      10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni,
      eikä kukaan muu tunne,
      kuka Poika on,
      kuin Isä;
      eikä kukaan muu tunne,
      kuka Isä on,
      kuin Poika ja se,
      kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

      10:23 Ja hän kääntyi opetuslapsiinsa erikseen ja sanoi:
      "Autuaat ovat ne silmät, jotka näkevät,
      mitä te näette.
      10:24 Sillä minä sanon teille: monet profeetat ja kuninkaat ovat tahtoneet nähdä, mitä te näette,
      eivätkä ole nähneet,
      ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet."

      10:25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä:
      "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
      10:26 Niin hän sanoi hänelle:
      "Mitä laissa on kirjoitettuna?
      Kuinkas luet?"
      10:27 Hän vastasi ja sanoi:
      "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi
      ja kaikesta sielustasi
      ja kaikesta voimastasi
      ja kaikesta mielestäsi,
      ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
      10:28 Hän sanoi hänelle:
      "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää."
      10:29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle:
      "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
      10:30 Jeesus vastasi ja sanoi:
      "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin,
      jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille
      ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
      10:31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä
      ja näki hänet
      ja meni ohi.
      10:32 Samoin leeviläinenkin:
      kun hän tuli sille paikalle
      ja näki hänet,
      meni hän ohi.
      10:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä,
      tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
      10:34 Ja hän meni hänen luokseen
      ja sitoi hänen haavansa
      ja vuodatti niihin öljyä
      ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään
      ja vei hänet majataloon
      ja hoiti häntä.
      10:35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria
      ja antoi majatalon isännälle
      ja sanoi:
      'Hoida häntä,
      ja mitä sinulta lisää kuluu,
      sen minä palatessani sinulle maksan.'

      • Vielä jäi vähän Raamattua kopsaamatta.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vielä jäi vähän Raamattua kopsaamatta.

        Hebrealaiskirje: KR 1933/-38
        10:14-29 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne,
        jotka pyhitetään.
        Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki;
        sillä sanottuaan:
        "Tämä on se liitto,
        jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan",
        sanoo Herra:
        "Minä panen lakini heidän sydämiinsä
        ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        ja: "heidän syntejänsä
        ja laittomuuksiansa en minä enää muista."
        Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut,
        siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Koska meillä siis, veljet,
        on luja luottamus siihen,
        että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
        jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi
        ja eläväksi tieksi,
        joka käy esiripun,
        se on hänen lihansa,
        kautta,
        ja koska meillä on "suuri pappi,
        Jumalan huoneen haltija",
        niin käykäämme esiin totisella sydämellä,
        täydessä uskon varmuudessa,
        sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta
        ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
        pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa,
        sillä hän,
        joka antoi lupauksen,
        on uskollinen;
        ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen
        ja hyviin tekoihin;
        älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme,
        niinkuin muutamien on tapana,
        vaan kehoittakaamme toisiamme,
        sitä enemmän,
        kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Sillä jos me tahallamme teemme syntiä,
        päästyämme totuuden tuntoon,
        niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        vaan hirmuinen tuomion odotus
        ja tulen kiivaus,
        joka on kuluttava vastustajat.
        Joka hylkää Mooseksen lain,
        sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan,
        joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan
        ja pitää epäpyhänä liiton veren,
        jossa hänet on pyhitetty,
        ja pilkkaa armon Henkeä!

        Hyviä unia nyt synnin unessa kuorsaajille


    • > Yksi mies 2000 vuotta sitten (ehkä) elänyt ja kuollut, teidän mielestänne ylittää ikuisen ja muuttumattoman jumaluuden?

      Vaikuttaa siltä, ettet tietä mistä puhut. Itse uskon Raamatun ilmoituksen ja sen mukaan Jumala on suurempi kuin Jeesus.

      "...Isä on minua suurempi."
      Joh. 14:28

      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Joh. 17:3

      • Mitä Väinämöinen tietäjä iän ikuinen, kyllä se Kalevala on kun raamattu.


    • KR 1933/-38 1Korinttolais kirje
      15:13 Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
      15:14 Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista,
      turha on silloin meidän saarnamme,
      turha myös teidän uskonne;
      15:15 ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan,
      että hän on herättänyt Kristuksen,
      jota hän ei ole herättänyt,
      jos kerran kuolleita ei herätetä.
      15:16 Sillä jos kuolleita ei herätetä,
      ei Kristuskaan ole herätetty.
      15:17 Mutta jos Kristus ei ole herätetty,
      niin teidän uskonne on turha,
      ja te olette vielä synneissänne.
      15:18 Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
      15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
      15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista,
      esikoisena kuoloon nukkuneista.
      15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta,
      niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
      15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa,
      niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
      15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus,
      sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;

      15:24 sitten tulee loppu,
      kun hän antaa valtakunnan Jumalan
      ja Isän haltuun,
      kukistettuaan kaiken hallituksen
      ja kaiken vallan
      ja voiman.

      15:25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti,
      kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."
      15:26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
      15:27 Sillä:
      "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle."
      Mutta kun hän sanoo:
      "kaikki on alistettu",
      niin ei tietenkään ole alistettu se,
      joka on alistanut kaiken hänen allensa.

      15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan,
      silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan,
      joka on alistanut hänen valtaansa kaiken,
      että Jumala olisi kaikki kaikissa.

      • Mikä ihme tekisi Pojasta tai Kristuksesta 2000 vuotta sitten Lähi-Idässä eläneen miehen?


    • KR 1933/-38
      17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, >> Jakeen lisätiedot
      17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
      17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
      17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
      17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoista ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
      17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
      17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
      17:31 Sillä
      hän
      on
      säätänyt
      päivän,
      jona hän on tuomitseva maanpiirin
      vanhurskaudessa
      sen
      miehen
      kautta,
      jonka hän siihen on määrännyt;
      ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden,
      herättämällä hänet kuolleista."

    • KR 1933/-38 Johanneksen evankeliumi:
      12:1 Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan,
      jossa Lasarus asui,
      hän,
      jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista.
      12:2 Siellä valmistettiin hänelle ateria,
      ja Martta palveli,
      mutta Lasarus oli yksi niistä,
      jotka olivat aterialla hänen kanssaan.
      12:3 Niin Maria otti naulan oikeata,
      kallisarvoista nardusvoidetta
      ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan;
      ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.

      12:4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan,
      Juudas Iskariot,
      joka oli hänet kavaltava:
      12:5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin
      ja niitä annettu köyhille?"

      Joh. 12:6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden,
      että olisi pitänyt huolta köyhistä,
      vaan sentähden,
      että hän oli varas
      ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen,
      mitä siihen oli pantu.
      12:7 Niin Jeesus sanoi:
      "Anna hänen olla,
      että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle.
      12:8 Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne,
      mutta minua teillä ei ole aina."

      (huom! Jeesus ei syytellyt Juudas Iskakotia ja tämän jälkeen Juudas meni ja hirtti itsensä.)

      • Biblia (1776)
        Ap.t. 1:18 Hän siis on ansainnut pellon vääryyden palkasta,
        ja kuin hän pudotettiin alas,
        on hän keskeltä kahtia pakahtunut,
        että kaikki hänen sisällyksensä läksivät ulos

        KR 1933/-38
        Ap.t. 1:18 Hän hankki itselleen pellon väärinteon palkalla,
        ja hän suistui alas
        ja pakahtui [hakesi] keskeltä,
        niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos.


    • Kukaan ei kykene tuhoamaan Hebrealaisten Jumalaa eikä Hänen Poikaansa Jeesusta.
      Haaman yritti mutta löysikin itsensä hirressä, samoin kävi Saddam Husseseinille Juudas Iskariotille. Aadolf hitrel tappoi itsensä jne nuo järjettömät ihmiset luulevat, että ei Jumalaa edes ole.
      Psalmi 53:2 Hullu sanoo sydämessänsä:
      "Ei ole Jumalaa."
      Turmiollinen
      ja iljettävä on heidän väärä menonsa;
      ei ole ketään,
      joka tekee sitä,
      mikä hyvä on.

      Noin hullut ovat aina sanoneet!

      • Miten se jumalan kansan kävi Saksassa ei parane liikaa puuttua muiden asioihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten se jumalan kansan kävi Saksassa ei parane liikaa puuttua muiden asioihin.

        Sen jälkeen he saivat Juutalaisvaltio Israelin Ja kun Nasser sanoi Israelissa työskenneile
        "palestiinalaisille" tulkaa pois israelista ettette jäisi arabidivisjoonien jalkoihin. Palestiinalaiset lähtivät heti jaarabit asuttivat heidät YK hallitsemalle UMRVA valtioon jossa he nyt katselevat kuinka hyvin palestiinalaiset pärjäävätkään Israelissa.
        Tottakai heitä nyt harmittaa ja samoin tämänkin palstan jumalattomat omavanhurskaat Jannu sedän kanssa lapsikaste uskovat vain pilkkaavat ivaten ja kun omatunto hiukankin kolkuttaa niin ei muuta kuin kapakkaan.


    • Hän on riemastuttava, kuten yhä kuuluukin olla.

    • Kyllä se kristinuskon jeesus on satua. On kuitenkin ollut jeesuksen kaltaisia ihmisiä useita jo ennen kristinuskoa. Tarina vapahtajasta joka antaa syntimme anteeksi on luonnonlakeja pilkkaava, järjenvastainen ja lapsellinen. Sama pätee persoonalliseen jumalaan.

      • KR 1933/-38
        Juud. 1:15-20 tuomitsemaan kaikkia
        ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa,
        joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet,
        ja kaikesta julkeasta,
        mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet."

        He ovat napisijoita,
        kohtalonsa nurkujia
        ja vaeltavat himojensa mukaan;
        heidän suunsa puhuu pöyhkeitä,
        ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.

        Mutta te,
        rakkaani,
        muistakaa nämä sanat,
        mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
        sanoen teille:
        "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia,
        jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan."
        Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta,
        he ovat sielullisia,
        henkeä heillä ei ole.

        Mutta te,
        rakkaani,
        rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle,
        rukoilkaa Pyhässä Hengessä


    • Jes.66:7-8 Ennen kuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen. Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tahi synnyttääkö kansa yhdellä haavaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.

      • Miksi se syntyvä poika olisi joku sellainen, joka on syntynyt ja kuollutkin 2000 vuotta sitten?

        Muissa uskonnoissa on suhde ihmisen ja hänen Jumalansa välillä, mutta kristinuskossa palvotaan jotakuta ihmistä. Miksi?

        Eihän Moosestakaan palvota. Eikä Muhammedia palvota, paitsi joissakin poliittisissa ääriliikkeissä.

        Miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin 2000 vuotta sitten eläneeseen ihmiseen, mieheen, murhattuun ja teloitettuun. Ja erityisen tärkeänä tuntuu olevan se, että pitää kanssa uskoa sen miehen eläneen silloin ja silloin siellä ja siellä.

        Miksi ihmeessä? Miksi jonkun historialliseen olemassaoloon uskominen tekisi autuaaksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se syntyvä poika olisi joku sellainen, joka on syntynyt ja kuollutkin 2000 vuotta sitten?

        Muissa uskonnoissa on suhde ihmisen ja hänen Jumalansa välillä, mutta kristinuskossa palvotaan jotakuta ihmistä. Miksi?

        Eihän Moosestakaan palvota. Eikä Muhammedia palvota, paitsi joissakin poliittisissa ääriliikkeissä.

        Miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin 2000 vuotta sitten eläneeseen ihmiseen, mieheen, murhattuun ja teloitettuun. Ja erityisen tärkeänä tuntuu olevan se, että pitää kanssa uskoa sen miehen eläneen silloin ja silloin siellä ja siellä.

        Miksi ihmeessä? Miksi jonkun historialliseen olemassaoloon uskominen tekisi autuaaksi?

        KR 1933/-38 Luuk. 19:20-38
        Vielä tuli yksi
        ja sanoi:
        'Herra,
        katso,
        tässä on sinun leiviskäsi,
        jota olen säilyttänyt liinasessa.
        Sillä minä pelkäsin sinua,
        koska olet ankara mies:
        sinä otat,
        mitä et ole talteen pannut,
        ja leikkaat,
        mitä et ole kylvänyt.'

        Hän sanoi hänelle:
        'Oman sanasi mukaan minä sinut tuomitsen,
        sinä paha palvelija.
        Sinä tiesit minut ankaraksi mieheksi,
        joka otan,
        mitä en ole talteen pannut,
        ja leikkaan,
        mitä en ole kylvänyt;

        miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään,
        että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?'
        Ja hän sanoi vieressä seisoville:
        'Ottakaa häneltä pois se leiviskä
        ja antakaa sille,
        jolla on kymmenen leiviskää.'
        - Niin he sanoivat hänelle:
        'Herra,
        hänellä on jo kymmenen leiviskää.' -
        'Minä sanon teille:
        jokaiselle,
        jolla on,
        annetaan;
        mutta jolla ei ole,
        siltä otetaan pois sekin,
        mikä hänellä on.

        Mutta viholliseni,
        jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa,
        tuokaa tänne
        ja teloittakaa minun edessäni.'"
        Ja tämän sanottuaan hän kulki edellä vaeltaen ylös Jerusalemiin.
        Ja tapahtui,
        kun hän tuli lähelle Beetfagea
        ja Betaniaa,
        sille vuorelle,
        jota kutsutaan Öljymäeksi,
        että hän lähetti kaksi opetuslastaan
        sanoen:
        "Menkää edessä olevaan kylään,
        niin sinne tullessanne te löydätte sidottuna varsan,
        jonka selässä ei vielä yksikään ihminen ole istunut;
        päästäkää se ja tuokaa tänne.

        Ja jos joku kysyy teiltä:
        'Miksi te sen päästätte?'
        niin sanokaa näin:
        'Herra tarvitsee sitä.'"
        Ja lähetetyt menivät
        ja havaitsivat niin olevan,
        kuin hän oli heille sanonut.
        Ja heidän päästäessään varsaa sen omistajat sanoivat heille:
        "Miksi te päästätte varsan?"
        Niin he sanoivat:
        "Herra tarvitsee sitä."
        Ja he veivät sen Jeesuksen luo
        ja heittivät vaatteensa varsan selkään
        ja istuttivat Jeesuksen niiden päälle.
        Ja hänen kulkiessaan kansa levitti vaatteensa tielle.
        Ja kun hän jo oli lähellä, laskeutuen Öljymäen rinnettä,
        rupesi koko opetuslasten joukko iloiten kiittämään Jumalaa suurella äänellä kaikista voimallisista teoista,
        jotka he olivat nähneet,
        sanoen:
        "Siunattu olkoon hän,
        joka tulee,
        Kuningas Herran nimessä;
        rauha taivaassa ja kunnia korkeuksissa!"

        Biblia (1776)
        Luuk. 19:27 Kuitenkin ne minun viholliseni, jotka ei tahtoneet minun antaa vallita heitä, tuokaat tänne ja mestatkaa heitä minun edessäni.


    • Jeesuksen yliopistosta valmistuu sinisilmäisiä ihmisiä.

    • KR 1933/-38
      3:14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita:
      'Näin sanoo Amen,
      se uskollinen
      ja totinen todistaja,
      Jumalan luomakunnan alku:
      3:15 Minä tiedän sinun tekosi:
      sinä et ole kylmä etkä palava;
      oi, jospa olisit kylmä tai palava!

      3:16 Mutta nyt,
      koska olet penseä,
      etkä ole palava etkä kylmä,
      olen minä oksentava sinut suustani ulos.

      3:17 Sillä sinä sanot:
      Minä olen rikas,
      minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse;
      etkä tiedä,
      että juuri sinä olet viheliäinen
      ja kurja
      ja köyhä
      ja sokea
      ja alaston.
      3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa,
      tulessa puhdistettua,
      että rikastuisit,
      ja valkeat vaatteet,
      että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
      ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi,
      että näkisit.
      3:19 Kaikkia niitä,
      joita minä pidän rakkaina,
      minä nuhtelen
      ja kuritan;
      ahkeroitse siis
      ja tee parannus.

      3:20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
      3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa

    • Miksi sinua vaivaa niin paljon se, että on ihmisiä, jotka uskovat Jeesukseen? Mitä se sinua haittaa? Jos mielestäsi Jeesusta ei edes ole, miksi ylipäätään kirjoittelet tänne, miksi vaivaudut? Vai Jeesukseen uskovatko sinua ärsyttävät? Se, että joku uskoo jotakin mitä et itse usko? Jos joku on eri mieltä kanssasi, yritätkö saada hänet olemaan samaa mieltä kanssasi? Onko yksinkertaisesti vain niin, että haluat asettua muiden yläpuolelle? Ja ärsyttää, kun on ihmisiä, joille Jeesus on sinua tärkeämpi?

      • Kaikista vastauksista voi kuulla, ettei kysymystäni ole ymmärretty.

        En kiellä Jumalaa, tiedänhän että Jumala on olemassa. Ja enkelit ja sielut ja niin edelleen. Tässä on nyt kyse siitä Jeesus Kristus -hahmosta, joka on kristinuskossa kerrottu, että kyseessä on noin pari tuhatta vuotta sitten elänyt mieshenkilö.

        Jos Kristuksessa on kysymys jostakin itseni ulkopuolisesta henkilöstä, ja vieläpä kuolleesta, en näe mitään syytä sen kunnioittamiseen saati palvelemiseen.

        Kysymykseni on siis historialliseen Jeesukseen uskomisen mielekkyydestä.

        Miksei teistä kukaan osaa selittää, miten ketään hyödyttää uskoa Jeesus-henkilön olemassaoloon silloin kaukana siellä vieraalla maalla, tai miksi sellainen uskomus olisi ylipäänsä Jumalalle otollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista vastauksista voi kuulla, ettei kysymystäni ole ymmärretty.

        En kiellä Jumalaa, tiedänhän että Jumala on olemassa. Ja enkelit ja sielut ja niin edelleen. Tässä on nyt kyse siitä Jeesus Kristus -hahmosta, joka on kristinuskossa kerrottu, että kyseessä on noin pari tuhatta vuotta sitten elänyt mieshenkilö.

        Jos Kristuksessa on kysymys jostakin itseni ulkopuolisesta henkilöstä, ja vieläpä kuolleesta, en näe mitään syytä sen kunnioittamiseen saati palvelemiseen.

        Kysymykseni on siis historialliseen Jeesukseen uskomisen mielekkyydestä.

        Miksei teistä kukaan osaa selittää, miten ketään hyödyttää uskoa Jeesus-henkilön olemassaoloon silloin kaukana siellä vieraalla maalla, tai miksi sellainen uskomus olisi ylipäänsä Jumalalle otollista.

        Jeesus kuoli ystäviensä puolesta (Joh 15:13). Jeesus tahtoi seuraajiensa kutusuvan Häntä veljekseen ja sisarekseen (Matt 12:59), eikä antanut ihmisten tehdä hänestä kuningasta (Joh 6:15), sillä Hänen kuninkuutensa ei ole katoavasta maailmasta (Joh 18:36).

        Vanhassa testamentissa Jeesus mainitaan Jumalan palvelijana, jolle Jumala antaa voiman ja jonka ylle Hän on laskenut Henkensä ja jonka käteen Jumala tarttuu toteuttamaan liiton kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:5-9). "Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa" (Jes 53: 11).

        Jeesuksen antoi meille sanat, joissa on Henki ja elämä, ja avasi tien Jumalan luo antamalla itsensä sovitusuhriksi kaikkien niiden edestä, jotka eivät pysty sovittamaan syntejään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kuoli ystäviensä puolesta (Joh 15:13). Jeesus tahtoi seuraajiensa kutusuvan Häntä veljekseen ja sisarekseen (Matt 12:59), eikä antanut ihmisten tehdä hänestä kuningasta (Joh 6:15), sillä Hänen kuninkuutensa ei ole katoavasta maailmasta (Joh 18:36).

        Vanhassa testamentissa Jeesus mainitaan Jumalan palvelijana, jolle Jumala antaa voiman ja jonka ylle Hän on laskenut Henkensä ja jonka käteen Jumala tarttuu toteuttamaan liiton kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:5-9). "Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa" (Jes 53: 11).

        Jeesuksen antoi meille sanat, joissa on Henki ja elämä, ja avasi tien Jumalan luo antamalla itsensä sovitusuhriksi kaikkien niiden edestä, jotka eivät pysty sovittamaan syntejään.

        Toistat vain oppeja, etkä vastaa kysymyksiini.

        Kysymykseni siis kuuluu: miksi jonkun tuntemattoman ihmisen, Lähi-Idässä tallustaneen miehen uskottaisiin olevan Jeesus Kristus.

        Ja miksi usko tähän historialliseen Jeesus-mieheen olisi portti Taivaan Valtakuntaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toistat vain oppeja, etkä vastaa kysymyksiini.

        Kysymykseni siis kuuluu: miksi jonkun tuntemattoman ihmisen, Lähi-Idässä tallustaneen miehen uskottaisiin olevan Jeesus Kristus.

        Ja miksi usko tähän historialliseen Jeesus-mieheen olisi portti Taivaan Valtakuntaan?

        Evankeliumeissa on kuvausta Jeesuksen elämästä ja siitä, mitä hän on sanonut. Jeesuksen jälkeen Juutalaisten keskuuteen ei ole tullut profeettoja, jotka olisivat ilmoittaneet Kristuksen tulemisesta. Jeesus on ilmestynyt monille ihmisille ja se on muuttanut heidän elämäänsä enemmän kuin mikään. Tunnetuin esimerkki on Paavali.

        (Matt 7:14) Se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. Etsimättä ei sitä löydä, eikä kukaan ihminen voi viedä toista ihmistä sille portille, eikä moni hakeudu sitä etsimään kuin pakon edessä (Luuk. 14:23). Kokemusta ei voi siirtää. Mutta joka etsii hellittämättä, hän löytää portin. Jeesus itse on sanonut (Joh 7:17): "Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumeissa on kuvausta Jeesuksen elämästä ja siitä, mitä hän on sanonut. Jeesuksen jälkeen Juutalaisten keskuuteen ei ole tullut profeettoja, jotka olisivat ilmoittaneet Kristuksen tulemisesta. Jeesus on ilmestynyt monille ihmisille ja se on muuttanut heidän elämäänsä enemmän kuin mikään. Tunnetuin esimerkki on Paavali.

        (Matt 7:14) Se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. Etsimättä ei sitä löydä, eikä kukaan ihminen voi viedä toista ihmistä sille portille, eikä moni hakeudu sitä etsimään kuin pakon edessä (Luuk. 14:23). Kokemusta ei voi siirtää. Mutta joka etsii hellittämättä, hän löytää portin. Jeesus itse on sanonut (Joh 7:17): "Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."

        Paavalista historian miehenä ei ole sen enempää todisteita kuin Jeesus-miehestäkään. Paavalin kirjoitukset ovat vähintään neljän eri henkilön tekemiä, kirjoitettu eri aikoina ja eri tyyleillä. Paavalin kertomus ilmestyksestä on hengellinen kokemus. Sillä ei ole mitään tekemistä fyysisyyden kanssa, eikä historiankaan, sillä ilmestyksiä tapahtuu edelleen ihmisille vastaavalla tavalla. Itse koin vastaavan liki parikymmentä vuotta sitten.

        Kysymykseni siis edelleen: Mitä järkeä, mitä hyödyttää uskoa historian tarinaan eikä Jumalaan? Mitä hyödyttää historian miehiin uskominen, eikä Jumalaan uskominen? Miksi hengellinen pelastus olisi kiinni siitä, että ihminen ensinnäkin on kuullut Jeesus-miehestä, tai lukenut Jeesus-miehestä raamatun sivuilta, ja että hän uskoo Jeesus-miehen olleen historian henkilö?

        Minun käsitykseni mukaan Pelastus tulee yksin Jumalalta. Kyse on hengellisyydestä, ei historiasta. Kyse ei myöskään ole sosiaalisista, poliittisista, kulttuurisista tai muista ihmishistoriaan liittyvistä seikoista. Jumala ei ole aikaan ja paikkaan sidottu. Historia on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista vastauksista voi kuulla, ettei kysymystäni ole ymmärretty.

        En kiellä Jumalaa, tiedänhän että Jumala on olemassa. Ja enkelit ja sielut ja niin edelleen. Tässä on nyt kyse siitä Jeesus Kristus -hahmosta, joka on kristinuskossa kerrottu, että kyseessä on noin pari tuhatta vuotta sitten elänyt mieshenkilö.

        Jos Kristuksessa on kysymys jostakin itseni ulkopuolisesta henkilöstä, ja vieläpä kuolleesta, en näe mitään syytä sen kunnioittamiseen saati palvelemiseen.

        Kysymykseni on siis historialliseen Jeesukseen uskomisen mielekkyydestä.

        Miksei teistä kukaan osaa selittää, miten ketään hyödyttää uskoa Jeesus-henkilön olemassaoloon silloin kaukana siellä vieraalla maalla, tai miksi sellainen uskomus olisi ylipäänsä Jumalalle otollista.

        Ilman Jumala Pojan veren vuodatusta golgatan ristillä, ei kukaan saa syntejä anteeksi ja näin ollen ilman tuota tapahtumaa kukaan ei pelatu.
        KR 1933/-38
        Room. 3:23-31 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        Missä siis on kerskaaminen?
        Se on suljettu pois.
        Minkä lain kautta?
        Tekojenko lain?
        Ei, vaan uskon lain kautta.
        Niin päätämme siis,
        että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta,
        ilman lain tekoja.
        Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala?
        Eikö pakanainkin?
        On pakanainkin,
        koskapa Jumala on yksi,
        joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta
        ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta?
        Pois se!
        Vaan me vahvistamme lain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavalista historian miehenä ei ole sen enempää todisteita kuin Jeesus-miehestäkään. Paavalin kirjoitukset ovat vähintään neljän eri henkilön tekemiä, kirjoitettu eri aikoina ja eri tyyleillä. Paavalin kertomus ilmestyksestä on hengellinen kokemus. Sillä ei ole mitään tekemistä fyysisyyden kanssa, eikä historiankaan, sillä ilmestyksiä tapahtuu edelleen ihmisille vastaavalla tavalla. Itse koin vastaavan liki parikymmentä vuotta sitten.

        Kysymykseni siis edelleen: Mitä järkeä, mitä hyödyttää uskoa historian tarinaan eikä Jumalaan? Mitä hyödyttää historian miehiin uskominen, eikä Jumalaan uskominen? Miksi hengellinen pelastus olisi kiinni siitä, että ihminen ensinnäkin on kuullut Jeesus-miehestä, tai lukenut Jeesus-miehestä raamatun sivuilta, ja että hän uskoo Jeesus-miehen olleen historian henkilö?

        Minun käsitykseni mukaan Pelastus tulee yksin Jumalalta. Kyse on hengellisyydestä, ei historiasta. Kyse ei myöskään ole sosiaalisista, poliittisista, kulttuurisista tai muista ihmishistoriaan liittyvistä seikoista. Jumala ei ole aikaan ja paikkaan sidottu. Historia on.

        KR 1933/-38
        Galatalaiskirje:
        3:6 samalla tavalla kuin "Aabraham
        uskoi
        Jumalaa,
        ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?

        Jes. 41:4 Kuka on tämän tehnyt
        ja toimittanut?
        Hän,
        joka alusta asti kutsuu sukupolvet esiin:
        minä,
        Herra,
        joka olen ensimmäinen
        ja viimeisten luona vielä sama


    • Hänen sanaansa,mitä on seurakkunnassa,luetaan,ei tarvitsen historiaan mennä.

      • KR 1933/-38
        Hebr. 8:1 Mutta pääkohta siinä,
        mistä me puhumme,
        on tämä:
        meillä on sellainen ylimmäinen pappi,
        joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,

        Kol. 3:1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa,
        niin etsikää sitä,
        mikä on ylhäällä,
        jossa Kristus on,
        istuen Jumalan oikealla puolella.
        Hebr. 1:3 ja joka,
        ollen hänen kirkkautensa säteily
        ja hänen olemuksensa kuva
        ja kantaen kaikki voimansa sanalla,
        on,
        toimitettuaan puhdistuksen synneistä,
        istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        Hebr. 4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi,
        läpi taivasten kulkenut,
        Jeesus,
        Jumalan Poika,
        niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
        Hebr. 12:2 silmät luotuina uskon alkajaan
        ja täyttäjään,
        Jeesukseen,
        joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin,
        häpeästä välittämättä,
        ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Torppa sairaalaan

      Kas kas..oliko ullatus, että taas tapahtuu..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      2383