Tieteellisen sivuston 'Science Refutes Evolution' tieteellisen artikkelin 'Fresh Study minimizes the role of DNA in inheritance' mukaan DNA on vain passiivinen informaatiovarasto ja eliön fenotyyppi (traits and characteristics) määräytyvät epigeneettisesti.
"DNA is just a passive data base and it has no control over cellular processes. Organismal traits and characteristics are inherited mostly by non coding RNA molecules transferred by extracellular vesicles."
http://sciencerefutesevolution.blogspot.com/
Toisen tiedesivuston 'Answers in Genesis' tieteellisen artikkelin 'On the Origin of Eukaryotic Species’ Genotypic and Phenotypic Diversity' mukaan pysyvät muutokset DNA:ssa (permanent genetic changes) määräävät lajien synnyn, ei epigenetiikka.
"By contrast, millions to tens of millions of DNA sequence differences separate species from one another (e.g., see Daetwyler et al. 2014; Drosophila 12 Genomes Consortium 2007; Groenen et al. 2012; Liu et al. 2014; and many of the other recent genome sequencing papers), implying that permanent genetic changes are responsible for the origin of species, not epigenetic changes."
https://answersingenesis.org/natural-selection/speciation/on-the-origin-of-eukaryotic-species-genotypic-and-phenotypic-diversity/
Uskonnossa ja uskossa tulee hyväksyä kaikkien henkilökohtainen usko, mutta tieteessä voi olla vain yksi totuus. Tässä avauksessa on vastakkain kreationismipalstan kahden vaikutusvaltaisimman tutkijan näkemykset. Nimimerkki 'Raamattu on totuus' on epigenetiikan kannattaja. Tieteellisiä videoita viljelevä anonyymi tutkija Toni Torppa on DNA:n ja mutaatioiden kannattaja. Mielestäni molempien nimimerkkien pitäisi tulla esiin ja ratkaista totuus rehellisessä debatissa keskenään.
Kaksi tieteellistä artikkelia päinvastaisin johtopäätöksin
8
85
Vastaukset
- Anonyymi
Harmi, ettei ROT tutki aktiivisesti tällä hetkellä ainakaan tällä palstalla. Onko tekemässä kenttätutkimuksia Alppien mutajäätiköillä? Nythän siellä on turvallisempaa kiipeillä, kun Alppien mutaseinämät ovat kunnolla talvijäässä ja toisaalta helppo kilkutella mutaseinämistä irti jäisiä mutanäytekappaleita myöhempää laboratoriotutkimusta varten.
- Anonyymi
Kyllä ROT täällä vieläkin kirjoittelee. On vaan paskonut nikkinsä niin pahasti, ettei kehtaa enää käyttää sitä.
mistä nuo kymmenet miljoonat eroavaisuudet tulevat - geenejä on rajoitettu määrä ja ne kai peritään kokonaisuuksina...olenko taas ymmärtänyt jotain väärin
Sitten on niitä SNP- mutaatioita mutta eiväthän nekään nyt miljoonissa huitele (ja periytyivätkö ne edes)?- Anonyymi
"mistä nuo kymmenet miljoonat eroavaisuudet tulevat..."
Tarkoittaa varmaan emäspareja.
"...olenko taas ymmärtänyt jotain väärin
Sitten on niitä SNP- mutaatioita mutta eiväthän nekään nyt miljoonissa huitele."
Tässä ei luultavasti tarkoiteta lajin sisäisiä eroavaisuuksia vaan esim. lajien ja heimojen välisiä eroavaisuuksia emäspareina. - Anonyymi
Eiköhän DNA pääsääntöisesti periydy, myös mukana olevat SNP:t (single-nucleotide polymorphism).
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän DNA pääsääntöisesti periydy, myös mukana olevat SNP:t (single-nucleotide polymorphism).
juu, emäspareja on miljoonia, kyllä minä sen tiedän. Mutta eivätkö ne periydy geeneinä? Jos geeni fssä on kromosomi an määrätyssä locuksessa tuhat emäsparia, eikö se (tai sen vastine alleeli) periydy sellaisenaan jos siinä ei ole mutaatiota..? Ja geenejä on vain 22 000, eli miten se perusvariaatio voi ylittää geenit.
- Anonyymi
iowa kirjoitti:
juu, emäspareja on miljoonia, kyllä minä sen tiedän. Mutta eivätkö ne periydy geeneinä? Jos geeni fssä on kromosomi an määrätyssä locuksessa tuhat emäsparia, eikö se (tai sen vastine alleeli) periydy sellaisenaan jos siinä ei ole mutaatiota..? Ja geenejä on vain 22 000, eli miten se perusvariaatio voi ylittää geenit.
"juu, emäspareja on miljoonia, kyllä minä sen tiedän. Mutta eivätkö ne periydy geeneinä?"
Periytyy geeneinä, mutta jo yhden emäsparin muutos tuo erilaisen geenialleelin. Kreationistitutkija varmaan esittää asian faktuaalisesti oikein, mutta esitystapa on tarkoitushakuinen - kun puhutaan miljoonista eroavaisuuksista, luku on isompi ja antaa samalla kuvan, ettei kind -rajoja ole mahdollista ylittää, koska muutoksia on MILJOONIA.
"...millions of DNA sequence differences separate..." Anonyymi kirjoitti:
"juu, emäspareja on miljoonia, kyllä minä sen tiedän. Mutta eivätkö ne periydy geeneinä?"
Periytyy geeneinä, mutta jo yhden emäsparin muutos tuo erilaisen geenialleelin. Kreationistitutkija varmaan esittää asian faktuaalisesti oikein, mutta esitystapa on tarkoitushakuinen - kun puhutaan miljoonista eroavaisuuksista, luku on isompi ja antaa samalla kuvan, ettei kind -rajoja ole mahdollista ylittää, koska muutoksia on MILJOONIA.
"...millions of DNA sequence differences separate..."Aivan näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100871
- 75703
- 51595
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13501ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381
