Polttomoottorikäyttöisten autojen kauppa kielletään

Anonyymi

Hallitus aikoo kieltää polttomoottorikäyttöisten autojen kupan, ostamisen ja myynnin sekä autoliikeistä että yksittäisten henkilöitten välillä. Kaavailtu kielto siis tulee koskemaan sekä uusien että käytettyjen autojen kaikenlaista kauppaa, kuten edellä sanottu, myös yksityishenkilöitten välisiä autokauppoja.

Tämä tarkoittaaisi sitä, että jos nyt omistat polttomoottorikäyttöisen auton, saat itse sillä ajaa sen auton vaikka romuksi asti mutta et saisi sitä yksityishenkilönäkään myydä eteenpäin edes toiselle yksityishenkilölle. Näin totaalista tämä vihervasemmistolaisen hallituksen suunnitelma polttomoottorikäyttöisten autojen kaupan kiellosta olisi.

Keskusta on joutunut myöntymään vihervasemmiston vaatimukseen polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen myynnin kieltoon vastapalveluksena siitä, että kepulit saa vaatimaansa siirtymäaikaa turpeen käytölle energiantuotannossa.

Hallitus perustelee polttomoottrikäyttöisten autojen kaupan totaalista kieltoa sillä, että näin uusien autojen ostajat pakotetaan ostamaan sähköautoja polttomoottorikäyttöisten sijasta. Vai ostaisitko sinä nyt polttomoottorikäyttöisen auton uutena, jos tietäisit ettet voi parin vuoden päästä voimaan tulevan lain perusteella myydä sitä autoa käytettynäkään? Tuo kielto on tietysti tehokas mutta onko se järkevä?

46

83

Vastaukset

  • Persuthan verottaisivat jokatapauksessa autoilun niin kalliiksi, että niistä on luovuttava.

    Jos jokaisella hallituskaudella persut yli kaksinkertaistaisivat käyttöveron, kävisi autoilu niinkin liian kalliiksi.

    • Miksi valehtelet jatkuvasti ?
      Mikäon käyttövero ?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miksi valehtelet jatkuvasti ?
      Mikäon käyttövero ?

      Soini korotti käyttömaksua (vero) Kolmena vuotena peräkkäin 60e/vuosi.


  • 16. Björn Gillberg – elbilar är en klimat- och miljöbluff
    Gillberg har genomskådat de politiska lögnerna om det fossilfria Sverige

    4 Björn Gillberg berättar om el- och vätgasbilar

  • Olisi tietysti suotavaa, että noin kovaan väitteeseen toisit jonkinlaista taustatietoa, vaikka linkki tuohon päätökseen aikomuksesta näkyviin. Ainakin minä olisin kiinnostunut tietämään asiasta jotakin, jotta pystyisin argumentoimaan asiaa.

    ps. Ehkä huomasit, etten sinun heittos perusteella vielä lähe ladattavaa hybridiäni vaihtamaan täyssähköön.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tässä linkki hallituksen kaavailuun kieltää polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen kauppa.

      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html

      Luitko edes itse artikkelia? Siinä ei ollut mitään muuta kuin että jotkin puolueet harkitsivat että uusien polttomoottoriautojen myynti voitaisiin kieltää 2030, ei että olisi mitään kieltoa toisille ihmisille myymisestä.

      Avaaja on ilmeisesti ihan vain keksinyt omiaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tässä linkki hallituksen kaavailuun kieltää polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen kauppa.

      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html

      Eihän tuossa jutussa ole sanaakaan mistään hallituksen kaavailusta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tässä linkki hallituksen kaavailuun kieltää polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen kauppa.

      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html

      Hallitus kaatuu välittömästi kun tuo laki tulee voimaan, Laki kumotaan


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tässä linkki hallituksen kaavailuun kieltää polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen kauppa.

      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html

      Liikenne- ja viestintäministeriö on laatinut lakiesityksen polttomoottorikäyttöisten autojen kieltämisestä.
      Kun se laki astuu voimaan, niin silloin Suomessa tapahtuu autoliikkeitten massakonkurssi käytettyjen poltomoottorikäyttöisten henkilöautojen arvon romahtaessa nollaan euroon.


  • Uusi täyssähköauton akku maksaa noin 30 000€.
    Akku kestää noin 800-1000 latausta. Tästä voi päätellä, miten usein akku pitää vaihtaa.

    Hyvin halpoja kilometrejä. PUUAAAHHHHH ... HEH HEH HEH

    • Sähköauton elinkaari saastuttaa enemmän, kuin polttomoottiriauton jne.


    • "Uusi täyssähköauton akku maksaa noin 30 000€."

      Hinta tällä hetkellä on n. 160 euroa per kilowattitunti. eli esim. suurimman ja pitkäkantamaisimman Teslan akku olisi 16000 euroa, siinä missä normaalimmat esim. tyyiin Seat Mii:n akku maksaa n. 6000 euroa.

      Kannattaa siis tarkistaa ennen kuin puhut :)

      "Akku kestää noin 800-1000 latausta."

      Litium-ioniakut kuten moderneissa sähköautoissa kestää 7500-10000 latausta niin että akku säilöö vielä 80% uuden akun maksimikapasiteetista.

      Jos lataat kerran päivässä eli 365 kertaa vuodessa (pyöristetään 400:aan niitä paria vuosittaista pitempää matkaa varten)...
      Tarkoittaa se 19-25 vuotta että akun maksimikapasiteetti putoaa edes 20% :)

      https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Lifespan


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sähköauton elinkaari saastuttaa enemmän, kuin polttomoottiriauton jne.

      Valehtelet. Asiasta on tehty perusteellinen tutkimus. Sähköauton tuotantovaihe saastuttaa enemmän. Noin 8 käyttövuoden jälkeen sähköauton kokonaissaastutus on vähäisempi. Tämä koskee tämänhetkistä tekniikkaa, joka sähköautojen osalta kuitenkin kehittyy nopeammin.


    • Oudoksuva kirjoitti:

      "Uusi täyssähköauton akku maksaa noin 30 000€."

      Hinta tällä hetkellä on n. 160 euroa per kilowattitunti. eli esim. suurimman ja pitkäkantamaisimman Teslan akku olisi 16000 euroa, siinä missä normaalimmat esim. tyyiin Seat Mii:n akku maksaa n. 6000 euroa.

      Kannattaa siis tarkistaa ennen kuin puhut :)

      "Akku kestää noin 800-1000 latausta."

      Litium-ioniakut kuten moderneissa sähköautoissa kestää 7500-10000 latausta niin että akku säilöö vielä 80% uuden akun maksimikapasiteetista.

      Jos lataat kerran päivässä eli 365 kertaa vuodessa (pyöristetään 400:aan niitä paria vuosittaista pitempää matkaa varten)...
      Tarkoittaa se 19-25 vuotta että akun maksimikapasiteetti putoaa edes 20% :)

      https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Lifespan

      Tavallaan tosi outoa, että nyt autoilijat laskevat kustannuksiaan melkein päiväkohtaisesti. Pakko mennä halvempaan paikkaan, kun voittaa ehkä 30 euroa kuukaudessa.
      Sähköautojen kustannusten kannalta sitten pitäisi laskea 20 vuotta eteenpäin jotain akkumineraalien kaivausten inhimillisiä kustannuksia, ei odoteta teknologian kehitystä, ei akkujen kehitystä tai oikeasti massamarkkinoille tulevia uusia ja käytettyjä halvempia sähköautoja. Ketään ei nykyäänkään kiinnosta, millä tavalla bensa tuotetaan, mitä ihmisoikeuksia rikkoen ja miten törkeällä profitilla. Jotenkin vain näitä sähköautoilun vastustajia on yllättäen alkanut kiinnostaa ihmisoikeudet, tuotanto-olosuhteet yms.

      Mulla on työkavereita, jotka ajaa sähköautoilla 100-150 km ja ylikin päivässä, ja se maksaa heille 2-3 euroa päivässä (ja duunipaikka vielä antaa niiden ladata akkujaan). No, ehkä bensa-autoilijat ovat juuri nyt kaikista tiedostavimpia kuluttajia. Varmaan he koko ajan miettivät, mistä heidän bensa tulee ja millä hinnalla paikallisille asukkaille... Ajamisen hinta mittarilla merkitsee. Joku 10 vuoden päästä bensa-autot on harrastajien asia, kaikki muut ajaa töihin ja kauppaan sillä hinnalla mikä on halvin: eli sähköllä. Kuka ylipäänsä haluaa autoilla noin paljon, olisi vaan järkevämpää keskittää asumista Suomessa ja pitää jonkinlaista keskiluokalle järkevää, suht lähellä työpaikkaa olevaa asuntomarkkinaa yllä.


  • "Hallitus aikoo kieltää polttomoottorikäyttöisten autojen kupan, "

    Mutta sehän on hyvä asia, että kuppaa hoidetaan.

    • Anonyymi kirjoitti:

      This message has been removed by Utopia.

      Kertoo kuitenkin sinun tilanteesta. Kuppasi häiritsi ajatteluasi niin että tuli psykologinen virhe, Siellä Pietarissa kannattaa katsoa mitä touhuaa.

      Muuten hallitus ei ole kieltämässä...


  • Tukkirekkaa ei minkäänlaisella akustolla tai sähkömoottorilla pitkiä matkoja vedetä. Kaikki tavarakuljetus käytännössä romahtaisi polttomoottorikiellon myötä. No, kulutuksen väheneminen on ympäristöystävällistä.

    Totta puhuen sähköautojen suosiminen on haihattelua joka perustuu sähköautojen mainostettuun ympäristöystävällisyyteen ja siihen, ettei ymmärretä yhteiskunnan toimintaperiaatteita.

    • Tuskin meillä on toista samanlaista viherpiipertäjä hallitusta jatkossa kurjstamassa pienipalkkaisia työntekijöitä jotka käyvät töissä pitkien välimatkojen päässä. Autoteollisuus. On kuitenkin se määräävä tekijä jo on jo haistanut mitä markkinoilla tapahtuu.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuskin meillä on toista samanlaista viherpiipertäjä hallitusta jatkossa kurjstamassa pienipalkkaisia työntekijöitä jotka käyvät töissä pitkien välimatkojen päässä. Autoteollisuus. On kuitenkin se määräävä tekijä jo on jo haistanut mitä markkinoilla tapahtuu.

      Muuta lähemmäs työpaikkaas, jos ahistaa kulkeminen. :) Totuushan on, että ainoastaan persut on kieltämässä polttomoottoriautot. Heille kun on niin edullista heittää valhetta JOKAISESTA merkittävästä asiasta, joku aina uskoo sitä skeidaa.


    • Hallituksen suunnittelema polttomoottorikäyttöisten autojen kielto koskee vain henkilöautoja, ei esimerkiksi rekkoja.


  • Tässä nyt tuli disinformaatiota kaikille, jotka uskoo vaikka Joulupukkia ja että sitä pystyy porojen kanssa lentämään reessä istuen taivaalla.

    Hallituksemme tai minkään maan hallitus ei kiellä polttomoottoriautojen valmistusta tai myymistä. Kysymyshän on vain siitä, että korvaavilla menetelmillä toimivat autot on niitä joita viidentoista-kahdenkymmenen vuoden päästä valmistetaan.

    Nykyinen sähköautokin on vain välivaihe, kyllähän niitä kehitetään koko ajan vai loppuuko kehitys persujen mielestä?

    Jokainen voi ajaa autollaan niin kauan kuin se kulkee, korjata sitä jne. On ihan vain disinformaation levittämistä puhua pötyä asiasta, jonka jokainen vähänkin asioita tunteva tietää. Pitäskö nyt museoautotkin viedä kaatopaikalle kun Persut väittää, että ei saa myydä edes yksityishenkilölle, ei omistaa jne.

    Kuinka tyhmiä väitteitä kirjoitetaan kun ja taitaa olla niin, että Persut pitää toisiaan niin tyhmänä toisiaan , että uskottelevat mitä tahansa "totuuden" nimissä.

    • Tässäkin asiassa persut ovat kroonisia valehtelijoita.


  • https://www.talouselama.fi/uutiset/rauhoitu-autoilija-kukaan-ei-vie-polttomoottoriautoasi-luovut-siita-itse/abcf00e6-029a-3b2f-824e-0e2b39f8866d

    Ihanko totta?

    "Sdp:n ryhmänjohtaja Antti Lindtman yrittikin taannoin rauhoitella kansalaisia Talouselämän haastattelussa: "On tärkeää, että myös pienipalkkaisilla suomalaisilla on varaa liikkumiseen. Taatusti ei tulla hakemaan kenenkään pihasta yhtään toimivaa autoa pois.”

    Ajatus autokiellosta on kuitenkin jo karannut omille teilleen.

    Hyvä esimerkki on Ilta-Sanomien juttu, johon on haastateltu Lapissa autoilevaa eläinlääkäriä, metsäkoneyrittäjää ja ambulanssikuljetuksista vastaavaa erikoishoitomestaria. Heiltä on kysytty muun muassa "millaisia ajatuksia polttomoottorikielto herättää autoa arjessaan tarvitsevien parissa?"

    Myöhemmin juttuun on korjattu, että ei kaikkia polttomoottoriautoja olla kieltämässä, vaan pelkästään uusien polttomoottoriautojen myynti. Siinä on iso ero.

    Ihmiset eivät varmaan ole ensimmäisinä sähköautoon vaihtamassa. Entä, jos olisi kysytty, vaihtaisivatko he ladattavaan hybridiin, kaasuautoon tai biodieseliin? Entä vaihtaisivatko, jos ne olisivat edullisimpia vaihtoehtoja?

    Mitä merkitystä sitten lopulta on koko puheella polttomoottoriautojen myyntikiellosta? Ainakin sillä annetaan viestiä autoteollisuudelle, mihin kannattaa investoida. Toiseksi sillä kerrotaan kuluttajille, mitä on tulossa. Kolmanneksi Suomenkin on parempi muuttaa autokantaa vähäpäästöiseksi vähitellen eikä rysäyksellä"

    • Ministeriöissä käsitellään virkamieskuntien tekemiä ehdotuksia. Tuokin on yksi sellainen. Asiat tulevat kuitenkin menemään poliittiseen käsittelyyn ja vasta silloin tehdään päätöksiä siitä, millä tavoin liikenteen päästökiristyksiä tullaan toteuttamaan. En usko siihen, että esitykset tulevat menemään sellaisinaan läpi, koska niillä on myös vahvoja poliittisia vaikutuksia puolueille. Haaste tulee olemaan juuri autoilun yhdenvertainen mahdollistaminen. Oletettavaa on lisäksi, että paine kansalaisten suunnalta tulee kasvamaan ainakin siltä osin, kun puhutaan työpaikkaliikenteestä ja haja-asutusseutujen pitkistä välimatkoista keskeisten palvelujen äärelle. Eräs ministeriön virkamies kyllä joitakin päiviä sitten paljasti mediassa, että päästökiristykset tultaisiin tekemään pelkästään henkilöautoliikenteeseen. Silti pitää katsoa se kortti, mitä asian poliittinen käsittely vaikuttaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ministeriöissä käsitellään virkamieskuntien tekemiä ehdotuksia. Tuokin on yksi sellainen. Asiat tulevat kuitenkin menemään poliittiseen käsittelyyn ja vasta silloin tehdään päätöksiä siitä, millä tavoin liikenteen päästökiristyksiä tullaan toteuttamaan. En usko siihen, että esitykset tulevat menemään sellaisinaan läpi, koska niillä on myös vahvoja poliittisia vaikutuksia puolueille. Haaste tulee olemaan juuri autoilun yhdenvertainen mahdollistaminen. Oletettavaa on lisäksi, että paine kansalaisten suunnalta tulee kasvamaan ainakin siltä osin, kun puhutaan työpaikkaliikenteestä ja haja-asutusseutujen pitkistä välimatkoista keskeisten palvelujen äärelle. Eräs ministeriön virkamies kyllä joitakin päiviä sitten paljasti mediassa, että päästökiristykset tultaisiin tekemään pelkästään henkilöautoliikenteeseen. Silti pitää katsoa se kortti, mitä asian poliittinen käsittely vaikuttaa.

      "Oletettavaa on lisäksi, että paine kansalaisten suunnalta tulee kasvamaan ainakin siltä osin, kun puhutaan työpaikkaliikenteestä ja haja-asutusseutujen pitkistä välimatkoista keskeisten palvelujen äärelle."

      Työpaikkaliikenteen osalta painetta varmasti on ja tulee olemaan. Ratkaisu on rataliikenne ja muu joukkoliikenteen parantaminen kasvukeskuksissa (ks. Tampere).
      Joskus 10-20-vuoden päästä ei ole merkittävää joukkoa ihmisiä, jotka valittaa haja-asutuksen pitkistä välimatkoista palvelujen äärelle. jos joku siinä kohtaa haluaa elää haja-asutusalueilla, niin se on ihan oma valinta, eivätkä he varmastikaan jaksa valittaa ja uhriutua pitkistä välimatkoista.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ministeriöissä käsitellään virkamieskuntien tekemiä ehdotuksia. Tuokin on yksi sellainen. Asiat tulevat kuitenkin menemään poliittiseen käsittelyyn ja vasta silloin tehdään päätöksiä siitä, millä tavoin liikenteen päästökiristyksiä tullaan toteuttamaan. En usko siihen, että esitykset tulevat menemään sellaisinaan läpi, koska niillä on myös vahvoja poliittisia vaikutuksia puolueille. Haaste tulee olemaan juuri autoilun yhdenvertainen mahdollistaminen. Oletettavaa on lisäksi, että paine kansalaisten suunnalta tulee kasvamaan ainakin siltä osin, kun puhutaan työpaikkaliikenteestä ja haja-asutusseutujen pitkistä välimatkoista keskeisten palvelujen äärelle. Eräs ministeriön virkamies kyllä joitakin päiviä sitten paljasti mediassa, että päästökiristykset tultaisiin tekemään pelkästään henkilöautoliikenteeseen. Silti pitää katsoa se kortti, mitä asian poliittinen käsittely vaikuttaa.

      "Oletettavaa on lisäksi, että paine kansalaisten suunnalta tulee kasvamaan ainakin siltä osin, kun puhutaan työpaikkaliikenteestä ja haja-asutusseutujen pitkistä välimatkoista keskeisten palvelujen äärelle."

      Työpaikkaliikenteen osalta painetta varmasti on ja tulee olemaan. Ratkaisu on rataliikenne ja muu joukkoliikenteen parantaminen kasvukeskuksissa (ks. Tampere).
      Joskus 10-20-vuoden päästä ei ole merkittävää joukkoa ihmisiä, jotka valittaa haja-asutuksen pitkistä välimatkoista palvelujen äärelle. jos joku siinä kohtaa haluaa elää haja-asutusalueilla, niin se on ihan oma valinta, eivätkä he varmastikaan jaksa valittaa ja uhriutua pitkistä välimatkoista.


  • Ketäs sitten Hallitus kurittaa,kun ei ole polttomoottori autoja????

    • No tietysti sähköautolla ajavia, niille määrätään kulutusvero sen mukaan kuinka paljon vuodessa ajaa.


  • Äskettäin uutisoitiin, että Englannissa poliisi hylkäsi sähköautot ja hankkii tilalle dieselmoottorilla varustettuja poliisiautoja. Partioautoja ei ehdi latailemaan eikä saa syntyä sellaista noloa tilannetta, että gangsterit pääsisivät pakoon ajoakun hyytymisen vuoksi.

    • Takaa-ajossa ei ole mitään erityistä ongelmaa sähköautoille, se suurin ongelma mitä yleensä ollaan väitetty on vain että bensa-auto tankkaa nopeammin mutta takaa-ajossa ei "gangsterit" ehdi pitämään kaffepaussia tankin täyttämistä varten.


  • Persu puhuu täyttä paskaa. Mitään kieltoa ei ole näköpiirissä.

  • Jokainenhan ymmärtää että aloitus oli täyttä paskaa!

    Persujen kannattajanahan sitä itse asiassa toivoisi että nykyinen hallitus tekisi tämän mitä aloituksessa uhotaan SILLÄ sehän tarkoittaisi käytännössä vasemmistoliiton, vihreiden ja SDP:n sukupuuttoon kuolemista sekä roimaa kannatuksen laskua kepulle ja RKP:lle.

    Seuraava hallitus sitten kyllä korjaisi tämän mokan joten eihän tässä mitään peruuttamatonta pääsisi tapahtumaan JA kuten yllä todettiin nii noi HYVÄT puolethan (vas, vihr & SDP kuolis pois) tässä loppujen lopuksi jäisivät voiton puolelle.

  • Ja kieltää myös niiden ylläpitämisen, esimerkiksi pesun. Ainoastaan tuhoamispesu hapolla on sallittu. Jopa polttomoottorien äänen matkiminen kielletään; esim. kielletty on päristely; perrr perrr perrr

  • Autoilun estäminen vie konkkaan 200000 yritystä ja aiheuttaa yli 2 miljonaa uutta työtöntä ja verisen sisällissodan. Silloin otetaan selvää kenelle tämä maa kuuluu. Ohisalon porukka on niin tyhmää, että ei tajua tätä.

  • Missä kielto, kuka hallituksesta ehdottaa? Lähde?
    Se on oma juttunsa, että alle 5 vuoden säteellä sähköautot on kaikille realiteetti ja joskus 5-10 vuoden päästä vanhoista bensa-autoista on vaikea hankkiutua eroon markkinoilla samalla tavalla kuin nykyään. Markkinat määrää: jos voi ajaa 100 kilometriä eurolla-puolellatoista, niin kuka muu kuin autoharrastaja haluaa ajaa samat kilometrit vähintään 5-6 kertaa kalliimmalla hinnalla.

    Harrastajat ajaa, mutta ei sitä ole kukaan kieltämässä. Yleensä ihmiset ajaa duuniin ja kauppaan ja miettii ajamisensa hintaa mittarilla. Halvempi voittaa, eli sähkö lähivuosina. Varmasti 95+ prossaa ihmisistä ei ole autoharrastajia, vaan ne haluaa päästä paikasta toiseen mahdollisimman halvalla. Käytettyjen bensa/diesel-autojen markkinat huononee, mutta toisaalta sähköautojen markkinat parantuvat ja avautuvat kaikille.
    Oma veikkaus on, että 10 vuoden päästä juuri ketään ei kiinnosta polttomoottorit paitsi harrastusmielessä. Kenties palataan 2030 tähän ketjuun, ja voimme kirjoittaa omat kommenttimme, että miltä maailma näyttää.

    • Hallituksessa Sdp ja vihreät ovat tarttuneet ajatukseen polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä hanakimmin; Sdp vaatii selväsanaisesti uusien polttomoottoriautojen kieltämistä ja vihreät ovat hallituksessa ottaneet vieläkin tiukemman kannan: heidän mukaansa uusien polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin jo muutaman vuoden päästä nyt alkaneella 2020-luvulla.

      Polttomoottorikieltoa valmisteleva lakiesitys on vielä salainen. Hallituksessa lisävauhtia kieltoa kannattavat ovat saaneet liikenne- ja viestintäministeriön raportista, jossa esitetyn tavoitteen mukaan vuonna 2030 sähköautoja olisi jo 670 000. Vihreät ja sdp katsovat, että tähän tavoitteeseen päästään vain saattamalla voimaan parin vuoden sisällä polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen totaalisen kaupan kieltävä laki.

      Henkilöautoliikenteen kasvihuonepäästöt ovat Suomessa noin 6 miljoonaa tonnia/vuosi. Se on kaikista Suomen kasvihuonepäästöistä 10 %. Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa, että yksistään SSAB:n Raahen terästehtaan hiilidioksiidipäästöt ovat noin 2/3 Suomen henkilöautoliikenteeen päästöistä eli yli 4 miljoonaa tonnia/vuosi.

      Tämä tarkoittaa sitä, että hallituksen piirissä pohditaan suljetaanko Raahen terästehdas vai kielletäänkä Suomessa polttomoottorikäyttöiset henkilöautot. Vihreät haluaisi sekä kieltää polttomoottoriautot että sulkea Raahen terästehtaan. Sdp ei hyväksy Raahen tehtaan sulkemista mutta kannattaa polttomoottoriautojen kieltoa.

      Jos minä saisin päättää, en sulkisi Raahen terästehdasta enkä kieltäisi polttomoottoriautoja, vaan ryhryisin viemään kummankin kehitystä voimakkaasti eteenpäin.
      On nimittäin muistettava, että Raaahenkin tehtaalla terästä valmistetaan niin, että rautamalmista pelkistetään hiilen avulla sulaa raakarautaa. Tämä pelkistys tapahtuu masuunissa ja siinä raudan hiilipitoisuus nousee yli neljän prosentin, jonka jälkeen hiilipitoisuus lasketaan alle yhden prosentin puhaltamalla sulaan happea. Tämä pelkistysvaihe tuottaa valtavan määrän hiilidioksiidia ja häkää. Siitä voidaan päästä kokonaan eroon lopettamalla hiilen käyttö ja pelkistämällä rautaoksidi kiinteässä muodossa vedyn avulla. Tuote on pelkästään rautaa sisältävä rautasieni ja päästöt vettä.

      Tässä teräksen valmistuksen siirtämisestä vetypelkistykseen on vain se ongelma, että tähän vetypelkistykseen tarvitaan paljon vetyä, jonka valmistukseen tarvitaan paljon sähköä ja hallituksessa vihreät voimakkaasti vastustavat uusien voimalaitoksien rakentamista, kuten Raahen lähelle Pyhäjoelle rakennettavaa Hanhikivi 1-voimalaitostakin. Vihreät katsovat, että on parempi sulkea koko Raahen terästehdas kuin siirtyä vetypelkistyksellä valmistettavaan teräksen tuotantoon.

      Kuten edellä jo totesin, hallituksessa demarit kannattaa Raahen terästehtaan toiminnan jatkamista mutta polttomoottoriautojen kieltämistä; vihreät haluaa sekä sulkea koko terästehtaan ja myös kieltää polttomoottoriautot. Keskustalle sopii molemmat (sekäRahen terästehtaan sulkeminen että polttomoottoriautojen kieltäminen) kunhan turpeentuotannolle annetaan riittävästi lisäaikaa.

      Valmistaudu siis siihen, että nykyhallitus kieltää polttomoottorikäyttöiset henkilöautot ja sulkee Suomesta terästehtaat ennen kuin nykyisin käytössä olevia masuuneja edes ehditään korvaamaan valokaariuuneilla.

      Valmistaudu myös siihen, että autosi arvo voi romahtaa parissa vuodessa nollaan, kun polttomoottoriautot kielletään.
      https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html


  • Perusteeton säikyttelyä. Kukaan ei le kieltämässä polttomoottoriautoja, eikä sulkemassa Raahen tehdasta. Autovalmistajat näyttävät pitävän huolem siitä, että polttomoottoriautojen tuotantoa korvataan koko ajan enemmän hybrideillä ja sähköautolla.
    Tässäkin ketjussa näkyy persujen valehtelutaipumus. Kun on ääneen mietitty vaikka miten mahdottomia tapoja, jolla C2O-päästöjä voitaisiin vähentää, persut valehtelevat, että kyse on hallitusohjelmasta.

    • LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Hallituksen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä rokottaa käytännössä pääasiassa henkilöautoilua.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3d9f46ef-c09a-4975-b2d4-dff8459a6534

      Ihmettelen nykyhallituksen suunnittelemaa hyökkäystä polttomoottorikäyttöistä henkilöautoilua kohtaan.
      Kasvihuonekaasuista puhuttaessa vuonna 2018 paperin ja massan valmistuksen hiilidioksiidipäästöt Suomessa olivat 2,69 Mt, yhden Suomen suurimmista energia-alan yrityksistä, Helen Oy:n (aiemmalta nimeltään Helsingin Energia) voimalaitosten ja lämpökeskusten hiilidioksiidipäästöt samaisena vuonna 2018 olivat 3,29 Mt ja SSAB:n Raahen tehtaan päästöt 4,03 Mt, niin eikö olisi viisaampaa keskittyä noitten teollisuus- ja energiaprosessien kehittämiseen päästöttömäksi henkilöautoilun kieltämisen sijasta. Raahen terästehtaatkin voitaisiin muuttaa päästöttömiksi vaihtamalla nykyisin teräksenvalmistuksen käytössä oleva masuuneihin perustuva prosessi ensin valokaariuuneihin ja myöhemmin vetypelkistykseen, joka lopettaisi terästehtaitten päästöt lähes kokonaan. Se tosin vaatisi yhden uuden ydinvoimalan lisärakentamista ja sitähän vihervasemmisto ei hyväksy, vaan haluaa mieluummin kieltää koko ykstyisautoilun Suomesta.

      Jos olet ostanut pari vuotta sitten uuden auton, niin varaudu siihen että sen arvo putoaa muutaman vuoden kuluessa nollaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Hallituksen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä rokottaa käytännössä pääasiassa henkilöautoilua.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3d9f46ef-c09a-4975-b2d4-dff8459a6534

      Ihmettelen nykyhallituksen suunnittelemaa hyökkäystä polttomoottorikäyttöistä henkilöautoilua kohtaan.
      Kasvihuonekaasuista puhuttaessa vuonna 2018 paperin ja massan valmistuksen hiilidioksiidipäästöt Suomessa olivat 2,69 Mt, yhden Suomen suurimmista energia-alan yrityksistä, Helen Oy:n (aiemmalta nimeltään Helsingin Energia) voimalaitosten ja lämpökeskusten hiilidioksiidipäästöt samaisena vuonna 2018 olivat 3,29 Mt ja SSAB:n Raahen tehtaan päästöt 4,03 Mt, niin eikö olisi viisaampaa keskittyä noitten teollisuus- ja energiaprosessien kehittämiseen päästöttömäksi henkilöautoilun kieltämisen sijasta. Raahen terästehtaatkin voitaisiin muuttaa päästöttömiksi vaihtamalla nykyisin teräksenvalmistuksen käytössä oleva masuuneihin perustuva prosessi ensin valokaariuuneihin ja myöhemmin vetypelkistykseen, joka lopettaisi terästehtaitten päästöt lähes kokonaan. Se tosin vaatisi yhden uuden ydinvoimalan lisärakentamista ja sitähän vihervasemmisto ei hyväksy, vaan haluaa mieluummin kieltää koko ykstyisautoilun Suomesta.

      Jos olet ostanut pari vuotta sitten uuden auton, niin varaudu siihen että sen arvo putoaa muutaman vuoden kuluessa nollaan.

      Kun tuossa edellä kerroin, että vuonna 2018 paperin ja massan valmistuksen hiilidioksiidipäästöt Suomessa olivat 2,69 Mt, yhden Suomen suurimmista energia-alan yrityksistä, Helen Oy:n (aiemmalta nimeltään Helsingin Energia) voimalaitosten ja lämpökeskusten hiilidioksiidipäästöt samaisena vuonna 2018 olivat 3,29 Mt ja SSAB:n Raahen tehtaan päästöt 4,03 Mt, niin on syytä muistaa henkilöautoilun kasvihuonekaasupäästöjen Suomessa olevan noin 6,0 Mt.

      Miettikääs nyt sitä, että pelkästään Helen Oy:n, joka siis on entiseltä nimeltään Helsingin energia, niin yksistään sen päästöt on yli puolet koko Suomen henkilöautoilun päästöistä ja pelkästään Raahen terästehtaitten 2/3 siitä mitä henkilöautoilu tuottaa, niin onko se hallituksen suunnitelma kieltää polttomoottoriautoilu Suomesta viisasta? Aatteellisestihan se polttomoottoriautoilun kielto sopii vihreille ja ideologisesti vasemmistolle. Aatteellisesti vihreille koska vihreät haluaisivat palata takaisin hevoskäyttöiseen yhteiskuntaan; ideologisesti vasemmistolle, koska vasemmisto ei hyväksy autojen yksityisomistusta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kun tuossa edellä kerroin, että vuonna 2018 paperin ja massan valmistuksen hiilidioksiidipäästöt Suomessa olivat 2,69 Mt, yhden Suomen suurimmista energia-alan yrityksistä, Helen Oy:n (aiemmalta nimeltään Helsingin Energia) voimalaitosten ja lämpökeskusten hiilidioksiidipäästöt samaisena vuonna 2018 olivat 3,29 Mt ja SSAB:n Raahen tehtaan päästöt 4,03 Mt, niin on syytä muistaa henkilöautoilun kasvihuonekaasupäästöjen Suomessa olevan noin 6,0 Mt.

      Miettikääs nyt sitä, että pelkästään Helen Oy:n, joka siis on entiseltä nimeltään Helsingin energia, niin yksistään sen päästöt on yli puolet koko Suomen henkilöautoilun päästöistä ja pelkästään Raahen terästehtaitten 2/3 siitä mitä henkilöautoilu tuottaa, niin onko se hallituksen suunnitelma kieltää polttomoottoriautoilu Suomesta viisasta? Aatteellisestihan se polttomoottoriautoilun kielto sopii vihreille ja ideologisesti vasemmistolle. Aatteellisesti vihreille koska vihreät haluaisivat palata takaisin hevoskäyttöiseen yhteiskuntaan; ideologisesti vasemmistolle, koska vasemmisto ei hyväksy autojen yksityisomistusta.

      Eihän se autoilu milään mikään vihollinen ole, vaan hiilidioksidi! Tenistä kehitystä tapahtuu joka alalla ja Suomi on clean tech'in kärkimaita.
      Helpointa on heittäytyä persuksi ja väitää, ettei mitään ilmastonmuuttosta olekaan ja räksyttää ja valehdella jokaisesta sitä koskevasta ideasta.


  • Ei mitään järkeä,töistä loparit,ja kaikki seisahtuu,eipä uutta autoa uskalla ostaa ja mitä hyötyä ostaa hybridi ei näy vakuutuksissa trafissa missään käytössä maksut taitaa vaan isota.Sähkö/kaasuautoa ei tule ikinä!Miten sillä lähdet tuhansien kilsojen päähän ajat 30t km vuodessa.Jää kotiin peiton alle lopullisesti

    • Pärjättiinhän sitä ennen autojakin, on palattava samanlaiseen elämäntyyliin mitä se oli 1800-luvulla, kun hevosten vetämissä kärryissä liikuttiin.


  • Tehköön mitä tahansa tämä suomalaisten kiusankappale. Persut muuttaa asian taas kuntoon.

  • Valtio verottaa autoilijoita 8 miljaardia.
    Luuletteko, että tästä veropotista voidaan luopua, kun jatkuvasti otetaan lisävelkaa.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. En ymmärrä holokaustin kieltäjiä?

    Aivan sama kuin kieltäisi ettei 2 maailmansotaa ole ollutkaan. Onko heillä pimeä alue tuolta osin vai onko se tahallista kieltämistä. Jos myöntäisi se
    Maailman menoa
    308
    2727