Vihdin / Lohjan murre

Nyytti

Puhuuko vihtiläiset muurretta?
Itse en ole kuullut heiltä mitään mongerrusta, mutta eikö Lohjalla ole ainakin oma murteensa? Turun murteen kuuloinen?

25

7173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertsa

      Kyllä tuossa voi olla perää, muutama on sanonut että puheessani on vivahdus Turkulaisuutta. Nuo murteet voi olla hyvinkin yksityiskohtaisia pienelläkin alueella, nykyisin kumminkin murteita on varsinkin pääkaupunkiseudulla useita joten alkuperäismurteet ovat hävinneet muiden murteiden joukkoon kun on näitä junan tuomia niin paljon. eli on myös hyvin suuri mahdollisuus että Vihdissä kuulee savoa, turkua ja tampereen murretta.

      • murteesta

        Lohjalaiset puhuu nopeasti syöden puolet sanoista. En välttämättä saa aina selvää.


      • itä-uusmaalaisena
        murteesta kirjoitti:

        Lohjalaiset puhuu nopeasti syöden puolet sanoista. En välttämättä saa aina selvää.

        Lohjalla jonkun aikaa asuttuani.


    • moimoi.

      Vihtiläiset ei kai puhu mitään erikoista murretta, tai ainakaan en ole kiinnittänyt huomiota?
      Mutta lohjalaiset laittavat jotain hauskoja päätteitä sanojen loppuun. isi-muotoa käyttävät usein! "minä nukkusin".

    • Mamma

      Yleiskielessä tänään räystäät tippui, Lohjalla ne tippus.

      • Bennett4

        tosiaan lievennetty versio Turun murteesta.


    • ...

      Käyn itse lohjalla koulua ja olen huomannut, että he laittavat -sin joka paikkaan..nukkusin, kaatusin..toisaalta aika hauskan kuulosta...

    • ...

      kyllä vihtiläiset puhuvat murretta

      • asdasd2

        Kyy Vihis murret puhutaa

        "Kyy me pernot kuarataa ja mämmyt syyä. Lapset tykkäs harjotella hypislautal hyppimist ja pääspääl kävelyy."

        "Valtamettäs käymine on kyy vaarallista touhoo."

        Eli jonkin sortin murretta :)


      • yleiskieltä
        asdasd2 kirjoitti:

        Kyy Vihis murret puhutaa

        "Kyy me pernot kuarataa ja mämmyt syyä. Lapset tykkäs harjotella hypislautal hyppimist ja pääspääl kävelyy."

        "Valtamettäs käymine on kyy vaarallista touhoo."

        Eli jonkin sortin murretta :)

        Vihdissä 35 vuotta asuneena en ole koskaan kuullut tuollaista murretta.


    • Hai Vihti

      Kyllä kohta huomaa. Vihti liittyy Kirkkonommeen ja Siuntioon.Hurrin kuulee jo kauas . Varsinaist molotusta.

      • sam223

        Pyh. Ei Vihti liity mihinkää.


    • tosi vihti

      1600 luvulla viroon lomamatkalle viemässä hämäläisiä turkulaisia ja pohjalaisia matkalla ollut bussi hajosi vihtiin matkatessaan kehätietä ja nämä naivat aikansa kuluksi hurjana.12naista synnytti paluumatkalla vihdin kohalla ja näin lähti vihti kehittymään hienosti vuosisatojen sisä siitoksena.sitten te espoolaiset olette muuttaneet tänne "maaseudun rauhaan" jossa kyttäätte desipeli mittarin kanssa jos joku ajaa ohi paljonko tulee melua vaikka juuri muutitte suoraan perseen reijän vierestä ripulipäivänä.ja ihmettelette onko Vihdissä murretta .ainut murre mitä vihdissä on ollut kun murreettiin 2000luvulla kommunistit pois vihdistä keihäiden kanssa takaisin karkkilaan.

    • aisa masa

      vittu asiaa!!!! menkää pois vitun espoolaiset ootte rumia.

    • murretaan

      Ei puhuta, sillä Vihdissä murre on koiran nimi.

    • juustomolo

      lohjan murre johtuu paperi tehtaan höyryistä sille ei voi vaan mitään että lohjalaiset p-u-h-u-v-a-t vähän hitaammin mongertaen

    • jontka

      mun perse puhuu murretta

    • mää määää

      Kyl mää saunas ollu, sano vihtiläine.

    • Ykkösisäntä

      Vihdissä puhuu raha! Sitä meillä on jokasella toisilla enemmän ko toisilla. Mitä lähemmäs olkkalaa yleensä omaisuuden määrä kasvaa....

    • Nelimarkka

      Kyllä kai olkkalassa haisee raha kun renginselkänahasta kaikki revitään irti ja nyt puhuu vereslihalla oleva kokemus€€€€€€€€€€€

    • Ykkösisäntä

      Ole vaikka kuusmarkka. Rahua niin paljon tilillä että vituttaa! mut en kyllä anna kellekään sitä! en edes tehdystä työstä. Perintönä saatua. Niinkun kaikkilla Vihdissä rahamiehenä puhutuilla.

    • VeiVei

      Espoon pitäjän pohjoisraja ulottui 1600 luvulla hiidenvedelle asti.
      Lohjanharju jäi hämäläisten eteläiseksi rajaksi 1300 luvulla, joten
      hämettä puhutaan paikallista väriä tietenkin kielessä

    • jtnjtn

      Vihdissä on murre, mutta sitä ei oikeen käytetä.

    • Vihristä

      Simmottis, tämmöttis ymv sanoja tulee vastaan Vihrissä. On murretta mutta, aika harva puhuu sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe