Näin kerrotaan keskisuomalaisessa.
"–Tuulilaseja rikkovat kivet, joita tielle kylvetään. Sinne ei laiteta enää välttämättä hiekkaa vaan mursketta. Yhden renkaan lamellien välistä löysimme 150 kiveä. Suurin osa niistä oli tietysti kovin pieniä, mutta 20 suurimman keskipaino oli kaksi grammaa eli kaksi kertaa nastan paino, perustelee Pirttimäki."
Koko juttu >> www.ksml.fi/teemat/autot/Höpöhöpö-irtoavat-nastat-eivät-riko-tuulilaseja/188914
Höpöhöpö, irtoavat nastat eivät riko tuulilaseja!
18
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Perän nuuhkijan tunnistaa säröisestä tuulilasista ja iskemiä täynnä olevasta konepellistä. Sellaista autoa en osta käytettynä, koska iskemät kertovat edellisen omistajan ajotavoista paljon.
- Anonyymi
Itselle on monta kertaa osuma tullut ohitustilanteessa. Jo olen itse ohittanut tai minut on ohitettu. Ei siis ole aina turvavälistä kiinni.
- Anonyymi
Lasirikot johtuvat yleisesti siitä että turvaväliä tai mitään väliä ei edellä olevaan autoon malteta pitää. Kai siinä lentävät kaikki roskat tieltä tuulilasille. Moiseen puuhasteluun syyllistyvät useimmiten miehet ja erityisesti sellaiset joilla on jokin tarve päästä kiinni "tuhkaluukkuun" Naiset osaavat useimmiten jättää tarpeeksi väliä edellä ajavaan.
Lisäksi kitkarenkaat "keräävät" lamellien väliin sopivan kokoisia kiviä ja sieltä ne lentelevät tosin jos turvaväli olisi kunnossa ei sitäkään ongelmaa ole.
Nastat eivät renkaista irtoile kuten "ennen vanhaan" ja näissä "esson baarissa kitkaääliö kertoi" jutuissa usein kuulee. Kyse on vain siitä ettei osata hahmottaa turvaväliä tai ollaan vain tuhkaluukusta kiinnostuneita. = Perässäajelijat.- Anonyymi
Kyllä ne kivet kitkojen lamelleista lähtevät kuin tykin suusta joten kohtuullisenkin turvavälin päähän saavat osuman aikaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne kivet kitkojen lamelleista lähtevät kuin tykin suusta joten kohtuullisenkin turvavälin päähän saavat osuman aikaiseksi.
Mistä sinä sen tiedät, mitä sieltä edellä ajavan renkaista irtoaa? Oletko joku selvännäkijä vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne kivet kitkojen lamelleista lähtevät kuin tykin suusta joten kohtuullisenkin turvavälin päähän saavat osuman aikaiseksi.
Edellä menevän auton renkaasta irtoava esine sinkoutuu ilmaan ja pyrkii fysiikan lakien mukaan seuraamaan autoa. Takana tuleva kuitenkin törmää siihen ja "estää" sen!!!
Eniten partikkeleiden irtoamisia tulee juuri kiihdytyksissä niin ohitustilanteissa kuin liittymissäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellä menevän auton renkaasta irtoava esine sinkoutuu ilmaan ja pyrkii fysiikan lakien mukaan seuraamaan autoa. Takana tuleva kuitenkin törmää siihen ja "estää" sen!!!
Eniten partikkeleiden irtoamisia tulee juuri kiihdytyksissä niin ohitustilanteissa kuin liittymissäkin.Kyllä renkaan pyörimisen voimasta sopivassa kohdassa lamellista irronnut esine (kivi) lähtee voimalla taaksepäin aivan kuten se olisi ammuttu siihen suuntaa. Se ei seuraa autoa josta se irtosi vaan tosiaan lähtee kunnon vauhdilla taaksepäin jolloin se osuu takana tulevaan autoon pitkänkin matkan päähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä renkaan pyörimisen voimasta sopivassa kohdassa lamellista irronnut esine (kivi) lähtee voimalla taaksepäin aivan kuten se olisi ammuttu siihen suuntaa. Se ei seuraa autoa josta se irtosi vaan tosiaan lähtee kunnon vauhdilla taaksepäin jolloin se osuu takana tulevaan autoon pitkänkin matkan päähän.
Otapa fysiikan kirja esiin ja yritä perustella väitteesi. Vektorit...
Renkaan pyöriessä ei synny sellaista tilannetta, että sen mukana pyörinyt kivi irrotessaan lähtisi "kuin ammuttuna" taaksepäin. Renkaasta tai sen alta lähtevät kivet nousevat pääasiassa ylöspäin. Toinen auto sitten törmää omalla nopeudellaan ilmassa lähes paikallaan olevaan kiveen. Tämän vuoksi esimerkiksi tietöiden nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa.
Vain kovasti sutiva rengas voi heittää kiviä taaksepäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät, mitä sieltä edellä ajavan renkaista irtoaa? Oletko joku selvännäkijä vai?
Tarvitaanko siinä selvinnäkijän kykyä jos arvaa että kivi se on jos rikkoo lasin. Nastat on niin pieniä ja kevyitä että tarvitaan isompi ihme jos se rikkoo lasin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa fysiikan kirja esiin ja yritä perustella väitteesi. Vektorit...
Renkaan pyöriessä ei synny sellaista tilannetta, että sen mukana pyörinyt kivi irrotessaan lähtisi "kuin ammuttuna" taaksepäin. Renkaasta tai sen alta lähtevät kivet nousevat pääasiassa ylöspäin. Toinen auto sitten törmää omalla nopeudellaan ilmassa lähes paikallaan olevaan kiveen. Tämän vuoksi esimerkiksi tietöiden nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa.
Vain kovasti sutiva rengas voi heittää kiviä taaksepäin.Taitaa olla fysiikka vaikeaa soveltaa käytäntöön, ainakin sinulle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa fysiikan kirja esiin ja yritä perustella väitteesi. Vektorit...
Renkaan pyöriessä ei synny sellaista tilannetta, että sen mukana pyörinyt kivi irrotessaan lähtisi "kuin ammuttuna" taaksepäin. Renkaasta tai sen alta lähtevät kivet nousevat pääasiassa ylöspäin. Toinen auto sitten törmää omalla nopeudellaan ilmassa lähes paikallaan olevaan kiveen. Tämän vuoksi esimerkiksi tietöiden nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa.
Vain kovasti sutiva rengas voi heittää kiviä taaksepäin.Sinä sanot vektorit. Itse voisin sitten sanoa että keskipakovoima.
- Anonyymi
Huulilasit ovat edullisia, vain rajan takana idässä!😜😜😜
- Anonyymi
"pyrkii fysiikan lakien mukaan seuraamaan autoa. " Kannattais käydä fysiikan tunneilla muutaman kerran..
- Anonyymi
Miksi? Täällähän pätevät trollien lait.
- Anonyymi
Kerroppa nyt sitten faktat renkaasta irtoavan nastan liikkeestä. Mihin suuntaan ja millä nopeudella....?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa nyt sitten faktat renkaasta irtoavan nastan liikkeestä. Mihin suuntaan ja millä nopeudella....?
Sehän riippuu siitä, miten nopeasti rengas pyörii ja millä kulmalla nasta lähtee lentoon. Osumaa omaan autoon voi välttää sillä, ettei pippeli aja liian lähellä edellä ajavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän riippuu siitä, miten nopeasti rengas pyörii ja millä kulmalla nasta lähtee lentoon. Osumaa omaan autoon voi välttää sillä, ettei pippeli aja liian lähellä edellä ajavaa.
Kerran on kaverin auton tuulilasi pamahtanut vastaantulevan auton toimesta. Olin itse kyydissä ja todistin tilanteen. Iso kivi (oletettavasti kivi) irtosi vastaantulijan renkaasta sopivassa kohdassa ja kulmassa ja osui kaverin auton tuulilasiin ikävin seurauksin. Iso särö lähes koko tuulilasin leveyden verran siihen tuli kertaheitolla.
- Anonyymi
Modernit nastat painavat noin 1 g mutta kivet jopa useita grammoja. Kivet ovat todellakin useimmiten syyllinen tuulilasin rikkoutumiseen, aivan kuten artikkelissa todetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743330
- 2012872
- 252720
- 492648
- 212534
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412365Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101833Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241767- 371640
- 181496