Yksinäiset hautajaiset

Anonyymi

Ylen sivuilla on pieni kertomus yksinäisen hautajaisista. Hautajaistilaisuudessa ei ollut muita kuin kanttori ja pappi.Yksi kaveri sentään löytyi kun uurna sijoitettiin maahan, ei tiennyt hautajaisista.

Yksin sitä syntyy ja yksin kuolee. Ei mielestäni tuollaisissa hautajaisissa mitään vikaa ole. Yksinhän sitä jotkut viihtyvät loppuun asti.

Joku voisi linkittää kun puhelimella se ei oikein onnistu.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle on aivan samantekevää miten haudataan. Mieluiten tuhka heitetään luontoon.
      Kun ihminen on kuollut, vain sielulla on väliä.

    • Mitä siellä niitäkään tarvitsee.
      Turhaa luritusta, kun ei vainaja niittenkään läsnäolosta tiedä mitään.
      Hautaustoimistohan sen suurimman ruljanssin hoitelee, eikä pappi tai kanttori.

      Kun minä synnyin, niin paikalla olivat vain äitini ja kätilö.
      Kuoltuani en tarvitse niitäkään paikalle. Pääasia, ettei ruumiini jää haisemaan.

      • Anonyymi

        Näin vanhemmiten ja monissa hautajaisia olleena,ovat papin ja kanttorin mukana olo ,alkaneet tuntua teatterilta,tyhjänpäiväiseltä,kun niihin puheisiin ei kukaan mukana olija enää usko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin vanhemmiten ja monissa hautajaisia olleena,ovat papin ja kanttorin mukana olo ,alkaneet tuntua teatterilta,tyhjänpäiväiseltä,kun niihin puheisiin ei kukaan mukana olija enää usko.

        Kaikkein vähiten niitä se vainaja kuuntelee.

        Eiköhän ne lurituksen ole yleensä enemmän vain omaisia ja muita osallistujia varten, mutta kun ei niitäkään ole paikalla, niin aivan turhaa luritusta papilla ja kanttorilla niitä pitää kahdestaan ja vain toisilleen.
        Mutta palkkahan niillä juoksee ...


      • Anonyymi

        Toiset haisee jo eläessään :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toiset haisee jo eläessään :D

        No niin nii, mutta pitäisivät huolen, ettei jää enää haisemaan.


    • Anonyymi

      Tuollaiset ovat juuri ne ns. parhaimmat ja toivotuimmat hautajaiset.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, ulkokuorihan se vaan on siinä. Sielu on Luojan ja rakkainpien luona. Tapaa mm. oman Koksi koiran jälleen!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, ulkokuorihan se vaan on siinä. Sielu on Luojan ja rakkainpien luona. Tapaa mm. oman Koksi koiran jälleen!!!

        Saatat yllättyä.


    • Anonyymi

      Vainaja siunataan haudan lepoon. Pappi toimittaa sen vainajalle viimeisenä palveluksena, ei hän esitä omaisille jotain performanssia alttarilla. Hän ei tarvitse yleisöä tehtäväänsä.
      Penkissä istuu vainajan saattoväki. Eivät hekään ole katsomassa papin esitystä. He ovat jättämässä jäähyväisiä läheiselleen.
      Lähiomaiset ovat valinneet virret ja esiintyjät. Ne eivät ole välttämättömät.
      Moni on jo joutunut saattamaan rakkaimpansa hautaan. Ei ole kovinkaan ylevää irvailla tätä hetkeä keskustelupalstalla, mutta ymmärrämme, että jotain lystiä pitää tosikoillekin löytyä.
      Se on usein toisten pilkkaamisen suoma nautinto.

      • Anonyymi

        Minä en muista hautajaisista mitään...kyllä ne niin raskaita ovat olleet.

        Onneksi suojelusenkeli on pitänyt huolta synkkinä päivinä.


    • Olen sanonut jälkeen jääville, että mahdollisimman pienimuotoiset sitten, kun se aika tulee.
      On jo kymmeniä vuosia siitä, kun potilaani siunaustilaisuudessa olin vain minä, pappi ja kanttori. Se oli pian ohi, se tilaisuus.
      Omaisia ei ollut koskaan näkynyt, oli iäkäs pitkäaikaispotilas.
      Kaksi jotain veljenlasta sitten jälkeenpäin ilmaantui jostakin, eipä ollut mitään perittävää.

      • Anonyymi

        Samoin, pienimuotoiset. Rakkkain kaunis musiikki kappale muistolle.

        Jää taakse maallinen murhe.


    • Anonyymi

      Tuttavani oli ateisti ja vaati, että häntä ei "siunata" kuoleman jälkeen, mutta muijansa ei siitä välittänyt vaan kutsui tuttavat ja sukulaiset kirkkoon, missä pappi puhui litaniansa. Mitä siinä voisi tehdä, kun ei haluaisi alkaa moittimaan leskeä.

      • Anonyymi

        Ei mitään, vainajaa pitää kunnioittaa oli maailman katsomus mikä tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      3034
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      118
      1912
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      86
      1639
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      105
      1549
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      95
      1445
    6. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      72
      1280
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1275
    8. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1243
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1120
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1099
    Aihe