Tuleeko uskonnonopettajan kuulua kirkkoon?

Anonyymi

Miten on? Tuleeko?

27

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riittää, että kuuluu Setaan.

      • Heh. Riittää, että on kyvykäs opettamaan uskontoa ja opinnot suorittanut.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Riittää, että on kyvykäs opettamaan uskontoa ja opinnot suorittanut.

        Mitä se kyvykkyys on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kyvykkyys on?

        Opetuksessa lähinnä sitä, että tuntee alan, jota opettaa.


    • Rehellinen ja uskontonsa perusteet opiskellut uskonnonopettaja on aina ateisti uskonnosta riippumatta, joten rehellinen uskonnonopettaja ei kuulu uskonharhaisyhteisöön nimitettiinpä sitä kirkoksi tai miksi muuksi epäjumalanpalvontaorganisaatioksi tahansa.

    • Kummallista.... kun aikoinaan piti osata pitkiä pitkiä katekismuksesta ja kymmenestä käskystä "ulkoa" ja siitä ei ollut mitään hyötyä kun hain duunia.

      Saatettiin kysyä: osaatko ruotsia tai englantia mutta ei haastattelija kysynyt sanallakaan , että luetteleppas nyt kymmenen käskyä ja niiden selitykset mitä ne tarkoittavat.

    • Anonyymi

      Pitääkö urheilumaikan olla huippu urheilija vai riittääkö vain että on opiskellut liikuntaa ja ehkä valmennusta ?

      • Itse asiassa liikunnanopettajan on kyllä oltava aika kovan tason urheilija: muuten ovet liikuntatieteelliseen eivät aukene. Nekin pätevyysvaatimukset löydät helposti netistä.


      • Anonyymi

        Aloituksen aiheeseen liittyen on tarpeen kysyä, että tuleeko liikunnanopettajan kuulua paikalliseen työväen urheiluliiton jäsenseuraan.


    • Anonyymi

      Uskonnon opetus ei ole tunnustuksellista, eli se ei ole uskonnon harjoittamista eikä opettajan tarvitse olla evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

      Ei tarvitse olla eikä tulla.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat tunnustuksellisella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tunnustuksellisella?

        <Mitä tarkoitat tunnustuksellisella?
        No mitäs luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <Mitä tarkoitat tunnustuksellisella?
        No mitäs luulet?

        En mitään. Kerro sinä kun siitä puhuit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mitään. Kerro sinä kun siitä puhuit.

        <En mitään. Kerro sinä kun siitä puhuit.

        No, Patmos-oppia ei opeteta, koska opetus ei ole tunnustuksellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <En mitään. Kerro sinä kun siitä puhuit.

        No, Patmos-oppia ei opeteta, koska opetus ei ole tunnustuksellista.

        Olipa huono, jopa sinulta, trolli!


    • Anonyymi

      Ei tietenkään tarvitse kuulua juuri Ev.lut.kirkkoon.

      Uskonnon opettajan tulisi hallita asia, eli tuntea uskonnot hyvin, mutta ei opetuksessaan suorittaa käännytystyötä.

      Kristinuskon olemukseen kuuluu nk. evankeliumi sekä oleellisesti sen lähetystyö. Näistä tulisi kertoa asiallisesti: mitä evankeliumilla tarkoitetaan ja mitä on lähetystyö eli evankeliointi. Kuitenkin niin, ettei uskonnonopettaja muutoin kuin asiallisesti anna tietoa tästä kristinuskon piirteistä, itse ryhtymättä nk. evankelioimaan. Hänellä ei saa olla lupaa sellaiseen.

      Näin ateistitkin saisivat asiatietoa, kokematta, että heidän vakaumukseensa pyrittäisiin vaikuttamaan. Syntyisi vähemmän näitä luulotteluja esim. "äärikristityistä", joita ei ole olemassakaan. Asioille löytyvät muut, omat nimikkeensä. Esim. sana "äärikristitty" ei anna oikeaa ja rehellistä kuvaa siitä mistä on kysymys.

      Kristinusko on yleisnimitys, ei yhtenäinen uskontokunta, n. 3000 eri kirkko-j a lahkokunnasta, joilla ei ole muuta yhteistä kuin kristinuskon kolme määritelmää.

      Kristinusko-nimikkeen alla hiippailevat myös monet sellaiset, pienet lahkokunnat, jotka todellisuudessa eivät täytä kristinusko-määritelmää ja ovat todellisuudessa vain, kristinuskon ulkopuolisia, omia, pikku kuppikuntiaan.
      .

      • Anonyymi

        Näistä pikkulahkolaisista saattavat jotkut asiaa ymmärtämättä käy puhua "äärikristittyinä", mutta nimitys on väärä, koska ne tarkkaan ottaen eivät ole kristittyjä laisinkaan.

        Saattaa olla olemassa "äärikatolilaisia", "ääriluterilaisia", vaikkakin myös tällaiset nimitykset ovatkin lapsellisia. Mikään ryhmittymä näistä ei yksin omista kristinuskoa / kristityn nimeä, niin että jotakin ryhmää voisi kutsua "äärikristityksi". Tai luterilaisuuden nimeä. Suomessa on viisi ev.luterilaista herätysliikettä. Jokainen näistä on varma, oman uskonsa olevan juuri aitoa luterilaisuutta.

        Tällainen nimittely siis halveksii toisin ajattelevien ja uskovien, kuitenkin uskossaan varmojen kristittyjen uskoa. Lähetyshiippakunta kenties edustaa eräänlaista ääriluterilaisuutta, mutta sanopa tämä netissä, niin jo kohta saat körtit ja lessut silmillesi. "ME olemme oikeita, ääriluterilaisia ja pidä sinä jumalaton harhaopettaja suusi kiinni!"... 😖😠😤

        Teitä tervehtii tiukasti apostolinen, vanhanajan ääriänkyrä lutherilainen.

        Joka muuta väittää, saa mustepullosta päähänsä.

        Koko sanan "ääri" voi unohtaa. Ateisti kaikkein vähiten osaa päätellä kenenkin kristityn uskon äärimmäisyyttä. Kristitty itse ei näin ajattele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näistä pikkulahkolaisista saattavat jotkut asiaa ymmärtämättä käy puhua "äärikristittyinä", mutta nimitys on väärä, koska ne tarkkaan ottaen eivät ole kristittyjä laisinkaan.

        Saattaa olla olemassa "äärikatolilaisia", "ääriluterilaisia", vaikkakin myös tällaiset nimitykset ovatkin lapsellisia. Mikään ryhmittymä näistä ei yksin omista kristinuskoa / kristityn nimeä, niin että jotakin ryhmää voisi kutsua "äärikristityksi". Tai luterilaisuuden nimeä. Suomessa on viisi ev.luterilaista herätysliikettä. Jokainen näistä on varma, oman uskonsa olevan juuri aitoa luterilaisuutta.

        Tällainen nimittely siis halveksii toisin ajattelevien ja uskovien, kuitenkin uskossaan varmojen kristittyjen uskoa. Lähetyshiippakunta kenties edustaa eräänlaista ääriluterilaisuutta, mutta sanopa tämä netissä, niin jo kohta saat körtit ja lessut silmillesi. "ME olemme oikeita, ääriluterilaisia ja pidä sinä jumalaton harhaopettaja suusi kiinni!"... 😖😠😤

        Teitä tervehtii tiukasti apostolinen, vanhanajan ääriänkyrä lutherilainen.

        Joka muuta väittää, saa mustepullosta päähänsä.

        Koko sanan "ääri" voi unohtaa. Ateisti kaikkein vähiten osaa päätellä kenenkin kristityn uskon äärimmäisyyttä. Kristitty itse ei näin ajattele.

        Ääri sana on kieltämättä harhaanjohtava uskonnon yhteydessä eikä kuvaa täsmällisesti mistä näissä uskonnollisissa liikkeissä on kysymys.

        Täsmällisempi nimitys olisi harhauskoiset. Se kuvaa täsmälleen mistä on kyse.


    • Anonyymi

      Itse asiassa liikunnanopettajan on kyllä oltava aika kovan tason urheilija: muuten ovet liikuntatieteelliseen eivät aukene. Nekin pätevyysvaatimukset löydät helposti netistä.

      Minulla oli kyllä peruskoulussa papin ääriuskovainen rouva uskonnon opettajana sekä myös veti liikuntatunnit ja tiedän ettei hänellä ollut liikuntaan mitään koulutusta

      • Anonyymi

        Sana "ääriuskovainen" on jo huomattavasti parempi sana kuin "äärikristitty".
        Tosin se ei kerro yhtään mitään minkä kirkkokunnan ääriuskovainen on kyseessä.

        Jos esim. ääriuskovainen hellari ja ääriuskovainen lestadiolainen päästettäisiin yhtäaikaa samaan huoneeseen, äärihellari kävisi päälle niin, että lessuparan höyhenet pöllyäisivät.

        Onhan se nähty jo pelkästään tällä foorumilla, että näin ei pidä tehdä, edes koskien ääriluterilaisia. Esim. vauvakaste silputaan hetkessä sen tuhanneksi kappaleeksi.

        Jos ääriluterilainen tästä äityy, nappaa sanallisen vasaran kouraansa ja aloittaa vastaan tulemisen, äärihellari uhriutuu. Se on "kristityn vainoa! Ei mitään raamatullista rakkautta! Kyllä nyt Taivaassa tultiin murheellisiksi!"


    • Anonyymi

      Luterilainen papin rouva hauska ihminen mutta kyllä uskonnosta puhuttaessa oli meille kakaroille tiukka meidän vanhempienkin kertoi meille olevan huonoja omatuntoja kantavia syntisiä jne...

      Mutta joo ihan hauska eläväinen mummeli muuten

    • Anonyymi

      Tärkeintä on pitää huoli siitä etteivät lahkosaarnaajat ja -pastorit pääse aivopesemään lapsia kouluissa.

      • Anonyymi

        Tunnustuksellinen uskonnonopetus on aina aivopesua. Ihan sama millä selityksillä sitä yrittää verhota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustuksellinen uskonnonopetus on aina aivopesua. Ihan sama millä selityksillä sitä yrittää verhota.

        Itse, eräänlaisena ääriänkyrä lutherilaisena, olen samaa mieltä.

        Nk. tunnustuksellisuus ei kuulu koulujen uskonnon opetukseen, ellei sitten nk. vierailevana henkilönä mainitun tunnustuksellisen puljun omasta puolesta. Tässä on kuitenkin se hankaluus, että silloin tulisi lähes kaikkien uskontojen tunnustukselliset henkilöt kutsua sanomaan luokalle päivää ja tämä on jo liikaa.

        Opetuksen tulee siis olla ei-tunnustuksellista. Kunkin, etenkin Suomessa vaikuttavan kirkkokunnan ja erillisen uskonnon uskon olemus tulee oikein kertoa ja kertoa, että mikäli joku itse näistä asioista kiinnostuu, niin netin sivustoilta tai esim. mainitun uskonnon / seurakunnan toimistosta voi kysyä lisätietoa heidän toiminnastaan.

        Tämä on rehellistä. Mutta opetuksessa myös uskontojen vastaisen ateismin perusteet olisi samoin, asiallisesti kerrottava. Ilman tunnustuksellisuutta.

        Koska on jo aikaa kun itse kävi koulua, en tiedä, minkälaista uskonnon opetus tänä päivänä on. Olen itse aikoinaan käynyt koulua, joka itsessään oli vahvasti ateistinen, mutta jossa opetussuunnitelman mukaan täytyi opettaa myös uskontoa. Kantapääkokemuksella tunnen ateismin käytäntöjä jo ihan tämänkin vuoksi.


    • Anonyymi

      Parempi jos ei kuulu. Suomessa on yhdistymisvapaus, lukuunottamatta ylioppilaskunta ja paikoitellen AY-liikettä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe