Merikarhujen satamat

Anonyymi

Muistan nähneeni listan merikarhujen satamista. Löytyykö joltain linkkiä?

116

2252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä aiot tehdä tällä tiedolla?

      • Anonyymi

        Minulla on ainoastaan 38 litran septisäiliö. Täällä sanottiin toisessa ketjussa heidän ottavan vastaan septijätettä. Kartasta sitten näkee ne satamat ja pääsee tyhjentämään septin kesällä.
        Kuinka pumput toimivat, palvelu/itsepalvelu käsi- vai sähköpumppu ja maksaako tyhjennys jotain?
        Hienoa että tällainen palvelu on olemassa!

        Kerran menin erään moottorivenekerhon laituriin aikomuksenani imutyhjennys. Huomasin satamavahdin käyvän sähkökaapilla, ajattelin että hän kytkee sähköt pumppuun nähdessään vierasveneen suuntaavan septilaiturille. Hän kytkikin sähköt pois! Aika asiatonta toimintaa. No, kaislikkoon pumppaus oli ratkaisu. Luulisi että kerho ottaisi mieluummin likavettä viemäriin kuin rantakaislikkoonsa. No, porukoita on niin moneksi. Kaislikkopumppaus oli laillista vielä tuolloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ainoastaan 38 litran septisäiliö. Täällä sanottiin toisessa ketjussa heidän ottavan vastaan septijätettä. Kartasta sitten näkee ne satamat ja pääsee tyhjentämään septin kesällä.
        Kuinka pumput toimivat, palvelu/itsepalvelu käsi- vai sähköpumppu ja maksaako tyhjennys jotain?
        Hienoa että tällainen palvelu on olemassa!

        Kerran menin erään moottorivenekerhon laituriin aikomuksenani imutyhjennys. Huomasin satamavahdin käyvän sähkökaapilla, ajattelin että hän kytkee sähköt pumppuun nähdessään vierasveneen suuntaavan septilaiturille. Hän kytkikin sähköt pois! Aika asiatonta toimintaa. No, kaislikkoon pumppaus oli ratkaisu. Luulisi että kerho ottaisi mieluummin likavettä viemäriin kuin rantakaislikkoonsa. No, porukoita on niin moneksi. Kaislikkopumppaus oli laillista vielä tuolloin.

        Kevät on tulossa, kun merikarhu - jutut lähtevät pesästään Suoli-palstalle.....septillä tavataan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ainoastaan 38 litran septisäiliö. Täällä sanottiin toisessa ketjussa heidän ottavan vastaan septijätettä. Kartasta sitten näkee ne satamat ja pääsee tyhjentämään septin kesällä.
        Kuinka pumput toimivat, palvelu/itsepalvelu käsi- vai sähköpumppu ja maksaako tyhjennys jotain?
        Hienoa että tällainen palvelu on olemassa!

        Kerran menin erään moottorivenekerhon laituriin aikomuksenani imutyhjennys. Huomasin satamavahdin käyvän sähkökaapilla, ajattelin että hän kytkee sähköt pumppuun nähdessään vierasveneen suuntaavan septilaiturille. Hän kytkikin sähköt pois! Aika asiatonta toimintaa. No, kaislikkoon pumppaus oli ratkaisu. Luulisi että kerho ottaisi mieluummin likavettä viemäriin kuin rantakaislikkoonsa. No, porukoita on niin moneksi. Kaislikkopumppaus oli laillista vielä tuolloin.

        "Minulla on ainoastaan 38 litran septisäiliö. Täällä sanot...".

        Vielä tiheämmässä olemassa olevia tyhjennyspisteitä löytyy täältä https://www.pidasaaristosiistina.fi/roope-palvelut/roope-palvelut_alueittain. Maksamalla PSS ry:n jäsenmaksun voit hyvällä omalla tunnolla käyttää niitä ja unohtaa kaislikkopumppaukset ja tunkemiset yksityisille laitureille.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Laittakaa juhlaliputus, kun menette septiänne tyhjentämään. Onnea matkaan.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Kyselin satamatietoja tutustuakseni ko. yhdistyksen tarjontaan. Jos vaikka lähtisi mukaan, kun niin moni on houkutellut ja paikathan on pirun hienoja - ainakin ne jotka olen nähnyt.

      • Anonyymi

        Hienoja ja hienoja. Melko tavanomaisia 70-80-luvun tyylisiä mökkejä. Itse etsin ihan eri tunnelmaa, kun lähden purjehtimaan. Paljon mieluummin olen ankkurissa nätissä poukamassa, kuin kuuntelen jonkun kalkkiintuneen jäärän opetusta siitä, mihin asentoon pesuvati kuuluu jättää saunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoja ja hienoja. Melko tavanomaisia 70-80-luvun tyylisiä mökkejä. Itse etsin ihan eri tunnelmaa, kun lähden purjehtimaan. Paljon mieluummin olen ankkurissa nätissä poukamassa, kuin kuuntelen jonkun kalkkiintuneen jäärän opetusta siitä, mihin asentoon pesuvati kuuluu jättää saunassa.

        Et siis halua jättää itsestäsi toisia huomioivan, siistin kuvan. Etkä ilmeisesti kykene sitoutumaan muutamaan yksinkertaiseen, sinuakin hyödyttävään sääntöön. Merikarhut-yhdistys ei ilmeisesti sovi sinulle.


      • Anonyymi

        Pesuvati vinossa päivän erikoisin tapahtuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis halua jättää itsestäsi toisia huomioivan, siistin kuvan. Etkä ilmeisesti kykene sitoutumaan muutamaan yksinkertaiseen, sinuakin hyödyttävään sääntöön. Merikarhut-yhdistys ei ilmeisesti sovi sinulle.

        On eri asia, minkä kuvan haluan jättää, ja mitä kuvaa toisista haluan vastaanottaa. Luultavasti MK ei sovi minulle.


    • Anonyymi

      Meillä Seurassa ajetaan jäseniä sisään MK -jäsenyyteen. Pyrimme etenkin retkisatamassa noudattamaan pilkulleen MK -satamien säännöstöjä, useimmiten vieläpä tiukemmin soveltaen. Seuramme retkisatama on siten tavallaan MK -satamasimulaattori, jossa jäsen oppii tyylikkään laituroinnin, tinkimättömän vieraskirjan täytön, kaivonkäytön, saunakulttuurin vivahteet, kompostit detaljit ulkokäymäläkulttuurin ja muut organisoidun purjehduksen tunnusmerkit.
      Seuramme jäsen tuntee MK:hon ja sen saariin päästyään olonsa välittömästi kotoisaksi. Kiitos tästä kuuluu Seuramme vanhempien sukupolvien tinkimättömälle ohjeistustyölle.

      • Anonyymi

        Kuullostaa todella sisäsiittoiselta. Tulee mielleyhtymä tästä ketjusta pesuvadin kautta tähän julkisuudessa olleeseen luisteluvalmentajaan. Vanhat, pattipolviset MK-jäärät hokevat ringissä tulokkaille sääntöjä "vati nurin saunassa, vati nurin saunassa, vati nurin saunassa".

        Itselläni oli jo nimet paperissa, mutta kun katselin oman seuran satamassa olevia MK-veneitä ja muutaman omistajan tuntevana/tietävänä, tulin siihen tulokseen että en halua viettää vapaa-aikaani siinä joukossa. Siinä porukassa on aivan samanlaisia öyhöttäviä nousukkaita kuin saariston satamissa keskimäärin. Edellisen viestin perusteella MK-jäsenyys näyttää minulle enemmän satama- kuin purjehduskulttuurilta. Tai sitten viesti on trolli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuullostaa todella sisäsiittoiselta. Tulee mielleyhtymä tästä ketjusta pesuvadin kautta tähän julkisuudessa olleeseen luisteluvalmentajaan. Vanhat, pattipolviset MK-jäärät hokevat ringissä tulokkaille sääntöjä "vati nurin saunassa, vati nurin saunassa, vati nurin saunassa".

        Itselläni oli jo nimet paperissa, mutta kun katselin oman seuran satamassa olevia MK-veneitä ja muutaman omistajan tuntevana/tietävänä, tulin siihen tulokseen että en halua viettää vapaa-aikaani siinä joukossa. Siinä porukassa on aivan samanlaisia öyhöttäviä nousukkaita kuin saariston satamissa keskimäärin. Edellisen viestin perusteella MK-jäsenyys näyttää minulle enemmän satama- kuin purjehduskulttuurilta. Tai sitten viesti on trolli.

        Joka kymmenes matkapurjeveneilijä kuuluu Merikarhuihin. Ei ole siis mitenkään sisäsiittoinen porukka, päin vastoin, ihmisiä on laidasta laitaan. Koska jäseniä on yli 2000, on selvää, että tarvitaan kirjoitetut säännöt. Säännöt ovat hyvin samanlaiset kuin useimmissa muissakin seuroissa, siis aivan itsestään selvyyksiä. Mitään nipotussääntöjä ei ole. Mikään yhdistys ei toimi käytännössä ilman sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuullostaa todella sisäsiittoiselta. Tulee mielleyhtymä tästä ketjusta pesuvadin kautta tähän julkisuudessa olleeseen luisteluvalmentajaan. Vanhat, pattipolviset MK-jäärät hokevat ringissä tulokkaille sääntöjä "vati nurin saunassa, vati nurin saunassa, vati nurin saunassa".

        Itselläni oli jo nimet paperissa, mutta kun katselin oman seuran satamassa olevia MK-veneitä ja muutaman omistajan tuntevana/tietävänä, tulin siihen tulokseen että en halua viettää vapaa-aikaani siinä joukossa. Siinä porukassa on aivan samanlaisia öyhöttäviä nousukkaita kuin saariston satamissa keskimäärin. Edellisen viestin perusteella MK-jäsenyys näyttää minulle enemmän satama- kuin purjehduskulttuurilta. Tai sitten viesti on trolli.

        No kyllä se vati muuten pitää laittaa kumolleen pesutuvassa ja saunassa. Vieläpä niin että ensin laitetaan nappo kumolleen ja sitten sen päälle vati kumolleen siten että sen toinen reuna on napon päällä. Näin vati on sopivasti kallellaan tuulettumassa.

        Olen tosissani. Jos vadin jättää ylöspäin siihen jää yleensä vähän vettäkin ja lopputuloksena on limainen ja likainen vati.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se vati muuten pitää laittaa kumolleen pesutuvassa ja saunassa. Vieläpä niin että ensin laitetaan nappo kumolleen ja sitten sen päälle vati kumolleen siten että sen toinen reuna on napon päällä. Näin vati on sopivasti kallellaan tuulettumassa.

        Olen tosissani. Jos vadin jättää ylöspäin siihen jää yleensä vähän vettäkin ja lopputuloksena on limainen ja likainen vati.

        Just tuo että jäseniä on yli 2000. Joo ei kiitos. Mä en halua mitään vati- ja nappotieteen dosenttia laahustamaan ahtaassa satamassa veneeni kautta laiturille opettamaan "oikeita" tapoja. Ymmärrän säännöt kyllä, omassa työssäni ei muuta olekaan kuin sääntöjä, joiden noudattamatta jättäminen on sanktioitu monen viranomaisen taholta. Vapaa-aikaani en kaipaa keinotekoisia liputussääntöjä tai virallista etikettiä. Osaan käyttäytyä ilmankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tuo että jäseniä on yli 2000. Joo ei kiitos. Mä en halua mitään vati- ja nappotieteen dosenttia laahustamaan ahtaassa satamassa veneeni kautta laiturille opettamaan "oikeita" tapoja. Ymmärrän säännöt kyllä, omassa työssäni ei muuta olekaan kuin sääntöjä, joiden noudattamatta jättäminen on sanktioitu monen viranomaisen taholta. Vapaa-aikaani en kaipaa keinotekoisia liputussääntöjä tai virallista etikettiä. Osaan käyttäytyä ilmankin.

        Mutta osaisitko laittaa pesuvadin kumolleen ilman huomauttamista? Jos et osaa, eikö ole hyvä jos joku neuvoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se vati muuten pitää laittaa kumolleen pesutuvassa ja saunassa. Vieläpä niin että ensin laitetaan nappo kumolleen ja sitten sen päälle vati kumolleen siten että sen toinen reuna on napon päällä. Näin vati on sopivasti kallellaan tuulettumassa.

        Olen tosissani. Jos vadin jättää ylöspäin siihen jää yleensä vähän vettäkin ja lopputuloksena on limainen ja likainen vati.

        Totuus on tosiaan se, että jos vanhemmat eivät ole opettaneet sauna- ja mökkikulttuurin ikiaikaisia sääntöjä, niin viimeistään ne joudutaan opettamaan sitten aikuisena.
        Tämä tuli minullekin vastaan kun lähisukulaispoika (30v) halusi viettää vaimonsa kanssa osan lomastaan meidän mökillämme.
        Kaupunkilaispojalle piti tosiaan näyttää kädestä pitäen kaikki ne mökkitoiminnat, jotka me useimmat olemme oppineet jo taaperona.
        Kun kaikki oppi oli mennyt perille oli mukava todeta aamulla saunan olevan kuivattu ja tuuletettu. Sangot ja vadit olivat vinosti kumollaan (ettei reunukseenkaan jää vettä)
        - kuten kuuluukin D.
        On ehdottomasti parempi jos nämä ”kapinalliset”, jotka eivät halua sitoutua näihin todella yksinkertaisiin ja järkeviin sääntöihin etsivät itselleen sopivamman ympäristön.

        Satunnainen tarkkailija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta osaisitko laittaa pesuvadin kumolleen ilman huomauttamista? Jos et osaa, eikö ole hyvä jos joku neuvoo?

        Kyllä, ehdottomasti osaan. On minulla myös mökki rasitteena veneen lisäksi. Ja siinä kyljessä anoppi ja vaimo, jotka ovat todella suorittaneet neuvontatieteen laajan oppimäärän, suppeana osaamisalana ajoreittien neuvonta, muurinpohjamuikkujen oikeaoppinen suolaus sekä muu yleinen spekulointi toisten tekemisillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus on tosiaan se, että jos vanhemmat eivät ole opettaneet sauna- ja mökkikulttuurin ikiaikaisia sääntöjä, niin viimeistään ne joudutaan opettamaan sitten aikuisena.
        Tämä tuli minullekin vastaan kun lähisukulaispoika (30v) halusi viettää vaimonsa kanssa osan lomastaan meidän mökillämme.
        Kaupunkilaispojalle piti tosiaan näyttää kädestä pitäen kaikki ne mökkitoiminnat, jotka me useimmat olemme oppineet jo taaperona.
        Kun kaikki oppi oli mennyt perille oli mukava todeta aamulla saunan olevan kuivattu ja tuuletettu. Sangot ja vadit olivat vinosti kumollaan (ettei reunukseenkaan jää vettä)
        - kuten kuuluukin D.
        On ehdottomasti parempi jos nämä ”kapinalliset”, jotka eivät halua sitoutua näihin todella yksinkertaisiin ja järkeviin sääntöihin etsivät itselleen sopivamman ympäristön.

        Satunnainen tarkkailija

        Huom., pesuvatiluento saatiin kuulla ennen kuin oli saunaa edes varattu. Asia oli jäärälle selvästi elämässä keskeisen tärkeä, kun työelämän haasteet oli jo jätetty taakse eikä päässyt siellä enää pätemään. Jätin pesuvadin juuri siihen asentoon ja paikkaan, kuin oli käsketty, olinhan vain vieraana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ehdottomasti osaan. On minulla myös mökki rasitteena veneen lisäksi. Ja siinä kyljessä anoppi ja vaimo, jotka ovat todella suorittaneet neuvontatieteen laajan oppimäärän, suppeana osaamisalana ajoreittien neuvonta, muurinpohjamuikkujen oikeaoppinen suolaus sekä muu yleinen spekulointi toisten tekemisillä.

        😆. Minun ex-vaimon ja ex-anopin bravuuri oli astianpesukoneen täyttö jota en oppinut koskaan. Kerran sain ohjeita jopa veden keittämiseen. Myöskään ruohonleikkuusta en suoriutunut oikein, vaikka tekniikka olisikin tällä kertaa mennyt oikein (terän korkeus, leikkuukaistan oikea päällekkäisyys, kävelynopeus), niin sitten ajankohta oli väärä (liian aikaisin, liian myöhään, väärä aika päivästä, liian sateinen, liian aurinkoinen). Heillä oli neuvontatieteen erityislaaja oppimäärä tammenlehvillä ja sitä sovellettiin kaikkiin suvun miespuolisiin henkilöihin. Ajoreitit olivat tietysti myös aina vääriä.

        Nykyinen emäntä ei ole osoittanut mitään kiinnostusta päsmäröintiin mikä on aivan mahtavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😆. Minun ex-vaimon ja ex-anopin bravuuri oli astianpesukoneen täyttö jota en oppinut koskaan. Kerran sain ohjeita jopa veden keittämiseen. Myöskään ruohonleikkuusta en suoriutunut oikein, vaikka tekniikka olisikin tällä kertaa mennyt oikein (terän korkeus, leikkuukaistan oikea päällekkäisyys, kävelynopeus), niin sitten ajankohta oli väärä (liian aikaisin, liian myöhään, väärä aika päivästä, liian sateinen, liian aurinkoinen). Heillä oli neuvontatieteen erityislaaja oppimäärä tammenlehvillä ja sitä sovellettiin kaikkiin suvun miespuolisiin henkilöihin. Ajoreitit olivat tietysti myös aina vääriä.

        Nykyinen emäntä ei ole osoittanut mitään kiinnostusta päsmäröintiin mikä on aivan mahtavaa.

        Tuntuu niin tutulta. Ruohonleikkuu on Myös kestoaihe. Jos yritänkään ajaa nurtsia päivällä, tulee sanomista. Siihen olen oppinut kysymään, oletko nähnyt kaupungin puisto-osastoa iltatöissä? Menee vähän ot tästä MK -aiheesta, mutta tuntuu olevan kohtalotovereita täällä. Vaimo aina jaksaa tunnustaa, että hänellä ei ole minkäänlaista suuntavaistoa. Neuvoja kyllä tulee kuin rakeita taivaalta. Tästä on vuoden verran aikaa kun ajettiin Mannerheimintietä keskustaan. Hän esitti ajo-ohjeen että käännytään oopperan kohdalta vasemmalle. Vieraspaikkakuntalaisille tiedoksi: kääntyminen vasempaan on kielletty. Sanoin että joo sopii, mutta tehdäänkö niin että mä hyppään ratikkahallin kohdalla veks ja sä voit ajaa yksin kuten haluat. Ei ollut oikea sananvalinta. Ja kyse on syntyperäisestä stadilaisesta, asunut 50 v. lähes kantakaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu niin tutulta. Ruohonleikkuu on Myös kestoaihe. Jos yritänkään ajaa nurtsia päivällä, tulee sanomista. Siihen olen oppinut kysymään, oletko nähnyt kaupungin puisto-osastoa iltatöissä? Menee vähän ot tästä MK -aiheesta, mutta tuntuu olevan kohtalotovereita täällä. Vaimo aina jaksaa tunnustaa, että hänellä ei ole minkäänlaista suuntavaistoa. Neuvoja kyllä tulee kuin rakeita taivaalta. Tästä on vuoden verran aikaa kun ajettiin Mannerheimintietä keskustaan. Hän esitti ajo-ohjeen että käännytään oopperan kohdalta vasemmalle. Vieraspaikkakuntalaisille tiedoksi: kääntyminen vasempaan on kielletty. Sanoin että joo sopii, mutta tehdäänkö niin että mä hyppään ratikkahallin kohdalla veks ja sä voit ajaa yksin kuten haluat. Ei ollut oikea sananvalinta. Ja kyse on syntyperäisestä stadilaisesta, asunut 50 v. lähes kantakaupungissa.

        Aivann uskomattoman pitkän säikeen se vanha mastovajapäällikkö sai aikaan fantasiallaan.

        Luulisi muuten, että 40 v jäsenenäoloaikana olisin edes kerran päässyt todistamaan tilannettä, jossa vanha jäärä opastaisi pesuvatien käyttöä, vieraskirjan täyttöä tai mitään muutakaan vastaavaa. Mutta kun ei, vaikka suureen jäsenjoukkoon monenlaista mahtuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom., pesuvatiluento saatiin kuulla ennen kuin oli saunaa edes varattu. Asia oli jäärälle selvästi elämässä keskeisen tärkeä, kun työelämän haasteet oli jo jätetty taakse eikä päässyt siellä enää pätemään. Jätin pesuvadin juuri siihen asentoon ja paikkaan, kuin oli käsketty, olinhan vain vieraana.

        Hieno juttu että toimit ohjeiden mukaisesti. On tosiaan mahdollista että tämä neuvoja antanut, on tavannut siellä niin monta välinpitämätöntä, että pitää jo liian kovaa kiirettä ennalta ehkäistäkseen toimintahäiriöitä.
        Tärkeintä on kuitenkin aina ymmärtää, että nämä järjestystä ylläpitävät henkilöt lähes aina tarkoittavat hyvää ja parasta.
        On tietenkin mahdollista että heidän joukossaan on joskus myös kiusaajia. Kun ja jos, tämä tilanne tulee eteen on vain parasta yrittää luovia ulos tilanteesta ilma eskaloitumista.
        Olen varma ettei noita änkyröitä siellä pitkään katsota. Joku ottaa kyllä asian seuraavassa kokouksessa esille ja tilanne selvitetään.
        Tuossa joku valitti joutuvansa ottamaan liiallisesti neuvoja vastaan.
        Me emme tietenkään voi sille mitään jos vaimo ja anoppi kiusaavat viatonta veneilijää kotona, mutta siinä on aina olemassa mahdollisuus, että koulutus on jäänyt vajaaksi nuoren isännän kotona D.
        Kersantti evp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno juttu että toimit ohjeiden mukaisesti. On tosiaan mahdollista että tämä neuvoja antanut, on tavannut siellä niin monta välinpitämätöntä, että pitää jo liian kovaa kiirettä ennalta ehkäistäkseen toimintahäiriöitä.
        Tärkeintä on kuitenkin aina ymmärtää, että nämä järjestystä ylläpitävät henkilöt lähes aina tarkoittavat hyvää ja parasta.
        On tietenkin mahdollista että heidän joukossaan on joskus myös kiusaajia. Kun ja jos, tämä tilanne tulee eteen on vain parasta yrittää luovia ulos tilanteesta ilma eskaloitumista.
        Olen varma ettei noita änkyröitä siellä pitkään katsota. Joku ottaa kyllä asian seuraavassa kokouksessa esille ja tilanne selvitetään.
        Tuossa joku valitti joutuvansa ottamaan liiallisesti neuvoja vastaan.
        Me emme tietenkään voi sille mitään jos vaimo ja anoppi kiusaavat viatonta veneilijää kotona, mutta siinä on aina olemassa mahdollisuus, että koulutus on jäänyt vajaaksi nuoren isännän kotona D.
        Kersantti evp

        Just joo. Kiusaaminen, tapahtui se sitten kotona, töissä tai harrastuksissa on aina väärin. Pidä kersantti ne koulutukset jossain muualla. Varsinkaan avioliitto ei ole mikään paikka toisen koulutukselle, ei miehen eikä naisen puolelta. Jos toinen ei jotain osaa, voi ystävällisesti opastaa jos kokee sen kovin tärkeäksi. Muuten kannattaa tajuta että asioita voi tehdä monella tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se vati muuten pitää laittaa kumolleen pesutuvassa ja saunassa. Vieläpä niin että ensin laitetaan nappo kumolleen ja sitten sen päälle vati kumolleen siten että sen toinen reuna on napon päällä. Näin vati on sopivasti kallellaan tuulettumassa.

        Olen tosissani. Jos vadin jättää ylöspäin siihen jää yleensä vähän vettäkin ja lopputuloksena on limainen ja likainen vati.

        Meillä Seurassa on talvisin uusille jäsenille suunnattu retkisatamakoulutus kerhotalolla.
        Siellä käsiteltään ja opetetaan mm. laituriprotokolla, eli mihin, miten ja koska keltanokat saavat laituroida. Huussioperaatioita opetetaan vajaa puoli tuntia, kaivon käyttöä max. vartti, saunasta puhutaan sitten enemmänkin. Varsinaisia käytännön harjoitteita kerhotalolla ei voida tehdä, mutta kurssin lopussa on kirjallinen loppukoe. Kokeen läpäisseille venekunnille luovutetaan RSS, eli pahvinen RetkiSatamaSertifikaatti. Siihen merkitään myös käynnit retkisatamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Seurassa on talvisin uusille jäsenille suunnattu retkisatamakoulutus kerhotalolla.
        Siellä käsiteltään ja opetetaan mm. laituriprotokolla, eli mihin, miten ja koska keltanokat saavat laituroida. Huussioperaatioita opetetaan vajaa puoli tuntia, kaivon käyttöä max. vartti, saunasta puhutaan sitten enemmänkin. Varsinaisia käytännön harjoitteita kerhotalolla ei voida tehdä, mutta kurssin lopussa on kirjallinen loppukoe. Kokeen läpäisseille venekunnille luovutetaan RSS, eli pahvinen RetkiSatamaSertifikaatti. Siihen merkitään myös käynnit retkisatamassa.

        Mitä protokolla sanoo miesten pissaamisesta? Saako pissata seisaaltaan vai pitääkö istua? Mielestäni jos pissaa seisaaltaan, niin ei saa lorottaa veteen koska siitä kuuluu ruma ääni ja pisaroita voi lennellä. Pitää pissata pöntön seinään (sisä-), samalla jos huomaa posliinissa tahroja niin kannattaa tähdätä niihin niin samalla pönttö puhdistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka kymmenes matkapurjeveneilijä kuuluu Merikarhuihin. Ei ole siis mitenkään sisäsiittoinen porukka, päin vastoin, ihmisiä on laidasta laitaan. Koska jäseniä on yli 2000, on selvää, että tarvitaan kirjoitetut säännöt. Säännöt ovat hyvin samanlaiset kuin useimmissa muissakin seuroissa, siis aivan itsestään selvyyksiä. Mitään nipotussääntöjä ei ole. Mikään yhdistys ei toimi käytännössä ilman sääntöjä.

        En suoranaisesti ymmärrä, mitä hyötyä juuri matkapurjehtijalle olisi Merikarhu -jäsenyydestä. Suurehkoa liitymismaksua vastaan saa käyttöoikeuden lähisaariston huvilakohteisiin. Asiahan on nimenomaisesti matkapurjehdusta hillitsevä.
        Paikallispurjehtijoille ja laumasieluille toiminta lienee omiaan. Matkapurjehtija on aina sellaisen vastakohta.
        MK -toiminta, mikäli tosiaan on kuvatunlaista, viittaa kovasti yli-ikäisten meripartiolaisten tai laivaston evp. sakin pelikentältä. Voi hyvin tuollaista pesuvatinipottajaa porukkaan mahtua. Ainakin vihreälippuisten osuus satamien sönköti-sönköti-sönköti-sönk -neuvojista ja pätijöistä oli hämmentävän suuri silloin kun vielä Suomessa seilailin.

        Ariel 371


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suoranaisesti ymmärrä, mitä hyötyä juuri matkapurjehtijalle olisi Merikarhu -jäsenyydestä. Suurehkoa liitymismaksua vastaan saa käyttöoikeuden lähisaariston huvilakohteisiin. Asiahan on nimenomaisesti matkapurjehdusta hillitsevä.
        Paikallispurjehtijoille ja laumasieluille toiminta lienee omiaan. Matkapurjehtija on aina sellaisen vastakohta.
        MK -toiminta, mikäli tosiaan on kuvatunlaista, viittaa kovasti yli-ikäisten meripartiolaisten tai laivaston evp. sakin pelikentältä. Voi hyvin tuollaista pesuvatinipottajaa porukkaan mahtua. Ainakin vihreälippuisten osuus satamien sönköti-sönköti-sönköti-sönk -neuvojista ja pätijöistä oli hämmentävän suuri silloin kun vielä Suomessa seilailin.

        Ariel 371

        Tietysti ikävä totuus meille useimmille "matkapurjehtijoille" on se, että kesällä on 4-6 viikkoa aikaa käydä jossain (minne sittenkin ehtii ja haluaa mennä). Loput viikonloput ollaan sitten "paikallispurjehtijoita". Onhan niitä joilla on vapaata(perintörahaa) tai ei-tarvi-tehdä-töitä tai eläkkeellä (eli Suomessa työssäkäyvien työllä eläviä) niin voivat seilata vaikka missä ja kuinka pitkään. Paikallispurhehtijalle on sillä kyllä merkitystä mihin vkl menee ja mitä paikkoja on käytössä. Tässä kuviossa MK-juttu on ihan ok kuten vaikka muutkin esim oman pursiseuran paikat. En tiedä onko kallis - jos maksun jakaa vaikka 20 vuoden ajalle niin eipä se paljon ole ainakaan venehommissa. Yksi kaveri kun liityi niin kun kyselin totesi vaan että "liityin ja se maksoi yhtä paljon kuin ykkösjennu"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suoranaisesti ymmärrä, mitä hyötyä juuri matkapurjehtijalle olisi Merikarhu -jäsenyydestä. Suurehkoa liitymismaksua vastaan saa käyttöoikeuden lähisaariston huvilakohteisiin. Asiahan on nimenomaisesti matkapurjehdusta hillitsevä.
        Paikallispurjehtijoille ja laumasieluille toiminta lienee omiaan. Matkapurjehtija on aina sellaisen vastakohta.
        MK -toiminta, mikäli tosiaan on kuvatunlaista, viittaa kovasti yli-ikäisten meripartiolaisten tai laivaston evp. sakin pelikentältä. Voi hyvin tuollaista pesuvatinipottajaa porukkaan mahtua. Ainakin vihreälippuisten osuus satamien sönköti-sönköti-sönköti-sönk -neuvojista ja pätijöistä oli hämmentävän suuri silloin kun vielä Suomessa seilailin.

        Ariel 371

        Jälleen kerran ei-jäsenellä on paremmat tiedot toiminnasta ja paikoista kuin jäsenellä. Tietenkin, jos tarkastelee asiaa Välimeren tai Atlantin rannoilta käsin, ei MK-jäsenyydestä ole hyötyä. Missähän ne Arielin huvilakohteet mahtavat olla? Onhan muutamassa saaressa aiemman omistajan perua oleva mökki, mutta ne ovat poikkeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti ikävä totuus meille useimmille "matkapurjehtijoille" on se, että kesällä on 4-6 viikkoa aikaa käydä jossain (minne sittenkin ehtii ja haluaa mennä). Loput viikonloput ollaan sitten "paikallispurjehtijoita". Onhan niitä joilla on vapaata(perintörahaa) tai ei-tarvi-tehdä-töitä tai eläkkeellä (eli Suomessa työssäkäyvien työllä eläviä) niin voivat seilata vaikka missä ja kuinka pitkään. Paikallispurhehtijalle on sillä kyllä merkitystä mihin vkl menee ja mitä paikkoja on käytössä. Tässä kuviossa MK-juttu on ihan ok kuten vaikka muutkin esim oman pursiseuran paikat. En tiedä onko kallis - jos maksun jakaa vaikka 20 vuoden ajalle niin eipä se paljon ole ainakaan venehommissa. Yksi kaveri kun liityi niin kun kyselin totesi vaan että "liityin ja se maksoi yhtä paljon kuin ykkösjennu"

        Paikallispurjehdus on hieman ahdas termi. Paras nimike kuvaamaan matkoja saaristossa ja rannikolla lienee retkipurjehdus.
        Merikarhujen veneillä on kyllä matkapurjehdustakin hajoitettu. Hyvä esimerkki siitä Cabane III, oliko kolme kierrosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallispurjehdus on hieman ahdas termi. Paras nimike kuvaamaan matkoja saaristossa ja rannikolla lienee retkipurjehdus.
        Merikarhujen veneillä on kyllä matkapurjehdustakin hajoitettu. Hyvä esimerkki siitä Cabane III, oliko kolme kierrosta.

        Rantarekipurjehtijoiden turvasatamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallispurjehdus on hieman ahdas termi. Paras nimike kuvaamaan matkoja saaristossa ja rannikolla lienee retkipurjehdus.
        Merikarhujen veneillä on kyllä matkapurjehdustakin hajoitettu. Hyvä esimerkki siitä Cabane III, oliko kolme kierrosta.

        Onhan noita, Välimerelle on menty useammalla veneellä ainakin 70-luvun alusta lähtien ja melkoisen monta pallonkiertoa on karhuveneillä tehty Cabanen lisäksi. Karibian kierrokset, ja varsin monet eksoottisemmat paikat etelään ja pohjoiseen tietysti myös. Onhan siellä tälläkin hetkellä useampi vene lyhyemmällä tai pidemmällä kierroksella, joku useammankin vuosikymmenen matkalla. Mutta mikä ettei, voihan niitä satamia rantaretkipurjehtijan turvasatamiksikin sanoa. Ainakin ne ovat paljon vierassatamia mukavampi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se vati muuten pitää laittaa kumolleen pesutuvassa ja saunassa. Vieläpä niin että ensin laitetaan nappo kumolleen ja sitten sen päälle vati kumolleen siten että sen toinen reuna on napon päällä. Näin vati on sopivasti kallellaan tuulettumassa.

        Olen tosissani. Jos vadin jättää ylöspäin siihen jää yleensä vähän vettäkin ja lopputuloksena on limainen ja likainen vati.

        Joo ja tenat täytyy asentaa byxoreihin menosuuntaan ettei ureat tulvi sepaluksen kautta ulos.


    • Anonyymi

      Täältä löytyy ihan julkisesti:

      https://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/XzA1FA4h/mista-loydan-kielletyt-satamat

      Itse ollut jäsen jo pitkään, porukka asiallista keskiluokkaa, paikat aina siistit ja kunnossa, satamaelämä ei kovin sosiaalista eli saa olla omassa rauhassa - hommat toimii aina. Kaikenlaista väkeä mahtuu, mutta suurin osa mukavaa ja kokeneita veneilijöitä. Maksut kohtuulliset. Varsinkin keväällä ja syksyllä Saaristomeren satamissa tilaa ja rauhaa, kesät sitten aika täyttä (mutta aina mahtuu). Kysy jos jäit miettimään jotain.

      "Merinalle"

      • Anonyymi

        Niin vielä tästä "pesuvatikeskustelusta" - joo joo ihan höpöä. Mutta on selvää, että kun itse menen saareen niin toivon että paikat ovat siistissä ja hyvässä kunnossa (näin lähes aina on tilanne) ja samaten jätän itse paikat siististi ja hyvään kuntoon kun lähden. Aika simppeliä. Mutta tietysti jos tätä ei ymmärrä niin - noh, onneksi jäsenvalinta toimii.

        "Merinalle"


      • Anonyymi

        Onkohan pesuvatikeskustelu jäänyt kävijälle mieleen jos ainoat sosiaaliset tilanteet siellä ovat olleet tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan pesuvatikeskustelu jäänyt kävijälle mieleen jos ainoat sosiaaliset tilanteet siellä ovat olleet tätä.

        Voi tämä olla mahdollista, seuraan kuuluu myös paljon iäkkäitä veneilijöitä joten jutut ovat joskus... no mitä ovat. En kyllä muista että minua oli "neuvottu"koskaan että...

        "Merinalle"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tämä olla mahdollista, seuraan kuuluu myös paljon iäkkäitä veneilijöitä joten jutut ovat joskus... no mitä ovat. En kyllä muista että minua oli "neuvottu"koskaan että...

        "Merinalle"

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Vaikka olen perheellinen, niin erityisesti viikonloppuisin tulee purjehdittua (loma-aikojen ulkopuolella) paljon yksin. Silloin on mukavaa, kun on paikkoja, joihin voi huoletta mennä ja tietää, että siellä on laiturit yms. kunnossa. Jostain syystä olen aika arka roikkumaan ankkurissa ja se on kyllä ehdoton kehityskohde, mitä täytyy ruveta tekemään useammin.

        Yksin en uskalla mennä luonnonsatamiin, koska rantautuminen on aina hieman hankalampaa kuin laituriin meno. (veneeni painaa 7 tonnia). Joten vaihtoehtona on ankkuri tai laituri.

        Kaverina reissuilla mukana on usein koira, joten sekin vähän rajoittaa tuota ankkurissa roikkumista.

        Miten Merikarhut suhtautuvat koiriin? Veneilijöillä vaikuttaa olevan tosi paljon koiria, joten luulisi niiden mahtuvan mukavasti joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Vaikka olen perheellinen, niin erityisesti viikonloppuisin tulee purjehdittua (loma-aikojen ulkopuolella) paljon yksin. Silloin on mukavaa, kun on paikkoja, joihin voi huoletta mennä ja tietää, että siellä on laiturit yms. kunnossa. Jostain syystä olen aika arka roikkumaan ankkurissa ja se on kyllä ehdoton kehityskohde, mitä täytyy ruveta tekemään useammin.

        Yksin en uskalla mennä luonnonsatamiin, koska rantautuminen on aina hieman hankalampaa kuin laituriin meno. (veneeni painaa 7 tonnia). Joten vaihtoehtona on ankkuri tai laituri.

        Kaverina reissuilla mukana on usein koira, joten sekin vähän rajoittaa tuota ankkurissa roikkumista.

        Miten Merikarhut suhtautuvat koiriin? Veneilijöillä vaikuttaa olevan tosi paljon koiria, joten luulisi niiden mahtuvan mukavasti joukkoon.

        Eipä kestä - monet satama ovat aika suojaisia, joten yleensä pääsee hyvin yksin(kin) rantaan. Samaten jos satamassa on joku ja huomataan että on tulossa yksinpurjehtija niin apua saa yleensä - itse myös liikuin yksi yhdessä vaiheessa tosi paljon ja helpottahaan se apu laiturilta/naapuriveneestä.
        Koirat - ovat perheenjäseniä siinä missä muutkin, tässä oli jotain haukunta/koirankakkapussikeskustelua mutta ei mitään ihmettä, onhan jo leikkivät lapset ja itkeävät pikkuvauvat jo joillekin ongelma....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kestä - monet satama ovat aika suojaisia, joten yleensä pääsee hyvin yksin(kin) rantaan. Samaten jos satamassa on joku ja huomataan että on tulossa yksinpurjehtija niin apua saa yleensä - itse myös liikuin yksi yhdessä vaiheessa tosi paljon ja helpottahaan se apu laiturilta/naapuriveneestä.
        Koirat - ovat perheenjäseniä siinä missä muutkin, tässä oli jotain haukunta/koirankakkapussikeskustelua mutta ei mitään ihmettä, onhan jo leikkivät lapset ja itkeävät pikkuvauvat jo joillekin ongelma....

        Keväällä taitaa olla tutustumiskäynnit. Kollega, joka veneilee täällä samoilla alueilla ehdotti jo, että tulisin ko. ajankohtana mukaan. Lähellä on muutama tosi hieno paikka, niin saas nyt nähdä miten tässä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä taitaa olla tutustumiskäynnit. Kollega, joka veneilee täällä samoilla alueilla ehdotti jo, että tulisin ko. ajankohtana mukaan. Lähellä on muutama tosi hieno paikka, niin saas nyt nähdä miten tässä käy.

        Kesäkuussa ja elokuussa on mahdollisuus päästä yhtenä viikonloppuna tutustumaan MK-satamiin. Merikarhut voivat tuoda vieraita (omalla veneellä) tutustumaan saariin.

        T. Jäsen vuodesta 2015


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäkuussa ja elokuussa on mahdollisuus päästä yhtenä viikonloppuna tutustumaan MK-satamiin. Merikarhut voivat tuoda vieraita (omalla veneellä) tutustumaan saariin.

        T. Jäsen vuodesta 2015

        Näin on, päivämäärät eivät näköjään vielä ole toimintakalenterissa.

        "Merinalle"


      • Anonyymi

        "epätavallisen ärhäkän häätötapansa ja ekspansiivisen kotirauha-aluetulkintansa suhteen kyllä". Mykkä mk herää eloon vain pesuvatiasiassa ja tunkeilijan häätämisasiassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "epätavallisen ärhäkän häätötapansa ja ekspansiivisen kotirauha-aluetulkintansa suhteen kyllä". Mykkä mk herää eloon vain pesuvatiasiassa ja tunkeilijan häätämisasiassa?

        Rotumääritelmänä hyvää luonnehdintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä taitaa olla tutustumiskäynnit. Kollega, joka veneilee täällä samoilla alueilla ehdotti jo, että tulisin ko. ajankohtana mukaan. Lähellä on muutama tosi hieno paikka, niin saas nyt nähdä miten tässä käy.

        Eli tässä kyselijälle tiedoksi - ja eikun juttelemaan vaan tutun Mk-jäsenen kanssa. Ja muutenkin jos haluaa tietoa yhdistyksestä niin kannattaa laitureilla/satamissa kysellä jäseniltä niin varmaan kertovat. Nää nettijutut ovat välillä mitä ovat.

        Merikarhusatamissa tänäkin kesänä avoimet ovet ystäville
        Viikonlopun pelisäännöt ovat seuraavat:
        1. Merikarhujen satamiin ovet ovat avoinna 5.-7.6 ja 7.-9.8.
        2. Jokainen Merikarhuveneen kippari on oikeutettu tänä aikana tuomaan mukanaan MK-satamaan toisen merikarhutyyppisen veneen, jolla ei ole (vielä) vihreätä MK-viiriä oikeassa saalingissa.
        3. Tämä kutsuttu vieras miehistöineen saa tulla avoimien ovien aikana omalla veneellään MK-saariin vain yhdessä kutsujansa kanssa.
        4. Kutsuja = vierailun isäntä voi tulla joko omalla MK-rekisterissä olevalla veneellään tai olla mukana kutsumansa vieraan veneessä.


    • Anonyymi

      Ainahan ne, jotka eivät ole kirjaa lukeneet tai leffaa nähneet, ovat tietäväisimpiä kriitikissään. Juuri samoin ei-jäsenet tietävät paljon jäseniä paremmin, millaista merikarhusatamissa on olla.

    • Anonyymi

      "Opastajia" löytyy kaikista seuroista, se on enemmänkin luonne- kuin seurakysymys.

      Itse hämmästyin muutama vuosi sitten kun seuramme tukikohdassa muuan opastaja tuli moittimaan että olimme lähestyneet "väärästä suunnasta" . Turvallisuudesta ei ollut kyse, koska vettä oli reilusti joka suuntaan, vaan hänelle epätavallisesta suunnasta.....

      • Anonyymi

        Et sitten älynnyt kysyä häneltä oleellisinta, että miksi se on hänen mielestään väärä lähestymissuunta.


    • Anonyymi

      Uskoisin, että MK porukka on keskimääräistä fiksumpaa. Ainakin kaikki MK purjehtijat, joita olen tavannut vesillä ovat olleet fiksuja ja mukavia. Ehkä vähän vanhemman puoleista porukkaa, mutta toisaalta varmasti sitäkin kautta purjehduskokemusta riittää.

      Moni on tähänkin ketjuun kommentoinut noista neuvomisista ja käytöstavoista. Olen ollut jonkin verran muutamassa yhteistyö kuviossa tekemisissä pääkaupunkiseudun veneseurojen kanssa ja moni kommodori on sitä kautta puolituttu. En tiedä moniko näistä on MK porukkaa - ainakin osa on moottoriveneilijöitä. Väittäisin, että nämä kommodorit on niitä pahimpia päällepäsmäreitä ja neuvojia asiassa kuin asiassa. Sitten siihen kun vielä yhdistää huonot viestintätaidot, niin hohhoijaa.

      Jokaisessa veneseurassa pönttöjä riittää ja usein nämä kärkkäimmät nettikirjoittelijat ovat juuri näitä pönttöjä jotka tietävät kaikesta kaiken. Itse olen sellaisessa onnellisessa tilanteessa, että minun ei tarvitse tietää kaikkea, koska voin aina kysyä vaimolta neuvoa.

    • Anonyymi

      Dam-di-dam-di-daa ... Karhulaakson marssi

    • Anonyymi

      Tämä ei liity Merikarhuihin, vaan yhteen toiseen veneseuraan. Oltiin kaverini veneellä liikkeellä ja mentiin hänen seuransa tukikohtaan. Hän ei juuri käynyt tukikohdassa. Katsoimme että siinähän on lähes paras paikka laiturissa vapaana ja laitettiin vene siihen. Kaikki vähän mulkoilivat meitä. Saunassa sitten yksi vanhempi mies kysyi että ettemmekö tiedä kenen paikkaan laitettiin vene. Paikassa ei lukenut mitään. Sitten saimme tietää että paikka oli seuran kommodorin paikka. Kysyimme vielä että onko hän tulossa illalla tukikohtaan? Vastaus oli että ei ole tietoa, mutta se pitää olla hänelle vapaana. Se riitti meille ja lähdettiin vielä illalla pois tukikohdasta. Kaveri vaihtoi seuraa syksyllä.

    • Anonyymi

      Kyse saattoi olla meidän Seurasta. Monesti käy juuri noin että äkkinäinen satunnaispurjehtija vie sen suojaisimman paikan siitä laiturin alusta. Se on Kommodorin paikka. Varakommodorin on se seuraava, sitten on retkisatamapäällikön paikka. Muut paikat ovat virallisesti vapaasti jäsenien käytössä, tosin epävirallisesti ja hyviin tapoihin kuuluen paikat menevät jäsenyysvuosien mukaan.

      Retkisatamassa kukin saapunut katsoo vieraskirjasta että sattuuko se oma jäsennumero olemaan se sen päivän suurin, eli onko hän uusin läsnäoleva jäsen Seurassa. Jos näin on, niin hänen tiensä käy polttopuiden pilkontaan, puiden kantoon saunaan ja saunan vesipadan täyttöön. Vihtakaudella taas toiseksi tuorein läsnäoleva jäsen tekee vihdan, retkisatamapäällikön opastamana.
      Sunnuntaina nuorin ja toiseksi nuorin jäsen tyhjentävät yhteisvoimin huussin sontapuntun jos se on täyttöasteeltaan vähintään 40 prosenttinen.
      Poikkeamat em. velvoitteiden suorittamisista johtavat ylimääräiseen vartiovuoroon kotisatamassa. Näitä sanktiovuoroja jaetaan vuosittain tyypillisesti viidestä seitsemään kappaletta.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen jonninjoutavin virka seurassa on mastovajapäällikön tehtävä. Se annetaan aina viimeksi jäseneksi kirjoittautuneelle. Tehtävään kuuluu mastovajan katon paikallaanolon tarkistamisen lisäksi kirjoittaa p...aa tälle palstalle kaikkiin keskusteluihin, joissa epäilyttävästi muuten vilahtaa asiaa.


      • Anonyymi

        Hah hah. Taitaa teidän seurassa olla vaan vanhoja jääriä eikä uusia jäseniä ollenkaan.

        Meidän seuran ulkosatamassa laituripaikka valitaan veneen syväyksen mukaan, mennään matalimpaan vapaaseen kohtaan jossa vettä vielä riittää (laituriopasteiden mukaan). Harjoittelevat aloittelijat tähtäävät helpoinpaan kohtaan, taitavat tulevat purjeilla perälle asti jos mieli tekee. Jos laiturit ovat täynnä jäävät viimeisenä tulleet redille, ankkuroivat luonnonrantaan tai luvan saatuaan kulkevat toisen kannen kautta maihin vaikka kyseessä olisi kommodorin tai kenen tahansa vene. Laituripaikkoja ei kommodorikaan voi itselleen varata mutta junnut saavat varata pätkän laituria ajankohdalle jolle osuu seurakalenteriin merkitty jollaleiri. Seuran ulkopuolisia vieraitakin saa tulla vaikka omalla veneellä, joko jäsenen seurassa tai jäsenen kutsumana, eikä nakiteta hommiin mutta fiksut ottavat mallia muista ja tarjoutuvat mielellään vaikka puiden pilkontaan. Ensimmäinen saunoja lämmittää saunan, viimeinen siivoaa saunan (vihtoja siivoaa omat jälkensä), jokainen saunoja ylläpitää tulta ja huolehtii että pilkottua polttopuuta riittää seuraavalle saunojalle. Se jonka vehkeet ensin osuvat kekoon polkaisee sen kumoon. Talkoot muutaman kerran vuodessa, ulkosatamatoimikunta koordinoi ja tarjoilee tehtäviä (kokokokkokokoon, juhannussalko, korjaustöitä, perunankuorintaa, polttopuita, huussi...). Kerätään talkoopisteitä joita saa epäsuosituista tehtävistä suhteellisesti enemmän ja talkoopistekertymän perusteella jaetaan parhaat paikat kotisatamassa. Rento meininki ja muut huomioidaan, ei mitään sääntökirjaluentoja otsa kurtussa.


      • Anonyymi

        Eikös nuorin ja toiseksi nuorin lähde pois saaresta ennenkuin sunnuntaiaamu koitaa, ja tämän tietäen kaikki seuraavaksi nuoremmatkin lähtevät ja näin edelleen, joten kommodorikin lähtee ellei hän sinne yksin jäätyään halua tyhjentää huussia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös nuorin ja toiseksi nuorin lähde pois saaresta ennenkuin sunnuntaiaamu koitaa, ja tämän tietäen kaikki seuraavaksi nuoremmatkin lähtevät ja näin edelleen, joten kommodorikin lähtee ellei hän sinne yksin jäätyään halua tyhjentää huussia?

        Poislähtöön tarvitaan kommodorin lupa meidän seurassa. Pakottavasta syystä huussin voi tyhjentää jo lauantaina. Mutta ollaan silleen edistyksellisiä, että naisetkin saa välillä tulla kannelle jaloittelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah. Taitaa teidän seurassa olla vaan vanhoja jääriä eikä uusia jäseniä ollenkaan.

        Meidän seuran ulkosatamassa laituripaikka valitaan veneen syväyksen mukaan, mennään matalimpaan vapaaseen kohtaan jossa vettä vielä riittää (laituriopasteiden mukaan). Harjoittelevat aloittelijat tähtäävät helpoinpaan kohtaan, taitavat tulevat purjeilla perälle asti jos mieli tekee. Jos laiturit ovat täynnä jäävät viimeisenä tulleet redille, ankkuroivat luonnonrantaan tai luvan saatuaan kulkevat toisen kannen kautta maihin vaikka kyseessä olisi kommodorin tai kenen tahansa vene. Laituripaikkoja ei kommodorikaan voi itselleen varata mutta junnut saavat varata pätkän laituria ajankohdalle jolle osuu seurakalenteriin merkitty jollaleiri. Seuran ulkopuolisia vieraitakin saa tulla vaikka omalla veneellä, joko jäsenen seurassa tai jäsenen kutsumana, eikä nakiteta hommiin mutta fiksut ottavat mallia muista ja tarjoutuvat mielellään vaikka puiden pilkontaan. Ensimmäinen saunoja lämmittää saunan, viimeinen siivoaa saunan (vihtoja siivoaa omat jälkensä), jokainen saunoja ylläpitää tulta ja huolehtii että pilkottua polttopuuta riittää seuraavalle saunojalle. Se jonka vehkeet ensin osuvat kekoon polkaisee sen kumoon. Talkoot muutaman kerran vuodessa, ulkosatamatoimikunta koordinoi ja tarjoilee tehtäviä (kokokokkokokoon, juhannussalko, korjaustöitä, perunankuorintaa, polttopuita, huussi...). Kerätään talkoopisteitä joita saa epäsuosituista tehtävistä suhteellisesti enemmän ja talkoopistekertymän perusteella jaetaan parhaat paikat kotisatamassa. Rento meininki ja muut huomioidaan, ei mitään sääntökirjaluentoja otsa kurtussa.

        Tämä on normikäytäntö, mahtaako poikkeuksia oikeastaan ollakaan. Ainakin kaikissa minun vierailemissani saarissa noin toimitaan, puhumattakaan oman seuran saaresta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah. Taitaa teidän seurassa olla vaan vanhoja jääriä eikä uusia jäseniä ollenkaan.

        Meidän seuran ulkosatamassa laituripaikka valitaan veneen syväyksen mukaan, mennään matalimpaan vapaaseen kohtaan jossa vettä vielä riittää (laituriopasteiden mukaan). Harjoittelevat aloittelijat tähtäävät helpoinpaan kohtaan, taitavat tulevat purjeilla perälle asti jos mieli tekee. Jos laiturit ovat täynnä jäävät viimeisenä tulleet redille, ankkuroivat luonnonrantaan tai luvan saatuaan kulkevat toisen kannen kautta maihin vaikka kyseessä olisi kommodorin tai kenen tahansa vene. Laituripaikkoja ei kommodorikaan voi itselleen varata mutta junnut saavat varata pätkän laituria ajankohdalle jolle osuu seurakalenteriin merkitty jollaleiri. Seuran ulkopuolisia vieraitakin saa tulla vaikka omalla veneellä, joko jäsenen seurassa tai jäsenen kutsumana, eikä nakiteta hommiin mutta fiksut ottavat mallia muista ja tarjoutuvat mielellään vaikka puiden pilkontaan. Ensimmäinen saunoja lämmittää saunan, viimeinen siivoaa saunan (vihtoja siivoaa omat jälkensä), jokainen saunoja ylläpitää tulta ja huolehtii että pilkottua polttopuuta riittää seuraavalle saunojalle. Se jonka vehkeet ensin osuvat kekoon polkaisee sen kumoon. Talkoot muutaman kerran vuodessa, ulkosatamatoimikunta koordinoi ja tarjoilee tehtäviä (kokokokkokokoon, juhannussalko, korjaustöitä, perunankuorintaa, polttopuita, huussi...). Kerätään talkoopisteitä joita saa epäsuosituista tehtävistä suhteellisesti enemmän ja talkoopistekertymän perusteella jaetaan parhaat paikat kotisatamassa. Rento meininki ja muut huomioidaan, ei mitään sääntökirjaluentoja otsa kurtussa.

        Teillä on laituriopasteet, siis kyltit?
        Meillä Seurassa pyritään siihen että laiturilla on laituriopastajat, ihmiset vastassa. Yleensä niin onkin.

        Muutamalla pitkäaikaisjäsenellä, vapaajäsenellä, saattaa mennä melkein koko kesä Seuran retkisatamassa Barlitissa tai jossain katsastetussa purjeveneessä oleillen. He katsovat että laiturointi menee oikein, toisinaan puuttuvatkin siihen aivan konkreettisesti. Moni saapuva tuo samalla näille pitkäaikaisoleskelijoille tavaraa mantereelta. Systeemi toimii niin että saaressa olija soittaa kotisataman vartiotuvalle tarpeistaan. Usein se on olutta, makkaraa, piipputupakkaa, joskus kaasua. Saareen lähtevä venekunta saa vartijalta ohjeet ottaa tavaraa sitten mukaan.
        Itsekin olin muutaman kesän saaressa. Se on oikeasti aika hieno juttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on laituriopasteet, siis kyltit?
        Meillä Seurassa pyritään siihen että laiturilla on laituriopastajat, ihmiset vastassa. Yleensä niin onkin.

        Muutamalla pitkäaikaisjäsenellä, vapaajäsenellä, saattaa mennä melkein koko kesä Seuran retkisatamassa Barlitissa tai jossain katsastetussa purjeveneessä oleillen. He katsovat että laiturointi menee oikein, toisinaan puuttuvatkin siihen aivan konkreettisesti. Moni saapuva tuo samalla näille pitkäaikaisoleskelijoille tavaraa mantereelta. Systeemi toimii niin että saaressa olija soittaa kotisataman vartiotuvalle tarpeistaan. Usein se on olutta, makkaraa, piipputupakkaa, joskus kaasua. Saareen lähtevä venekunta saa vartijalta ohjeet ottaa tavaraa sitten mukaan.
        Itsekin olin muutaman kesän saaressa. Se on oikeasti aika hieno juttu!

        Jos muita on laiturissa on joku vastaanottamassa kuten hyvään tapaan kuuluu, mutta ei siellä kukaan koko avovesikautta päivystä. Syvyysmerkinnät laiturin reunassa ja vallitseva vedenkorkeus tolpassa toimivat hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on laituriopasteet, siis kyltit?
        Meillä Seurassa pyritään siihen että laiturilla on laituriopastajat, ihmiset vastassa. Yleensä niin onkin.

        Muutamalla pitkäaikaisjäsenellä, vapaajäsenellä, saattaa mennä melkein koko kesä Seuran retkisatamassa Barlitissa tai jossain katsastetussa purjeveneessä oleillen. He katsovat että laiturointi menee oikein, toisinaan puuttuvatkin siihen aivan konkreettisesti. Moni saapuva tuo samalla näille pitkäaikaisoleskelijoille tavaraa mantereelta. Systeemi toimii niin että saaressa olija soittaa kotisataman vartiotuvalle tarpeistaan. Usein se on olutta, makkaraa, piipputupakkaa, joskus kaasua. Saareen lähtevä venekunta saa vartijalta ohjeet ottaa tavaraa sitten mukaan.
        Itsekin olin muutaman kesän saaressa. Se on oikeasti aika hieno juttu!

        Italiassa ja Neuvostoliitossa oli tuollaisia eteismummoja kyttäämässä. Tiesivät koko talon asiat., näin myös nuo bryggarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on laituriopasteet, siis kyltit?
        Meillä Seurassa pyritään siihen että laiturilla on laituriopastajat, ihmiset vastassa. Yleensä niin onkin.

        Muutamalla pitkäaikaisjäsenellä, vapaajäsenellä, saattaa mennä melkein koko kesä Seuran retkisatamassa Barlitissa tai jossain katsastetussa purjeveneessä oleillen. He katsovat että laiturointi menee oikein, toisinaan puuttuvatkin siihen aivan konkreettisesti. Moni saapuva tuo samalla näille pitkäaikaisoleskelijoille tavaraa mantereelta. Systeemi toimii niin että saaressa olija soittaa kotisataman vartiotuvalle tarpeistaan. Usein se on olutta, makkaraa, piipputupakkaa, joskus kaasua. Saareen lähtevä venekunta saa vartijalta ohjeet ottaa tavaraa sitten mukaan.
        Itsekin olin muutaman kesän saaressa. Se on oikeasti aika hieno juttu!

        Meilläkin on seurassa laituriopastajat.
        Homma toimii siten, että valitset itse kohdan mihin kohtaan laiturissa haluat kiinnittyä.
        Laituriopastaja ottaa keulaköydet vastaan ja auttaa keulan kinnityksen.
        Sen jälkeen sanoo "Moi, Kiva nähdä taas. Saisiko olla kylmä olut vai GT?"

        Seuroja on näköjään moneen lähtöön...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Italiassa ja Neuvostoliitossa oli tuollaisia eteismummoja kyttäämässä. Tiesivät koko talon asiat., näin myös nuo bryggarit.

        Hoh hoh on täällä jutut kerrakseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muita on laiturissa on joku vastaanottamassa kuten hyvään tapaan kuuluu, mutta ei siellä kukaan koko avovesikautta päivystä. Syvyysmerkinnät laiturin reunassa ja vallitseva vedenkorkeus tolpassa toimivat hyvin.

        Työttömyys kortistossa 1990 luvulla lamassa asuin toisen miehen kanssa aikaisesta keväästä marraskuulle juuri saunallisessa Barlitissa. Kummankin eukot oli heittäneet meidät pois kotoota.
        Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä oltiin arkisin useesti eri kerhojen saarissa kun tiedettiin mestat eikä niissä ollu ketään läsnä. Sai vettä ja puita, pääs paskalle. Kalastettiin joskus kerhojen verkoilla ja katiskoilla, mitä nyt vajoista löytyi.
        Talviks mentii Taimaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömyys kortistossa 1990 luvulla lamassa asuin toisen miehen kanssa aikaisesta keväästä marraskuulle juuri saunallisessa Barlitissa. Kummankin eukot oli heittäneet meidät pois kotoota.
        Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä oltiin arkisin useesti eri kerhojen saarissa kun tiedettiin mestat eikä niissä ollu ketään läsnä. Sai vettä ja puita, pääs paskalle. Kalastettiin joskus kerhojen verkoilla ja katiskoilla, mitä nyt vajoista löytyi.
        Talviks mentii Taimaaseen.

        No nykyään on kameravalvonnat törkeitä väärinkäyttöjä suitsimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömyys kortistossa 1990 luvulla lamassa asuin toisen miehen kanssa aikaisesta keväästä marraskuulle juuri saunallisessa Barlitissa. Kummankin eukot oli heittäneet meidät pois kotoota.
        Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä oltiin arkisin useesti eri kerhojen saarissa kun tiedettiin mestat eikä niissä ollu ketään läsnä. Sai vettä ja puita, pääs paskalle. Kalastettiin joskus kerhojen verkoilla ja katiskoilla, mitä nyt vajoista löytyi.
        Talviks mentii Taimaaseen.

        Minäkin käyn niissä usein grillailemassa marras-joulukuussa.


    • Anonyymi

      Murinaa , mur-mur-mur ja nosti käpäläänsä ja l...

    • Anonyymi

      Minä olen ollut jäsen jo pian 25 vuotta. Minä olen tyytyväinen toimintaan.
      Minä luulen että jäsenyyden pohjalle vaadittu pidempiaikainen seurajäsenyys on eräs tärkeimmistä syistä miksi toiminta on herrasmiesmäisen kitkatonta.
      Minä en ole koskaan kuullut että laiturireilla tai saunoissa oli ollut kitkaa venekuntien välillä.
      Minä itse jo vanhempaan ikäpolveen kuuluvana en muista että saunasta, ulkohuoneesta tai muusta olisin joutunut kellekään jäsenelle huomauttamaan.
      Minä olen kaksi kertaa ollut läsnä kun saaristosatamaan on pyrkinyt vieras vene.
      Minä itse ajoin toisen pois, mutta toisella kerralla tullut toinen vene sai oikein yöksi jäädä. Keli oli koventunut ja pikkutyttö oksensi. Minä sanoin että saatte nyt poikkeuksellisesti jäädä, mutta veneestä ei saa tulla kuin laiturille, maalle asti ei.
      Minä purjehdin nykyään noin 800 mpk kaudessa. Likimain se kaikki saaritukikohdista toisiin.

      • Anonyymi

        Miksi kielsit keliä pitämään tulleen veneen miehistöltä liikkumisen muualla kuin laiturilla?

        Mielestäni osoittaa käsittämätöntä tilannetajun puutetta ja huonoa merimiestapaa. Merimiestavan mukaan pulassa olijoita aitetaan AINA ja heitä kohdellaan niin, että he tuntevat olonsa tervetulleiksi jne. Joillekin miehistöille vaikka pienten lasten kanssa turvasataman tarve voi tulla vastaan nopeammin kuin varttuneemmille veneilijöille.

        Itse olisin kutsunut ko. veneen miehistön saunaan ja varmistanut, että heille jää Merikarhuista ja seurasta hyvä kuva.


      • Anonyymi

        Olipa kommentti.. toivottavasti et ollut tosissasi?

        Pieni tyttölapsi oksentaa ja sinä menet pätemään ettei laituria pidemmälle ole asiaa?!? HALOO??

        Vaikka olisinkin mikä laiturikapteeni, niin ilman muuta varmistaisin, että saavat perheen hygienian hoidettua asiallisesti (sauna tms) sekä tietävät tien huussiin. Jos vain paikalla mahdollista, niin saavat pestä vaatteita. Tarvittaessa minun kautta voivat heti pyytää muuta apua, jos eivät itse pysty sitä tekemään (kuten vieraassa paikassa yleensä ei helposti onnistu).

        Olen minäkin vuosia purjehtinut ja kokenut vaikka mitä, mutta joku empaattisuuden taso täytyy ihmisellä olla. Mikään seura tai paikka tai materia ylipäätään ole ihmistä tärkeämpi, - etenkään jos lapsi on kyseessä! Piste.

        Purjehtijana suoraan sanoen hävettää puolestasi


      • Anonyymi

        Et kai ole tosissasi? Kanssaveneilijöitä autetaan aina hädässä, ihan sama kenenkä saari on. Tarjotaan sauna, yöpaikka ja vaikka ruokaakin kun kerran on pieni lapsi mukana.


      • Anonyymi

        Ei noin tonttua voi ollakaan. Epäilen trolliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kommentti.. toivottavasti et ollut tosissasi?

        Pieni tyttölapsi oksentaa ja sinä menet pätemään ettei laituria pidemmälle ole asiaa?!? HALOO??

        Vaikka olisinkin mikä laiturikapteeni, niin ilman muuta varmistaisin, että saavat perheen hygienian hoidettua asiallisesti (sauna tms) sekä tietävät tien huussiin. Jos vain paikalla mahdollista, niin saavat pestä vaatteita. Tarvittaessa minun kautta voivat heti pyytää muuta apua, jos eivät itse pysty sitä tekemään (kuten vieraassa paikassa yleensä ei helposti onnistu).

        Olen minäkin vuosia purjehtinut ja kokenut vaikka mitä, mutta joku empaattisuuden taso täytyy ihmisellä olla. Mikään seura tai paikka tai materia ylipäätään ole ihmistä tärkeämpi, - etenkään jos lapsi on kyseessä! Piste.

        Purjehtijana suoraan sanoen hävettää puolestasi

        Eipä olisi ensimmäinen kerta kun yhdestä lauseesta vedettäisiin pitkälle meneviä mielikuvia. Niitä on some tulvillaan, usein on uhristakin tehty syyllinen.

        Itse olen ollut hieman vastaavassa tilanteessa ohjaamassa viluisen perheen saunaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä olisi ensimmäinen kerta kun yhdestä lauseesta vedettäisiin pitkälle meneviä mielikuvia. Niitä on some tulvillaan, usein on uhristakin tehty syyllinen.

        Itse olen ollut hieman vastaavassa tilanteessa ohjaamassa viluisen perheen saunaan.

        Mitä kohtaa seuraavasta ”Merikarhun” virkkeestä et ymmärtänyt, voin suomentaa sen sinulle?

        ” Minä sanoin että saatte nyt poikkeuksellisesti jäädä, mutta veneestä ei saa tulla kuin laiturille, maalle asti ei. ”


      • Anonyymi

        Ihan hyvä trollaus, pienillä koskettavilla yksityiskohdilla manipulointi on tehokasta!


      • Anonyymi

        Kiitos sinulle Merikarhutoverini!
        Olet toiminut aivan oikein ja sääntöjen mukaisesti.
        Jos haluaa nauttia loistavista satamistamme, niin ei muuta kuin pistää hakemuksen sisälle.
        Mikään oksenteleva pikkutyttö ei ole syy käyttää satamiamme ilman jäsenyyttä.
        Ei varmaankaan ollut hengenvaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kohtaa seuraavasta ”Merikarhun” virkkeestä et ymmärtänyt, voin suomentaa sen sinulle?

        ” Minä sanoin että saatte nyt poikkeuksellisesti jäädä, mutta veneestä ei saa tulla kuin laiturille, maalle asti ei. ”

        Sitä kohtaa en ymmärrä, mitä siinä lauseessa ei ole. Ei pienintäkään tietoa olosuhteista tai lähestymistavasta. Tai miksi pikkutyttö oksensi, jopa pikkutyttö on varsin lavea käsite. Pitäisikö esim. merisairaalle antaa muuta lääkitystä kuin keikuttamattomat olosuhteet? Ja se lähestymistapa, tultiinko sinne pyytämällä vai vaatimalla? Nyt täällä on jo "tiedetty", että oli hygieniaongelmia, missä niistä kerrottiin?

        Ei ole kauaakaan siitä, kun yksi artisti heitettiin ulos tv-ohjelmasta ja lynkattiin julkisesti. Vasta jälkeenpäin pyydeltiin anteeksi, kun kävi ilmi, ettei artisti ollutkaan tekijä, vaan uhri. Melko tasan yhdestä lauseesta sekin lähti. Ja tosiaan, kuten on jo mainittu, puhtaan trollauksenkin mahdollisuus on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä trollaus, pienillä koskettavilla yksityiskohdilla manipulointi on tehokasta!

        Palsta pullollaan hyödyllisiä hölmöjä joten edes noin taitavaa kielenkäyttöä ei useinkaan tarvita. Yleensä riittää vain tökerö heitto johon tartutaan hanakasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kommentti.. toivottavasti et ollut tosissasi?

        Pieni tyttölapsi oksentaa ja sinä menet pätemään ettei laituria pidemmälle ole asiaa?!? HALOO??

        Vaikka olisinkin mikä laiturikapteeni, niin ilman muuta varmistaisin, että saavat perheen hygienian hoidettua asiallisesti (sauna tms) sekä tietävät tien huussiin. Jos vain paikalla mahdollista, niin saavat pestä vaatteita. Tarvittaessa minun kautta voivat heti pyytää muuta apua, jos eivät itse pysty sitä tekemään (kuten vieraassa paikassa yleensä ei helposti onnistu).

        Olen minäkin vuosia purjehtinut ja kokenut vaikka mitä, mutta joku empaattisuuden taso täytyy ihmisellä olla. Mikään seura tai paikka tai materia ylipäätään ole ihmistä tärkeämpi, - etenkään jos lapsi on kyseessä! Piste.

        Purjehtijana suoraan sanoen hävettää puolestasi

        Minä olen sitä mieltä että satunnaiset kulkijat saavat ottaa ritolat samantein jos yksityiseen satamaan tunkeavat alle 30 solmun tuulissa.
        Minä tuon pikkutytön venekunnan kohdalla tein poikkeuksen ja luulin että se oli hyvin ja oikein tehty! Minua sitten torutaan täällä.
        Minä kerron vielä syyn miksi rajoitin kulkemiset laiturille. Perheen vene oli sellainen vanha Beilainer tms. Veneen "kippari" oli jotenkin hampuusimainen, pitkähkö, epäsiisti tukka. Sellainen laiha. Minä kysyn nyt että mitäpäs sitten jos olisi jonkun jollasta anastettu moottori yöllä??!! Kenen vika se? No minun tietysti kun olin sallinut tulijat maihin!

        Minä huomaan nyt että monellakaan täällä ei liene omistuksia ja pääomia kiinni saaristossa. Silloin ei käsitä! Veneillä sakissa tullaan, revitään tuohta koivuista ja sytytetään valkeat. Heikkorotuista koiraa pidetään irti. Roskataan ja sikaillaan, kustaan ja krapulapaskannetaan ympäriinsä. Minä 14 paperikekoa laskin omassa saaressani kerran heinäkuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä että satunnaiset kulkijat saavat ottaa ritolat samantein jos yksityiseen satamaan tunkeavat alle 30 solmun tuulissa.
        Minä tuon pikkutytön venekunnan kohdalla tein poikkeuksen ja luulin että se oli hyvin ja oikein tehty! Minua sitten torutaan täällä.
        Minä kerron vielä syyn miksi rajoitin kulkemiset laiturille. Perheen vene oli sellainen vanha Beilainer tms. Veneen "kippari" oli jotenkin hampuusimainen, pitkähkö, epäsiisti tukka. Sellainen laiha. Minä kysyn nyt että mitäpäs sitten jos olisi jonkun jollasta anastettu moottori yöllä??!! Kenen vika se? No minun tietysti kun olin sallinut tulijat maihin!

        Minä huomaan nyt että monellakaan täällä ei liene omistuksia ja pääomia kiinni saaristossa. Silloin ei käsitä! Veneillä sakissa tullaan, revitään tuohta koivuista ja sytytetään valkeat. Heikkorotuista koiraa pidetään irti. Roskataan ja sikaillaan, kustaan ja krapulapaskannetaan ympäriinsä. Minä 14 paperikekoa laskin omassa saaressani kerran heinäkuussa.

        Teillä Merikarhuilla pitäisi olla etäämmälle laiturista sijoitettu poiju johon ohjataan kiinnittymään turvaa hakevat joita ei päästetä maihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä että satunnaiset kulkijat saavat ottaa ritolat samantein jos yksityiseen satamaan tunkeavat alle 30 solmun tuulissa.
        Minä tuon pikkutytön venekunnan kohdalla tein poikkeuksen ja luulin että se oli hyvin ja oikein tehty! Minua sitten torutaan täällä.
        Minä kerron vielä syyn miksi rajoitin kulkemiset laiturille. Perheen vene oli sellainen vanha Beilainer tms. Veneen "kippari" oli jotenkin hampuusimainen, pitkähkö, epäsiisti tukka. Sellainen laiha. Minä kysyn nyt että mitäpäs sitten jos olisi jonkun jollasta anastettu moottori yöllä??!! Kenen vika se? No minun tietysti kun olin sallinut tulijat maihin!

        Minä huomaan nyt että monellakaan täällä ei liene omistuksia ja pääomia kiinni saaristossa. Silloin ei käsitä! Veneillä sakissa tullaan, revitään tuohta koivuista ja sytytetään valkeat. Heikkorotuista koiraa pidetään irti. Roskataan ja sikaillaan, kustaan ja krapulapaskannetaan ympäriinsä. Minä 14 paperikekoa laskin omassa saaressani kerran heinäkuussa.

        Ei kai tämä kirjoittaja ole oikea? Täytyy olla parodiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai tämä kirjoittaja ole oikea? Täytyy olla parodiaa.

        Joo, samaa mieltä. Parodiaa on.

        - Aiemmin kommentoinut


      • Anonyymi

        Taas yksi näitä pattipolvisia pesuvatien tarkkailuosaston vääpeleitä. Ihan että kaksi kertaa ollut läsnä. Voi hurja voi hurja. Minäpäs purjehdin 801 mailia kaudessa. Hävisit niukasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä Merikarhuilla pitäisi olla etäämmälle laiturista sijoitettu poiju johon ohjataan kiinnittymään turvaa hakevat joita ei päästetä maihin.

        Etäälle eristyspoijuun kiinnittymään päästettyjä on valaistava läpi yön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kommentti.. toivottavasti et ollut tosissasi?

        Pieni tyttölapsi oksentaa ja sinä menet pätemään ettei laituria pidemmälle ole asiaa?!? HALOO??

        Vaikka olisinkin mikä laiturikapteeni, niin ilman muuta varmistaisin, että saavat perheen hygienian hoidettua asiallisesti (sauna tms) sekä tietävät tien huussiin. Jos vain paikalla mahdollista, niin saavat pestä vaatteita. Tarvittaessa minun kautta voivat heti pyytää muuta apua, jos eivät itse pysty sitä tekemään (kuten vieraassa paikassa yleensä ei helposti onnistu).

        Olen minäkin vuosia purjehtinut ja kokenut vaikka mitä, mutta joku empaattisuuden taso täytyy ihmisellä olla. Mikään seura tai paikka tai materia ylipäätään ole ihmistä tärkeämpi, - etenkään jos lapsi on kyseessä! Piste.

        Purjehtijana suoraan sanoen hävettää puolestasi

        Tästä syystä näitä itämeren elviksiä inhotaan niin paljon.ökyily on veressä maalla merellä ja ilmassa .osa ihan mukavia mutta jengiin mahtuu tosi paskiaisia joilla on joku omistamisen syndrooma.tekevät hyvää seuran maineelle.onneksi tämä osa tuntuu olevan tuolta vanhemmasta päästä.


    • Anonyymi

      Merikarhut on ärhäköitä otuksia.

    • Anonyymi

      Vakiintunut oikeuskäytäntö on että yksityiseen vieraaseen laituriin saa tarvittaessa tilapäisesti kiinnittyä ellei sitä ole erikseen kielletty eikä häiritse omistajan laiturinkäyttömahdollisuutta eikä kotirauhaa. Kotirauha on puolestaan niin vahvasti suojeltu että asuttava venekin kuuluu kotirauhan piiriin. Eli ellei kieltotaulua ole eikä laituri ole pihapiirissä eikä siinä ole asuttavaa venettä jonka kotirauhaa voisi häiritä niin kiinnittyä saa ja yöpyä, eikä omistaja saa mielivaltaisesti ilman pakottavaa syytä kiinnittymisen jälkeen häätää pois. Ei vaikka olisi merikarhujen satama. Näin hienosti on yksityistä omaisuutta sosialisoitu.

      • Anonyymi

        Kuulostaa omituiselta. Löytyykö väitteen todentavaa dokumentaatiota jostain?


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Onpa yllätys. En olisi ajatellut, että laituria saa oletuksena käyttää jokamiehenoikeuksien perusteella.

        Toisaalta harvassa ovat ne laiturit, jotka eivät ole pihapiirissä.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Onpa yllätys. En olisi ajatellut, että laituria saa oletuksena käyttää jokamiehenoikeuksien perusteella.

        Juu, yllätyin minäkin kun tuon aikoinaan bongasin. Laiturin käytön saa kuitenkin kyltillä kieltää, eli siinä mielessä ei ole verrattavissa esim. jokamiehenoikeuksin liikkumiseen jota ei saa mielivaltaisesti kyltein rajoittaa. Mielenkkintoista on myös, että tietyin edellytyksin saa vesialueen omistaja pitää venettä rannassa jota ei omista.


    • Anonyymi

      Lähinnä tämä ns. merikarhujen satama on tämä uusi "salve"hietalahdessa, jossa kokoontuvat kaikki tähän kauppatorilta kesäisin lähtevään: Vallisaari, Suomenlinna, lonna, sekä takaisin kauppatorille. Tietysti joukossa saattaa olla myös karskimpiakin, jopa oikein kippari, joka on kiertänyt Harmajan optimisti- jollalla. Kap hornin kiertäjiä ei ole tässä saaristoa kiertävässä lautassa nähty viime aikoina.

      • Anonyymi

        Mitä nyt yksi vuosi sitten juuri Hoornin kiersi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nyt yksi vuosi sitten juuri Hoornin kiersi.

        Montako ei-merikarhua onkaan Hornin kiertänyt viimeisen 10 v aikana?


    • Anonyymi

      Jos pitää kokoajan vahtia tiluksia, niin ei sitä pitkiä purjehduksia ehdi suorittamaan? Mutta ne reissuvaatimukset on kai ennen talkoovahdiksi ryhtymistä.

    • Anonyymi

      Tämä on sitä ihmiselämän kiertoa. Nuorempana kierretään Kap Horn länteen ja itään. Vanhempana kierretään sitten pesuvatia saunan eteisessä.

      • Anonyymi

        Synnynnäiset Pesu Vad:in kiertäjäthän jättävät Kap Hornin kiertämisen väliin.


    • Anonyymi

      En oikein käsitä sääntöjä. Olemme mieheni kanssa purjehtineet nelisen vuotta, melkein 2000 meripeninkulmaa, käyneet Tallinnassa ja Tukholmassa saakka. Olemme olleet alusta saakka venekerhon jäseniä ja venekin on matkailupurjevene, melkein kymmenen metriä pitkä ja aina katsastuksen läpäissyt. Silti jäseneksi emme ole päässeet.

      Auttaisiko jos veneen katsastaisi korkeimpaan katsastusluokkaan ja jos vaikka mies suorittaisi saaristonlaivuripätevyyden? Itse kammoan niitä laskuja, mitä tutkintokokeessa on kysytty. Vai olikohan se rannikonlaivurin koe?

      • Anonyymi

        Ja jälleen kiva trolli. Kivoja todentuntuisia yksityiskohtia ja uhriutumista 'olemme tehneet kaiken ja ei riitä' tyyliin :)...


      • Anonyymi

        Neljä vuotta ja 2000 mailia, se ei ole paljoa yhteensä, eikä vuosittainkaan.


      • Anonyymi

        Epäilyttäviä samoja tässä viestissä:
        - matkailupurjevene, yleensä puhutaan matkapurjeveneestä
        - meripeninkulma, ihan virallinen termi mutta yleensä puhutaan maileista kun se sana on lyhyempi
        - 10 metriä pitkä, yleensä puhutaan jaloista


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilyttäviä samoja tässä viestissä:
        - matkailupurjevene, yleensä puhutaan matkapurjeveneestä
        - meripeninkulma, ihan virallinen termi mutta yleensä puhutaan maileista kun se sana on lyhyempi
        - 10 metriä pitkä, yleensä puhutaan jaloista

        Naisena en muista kaikkia meritermejä ulkoa. Meillä oli aiemmin matkailuauto, ei matka-auto.
        Vene on 32 -jalkainen ja ihan 2000 -luvulta, saksalainen. Olikin myös niin että mieheni on käynyt saariston laivurikurssin mutta hän ei ole suorittanut loppututkintoa.
        Olemme olleet näine maileinemme venekerhomme pikkujoulujen ajosuoritevertailuissa sijoilla 7-10. Veneitä kerhossame on useampi kymmenen!
        Tähän asiaan tuskin vaikuttavat ne seikat että puolisoni on kerhon varatilintarkastaja ja itse olen kerhon kesäkahvilatoimikunnassa! Tarkoitan näillä julkistamisilla vain kertoa sitä että olemme aktiivijäseniä venekerhossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisena en muista kaikkia meritermejä ulkoa. Meillä oli aiemmin matkailuauto, ei matka-auto.
        Vene on 32 -jalkainen ja ihan 2000 -luvulta, saksalainen. Olikin myös niin että mieheni on käynyt saariston laivurikurssin mutta hän ei ole suorittanut loppututkintoa.
        Olemme olleet näine maileinemme venekerhomme pikkujoulujen ajosuoritevertailuissa sijoilla 7-10. Veneitä kerhossame on useampi kymmenen!
        Tähän asiaan tuskin vaikuttavat ne seikat että puolisoni on kerhon varatilintarkastaja ja itse olen kerhon kesäkahvilatoimikunnassa! Tarkoitan näillä julkistamisilla vain kertoa sitä että olemme aktiivijäseniä venekerhossa.

        Ettekö tilintarkastajat edes katsoneet ennen jäsenyyshakemuksenne tekemistä että kuinka monta vuotta ensin venekerhon jäsenyyttä vaaditaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisena en muista kaikkia meritermejä ulkoa. Meillä oli aiemmin matkailuauto, ei matka-auto.
        Vene on 32 -jalkainen ja ihan 2000 -luvulta, saksalainen. Olikin myös niin että mieheni on käynyt saariston laivurikurssin mutta hän ei ole suorittanut loppututkintoa.
        Olemme olleet näine maileinemme venekerhomme pikkujoulujen ajosuoritevertailuissa sijoilla 7-10. Veneitä kerhossame on useampi kymmenen!
        Tähän asiaan tuskin vaikuttavat ne seikat että puolisoni on kerhon varatilintarkastaja ja itse olen kerhon kesäkahvilatoimikunnassa! Tarkoitan näillä julkistamisilla vain kertoa sitä että olemme aktiivijäseniä venekerhossa.

        Nyt kääntyin jon ihan huonon trollin puolellen vain kuinkan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisena en muista kaikkia meritermejä ulkoa. Meillä oli aiemmin matkailuauto, ei matka-auto.
        Vene on 32 -jalkainen ja ihan 2000 -luvulta, saksalainen. Olikin myös niin että mieheni on käynyt saariston laivurikurssin mutta hän ei ole suorittanut loppututkintoa.
        Olemme olleet näine maileinemme venekerhomme pikkujoulujen ajosuoritevertailuissa sijoilla 7-10. Veneitä kerhossame on useampi kymmenen!
        Tähän asiaan tuskin vaikuttavat ne seikat että puolisoni on kerhon varatilintarkastaja ja itse olen kerhon kesäkahvilatoimikunnassa! Tarkoitan näillä julkistamisilla vain kertoa sitä että olemme aktiivijäseniä venekerhossa.

        Kieltämättä nosti hymyn huulille. Tässä oli jo yritystä.

        Sanotaan 2/5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä nosti hymyn huulille. Tässä oli jo yritystä.

        Sanotaan 2/5.

        Tuo kesäkahvilatoimikunnan jäsenyys oli kyllä hyvä, jo on kumma jos ei merikarhujen jäsenovi aukea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilyttäviä samoja tässä viestissä:
        - matkailupurjevene, yleensä puhutaan matkapurjeveneestä
        - meripeninkulma, ihan virallinen termi mutta yleensä puhutaan maileista kun se sana on lyhyempi
        - 10 metriä pitkä, yleensä puhutaan jaloista

        Kyllä mpk:t ja metrit ovat aivan yhtä yleisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mpk:t ja metrit ovat aivan yhtä yleisiä.

        Ei pidä paikkaansa. Tein google haun tältä saitilta ja esimerkiksi sivuja joilla mainitaan sekä Bavaria että "metrinen" tulee 96 hittiä, kun taas Bavaria "jalkainen" antaa 530 hittiä. Käytin tuota taivutusmuotoa koska sitä käytetään käytännössä vain veneen pituudesta puhuttaessa, tosin "metrinen" voi liittyöä myös köyden pituuden joten todellinen hittimäärä on pienempi.

        Meripeninkulma purjehdus antaa 40 osumaa, mutta maili purjehdus 177 osumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tein google haun tältä saitilta ja esimerkiksi sivuja joilla mainitaan sekä Bavaria että "metrinen" tulee 96 hittiä, kun taas Bavaria "jalkainen" antaa 530 hittiä. Käytin tuota taivutusmuotoa koska sitä käytetään käytännössä vain veneen pituudesta puhuttaessa, tosin "metrinen" voi liittyöä myös köyden pituuden joten todellinen hittimäärä on pienempi.

        Meripeninkulma purjehdus antaa 40 osumaa, mutta maili purjehdus 177 osumaa.

        Elämä on tämän saitin ulkopuolella.


    • Anonyymi

      Näitä juttuja sitten sopii miettiä siellä saunamajurina ja satamavahtina ollessa.
      MK:n saunapalvelusohjesäännössä on lisäksi vielä kehitettävää.

      • Anonyymi

        Wow, tämä ketju on tosiaan kuin Peyton Place ja sen jälkeläiset! Teidän pääkirjoittajien kannattaisi hakea viihdebisnekseen, vai oletteko jo, apua.taisin osua!?


    • Anonyymi

      Mitä olen oppinut tästä ketjusta? Palsta on pullollaan vihreävimppelisiin nuivasti suhtautuvia. Onko syy kateus, huonot kokemukset, juorut vai mikä on. Miksi tätä mollausta aina jatkuu?

      Jos eivät ole trollelja niin noi pesuvati jutut , satamavahti tuonpuoleisesta ilman omaatuntoa ja muu hirtehishuumoria metsänomenoiden kerhosta ei lupaa hyvää jatkoa meille purjehduksen ystäville.

      • Anonyymi

        Eipä siinä kovinkaan hyviä laseja tarvita nähdäkseen, että trolleja ovat. Kun kuitenkin taitaa vihreävimppelisiä olla ainakin pari tuhatta, niin varmasti yksittäisiä juttuja syntyy. Eikä tarvita kuin muutama yksittäinen tapaus, niin tarinoita onkin jo sata. Ihan tuttuahan se on kaikilta muiltakin elämänaloilta, varsinkin politiikasta. Vastapuoleksi koetusta löytyy aina jokin pieni särö, jota voi tarkoitushakuisesti suurennella mielin määrin. Trumppeja on muuallakin kuin jenkeissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe