Biopolttoaineet ovat huijausta!

Anonyymi

Diesel saastuttaa yhtä paljon tankkasi siihen bioa tai ehtaa ryssän kiisseliä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006379007.html

"Todellisuudessa täysi tankillinen uusiutuvaa dieseliä ei vähennä tieliikenteen tai Suomen kasvihuonekaasupäästöjä lainkaan.

Tämä johtuu Suomessa käytössä olevasta sekoite- eli jakeluvelvoitteesta. Velvoitteen takia erikseen tankattu biopolttoainemäärä lasketaan mukaan jakeluvelvoitteen vaatimaan bio-osuuteen. Toisin sanoen vastaava määrä biopolttoainetta jätetään sekoittamatta fossiiliseen polttoaineeseen."

9

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eivät olisi huijausta, ellei suomalainen kisipääbyrokratia olisi niistä sellaista tehnyt sekoitevelvotteineen.

      • Anonyymi

        Esimerkiksi Virossa myydään viinatonta 95E:tä, jota kuluu satasella litran verran vähemmän.


    • Jou, hesari kirjoittaa myös

      "Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin."

      Miksihän tätä samaa ajattelua ei voida ajatella sähköautoilijiosta, eli kun hän on päättänyt olla ilmastoystävällinen ja tankkaa vain päästötöntä sähköä, se hankkimatta jäänyt hanasaaren hiilisähkö myydään jollekin toiselle.

      Sähköautoilija voi esim ajatella, että hän tankkaa vain ydinsähköä. Ei muuten tankkaa. Ydinsähkö on perusvoimaa, joka pyörii koko ajan 100% teholla. Se menee teollisuudelle. Sähköautot on samanlaista muuttuvaa kotitaloussähköä jonka kulutus muuttuu kellonajan mukaan, oletettavasti esim klo 17 tienoilla voisi tulla kulutuspiikki. Näitä kulutuspiikkejä varten pitäisi olla joustavaa säätövoimaa, esim kaasuturbiinivoimaloita. Kaasuvoima nyt olisi hieman hassua jos pitäisi co2:sta välttää, pitäisi olla siis esim tuulivoimaa tai vesivoimaa. Riittääkö, vai rakennetaanko vuotos?

      Olisko himan liian deeppiä nykykeskustelijalle, en tiedä... ei tuhota illuusoita ja sähköautoilijan hyvää mieltä : sähköähän tulee töpselistä ja akkuja saa kaupasta. Eihän ne saastuta.

      • Anonyymi

        Hiilivoimaloista sinun ei tarvitse vaivata pientä päätäsi. Ne on päätetty ajaa Suomessa alas tämän vuosikymmenen aikana. Sähköautot alkavat olla yleisiä vasta 2030-luvulla, jolloin käytännössä kaikki tuotettu sähkö alkaa olla hiilivapaata.

        Polttomoottorilla varustettu pakoputkiauto tuuppaa aina hiiltä taivaalle, tankkasi niihin mitä tahansa. Lisäksi tuottavat vielä myrkyllisiä pienhiukkaspäästöjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiilivoimaloista sinun ei tarvitse vaivata pientä päätäsi. Ne on päätetty ajaa Suomessa alas tämän vuosikymmenen aikana. Sähköautot alkavat olla yleisiä vasta 2030-luvulla, jolloin käytännössä kaikki tuotettu sähkö alkaa olla hiilivapaata.

        Polttomoottorilla varustettu pakoputkiauto tuuppaa aina hiiltä taivaalle, tankkasi niihin mitä tahansa. Lisäksi tuottavat vielä myrkyllisiä pienhiukkaspäästöjä.

        Hiilivoimalat kielletään 9 vuoden päästä, eli ne sähköautot jotka tänään ostetaan on silloin romutettu. Li-Ion akut hyytyy hyvissä ajoin ennen. (paitsi tietenkin Nissanin johtajan puheissa ne kestää 22 vuotta, jostain kumman syystä tosin 8 vuoden takuulla)


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Hiilivoimalat kielletään 9 vuoden päästä, eli ne sähköautot jotka tänään ostetaan on silloin romutettu. Li-Ion akut hyytyy hyvissä ajoin ennen. (paitsi tietenkin Nissanin johtajan puheissa ne kestää 22 vuotta, jostain kumman syystä tosin 8 vuoden takuulla)

        Ja hiilivoimaloiden tuotanto ei muutenkaan ole enää edes tuulivoimaloiden tuotannon tasolla. Katoavaa kansanperinnettä ne tuprutteluvoimalat.

        Sähköautoissa on tulevaisuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja hiilivoimaloiden tuotanto ei muutenkaan ole enää edes tuulivoimaloiden tuotannon tasolla. Katoavaa kansanperinnettä ne tuprutteluvoimalat.

        Sähköautoissa on tulevaisuus.

        Kunhan nykyiset polttisautot ajetaan loppuun joskus 10-20v kuluessa ja uusia sähköautoja saa suurinpiirtein samalla rahalla mitä nykyään keskimäärin auto maksaa, eli vähän alle 4t€, sähkötautot voivat yleistyä.


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Kunhan nykyiset polttisautot ajetaan loppuun joskus 10-20v kuluessa ja uusia sähköautoja saa suurinpiirtein samalla rahalla mitä nykyään keskimäärin auto maksaa, eli vähän alle 4t€, sähkötautot voivat yleistyä.

        Joo kyllä ne sähköautot yleistyvät, kun vaihtoehdot jäävät pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä ne sähköautot yleistyvät, kun vaihtoehdot jäävät pois.

        HS,n juttu menee totuuden vierestä.
        Tottakai sähköautot valtaavat koko autokannan ennen pitkää kun valtiovalta suosii niitä ja media valjastettu on niiden ostamisen kannalle, ei ole todellakaan kohta muuta vaihtoehtoa kuin sähköauto, vaikka uusiutuva jätediesel olisi 90 % puhtaampaa olisi jo nykyautoihin tankattuna ekoteko ja nyt heti. Menee kauan ennekuin kaikilla on varaa ostaa sähköauto ja paikka missä sitä latailee. Kaasuakin riittäisi maan uumenista maailman tappiin asti mutta ei kaasuautoilua hehkuteta. Sähköautohypetystä voisi jo alkaa syyttää markkina-aseman väärinkäytöksestä.
        https://www.neste.com/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-polttoaineet/neste-my-uusiutuva-diesel/pienemmat-paastot


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe