Baby staagi irrotettavaksi, vaihtoehdot

Anonyymi

Baby staagi pitäisi saada siirrettyä mastolle tarvittaessa. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan miten olette toteuttaneet tämän omissa veneissänne? Ja miten näppärästi valittu systeemi toimii? Vaihtoehtoja lienevät (ainakin); pikakiristettävä hela mallia "Highfield lever", ratillla kiristettävä, talja sekä kisko.

Nykyisellään kiinteä asennus kanteen. Ylä G:n ulostulo mastolla on puolestaan Babyn yläpuolella. Eli spinnua jiipatessa (dippi) joutuu Ylä G:n irrottamaan. Ja koska käytössä eteenpäin vetävää ala G, joutuu myös sen irrottamaan.

Mastona toppirikattu suorilla saalingeilla, eli kokonaan ei viitsisi babystä luopua.

Mukavaa kevään odotusta kaikille.

24

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmeisesti aika iso vene ja ala- sekä ylägaian irroitus ja kiinnitys kuilostaa hankalalta.
      Ehdotus: riittävä talja, jossa on roteva hela laukaistavaksi. Fallivinssillä kiristys vinssinvspsittajaan alagaian viereen. Tarvittarssa pänni pois, helan laukaidi ja kiinni mastolle kunnes jiipattu. Ruuvikierteet ovat liian heikkoja hydrauliikkaa ei viitsi rakentaa.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Automatiikka sotki tekstin. Piti olla: ruuvikierre on hidas tuollaiseen toimintaan. Ruuvikiettettä olen käyttänyt ratilla, Wichardin erityisellä helalla ja vanttiruuvin näköisellä varrellisella kiristimellä ( Hasselfors?). Se sopivat takilaan, mikä on stabiili ilmankin välistaagia mutta spinnujiippiin hidas. Kisko talja voisi olla vaihtoehto mutta miten rakentaa riittävän tukeva kiinnitys?
        seppomartti


      • Anonyymi

        Automatiikka sotki tekstin. Piti olla: ruuvikierre on hidas tuollaiseen toimintaan. Ruuvikiettettä olen käyttänyt ratilla, Wichardin erityisellä helalla ja vanttiruuvin näköisellä varrellisella kiristimellä ( Hasselfors?). Se sopivat takilaan, mikä on stabiili ilmankin välistaagia mutta spinnujiippiin hidas. Kisko talja voisi olla vaihtoehto mutta miten rakentaa riittävän tukeva kiinnitys?
        seppomartti


    • Anonyymi

      Mulla on tuollasia highfield levereitä molemmissa välistaakeissa. Tulipahan sen nimityskin tietoon nyt kun vähän googlasin. Nopeuttaa maston pystytystäkin kun linkun vain kääntää kiinni.

      • Anonyymi

        " Highfield lever" ? Tuon tyyppistä vipuvarrella kiristämistä olen muinaisuudessa käyttänyt osatakilaisen veneen barduunoissa. Nopea ja helppo käyttää mutta kuinkahan mahtaa toimia ihan pieniä veneitä lukuun ottamatta. Jos staagia pitäisi kiristää esim 15cm ja saada aikaan 1000kp jännitys niin millainen olisi "linkun kääntäminen"?. Eikös se linkku ole kuin kymmenysvaaka eli ei enää käänny käsivoimilla. Ruuvikierteellä saa staagin kireäksi mutta siihen menee minuutti tai pari.
        seppomartti
        PS: yllä Hasselforssin helaksi muistelemani kiristin onkin Wichard n 450€ , toinen pidempi ja vankempi malli n 1400.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Highfield lever" ? Tuon tyyppistä vipuvarrella kiristämistä olen muinaisuudessa käyttänyt osatakilaisen veneen barduunoissa. Nopea ja helppo käyttää mutta kuinkahan mahtaa toimia ihan pieniä veneitä lukuun ottamatta. Jos staagia pitäisi kiristää esim 15cm ja saada aikaan 1000kp jännitys niin millainen olisi "linkun kääntäminen"?. Eikös se linkku ole kuin kymmenysvaaka eli ei enää käänny käsivoimilla. Ruuvikierteellä saa staagin kireäksi mutta siihen menee minuutti tai pari.
        seppomartti
        PS: yllä Hasselforssin helaksi muistelemani kiristin onkin Wichard n 450€ , toinen pidempi ja vankempi malli n 1400.

        Jos aentaisi tuollaisen vipuvarrellisen lisästaagin pienempään toppirikiseen vanhaan veneeseen, niin joutuisiko sisälle kannen allekin laittamaan jonkun staagin keskelle keulapunkaa tukemaan keulakantta nousemasta ylöspäin, eivätkä muutamat ruuvit kannessa voi kestää sen vipuvarsistaagin vetoa, pitäisikö kanteen laittaa läpivientikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aentaisi tuollaisen vipuvarrellisen lisästaagin pienempään toppirikiseen vanhaan veneeseen, niin joutuisiko sisälle kannen allekin laittamaan jonkun staagin keskelle keulapunkaa tukemaan keulakantta nousemasta ylöspäin, eivätkä muutamat ruuvit kannessa voi kestää sen vipuvarsistaagin vetoa, pitäisikö kanteen laittaa läpivientikin?

        Ei mikään staagi voi olla kannen varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään staagi voi olla kannen varassa.

        Pitääkö kanteen laittaa läpivienti staagin vuoksi, joutuuko kanteen tekemään reiän joka sitten vuotaa kuitenkin vettä?


    • Anonyymi

      Jos babystaagi irrotetaan, niin miksi sen lisäksi pitäisi dippipuomilla spinnua jiipatessa irrottaa kumpaakaan kaijaa (ala- ylä-)?
      Jiippaa kaijat kiinni, ja pujota irrotettu baby staaki sen jälkeen toiselle puolle oikeaa reittiä. Ja tarvittaessa kiristä se.

      Nopein tapa kiristää staaki on käyttää ruuvikierrettä ja akkuporakonetta. Ei löytyne valmiina venetarvikeliikkestä, mutta on helppoa teettää konepajassa. Isommissa veneissä yksinkertaisen ruuvikierteen lisäksi ja/tai sen sijasta tarvitaan matoruuvi, jotta voimaa riittävään kiristykseen riittää ilman että akkuporakoneesta loppuu vääntö kesken.

      Jos babystaaki irrotetaan jiipin ajaksi, niin maston pysymisestä pystyssä jiipin aikana ei ole vastuussa kukaan muu kuin veneen omistaja ja/tai käyttäjä. Ei siis veneen vakuutusyhtiö eikä helojen tai rikin suunnittelija/valmistaja.

      • Anonyymi

        Jiipatessa en olisi lainkaan huolissani maston pystyssä pysymisestä babyn tilasta riippuen.Siinähän saa etustaagissakin olla metri löysää ja masto kauas eteen notkollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jiipatessa en olisi lainkaan huolissani maston pystyssä pysymisestä babyn tilasta riippuen.Siinähän saa etustaagissakin olla metri löysää ja masto kauas eteen notkollaan.

        Mitä sotket selvää asiaa?

        Eihän keulaharus toppirikissä mitenkään estä maston nurjahtamista, joten tietysti se voi olla jiipissä löysättynä ihan miten paljon tahansa. Eikä masto jiipissä edes yritä kaatua taaksepäin, joten keulaharuksen tukea ei siihenkään tarvita.

        Babystaagi taas nimenomaan tukee mastoa nurjahtamista vastaan, ja sen puuttuninen voi johtaa maston nurjahtamiseen.

        Vieläkö jäi jotain epäselväksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sotket selvää asiaa?

        Eihän keulaharus toppirikissä mitenkään estä maston nurjahtamista, joten tietysti se voi olla jiipissä löysättynä ihan miten paljon tahansa. Eikä masto jiipissä edes yritä kaatua taaksepäin, joten keulaharuksen tukea ei siihenkään tarvita.

        Babystaagi taas nimenomaan tukee mastoa nurjahtamista vastaan, ja sen puuttuninen voi johtaa maston nurjahtamiseen.

        Vieläkö jäi jotain epäselväksi?

        Teoriassa nurjahtaminen olisi mahdollista, käytännössä aivan turha huoli, ellei jostain menneiden vuosikymmenien äärimmäisestä makaronimastosta ole kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoriassa nurjahtaminen olisi mahdollista, käytännössä aivan turha huoli, ellei jostain menneiden vuosikymmenien äärimmäisestä makaronimastosta ole kyse.

        Mun veneessä nurjahtaa jo rannassa, jos en kiristä babystaakia ennen alavanttien kiristämistä. Taakse vetävien alavanttien kanssa babystaaki on täysin pakollinen koko ajan. Babystaakin pois jättämiselle on ehdoton edellytys riittävä pre-bend ylävanteilla ja takastaagilla. Pre-bendiä voi lisätä pidentämällä förstaakia. Rustien siirtäminen taakse toimii myös, mutta on vähän työläämpää.

        Toisessa veneessä meillä on ongelmana liiallinen pre-bend kryssillä, jota poistetaan vetämällä mastoa keskeltä taakse chekkareilla. Siinä tapauksessa babystaakilla voi estää pumppaamisen aallokossa.

        Babystaakit on meillä järjestetty korvaamalla vaijeriosa dyynemalla, jonka päähän on pleissattu alumiinrengas "low friction ring". Staaki on päälystetty muovisella viemäriputkella helpottamaan vendoja. Siitä 2:1 taljalla plokin kautta vinssille avotilan katolle. Hyvin varovainen kiristäminen riittää estämään nurjahduksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun veneessä nurjahtaa jo rannassa, jos en kiristä babystaakia ennen alavanttien kiristämistä. Taakse vetävien alavanttien kanssa babystaaki on täysin pakollinen koko ajan. Babystaakin pois jättämiselle on ehdoton edellytys riittävä pre-bend ylävanteilla ja takastaagilla. Pre-bendiä voi lisätä pidentämällä förstaakia. Rustien siirtäminen taakse toimii myös, mutta on vähän työläämpää.

        Toisessa veneessä meillä on ongelmana liiallinen pre-bend kryssillä, jota poistetaan vetämällä mastoa keskeltä taakse chekkareilla. Siinä tapauksessa babystaakilla voi estää pumppaamisen aallokossa.

        Babystaakit on meillä järjestetty korvaamalla vaijeriosa dyynemalla, jonka päähän on pleissattu alumiinrengas "low friction ring". Staaki on päälystetty muovisella viemäriputkella helpottamaan vendoja. Siitä 2:1 taljalla plokin kautta vinssille avotilan katolle. Hyvin varovainen kiristäminen riittää estämään nurjahduksen.

        Nurjahtaminen ei ole tapauksellesi oikea nimike. Nurjahtaminen tapahtuu palkkia pituusssuunassa puristettaessa. Lenssillä ei sellaisia puristuksia mastoon synny. Jos vääntää alavantteja kireälle ja etustaagi toisella puolella vastavoimana, väännät vain taivuttamalla maston mutkalle. Sillä tavoin vääntämällä saa minkä hyvänsä maston satamassa taittumaan.

        Minulla on ollut kahdessa veneessä baby. Siinä, jossa alavantit tulivat takaviistoon, ne piti jättää todella löysälle. In-line -saalingeilla tietenkin alavantit tulevat oleellisesti kireämmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurjahtaminen ei ole tapauksellesi oikea nimike. Nurjahtaminen tapahtuu palkkia pituusssuunassa puristettaessa. Lenssillä ei sellaisia puristuksia mastoon synny. Jos vääntää alavantteja kireälle ja etustaagi toisella puolella vastavoimana, väännät vain taivuttamalla maston mutkalle. Sillä tavoin vääntämällä saa minkä hyvänsä maston satamassa taittumaan.

        Minulla on ollut kahdessa veneessä baby. Siinä, jossa alavantit tulivat takaviistoon, ne piti jättää todella löysälle. In-line -saalingeilla tietenkin alavantit tulevat oleellisesti kireämmälle.

        Babystaaki säilyttää hallitun nurjahduksen "pre-bendin" oikeaan suuntaan. Avotuulilla spinnupuomi työntää pre-bendiä vastaan. Onhan siinä nurjahduksen mahdollisuus. Varsinkin siinä tapauksessa, että perämies menettää veneen hallinnan. Stabiilissa tilanteessa voimat voivat olla vielä hallinnassa ilman babystaakia.

        Reivatulla isolla baby on erityisen tarpeellinen myös kryssillä, kun ison takaliesmalla voi vetää mastoon keskiosaa taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoriassa nurjahtaminen olisi mahdollista, käytännössä aivan turha huoli, ellei jostain menneiden vuosikymmenien äärimmäisestä makaronimastosta ole kyse.

        No ei tosiaankaan ole turha huoli, mikäli alavantit tulee takaviistoon, ja keulaharus on aivan notkollaan, koska noiden seurauksena brebendiä on reilusti väärään suuntaan, maston puristusta kovassa tuulessa esiintyy jiipin aikana, eikä babyn lisäksi mikään muu estä maston keskiosaa nurjahtamasta taaksepäin, alavantithan silloin vain löystyvät nurjahduksen aikana, kuten myös keula- ja peräharukset. Suoraan sivulle tulevat pää- ja mahdolliset välivantit eivät ota nurjahduksen alussa osaa kumpaankaan suuntaan, tilanteen edetessä reilusti huonolmmaksi nekin lopuksi löystyvät, yleensä kuitenkin vasta sen jälkeen kuin mastoprofiiliin on jo tullut pysyviä vaurioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurjahtaminen ei ole tapauksellesi oikea nimike. Nurjahtaminen tapahtuu palkkia pituusssuunassa puristettaessa. Lenssillä ei sellaisia puristuksia mastoon synny. Jos vääntää alavantteja kireälle ja etustaagi toisella puolella vastavoimana, väännät vain taivuttamalla maston mutkalle. Sillä tavoin vääntämällä saa minkä hyvänsä maston satamassa taittumaan.

        Minulla on ollut kahdessa veneessä baby. Siinä, jossa alavantit tulivat takaviistoon, ne piti jättää todella löysälle. In-line -saalingeilla tietenkin alavantit tulevat oleellisesti kireämmälle.

        " Lenssillä ei sellaisia puristuksia mastoon synny."
        Minkäs luulet sen maston puristuksen estävän?!?
        Sitä saa aikaan sekä ylä- että välivanttien esikiristykset, että spinnun nostin. Jälkimmäiseen saa vielä hetkellistä lisäkuormaa jos spinnu taittuu kasaan ja aukeaa uudestaan jiipin aikana.
        Jos brebendiä on tilanteessa jo ennestään väärään suuntaan, eikä mikään tue maston keskiosaa nurjahtamasta taaksepäin irrotetusta babystä johtuen, on varsin paljon siten mitoitettuja mastoja jotka voivat tuollaisesta nurjahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Lenssillä ei sellaisia puristuksia mastoon synny."
        Minkäs luulet sen maston puristuksen estävän?!?
        Sitä saa aikaan sekä ylä- että välivanttien esikiristykset, että spinnun nostin. Jälkimmäiseen saa vielä hetkellistä lisäkuormaa jos spinnu taittuu kasaan ja aukeaa uudestaan jiipin aikana.
        Jos brebendiä on tilanteessa jo ennestään väärään suuntaan, eikä mikään tue maston keskiosaa nurjahtamasta taaksepäin irrotetusta babystä johtuen, on varsin paljon siten mitoitettuja mastoja jotka voivat tuollaisesta nurjahtaa.

        Ainahan mastossa on puristusjännitystä, vaikka kaikki vantitkin olisivat auki. Lenssillä silti jännitys on pienimmillään. Spinnufallin veto vanttien esijännitys on vain murto-osa sivuvanttien aiheuttamasta, kun maksimikallistuksilla mennään ja toppirikisen takastaagi kiristetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan mastossa on puristusjännitystä, vaikka kaikki vantitkin olisivat auki. Lenssillä silti jännitys on pienimmillään. Spinnufallin veto vanttien esijännitys on vain murto-osa sivuvanttien aiheuttamasta, kun maksimikallistuksilla mennään ja toppirikisen takastaagi kiristetään.

        Ei mikään estä ajamasta venettä lenssillä maksimikallistuksella, vaikkei se jiipin aikana onnistukaan.
        Nurjahduspituus mastossa voi kuitenkin olla 2,5 kertainen siihen mitä se on samassa mastossa luovilla, jos lenssillä keulaharus ja babystaaki on löysätty ja prebend väärin päin.
        Tällöin nurjahduspituuden vaikutus on paljon suurempi kuin puristusjännitysten muutosten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään estä ajamasta venettä lenssillä maksimikallistuksella, vaikkei se jiipin aikana onnistukaan.
        Nurjahduspituus mastossa voi kuitenkin olla 2,5 kertainen siihen mitä se on samassa mastossa luovilla, jos lenssillä keulaharus ja babystaaki on löysätty ja prebend väärin päin.
        Tällöin nurjahduspituuden vaikutus on paljon suurempi kuin puristusjännitysten muutosten.

        Silti nurjahdus on hyvin harvinainen tapaus. Kuutosia ajetaan lenssillä mastoa niin voimakkaasti eteenpäin taivuttaen, että etustaagi voi jopa maata kannella alapäästään. Silti maston jalka ei luokkasäännön mukaan saa liikkua. Samoin Starin makaroni näyttää lenssillä aika hurjalta. Nurjahduspituutta on molemmissa koko maston mitta.


    • Anonyymi

      Minulla on toppirikisessäni 35 jalkaisessa homeskandissani babystaagi ja sen säädössä käytetään 1:8 taljakaskadia. Normaalisti en em. viritystä käytä, kun masto on muutenkin tuettu nykyveneisiin nähden ns. tuplamitoituksella. Keula- ja peräharuksen lisäksi 8:lla muulla vantilla. Ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, että olisin baby:ä kaivannut ja olen seilannut 20 m/s kelissä. Kohdallani baby lähinnä hankaloittaa 150% genoalla tehtäviä operaatioita. 46 m2 etupurje ja etukannella oleva baby sekä talja ovat mielestäni vältettävä riski purjeen kannalta.

      Ainoa tilanne, jossa baby:stä on höytyä liittyy satamassa lillumiseen. Tietyillä tuulilla masto voi alkaa vonkumaan/resonoimaan, niin kirraamalla babyllä nukkuu paremmin. Siksipä laitan babyn köyden pätkällä kiinni yöksi, ettei vaijeri hiero mastoa vasten.

      Samalla mietin, joka kerta, miksi mokoman staagin olen jättänyt taas kerran mastoon roikkumaan.

      • Anonyymi

        Ratkaisuehdotus 1. Muovirullat babyyn helpottamaan genoan puolen vaihtoa. 2. Babyn korvaaminen kahdella alavantilla. Babyn sijaan irroitettava staagi, mihin rikataan hakasilla kovan tuulen purjeet eikä tarvitse kärsiä rullagenoaa. Tämän irroitettavan staagin kiristysmekanismia keskustelu sivuaa. Babya aika harva jos kukaan purjehtiessa irroittelee. Tai akkyporakoneella kiristelee
        seppomartti


    • Anonyymi

      Kiinnitä se frangerilla, jossa pikalukko. Ei löytyne venekaupoista mutta hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä kylläkin. Ajaa asian ja ainakin itsellä toiminut hyvin.

    • Anonyymi

      Kaksi spinnupuomia ja tuplaskuutit on yksi ratkaisu.

      Toinen on haaroittaa babystaagi molemmille sivuille. Spunnupuomi ei tällöin käänny täysin sivulle, se oi ole omassa veneessä ollut ongelma. Täysin plattista tulee spinnuteltua aniharvoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      197
      5102
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      42
      2578
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1739
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1364
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1229
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1203
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      105
      959
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      118
      896
    Aihe