Kiitos kysymästä, matka oli onnistunut ja hoitui vanhalla rutiinilla.
Lentoaika on pitkähkö ja siinä puolinukuksissa pohdiskelin kaikenlaista kuten lentokorkeutta. Oikeaan korkeuteen päästään tutkaperiaatteella toimivan korkeusmittarin lisäksi ilmanpaineella toimivaan. Tämä selvä.
Sitten ryhdyin pohtimaan kuinka tuo korkeus säilytetään? Tutkat eivät nyt koko ajan ole kantoaalloilla, sehän toimii FM- periaatteella ja ilmanpainekin vaihtelee aika rajusti sääoloista riippuen. Maakosketusta ei tietenkään voida ottaa huomioon maan muotovaihteluista johtuen.
On siis vaarana että kone lentää liian korkealle koska Maa on pallo.
Liikennekoneissa on tasapainoanturit joka seuraa koneen nokan ja pyrstön suhdetta joten kone siis lentää vaakasuoraan automaattiohjauksella.
On esitetty epäilyksiä että joissakin onnettomuuksissa nämä anturit olisivat jäätyneet ja näin kone olisi lentänyt liian korkealle, sakannut ja pudonnut.
Joten tältä vältyttäisiin pitäisi liikennekoneiden ohjaajien olla kääntämässä nokkaa koko ajan alemmas Maan kaartumisen takia. Näin ei kuitenkaan tehdä vaan kone voi lentää tuhansia kilometrejä täysin vaakasuorassa.
Tarkempia tietoja tästä on aika nihkeästi saatavilla ja lentokapteeneiden suut on tukittu tältä osin.
Olin joululomalla Thaimaassa.
19
59
Vastaukset
- Anonyymi
Ha ha
- Anonyymi
Tämäkin on selitetty useita kertoja ja ihan googlettamalla löydät vastaukset typeriin kysymyksiisi.
- Anonyymi
En tiedä onko typeriä kysymyksiä mutta typeriä vastauksia kyllä riittää.
En ole löytänyt tähän vastausta ja nöyränä anelenkin sitä nyt Sinulta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä onko typeriä kysymyksiä mutta typeriä vastauksia kyllä riittää.
En ole löytänyt tähän vastausta ja nöyränä anelenkin sitä nyt Sinulta.Tää nyt ei ole sellainen tilanne jossa sinä valitset onko vastaus toivottu vai ei toivottu; vaan se on tilanne jossa sun vaan täytyy hyväksyä se (oikea) vastaus ja se että lentokone ei pallomaassa lennä avaruuteen jos nokkaa ei lasketa.
Ei myöskään voida auttaa jos et osaa Googlea käyttää; sitä ohjetta kun sen käyttöön joutuisit myös ensin Googlettamaan.
- Anonyymi
Montako tuntia kului lentoaikaan, ja paljonko kello oli perillä Thaimaassa verrattuna lähtöaikaasi Suomessa?
https://www.timeanddate.com/worldclock/thailand/bangkok- Anonyymi
Jaha, Nazi ei ole huomannut tärkeää kysymystä kuun asennosta.
Pitääkö iskeä Halosella päähän herätyyyys?
Todella mielenkiintoista tässä kysymyksessä on se, että (ilmeisesti) aikamies sitä jälleen kerran kysyy.
Ilmanpaineeseen perustuva korkeusmittari on päämittari, muut ovat apu- ja varmistusvälineitä. Kone on koko ajan yhteydessä johonkin lennonjohtoon ja päivittää sijaintipaikkansa maanpinnan ilmanpainetiedon jatkuvasti. Jos se poikkeaa merkittävästi lähtökentän paineesta, korkeusmittasi voidaan kalibroida uudelleen.
Ilmanpaine vaihtelee vain vähän. Matalin maanpinnalla koskaan havaittu ilmanpaine on 870 hPa ja suurin 1084 hPa. Vaihteluväli normaaleissa säätilojen vaihtelussa on paljon pienempi kuin tuo plusmiinus 10%, noin plusmiinus 5%.
10 kilometrissä vallitsee vain 27,7% maanpinnan ilmanpaineesta eivätkä tavalliset sääilmiöt edes ylety sinne, joten myös ilmanpaineen vaihtelu siellä on vastaavasti vain kolmannes, plusmiinus 1-1,5%, mikä ei juuri korkeusmittarin neulaa hetkauta.
Nokan asennosta ei pilotin niinkään tarvitse olla huolissaan, kunhan asettaa koneen pysymään lennonjohdon määräämällä korkeudella. Siinä se sitten kauniisti seuraa maapallon kaarta.Kun kone lentää täysin vaakasuorassa, se seuraa maapallon kaarta. Vaakasuora on suorassa kulmassa pystylinjaan koneesta maapallon keskipisteeseen. Joka hetkellä.
Jos kone poikkeaa tästä, se ei ole enää vaakasuorassa.- Anonyymi
Ohjasta lentokonetta ?!
Lentopinta (engl. Flight Level, FL) on eräs ilmailussa käytettävä tapa ilmoittaa lentokorkeuksia.
Lentopinta on luku, joka saadaan jakamalla painekorkeus 100:lla. Näin mikäli lentokone lentää esimerkiksi 35 000 jalan korkeudella korkeusmittarin standardiasetusta 1013,25 hPa käyttäen, se on lentopinnalla 350 (kirjoitetaan FL350). IFR-matkalennolla käytetään yleensä lentopintoja, jotka ovat täysiä kymmeniä (esim. 40, 50, 60 jne.)
Hox!.
1013,25 hPa.
Ja jos asia oikein kiinnostaa , niin suorittamaan lentolupakirjaa. Anonyymi kirjoitti:
Ohjasta lentokonetta ?!
Lentopinta (engl. Flight Level, FL) on eräs ilmailussa käytettävä tapa ilmoittaa lentokorkeuksia.
Lentopinta on luku, joka saadaan jakamalla painekorkeus 100:lla. Näin mikäli lentokone lentää esimerkiksi 35 000 jalan korkeudella korkeusmittarin standardiasetusta 1013,25 hPa käyttäen, se on lentopinnalla 350 (kirjoitetaan FL350). IFR-matkalennolla käytetään yleensä lentopintoja, jotka ovat täysiä kymmeniä (esim. 40, 50, 60 jne.)
Hox!.
1013,25 hPa.
Ja jos asia oikein kiinnostaa , niin suorittamaan lentolupakirjaa."Ja jos asia oikein kiinnostaa , niin suorittamaan lentolupakirjaa."
- Olin jo.- Anonyymi
Fat_Earth kirjoitti:
"Ja jos asia oikein kiinnostaa , niin suorittamaan lentolupakirjaa."
- Olin jo.Saitko tarkastus lennont ja teoriat läpi.
Millainen lupakirja sinulle myönnettiin , onko ensimmäinen yksinlento vielä kirkkaana muistissasi ? Anonyymi kirjoitti:
Saitko tarkastus lennont ja teoriat läpi.
Millainen lupakirja sinulle myönnettiin , onko ensimmäinen yksinlento vielä kirkkaana muistissasi ?Minulla ei ole ollut lupakirjaa. Päiväkirjassa on 8,5 lentotuntia opettajan kanssa. Lensin Malmilta Cessnoilla. Tunnit vanheni kun lentokoulu teki konkurssin ja uutta ei löytynyt heti. En viitsinyt aloittaa alusta kun olisi ollut vain harrastuksen vuoksi ja bisnekset painoi päälle.
- Anonyymi
Fat_Earth kirjoitti:
Minulla ei ole ollut lupakirjaa. Päiväkirjassa on 8,5 lentotuntia opettajan kanssa. Lensin Malmilta Cessnoilla. Tunnit vanheni kun lentokoulu teki konkurssin ja uutta ei löytynyt heti. En viitsinyt aloittaa alusta kun olisi ollut vain harrastuksen vuoksi ja bisnekset painoi päälle.
Malmilla on useita lento koulutusta tarjoavia kouluttajia .
Lupakirja kurssin jatkaminen on hyvin helposti järjestettävissä , Malmilla.
On myös toinenkin syy.
Olisiko lennon opettaja ........, kertonut sinulle kauniisti seuraavaa , nyt on sinun sekä muiden turvallisuuden takia parasta lopettaa tämä lento koulutus , hakeudu muihin harrastuksiin .
Lento koulutusta ei ole mielekästä jatkaa osaltasi .
Näin yleensä menetellään kun koulutus keskeytetään.
8,5 tuntia on 45 tunnin kurssista n. 18% tässä vaiheessa yleensä toivottomat tapaukset karsiutuvat.
Toki yleis sivistystä sait ...., osaksesi. Anonyymi kirjoitti:
Malmilla on useita lento koulutusta tarjoavia kouluttajia .
Lupakirja kurssin jatkaminen on hyvin helposti järjestettävissä , Malmilla.
On myös toinenkin syy.
Olisiko lennon opettaja ........, kertonut sinulle kauniisti seuraavaa , nyt on sinun sekä muiden turvallisuuden takia parasta lopettaa tämä lento koulutus , hakeudu muihin harrastuksiin .
Lento koulutusta ei ole mielekästä jatkaa osaltasi .
Näin yleensä menetellään kun koulutus keskeytetään.
8,5 tuntia on 45 tunnin kurssista n. 18% tässä vaiheessa yleensä toivottomat tapaukset karsiutuvat.
Toki yleis sivistystä sait ...., osaksesi.Tämä oli 1989. Minun opettaja teki konkurssin ja muut oli buukattu täyteen.
Mitä tautiasi vittuilu helpottaa?- Anonyymi
Fat_Earth kirjoitti:
Tämä oli 1989. Minun opettaja teki konkurssin ja muut oli buukattu täyteen.
Mitä tautiasi vittuilu helpottaa?Kai muistat mikä OH-XXX koneen tunnus oli?
Anonyymi kirjoitti:
Kai muistat mikä OH-XXX koneen tunnus oli?
Muistan oscarhotelin oikein hyvin. Vedä käteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Malmilla on useita lento koulutusta tarjoavia kouluttajia .
Lupakirja kurssin jatkaminen on hyvin helposti järjestettävissä , Malmilla.
On myös toinenkin syy.
Olisiko lennon opettaja ........, kertonut sinulle kauniisti seuraavaa , nyt on sinun sekä muiden turvallisuuden takia parasta lopettaa tämä lento koulutus , hakeudu muihin harrastuksiin .
Lento koulutusta ei ole mielekästä jatkaa osaltasi .
Näin yleensä menetellään kun koulutus keskeytetään.
8,5 tuntia on 45 tunnin kurssista n. 18% tässä vaiheessa yleensä toivottomat tapaukset karsiutuvat.
Toki yleis sivistystä sait ...., osaksesi.Noinko sinulle vajakilla kävi 😔 Ainakin kirjoitusasusi ja se että et ymmärrä lukemaasi kertoo paljon.
- Anonyymi
Fat_Earth kirjoitti:
Muistan oscarhotelin oikein hyvin. Vedä käteen.
Fat_Earth kirjoitti:
Minulla ei ole ollut lupakirjaa.
- Tämän uskon oikein hyvin.
Päiväkirjassa on 8,5 lentotuntia opettajan kanssa.
- Tässä on kaksi vaihtoehtoa a , b ; a kirjoita kääntäjän avulla ; lentooppilaalla , lupakirjan haltialla on lentopäiväkirja .
- b ; kirjoita asiasta josta sinulla ei ole mitään käytännön kokemusta .
Lensin Malmilta Cessnoilla.
- Lentooppilas ; koululennot suoritetaan sillä koulukoneella millä koulutus on aloitettu ; koulukoneen vaihtaminen , voidaan vaihtaa jos koulutus luvan haltijalla on saman tyypin koneita jotka on lueteltu koulutus luvassa.
- koulukoneen korvaaminen saman tyypin koneeseen , koulukone on , vaurioitunut tai tuhoutunut.
Fat_Earth kirjoitti:
Lensin Malmin kentältä v.1989......... taisit laittaa syntymä vuotesi !?
Taidat päästellä Trumppia .
Tämä Oskarin Hotelli juttu , sinulla ei varmaakaan ole sitä maailman nopeinta miehen kehon osaa " Ben Witsi kertoi ; minulla ei ole tälläistä kehon osaa jonka liikettä voisin seurata mas.... aikana " Tv ohjelmassa .
On se niin mukavaa heti näin aamulla todeta , että on saanut jonkun niin kovasti suuttumaan.
Siitä tulee niin lämmin pörröinenolo .
Fat_Earth kirjoita vain ahkerasti , 24/7 mutta koita muistaa mitä mieltä olet milloinkin mistäkin mieltä .
Ota mallia P.V stä. Tai ala vaikka maallikko saarnnaajaksi johonkin lahkoon , silloin saat kylvää sanomaasi " Trumppia ".
- Anonyymi
Aloittaja on Pattaya-palstalla huorissa käynneillään retosteleva peräkammarinpoika, joten kysymyksen typeryys on tuota taustaa vasten täysin ymmärrettävää. Sivistystä on moukalta turha odottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216030- 292120
- 1771952
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101113Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42897Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12765