Makumuisto maailmalta

Anonyymi

Muistan aina, kun lapsena pääsin vanhempien mukaan automatkalle Saksaan. Ei ollut varaa usein ravintoloissa syödä, mutta kojuissa myytiin hyviä makkaroita, paljon parempia kuin Suomen hampparin käyrät. Ne olivat mukavan suolaisia, mausteisia ja lihaisia Bratwursteja, päällä keltaista vahvaa sinappia. Leipomosta ostettiin rapeita uunituoreita sämpylöitä niiden seuraksi . Mukavaa kun eräs Lkauppa myy Suomessa ihan samanlaisia makkaroita.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin löytyy myös K ja S-kaupoista.
      Siellä ne ovat kaiken muun hyvän lisäksi SF.

      H.

    • Anonyymi

      Minulle Ruotsinlaivan katkaravut oli ihan uusi elämys nuorena aikuisena. Ne olivat kokonaisia, niin mahdottoman hyviä, että niitä piti mättää kuorittavaksi syvä lautasellinen.

      • Anonyymi

        Minäkin ihastuin kuorellisiin katkarapuihin hiukan alle kaksikymmenkesäisenä Ruotsin-laivan noutopöydässä, näppärästi niitä ison keon itselleni kuorin. Aiemmin olin maistanut vain lasipurkin suolavedessä säilöttyjä. Yleensäkin ne ensimmäiset makututtavuudet ovat jääneet mieleen. Kanarian eka matkalla kahden hengen suuri paellapannullinen teki vaikutuksen jo ulkonäöltään ja tuoksultaan, pinnalla kuorellisia sinisimpukoita, isoja katkarapuja ja sitruunalohkoja. Sahramiriisiä oli valtavasti , valkosipuli maistui vienosti, sattumina löytyi vielä broilerin ja mustekalanpaloja. Juomana oli kannullinen sangriaa, aurinko laskemassa mereen ja olo autuas. Silloin kameran filmiä säästettiin maisemiin, mutta kirjoittelin matkapäiväkirjaan joitakin "tärkeitä" aterioita tarkkaan.

        Monet paellat on senkin jälkeen tullut tilattua, aina ei niin yhtä onnistuneita. Kotona olen versioinut paellaa muurikkapannulla, mutkatonta ruokailua isollekin joukolle. Punaviinipohjainen sangria ei suosikkijuomani ole, mutta valkkariin voin lisätä itselleni runsaasti jäitä.

        Ramoona


      • Anonyymi

        Sama paikka, sama ikäluokka, sama elämys.

        Myöhemmistä makuelämyksistä mieleeni on jäänyt vain muutama vähemmän miellyttävä.
        Espanjalaisten callos. Yritin maistaa kahdesti mutta kolmanteen ei enää rohkeuteni riittänyt.
        Toinen, minulle tuntematon oli Pekingissä. Sirkuksen avautumista odotellessamme menimme vastapäiseen kuppilaan ja otimme umpimähkään, mitään ymmärtämättä sapuskan joka oli sakeaa soppaa tai muhennosta. Tarkoitus oli syödä möhnät puikoilla ja ryystää liemi kulpan reunasta. Ne möhnät olivat jo hurjan makuisia ja kun yritin edes ryystää lientä niin sekin jäi kesken.

        Pidän itseäni melkein kaikkiruokaisena mutta rajansa kaikella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama paikka, sama ikäluokka, sama elämys.

        Myöhemmistä makuelämyksistä mieleeni on jäänyt vain muutama vähemmän miellyttävä.
        Espanjalaisten callos. Yritin maistaa kahdesti mutta kolmanteen ei enää rohkeuteni riittänyt.
        Toinen, minulle tuntematon oli Pekingissä. Sirkuksen avautumista odotellessamme menimme vastapäiseen kuppilaan ja otimme umpimähkään, mitään ymmärtämättä sapuskan joka oli sakeaa soppaa tai muhennosta. Tarkoitus oli syödä möhnät puikoilla ja ryystää liemi kulpan reunasta. Ne möhnät olivat jo hurjan makuisia ja kun yritin edes ryystää lientä niin sekin jäi kesken.

        Pidän itseäni melkein kaikkiruokaisena mutta rajansa kaikella.

        Vielä katkoista. 1985 jälkeen oli vuosikausia tapani ostaa Espanjaan mentyämme katkoja kauppahallista mutta muutamana viime vuotena sekin on jäänyt.
        Sinisimpukoiden keittämistä varten ostin suuren kattilan jota en ole käyttänyt vuosiin.
        Jos vuodenaika on sopiva niin etenat sentään popsin vielä.
        Eikä ole montaakaan vuotta siitä kun söin yksin 7,5kg ilmakuivatun kinkun parissa viikossa. Paino luineen!
        Tuoretta tonnikalaa ostelen joskus. Leikkautan hallissa hyvin ohuiksi siivuiksi ja muhitan sitruunamehulla.
        Hyvästä juustovalikoimasta löytyy aina sopivia.
        Saksalaiset ja itävaltalaiset kylmäsavusiat ovat suuni mukaisia.


    • Anonyymi

      Saku osaa makkaran tehdä parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      361
      8192
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2324
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1692
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1549
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1304
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      121
      1293
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      349
      1116
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1005
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      992
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      111
      911
    Aihe