90-luvulla taksikuskit teki omaisuuksia

Anonyymi

90 luvulla oli halpa polttoaine ja taksien määrä kiintiöity. silloin tehtiin rahaa. sillä rahalla moni taksi ajaa edelleen vaikka uusi taksilaki tekikin ajoista kannattamatonta. niitä kutsutaan isoiksi isänniksi joilla on perstaskussa vauraus. kunnioitan niitä koska ne teki tilin silloin kun oli sen aika. moni halusi tuohon aikaan taksikuskiksi mutta lupia ei saanut ja se teki luvallisista kuskeista vauraita. ostettiin mersuja ja ajettiin maksukykyisiä ihmisiä pitkin turkuja ja toreja. olisin halunnu elää tuota aikaa.

23

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Silloin ei ollut myöskään kuittikoneita, vaan tulot verottajalle ilmoitettiin omantunnon mukaan.

      • Anonyymi

        70 luvulla kun olen aloittanut, oli autossa tikittävä halda mittari, kyydin jälkeen maksu laitettiin ruutuvihkoon muistiin , tai sitten ei laitettu, vuoron kassa riippui kuljettajan rehellisyydestä , ja verojen maksu oli ...,........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70 luvulla kun olen aloittanut, oli autossa tikittävä halda mittari, kyydin jälkeen maksu laitettiin ruutuvihkoon muistiin , tai sitten ei laitettu, vuoron kassa riippui kuljettajan rehellisyydestä , ja verojen maksu oli ...,........

        Ja verottaja muisti arvioverotuksella takseja....Sananlasku että aika kultaa muistot pitää paikkansa. Tosiasiassa 80-luvulla oli arvioverotusrumbat ja -89 alkoi suuri lama joka kesti n.5 v. Ajovuorot/tunnit laskettiin n. 330-350 tuntiin ja 10pv pakollista lomaa autolle. Lisäksi noiden huonoilla omallatunnoilla varustetut autoilijat/kuljettajat saivat aikaan sen että esim. veroviranomaiset alkoi vaatimaan ihan toisenlaisia mittariseurantoja. Hyvä niin. Toivottavasti kävisi nytkin niin, niin saataisiin huijarit paljon vähemmälle ja oikeat yrittäjät pärjäämään.


    • Anonyymi

      Nimenomaan noin.
      Minullekin on kertynyt jo toistakymmentä mersua, pari kivitaloa ja ministeritason eläke, kaikki tämä siis kansakoulun käyneelle jampalle.
      Kyllä kannatti hankkia taksilupa 90-luvulla. Ymmärrän että se harmittaa teitä jotka ette päässeet mukaan, ja Pirkka-Pekan tyyliin sanonkin nyt: Anteeksi

    • Anonyymi

      70-luvulla taisi olla vielä paremmin. Silloinhan taksin lähtömaksu ja miesten hiustenleikkuu maksoivat saman verran. Nyt lähtömaksu on 20-25% hiustenleikkuun hinnasta.

    • Anonyymi

      90-luvulla ei tarvinnut nykyisenlaisia kuittikoneita verottajaa varten. Tiedot kyllä sai taksamittarin mukaan.
      Mutta kyllä se oli muuten hyvää aikaa takseille sekä myös rengeille, ihan tuottoisaa hommaa oli vaikka -90-luvun alussa oli lamakin.

    • Anonyymi

      Ja yhteisesti sovituilla (autoilijat,taksiliitto lääninhallitus) pelisäännöillä pidettiin kuljettajat tiukasti monta vuotta halvalla ajamassa ja asiakkaita riitti kaikille, uudet kuljettajat lähti siihen mukaan kun odotettavissa oli 5-7 vuoden päästä omat luvat ja silloin pääsisi kunnolla tienaamaan.

      • Anonyymi

        Juu, ja tästä seurasi, että taksikuski oli vakavasti ammattiinsa suhtautuva, ja myöhemmin pitkäjänteinen yrittäjä joka visusti varoi vaarantamasta kauan odotettua liikennelupaa.
        Oli se surkeaa aikaa se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja tästä seurasi, että taksikuski oli vakavasti ammattiinsa suhtautuva, ja myöhemmin pitkäjänteinen yrittäjä joka visusti varoi vaarantamasta kauan odotettua liikennelupaa.
        Oli se surkeaa aikaa se.

        Luvan saatuaan kaikista kuljettajista ei kuitenkaan tullut pitkäjänteisiä yrittäjiä, järjestelmä oli väärä kun kuviteltiin, että tarpeeksi pitkään ajanut olisi myös paras yrittäjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luvan saatuaan kaikista kuljettajista ei kuitenkaan tullut pitkäjänteisiä yrittäjiä, järjestelmä oli väärä kun kuviteltiin, että tarpeeksi pitkään ajanut olisi myös paras yrittäjänä.

        Juurikin noin! Nykyjärjestelmässä kukaan ei edes harkitse pitkäjänteistä yrittämistä, joten siinä mielessä nykyinen järjestelmä on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luvan saatuaan kaikista kuljettajista ei kuitenkaan tullut pitkäjänteisiä yrittäjiä, järjestelmä oli väärä kun kuviteltiin, että tarpeeksi pitkään ajanut olisi myös paras yrittäjänä.

        Ammattitaitoisempia kuitenkin. Tunsivat ainakin oman kaupunkinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin! Nykyjärjestelmässä kukaan ei edes harkitse pitkäjänteistä yrittämistä, joten siinä mielessä nykyinen järjestelmä on parempi.

        Taksisuharit on ala-arvoisinta rapasakkia mitä tiedän. Suhaavat leivän pois lastensuusta surutta. Ei häpyä, ei moraalia.


    • Anonyymi

      Maaseutu pieni paikkakunta.Noin 5-6 taxia.
      Taxi-yrittäjä teki 6 päivää viikossa noin 12 tunnin tai sen pidempää työpäivää.
      Joskus oli hiljaisempaa eikä ajoja aina ollut tarpeeksi.
      Usein oli asiakkaita vietävänä lääkäripäivystykseen johon oli 30 km matka.
      Koulukautena oli ajettavana koulukyytejä.Ilman niitä ei olisi kannattanut ajaa Taxia.
      Sai taxia ajamalla lähes 30 vuoden elatuksen perheelleen.
      Sai maksettua autot ja omakotitalo-remontin.
      Sairastui ja taxin ajaminen loppui siihen.Sairaus vei miehen hengen.

      • Anonyymi

        Monet omakotitalot on bykattu pimeällä rahnalla, silloin kuin Irwin Goodman taksia käytti!


    • Anonyymi

      Kyllä nykyisinkin pystyy paaluttamaan pimeänä ja jättää verot maksamatta. Minun Uber rendit tekee juuri niin ja samaan aikaan nostavat vielä Kelalta tukia. Kiitos taksiuudistuksen.

      Terveisin ystävänne ViidenTähdenUber

      • Anonyymi

        Jakomäessä kaikki ennallaan.


    • Anonyymi

      Muistellaanpa vaan niitä kasarin hulluja vuosia. Rahaa tuli kirjaimellisesti ovista ja ikkunoista niin, ettei nahkatakin rintataskuun mahtunut.

      Asiakkaita tolpilla joka yö jonona, kaikki maksoivat käteisellä, eli kaikkeahan ei verottajan tarvitse tietää ja tippiä tuli käteisen ja sillon olemassa olleen ammattitaidon takia varmaan saman verran kuin kassaa vuorossa.

      • Anonyymi

        Muistelkoot ne jotka oli kasarilla aikuisia, minä olin silloin mitätön kakara. Rahaa varmasti tuli mutta oli tuotteekin halpoja. Isoa rahaa tehtiin ja silloin oli 300d mersu kova sana. se kesti ja kesti. itsekin tiedän yhden miljoonan ajetun taksimersun. oli ruostunut kuin mikä. taksin kulta-aikoja nuo oli. tosin ammattina vaarallinen koska ei ikinä tiedä mihin pimeälle kujalle saa kyydin.

        minä muuten äänestän kristillisdemokraatteja. en tiedä miksi tämän kerron. olen ateisti. kerron kai siksi että joku provosoituisi ja alkaisi motkottamaan minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistelkoot ne jotka oli kasarilla aikuisia, minä olin silloin mitätön kakara. Rahaa varmasti tuli mutta oli tuotteekin halpoja. Isoa rahaa tehtiin ja silloin oli 300d mersu kova sana. se kesti ja kesti. itsekin tiedän yhden miljoonan ajetun taksimersun. oli ruostunut kuin mikä. taksin kulta-aikoja nuo oli. tosin ammattina vaarallinen koska ei ikinä tiedä mihin pimeälle kujalle saa kyydin.

        minä muuten äänestän kristillisdemokraatteja. en tiedä miksi tämän kerron. olen ateisti. kerron kai siksi että joku provosoituisi ja alkaisi motkottamaan minulle.

        Niinpäniin, olit kakara silloin. Et tiedä silloisesta taksibisneksestä mitään.


    • Anonyymi

      Aika taitaa kullata muistot. 90-luvun lama oli taksialalle vakava paikka ja moni ajautui talousvaikeuksiin. Osa näistä päätyi itsemurhaan.

      • Anonyymi

        Perheemme ajautui pahoihin talousvaikeuksiin
        taksin saapuessa pihaamme. Taksiautoilijat eivät piitanneet yhtään lapsiperheen elannosta, vaan rahanhimosta suhasivat vaan. Osa näistä päätyi itsemurhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheemme ajautui pahoihin talousvaikeuksiin
        taksin saapuessa pihaamme. Taksiautoilijat eivät piitanneet yhtään lapsiperheen elannosta, vaan rahanhimosta suhasivat vaan. Osa näistä päätyi itsemurhaan.

        Otan osaa, sinuun ilmeisesti osunut pahasti ja vaikutukset näkyvät yhä.


    • Anonyymi

      Ennen, kun oli käteiskauppaa, niin yrittäjät veti välistä sen minkä kehtasi ja työntekijä sai osan palkasta käteisenä. Talous nousi ja kaikkilla oli kivaa. Nyt digi-aikan valtio verottaa kaiken ennen, kuin kerkeää kuluttaa rahaa ja raha ei liiku tarpeeksi. Verot köyhdyttää kansaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe