Summanarvauspelin ohjelmointikilpailu

Peli on seuraavanlainen. Kaksi pelaajaa. On annettu luku n. Pelaajat valitsevat aluksi kumpikin kokonaisluvun väliltä [1, n]. Sen jälkeen he alkavat vuorotellen arvailemaan näiden kahden luvun summaa. Joka arvauksen jälkeen kerrotaan oliko arvaus liian pieni vai liian suuri. Ensimmäisenä arvannut voittaa.

Kielenä toimii Python. Kilpailuun osallistutaan kirjoittamalla oma versio pelaajaluokasta, joka periytyy BasicPlayer-luokasta. Siihen pitää kirjoittaa kaksi metodia
get_number(self), jolla pelaajalta saadaan luvun valinta
def get_guess(self, limits, situ), jolla saadaan arvaus, kun pelitilanne on annettu.
Tarkemmat ohjeet ovat koodin kommenteissa

https://github.com/minkkilaukku/sum-guess-game

Turnauksessa ilmoitetut botit sitten pelaavat kukin toisiaan vastaan tarpeeksi monta simuloitua peliä, jotta saadaan selville kuka on paras. Saattaahan siinä tosin käydä silleen, että A on B:tä vastaan parempi ja B C:tä, mutta C onkin A:ta vastaan parempi. Voishan sen tehä niin että kaikki pelaa vaan tuota Basickiä (joka on täysin satunnaisen valinnan tekevä) vastaan. Noh, pidetään se turnaus nyt noin niinku on. Siinä on aluksi vähän pienemmille n ja sitten meniskö tuhanteen asti sopivin harppauksin.

Taitaa muuten melkein tuo luvun valinta paras mahdollinen tuolleen täysin satunnaisesti ollakin. Eri asia sitten jos tehtäisiin vain yksi arvaus ja voittaja on se kumpi osuu lähemmäksi. Se olisikin toinen versio tästä pelistä. En kyllä osaa sanoa onko näissä kummassakaan versiossa mitään mielenkiintoista.

6

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö "Laiva on lastattu" olisi hauskempi peli? Tai pullonpyöritys?

    • Anonyymi

      Min = oma luku 1, max = oma luku n.

      Puolitushaku on tehokkain algoritmi. Jos n = 1000 tarvitaan enintään kymmenen arvausta, tuurilla vähemmän.

      • Anonyymi

        Niin, puolittaishaku tässä on algoritminä paras, mutta altis huijaukselle; jos koko ajan valitsee luvut 1 ja 1, niin summana on 2, ja siitä kun lähdetään puolittaishaulla iteroimaan niin:

        1) 500<
        2) 250<
        3) 125<
        4) 62<
        5) 31<
        6) 15<
        7) 7<
        8) 3<
        9) == 2

        ...aina iteraation tulos on 9... ja samaa tulee jos valitsee luvut 500 ja 500, niin iterointi on sama mutta nousevaan suuntaan...

        Ja jos tässä vielä muuttaa:

        5) 31<
        6) 16<
        7) 8<
        8) 4<
        9) == 2

        Niin edelleen iteraatioita on 9, koska luku ei voi olla 1, koska sen pitää olla 1 n, sillä muussa tapauksessa iteraatioita olisi 10, jos luku olisi 1.


      • Anonyymi

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.

        Mitäpä sitä yksinään tyhjää pulloa pyörittelisikään, sano.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2408
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      56
      2178
    3. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      35
      1738
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      208
      1698
    5. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1640
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      19
      1487
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1414
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      8
      1389
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1314
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1291
    Aihe