Summanarvauspelin ohjelmointikilpailu

Peli on seuraavanlainen. Kaksi pelaajaa. On annettu luku n. Pelaajat valitsevat aluksi kumpikin kokonaisluvun väliltä [1, n]. Sen jälkeen he alkavat vuorotellen arvailemaan näiden kahden luvun summaa. Joka arvauksen jälkeen kerrotaan oliko arvaus liian pieni vai liian suuri. Ensimmäisenä arvannut voittaa.

Kielenä toimii Python. Kilpailuun osallistutaan kirjoittamalla oma versio pelaajaluokasta, joka periytyy BasicPlayer-luokasta. Siihen pitää kirjoittaa kaksi metodia
get_number(self), jolla pelaajalta saadaan luvun valinta
def get_guess(self, limits, situ), jolla saadaan arvaus, kun pelitilanne on annettu.
Tarkemmat ohjeet ovat koodin kommenteissa

https://github.com/minkkilaukku/sum-guess-game

Turnauksessa ilmoitetut botit sitten pelaavat kukin toisiaan vastaan tarpeeksi monta simuloitua peliä, jotta saadaan selville kuka on paras. Saattaahan siinä tosin käydä silleen, että A on B:tä vastaan parempi ja B C:tä, mutta C onkin A:ta vastaan parempi. Voishan sen tehä niin että kaikki pelaa vaan tuota Basickiä (joka on täysin satunnaisen valinnan tekevä) vastaan. Noh, pidetään se turnaus nyt noin niinku on. Siinä on aluksi vähän pienemmille n ja sitten meniskö tuhanteen asti sopivin harppauksin.

Taitaa muuten melkein tuo luvun valinta paras mahdollinen tuolleen täysin satunnaisesti ollakin. Eri asia sitten jos tehtäisiin vain yksi arvaus ja voittaja on se kumpi osuu lähemmäksi. Se olisikin toinen versio tästä pelistä. En kyllä osaa sanoa onko näissä kummassakaan versiossa mitään mielenkiintoista.

6

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö "Laiva on lastattu" olisi hauskempi peli? Tai pullonpyöritys?

    • Anonyymi

      Min = oma luku 1, max = oma luku n.

      Puolitushaku on tehokkain algoritmi. Jos n = 1000 tarvitaan enintään kymmenen arvausta, tuurilla vähemmän.

      • Anonyymi

        Niin, puolittaishaku tässä on algoritminä paras, mutta altis huijaukselle; jos koko ajan valitsee luvut 1 ja 1, niin summana on 2, ja siitä kun lähdetään puolittaishaulla iteroimaan niin:

        1) 500<
        2) 250<
        3) 125<
        4) 62<
        5) 31<
        6) 15<
        7) 7<
        8) 3<
        9) == 2

        ...aina iteraation tulos on 9... ja samaa tulee jos valitsee luvut 500 ja 500, niin iterointi on sama mutta nousevaan suuntaan...

        Ja jos tässä vielä muuttaa:

        5) 31<
        6) 16<
        7) 8<
        8) 4<
        9) == 2

        Niin edelleen iteraatioita on 9, koska luku ei voi olla 1, koska sen pitää olla 1 n, sillä muussa tapauksessa iteraatioita olisi 10, jos luku olisi 1.


      • Anonyymi

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.

        Mitäpä sitä yksinään tyhjää pulloa pyörittelisikään, sano.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe