Miksi naiset eivät osaa ajaa ?

Harski

Miksi useimmat naiset eivät osaa ajaa autoa kunnolla ? Ajetaan AINA (siis myös hyvällä kesäkelillä) 5-10 km/h alle nopeusrajoitusten.Ei siis osata tai tiedetä miten paljon mittari valehtelee. Tämä lisää ohittamisia ja nehän ovat aina jonkinasteinen riskitekijä.Ei osata parkeerata. Kiihdytetään rampeista/ajoympyröistä äärimmäisen hitaasti muun liikenteen vauhtiin.Ajotaidon kursseille useimmat! Kaiken kukkuraksi naiset valitsevat sitten autoikseen kaikkein pienimmän ja turvattomimman Micran tai Punton.Naisen logiikkaa.

186

33252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel

no samaa vois kysyä että miksi miehet ei osaa ajaa..tai ne osaa vaan kaahata..just tollaiset 18-27 vuotiaat..ne aiheuttaa eniten liikenne onnettomuuksia..

• betoni

Minusta kaikki tilastot pitäisi suhteuttaa ajokilometreihin, nuoret miehet ajavat eniten. Vanhat ihmiset vähiten, väittäisinkin että kilometreihin nähden vanhat aiheuttaa eniten onnettomuuksia

• mellä.

Mun vaimo ainakin osaa ajaa.Hän sanoi asken niin - uskottava on.

• slower

hei sulle. kaupungissa päivät tulee pyörittyä niin huomannut, että taksit ei käytä vilkkua vaikka ovat ammatti kuskeja ja tekevät paljon turhia ohituksia ja virheitä . joitten tulisi ensiksi näyttää esimerkkiä muille jossen ihan väärässä ole niin ennen taxitkin ajoivat esimerkiksi muille,hei ja enemmistö miehiä.mukava mennä naiskuskin kyytiin kun meno on varmaa

• tommoset
        slower kirjoitti:

hei sulle. kaupungissa päivät tulee pyörittyä niin huomannut, että taksit ei käytä vilkkua vaikka ovat ammatti kuskeja ja tekevät paljon turhia ohituksia ja virheitä . joitten tulisi ensiksi näyttää esimerkkiä muille jossen ihan väärässä ole niin ennen taxitkin ajoivat esimerkiksi muille,hei ja enemmistö miehiä.mukava mennä naiskuskin kyytiin kun meno on varmaa

ääliömäiset yleistykset. Minä olen nainen, ajan työkseni taksia ja ottaa toden totta päähän, kun on kiire keikalle, niin joku romu Datsun ajaa 75km/h edessä, ku ei kottero/kuski enää kiihdy (Usein ovat vanhuksia, jotka ajavat näin). Ja juuri tällaset alinopeutta ajavat tulisi raakasti ottaa pois liikenteestä, aiheuttavat vaaratilanteita.

Olen ajanut n.500 000 kilometriä pelkästään työkseni, eikä ensimmäistäkään kolaria ole sattunut. Alinopeuteen en ole syyllistynyt, mutta tilannenopeus tietysti on se raamattu, joka jokaisen tulisi tuntea=maalaisjärki. Näin selvittäisi ilman vähän aikaa sattuneita ketjukolareita jne...

Ja hyvät kanssaliikkujat! Käyttäkää sitä VILKKUA. Se ei kauheasti siitä kulu, mutta kertoo paljon muille liikkujille... PLEASE!

• venäjän tyyli
        tommoset kirjoitti:

ääliömäiset yleistykset. Minä olen nainen, ajan työkseni taksia ja ottaa toden totta päähän, kun on kiire keikalle, niin joku romu Datsun ajaa 75km/h edessä, ku ei kottero/kuski enää kiihdy (Usein ovat vanhuksia, jotka ajavat näin). Ja juuri tällaset alinopeutta ajavat tulisi raakasti ottaa pois liikenteestä, aiheuttavat vaaratilanteita.

Olen ajanut n.500 000 kilometriä pelkästään työkseni, eikä ensimmäistäkään kolaria ole sattunut. Alinopeuteen en ole syyllistynyt, mutta tilannenopeus tietysti on se raamattu, joka jokaisen tulisi tuntea=maalaisjärki. Näin selvittäisi ilman vähän aikaa sattuneita ketjukolareita jne...

Ja hyvät kanssaliikkujat! Käyttäkää sitä VILKKUA. Se ei kauheasti siitä kulu, mutta kertoo paljon muille liikkujille... PLEASE!

niin miksei vilkunkäytössä;käytetään ainoastaan sillon jos on miliisi näkemässä

• karzan
        tommoset kirjoitti:

kylläpäs taksit ovat herkkiä ja tottakai kun ajaa noin paljon olisi jo pakko ollut jotain sattua mutta onneksi olet niin taitava , muut vaan ovat niin v..n huonoja ja joutaisivat pois liikenteestä. Ensinnäkin jos se Paska Datsun ajaa edelläsi kaupunki-alueella 75KM/h sehän on jo ylinopeutta. Eihän muilla ole varaa uusia autojaan kerran vähintään kolmessavuodessa kuin takseilla me maksamme niistä v..n moisen veron. ja jos kaikki kadut ja tiet olisivat taksien kustantamia millaisethan maksunne olisivat kuin nyt ne ovat niin edullisia?

• pikatiellä
        karzan kirjoitti:

kylläpäs taksit ovat herkkiä ja tottakai kun ajaa noin paljon olisi jo pakko ollut jotain sattua mutta onneksi olet niin taitava , muut vaan ovat niin v..n huonoja ja joutaisivat pois liikenteestä. Ensinnäkin jos se Paska Datsun ajaa edelläsi kaupunki-alueella 75KM/h sehän on jo ylinopeutta. Eihän muilla ole varaa uusia autojaan kerran vähintään kolmessavuodessa kuin takseilla me maksamme niistä v..n moisen veron. ja jos kaikki kadut ja tiet olisivat taksien kustantamia millaisethan maksunne olisivat kuin nyt ne ovat niin edullisia?

nopeudesta. Ja satun kyllä olla sellainen ihminen, jolle ei ole saatunut edes pientä peltikolaria.

Jos et olisi ihan noin provosoivaan sävyyn puhuja, niin voisin ehkä ruveta jotain selittelemäänkin. Mutta tyydynpä siihen; että en itse ole huippukuski, pidän vain järjen päässä. Suosittelen sitä sinullekin... Ja kaikille muille ratissaolijoille. Enkä todellakaan suosittele ylinopeutta kenellekään. Kuhan edes ajettaisi tasaisesti 80:iä, kun nopeustaulu antaa siihen luvan, ei edes kamerat ota kuvaa moisesta autosta! Hei please... järjen käynttö sallittu, jopa sinulta, rakas kanssaliikenteessä oleva...

Sitä paitsi, mielestäni mainitsin tilannenopeuden, jos en, niin tarkoitus oli. Tilannenopeus, niin pärjäämme vallan mainiosti! Turvallista matkaa kaikille...

T:Naistaxi

• mennään

Olen itse naisautoilija, ja en todellakaan ymmärrä, miksi naisten on otettava autokseen se pienin micra ym. Itse ajan farmari volvolla, ja hyvä sillä on naisenkin ajella, vaikka onkin isompi auto.

• sinivilkku
        mennään kirjoitti:

Olen itse naisautoilija, ja en todellakaan ymmärrä, miksi naisten on otettava autokseen se pienin micra ym. Itse ajan farmari volvolla, ja hyvä sillä on naisenkin ajella, vaikka onkin isompi auto.

....monasti varmasti kustannuskysymys, niin hankintahinnan kuin ylläpidonkin kannalta.
        Usein se pikkuinen auto on ns. kakkosauto....jolla tosiasiassa sitten kuitenkin saatetaan ajaa enemmän kuin "ykkösautolla".

Näin uskoisin.

Itsellänikin on ollut jos vaikka minkämoista menopeliä, mutta mitä enemmän on tullut ikää, sitä mieluummin ajan vähän isommalla. Etenkin lapsemme loukkaantumisen jälkeen. Jos hänen autonsa olisi ollut aivan pieni himmeli, ei meillä tätä lasta enää varmasti olisi.

• mennään2
        sinivilkku kirjoitti:

....monasti varmasti kustannuskysymys, niin hankintahinnan kuin ylläpidonkin kannalta.
        Usein se pikkuinen auto on ns. kakkosauto....jolla tosiasiassa sitten kuitenkin saatetaan ajaa enemmän kuin "ykkösautolla".

Näin uskoisin.

Itsellänikin on ollut jos vaikka minkämoista menopeliä, mutta mitä enemmän on tullut ikää, sitä mieluummin ajan vähän isommalla. Etenkin lapsemme loukkaantumisen jälkeen. Jos hänen autonsa olisi ollut aivan pieni himmeli, ei meillä tätä lasta enää varmasti olisi.

Pienten (3 ja 6 v.) lasten takiakin meillä just on turvallisempi auto, ei se mikään viimesin malli ole, siis 200 tuhannen mummon markan auto.

• temppa85

mä oon tossa ikäluokassa oleva mies ja olen aina noudattanut nopeusrajoituksia "kunnia sanalla" mua kyllä ärsyttää ne ketkä paahtaa liukkaalla eelle mutta eipä oo mun vika jos ovat mehtässä

• Autoton
        pikatiellä kirjoitti:

nopeudesta. Ja satun kyllä olla sellainen ihminen, jolle ei ole saatunut edes pientä peltikolaria.

Jos et olisi ihan noin provosoivaan sävyyn puhuja, niin voisin ehkä ruveta jotain selittelemäänkin. Mutta tyydynpä siihen; että en itse ole huippukuski, pidän vain järjen päässä. Suosittelen sitä sinullekin... Ja kaikille muille ratissaolijoille. Enkä todellakaan suosittele ylinopeutta kenellekään. Kuhan edes ajettaisi tasaisesti 80:iä, kun nopeustaulu antaa siihen luvan, ei edes kamerat ota kuvaa moisesta autosta! Hei please... järjen käynttö sallittu, jopa sinulta, rakas kanssaliikenteessä oleva...

Sitä paitsi, mielestäni mainitsin tilannenopeuden, jos en, niin tarkoitus oli. Tilannenopeus, niin pärjäämme vallan mainiosti! Turvallista matkaa kaikille...

T:Naistaxi

Mikä se on se tilannenopeus?

Olisikohan se sellainen nopeus jossa tuntee, että auto on hanskassa?

Ei ainakaan yhtään sen yli! Useimmiten siitä saa vähentää vielä 10 - 25%. (Kuten taas näimme Helsingin sisäänmenoteillä jonkinaikaa sitten, kun kokeneet työmatkaliikkujat ja ammattilaiset niputtivat satoja autoja ketjukolareissa.)

Ei moitita, jos joku ajaa nopeudella, jolla hän saa autonsa hallittua. Vaikka se olisikin alle liikennemerkissä olevan.

• ark1
        Autoton kirjoitti:

Ei ainakaan yhtään sen yli! Useimmiten siitä saa vähentää vielä 10 - 25%. (Kuten taas näimme Helsingin sisäänmenoteillä jonkinaikaa sitten, kun kokeneet työmatkaliikkujat ja ammattilaiset niputtivat satoja autoja ketjukolareissa.)

Ei moitita, jos joku ajaa nopeudella, jolla hän saa autonsa hallittua. Vaikka se olisikin alle liikennemerkissä olevan.

-olen hieman erimieltä koska silloin yksi kuljettaja aiheuttaa haittaa muille ja ns. turhia vaaratilanteita. ohituksia yms. ainakin moottoritiellä pitäisi sakottaa alinopeudestakin

• Taksinkuljettaja lahdesta
        slower kirjoitti:

Tiedätkö että kyydissä oleva ihminen voi sen kokoajan kun kyydissä on muutta mieltään kun ollaan risteyksessä ja asiakas sanoo että mennäämpä vasempaan ja kun valot vaihtuvat niin sitten vaidetaan että mennään sittenkin oikeaan,.
        Kuski tekee juuri niin kun hänelle määrätään, ammattiliikenteen säännöllä noudatettuna

• ......joooo....?
        ark1 kirjoitti:

-olen hieman erimieltä koska silloin yksi kuljettaja aiheuttaa haittaa muille ja ns. turhia vaaratilanteita. ohituksia yms. ainakin moottoritiellä pitäisi sakottaa alinopeudestakin

Se ei sitten aiheuta mitään vaaraa että ajaa sellaista nopeutta ettei autoaan hallitse?

• on nopeus
        Autoton kirjoitti:

jota tulisi käyttää tilanteissa, joissa on esim. huono näkyvyys tms... Se on aika paljon kiinni maalaisjärjestä ja järjen käytöstä.

Kyllähän tällä hetkellä valtateille ja moottoriteillä on upeaa ajaa sallittuja nopeuksia tai jopa vähän yli, mutta valtatiellä 60:iä köröttelevät tyypit ovat juamalattoman vaarallisia. Jos ei uskalla ajaa sallittuja nopeuksia edes hyvällä kelillä, kannattaa päästää takanatulijoita ohi (ei tapahdu niinku koskaan) tai ajella pienempiä teitä pitkin, jos mahd.

• Autoton
        ark1 kirjoitti:

Mikä on alin sallittu nopeus moottoritiellä?

• Paljon ajava nainen
        ark1 kirjoitti:

Myös minä olen eri mieltä, jos joku matelee selvästi alinopeutta HYVÄLLÄ ajokelillä - sula ja kuiva tie.

Sen sijaan ymmärrän, että ajetaan hiljempaa, jos ajokeli on huono. Näin teen itsekin. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi pitää tukkia tie ajamalla selvästi muita hitaammin (alinopeutta), jos siihen ei ole järkevää syytä (hyvä keli), varsinkaan jos köröttelijä ajaa sata autoa perässään keskiviivan tuntumassa hankaloittaen ohitusta.

• ammattikuski
        slower kirjoitti:

siis mistä lähtien taksikuski on ollut varsinainen ammattikuski... joo kyllä se sillä leipänsä juuri ja juuri tienaa, vaan kun taksin kuljettajaksi pääsee jokainen ajokortillinen, eli ei siihen ajotaitoa vaadita... itseasiassa niillekin pitäisi olla oikea koulutus.

• Nimetön

on toki osa joka ei oikein pärjää,,mutta pää sääntöisesti homma sujuu.ja onhan noita rekkojenkin ratis jota ei läheskään kaikki miehetkään osaa käännellä.kirjoittanut 30 mies(ammatti autoilija minäkin)

• Karzan

Joo minäkin kuljetusalalla, ja täytyy myöntää että vaikka vaimokin on kuljetusalalla ja ajaa isompaa autoa kuin minä "akat eivät yleensä osa ajaa" ei vaikka ajaisivat rekkaa, huh olen joutunut näkemään ja kokeman vi..u ei sovi ratin ja penkin väliin kuin harvoin....

• et sitten ole
        Karzan kirjoitti:

Joo minäkin kuljetusalalla, ja täytyy myöntää että vaikka vaimokin on kuljetusalalla ja ajaa isompaa autoa kuin minä "akat eivät yleensä osa ajaa" ei vaikka ajaisivat rekkaa, huh olen joutunut näkemään ja kokeman vi..u ei sovi ratin ja penkin väliin kuin harvoin....

saanut siltä muialtas ? ainakaan vähäänaikaan? eikä ihme vaikket enään ikinä sais!

• korjaanpa pari seikkaa taas

Ei ole ajotaidottomuutta jos noudattaa nopeusrajoituksia. Se luku siellä tienposkessa on KORKEIN sallittu ajonopeus, ei se tarkoita että pitää ajaa tasan sitä nopeutta saatikka sen yli. Tämä ei vain tunnu millään menevän joillekin jakeluun. Ohittaja on aina se joka menee ohi, ja hänestä ohitus johtuu. Rampeilla hidastelevat ovat muuten todella usein vanhoja miehiä, sitäpaitsi aina kannattaisi olla mieluummin liian varovainen kuin koohottaa yli ajotaitojensa/havaintokykynsä. Onnettomuudet johtuvat virhearvioinneista: ei huomioida muuta liikennettä, ajetaan liian kovaa suhteessa havainnointikykyyn ja ajotaitoihin. Tutkimusten mukaan suurin osa onnettomuuksista ja pahimmat sellaiset ovat miesten aiheuttamia. Parkkipaikalla kolarointi harvoin vie hengen.

• Harski

Tarkoitin väiteelläni sitä että kun ajetaan hyvällä kelillä hitaammin kuin muu liikennevirta niin syntyy turhia ohitustilanteita. Ne voisi välttää ajamalla ajovirran mukana.Ei se 5-10 km/h nopeuden nosto henkeä vie. Jos sitten ohittaa niin syytetään kaahauksesta niin kuin sinä teet. Ja tuo väitteesi "koohottaa yli ajotaitojensa/havaintokykynsä" taitaa ratkaista asian.Naisilla on siis puutteita sekä ajotaidossa että havainnointikyvyissä koska he ajavat suhteessa muita hitaammin. Kiva kun annoit ratkaisun.Kiitos !

• sama
        Harski kirjoitti:

Tarkoitin väiteelläni sitä että kun ajetaan hyvällä kelillä hitaammin kuin muu liikennevirta niin syntyy turhia ohitustilanteita. Ne voisi välttää ajamalla ajovirran mukana.Ei se 5-10 km/h nopeuden nosto henkeä vie. Jos sitten ohittaa niin syytetään kaahauksesta niin kuin sinä teet. Ja tuo väitteesi "koohottaa yli ajotaitojensa/havaintokykynsä" taitaa ratkaista asian.Naisilla on siis puutteita sekä ajotaidossa että havainnointikyvyissä koska he ajavat suhteessa muita hitaammin. Kiva kun annoit ratkaisun.Kiitos !

Tottakai naisillakin on puutteita ajotaidossa ja havaintokyvyissä, aivan kuten miehilläkin. Monilla naisilla siksi että he ajavat vähemmän ja harvemmin kuin miehet. Oma taito pitää ottaa huomioon nopeuksissa, ja sen naiset osaavat keskimäärin paremmin kuin miehet.

"Ei se 5-10 km/h nopeuden nosto henkeä vie", sanot. Viekö saman verran nopeuden lasku hengen? Tai kuinka paljon sillä menettää aikaa? Matkaan on lähdettävä aina ottaen huomioon pienet viivästykset, saattaahan liikenteessä tulla eteen muutakin, sään vaihtelu, tien kunto tai tietyöt.

Yksi asia jonka hitaammin ajavat saisivat ottaa huomioon on -ei nopeuden nosto- vaan se että pitää ajaa tarpeeksi reunassa, usein hitaasti ajavat köröttelevät keskellä tietä vaikeuttaen ohittamista. Ohittamisesta ottaa kuitenkin vastuun ohittaja. Keskiviivan tuntumassa harvemmin kuitenkaan ajelevat naiset, vaan enimmäkseen vanhemmat ihmiset - sekä naiset että miehet

• autoilija

Asiaa kirjoitit.
        Naiset ovat hyviä kuskeja siinä missä muutkin.
        Ei se ole jalkovälistä kiini miten autolla ajaa,
        se on korvien välistä!
        Suurin osa "järjettömistä kaahareista" on miehiä,
        kaljupäisiä tai ohimot harmaita. Alkaa olla oma koneisto jo ehtoopuolella niin ei kunnioiteta muitakaan kuskeja. Tuo 10 km ylinopeus alkaa olla nykyajokulttuurissa jo hidastelua. Varsinkin pääkaupunkiseudulla ajetaan ulosmenoteillä todella törkeitä ylinopeuksia. Sinnehän ei nopeusvalvontaa saada järjestettyä koskaan, kaikkihan sen tietää.
        Kamerat ja valvonta tehdään sitten jossain pohjanmaalla ja vastaavassa paikassa jossa liikennemäärät ovat mitättömiä pääkaupunkiseutuun verrattuna. Asiantuntemus näyttää puuttuvan poliisiltakin täysin, no olisko yllätys.

• tulisoturitar
        Harski kirjoitti:

Kuinka paljon se 5-10km/h lisää siihen vauhtiin pidentää jarrutusmatkaa liukkaalla kelillä? Jos olet niin saatat tietää että kyllä se 5-10km/h lisää nopeuteen saattaa viedä hengen jos äkkiä pitäisi saada se auto pysähtymään.

Jos et ole laskenut niin jos se nainen ajaa 30km/h Ja sinä 40km/h niin se nainen saa autonsa pysähtymään puoleen matkaan siitä mitä se sinun autosi menee eteenpäin(ja jo pelkkä henkilöautokin kiitää jarrutuksessa yllättävän pitkän matkan eteenpäin näin liukkaalla kelillä). Neljänneksen nopeudentiputus siis lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Ja sanoisimpa että ne etelä-suomen ketjukolaritkin olisi voitu välttää jos ihmiset olisivat tajunneet hidastaa nopeuttaa hieman ja pitää edes jonkinmoiset turvavälit.

• mies
        tulisoturitar kirjoitti:

Kuinka paljon se 5-10km/h lisää siihen vauhtiin pidentää jarrutusmatkaa liukkaalla kelillä? Jos olet niin saatat tietää että kyllä se 5-10km/h lisää nopeuteen saattaa viedä hengen jos äkkiä pitäisi saada se auto pysähtymään.

Jos et ole laskenut niin jos se nainen ajaa 30km/h Ja sinä 40km/h niin se nainen saa autonsa pysähtymään puoleen matkaan siitä mitä se sinun autosi menee eteenpäin(ja jo pelkkä henkilöautokin kiitää jarrutuksessa yllättävän pitkän matkan eteenpäin näin liukkaalla kelillä). Neljänneksen nopeudentiputus siis lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Ja sanoisimpa että ne etelä-suomen ketjukolaritkin olisi voitu välttää jos ihmiset olisivat tajunneet hidastaa nopeuttaa hieman ja pitää edes jonkinmoiset turvavälit.

ja tämänkin kolarin aiheutti nainen!
        nm.enenkin rosiksessa naisten aiheuttamasta liikene onnettomuudesta

• kana viisaampi munaa
        Harski kirjoitti:

huh huh, herra täydellinen taas haukkumassa naisia...!!!!

• paremmin tietävä
        mies kirjoitti:

että näin...

• tulisoturitar
        mies kirjoitti:

Jos opettelisit kirjoittamaan tai ainakin oikolukemaan viestisi niin että saisit edes ne pahimmat kirjoitusvirheet pois sieltä ennen lähettämistä.

• Tanevaan
        sama kirjoitti:

Tottakai naisillakin on puutteita ajotaidossa ja havaintokyvyissä, aivan kuten miehilläkin. Monilla naisilla siksi että he ajavat vähemmän ja harvemmin kuin miehet. Oma taito pitää ottaa huomioon nopeuksissa, ja sen naiset osaavat keskimäärin paremmin kuin miehet.

"Ei se 5-10 km/h nopeuden nosto henkeä vie", sanot. Viekö saman verran nopeuden lasku hengen? Tai kuinka paljon sillä menettää aikaa? Matkaan on lähdettävä aina ottaen huomioon pienet viivästykset, saattaahan liikenteessä tulla eteen muutakin, sään vaihtelu, tien kunto tai tietyöt.

Yksi asia jonka hitaammin ajavat saisivat ottaa huomioon on -ei nopeuden nosto- vaan se että pitää ajaa tarpeeksi reunassa, usein hitaasti ajavat köröttelevät keskellä tietä vaikeuttaen ohittamista. Ohittamisesta ottaa kuitenkin vastuun ohittaja. Keskiviivan tuntumassa harvemmin kuitenkaan ajelevat naiset, vaan enimmäkseen vanhemmat ihmiset - sekä naiset että miehet

Ohittamisesta ottaa kuitenkin vastuun ohittaja?
        Ennen tieliikenne laki ainakin sanoi ,että ohitettavan on tehtävä kaikkensa ,että ohitus voisi tapahtua turvallisesti.

• ohittaja
        autoilija kirjoitti:

Asiaa kirjoitit.
        Naiset ovat hyviä kuskeja siinä missä muutkin.
        Ei se ole jalkovälistä kiini miten autolla ajaa,
        se on korvien välistä!
        Suurin osa "järjettömistä kaahareista" on miehiä,
        kaljupäisiä tai ohimot harmaita. Alkaa olla oma koneisto jo ehtoopuolella niin ei kunnioiteta muitakaan kuskeja. Tuo 10 km ylinopeus alkaa olla nykyajokulttuurissa jo hidastelua. Varsinkin pääkaupunkiseudulla ajetaan ulosmenoteillä todella törkeitä ylinopeuksia. Sinnehän ei nopeusvalvontaa saada järjestettyä koskaan, kaikkihan sen tietää.
        Kamerat ja valvonta tehdään sitten jossain pohjanmaalla ja vastaavassa paikassa jossa liikennemäärät ovat mitättömiä pääkaupunkiseutuun verrattuna. Asiantuntemus näyttää puuttuvan poliisiltakin täysin, no olisko yllätys.

Mutta liian varovaisia, oikein siis sairaalloisen varovaisia!
        Reippaitakin kuskeja siellä kyllä on, vähemmistönä ne jarruttajat kuitenkin ovat.
        Ne pitäisi saada liikenteestä pois ja pyörätielle.

• karzan
        paremmin tietävä kirjoitti:

että näin...

Tyhmä akka joka hyppäsi moottoritielle kolarin alkuvaiheissa , ainakin yhdessä tapauksessa tosin rauha hänen sielulleen

• karzan
        tulisoturitar kirjoitti:

Jos opettelisit kirjoittamaan tai ainakin oikolukemaan viestisi niin että saisit edes ne pahimmat kirjoitusvirheet pois sieltä ennen lähettämistä.

On se kivaa kun joku huomaa keskustelun tiimellyksessä tärkeät yksityiskohdat, onnea matkaan.

• tulisoturitar
        karzan kirjoitti:

On se kivaa kun joku huomaa keskustelun tiimellyksessä tärkeät yksityiskohdat, onnea matkaan.

Eikös vaan olekin?

• Toinen mies
        mies kirjoitti:

Ensimmäisen kolarin aiheutti ehkä nainen (tosin ole tätä itse todennut).

Seuraavat kolarit aiheuttivat pysähtyneisiin autoihin törmänneet toistaitoiset autoilijat. Eli juuri sellaiset henkilöt kuin tämän keskustelun alullepanija, joka vaatii kaikkia ajamaan suurinta sallittua nopeutta.

Tälläiset henkilöt ajavat usein sekä taitoihinsa että olosuhteisiin nähden liian lujaa, mikä juuri aiheuttaa kerrotun kaltaisia ketjukolareita.

Siinä vaiheessa kun tilanteeseen on tultu liian lujaa ei fysiikan laeista johtuen auto yksinkertaisesti voi pysähtyä riittävän ajoissa. Nykyään ABS- jarrut ovat poistaneet sen pienenkin eron, mitä eri kuljettajien välillä on saattanut olla.

Ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään näkyvissä olevan ajoradan osuudella. Tästä päätellen kaikilta, joilla oli nokka rutussa olisi syytä ottaa ajolupa pois ja laittaa takaisin autokouluun opettelemaan oikeaa tilanne nopeutta.

Ps. "Toinen mies" nimimerkissä ei tarkoita, että kävisin viilaamassa naapurin rouvaa.

• kirijoitustato
        karzan kirjoitti:

Hei

mitä väliä keskustolussa on piienillä kirjootusvirheillä, kunhan surin osa ymmärää kirjotuksen siSällön. Viralliset asiakirjat ovat oma lukunsa, samoin kuin yriitys toiminnassa on toisinaan syytä osoottaaA OSAavansa myös kirjoittaa.

en ole koskaan ymmärtänyt aidinkielen opettajia, (eivätkä kyllä hekään minua)), enkä odota, Että hyväksytte näkemykseni sellaasenaan, muta mielestäni kuitenkin keskustelu on tärkeintä, Aatelkaapas miltä tuntuu jostain lukihäriöisestä, kun aina joku muu toinen pilkun n... mollaamassa kirjoitus taitoa.

Valitettavasti nyt ei ollut aikaa tehdä ihan kaikkia mahdollisia kirjoitus virheitä.

En haluaisi pilata iloanne, mutta antakaa tekin ihmisten kirjoittaa rauhassa haluumallaan tavalla.
        Eli anteeksi jos en nyt osannut olla oikein rakentava.

• karzan
        kirijoitustato kirjoitti:

Hei

mitä väliä keskustolussa on piienillä kirjootusvirheillä, kunhan surin osa ymmärää kirjotuksen siSällön. Viralliset asiakirjat ovat oma lukunsa, samoin kuin yriitys toiminnassa on toisinaan syytä osoottaaA OSAavansa myös kirjoittaa.

en ole koskaan ymmärtänyt aidinkielen opettajia, (eivätkä kyllä hekään minua)), enkä odota, Että hyväksytte näkemykseni sellaasenaan, muta mielestäni kuitenkin keskustelu on tärkeintä, Aatelkaapas miltä tuntuu jostain lukihäriöisestä, kun aina joku muu toinen pilkun n... mollaamassa kirjoitus taitoa.

Valitettavasti nyt ei ollut aikaa tehdä ihan kaikkia mahdollisia kirjoitus virheitä.

En haluaisi pilata iloanne, mutta antakaa tekin ihmisten kirjoittaa rauhassa haluumallaan tavalla.
        Eli anteeksi jos en nyt osannut olla oikein rakentava.

Yes, "osaan nääs kieliäkin", vinkki englannin opeille. Osuitpas naulankantaan. Kiitos kommentistasi. Tosin onhan se kiva kun jonkun päivän saa pilattua jo sillä että kirjoittaa niinkuin halua, toivottavasti soturin yöunetkin menee tämän myötä. TV.Lonlly ride

• tulisoturitar
        karzan kirjoitti:

Yes, "osaan nääs kieliäkin", vinkki englannin opeille. Osuitpas naulankantaan. Kiitos kommentistasi. Tosin onhan se kiva kun jonkun päivän saa pilattua jo sillä että kirjoittaa niinkuin halua, toivottavasti soturin yöunetkin menee tämän myötä. TV.Lonlly ride

Mtuta ttaivvtotoasi tuo paaratna täedin jo vmaliksii yiisulura eaojgnne.

Arvatkaa kuinka rasittavaa on yrittää lukea tällaista tekstiä vain sen takia että lähettäjä ei ole vaivautunut pikaisesti oikolukemaan tekstiään ennen sen lähetä viesti-nappulan painamista?

Täydellistä kielenkäyttöä en peräänkuuluta mutta jos haluaa antaa itsestään edes jotakuinkin älyllisen kuvan niin kannattaisi oikolukea se teksti kertaalleen läpi ja korjata ne pahimmat kirjoitusvirheet(varsinkin lyhyessä viestissä). Tai sitten vaihtoehtoisesti ilmaista se että on lukihäiriöinen jos sellainen on.

• karzan
        tulisoturitar kirjoitti:

Mtuta ttaivvtotoasi tuo paaratna täedin jo vmaliksii yiisulura eaojgnne.

Arvatkaa kuinka rasittavaa on yrittää lukea tällaista tekstiä vain sen takia että lähettäjä ei ole vaivautunut pikaisesti oikolukemaan tekstiään ennen sen lähetä viesti-nappulan painamista?

Täydellistä kielenkäyttöä en peräänkuuluta mutta jos haluaa antaa itsestään edes jotakuinkin älyllisen kuvan niin kannattaisi oikolukea se teksti kertaalleen läpi ja korjata ne pahimmat kirjoitusvirheet(varsinkin lyhyessä viestissä). Tai sitten vaihtoehtoisesti ilmaista se että on lukihäiriöinen jos sellainen on.

Joo ymmärrän yskän! Okeassa olet en mä nyt niin kauheen tosissaan ollut, hauskaa kevättä vaan. ;)

• sama
        Tanevaan kirjoitti:

Ohittamisesta ottaa kuitenkin vastuun ohittaja?
        Ennen tieliikenne laki ainakin sanoi ,että ohitettavan on tehtävä kaikkensa ,että ohitus voisi tapahtua turvallisesti.

Siis: vastuun ottaa ohittaja, tottakai ohitettavan on helpotettava ohitusta mahdollisuuksien mukaan, mutta siitä lähteetkö ohittamaan, ottaa vastuun ohittaja. Onhan niitä hulluja jotka kiilaavat tai kiihdyttävät kun toinen ohittaa, mutta silloin ohitus on oman ja muidenkin turvallisuuden vuoksi keskeytettävä. Eli vastuu ohituksesta edelleen ohittajalla. Selkiskös?

• tulisoturitar
        karzan kirjoitti:

Joo ymmärrän yskän! Okeassa olet en mä nyt niin kauheen tosissaan ollut, hauskaa kevättä vaan. ;)

Hauskaa kevättä sinnekin.
        En minäkään normaalisti kamalasti herneitä vedä nenään kirjoitusvirheistä. Toisinaan vaan pakko huomauttaa pahemman kerran kun joku yrittää päteä ja vaikuttaa kovinkin fiksulta ja filmaattiselta ja ulosanti sitten on mitä on. :)

• tartartar
        tulisoturitar kirjoitti:

Hauskaa kevättä sinnekin.
        En minäkään normaalisti kamalasti herneitä vedä nenään kirjoitusvirheistä. Toisinaan vaan pakko huomauttaa pahemman kerran kun joku yrittää päteä ja vaikuttaa kovinkin fiksulta ja filmaattiselta ja ulosanti sitten on mitä on. :)

Mua taas ärsyttää jotkut naispuoliset nimimerkit, joissa on tuo -tar-pääte, jolla halutaan viestittää, että nimimerkin takaa löytyy nainen. Hillitöntä sukupuoliroolin korostusta ja aivan turhaan.

• tulisoturitar
        tartartar kirjoitti:

Mua taas ärsyttää jotkut naispuoliset nimimerkit, joissa on tuo -tar-pääte, jolla halutaan viestittää, että nimimerkin takaa löytyy nainen. Hillitöntä sukupuoliroolin korostusta ja aivan turhaan.

Se on ikävää.

Ikävää on myös se että jos en sitä päätettä nimimerkkiini sisällytä niin kaikki luulevat minua mieheksi(usko pois - sen jälkeen kun puolenkymmentä saman sukupuolen edustajaa(itsesi kanssa siis) on yrittänyt iskeä sinua sen takia että nimimerkistä ei käy sukupuoli ilmi se alkaa ottaa pannuun todenteolla...).
        Ja lopuksi vielä mainittakoon että jos tuntisit minua tippaakaan niin tietäisit että minä jos kuka en korosta sukupuoltani. Ystäväporukan suosikkivitsi taitaakin olla että minä olen se porukan "mies".

Kun nyt ajattelee niin moni asia on ikävää. :)

• lukija1000
        paremmin tietävä kirjoitti:

että näin...

kolarit aiheutti jumiutuneet rekat???
        eikö ne rekat olleet paikoillaan kolarin sattuessa?

• Juntti
        tulisoturitar kirjoitti:

Totta puhut, että hesan kolari olisi voitu välttää pienemmillä nopeuksilla. Mutta ei teidän naisten silti tarvitsisi 65km/h ajaa hyvissä olosuhteissa 80 alueella !

• näinkö on
        mies kirjoitti:

ai että nainen. Peräänajaja aiheutti kolarin... sorbba vaan... ja oli muuten mies!!!!!

• tulisoturitar
        Juntti kirjoitti:

Totta puhut, että hesan kolari olisi voitu välttää pienemmillä nopeuksilla. Mutta ei teidän naisten silti tarvitsisi 65km/h ajaa hyvissä olosuhteissa 80 alueella !

Mutta mieluummin muutamaa kilometriä alle kuin yli sen nopeusrajoituksen. Itse en luota mihinkään mittarivirheisiin(ajan siis tarkalleen sen mukaan mitä mittari näyttää - en enemmälti ali enkä ainakaan yli) vaikka olisi hyväkin keli - jos opettelee ajamaan ylinopeutta hyvällä kelillä niin helposti sitä sitten menee liian kovaa huonoillakin keleillä.

• typeriä

Väitteitä tänään täällä :)

• Totuuden torvi

Aika paljon paremmin keskiverto suomalainen nainen ajaa kuin helsinkiläinen mies.

• yllättävä kommentti.

Kylläpä hyvän heitit, ainakin itse olet sitä mieltä.
        Kiitos, ihan kun emme olisi jo lähipäivinä täällä lukeneet Helsinkiläisten ajotaidoista..

Yksinkertaiset maalaiset ei vain tajua mikä tilanne täällä oli, ja siksi uskovat että se johtuu heikosta ajotaidosta...

Haistakaa pitkä v....u älyvapaat idiootit jotka eivät osaa ymmärtää yksinkertaisia asioita!

• Plääh!!!
        yllättävä kommentti. kirjoitti:

Kiitos, ihan kun emme olisi jo lähipäivinä täällä lukeneet Helsinkiläisten ajotaidoista..

Yksinkertaiset maalaiset ei vain tajua mikä tilanne täällä oli, ja siksi uskovat että se johtuu heikosta ajotaidosta...

Haistakaa pitkä v....u älyvapaat idiootit jotka eivät osaa ymmärtää yksinkertaisia asioita!

=D Voi jestas!!! No täällä "maalla" on totuttu siihen että joskus saattaa olla "hieman" liukasta... ei ole sitä suolaa joka mutkaan ripoteltu.
        Siitä johtuen täällä myös taatusti ajetaan enemmän liukkailla, joka johtaa siihen suurempaan "taitavuuteen" liukkaalla ajettaessa..

Joten haista itse.. =D

• warre

naiset kun vaan ei osaa ajaa, siis poikeuksia on , mutta pääsäntöisesti ajavat alle sallitun nopeuden, ja hidastelulla aiheutaa vaara tilanteita, jos ohi yritää ja nainen huomaa sen niin pahimmassa tapauksessa silloin lisää vauhtia,
        lasten vaunut on on ainut ajopeli mihin niiden kyvyt just ja just riitää, ja niitäkin ne kolaroi
        autojen alle silloin tällöin,
        pysysivät keittiössä vaan,

• hohoho
        warre kirjoitti:

naiset kun vaan ei osaa ajaa, siis poikeuksia on , mutta pääsäntöisesti ajavat alle sallitun nopeuden, ja hidastelulla aiheutaa vaara tilanteita, jos ohi yritää ja nainen huomaa sen niin pahimmassa tapauksessa silloin lisää vauhtia,
        lasten vaunut on on ainut ajopeli mihin niiden kyvyt just ja just riitää, ja niitäkin ne kolaroi
        autojen alle silloin tällöin,
        pysysivät keittiössä vaan,

Sinun kykysi eivät riitä edes oikeinkirjoitukseen, joten miksi teitä miehiä otetaan edes kouluun? Ette kuitenkaan opi siellä mitään. Pysykää kotona vain ja jättäkää koulutus fiksummillenne.

• ajappa

helsingin liikenteessä päivä,niin opit varmasti paljon uutta asiaa ja liikennekäyttäytymistä.
        kehä 1 sisäpuolella kolarit jäisi puoleen,jos turistit pysyisivät sieltä poissa. se kolarisuma oli kehä 3,ja sisäänajoväylät,siis työhöntulijoita lähes kaikki.
        terv: rekkakuski tampereelta.

• tikka

jouduin alkutalvesta pyörähtään pääkaupunkiseudulla. takaisin palatessa oli se talven ensimmäinen myräkkä. ja kyllä pelotti. autoilijat koohottivat kuin kesäkelillä, autoja oli pientareet pullollaan. samanmoinen keli oli männäviikolla, paitsi ajankohta oli aamu, jolloin väkeä on vielä enemmän liikkeellä ja kaikillä hirveä kiire. että se siitä tilanteesta.

• ale

Opetelkaa helsinkiläiset ajamaan...Eipä täällä päin tuommosia satu kun osataan ajaa mullakin kun sulalla tiellä.Hyvää ajotaitoa on myös se että jos on liukas keli niin ei aja toisen puskuris kiinni ja säätelee noputensa kelin mukaan.Ette vaan hesas taida tämmöstä tajuta.Turha keliä syytellä.

• warre
        hohoho kirjoitti:

Sinun kykysi eivät riitä edes oikeinkirjoitukseen, joten miksi teitä miehiä otetaan edes kouluun? Ette kuitenkaan opi siellä mitään. Pysykää kotona vain ja jättäkää koulutus fiksummillenne.

antagligen för att jag är svensk , om du utgår från det så skriver jag rätt bra finska,
        de är ju bara så at brudar tar åt sig som fan,
        när dom blir kritiserade,och du är ju ta mej fan ingen undantag jävlä kossa,ta dej i häcken,
        fakta är ju att ni kan inte köra bil,
        köket är enda stället ni bör vara,,

• olli
        ale kirjoitti:

Opetelkaa helsinkiläiset ajamaan...Eipä täällä päin tuommosia satu kun osataan ajaa mullakin kun sulalla tiellä.Hyvää ajotaitoa on myös se että jos on liukas keli niin ei aja toisen puskuris kiinni ja säätelee noputensa kelin mukaan.Ette vaan hesas taida tämmöstä tajuta.Turha keliä syytellä.

näin on, täällä keski-suomessa on harva se päivä nollanäkyvyyden kelit. autot pysyy kummasti tiellä, myös naisautoilijat.

• hohoho
        warre kirjoitti:

antagligen för att jag är svensk , om du utgår från det så skriver jag rätt bra finska,
        de är ju bara så at brudar tar åt sig som fan,
        när dom blir kritiserade,och du är ju ta mej fan ingen undantag jävlä kossa,ta dej i häcken,
        fakta är ju att ni kan inte köra bil,
        köket är enda stället ni bör vara,,

Miksi otit heti itseesi kun sinua vähän kritisoitiin? Edelleen: pysy kotona, äläkä kirjoita minkäänkielisiä julkisia mielipiteitä, sillä sinä et osaa kirjoittaa, et edes ruotsiksi.

• Stadilainen
        olli kirjoitti:

näin on, täällä keski-suomessa on harva se päivä nollanäkyvyyden kelit. autot pysyy kummasti tiellä, myös naisautoilijat.

Lopettakaa jo tuo lapsellinen helsinkiläisten haukkuminen, ihan kuin tietä riivaisi joku muu asia kun nyt jakstatte päivästä toiseen hehkuttaa moisesta asiasta !!!!

• karzan
        Stadilainen kirjoitti:

Lopettakaa jo tuo lapsellinen helsinkiläisten haukkuminen, ihan kuin tietä riivaisi joku muu asia kun nyt jakstatte päivästä toiseen hehkuttaa moisesta asiasta !!!!

Kyllä stadilaisten omahyväisyys sen kestää että niitä mollataan. Kuuntelin tässä viimeviikolla yhden n.50 kurpan(naisen) puhuvan täällä maalla ystävilleen, kaupan ovista sisään mennessään, on se kumma täällä maalla ihmiset eivät osaa aja parkkiruutuun vaan jättävät autojenväliin jopa ylimääräistä hukkatilaa. Siis älä jätä autojen väliin yli 10cm STADISSA. Ajelkaa helsingissä niinkuin haluatte mutta älkää yrittäkö opettaa meille junteille "suurkaupungin" tyyliä.

• Stadilainen
        karzan kirjoitti:

Kyllä stadilaisten omahyväisyys sen kestää että niitä mollataan. Kuuntelin tässä viimeviikolla yhden n.50 kurpan(naisen) puhuvan täällä maalla ystävilleen, kaupan ovista sisään mennessään, on se kumma täällä maalla ihmiset eivät osaa aja parkkiruutuun vaan jättävät autojenväliin jopa ylimääräistä hukkatilaa. Siis älä jätä autojen väliin yli 10cm STADISSA. Ajelkaa helsingissä niinkuin haluatte mutta älkää yrittäkö opettaa meille junteille "suurkaupungin" tyyliä.

Taisit kusettaa koko jutun.
        Ja tottahan se nainen puhuu JOS puhuu..

• Nimetön
        Stadilainen kirjoitti:

Kyllä ku lukee eräiden niin käsittämättömän typeriä kommentteja (yleensä he ovat juuri pääkaupunkiseudun kakaroita), niin olen iloinen että en siellä ole kasvanut. Ja voivoi miten tämäkin keskustelu saadaan pilattua noilla tyhjästä lässyttämisillä. Itseasiassa jo keskustelun aloittajan kommentti oli aika asiaton. Paljonkohan on tämänkin foorumin keski-ikä? :) 16?

• törttöilyt

Niin se nyt vaan on, että ei sielä osata ajaa liukkaalla ! Pääkaupunkiseudulle ajokortin ikärajaksi 25v ja ajotutkinto joka vuodelle. Koko kansa maksaa taas hesalasiten mokia vakuutusmaksuissa !

Hyvä kuljettaja selviää sellaisesta tilanteesta johon taitava ei edes joudu.

• Järki käteen
        Plääh!!! kirjoitti:

=D Voi jestas!!! No täällä "maalla" on totuttu siihen että joskus saattaa olla "hieman" liukasta... ei ole sitä suolaa joka mutkaan ripoteltu.
        Siitä johtuen täällä myös taatusti ajetaan enemmän liukkailla, joka johtaa siihen suurempaan "taitavuuteen" liukkaalla ajettaessa..

Joten haista itse.. =D

Olipa hauska väite, ainakin Länsi-Suomessa vieraillessani ovat tulleet tutuksi a) älyttömät ylinopeudet b) alaikäiset ratissa c) kaikenikäiset kännissä ratissa d) turhan rallin ajaminen eikä liikennesääntöjä noudateta. Paikallista lehteä lukiessa uutisissa oli "mies puhalsi 2 promillea ratissa" "alaikäinen ajoi ojaan kaverit kyydissä" "jäi kiinni törkeästä ylinopeudesta" yms. Paikalliset uutiset tosiaankin olivat 85% huonosta ajotaidosta todiste. Eikä aleta mukisemaan siellä "no ehkä se on siellä Länsi-Suomessa.." ollaan maalla, valvonta ole tarpeeksi tiukkaa kun montaa eri aluetta valvoo 2 partiota eikä muuta tekemistä löydy joten riehutaan ratissa niin paljon kuin sielu sietää. Mietipä vähän mitä huumorijuttuja lauot.

• nainen

Älähän hyvä poika yleistä.
      Tiedän mittarini virhemarginaalin, eikä tapana ole jäädä jalkoihin sen paremmin rampeilla kuin kiertoliittymistä poistuttaessakaan.
      En kuitenkaan ala "opettamaan" ketään, vaikka tiedänkin, että ohittava ajaa oikein reilusti ylinopeutta - se vaan ei ole minun asiani.

Minua taas naurattaa valoissa viereisellä kaistalla nuoret miehet. Kun he näkevät minut, aikuinen naisen, heillä jalat alkavat vaeltaa jarrun ja kaasun väliä, auto nykii kuin hikkatautinen - sitten kun valot vaihtuvat he jäävät kuin tikku P****aan. Jalka ilmeisesti väärällä hetkellä jarrulla:DD

Niin ja autoni on Vectra, kakslitranen CD sport. En edes tykkää ihan pienistä autoista.

Enkä ollenkaan ymmärrä sitä, että usein perheessä mies ajaa lyhyttä työmatkaa perheen ykkösautolla, joka on isohko. Nainen taas kuljettaa pienellä lypsyjakkaran kokoisella himmelillä lapsia hoitoon. Kai se nyt mies vois yksinään ajaa sillä himmelillä ja nainen voisi kuljettaa lapsia autolla, jossa on vähän enenmmän tilaa jos joku alkaa sisälle pyrkimään.

Ainiin, parkkeeratakin osaan, aivan sama, pitääkö mahtua talliin tai taskuun. Mieluiten muuten pistän auton parkkiin perä edellä.

Mutta todella, naiset harvemmin kaahailevat, ehkä se johtuu siitä, että nainen luonnostaan suojelee elämää. Naiset eivät tarvitse autoa minkään jatkeeksi.

• naurua

Pöljä ämmä yrittää provota.
        Mistä noita sikiää.
        Ämmät ei ymmärrä nauttia autoista,hienot autot ovat elämänsuola ja ne menee naistenki edelle tärkeysjärjestyksessä.
        Ämmillä on meikit pillunjatke.
        Älä provoa vanhapiika.

• Pelkääjän paikka

Mikä hitto nykytyttöjä vaivaa? Käyttäytyvät kuin mitkäkin urokset! Viime kesänä kaverin 18-vuotias tytär heitti miesporukkamme mökille, kun olimme kaikki itse liian kännissä ajamaan.

Voi jumahelvetti, mitä kyytiä tyttö antoi! Alla oli vanha natiseva Sierra Cosworth ja keskinopeus valtatien iltahämärässä 200 km/h! Lukemattomia ohituksia, hirveää menoa! Kaveri nauroi takapenkiltä, että onpas tyttö tullut isäänsä. No hän on itsekin hullu kuski. Pelkääjän paikalla ei naurattanut, pää selvisi äkkiä. Oma nopeusennätykseni kun on 130 km/h.

Mikä näitä pimuja vaivaa? Eletään kuin kovat jätkät, ajetaan kuin mielipuolet, treenataan nyrkkeilyä ja bodausta, käydään intti jne. Miten Tapani Kansa laulaakaan: Tulkaa tytöt takaisin ja olkaa niinkuin ennenkin.

• Yksvaantäältäjostain
        Pelkääjän paikka kirjoitti:

Mikä hitto nykytyttöjä vaivaa? Käyttäytyvät kuin mitkäkin urokset! Viime kesänä kaverin 18-vuotias tytär heitti miesporukkamme mökille, kun olimme kaikki itse liian kännissä ajamaan.

Voi jumahelvetti, mitä kyytiä tyttö antoi! Alla oli vanha natiseva Sierra Cosworth ja keskinopeus valtatien iltahämärässä 200 km/h! Lukemattomia ohituksia, hirveää menoa! Kaveri nauroi takapenkiltä, että onpas tyttö tullut isäänsä. No hän on itsekin hullu kuski. Pelkääjän paikalla ei naurattanut, pää selvisi äkkiä. Oma nopeusennätykseni kun on 130 km/h.

Mikä näitä pimuja vaivaa? Eletään kuin kovat jätkät, ajetaan kuin mielipuolet, treenataan nyrkkeilyä ja bodausta, käydään intti jne. Miten Tapani Kansa laulaakaan: Tulkaa tytöt takaisin ja olkaa niinkuin ennenkin.

Kiihtyykö semmoinen vanha peltikasa edes tuollaisiin lukemiin? Taisit olla todella kännissä ;)

• bubu
        Pelkääjän paikka kirjoitti:

..joku mies oli sille joskus valittanut että naiset ei osaa ajaa tai että naiset ajaa liian hiljaa..päätti näyttää pojille että kyllä osaa tytötkin jos vain haluavat :-)

Miehet ei ole sitten mihinkään tyytyväisiä!

• yrjö

naiset harvemmin kaahavat ?
        no ainakin eivät tajua tekavänsä sitä...
        miltäs kuulostaa tällänen eli tässä kerholaisten joku hellanlettas mamma ajaa joka perkeleen kerta 50 alueella 70:ä sitten päästään 60 alueelle niin ollaan jo 80:ssä ja sitten kun päästään 80 alueelle niin mennään 110:tä...eikä siinä vielä kaikki aina niin helvetin kiire ja sitten ollaan hakemassa kyseiselle paikalle alempia rajoituksia ja töyssyjä sitten itse ei välitetä paskaakaan..
        sitten kauhistellaan kun nuoremmat ajaa reipaasti eli samaa vahtia.......onko näin sanotusti malka omassa vitussa

• Spooli

Tuntuis että suurimmalta osalta puuttuu juuri se suvaitsevaisuus liikenteessä ainakin mitä näihin,osittain joidenki osalta lapsellisiinkin viestiehin tulee.Annetaanko kaikkien ajaa ihan sitä nopeutta mitä haluavat"taitojensa ja luulojensa rajoissa"mutta huomioidaan puolin ja toisin nopeus erot ,hitaammin ajavat seuraavat peilejä ja antavat vaikka tilaa välillä ja "kaahaajat"seuraavat turvallisen paikan ohituksilleen. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ,jätetään kyläpoliisimaiset tuijotukset,perseessäroikkumiset,ohituksenestämiset ja muut hölmöydet pois, otetaan hiukka lisää aikaa matkaan tai rauhassa myöhästytään minkä myöhästytään.Koska kuitenkin meitä on siellä vanhoja, naisia ,miehiä ,nuoria ja MESTAREITA.
        Suvaitsevuus siis on avainsana sen lisäksi että IHMINEN ON KUITENKIN LUOTU VAIN KÄVELYNOPEUDELLE kehityksen tuloksena on vain ajauduttu tähän tilanteeseen.(narisioille ja äidinkielen opettajille anteeksi mahdolliset kirjoitus virheet) T:yli 1 000 000 km takana mutta ei mestari.

• Heikki Huuli

Oletko mahdollisesti nimimerkki Tiina33 turkujippiissä?

• sinivilkku
        Heikki Huuli kirjoitti:

Oletko mahdollisesti nimimerkki Tiina33 turkujippiissä?

Heh, siis kirjoitin alkuun nimimerkillä nainen, mutta sitten alkoi "naisia" olla isolla ja pienellä ja vaikka miten kirjoitettuna. Päätin sitten rekisteröityä, että saan pitää nimimerkkini yksin:)
        Mutta tosiaan, en ole sama "tapaus".

• Hartikainen

Jaaha, piti sitten valita nimimerkiksi Harski, kun Härski oli jo varattu? Olen kohtalotoverisi, ehkä jopa sukulaisesi.

• mongo mögö mögö kähönen

Naiset ovat parhaita kuskeja, ajavat varovasti ja ovat kohteliaita.

• Milla

Ei tunnu paljon vaikuttavan,vaikka nainen ajaiskin nopeusrajoitusten mukaan ja vaikkapa jonkun verran ylikin sallitun nopeuden.Joidenkin miesten on vaan PAKKO päästä ohi kun huomaavat,että on nainen ratissa.Tuollaisia kusipäitä on todella paljon,taidat itsekin kuulua siihen sarjaan.Sitten vielä kehdataan tulla tänne valittamaan naisten "ajotaidottomuudesta".

• Harski

Jos luet tarkkaan tekstin niin puhuin "useimmat naiset". Tunnen kyllä parikin naista jotka ajavat tosi hyvin.En ole koskaan ohittanut vain sen takia että kuski on nainen. Jostain syystä on vain niin että naiset usein ajavat 5-10 km/h alle muun liikennevirran ja auton käsittely esim.parkkihalleissa on kankeaa.Sinä olet ilmeisesti unohtanut ottaa sen rauhoittavan pillerisi kun jutut menee linjalle pässi,kusipää jne.Pysytään asialinjalla.

• ajan paljon

Olen nainen joka työkseni ajan autoa. Annan aina jalankulkijan mennä tien yli ennenkuin ajan. hymyjä saan vaikken olisikaan aina oikeassa.

• MIES

NAINEN RATISSA = AUTO ILMAN KULJETTAJAA !!

• MAUKKA

Älkää hyvät miehet haukkuko naisia.
        He ajavat liikennesääntöjen mukaan(tosin meissä jokaisessa poikkeaviakin löytyy)Minä ainakin ihailen naisten ajotapaa.He ajavat tosi hyvin.
        Ja rauhallisella ajotavalla (ilmainen neuvo )
        säästät muutaman litran sitä menovettäkin.
        HAUSKAA PÄÄSIÄISTÄ.

• Nainen

Turhaa yleistysta viesteissa.On kuskeja,ja on kuskeja.Mulle sattui,et yksi mersu kuski tuli niin ilkeasti eteen stop merkin takaa,mutta silti en viitsi yleistaa.Ei jokainen nuori rikas mersu kuski ajele kuin mieli puoli,vai mita?

• Nainen

Turhaa yleistysta viesteissa.On kuskeja,ja on kuskeja.Mulle sattui,et yksi mersu kuski tuli niin ilkeasti eteen stop merkin takaa,mutta silti en viitsi yleistaa.Ei jokainen nuori rikas mersu kuski ajele kuin mieli puoli,vai mita?

• Kuulkaapas

Se on jännä juttu että aina jos keskustelun aiheena on ajotaidottomuus tai jotain sellaista, niin aina naiskuskit sanotaan ensimmäisenä ajotaidottomiksi. Se on mielestäni väärin, koska ei naiset ole sen huonompia kuskeja kun me miehetkään. Jos ihmiselle on ajokortti myönnetty niin ei silloin voi olla ajotaidoton. Pikemminkin parempi keskustelun aihe olisi ollut "Ketkä noudattavat tarkasti liikennesääntöjä ja ketkä ei." Ja sille joka repi peliverkkarinsa ja haistatti pitkät "maalais junteilla", niin sulle voin sanoa ettei se ajotyyli täällä "maalla" hirveesti eroa siitä eteläsuomen meinigistä. Täällä nuo lumet vaan pysyy maassa pitempään kuin siellä etelän "helteessä". Ain't what you do, it's how you do!

• Harski

Se että on myönnetty ajokortti ei tee autoilijaa automaattisesti hyväksi ratinvääntäjäksi. Eikä se että ajaa 5-10 km/h alle muun liikennevirran tee naisista tarkasti liikennesääntöjä noudattavia ja muita kaahareiksi. Jos olet hiukankaan seurannut naisten ja miesten välistä teknistä ajotaitoa niin kyllä sinun täytyy myöntää että eroja löytyy. Kysy miltä tahansa autokoulunopettajalta asiasta.

• Mies72

Naiset eivät taidoiltaan pärjää miehille. Mutta naiset ajavat taitoihinsa nähden paremmin kuin miehet. Esim. 18-25 -vuotiaat miehet ajavat usein täysin vailla järkeä ja vastuuntuntoa!
      Olen täysin kyllästynyt noihin koirankopin kokoisiin (esim Honda Type-Rä) hurjasteluautoihin, joissa lippispäinen ikiteini yrittää liiskata maallisen tomumajansa lähimpään esteeseen. Tosin lisääntyvä liikenneriski on isolla maasturilla ajava äkkirikas nainen, jolla noussut pissa päähän.

• bubu

Kyllä se on niin, että miehet aiheuttavat rutkasti enemmän vaaratilanteita liikenteessä. Käsite "turvaväli" on heille jotenkin mahdotonta ymmärtää. Samoin vilkun käyttö on vaikeaa miehille. Usein sitä ei näytetä ollenkaan, tai sitten vilautetaan nopeasti vasta kun ollaan kääntymässä (mitä ihmeen hyötyä siitä silloin on?) Tämä lienee miehen logiikkaa.

• Imelda

Olen AIVAN samaa mieltä ja ihmettelen samaa asiaa vaikka olen myös itsekkin nainen, mutta en osaa ajatella kuin naiset (ja nyt varmaan ajattelette että olen "lepakko" - kauhea pettymys - en ole!) ja en aja kuin naiset. Naiskuskit näkee kyllä jo hyvin kaukaa ajotyylistä, IIK!

• Taksinkuljettaja Lahdesta

Naiset eivät esim. kaupunki-ajossa osaa ajaa ollenkaan. Liikene saattaa seistä "pidemmän aikaa" kun joku nainen joka luulee vielä olevan teini-iässä, laittaa hiuksiaan taustapeiliin katsellessa. Siis kammatkaa hiuksenne kotona ja opetelkaa käyttämään kytkintä ja kaasua oikein .. naisten autot eivät jarruja tarvitsisikaan sillä he ajavat aina alle määrätyn nopeuten. !

• Imelda

Joo näinhän se on, mutta "ÄLY HEI ÄLÄ JÄTÄ" Lahden taksisuhareita törkeemmin ajavia ei löydy varmaan kuin taksin rateista! Ja kuinka monta kertaa nämä kusipäät ovatkaan kiilanneet ja yrittäneet itsemurhaa, seisovat kuin kaupungin omistajat ajoradalla ja mitkään liikennesäännöt eivät koske kyseistä ammattikuntaa (poikkeuksia on tietysti muutama)

• Karzan

Heh heh ajan itsekin Lahdessa keskustassa päivittäin autoa Autonkuljettajana, Taksikuskit omistavat varmaan Lahden kaupungin? Järjestävät poliiseille ilmaisia ryyppyiltoja poliisejen majalla ja ovat näin ollen yleensä oikeassa kolarissa kuin kolarissa jos et sitä vedä juttuasi oikeuteen. Törkeämpiä kuljettajia saa etsiä ei esim. Linja-auton kuljettajat eivät aja niin törkeästi kuin itseään täynnä olevat TAXI kuskit. onkohan muualla maassa sama ongelma?

• on ongelma
        Karzan kirjoitti:

Heh heh ajan itsekin Lahdessa keskustassa päivittäin autoa Autonkuljettajana, Taksikuskit omistavat varmaan Lahden kaupungin? Järjestävät poliiseille ilmaisia ryyppyiltoja poliisejen majalla ja ovat näin ollen yleensä oikeassa kolarissa kuin kolarissa jos et sitä vedä juttuasi oikeuteen. Törkeämpiä kuljettajia saa etsiä ei esim. Linja-auton kuljettajat eivät aja niin törkeästi kuin itseään täynnä olevat TAXI kuskit. onkohan muualla maassa sama ongelma?

Tampereellakin. Jos yksinäinen mies yrittää saada kyydin "lennosta" ,niin se ei takuulla onnistu.keskuksen ääni ei edes valitusta kuuntele,linja katkeaa. onko näillä peliongelmaisilla tampereen taksareilla muitakin ongelmia,en tiedä,mutta luulen,että joka ukko ajaa "paskathousuissa" ryöstäjiä peläten,eivätkä sen vuoksi pysähdy esikaupunkialueella.
        aamuöisin olen kyydin kyllä saanut,ja niitä autoja ajoi aina nainen.

• isäntä
        Karzan kirjoitti:

Taksit ovat hienoja mersuja...valtion varoilla.
        Kuskit tyhmiä koulujakäymättömiä juppeja.
        Tuloksena on vaarallinen ja täysin kusipääkuski.
        Ei vaan Lahdessa vaan koko etelä-Suomessa.

• spooli
        isäntä kirjoitti:

Taksit ovat hienoja mersuja...valtion varoilla.
        Kuskit tyhmiä koulujakäymättömiä juppeja.
        Tuloksena on vaarallinen ja täysin kusipääkuski.
        Ei vaan Lahdessa vaan koko etelä-Suomessa.

Aivan kauheita ihmisiä ajaakaan eivät osaa. Juodaan pari kaljaa ja kyyti kelpaa. Tullaan kyytii ja kehutaan että hyvä kun ootte olemassa kysytään vielä että eikai tota turvavyötä tarvia kiinnittää,niin hirveitä ihmisiä eihän yöllä muutenkaan oo töissä ku huorat ja varkaat,lopetetaan taksit sillähän siitä selvitää. Kulkekoon jokainen omillaan vanhukset ja juhlakansa kun ei noita kunnon pussikuskejakaan kiinnosta ajaa keskellä yötä känni-ääliöitä.

• karzan
        spooli kirjoitti:

Aivan kauheita ihmisiä ajaakaan eivät osaa. Juodaan pari kaljaa ja kyyti kelpaa. Tullaan kyytii ja kehutaan että hyvä kun ootte olemassa kysytään vielä että eikai tota turvavyötä tarvia kiinnittää,niin hirveitä ihmisiä eihän yöllä muutenkaan oo töissä ku huorat ja varkaat,lopetetaan taksit sillähän siitä selvitää. Kulkekoon jokainen omillaan vanhukset ja juhlakansa kun ei noita kunnon pussikuskejakaan kiinnosta ajaa keskellä yötä känni-ääliöitä.

Osuiko kehut kohdallasi oikeaan? Kun noin katkeraksi heittäydyt? Ensinnäkin on todella harvinaista että soitan parin kaljan jälkeen taksia , olen ajokunnossa itsekin, heh. En kehu yleensä muita ihmisiä. Enkä varsinkaan kapitalismin huippuja jotka haluavat säilyttää alalla kommunistisen määräysvallan onko taxi järjestö joku ylijumala johon ei vapaata kilpailua voi soveltaa vaikka kaikki isännät ovat niin kapitalismin kannattajia mutta omalla kohdallaan ei käy. Ja kyllä teidän kyydissä turvavyöt tarvii niinkuin huonompienkin kuljettajien kyydissä "naiset" (alunperin siitähän keskusteltiin). Voihan joku muu tehdä virheen liikenteessä ei taksi varmaankaan? Kyllä kannatan myös taksin lopettamista nykyisessä muodossaan tulisi vapaa kilpailu. Niin totta on että yöllä on töissä vaan huorat ja "varkaat", valtion suotuisalla avustuksella.

• spooli
        karzan kirjoitti:

Osuiko kehut kohdallasi oikeaan? Kun noin katkeraksi heittäydyt? Ensinnäkin on todella harvinaista että soitan parin kaljan jälkeen taksia , olen ajokunnossa itsekin, heh. En kehu yleensä muita ihmisiä. Enkä varsinkaan kapitalismin huippuja jotka haluavat säilyttää alalla kommunistisen määräysvallan onko taxi järjestö joku ylijumala johon ei vapaata kilpailua voi soveltaa vaikka kaikki isännät ovat niin kapitalismin kannattajia mutta omalla kohdallaan ei käy. Ja kyllä teidän kyydissä turvavyöt tarvii niinkuin huonompienkin kuljettajien kyydissä "naiset" (alunperin siitähän keskusteltiin). Voihan joku muu tehdä virheen liikenteessä ei taksi varmaankaan? Kyllä kannatan myös taksin lopettamista nykyisessä muodossaan tulisi vapaa kilpailu. Niin totta on että yöllä on töissä vaan huorat ja "varkaat", valtion suotuisalla avustuksella.

Kato mallia tavaraliikenteen puolelta vapauttamisesta.Enkä pidä itteäni parhaana kuskina suinkaan niinkun useimmat täällä. Eikä kirpaissut yhtään kommentit ajan sekä taksia että tavara liikennettä ajan miten ajan enkä pidä naisia yhtään huonompana kuljettajina.

• Karzan
        spooli kirjoitti:

Kato mallia tavaraliikenteen puolelta vapauttamisesta.Enkä pidä itteäni parhaana kuskina suinkaan niinkun useimmat täällä. Eikä kirpaissut yhtään kommentit ajan sekä taksia että tavara liikennettä ajan miten ajan enkä pidä naisia yhtään huonompana kuljettajina.

Ninpä siinähän se vitsi piileekin nykyään tavaraliikenne ei kannata , kilpailua liikaa , mutta taksia ei saa kilpailuttaa kun kannattamattomassa asemassa olevat rahtiliikenteen innokkaat kuljettajat tekevät jopa yhteensä yli 24h työpäiviä. ja ajavat vitun hyvin. Kaikissa oloissa. ja isännät vetää hyvät liksat... onnea

• Taksinkuljettaja Lahdesta
        Karzan kirjoitti:

Se miten me ajamme liikenteessä, ja omistamme esim lahdenkadulta oman ajoväylämme.. ei ole tarkoitettu muille kuin taxeille ja linja-autoille. Mutta asiaan, kukaan ei pysty sitä muuttamaan kuinka lahden taksit, tai muut suomen taksit ajavat. poliisit katsovat meitä läpi sormien, esim. ajoin vesijärven katua 70 km/h aamuyöstä, ja raja on tietenkin kaupunki alue raja. Kun poliisi trion kulmalla väläytti punaista valoaan, pysähdyttävä oli ja sain sakkona "Niitä kyytejä tulee ja menee, mutta henkiä on vain yksi, jos ensi kerral noudatat nopeus rajoitusta" Terv. Lahti Taxi nro. **

• Taksinkuljettaja lahdesta
        Karzan kirjoitti:

Lahdessa naistaxi kuskit ja miehet ovat täysin tasavertoisia.. on jopa mahdollista että naiset vetävät parempaa tiliä kuin mies kuljettajat..
        Ja siitä vielä että taksit ovat kouluttamattomia juppeja ei pidä paikkaansa.. Vanhat jäärät isännät voivat sitä olla mutta nuoret kuljettajat jotka ajavat taksia opiskelun ohella eivät sitä ole.. Ja nykyisin ei taksiin enää huono-paperisia kuljettajia oteta.. taxeja pidetään vähä tuloisina jäärinä mutta sitäkään he eivät ole.. ottakaa kantaa olkaa hyvät !

• karzan
        Taksinkuljettaja lahdesta kirjoitti:

Lahdessa naistaxi kuskit ja miehet ovat täysin tasavertoisia.. on jopa mahdollista että naiset vetävät parempaa tiliä kuin mies kuljettajat..
        Ja siitä vielä että taksit ovat kouluttamattomia juppeja ei pidä paikkaansa.. Vanhat jäärät isännät voivat sitä olla mutta nuoret kuljettajat jotka ajavat taksia opiskelun ohella eivät sitä ole.. Ja nykyisin ei taksiin enää huono-paperisia kuljettajia oteta.. taxeja pidetään vähä tuloisina jäärinä mutta sitäkään he eivät ole.. ottakaa kantaa olkaa hyvät !

Joo en mä mistään palkasta ole mitään sanonut, ei rehellisellä työllä Suomessa rikastu.

• ASENNEVAMMAISIA
        Imelda kirjoitti:

Joo näinhän se on, mutta "ÄLY HEI ÄLÄ JÄTÄ" Lahden taksisuhareita törkeemmin ajavia ei löydy varmaan kuin taksin rateista! Ja kuinka monta kertaa nämä kusipäät ovatkaan kiilanneet ja yrittäneet itsemurhaa, seisovat kuin kaupungin omistajat ajoradalla ja mitkään liikennesäännöt eivät koske kyseistä ammattikuntaa (poikkeuksia on tietysti muutama)

Ainakin pääkaupunkiseudun takskuskit käyttäytyvät liikenteessä törkeästi. Mitä tätä ammattikuntaa vaivaa ? Sen huomaa sekä jalankulkijana että autoilijana. Ei näytetä vilkkua,ajetaan törkeää ylinopeutta, kiilataan, puhumattakaan että annetaan tietä jalankulkijalle jne. Ylimielistä porukkaa, onko hienolla autolla jotain tekemistä tämän asennevamman kanssa ? Veroedut pois.

• että

Naisilla on huonompi motoriikka tämmöisissä asioissa, ei siinä sen kummempaa. En nyt mitenkään mollaa naisia, mutta niin se vaan on. Ei kaikessa voi olla hyvä ja toki miehilläkin on heikkoutensa.

• Karzan

Tunnustan heikkouteni ovat aina olleet naiset.

• Olli
        Karzan kirjoitti:

Tunnustan heikkouteni ovat aina olleet naiset.

Hei, olen kahden pienen tyttölapsen isä vm.75 ja esittäisin yhden kysymyksen varsinkin "keski-ikäisille" naisille.

Kysymys koskee parkkeeraamista. Myönnän kyllä olevani järjetön autofriikki ja välillä toi kiillotus ja lanssaus menee vaimonkin ohi, mutta,mutta itse asiaan !!

Miksi Markettien parkkipaikalla pitää yleensä naisten parkkeerata se oma kauppakassi siihen viereiseen ruutuun ihan melkein kiinni, vaikka olisin ajanut oman autoni tyhjään kohtaan parkkialuetta ??
        On meinaan ikävä laittaa muksuja turvaistuimiin takapenkille kun ei saa ovea/ovia tarpeeksi auki!! Miksi siihen viereen pitää parkkeerata vaikka koko muu piha olisi lähes tyhjä ??
        Bonuksena en myöskään kaipaa niitä ovella tehtyjä klommoja oman koslani kylkeen . . .

Hyvää Pääsiäistä vaan kaikille !!

• nainen
        Olli kirjoitti:

Hei, olen kahden pienen tyttölapsen isä vm.75 ja esittäisin yhden kysymyksen varsinkin "keski-ikäisille" naisille.

Kysymys koskee parkkeeraamista. Myönnän kyllä olevani järjetön autofriikki ja välillä toi kiillotus ja lanssaus menee vaimonkin ohi, mutta,mutta itse asiaan !!

Miksi Markettien parkkipaikalla pitää yleensä naisten parkkeerata se oma kauppakassi siihen viereiseen ruutuun ihan melkein kiinni, vaikka olisin ajanut oman autoni tyhjään kohtaan parkkialuetta ??
        On meinaan ikävä laittaa muksuja turvaistuimiin takapenkille kun ei saa ovea/ovia tarpeeksi auki!! Miksi siihen viereen pitää parkkeerata vaikka koko muu piha olisi lähes tyhjä ??
        Bonuksena en myöskään kaipaa niitä ovella tehtyjä klommoja oman koslani kylkeen . . .

Siis Sinun autosi ja naisen kauppakassi :)

Noh, minä olen keski-ikäinen nainen, siispä raapustan tähän oman vastineeni.
        Normaalit parkkiruudut ovat aika kapeita, että tuskin niissä on mahdollista auton ovea kokonaan avata jos vieressä on auto.
        Kerrot, että keski-ikäiset naiset "vainoavat" sinun hienoa autoasi. Mistä ihmeestä sen voit tietää, siis että on keski-ikäinen nainen? Sillä välin kun olet kaupassa lastesi kanssa, on paikoitusalue saattanut täyttyä ja taas tyhjentyä.
        Markettien parkkipaikoilla näkee kyllä kaikenkaikkiaankin melko värikästä paikoituskäytäntöä.

Minua keljuttaa ihmiset, jotka parkkeeraavat joko invapaikoille tai ainakin niin viereen, ettei liikuntavammaisella ole mitään mahdollisuutta saada auton ovea kokonaan auki. Ja se on juuri se pointti, että oven saa avattua.
        Samoin perhepaikoille ajavat ihmiset, joiden lapset ovat jo aikuisia, eli siis ne paikat eivät tosiaankaan ole heille (meille) tarkoitettuja.

• Olli
        nainen kirjoitti:

Siis Sinun autosi ja naisen kauppakassi :)

Noh, minä olen keski-ikäinen nainen, siispä raapustan tähän oman vastineeni.
        Normaalit parkkiruudut ovat aika kapeita, että tuskin niissä on mahdollista auton ovea kokonaan avata jos vieressä on auto.
        Kerrot, että keski-ikäiset naiset "vainoavat" sinun hienoa autoasi. Mistä ihmeestä sen voit tietää, siis että on keski-ikäinen nainen? Sillä välin kun olet kaupassa lastesi kanssa, on paikoitusalue saattanut täyttyä ja taas tyhjentyä.
        Markettien parkkipaikoilla näkee kyllä kaikenkaikkiaankin melko värikästä paikoituskäytäntöä.

Minua keljuttaa ihmiset, jotka parkkeeraavat joko invapaikoille tai ainakin niin viereen, ettei liikuntavammaisella ole mitään mahdollisuutta saada auton ovea kokonaan auki. Ja se on juuri se pointti, että oven saa avattua.
        Samoin perhepaikoille ajavat ihmiset, joiden lapset ovat jo aikuisia, eli siis ne paikat eivät tosiaankaan ole heille (meille) tarkoitettuja.

Herneitä nenään!!
        Muutama fakta !
        harrastan kyllä ja rakentelen/rassaan, maalaan, jne autoja.
        Se Minun "Hieno" perheenkuljetus-koslani (2004) on ihan tuikitavallinen saksalainen perheauto koska olen niin helv.... pers´aukinen ettei ole varaa laadukkaampaan tuotteeseen ...

Ja se miksi tiedän sattuu vaan johtumaan siitä että joskus jään odottamaan autoon kun meidän muu porukka menee sisälle kauppaan !!
        Et vastannut kysymykseeni : MIKSI Täytyy???
        Jos tyhjää tilaa on kerran piha täynnä ??

Mitä perhepaikkoihin tulee niin kyllä niihin ukot ajaa vaikka pakettiautoilla ja vanhukset myös eli vanhat äijät.

Sorry jos loukkasin sinua ja sinun 530d bmw-autoasi :) :) Hienoa että sinulla on moinen.

• nainen
        Olli kirjoitti:

Herneitä nenään!!
        Muutama fakta !
        harrastan kyllä ja rakentelen/rassaan, maalaan, jne autoja.
        Se Minun "Hieno" perheenkuljetus-koslani (2004) on ihan tuikitavallinen saksalainen perheauto koska olen niin helv.... pers´aukinen ettei ole varaa laadukkaampaan tuotteeseen ...

Ja se miksi tiedän sattuu vaan johtumaan siitä että joskus jään odottamaan autoon kun meidän muu porukka menee sisälle kauppaan !!
        Et vastannut kysymykseeni : MIKSI Täytyy???
        Jos tyhjää tilaa on kerran piha täynnä ??

Mitä perhepaikkoihin tulee niin kyllä niihin ukot ajaa vaikka pakettiautoilla ja vanhukset myös eli vanhat äijät.

Sorry jos loukkasin sinua ja sinun 530d bmw-autoasi :) :) Hienoa että sinulla on moinen.

Enhän minä vetänyt hernettä nenääni. Lainasin vaan vähän tekstiäsi.
        En vaan tykkää, että aina yleistetään joka asiassa.

Mitä kysymykseesi MIKSI tulee.....en minä vaan tiedä! Jos parkkipaikalla on tilaa niin takuuvarmasti en aja kenenkään viereen, en näet minäkään tykkää lommoista omassa menopelissäni, joka sivumennen sanoen on ihan vaan Vectra, mulle sopivasti varusteltuna....vähän vanhempikin on kuin Sulla ;D

• viisaampi
        Olli kirjoitti:

lapsia muillakin mutta mitä h... järkeä on siinä että jätetään autoja parkkiin niin että viedään ainakin kolmen muun mahdollisuudet mahtua sinne täydelle parkkipaikalle

• wunderbaum

Juttuhan on nyt vain näin, että miehiseksi mielletty tapa vaarantaa liikenne, eli ylinopeus, riskaabelit temput liikenteessä brassailumielessä tms. ovat ihan sallittuja, niistä jopa kehutaan, mutta rajoitusten mukaan ajaminen on akkamaista, ärsyttävää jne. Niin että tekisivät naiset miten tahansa, niin kellään ei koskaan ole mitään hyvää sanomista.

• Harski

Riskaabelit temput vai ? Minäpä kerron mitä tapahtui reilu tunti sitten. Olin ajamassa kaupan parkkipaikalta kadulle. Vasemmalta tuli vanha Opel Ascona ja hujahti nokan edestä kadulle. No ajelin perässä. Hiukan ihmetytti auton käärmemäinen kulku. Noin kilometrin päässä kun 80 km/h tie alkoi vauhti ei noussut kuin 50-60 km/h. No minä (mieskaahari tietenkin) ohitin ko.auton. Ratissa oli nainen ja autossa ei ollut minkäänlaisia etuvaloja ! Ei edes parkkeja. On kaksi vaihtoehtoa. Joko nainen oli humalassa/pilleritokkurassa tai hän ei kertakaikkiaan osannut ajaa. Auto meinaan seilasi senverran pahasti. Ja se vastuu mitä täälläkin on miehiltä perätty,missä se oli ? Vaikka tiellä on katuvalaistus niin pimeällä ajaminen ilman valoja on törkeää ja vielä ehkä humalassa/muussa pöhnässä.

• Nainen
        Harski kirjoitti:

Riskaabelit temput vai ? Minäpä kerron mitä tapahtui reilu tunti sitten. Olin ajamassa kaupan parkkipaikalta kadulle. Vasemmalta tuli vanha Opel Ascona ja hujahti nokan edestä kadulle. No ajelin perässä. Hiukan ihmetytti auton käärmemäinen kulku. Noin kilometrin päässä kun 80 km/h tie alkoi vauhti ei noussut kuin 50-60 km/h. No minä (mieskaahari tietenkin) ohitin ko.auton. Ratissa oli nainen ja autossa ei ollut minkäänlaisia etuvaloja ! Ei edes parkkeja. On kaksi vaihtoehtoa. Joko nainen oli humalassa/pilleritokkurassa tai hän ei kertakaikkiaan osannut ajaa. Auto meinaan seilasi senverran pahasti. Ja se vastuu mitä täälläkin on miehiltä perätty,missä se oli ? Vaikka tiellä on katuvalaistus niin pimeällä ajaminen ilman valoja on törkeää ja vielä ehkä humalassa/muussa pöhnässä.

Jonka mirttari ei valehtele(poliisin mukaan) yhtään ajoin kyseisen "harskin" ohitse koska ei päässyt lähtemään valoistya vaan tokoi käsijarrunsa kanssa vielä edellisis valois kun meikä oli jo seuraavis.

"harskilla" vamnha LAda mulla Almera ;)))

• lue siis tämä

niin minäkin jopa hetken ajattelin, vaikka nainen itsekin olen. Mutta: lähes kaikissa vakavissa onnettomuuksissa syy on yleensä ollut miesten, noin parikymppisten hurjapäiden. Olethan itsekin lueskellut ja katsellut uutisia että pystyt kyllä keksimään että ne miehethän ne liikenteessä tunaroi. Täytyy vielä näyttää muille miten kova onkaan auton ratissa. he eivät osaa ajaa normaalisti! se aiheuttaa onnettomuuksia.

Huonoja kuskeja on sekä miehissä että naisissa.. ei kannata valittaa ainakaan siitä että jos liian hiljaa ajellaan, parempi niin kuin järjetön ylinopeus! omasta mielestäni autolla on tarkoitus vain kulkea paikasta A paikkaan B.

• Harski

yleistä. Eivät kaikki miehet ole kaahareita. Kyse on teknisestä ajotaidosta. Ajetaan varmuuden vuoksi (tai epävarmuudesta/ osaamattomuudesta) alle muun liikennevirran jolloin syntyy turhia ohitustilanteita. Tämä lisää onnettomuusriskiä.Asia käännetään näköjään AINA kaahaamiseksi jos esitetään kritiikiä muita hitaammin ajavia kohtaan. Jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan se ei ole kaahaamista !

• mese

naiset on liian varovaisia ja siksi vaarallisia

• nainen

Turhaa uikutusta!
        Naiset ajavat aivan yhtä hyvin tai huonosti kuin miehetkin. Paitsi tietenkin ne naiset, jotka miehet ovat onnistuneet mälläämään hellan ja nyrkin väliin - he kun eivät saa ajaa miehen pyhää peltilehmää kuin korkeintaan jouluna ja juhannuksena ja silloinkin vain siksi kun ukko on sammunut johonkin sahtitonkan ääreen ja se on ajettava kotiin.

Vanhat papat ovat tosi arvaamattomia liikenteessä. Yrittävät ajaa varovasti kun on ehkä elämänsä ensimmäinen upouusi auto alla, pää ei enää oikein käänny ja muutenkin alkaa olla liikkeet jo kankeahkot. Liikennemerkkejä on tullut paljon uusia, eikä ole tullut päivitettyä niitä.

Kolmosmoottoritiellä on ainakin neljästi tällainen vanha paapppa onnistunut lähteä ajamaan vastavirtaan, samoin pari kertaa Salpakankaan ja Lahden välillä.
        Itse olen pari kertaa meinannut saada papparaisen kolmion takaa ja vielä vasemmalta kylkeen.

Että puhutaas välillä asiaa.

• Nimetön

http://www.big-boys.com/articles/snowcarslide.html

Hauska video ketjkolarista jossa nainen meinaa jäädä auton alle kun tyhmänä hyppää autosta pois autotielle...heh heh....

Samaa logiikkaa käytti muuan nainen suomessakin joka aiheutti itselleen kuoleman ja pienen ketjukolarin suomen historian isoimmissa ketjukolaripippaloissa...heh heh....

Tätä se naisen logiikka on....

• nainen joka

hesan ketjukolarissa hyppäsi autostaan ulos ja tappoi itsensä ei tehnyt sitä läheskään noin.
        hän ajoi autolla, ja hänen peräänsä kolaroi MIES. nainen soitti työpaikalleen että ei nyt pääse töihin koska on ollut kolarissa. sitten tuli autostaan ulos katselemaan tilannetta, jolloin joku MIES joka ei saanut autoaan pysäytettyä ajoi naisen päältä. tarina tosi, perhetuttuja kun tämän naisen kanssa olimme ja hänen miehensä hyvin tunnen. ota se kullis pois persereiästäs nii sais sunki aivot edes JOSKUS ilmaa!!
        T: hautajaisissa ollut naispuolinen henkilö

• ddc

Ole ohitettavan vika jos ohitat vaarallisesti vaan siinä että olet heikko kuljettaja. Harjoittele siis itsesi hallitsemista. (mene vaikka vaimon kanssa vaatekauppaan pariksi tunniksi)Toiseksi arviointikykysi on huono.Tosiasiassa se on kyllä kaikilla meillä ihmisillä huono.Sinäkään et pysty nopeasti sanomaan suoraan edestä lähestyvästä kappaleesta onko se paikallaan vai lähestyykö se sataa.

• pari juttua

Jos perheessä on yksi auto niin arvaa kumpi aikuisista sillä (saa) ajaa enemmän?

Jos perheessä on kaksi autoa niin arvaa kumpi aikuisista ajaa sillä paremmalla?

Luuletko että se pikkukauppakassi kiihtyy kuin ohjus vaikka yrittäisikin?

Jos samaa autoa käyttää päivittäin ja parkeeraa sen 2-4 kertaa päivässä niin tuskinpa siinä aikaa tai peltiä kuluu keneltäkään muutaman viikon jälkeen kovin paljoa. Et voi tietää kuinka tuttua touhu on jos jollain tuottaa vaikeuksia. (katso kohdat 1 ja 2)

Jos joskus kokeilisitte niitä vaimojenne pikkuautoja niin voisitte ehkä havaita että jokainen auto ei ole ajettavuudeltaan samanlainen. Sopii kysyä onko teillä rakkaat miehet liian hyvät autot alla kun saatte noin massiiviset määrät peltiä ryttyyn... Itse hidastelin viimeksi aika tavalla ketjukolaripäivän aamuna koska alusta asti oli ihan selkeä tuntuma ettei pikkuautollani voi ajaa lujempaa päätymättä ojaan. Kumma vaan että suurin osa ajoi kuin kesäkelillä, ja kuinkas sitten kävikään... Iltapäivällä sitten kyllä maksiminopeus oli kuusikymppiä joka iikalla ja turvavälit puoli kilometriä. Oli sitten kuunneltu uutiset että tiedetään miten ajetaan?

Miehet voisivat lopettaa sen ikuisen urputuksen (joka asiasta) niin menisi varmasti huomattavasti paremmin vähän aremmillakin naisilla. Vaan kun suomimiehen päätarkoitus on edes jollain tavalla päästä naisen yläpuolelle ja kilpailla naisen kanssa niin pitää ensinäkin osata sulkea korvat sovinistimulkeroiden mutinoilta että koskaan pääsee ajamisessa edes alkuun. Aremmat naiset ottaa teidät niin tosissanne että pelkää liikenteessä ikuisesti jo siitä syystä.

Nopeudet aamuliikenteessä on useilla 20km/h yli sallitun. Ihan vapaasti makselkaa sakkoja ja menettäkää korttinne, omapa on asianne. Kaikkien ei tarvitse. Sääli ettei se rysä osu siihen kohtaan kun joku hieno mieskuski päättää että hänen pitää päästä ohi heti kun mahdollista kun olen erehtynyt pitämään turvaväliä kääntyvällä kaistalla. (Ts. ajanut ilmeisesti liian hiljaa ja joku on ehkä päässyt eteenikin.) Ajan kuitenkin noin kympin ylinopeutta (vaikka mittarini ei edes valehtele) ja teen sen heti kun pääsen väljemmille vesille tökkivältä kääntyvältä kaistalta, joten ohi päästäkseen miehen pitää painaa kaasua aika reippaasti... enkä todellakaan ota siitä vastuuta jos jollekin ei kympin ylinopeus kehällä ole tarpeeksi.

• Harski

Kyllä ainakin meidän perheessä vaimolla on uudempi ja isompi auto kuin minulla. Ja on hyvä et sinä miehekäs nainen osaat ajaa.

• ohi miesten
        Harski kirjoitti:

Kyllä ainakin meidän perheessä vaimolla on uudempi ja isompi auto kuin minulla. Ja on hyvä et sinä miehekäs nainen osaat ajaa.

juu,ajelen paljon ja allani on MB c 220,autom.Ja kyllä mersu tietä kyntää.Just tulin päivä käynniltä HESA-Keski-Suomi, edestakas.

Kuinka ollakkaan saan ohitella aika reippaasti ja taktikoida myös ohitustilanteet niin meno sujuu loihakkaaksti,ja ne joita ohittelen ovat aika usein n. 50-65 miehiä lippalakit silmillä ja ajo on välillä kuin serpentiinitiellä ajelis,mennään laijasta laitaa saa ihmetellä onko porukka maistissa.

Sitten näitä kiusantekijöitä risteysalueella pisaa,kun risteykseen pysähtyy oli se varoituskolmio tai stop -merkki.kun stop merkin edessä on renkaat täysin pysähdyksissä kiihtys sujuu hitaammin mutta kolmion takaa renkaat saa rullata.

Esim: kun tulet päätieltä risteykseen älä koukaa kuin rekat,ennen kääntymistäsi toiselle kaistalle vaan ryhmity risteykseen ja laita vilkku ajoissa päälle niin takana tulevan saa rauhassa ohittaa sinut ja pääsee jatkamaan matkaa ilman ylimääräisiä kiihytyksiä.

• pari juttua
        Harski kirjoitti:

Näinhän se sitten on oltava kaikissa perheissä kun teillä kerran on? Onkos vaimo ostanut autonsa itse vai miten olet uskaltanut antaa pyhän lehmän hänen taitamattomiin käsiinsä? Vai oletko naimisissa rekkalesbon kanssa? :-D

• ainstain

Asiaan on yksi syy:
      Miehet käyttävät aivoistaan vasenta puoliskoa ja naiset oikeaa.
      Pääsääntöisesti.
      Aikojen alussa miehet ajoivat etupäässä yksinään.
      Ensin hevosilla kärryjen kanssa ja sitten autoilla.
      Naiset ovat tulleet mukaan vasta.....sanotaan 40 vuoden aikana.
      Ei ihme etteivät naiset osaa käyttäytyä miesmäisesti liikenteessä. Entä jos tiet ja säännöt olisikin tehneet naiset? Kyllä miehet töpeksisivät aivan samoin kuin naiset nyt.

• iida

on totta et on olemassa tietynlaisia naiskuskeja, mutta esimerkiksi oma äitini ajaa kovempaa kun isäni. ite ajan tällä hetkellä kun on nää talvinopeusrajoitukset niin et mittari näyttää 90-100 km/h ja kortin ajoin pakettiautolla opetusluvalla. ei saa yleistää! ihan samalla tavalla te miehetkin olette "taaperoita" liikenteessä kun osa naisistakin!

• mies

naiset lämpenee saunassa JOS SIELLÄKÄÄN!
        eli naisten reagtio kyky on ihan toista kuin miesten.

• Naisautoilija

Minä jätän taakseni miehet aina.Eivät osaa lähteä liikennevaloista.

• jojo

Kummastelen sitä, että vaikka ajan 60:n alueella 70:ä koska mittari valehtelee 10:ä, niin silti porukka porhaltaa ohi! Ja peräti useimmin ohi menijä on mies! Tai sitte roikutaan ihan puskurissa kii. Mul on ollu melki 5 vuotta kortti ja yksiäkän ylinopeussakkoja en o saanu. Parkkeerata osaan, eikä rampitkaan tuota ongelmaa!

• Kotivalo Snelman

Kokemukseni perusteella ( 21 vuotta linja-auton kuljettajana, siis ei bussi-kuskina, joka on ammattikuntaa ja ammattitaidon vaatimuksia suotta halventava ilmaus) sanoisin että naiset ovat huomattavan usein parempia kuljettajia kuin miehet! Tottakai molemmista löytyy näitä joilla ei pitäisi olla ajokorttia lainkaan, mutta mielestäni suurempi osa tästä porukasta on nimenomaan miehiä! Esim. Mersut ja Bemarit joista näyttää puuttuvan jarrujen lisäksi vilkut ym.

• mies

taidat olla jo rullatuoli tarpeessa?

• *''

Vaikka tyttö olenkin, niin ikipäivänä en autokseni kelpuuttaisi Nissania tai Fiatia. Ja tosta että naiset kiihdyttää liian hitaasti rampeista yms. pitää varmaan joidenkin kohdalla paikkaansa, mutta älä yleistä. Itse saan yleensä aina kirota edessä hituroivia (kaikenikäisiä) mieskuskeja, että ehkäpä sä olet sitten yks niistä corollalla köröttelijöistä, jotka ei kestä kun nainen ohittaa omaa menopeliäs reippaasti kalliimmalla ja paremmalla.

• anske

oon vähän samoilla linjoilla..en halua nyt mitenkään yleistää mutta jotkut miehet tekevät ns.turhia ohituksia.kuten esim. ohittavat motarilla ja kiilavat eteen ja ajavat heti ohitettuaan rampille..ei voi käsitää..joo ja haluaisin viä mainita että osalle naisista se auton koko ei oo kovin tärkee ja pienet autot on halvempia..ite henk. koht en kyl suostuis ostamaan mitn pientä fiatia..

• JiiJUu
      • vienokainorauni

Näyttipä pahalta! Ja tuostahan vedämme sen johtopäätöksen että kaikki naiset tekevät noin, vai mitä? Samoin kaikki miehet tekevät kuten tämä vaari: Liotti jotain likatahraa bensalla ja laittoi sitten pesukoneen. Lopun voi arvatakin...

• ansku

Onneks meissä naisissa on poikkeuksiaki.En omista micraa tms,omistan pakettiauton.Ja työkseni ajelin TÄYSPERÄVAUNUAJONEUVOYHDISTELMÄÄ muutaman vuoden.Ja sieltä rekan ratin takaa sai kokea kauhun hetkiä niin mies kun naiskuljettajien takia.Ohittamisessa ei yleensä ollu järjen hiventäkään.Ja rekka kun ei hidasta vauhtiaan yhtä nopeasti ku henkilöauto vaikka kuinka seisois jarrupolkimella..

• Nimetön

mein muija ajaa ainakin aina ylinopeutta

• Tao

Hei,

onpa tosi älykästä yleistää, että naiset ei osaa ajaa autoa... ei kaikki miehetkään osaa sitä tehdä! Tällä perusteella myös kaikki ruotsalaiset ovat homoja, mustalaiset varkaita, ranskalaiset ja italialaiset miehet on perkeleen hyviä sängyssä, kukaan työtön ei oikeesti haluu tehdä töitä, kaikki muslimit on terroristeja, juutalaiset nuukia, korkeakouluttamattomat idiootteja ja suomalaiset juntteja. Että mietitään mitä sanotaan...

• JYVÄLLÄ

SÄ Olet ihan oikeassa.. mustalaisten perkeleet vei mun fillarin.. ja naiset on ihan paskoja kuskeja..

• jah!
        JYVÄLLÄ kirjoitti:

SÄ Olet ihan oikeassa.. mustalaisten perkeleet vei mun fillarin.. ja naiset on ihan paskoja kuskeja..

Ja miehet on kirjoitustaidottomia ja heikkoälyisiä! Näinhän se menee..

• pervessi

muuten samaa mieltä kaikista muista, mutta miehet kyllä osaa ajaa autoa

• Minna

Lopettakaa! Miksi on olemassa ihmisiä? Siksi että olisimme kaikki erilaisia,huonoja hyviä,loistavia,täydellisiä,surkeita..
      Vain naiset osaavat kokata väite kohtaa Vain miehet osaavat ajaa väitteen tässä asiassa,jos esimerkkinä sanotaan.
      Kyllä löytyy paljon miehiä jotka kokkaavat paremmin kuin moni nainen ja kyllä löytyy naisia jotka ajavat paremmin kuin moni mies.
      Joten lopettakaa riitely ja toistenne mollaaminen.
      Ylinopeutta ja alinopeutta ajavat nin miehet kuin naisetkin. Ja molemmat ovat yhtä huonoja asioita. Mutta antakaa poliisin päättää niistä asioista ja yrittäkää edes keskittyä omaan ajotaitoonne.Ties vaikka joku ihminen ajattelisi teistä aivan samaa,kun keskitätte kaiken energianne haukkumalla muita kuskeja..Kasvakaa ja olkaa esimerkkeinä tuleville autoilijoille!

• neiti nuori ja mielestään t...

Ajotaidolla ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa!!!!!!!!!!!!!!!

• heini

Jepjep. Voitat 100km matkalla JÄRISYTTÄVÄN HUIMAT 8 MIN jos ajat 110km/h etkä hidastele onnetonta 95km/h vauhtia... Ironiaa. Olen nainen, kortti ollut hyllyllä ylinopeuden takia ja itselläni on ehkä hivenen raskaampi kaasujalka kuin monella muulla naisella, osaan myös parkkeerata.. Nämä tiedot siksi etteivät KAIKKI naiset AINA aja alinopeuksia ja parkkeeraa päin v***ua. :) Minulla on myös ns. ISO auto. ikää löytyy vaivaiset 19v ja kiroilen useasti hidastelevien kuskien takana, mutta sitten tämä laskelmani mielettömästä 8 minuutista palaa mieleeni...kaiken lisäksi alinopeuksia ajavat naiset eivät ole riskejä jos SINÄ lähdet heitä ohittamaan. Itse teet päätöksen ohittaa ja ajaa ylinoputta ja SINÄ olet riskitekijä silloin, ei nainen viereisellä kaistalla...mahdollisesti ajat vielä vastaantulijoiden kaistalla ohitustilanteessa. Oli pakko ottaa kantaa, koska yleistyksesi pieninopeuksisista, pieniälyisistä, pieniautoisista ja pieniajotaitoisista naisista raivostutti minua vähintään yhtä paljon kuin mitä sinua raivostuttaa hitaasti ajavat kanssa-autoilijat. jos säästät 8min 100km matkalla niin kuinka paljon säästätkään siinä 1km matkalla, jolloin edessäsi köntystää micra? huomattavasti vähemmän, puhutaan mahdollisesti sekunneista... käsittämättömän paljon aikaa ilmeisesti sinulle. ja mitäs lähdet ajamaan viimetingassa kun on jo valmiiksi kiire ja hermot riekaleina...?

• Hehcu

Micra tai Punto. Pieni, ketterä kaupunkiauto, joka mahtuu vaikka mistä. Lisäksi kuluttaa vähän. Kyllä, pieni kone, eli ohitus ei suju yhtä sutjakkaasti kuin monella muulla menopelillä, eikä välttämättä se turvallisin auto, mutta käytännöllinen.

Huonot parkkeeraajat ovat miehiä siinä missä naisiakin. Itse asiassa näen enemmän miehiä auton ratissa parkkipaikalla huonosti parkkeeratussa autossa. Huvikseenko siellä istuskelevat vai mikä pännii?

Sitten se kiihdyttäminen. Kiihdyttäminen riippuu paljolti myös autosta, ei vain kuskista. LOISTAVANA kuskina sinunhan pitäisi tietää se.

Nopeusrajoitukset eivät tarkoita sitä, että kyltissä maiittua nopeutta olisi pakko mennä. Miehet ajavat suuremmalla riskillä kuin naiset, eli sallittua nopeutta tai monesti niin kovaa että auto pysyy juuri ja juuri hallinnassa. Moni nainen sen sijan ajaa sitä nopeutta, kun ITSESTÄ parhaalta tuntuu. Varsinkin talvella.

Ja se mittarin valehteleminen. Itse ajan sitä nopeutta kun varmasti tiedän että on oikea nopeus. Yhdellä autolla saan ajaa 90, kun todellinen nopeus on 83. Kaikilla teillä ei ole niitä nopeustauluja jotka kertoo nopeuden, joten onko ihme jos mennään 7 liian hiljaa jos ei tiedetä että mittari valehtelee?

• Nemesis

Valitettavasti liikenteessä eniten tuhoa ja onnettomuuksia aiheuttavat miehet. Antakaa naisten vain törmäillä töpö-autoilla parkkipaikoilla.
      Keski-ikäiset surkeat suomalaiset miehet, jotka muutenkin ovat niin rumia.....keskivartaloylipainolla, ripakintuilla ja pulloharteilla kaljuuntuneena varustettuina ovat niin ärsyttäviä liikenteessä puhuessaan kännykkään ja luulevansa omistavansa koko tieosuuden.
      Suurin nautinto on ajaa ohi uudella, voimakkaalla saksalaisautolla nuorena naisena (josta suurin osa miehista saa hetkellisen impotenssin)!!!!! Kunpa joskus näkisi liikenteessä komean miehen, komeassa autossa....

• mutta...

Eihän vaan autosi ole sinullekin (olemattoman) peniksen jatke. Kirjoituksesi oli kuin suoraan noiden halveksimiesi teiden ritarien suusta. Myönnä, että tunnet nautintoa saadessasi "kyykyttää" noita äijäpoloisia. Ei sinunkaan asenteesi vaikuta ihan terveeltä.

ps. samaa mieltä siitä, että pahimpia ovat 45-vitoset "suuret" johtajat mersussa/bemarissa.

• Autoton
        mutta... kirjoitti:

Eihän vaan autosi ole sinullekin (olemattoman) peniksen jatke. Kirjoituksesi oli kuin suoraan noiden halveksimiesi teiden ritarien suusta. Myönnä, että tunnet nautintoa saadessasi "kyykyttää" noita äijäpoloisia. Ei sinunkaan asenteesi vaikuta ihan terveeltä.

ps. samaa mieltä siitä, että pahimpia ovat 45-vitoset "suuret" johtajat mersussa/bemarissa.

Tyttöhän on TOSI MIES!

• ???

niin just joo.. ja miesten pienissä putkiaivoissa on kokoontunut tälläinen yleistävä käsite että naiset ei vaan yksinkertasesti osaa ajaa..ja ne papat jotka ajaa köröttelevät tiellä, niin niitähän ei sitten varmaa enää luokittella miehiks?? ja nekään nuoret miehet joilla on kamalat "paineet" olla loistava kuski niin kaahaileetiellä ja aiheuttaa kolareita niin onko se sitten hyvän kuskin merkki,mitäs ne sitten on?? ja on se nyt niin hianoo olla kova äijä ku voi mollata naisia ja niitten ajotaitoja..eikä niitä ajokortteja varmaa ihan muropaketeista saa...jotai pitää osata senkin eteen tehdä tai sitten ajotaidottomat naiset on vähän vilautellu inssisedälle niin kyl se kortti sielt on sitten irronnu..kuka tietää..???

• vanhempi konsta

eis se ajotaito ole vauhdista kiinni. en ymmärrä miksi ylipäätään pitäisi ajaa tuo 5-10kmh nopeammin. ajoaikaan ei juurikaan to nopeus vaikuta mutta perille pääsyyn ratkaisevasti. esimerkki. 67 kmh valvoruissa rataolosuhteissa poliisin nopeusvalvonta tutkalla nopeus mitatenn ajoimme väistökokeen. tuolla 67 nopeudella mondeo käyttäytyi sulavasti ja väistö oli turvallinen. seuraava nopeus 72 kmh, eli juuri tu 5kmh ylitys. kaskummaa auto ei enää pysynytkään radalla ja vain penkat pölisi. auto rata ja olosuhteet olivat samat. samoin kävi muillekkin kuskeille joten ratin takana vika ei ollut.

• pohojalaanen

tuo se varmaan selittää etelä suomen "yllättävät" liukkaat lumisateella. Ei kun autokoulu viisi vuotiseksi hesalaisille. saadaan kolari tilastot pienemmäksi ja vakuutus hinnat alas.

• ajoekspertti - ei kun - pirkko

sattumalta osui silmiini tuo naisten ajotaitoa kritisoiva kirjoitus. itse olen nainen ja yksi maailman parhaista kuskeista – ja yksinomaan NIILLÄ AINOILLA OIKEILLA perusteilla, jotka mittaavat oikeata ajotaitoa: ajan sallittua nopeutta, pidän riittävän turvavälin, ennakoin tilanteita ja tunnen ja noudatan liikennesääntöjä. hyvin, hyvin harva mies tuntuu täyttävän näitä kriteerejä, vaikka osaa tehdä uukkareita ja ajaa ”tosikovaa”, kilpailla liikenteessä, uskaltaa ajaa kännissä ja ohitella täpärästi, ehtiä ” vanhoilla keltaisilla” suojatien yli jne.. ja tiedoksi vielä ettei nopeusrajoitus ole käsky ajaa tiettyä nopeutta, vaan ENIN SALLITTU NOPEUS.( korosti autokoulunopettajani joskus – mies vielä, ja samainen henkilö uskoutui minulle että miesten kaaliin on toivotonta saada liikenneopetusta koska he ovat niin itseään ja erinomaisuuttaan täynnä ja ilman kykyä itsekritiikkiin……………)
      en jaksanut lukea kuin pari kommenttia naisten ajotaidosta – enkä jaksa. suosittelen miehillekin, että käyttäisivät hekin aikansa paremmin ja lukisivat vaikka liikennesääntöjä ja miettisivät liikenteen vaaroja kuin kirjoittelisivat ajattelemattomia. tiedän kyllä muutamia hyviä mieskuskejakin, jotka ajavat kuin tunnolliset naiset.autoa ajettaessa on tarkoitus päästä turvallisesti pisteestä a pisteeseen b vaarantamatta muita.piste.

• turvallisuudesta

Kyllä se niin on että naiset ne paremmin osaa ajaa. Itsekin väitän osaavani ajaa joustavammin kuin monet miehet, enkä ole tien tukkona . Monelle, varsinkin nuorelle miehelle, tie on muka joku kilparata. Jos esim.itse lähden liikennevaloista ripeästi ja joku nuorimies sattuu rinnalle niin taatusti sen pitää päästä ohi niin että renkaat vinkuu ja kierrokset kohoaa. Oikein huvittavaa...Ja arpakuutiot tietty roikkuu ikkunassa pojulla. Vilkkua ei miehet osaa/viitsi käyttää. Muitten pitäis osata lukea niiden ajatuksia ettei tule kolaria. Parkkeeratakaan miehet ei osaa, ainakaan keskelle ruutua. Aina jommassa kummassa sivussa. Oikein naurattaa nää miesten kommentit. Auto on niille pyhä asia vaikkei sillä osais ajaakaan. Ajotaidoiksi en lue esim.sitä että osataan tehdä liukkaalla käsijarrukäännös tai kaahata liikenteessä, lapsien touhuja...

• Timi 70

Naisille on tämän säännön noudattaminen näköjään erittäin vaikeaa.Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä jolla on suurin sallittu nopeus on enintään 60km/h,osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle,samaa tai viereistä ajokaistaa lähestyvän ajoneuvon kuljettajan ON VÄHENNETTÄVÄ NOPEUTTA JA TARVITTAESSA PYSÄHDYTTÄVÄ,JOTTA LINJA-AUTO VOI ESTEETTÄ LÄHTEÄ PYSÄKILTÄ.Tää on vaikeeta!!!!Yleensä ratissa reikä on kun tietä ei anneta.Että semmosta

• enzo kellari

al volante, pericolo costante.

• vaari

Älkää moitiskelko äijöt naiskuskeja vaan neuvokaa
      miten homman mutterioppi toimii.
      Miten säädetään penkki niin ettei ratti ole kulmakarvoissa.
      Miten toimii puhaltimet jotta kullanmuru näkisi
      jotain.
      Minne kaadetaan pesuneste, ettei lopu kesken.
      Että vauhti hiljenee kaasujalkaa nostamatta
      Ettei aina tarvita kytkintä kun jarrutetaan.
      Että mutkaan mennessa vaihdetaan aina alas ennen
      mutkaa
      Että kullanmuru katsoisi mitä 500 metrin päässä
      tapahtuu
      JNe jne ja ostatte vielä kukkaset sillon tällöin.
      kyllä se siitä

• Timyfin

Micra on hyvä auto kaupunkiliikenteeseen. Helpopi kulkea parkkeerata eikä kuljekkaa nii kovaa että tarvii mitää turvakaarija. Olenpa itse mies ja olen ajellu vähä kaikenkokoisilla henkilöautoilla ja omistanut kevyitä ja raskaampia rautoja. Kyll pienempään olin tyytyväisempi auton käsittelyn ja ajo-ominaisuuksien kannalta. Paitsi moottorietiellä ja matka-ajossa. Eli en syyttäs naista siitä jos ostaavat pienemmän auton kun miehet päinvastoin pitää vaa kattoo hyvällä että pienenpiki koppero riittää naisillemme. Miehet ostavat turhan isolla koneella auton kaupunkiliikenteseen että jalankulkijatkin saa tukehtua niihi päästöihi. Niil miehillä se iso Bemari o peniksen jatkona.

• nainen

niin, mitä vikaa siinä micrassa sitten oikein on? sehän on pieni ja näppärä, helppo. mieluummin sellainen kun todella iso hallittava auto. en kyllä itse omista micraa, mutta tuli nyt vaan mieleeni...

• mieltä!!!

Niin mielummin micra, kun joku maasturi. MIcra aiheuttaa pienemmät tuhot syyttömälle osapuolelle111 (herja ;D).

Minun vaimoni ainakin kuljettaa itseään ja lasta aina isossa=turvallisessa autossa. Itse voin ajaa micran kokoisella kirpulla...

• ankeli
        mieltä!!! kirjoitti:

Niin mielummin micra, kun joku maasturi. MIcra aiheuttaa pienemmät tuhot syyttömälle osapuolelle111 (herja ;D).

Minun vaimoni ainakin kuljettaa itseään ja lasta aina isossa=turvallisessa autossa. Itse voin ajaa micran kokoisella kirpulla...

On micrassa puolensa. Onhan se vähän turvaton, pieni ja myöskin pienikoneinen, mutta toisaalta: se mahtuu välistä kuin välistä, ja kuluttaa vähän ja on kätevä kaupunkiajossa. Pieni ja ketterä, mutta turvaton. Kaupungissa luulen että pieni ja ketterä on käytännöllisempi kuin suuri ja turvallinen.

• nainen
        ankeli kirjoitti:

On micrassa puolensa. Onhan se vähän turvaton, pieni ja myöskin pienikoneinen, mutta toisaalta: se mahtuu välistä kuin välistä, ja kuluttaa vähän ja on kätevä kaupunkiajossa. Pieni ja ketterä, mutta turvaton. Kaupungissa luulen että pieni ja ketterä on käytännöllisempi kuin suuri ja turvallinen.

..elikkä pienissä ja isoissa autoissa omat hyvät ja huonot puolensa. menee aika 50/50 ;)

• mies 32v Tampereelta

Ainakin pirkanmaalainen perusautoilija tai esim. "kaihipappa" toimii liikenteessä jokseenkin samoin, kuin kuvailemasi naisautoilijan stereotyyppi: ajaa tarpeettoman hitaasti, ei osaa vilkuilla ei vilkuttaa, hidastaa rampista tultessa tai ei anna tilaa sieltä tulevalle jne.

• Mieskuski

...mutta johtuu usein siitä, että perheen auton omii itselleen mies. Kokemus on se, joka lisää taitoja, varsinkin erityistilanteissa. Jos kilometrejä ei kerry, ei ajotaitokaan voi pysyä yllä. Yhtä paljon ajaneista on nainen tilastollisesti huomattavasti parempi kuski. Nainen ei ota turhia riskejä eikä rellestele ajotaidoillaan. Naiset enemmän rattiin!

• sinivilkku

....ihmisiä on olemassa, Sinä niistä yksi:)

Se on totta, että on paljon pariskuntia, joissa mies pääsääntöisesti ajaa aina. Poikkeuksina ehkä joulu ja juhannus, silloin mies ryyppää pään täyteen ja nainen saa! ajaa ukonrehjakkeen kotiin.
        Meillä onkin perheessä tapana muistuttaa kaikille, että pyhien aikaan on usein kaikkein kokemattomimmat kuskit ratin takana, asianhan pitäisi olla ihan päinvastoin.

Meillä ollaan tasa-arvoisia, mitä ajamiseen tulee. Mies ei nykyään hirveesti tykkää pimeällä ajosta, joten minä taidan ajella enemmän pimeän aikaan.
        Kun aikanaan autokoulun jälkeen aloin ajaa, mieheni ei milloinkaan huomautellut asiattomia vierestä. Siitä huomautti, että minulla oli liian "vilkas" kytkinjalka, se huomautus oli asiaa ja paransin tapani.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että ei ole mitään eroa siinä, onko ratin takana mies vai nainen. Molemmissa on hyviä ja huonoja kuskeja, kaikki olemme ihmisiä, hieman erilailla "varustettuja". Mutta niillä "varusteilla" ei ajeta:D

• mieskuski
        sinivilkku kirjoitti:

Se on totta, että on paljon pariskuntia, joissa mies pääsääntöisesti ajaa aina. Poikkeuksina ehkä joulu ja juhannus, silloin mies ryyppää pään täyteen ja nainen saa! ajaa ukonrehjakkeen kotiin.
        Meillä onkin perheessä tapana muistuttaa kaikille, että pyhien aikaan on usein kaikkein kokemattomimmat kuskit ratin takana, asianhan pitäisi olla ihan päinvastoin.

Meillä ollaan tasa-arvoisia, mitä ajamiseen tulee. Mies ei nykyään hirveesti tykkää pimeällä ajosta, joten minä taidan ajella enemmän pimeän aikaan.
        Kun aikanaan autokoulun jälkeen aloin ajaa, mieheni ei milloinkaan huomautellut asiattomia vierestä. Siitä huomautti, että minulla oli liian "vilkas" kytkinjalka, se huomautus oli asiaa ja paransin tapani.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että ei ole mitään eroa siinä, onko ratin takana mies vai nainen. Molemmissa on hyviä ja huonoja kuskeja, kaikki olemme ihmisiä, hieman erilailla "varustettuja". Mutta niillä "varusteilla" ei ajeta:D

...varmastikaan ei ole loppujen lopuksi eroa sillä, onko kuljettaja mies vai nainen. Jaottelu on kaiken kaikkiaan keinotekoinen. Tarkoitankin vain sitä, että yleensä mies on se, joka ajaa. Mitään johtopäätöksiä ei tämän perusteella voi tehdä yksilötasolla. Havainnot ovat vain tilastoja, eivätkä puhu yhdestäkään yksittäistapauksesta erikseen. Ehkä päinvastoin, naiskuskien puolesta. Jokainen kuitenkin tarvitsee ajotaidon ylläpitämistä eri olosuhteissa. Se tuo varmuutta ja osaamista liikenteeseen.

• ankeli

Se on tullut huomattua että aina kun mennään sukujuhliin sun muihin perheen kesken, se on aina isäntä joka ajaa. Sen sijaan jos isäntää ei ole, ti isäntä on ottanut jotain eikä pysty ajamaa, kuski vaihtele tasapuolisesti.

Huonoimmat ja vaarallisimmat kuskit ovat ne, joiden korvien väliin mahtuu vain "minä minä minä minä olen parempi minä minä saan mennä ensin minä minä minä...". Ja näitähän löytyy nuorista ja vanhoista, naisista sekä miehistä.

• älykäs
        sinivilkku kirjoitti:

Naiset eivät ole niin agressiivisia ja ajavat niin ikään rauhallisemmin. He ievät kaahaa ja ajavat muutenkin hillitymmin.
        Onkai siitä varmaan tutkimuksiakin tehty, kummat aiheuttaa enemmän kolareita. Veikkaanpa, että ylivoimaisesti miehet.

• Aada

Niin, siis ei kannata yleistää.... Onhan tollasia tapauksia miehissäkin. Kuskeja on niin monenlaisia. Itse kuulun varmaan naisautoilijana eräänlaiseen vähemmistöön. Mitä isompi auto, sen parempi. Omissa nimissä tällä hetkellä tarpeeksi autoja (isännällä vain yksi), keskimääräinen litratilavuus reilu 6 (isännällä 2), keskimääräiset tehot kolmisensataa (isännällä 150).... Ja kädet öljyssä, pakkelissa ja muussa moskassa ajelen. Ja tarpeeksi kovaa kun ajaa niin mittarin viisarit häviää. Että näin meillä.

• näin on

Oli mies tai nainen, niin kaasua ei pidä pitää alinomaa pohjassa. Näin on.

Ei pidä kaupungeissa ajaa laput silmillä kaasutellen, käännykkään puhellen tms.. raskaita työasioita miettien.

Minun päälle on ajettu ja eipä huomannut naiskuski suojatien ylittäjää.

Ihmisten pitää mennä liikenteeseen rauhallisena!

Oli nainen tai mies, asia koskee kaikkia!

• kykenee tähän

Koska tieteellistä faktaa ajotaidoista ei ole saatavilla, joudun esittämään erillistapauksen väitteeni perusteluksi naisten huonommasta ajotaidoista.

Tapahtui vaimoni ensimmäisellä ajotunnilla: Kaarteen tultua rattia käännettiin kunnes kädet olivat ristikkäin ja koska kukaan ei ollut kertonut, että tiukemmassa käännöksessä ratista pitää myös välillä irrottaa ote ja siirtää kättä, jotta saadaa rattia pyöritettyä, niin päädyttiin puuta päin. ;D;D;D;D Tekemällä oppii!!!

nim.merkki"vain naiselle voi käydä noin"

• kykenee tähän

Juu, tässä naureskelin juuri eräälle autokoululaiselle tutulle miehenalulle, joka ajaa kuin joku kävelisi edessä. Liikennevaloissa pysähdyttiin muutaman metrin päähän siitä mihin pitäisi pysähtyä, kaupungilla seuraavaan autoon oli matkaa vähintään kymmenisen metriä, pimeän ajossa ajettiin 50 80 alueella, oli vetää liikenneympyrässä ojaan, lisäksi sammahteli useammin kuin kerran monissa risteyksissä ja oli muutenkin ylivarovainen.

Kyllä, tähän pystyy myös mies siinä missä nainenkin. Sitä paitsi, isäni romutti mersun takapään kun ei ollut viitsinyt laittaakäsijarrua päälle lähtiessään ulos autosta ja jättäessään sen yksin siihen pihalle.

• sinivilkku
        kykenee tähän kirjoitti:

Juu, tässä naureskelin juuri eräälle autokoululaiselle tutulle miehenalulle, joka ajaa kuin joku kävelisi edessä. Liikennevaloissa pysähdyttiin muutaman metrin päähän siitä mihin pitäisi pysähtyä, kaupungilla seuraavaan autoon oli matkaa vähintään kymmenisen metriä, pimeän ajossa ajettiin 50 80 alueella, oli vetää liikenneympyrässä ojaan, lisäksi sammahteli useammin kuin kerran monissa risteyksissä ja oli muutenkin ylivarovainen.

Kyllä, tähän pystyy myös mies siinä missä nainenkin. Sitä paitsi, isäni romutti mersun takapään kun ei ollut viitsinyt laittaakäsijarrua päälle lähtiessään ulos autosta ja jättäessään sen yksin siihen pihalle.

Hiljainen illansuu, kaksi nuorta miestä parkissa juttelemassa. Kuulevat puhelimesta, että muutaman kilometrin päässä on suistunut auto ojaan.

Pojathan päättävät lähteä katsomaan. Kumpikin omalla teinicorollalla, kuinkas muuten.
        Ajavat, edellä ajava huomaa paikan, päättää kääntää, jarruttaa ja kääntää vasemmalle kohti metsätien suuta. Takana tuleva ihmettelee, että miten se nyt noin pisti liinat kiinni, lähtee ohittamaan....

Kas kummaa, osuu oikea etukulma toisen vasempaan etukulmaan. Kumpikaan ei _tietenkään_ käyttänyt vilkkua, mitäs sitä turhaan.

Kyllä tyttäreni kanssa naurettiin kun kuultiin asiasta. Hän kihersi vieressäni todeten, ettei tulisi mieleenkään lähteä jonkun toisen nuoren naisen kanssa tekemään mitään noin tyhmää.

• samaa rataa.
        sinivilkku kirjoitti:

Hiljainen illansuu, kaksi nuorta miestä parkissa juttelemassa. Kuulevat puhelimesta, että muutaman kilometrin päässä on suistunut auto ojaan.

Pojathan päättävät lähteä katsomaan. Kumpikin omalla teinicorollalla, kuinkas muuten.
        Ajavat, edellä ajava huomaa paikan, päättää kääntää, jarruttaa ja kääntää vasemmalle kohti metsätien suuta. Takana tuleva ihmettelee, että miten se nyt noin pisti liinat kiinni, lähtee ohittamaan....

Kas kummaa, osuu oikea etukulma toisen vasempaan etukulmaan. Kumpikaan ei _tietenkään_ käyttänyt vilkkua, mitäs sitä turhaan.

Kyllä tyttäreni kanssa naurettiin kun kuultiin asiasta. Hän kihersi vieressäni todeten, ettei tulisi mieleenkään lähteä jonkun toisen nuoren naisen kanssa tekemään mitään noin tyhmää.

Autokoulussa näytettiin varoittavana esimerkkinä kahden nuoren miehen touhuja. Lähtivät ohittamaan sateisella kelillä pitkää jonoa kovalla vauhdilla ohituskaistalla, kun joutuivat vesiliirtoon. Auto lensi muutaman kerran ympäri ja päätyi lopulta ojaan, onneksi ei vienyt muita autoja mennessään eikä pojille käynyt (ihme kyllä) pahastikaan.
        Poliisien kysellessä tapahtunutta tuli pojilta vastaus että kun besna oli lopussa, niin piti mennä kovaa että ehtii huoltsikalle ennenku se loppuu kokoneen. Että näin ;).

• bubu
        samaa rataa. kirjoitti:

Autokoulussa näytettiin varoittavana esimerkkinä kahden nuoren miehen touhuja. Lähtivät ohittamaan sateisella kelillä pitkää jonoa kovalla vauhdilla ohituskaistalla, kun joutuivat vesiliirtoon. Auto lensi muutaman kerran ympäri ja päätyi lopulta ojaan, onneksi ei vienyt muita autoja mennessään eikä pojille käynyt (ihme kyllä) pahastikaan.
        Poliisien kysellessä tapahtunutta tuli pojilta vastaus että kun besna oli lopussa, niin piti mennä kovaa että ehtii huoltsikalle ennenku se loppuu kokoneen. Että näin ;).

Vai kovaa pitää mennä jottei bensa lopu..miehen logiikkaa :D

• En mäkää väitä et KAIKKI miehet ajaa ylinopeutta! Kun se ei ole totta.

• minä

olen tyttönen, joka ainakin omasta mielestä osaa ajaa autolla!!
      en aja alle nopeusrajoituksen kuin aivan tajuttoman huonolla kelillä!! ja jos silloin joku ajaa huomattavasti nopeempaa, annan varmasti tietä.. (aika harvoin...) joten tuo yleistäminen AINA ei pidä paikkaansa, ei ainakaan tässä tapauksessa.

sen myönnän, että peruuttaa en osaa. sitä pitäis autokoulussa harjotelle ja paljon!! ja tottakai myöhemminkin..

kortti ollut muutaman vuoden, autokoulun jälkeen "tosiajoon" mulla oli opas (=avomies), joten ehkäpä sen takia olen omaksunut nopeahkon kiihdytyksen muun liikenteen pariin. ja muitakin "miehekkäitä" tapoja on ehkäpä tullut opittua.

ehkäpä ne micrat ja puntot on halpoja ja käytännöllisiä.. pienet autot on helppo (/helpompi) hallita ja halvempia ainakin bensan kulutukselta.
      itse en sellaseen sorru, tai ainakaan halua sortua... :) tarkoituksena olis jossain vaiheessa ostaa ihan normaalikokonen auto tai ehkäpä jopa farkku!

tiedän kyllä, että maailman teille mahtuu MONIA naisia, jotka tosiaan ajelevat alinopeutta ja näin aiheuttavat monia vaaratilanteita... mutta että muka KAIKKI naiset, sitä en usko. moni tekee niin, mutta ei läheskään kaikki.

• naisten ajotaito

JO parkkipaikoilla huomataan kun perutellaan mihin sattuu ja miten sattuu. Ehkä näissä kolareissa ei satukaan ihmisvahinkoja. Muutakuin henkisiä. avovaimo saanu kortin puol vuotta sitten. eikä osaa väistellä lätäköitä pesulalaskuja kolisee luukusta... ei osaa vaihtaa vaihteita, ei osaa ennakoida ylämäkiä ei osaa hallita autoa minkäänlaisessa luisto tilanteessa -> menee panikkiin lopettaa jarruttamisen. Toivottavasti törmäätte sais auton vaihtoon kasko on...
        Todella turvallinen kuski vaimoni on ei ole ajanut yhtään kolaria. itsellä rupee olee kilometrejä takana n 1800000km ja kolme kolaria sattunut yksi niistä oli oma vika kun peruutin kuorma-autolla tielle (kaupungissa 40) auton perä oli jo tiellä ennenkuin kopista näkee tielle niin eiköhän joku akka tuupannut autonsa alle 5 km tunnissa kulkevaan autoon. Onneks osa autoilijoista osaa antaa tilaa. Useimmiten muuten naiset. eli etuajo-oikeutetusti voi siis muka aiheuttaa tahallaan kolarin. kehtas vielä sanoo että on ne pojat ennenkin perään ajanut nythän peruutin tielle eli eteen ja kukakohan sitä perään ajo. Akat.

• RANE

...OLE TAVANNUT YHTÄKÄÄN NAISTA JOKA OSAISI AJAA AUTOA NIIN KUIN VAAN MIES OSAA. SANO MINUN SANONEEN!

• äskoo

Niin, kumoan kyllä väitteen, että naiset ei osaa ajaa ja ajavat aina hitaammin jne. Ei kyllä mun kohdalla pidä lainkaan paikkansa. Kiihdytän rampissa vauhdin siihen vauhtiin, joka on tiellä sallittu, yleensä ajan hieman ylinopeutta, mutta en paljon, mittari ehkä vähän valehtelee. Ajan yleensäkin vähän yli sallitun nopeuden, en missään nimessä alle, ellei keli sitä vaadi. Osaan parkkeerata auton hyvin, mieluiten peruutan auton parkkiin,kertaakaan en ole mihinkään osunut. Taskuunperuutus onnistuu leikiten. Olen ajanut sekä isoilla maastureilla ja pakettiautoilla, että normaali henkilöautoilla, vanhoilla ja uusilla. Vuodessa kilometrejä kertyy minulla noin 30 000, vaikken aja edes työkseni. Olen hyvä kuski, tämän on minulle moni mieskin sanonut. Autokoulun kakkosvaiheessa ajo-opettajani sanoi minulle, että olen paras kuski jonka kyydissä on ollut, ajan liikennesääntöjen mukaisesti ja olen joustava, mihinkään en jää tientukkeeksi. En myöskään ole liian rohkea, eli en aja kuten miehet yleensä, liian lujaa huonolla kelillä.
      Mitäs tähän sanotte? kyllä nainen osaa ajaa, mutta aika harva vain. Esim. anoppi on just sellainen arkajalka, joka ajaa alle nopeusrajoituksen aina, äidistäni nyt puhumattakaan, jolla ei edes olöe korttia koska pelkää autoja...

• Hema

tiedoks vaan et mullakin äidin kyydissä on paljon turvallisempi olo ku iskän kyydis joka kaahailee... ja muutenki naiset on varovaisempii ku miehet koska miehet van haluu näyttää et ne osaa ajaa vaik ei osaa!! ja sen takii niitä kolareitaki tulee... et miettikää sitä!!!

• Meitsi

Ajan itse n. 75000-100000 km vuodessa ja ajan liikkennerajoistusten mukaan muun liikenteen tahdissa. Sen olen laittanut merkille että n.90% tienpäällä muuta liikennettä hitaammin ajavista kuskeista on naisia ja loput 10% vanhoja pappoja lippalakki päässä jä nenä kiinni tuulilasissa.
      Ajavat 10-20 km/h hitaampaaa vauhtia kuin muu liikenne. Ja siten ku rekka tai joku muu isompi auto tulee vastaan paniikki jarrutus ja puottavat vielä vauhtia 10-15 km/h entisestään.
      Kivaa jonoa kertyy.
      Tosin nämä kyseiset autoilijat edustaa pientä osaa kaikista autoilijoista.
      Tiedän paljon naisia ja pappojakin jotka todella osaa ajaa autoa, joten en yleistä asiaa.

• hellun kana

Olen nainen. Autokoulun jälkeen ei ollut tilaisuutta ajaa autoa viiteen vuoteen, koska isukki ei antanut. Kas kummaa, veljeni sai käyttää isukin autoa. Kas kummaa, hänelle opetettiin renkaiden vaihdot ja muut autohommat.

Kun valmistuin ja ostin auton, otin ajotunteja, koska en todellakaan muistanut miten autoa ajetaan. Ajoin aina työmatkat ja opin ajamaan hyvin ja varmasti. Nyt olen naimisissa ja mieheni ajaa aina, koska hän on minua parempi kuski. Taas minun ajotaitoni ruostuvat.

Ja mitä tulee tilastoihin. Eniten kuolonkolareita (myös ajokilometrejä kohden) aiheuttavat nuoret miehet. Eniten peltikolareita taas naiset. Ja tien päällä vaarallisia ovat myös vanhat papat, joilla kaihi molemmissa silmissä ja tuttu lääkri ei ole vain viitsinyt ottaa papan ainoaa iloa pois.

• sinivilkku

se jippo juuri onkin.

Nainen voi tunnustaa osaamattomuutensa, mies taas ei. Miehellä ego pistää hanttiin.
        Kumpikohan lienee vaarallisempi ajattelutapa liikenteessä?

Ja mitä tuohon alkuperäiseen viestiin tulee.... Miehet ylläpitävät oikein mielellään tuota iänikuista "faktaa", ettei nainen muka osaa ajaa.
        Miksikö?

No päteäkseen edes sanojen tasolla kun ovat huomanneet, että tekojen tasolla se ei onnistu;)

Että ajetaan me naiset vaan ja annetaan hymyssäsuin tietäkin välillä, kyllä noita hampaat irvessä (eivät tietenkään kaikki ole) ajavia miehiä on teillä ihan tarpeeksi. Ei meidän heistä tarvitse mallia ottaa:)

• caro

minuun ei kyllä päde mitkään noista luettelemistasi moitteista. kävi ärsyttämään, kai todella tajuat, ettei kaikki aina mene saman kaavan mukaan (=kaikki naiset eivät ole osaamatta ajaa) yleistäminen on vaarallista, saattaa erehtyä ja pahasti.

nm. "osaan taskuparkkeerata mallikkaasti"
      :)

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe