Miksi helvetti? Tuonpuoleisen rangaistuksen funktio Matteuksen evankeliumissa

Anonyymi

https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20200024/ Tutkielmassani käyn läpi Matteuksen evankeliumin kohdat, joissa puhutaan tulesta, ikuisesta tulesta tai Gehennasta. Käsittelen jokaista kohtaa narratiivisretorisen ja eksegeettisen analyysin avulla. Näiden menetelmien avulla pyrin selvittämään, miten Jeesus pyrkii vaikutta-maan yleisöön puhuessaan helvetistä.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähän, kristittyjen raamattuunsa hajoittamaan sarjaan se normaalisti selviää mitkä ovat Lakien asettamat vaatimukset ja seuraamukset laittomuuteen eksytetyille:
      Matt. 24:4 Mark.13:5
      Matt. 7:23 25:41 24:23-24
      Apostolien teot:13:6
      Matt. 7:23 25:41

    • Anonyymi

      Jeesus oli ainut ihminen, joka opetti vertauskuvainnolisesti - käytti vertauksissaan juuri helvetti mielikuvaa. Kaikki tilanteet, joissa tätä vertausta Jeesus käytti liittyy ihmisen lihallisuuden / turmeltuneisuuden kirkastamiseen. Miten syvälti ihminen onkaan turmeltunut.

      29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
      30Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

      Helvetti käsitteellä Jeesus toi esille miten kielteisessä tilassa / JUMALAN tahdon vastaisuudessa ihmisen perusolemus / tila on.

      Niin, kaipa tuli - tulen liekkien vaikutuksessa oleminen on ihmiselle kaikkein vaikein tilanne jo ajatella. Voimakkaimmin reagoittava tekijä ja siksi Jeesus käytti tätä vertausta. Esim. silmän repäiseminen / sokeaksi tuleminen on vertauksen mukaan piempi asia kuin tuleen joutuminen. Tai jos käsi viettelee, niin käden hakkaaminen / menettäminen on pienempi asia kuin helvettiin joutuminen. Helvetin vertauskuva ilmentää ihmisen viettelysten pahuuden. Sen tason.

      Niin, tuosta tilasta JUMALA aivoitti pelastaa ihmisen - koko lajin. Todettakoon tässäkin, miten ihminen on sovitettu jo JUMALAN kanssa Jeesuksen syntien sovituksen kautta ja tähän asiaan liittyen - mielikuvaan - Jeesus käytti helvetti vertausta. Tavallaan kirkasti miten välttämätöntä on ymmärtää valmiiksi tehty sovitus.

      m.l

    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä helvetin todelliseen olemiseen uskovat ihmiset eivät tuo näkemyksiään esille. Erikoisesti helluntalaiset - ihmiset - opettajineen. Todistaa uskosta, johon kuuluu todellinen helvetti - ei vertauskuvainnollisesti.

      Kuvittelin tästä aiheesta käytävän vilkasta keskustelua.

      m.l

      • Anonyymi

        Kaltaisillenne umpisokeille ei kannata sanoa, että " Katso" !

        Siis yhtä hyödytöntä, kuin jos luonnollisesti sokealle sanoisi niin !

        Lisäksi sinä Markku olet repinyt Raamatustasi pois kaikki ne kadotuksesta ja helvetistä kertovat kohdat ja siten kiellät Raamatulliset tosiasiat !

        19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaisillenne umpisokeille ei kannata sanoa, että " Katso" !

        Siis yhtä hyödytöntä, kuin jos luonnollisesti sokealle sanoisi niin !

        Lisäksi sinä Markku olet repinyt Raamatustasi pois kaikki ne kadotuksesta ja helvetistä kertovat kohdat ja siten kiellät Raamatulliset tosiasiat !

        19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        Kengät ovat jo naisille helvettiin tehty ja pidettäväksi.
        https://www.is.fi/viihde/art-2000006384758.html
        Niistä voi jo täällä nauttia etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaisillenne umpisokeille ei kannata sanoa, että " Katso" !

        Siis yhtä hyödytöntä, kuin jos luonnollisesti sokealle sanoisi niin !

        Lisäksi sinä Markku olet repinyt Raamatustasi pois kaikki ne kadotuksesta ja helvetistä kertovat kohdat ja siten kiellät Raamatulliset tosiasiat !

        19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        Eihän tuo Abrahamin helmajuttu mitään siihen verrattuna, mitä Uskova1 opetti.
        Eli ihan raamatulla opettaen taivaasta.
        Sieltä käydään joka viikonloppu helvetissä katsomassa näitä kidutettuja. Eli kokoukset odottaa. Eräs helvettikirjoistani kertova viestii, että kun Jeesus käyskentelee siellä kituvien ja anelevien kohdalla, pyytäen armoa, niin "olisitte ajassa tehneet parannuksen" täällä sitä ei enää voida!
        Eli kun taivaasta sitten käytte, niissä kokouksissa ja pysytte väliajat tukka pystyssä taivaaseen varatuissa paikoissanne, ymmärrätte hyvin, että selityksiä ajassa on monennäköista ja vieläpä tosissaan niistä puhutaan.

        Vilkaistaan uskova1 peukalon oppipaikkaa.
        Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.
        (Jes 66:22-24)



        Tosin, raamattu itse antaa kokonaisvaltaisuuden ilmoituksen ja se taas kokonaisuutena torppaa nämä uskonnolliset selitykset, kuten Abarahamin helmalle annettu näkyvyys.

        Kannattaa ottaa hieman selvää, ennenkuin peukalosaarnaajaksi alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaisillenne umpisokeille ei kannata sanoa, että " Katso" !

        Siis yhtä hyödytöntä, kuin jos luonnollisesti sokealle sanoisi niin !

        Lisäksi sinä Markku olet repinyt Raamatustasi pois kaikki ne kadotuksesta ja helvetistä kertovat kohdat ja siten kiellät Raamatulliset tosiasiat !

        19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        Niin, ymmärrätkö edes mitä aloituksessa haetaan? Valaise aloittajalle asia, jos näet.

        >>miten Jeesus pyrkii vaikutta-maan yleisöön puhuessaan helvetistä.<<

        m.l


    • Anonyymi

      Matt.13:3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi.....Matt.13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään; Mark.4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

      • Anonyymi

        Koska sinä jumalaton olet ollut Jumalan kanssa, et koskaan, vaan isäntääsi pimeyttä seuraat ja palvelet!


    • Anonyymi

      Joh.16:25 Tämän minä olen puhunut teille kuvauksilla; mutta tulee aika, jolloin minä en puhu teille enää kuvauksilla, vaan avonaisesti julistan teille sanomaa Isästä. Joh.10:6.

    • Anonyymi

      2Piet.2:6 Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varotukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät. Juud.1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varottava esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta. Hes.16:49 Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

      • Anonyymi

        katsotaan helvetin tulta.

        Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa. Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot.
        (Mal 4:1-3)

        Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.

        Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

        Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. (Ilm 20:12-15)

        [ensimmäinen kuolema ajasta, toinen iankaikkisuudesta] (iankaikkinen ELÄMÄ on armolahja) ja kaikki tehdään uudeksi, entisiä ei muistella.!
        Murhaajassa ei ole iankaikkista elämää. Tuomionsa jälkeen, joka läpikäydään, mitä elämässä tuli tehtyä, - kaikki sanat- kaikki teot - kaikki saa mittansa ja näkyvyytensä tuomiolla.
        Kaikki tulee paljastetuksi, siellä itketään, purraan hammasta ja kukin saa tekojensa mukaan ja sitten tuomion tuli - jonka edessä mikään ei tule kestämään.
        Se tekee tehtävänsä, kun Jumalan VALTA käy luomakunnassa perkeleen vallan yli.
        Jumalalla on VALTA tappaa syntiä tekevä sielu- kirjoitusten mukaan.
        Hänellä ainoalla on Elämä itsessään, antaa sen Pojalle, ja Poika, kelle tahtoo.
        Ja iankaikkinen elämä- so. armolahja se on ELÄMÄ.
        Kadotetulla ei ole elämää itsellään, eikä perkele jakele iankaikkista elämää, edes helvettiinsä.
        Perkele, enkelinä, langenneine enkeleineen hän elää kadotettuna iankaiken, mutta luotu ihminen kadotettuna ei.
        Perkele on sidottu syvyyteensä.

        Jeesus on A ja O - eli alku ja loppu. Luojana- alku, sekä kadotetuille loppu.
        Ja Hän antaa omilleen ---elämän- veden lähteestä juotavan. SE on elämä.
        ja Elämänpuu- sekin antaa elämän.

        Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

        Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; --->tämä on toinen kuolema." <---- (Ilm 21:5-8)
        vielä voi lukea Malakian tekstin tuosta alusta.. tallattavasta tomusta, kun helvetin tuli on tehnyt tehtävänsä.
        Ja kuten Sanan alusta. Kun Herra ajoi adamin ulos paratiisista.
        Ettei ota elämänpuusta ja syö ....... ja eläisi... syntisenä iankaikkisesti....
        Se on Jumalantarkoitus.
        Elämä on vain Jumalantyö- siksi on pelastus. iankaikkisen elämän armolahja..

        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, --->sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, ----->vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
        (Joh 5:24-27)
        Näin se on. Elämä on lahja, eikä toinen kuolema sitä riistä. Mutta, kellä ei ole sijaista, niin hän kuolee itse - omien syntiensä tähden, kurjan elämänsä päätteeksi. SE on valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        katsotaan helvetin tulta.

        Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa. Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot.
        (Mal 4:1-3)

        Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.

        Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

        Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. (Ilm 20:12-15)

        [ensimmäinen kuolema ajasta, toinen iankaikkisuudesta] (iankaikkinen ELÄMÄ on armolahja) ja kaikki tehdään uudeksi, entisiä ei muistella.!
        Murhaajassa ei ole iankaikkista elämää. Tuomionsa jälkeen, joka läpikäydään, mitä elämässä tuli tehtyä, - kaikki sanat- kaikki teot - kaikki saa mittansa ja näkyvyytensä tuomiolla.
        Kaikki tulee paljastetuksi, siellä itketään, purraan hammasta ja kukin saa tekojensa mukaan ja sitten tuomion tuli - jonka edessä mikään ei tule kestämään.
        Se tekee tehtävänsä, kun Jumalan VALTA käy luomakunnassa perkeleen vallan yli.
        Jumalalla on VALTA tappaa syntiä tekevä sielu- kirjoitusten mukaan.
        Hänellä ainoalla on Elämä itsessään, antaa sen Pojalle, ja Poika, kelle tahtoo.
        Ja iankaikkinen elämä- so. armolahja se on ELÄMÄ.
        Kadotetulla ei ole elämää itsellään, eikä perkele jakele iankaikkista elämää, edes helvettiinsä.
        Perkele, enkelinä, langenneine enkeleineen hän elää kadotettuna iankaiken, mutta luotu ihminen kadotettuna ei.
        Perkele on sidottu syvyyteensä.

        Jeesus on A ja O - eli alku ja loppu. Luojana- alku, sekä kadotetuille loppu.
        Ja Hän antaa omilleen ---elämän- veden lähteestä juotavan. SE on elämä.
        ja Elämänpuu- sekin antaa elämän.

        Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

        Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; --->tämä on toinen kuolema." <---- (Ilm 21:5-8)
        vielä voi lukea Malakian tekstin tuosta alusta.. tallattavasta tomusta, kun helvetin tuli on tehnyt tehtävänsä.
        Ja kuten Sanan alusta. Kun Herra ajoi adamin ulos paratiisista.
        Ettei ota elämänpuusta ja syö ....... ja eläisi... syntisenä iankaikkisesti....
        Se on Jumalantarkoitus.
        Elämä on vain Jumalantyö- siksi on pelastus. iankaikkisen elämän armolahja..

        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, --->sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, ----->vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
        (Joh 5:24-27)
        Näin se on. Elämä on lahja, eikä toinen kuolema sitä riistä. Mutta, kellä ei ole sijaista, niin hän kuolee itse - omien syntiensä tähden, kurjan elämänsä päätteeksi. SE on valinta.

        Raamattu kuvaa turmeltuneen ihmisen eri vaiheita, joita toit esille. Mutta, mitalisssa kuin myös tässäkin asiassa on kaksi eri puolta. Asian toinen puoli on JUMALAN aivoittama maailman - ihmisen pelastaminen.

        29Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

        16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

        Seuraava pohdinnan aihe onkin usko, joka muodostuu punaiseksi langaksi. Turmeltueessa tilassa olevassa ihmisessä ei ole uskoa ja edes kykyä uskoa syntiensä sovitukseen / uskoa Jeesukseen tms, vaan tämäkin on JUMALAN teko.

        27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

        29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Eli koko ihmisen pelastaminen on alusta loppuun saakka kaikkivaltiaan JUMALAN teko ihmisessä. Tätä tekijää ei uskonnollinen ihminen ymmärrä ja siten huomioi ja näe Raamatun kokonaisuutta oikeassa valossa. Siis mistä tilasta ja tilanteesta JUMALA pelastaa KOKO maailman - ihmisen - luomakuntansa. Juuri tuohon liittyykin ettei uskonnollinen ihminen edes vaivaudu pohtimaan / selvittämään kolikon toista puolta, joka ilmentää maailman pelastamista - kollketiivisesti.

        32 Sillä Jumala on sulkenut .....kaikki...... tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

        Ihmisellä ei ole edes mahdollisuutta valita tai tulla kyvyillään Jeesukseen uskovaksi, koska JUMALA on sulkenut koko ihmislajinsa tottelemattomuuden tilaan. Kaikkivaltilaan tahdon alaisuutta on - ei ihmisen - koko armahdus käsite.

        Ajatellen ihmisen osaa, niin todellisuudessa koko ihmisellä itsellään ei ole nokan koputtakista koko ihmislajin eri vaiheisiin, joita JUMALA on aivoittanut oman mielensä mukaan.

        Ei ihmisellä ole tahtotilaa koko JUMALAN aivoituksiin ja niiden toteutumisiin. JUMALA vain ilmoittaa aivoituksiaan ihmiselle.

        16Ja vaimolle hän sanoi:
        "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
        kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia;
        mutta mieheesi on sinun halusi oleva,
        ja hän on sinua vallitseva".
        17Ja Aadamille hän sanoi:
        "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta,
        josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä',
        niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi.
        Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
        18orjantappuroita ja ohdakkeita
        se on kasvava sinulle,
        ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
        19Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi,
        kunnes tulet maaksi jälleen,
        sillä siitä sinä olet otettu.
        Sillä maasta sinä olet,
        ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

        Ihmisen pelastuminen on samankaltainen asia kuin edellä oleva syntiin lankeemuksen seuraus.

        m.l


    • Anonyymi

      >> miten Jeesus pyrkii vaikuttamaan yleisöön puhuessaan helvetistä.<<

      Niin, on huomioitava oleellinen asia. Kun Jeesus puhui vertauskuvainnollisesti helvetistä, niin tuohon aikaan kuullijat eivät tiedostaneet omaa tilannettaan - turmeltuneisuuden tilaansa ja sen vaikutusta kehitykseensä ja koko käyttäytymiseensä.
      Tänä päivänä me tiedostamme tämän alueen. Jeesus käytti helvetti vertuskunainnollista opetustaan juuri tuon asian esille tuomiseen ja erikoisesti miten se onkaan JUMALAN tahdon vastaista, jota ihminen pitää sisällään. Koko kehitys.

      Jeesus ei tuo helvettiä esille kidutuspaikkana / rankaisuna kuten uskonnollisuus, vaan tuomalla esiin ihmisen turmeltuneisuuden tila.

      m.l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe