Veneen sisustan uusiminen kokonaan?

Anonyymi

Jossain ketjussa ponnahti esiin veneen sisustan puutyöt.

Onko kellään kokemusta vanhemman veneen sisustan teettämisestä kokonaan uusiksi?
Jos purkaisi kaiken vanhan sisustasta ja tekisi nykyaikaisemman lay-outin koko sisustaan ja jos oikein revittelisi, hommaisi/teettäisi moduliveskin suihkuineen....

Taloudellisesti ei varmaan järkevää, mutta jos haluaisi kaunislinjaisen "uuden" veneen ilman, että tarvitsisi teettää kokonaan uutta runkoa ja rikiä.
Laipiot voisi samalla laminoida runkoon, korjailla muitakin puutteita, vaihtaa kaikki läpiviennit helposti jne.

No joo. Paljonkohan tuollainen johonkin 30-35 -jalkaiseen maksaisi....
Veneen sisustan rakentamisen syövästä tuntimäärästä ei ole mitään käsitystä, mutta olisiko jollain?

Järkeä moisessa ei fiskaalisessa mielessä ole, mutta onko veneilyssä ylipäätään?

73

3693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus selvittelin vanhahkon 37ft classikon uudistamista ja totesin että hintaa tulee.
      Pelkästään ulkopuolen töihin olisi mennyt yli 30 tuhatta, pohja, teak-kansi, kylkien ja kannen ylimaalaus ja rikiremontti, ei siis uusinta. Sitten vinssejä ja muita kansivarusteita päälle, uusi moottori, sähköt, pentry ja wc laittet, purjeet, ja sitten se sisusta, rakenteet, laminointimodulit, patjasto, sekä muu varustelu, esimerkiksi elektroniikka.
      Maailmalla on kyllä kauniitakin ja uusia veneitä valmiiksi tarjolla.

    • Anonyymi

      300 000 budjettiin voi alkaa suunnitella teetettynä eli et itse tee eikä " pimeetä" työtä.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Katso youtuben Sail Life -kanavaa (miksei nimi ole Renovate Life ?). Siinä ollaan vanhan veneen kunnostuksessa päästy sisustuksen rakentamiseen:

      https://www.youtube.com/user/madsdahlke/videos

      Vuodessa pitäisi tulla valmista. Ilmeisesti kaveri käyttää tuohon kaiken vapaa-aikansa (ja rahansa).

      • Anonyymi

        Hyi helvetti, tuosta tuli oikeasti huono olo!

        Jotain rajaa remontointiinkin....


    • Anonyymi

      Semmoinenkin pulma on ettei vanhaan klassikkoon saa mahtumaan nykyaikaisen layout in mukaisia kalusteita jos veneen pituus on sama

      • Anonyymi

        Onneksi ei saa mahtumaam "nykysikaista ikeasisustusta"


    • Anonyymi

      Kyllä rahat häviävät tuollaisessa. Tiedän yhden projektin jossa rahaa paloi kaikkiaan 172000€ ja lopulta perikunta möi veneen noin 40 000€ kun ei löytynyt "asiaa ymmärtävää"

      • Anonyymi

        Tai juurikin löytyi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai juurikin löytyi?

        Mitäs sen rahan väliä, käärinliinoissa ei ole kuitenkaan taskuja. Ja heppu sai ilmeisesti eläessään sellaisen veneen kuin halusi.

        Perikunta ei veneeseen uponneista rahoista muutenkaan tienannut itse senttiäkään, joten jos neljäkymppiäkin saivat "ei mistään" kuin taivaan lahjana (poisnukkunuthan olisi voinut polttaa sekä rahat että veneensä), pitäisi olla ihan tyytyväinen.

        Turhaa se on pihistellä eläessään, jotta joku jälkeesi jäävistä saisi polttaa ne rahat omiin tarkoituksiinsa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sen rahan väliä, käärinliinoissa ei ole kuitenkaan taskuja. Ja heppu sai ilmeisesti eläessään sellaisen veneen kuin halusi.

        Perikunta ei veneeseen uponneista rahoista muutenkaan tienannut itse senttiäkään, joten jos neljäkymppiäkin saivat "ei mistään" kuin taivaan lahjana (poisnukkunuthan olisi voinut polttaa sekä rahat että veneensä), pitäisi olla ihan tyytyväinen.

        Turhaa se on pihistellä eläessään, jotta joku jälkeesi jäävistä saisi polttaa ne rahat omiin tarkoituksiinsa!

        Mitäs sen rahan väliä, käärinliinoissa ei ole kuitenkaan taskuja....

        Oikea periaate. Turha miettiä mitä tulevat sukupolvet tarvitsevat tai arvostavat, kun ajatusmaailma on niin erilainen. Ja toisaalta heillä on niin paljon mahdollisuuksia verrattuna oman ikäluokkani (50-60v) mahdollisuuksiin, jotka rajoittuivat ikiaikaiseen kaavaan hankkia ammatti, tehdä töitä, ansaita elantonsa ja kuolla pois. Nythän valinnanvapaus alkaa oman sukupuolensa valinnasta, olisiko maskuliini, feminiini vai peräti neutri. Viitsisikö opiskella mitään ja menisikö töihin vai nauttisiko vain kansalaispalkkaa ja missähän maassa olisi miellyttävintä oleilla. Näiden neutrienko vaatimuksesta vaihtaisin veekasin sähköautoon, lopettaisin saunan lämmittämisen puilla, tekisin jotain luonnonsuojelun eteen yleensäkään tai remontoisin kesämökin tai veneen heille huippukuntoon tai luopuisin lentomatkoista tai säästäisin rahaa perinnöksi. ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sen rahan väliä, käärinliinoissa ei ole kuitenkaan taskuja. Ja heppu sai ilmeisesti eläessään sellaisen veneen kuin halusi.

        Perikunta ei veneeseen uponneista rahoista muutenkaan tienannut itse senttiäkään, joten jos neljäkymppiäkin saivat "ei mistään" kuin taivaan lahjana (poisnukkunuthan olisi voinut polttaa sekä rahat että veneensä), pitäisi olla ihan tyytyväinen.

        Turhaa se on pihistellä eläessään, jotta joku jälkeesi jäävistä saisi polttaa ne rahat omiin tarkoituksiinsa!

        Mitä sä mulle keuhkoot? Mähän vain totesin että ehkäpä ostaja juuri ymmärsi asian ja sai kalliilla rempatun veneen edullisesti!
        Eli oli tosiaan "asiaa ymmärtävä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sen rahan väliä, käärinliinoissa ei ole kuitenkaan taskuja....

        Oikea periaate. Turha miettiä mitä tulevat sukupolvet tarvitsevat tai arvostavat, kun ajatusmaailma on niin erilainen. Ja toisaalta heillä on niin paljon mahdollisuuksia verrattuna oman ikäluokkani (50-60v) mahdollisuuksiin, jotka rajoittuivat ikiaikaiseen kaavaan hankkia ammatti, tehdä töitä, ansaita elantonsa ja kuolla pois. Nythän valinnanvapaus alkaa oman sukupuolensa valinnasta, olisiko maskuliini, feminiini vai peräti neutri. Viitsisikö opiskella mitään ja menisikö töihin vai nauttisiko vain kansalaispalkkaa ja missähän maassa olisi miellyttävintä oleilla. Näiden neutrienko vaatimuksesta vaihtaisin veekasin sähköautoon, lopettaisin saunan lämmittämisen puilla, tekisin jotain luonnonsuojelun eteen yleensäkään tai remontoisin kesämökin tai veneen heille huippukuntoon tai luopuisin lentomatkoista tai säästäisin rahaa perinnöksi. ???

        Sen verran voisit heltyä että jättäisit sen tietosanakirjasi :)


    • Anonyymi

      Vilpitöntä onnea vaan projektille, jokainen saa tehdä mitä haluaa. Itse en kyllä ymmärrä miksi pitäisi kaataa kottikärryittäin rahaa vanhoihin kuoriin ellei sitten kyseessä ole todellinen klassikko., jolloin se onkin jo kulttuuriteko ja tuotoksella voi olla jokin rahallinenkin arvo. Tavalliseen veneeseen en laittaisi paljon rahaa ja vaivaa, ihan niiin kuin vm. -82 Corollaan ei kannata upottaa sataa tonnia, vanhaan Porscheen voisi kyllä.

    • Anonyymi

      Maailmalta saa tilattua uudenkin klassikon joka on täysin vanhan mallinen mutta uusi vene.

    • Anonyymi

      Ei se niin paljoa maksa. Anna 17000 €, mä kyllä tekisin.

      • Anonyymi

        En ole aloittaja mutta tuohon summaan itsekin päädyin budjettihintana, siis työn osalta. Arvioin että kuukaudessa ammattivenepuuseppä kyllä tekee alle 10 m paattiin kokonaan uuden sisustuksen ja 100 euroa per tunti. Siihen päälle materiaalit ja koneet. Suunnitelmat pitää tietenkin myös olla ja vanhat revitty pois. Kokonaishinta noin 35000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta tuohon summaan itsekin päädyin budjettihintana, siis työn osalta. Arvioin että kuukaudessa ammattivenepuuseppä kyllä tekee alle 10 m paattiin kokonaan uuden sisustuksen ja 100 euroa per tunti. Siihen päälle materiaalit ja koneet. Suunnitelmat pitää tietenkin myös olla ja vanhat revitty pois. Kokonaishinta noin 35000.

        Kokemuksestani voin kertoa, että tuo laskelma on totaalisti pielessä. Kuukauden kuluttua vanha sisustus en ehkä purettu. Uuden tekeminen yhden miehen tekemänä vie kuukausia, monia kuukausia. Asterian työmäärästä ja hinnasta saisi myös osviittaa. Sehän oli 36ft ja aloittaja kyseli max 35 ft. Alle 300 000 säästöpossua ei kannata unelmoida.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta tuohon summaan itsekin päädyin budjettihintana, siis työn osalta. Arvioin että kuukaudessa ammattivenepuuseppä kyllä tekee alle 10 m paattiin kokonaan uuden sisustuksen ja 100 euroa per tunti. Siihen päälle materiaalit ja koneet. Suunnitelmat pitää tietenkin myös olla ja vanhat revitty pois. Kokonaishinta noin 35000.

        Kokemuksestani voin kertoa, että tuo laskelma on totaalisti pielessä. Kuukauden kuluttua vanha sisustus en ehkä purettu. Uuden tekeminen yhden miehen tekemänä vie kuukausia, monia kuukausia. Asterian työmäärästä ja hinnasta saisi myös osviittaa. Sehän oli 36ft ja aloittaja kyseli max 35 ft. Alle 300 000 säästöpossua ei kannata unelmoida.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksestani voin kertoa, että tuo laskelma on totaalisti pielessä. Kuukauden kuluttua vanha sisustus en ehkä purettu. Uuden tekeminen yhden miehen tekemänä vie kuukausia, monia kuukausia. Asterian työmäärästä ja hinnasta saisi myös osviittaa. Sehän oli 36ft ja aloittaja kyseli max 35 ft. Alle 300 000 säästöpossua ei kannata unelmoida.
        seppomartti

        No jopas jotain, seppomartti. Kuvittelin että tuo 300000 € jo aikaisemmin oli kirjoitusvirhe mutta ei, toistat sen uudestaan. Mikäs järki olisi käyttää tuo summa kun sillä nyt saa uuden paatin, jossa ei ole ikea-sisustusta

        Edelleen, uskon että aloittaja aikoo tehdä itsekin jotain ja purkutyöhän on se helpoin osa, jota itsekin voi tehdä ja säästää. Tästä on omaa kokemusta.

        Samoin, jos haluaa ja voi käyttää 30 k€ remonttiin, niin tekee teettää sen suuruisen remontin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas jotain, seppomartti. Kuvittelin että tuo 300000 € jo aikaisemmin oli kirjoitusvirhe mutta ei, toistat sen uudestaan. Mikäs järki olisi käyttää tuo summa kun sillä nyt saa uuden paatin, jossa ei ole ikea-sisustusta

        Edelleen, uskon että aloittaja aikoo tehdä itsekin jotain ja purkutyöhän on se helpoin osa, jota itsekin voi tehdä ja säästää. Tästä on omaa kokemusta.

        Samoin, jos haluaa ja voi käyttää 30 k€ remonttiin, niin tekee teettää sen suuruisen remontin.

        Kaikkea voi kuvitella. Uusi vene on huomattavasti halvempi kuin sisustuksen teettäminen kokonaan. Ja itse voi jotain tehdä mutta itserakentelu ei ollut keskustelun aihe. Olettamasi laskelma on pahasti pielessä. 30k€ budjetilla saat työtä ostettua 300 tuntia. Veneen sisustuksen rakentaminen ilman purkamistakin on tuhansia tunteja. Tuntiveloitus sen sijaan on yläkanttiin.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksestani voin kertoa, että tuo laskelma on totaalisti pielessä. Kuukauden kuluttua vanha sisustus en ehkä purettu. Uuden tekeminen yhden miehen tekemänä vie kuukausia, monia kuukausia. Asterian työmäärästä ja hinnasta saisi myös osviittaa. Sehän oli 36ft ja aloittaja kyseli max 35 ft. Alle 300 000 säästöpossua ei kannata unelmoida.
        seppomartti

        Ja Asteria ei sisustuksella koreile. Tosin vastaavasti rakenteita tehtiin paljon uusiksi. Yhden veneen rakentamiseen isolla panostuksella osallistuneena ja aika paljon erilaisia kunnostustöitä tehneenä olisin samaa mieltä 300 000 arvion oikeasta suuruusluokasta. Pienellä lisäpanostuksella, tai pikemminkin pienellä lisäsäästöllä tekee saman tien rungonkin, jolloin sisustuksen rakentamisesta tulee paljon helpompaa.


    • 50 e/tunti on alimmillaan venepuusepän taksa. Siitä voit sitten laskea. Yhdessä talvessa varmaan saa jo paljon aikaiseksi, eli työtunteja on puolessa vuodessa 800. Tiikit maksaa 5-15000. Sitten muut kamat päälle

    • Anonyymi

      On monta tapaa tilata töitä: halvin, paras tai siltä väliltä. 50 € tarkoittaisi n 40/ h alv. Suomessa 100 on lähempänä totuutta mutta 50€ veneen rakentajat voi ilmoittautua. Minulla olisi töitä.. Tuolla 50€ hinnalla tuskin löytyy enää Virostakaan. 4-5v sitten halvin tarjous (nurin menevän fiman ahdingossa) siellä oli 30/h alv. Hinnat kuulemma Virossakin ovat nousseet. Paitsi ginny lonkero on edelleen hintansa väärti.
      seppomartti

      • 3 vuotta sitten ostin viralliselta venepuusepältä palveluja Paraisilla 50e tunti. Töitä tehtiin 40 tuntia, oli kuitillinen kauppa.


    • Anonyymi

      Olen rakentanut hartiapankilla 209 neliön omakotitalon. Työtunteja meni itseltä ja palkatuilta ammattimiehiltä yhteensä 2491, ensimmäisestä lapionpistosta viimeiseen listanaulaan.

      Tehtiin siis kerralla valmiiksi, ei kuten yleensä ok-taloissa - "tämä ei ole koskaan valmis".

      Rakentelin myös wanhan sysipaskan avolavajenkkiauton vuodelta 1958 täydellisestä aavikkoraadosta näyttelykuntoon, ilman nosturia 40 neliön omakotitallissa.
      Tunteja meni (maalauksen ja koneistukset teetin ulkopuolella, kaiken muun tein itse), yhteensä 1200.

      Tältä kokemuspohjalta tuntuu täysin uskomattomalta, että jonkun veneen sisustan rakentamiseen saisi menemään yli tuhatta tuntia, tai sitten tekijä ei tiedä, mitä tekee.
      Puun työstäminen nykyaikaisin konein käy käden käänteessä, toki jos ei tiedä mitä on tekemässä, myös sutta syntyy salamannopeasti.
      Mittaus, sahaus, hionta ja lakkaus eivät todellakaan vie mahdottomia aikoja ja vaikeimmat kappaleet voi teettää CNC-laitteilla varustetussa puusepänverstaassa. Se on yllättävän halpaa ja monitahoinenkin mittatarkka kappale valmistuu parissakymmenessä minuutissa.

      Kun on kokemusta metallin työstämisestä ja talonrakennuksen kaikista vaiheista myös sisustuspuutöineen, ei mitenkään käy järkeen, että jonkun 10m mittaisen veneen sisustaan saisi menemään yli tuhatta tuntia, jos mittanauha pysyy kädessä ja jonkinlaiset suunnitelmat on tehty ennen työn aloittamista. Purkamiseen menee päivä kahdelta mieheltä tai sitten kahvitaukoja on liikaa.

      Nykyaikana tuntuu, että laskuttaa osataan, mutta itse työ on tuskan takana ja aina puuttuu joku työväline tai että ihan perushommissakin ollaan vaikeuksissa.

      Se kertoo ammattitaidon puutteesta. Veneen sisustan purku ei tosiaan päiväkausia vie, jos se todella puretaan. Siivous, paikkojen hionta ja laminointityötkään eivät kuukausia vie.
      Suurimman osan kalusteista voi esivalmistaa veneen ulkopuolella, jos mitta pysyy kädessä ja suunnitelmat osaa tehdä. Kuka helvetti niitä kaikkia veneen sisällä alkaa työstää!

      • Anonyymi

        Et ole tainnut veneen sisustustöitä tehdä. Kyseessä on täysin eri homma kuin talon rakentaminen. Ajattelet neliöiden kautta, että kun 200 neliöön menee tämän verran niin ei 20 neliöön voi kauaa mennä. Asia on päinvastoin. Pienessä ahtaassa veneessä kaikki on monin verroin vaikeampaa ja hitaampaa. Mikä tärkeintä, suoraa kulmaa ei juuri löydy ja kaikki on vanhassa veneessä hieman vinksallaan. Uutta taloa rakennettaessa kaikki on standardimittaista ja kaikki sopii yhteen, veneessä ei mikään. Mikään ei tavallaan ole helpompaa kuin uuden talon rakentaminen, pelkkää suoraa kulmaa, yksinkertaista levytystä, vakiintuneet työkalut ha työtavat. Siitä vain tekemään sitten tarjous veneen sisustuksesta, 200 tuntia riittää sulle. Mittaat vain osat, teetät ne CNC:llä ja kiinnität paikoilleen, helppoa kuin heinänteko.


    • Anonyymi

      Edelliseen lisäyksenä, vanhan ison jenkkiavolavan purkamiseen muttereiksi meni kahdelta äijältä viisi (5) tuntia.
      Auto siis pantiin todella palasiksi moottorin sisuskaluja, ikkunannostimia, runkoa ja sähköjä myöten.

      Tuolta pohjalta veneen sisustan purkuun kuukausi tuntuu täysin käsittämättömältä!!!

      • Anonyymi

        Tämä riippuu ihan siitä, mitä purkamisella tarkoitetaan, mitä pitää jäädä ehjäksi, ja mitä asioita purkamisen aikana pitää selvittää.

        2 miestä saa yhdessä päivässä lekalla ja moottorisahalla poistettua sisustuksen ja heitettyä jätteet veneestä pihalle. Tämän operaation jäljiltä vene ei suinkaan ole valmis uuden veneen sisustuksen rakentamiselle. Sitä varten vanhat kiinnilaminoinnit, maalit ja liimat pitää hioa pois.
        Noin tehdyn purun aikana ei ole selvitelty miten vanhat sähkökytkennät, letkut, moottorin asennukset, tankit yms. oli tehty. Venettä ei ole tuettu, jotta runko ja kansi eivät vääntyisi kun laipiot poistetaan. Mitään ei myöskään ole irroitettu siten, että se jää ehjäksi uutta käyttöä varten.


      • Anonyymi

        Taidanpa pyytää sinulta sitovaa tarjousta. Et selvästikään tiedä, mitä olisit tarjoamassa, mikä tietysti johtaisi sysipaskaan lopputulokseen, kuten pahasti väärin lasketut tarjoukset aina.

        Noilla menetelmillä tehdään tietenkin sarjatuotantoveneet kohtuuhintaan. Mutta silloin niissäkin suunnitteluvaiheen kustannukset ovat merkittävät ennen sarjan aloitusta ja iso osa osa siitä työstä voidaan kopioida muihin malleihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä riippuu ihan siitä, mitä purkamisella tarkoitetaan, mitä pitää jäädä ehjäksi, ja mitä asioita purkamisen aikana pitää selvittää.

        2 miestä saa yhdessä päivässä lekalla ja moottorisahalla poistettua sisustuksen ja heitettyä jätteet veneestä pihalle. Tämän operaation jäljiltä vene ei suinkaan ole valmis uuden veneen sisustuksen rakentamiselle. Sitä varten vanhat kiinnilaminoinnit, maalit ja liimat pitää hioa pois.
        Noin tehdyn purun aikana ei ole selvitelty miten vanhat sähkökytkennät, letkut, moottorin asennukset, tankit yms. oli tehty. Venettä ei ole tuettu, jotta runko ja kansi eivät vääntyisi kun laipiot poistetaan. Mitään ei myöskään ole irroitettu siten, että se jää ehjäksi uutta käyttöä varten.

        Vanhoilla sähköillä, letkuilla tai putkilla ei ole mitään merkitystä, jos koko sisusta rakennetaan kokonaan uusiksi mahdollisesti uuteen muotoon.

        Uudistettaessa vanhoilla johtoreiteillä ym. ei ole virkaa.
        Puukkosaha, moska ja nauhahiomakone ja gelcoathöylä tekevät veneen sisustasta selvää parin äijän käsittelyssä todella nopeasti. Ja kun kaikki on purettu, tyhjän sisustan putsaaminen liima- ja puujäämistä käy kunnon laitteilla todella nopeasti.

        Sen jälkeen siivotaan pölyt ja tehdään mahdolliset laminoinnit , läpivientien uusimiset jne.

        Työ jatkuu laserkeilauksella ja mallinnuksen jälkeen koko sisätilasta on 3D-kuvat. Näihin voi helposti suunnitella CAD-ohjelmistolla (jopa ilmaisella) haluamansa sisustan ja saada mitat suoraan CNC-kelpoisessa muodossa muistitikulle.

        Kuvissa voi liikkua kolmiulotteisessa veneessä joko kalustettuna tai ilman.
        Nykyaika antaa uskomattomia mahdollisuuksia vanhan uudistamiseen, kunhan käyttää tietotekniikan suomia mahdollisuuksia!

        Käsityölle jää silti osansa, mutta vaikeimmat kappaleet tai vaikka kaikki puuosat voi teettää jossain automaattikoneella leikattuina.
        Esikasatut kalusteet asennetaan veneeseen lakattuina.

        Tuntimäärät putoavat rajusti, kun nykytekniikka otetaan käyttöön.

        Avainsanat :

        #Laserkeilaus#
        #CAD-Suunnittelu#
        #Puun CNC-työstö#


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoilla sähköillä, letkuilla tai putkilla ei ole mitään merkitystä, jos koko sisusta rakennetaan kokonaan uusiksi mahdollisesti uuteen muotoon.

        Uudistettaessa vanhoilla johtoreiteillä ym. ei ole virkaa.
        Puukkosaha, moska ja nauhahiomakone ja gelcoathöylä tekevät veneen sisustasta selvää parin äijän käsittelyssä todella nopeasti. Ja kun kaikki on purettu, tyhjän sisustan putsaaminen liima- ja puujäämistä käy kunnon laitteilla todella nopeasti.

        Sen jälkeen siivotaan pölyt ja tehdään mahdolliset laminoinnit , läpivientien uusimiset jne.

        Työ jatkuu laserkeilauksella ja mallinnuksen jälkeen koko sisätilasta on 3D-kuvat. Näihin voi helposti suunnitella CAD-ohjelmistolla (jopa ilmaisella) haluamansa sisustan ja saada mitat suoraan CNC-kelpoisessa muodossa muistitikulle.

        Kuvissa voi liikkua kolmiulotteisessa veneessä joko kalustettuna tai ilman.
        Nykyaika antaa uskomattomia mahdollisuuksia vanhan uudistamiseen, kunhan käyttää tietotekniikan suomia mahdollisuuksia!

        Käsityölle jää silti osansa, mutta vaikeimmat kappaleet tai vaikka kaikki puuosat voi teettää jossain automaattikoneella leikattuina.
        Esikasatut kalusteet asennetaan veneeseen lakattuina.

        Tuntimäärät putoavat rajusti, kun nykytekniikka otetaan käyttöön.

        Avainsanat :

        #Laserkeilaus#
        #CAD-Suunnittelu#
        #Puun CNC-työstö#

        No nyt alkoi tulla asiaa, miten homma nykyään tehdään, kiitos!


    • Anonyymi

      Tuossa mukavaa katselemista aihetta sivuten osaavan tyypin töistä.

      Aikamoisia raatoja kunnosteli, vahinko vain että lopetti hommat. Tällaisia ammattilaisia kaivattaisiin alalla kuin alalla.

      http://www.puuvenekorjaamo.net/

    • Anonyymi

      Ja summa summarum: kun ei ole varaa 300 k€ vanhan veneen sisustan uusimiseen eikä 150 k€ uuden "vuoden vene - Oceanis" ,ostamiseen, niin taidanpa ihan kiusaksi kunnostaa veneen itse ja laskuttaa vaimoa...... Ei aloittaja

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kun 10 -metrinen vene tehdään alusta saakka ja kunnolla, menee veistämöllä ammattimiesvoimin siihen koko hommaan noin 2500 tuntia. 50 -jalkainen vie jo yli viisituhatta tuntia. Yksityiskohtien määrä moninkertaistuu tuossa välissä. Näin oli veneissä tyyliin FG, NC.
        Eräs pikkuveneiden tekoa nopeuttava asia on ollut niissä usein käytetty sisämoduuli. Veneiden kasvaessa niitä tehtiin enemmän kustomoidusti ja silloin sisämoduuli ei oikein käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun 10 -metrinen vene tehdään alusta saakka ja kunnolla, menee veistämöllä ammattimiesvoimin siihen koko hommaan noin 2500 tuntia. 50 -jalkainen vie jo yli viisituhatta tuntia. Yksityiskohtien määrä moninkertaistuu tuossa välissä. Näin oli veneissä tyyliin FG, NC.
        Eräs pikkuveneiden tekoa nopeuttava asia on ollut niissä usein käytetty sisämoduuli. Veneiden kasvaessa niitä tehtiin enemmän kustomoidusti ja silloin sisämoduuli ei oikein käy.

        Ja siinä on jo ensimmäisestä yksilöstä tehty osille sapluunat, jotka helpottavat melkoisesti jo seuraavan tekoa.


    • Anonyymi

      Olellinen tuli jo ketjussa esille, koko restaurointi prosessi on joko vaikeaa tai helppoa, siis kallista tai halpaa. Nyt kysymys on vain oikean pajan löytäminen, veikkaan että kalliita pajoja voisi löytyä, halpoja ei niinkään. Mittasuhteet ja vaikeusaste projektiin löytyy tästä ketjusta, isohko omakotitalo luokkaa 2500h, vanha lava-auto 1200h ilman konetta ja maalausta.

    • Anonyymi

      Kirjoita google-hakuun sanat:
      new classic sailboats

    • Anonyymi

      Riippuu paljonko tehdään - siis "sisustus" eli vaihdetaan kaikki sisältä (sis sähköt, koneet, tankit yms yms) niin.... 60-80% uuden veneen hinnasta.

    • Anonyymi

      Eli kannattaa toimittaa se paska ongelmajätekeräykseen. Kuusakoski hakee sen, murskaa ja hävittää.

      Vanhalla ei tee mitään ja uuteen ei ole varaa. Nettivenettä katsoessa meillä taitaa muuten olla käsissä helvetinmoinen ongelmajäteongelma.

      Eihän noita paskoja kukaan osta. Millään hinnalla.

      • Anonyymi

        Höh, paska viedään pellolle mutta vanha vene voidaan pitää kohtuuhinnalla turvallisessa käyttökunnossa , jos veneilyintoa muuten riittää!

        Jos into on kiinni siitä kuinka "hieno" se vene on, niin silloin pitää ostaa uusi vene kuten edellä todistettu. Ei meri kysy, mitä vene maksaa vaan onko vene ja miehistö kunnossa...


      • Anonyymi

        Vanhan kunnostamalla voi saada itselleen ihan kivan veneen, mutta ei "uudenveroista" sisäleiskaa eikä muutakaan. Ja vaikka tekee pienemmän remontin niin rahoja ei saa pois kyllä sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan kunnostamalla voi saada itselleen ihan kivan veneen, mutta ei "uudenveroista" sisäleiskaa eikä muutakaan. Ja vaikka tekee pienemmän remontin niin rahoja ei saa pois kyllä sitten...

        Ehkä ihan hyväkin syy kirjoittaa "uudenveroinen" sisäleiskasta puhuttaessa. Minä kun pitäytyisin mieluummin lähempänä vanhaa, jos rakentaisin itselleni uuden veneen. Varmaan menisiuutta huonommin kaupaksi, mutta itsellenihän sen veneen tekisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan kunnostamalla voi saada itselleen ihan kivan veneen, mutta ei "uudenveroista" sisäleiskaa eikä muutakaan. Ja vaikka tekee pienemmän remontin niin rahoja ei saa pois kyllä sitten...

        Hohhoijaa, ei vene ole sijoituskohde vaan kulutus/käyttötavara. Rahaa kuluu ylläpitoon, ei sitä "saa takaisin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa, ei vene ole sijoituskohde vaan kulutus/käyttötavara. Rahaa kuluu ylläpitoon, ei sitä "saa takaisin".

        Samaa mieltä, mutta kiva oli laitetulla veneellä seilata.

        Janne


    • Anonyymi

      Kunnostin vuosia sitten 30-jalkaisen "klassikon". Siis rungon maalaus, pohja, läpiviennit, kannen luukut ikkunat uusiksi, osa sähköistä uusiksi, uudet tankit, maston puomin maalaus, patjat, osa elektoniikasta, kylmäboxi, osa katoista... mutta puuosiin ei paljon koskettu. Suurimmian osan/avustavat työt itse, muut pimeästi ammattilaisilla. En laskenut tunteja koska aikaa meni "paljon". Meitä oli 2-3 kaveria ja tehtiin 2,5 kk "normipäivää" eli tunteja varmaan 1000-1300 ehkä...

      Janne

      • Anonyymi

        3 miestä * 8 tuntia päivässä *5 päivää *10 viikkoa * 50 e/h= 60 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 miestä * 8 tuntia päivässä *5 päivää *10 viikkoa * 50 e/h= 60 000 euroa.

        Koska ei itselle maksanut palkkaa, niin jätetään 1/3 pois eli loppuarvio 40k€. Ei paha ottaen huomioon laajuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 miestä * 8 tuntia päivässä *5 päivää *10 viikkoa * 50 e/h= 60 000 euroa.

        "Mutta puuosiin ei paljoa koskettu". Eli vanhan peruskunnostus, ei sisustan uudelleen rakentaminen. Puhutaan siis toisen kertaluokan urakasta verrattuna aloittajan ajatukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta puuosiin ei paljoa koskettu". Eli vanhan peruskunnostus, ei sisustan uudelleen rakentaminen. Puhutaan siis toisen kertaluokan urakasta verrattuna aloittajan ajatukseen.

        Totta, siis sisustus vain pintakäsiteltiin ja pientä fiksausta tehtiin - venepuuseppää ei käytetty. Tästä on nyt abt 15 vuotta mutta silloin maalari maksoi 30 eur tunti käteen, muut vähän vähemmän. Omalle työlle ei kai voi laskea hintaa (vaikka ehkä pitäisi), mutta apuna oli venealaa opiskeleva "kesähessu" jolle maksoin 10 eur tunti. Muistaakseni palkat yms oli jotain 10-15 keur, samassa maksettiin maaleja yms joten...

        Venehommissa on sellainen totuus, että 20% töistä ottaa 80% ajasta eli jotkut hommat vaan ovat sitten lopulta "ihme nysväämistä" johtuen monestakin eri syystä (vaikka kuinka yrittää tehdä fiksusti). Muistelen esim uuden kylmäboxin asennus (ja kompressori).... siis kuulostaa helpolta mutta sitten... niin :D

        Tekisinkö uudestaan? En usko, mutta näin sain juuri sellaisen veneen ja varusteet kuin halusin ja 10 vuotta kierrettiin paljon Itämeren alueella.

        Janne


    • Anonyymi

      Ennen vanhaan oli muotia tehdä veneitä puolivalmisteista( =kuoret). 30-40 -jalkainen vene valmistui pääsääntöisesti talven aikana, yhden miehen toimesta, päivätyön ohessa. Kaikki liikenevä aika tosin käytettiin. Toisista tuli hienoja, toisissa jäi vielä säätämistä.

      • Anonyymi

        Puolivalmisteet oli silloin hyvin kirjava määre. Olin rakentamassa yhtä puolivalmistetta, mikä tarkoitti irrallaan olevia runkoa ja kantta. Ensimmäinen työ oli lasikuituhapsujen leikkaaminen molemmista. Toista laitaa edusti vaikkapa Linjett, jossa oma osuus tehtiin veistämöllä käyttäen paljolti valmiita moduleita, sapluunoita ja tietenkin veistämön työkaluja sekä osaamista.

        Tunsin aika monta puolivalmisteesta veneensä rakentanutta, mutta ainoa siinä yhden talven aikana edes purjehduskuntoon tullut oli se Linjett. Sitäkin oli kaksi henkilöä tekemässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puolivalmisteet oli silloin hyvin kirjava määre. Olin rakentamassa yhtä puolivalmistetta, mikä tarkoitti irrallaan olevia runkoa ja kantta. Ensimmäinen työ oli lasikuituhapsujen leikkaaminen molemmista. Toista laitaa edusti vaikkapa Linjett, jossa oma osuus tehtiin veistämöllä käyttäen paljolti valmiita moduleita, sapluunoita ja tietenkin veistämön työkaluja sekä osaamista.

        Tunsin aika monta puolivalmisteesta veneensä rakentanutta, mutta ainoa siinä yhden talven aikana edes purjehduskuntoon tullut oli se Linjett. Sitäkin oli kaksi henkilöä tekemässä.

        Juttelin yhden tyypin kanssa, joka 10 vuotta sitten rakensi pääosin yksin 40-jalkaisen veneen puolivalmisteesta valmiiksi. Talven aikana se valmistui. Mies oli eläkkeellä, ja teki kaikki päivät hommia. Ratkaiseva seikka oli se, että runko oli hänen kaverinsa lämpimässä hallissa, jossa sijaitsi puusepän verstas ja hän sai käyttää kaikkia koneita.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Juttelin yhden tyypin kanssa, joka 10 vuotta sitten rakensi pääosin yksin 40-jalkaisen veneen puolivalmisteesta valmiiksi. Talven aikana se valmistui. Mies oli eläkkeellä, ja teki kaikki päivät hommia. Ratkaiseva seikka oli se, että runko oli hänen kaverinsa lämpimässä hallissa, jossa sijaitsi puusepän verstas ja hän sai käyttää kaikkia koneita.

        Minä taas tunnen henkilökohtaisesti kaksi Ohlson 29:n, yhden Jon 30:n, yhden Linjett 32:n ja useamman Jon 40:n rakentaneet ja tiedän myös ne lopputulokset. Esimerkiksi Jon 30:a rakensivat yhdessä isä ja poika, joiden edellinen projekti oli Louhen rakentaminen, mikä kertoo osaamistasosta. Kuten sanottu, puolivalmiste ei vielä määrittele mitään ja valmiskin tarkoittaa eri ihmisille aivan eri asioita. Onhan viimeisen päälle valmis raaserikin kovin toisenlainen kuin viimeisen päälle sisustettu cruiserikin.


    • Anonyymi

      Finn 26 oli yksi, joita tehtiin paljon puolivalmisteista. Muotit saisi tälläkin hetkellä Nettiveneestä, jos joku haluaisi tehdä itselleen paatin ihan kuituhommista lähtien

    • Anonyymi

      Tuskin on olemassa mitään estettä rakentaa veneitä, joiden sisustus on helppo uusia siistiksi. Niin ei vain tahdota tehdä.

      • Voisihan myydä vanhojen mallien rakennesarjoja, missä on valmiiksi sahattuna puuosat. Nykyisin kun ne on digitaalisessa muodössa ei olisi kovin hankalaakaan. Samalla voisi ostaa erilaisen sistusmallin, kuin mikä omassa veneessä oli.


    • Anonyymi

      Katsoin vuosi sitten Sweden Yachts'n 340 -mallia. Yksi ehdokkaista on käynyt läpi refitin, maalattu runko, poistettu teak -kansi, sisätilat kunnostettu mutta maalattu päälle, eli näytti modernilta. Arvioin että siihen projektiin oli mennyt ainakin 15 000 euroa, koska jo rungon maalaukseen menee päälle kymppi sillä tasolla jolla ko. vene oli maalattu.
      Vene on edelleen myynnissä ja 10-20 000 eur halvemmalla kuin sisarveneensä. Tästä näkee sen, ettei kunnosteluja kannata tehdä kuin omaan tarpeeseen. Tuo veneyksilö määrittelee muidenkin myynnissä olevien saman mallin veneiden lähtöhinnan, sen mistä ryhdytään tinkimään.
      https://boats.waa2.com/for-sale/sweden-yachts-340-sweden

      Ariel 336 (vene on vaihtunut!)

      • Sait Nauticatin myytyä?


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä tuosta vanhan kunnostamisesta. Päivitin itse erään ”käytetyn” ja ajattelin, että itselleni sen teen enkä myy, joten hintoja ei tarvitse miettiä.
        Toisin kävi. Halusin vaihtaa venettä ja tuo arvostuskysymys iski sormille täysillä.
        Kannattaa todella harkita kuinka paljon sijoittaa vanhan elvyttämiseen - etenkin jos on tarkka rahoistaan.
        Markkinoiden opetus on todella tuskallista koulutusta.

        Kerropa Ariel lisää tästä veneen vaihdosta.
        Tätä kyselee Masaesbosta.


      • Anonyymi

        "...maalattu päälle, eli näytti modernilta..."
        Siis hyi h..., nuo valkomaalilla tiikin raiskaukset pitäisi säätää rikollisiksi.
        Hienot vanhat swanit (eng "refit" 57, HR:t) ym maalailaan valkoisella. Ja arvo puolittuu. Ei kyllä määrittele maalaamattomien arvoa nuo refitit, vaan tekevät ihan oman tasonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...maalattu päälle, eli näytti modernilta..."
        Siis hyi h..., nuo valkomaalilla tiikin raiskaukset pitäisi säätää rikollisiksi.
        Hienot vanhat swanit (eng "refit" 57, HR:t) ym maalailaan valkoisella. Ja arvo puolittuu. Ei kyllä määrittele maalaamattomien arvoa nuo refitit, vaan tekevät ihan oman tasonsa.

        Aikanaan kun mm. Hanse tuli markkinoille valkoisine laipioineen ja muine ikeamaisuuksineen niin sitä karsastettiin. Nyt ilmiö maailmalla on kääntynyt liki tyystin toisinpäin. Tiikki-ja mahonkisisustukset eivät kelpaa nykyisille nuoremmille ostajille ollenkaan, puhumattakaan sellaisen sisustuksen omaavan veneen 2-3 -kertaisesta hinnasta.
        Asiassa lienee osatekijänä tietty kuvitteellinen eettinen vastuutekijä sademetsineen jne. Uskon että tuon Sweden Yachtsin refit -tapauksessa on ollut pyrkimyksenä saada veneestä haluttu sille ostajasegmentille jolle se sopii. Sellaisia ovat 35-40 -vuotiaat perheelliset joilla paukut eivät oikein vielä riitä 150 tonnin uusiin veneisiin.
        Painotan vielä että jalopuusisus on nuorille sama kuin jotkut metsästystrofeet tms.
        NC meni Portsmouthiin, varsin iäkkäälle ostajalle. Sellaiselle ostajalle tiikkisisus on aivan must, samoin tiikkikansi.
        Hankin tilalle brittiläisen Moodyn. Tavallisista Moodyista poiketen tässä mallissa on avotila takana, ei keskellä. Vene vaikuttaa varsin käytännölliseltä eteläisille vesille ja pysyvämpään asumiseen. Englantilainen ex-omistaja oli varustellut veneen hyvin omia Välimerireissujaan varten.

        Ariel 336


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan kun mm. Hanse tuli markkinoille valkoisine laipioineen ja muine ikeamaisuuksineen niin sitä karsastettiin. Nyt ilmiö maailmalla on kääntynyt liki tyystin toisinpäin. Tiikki-ja mahonkisisustukset eivät kelpaa nykyisille nuoremmille ostajille ollenkaan, puhumattakaan sellaisen sisustuksen omaavan veneen 2-3 -kertaisesta hinnasta.
        Asiassa lienee osatekijänä tietty kuvitteellinen eettinen vastuutekijä sademetsineen jne. Uskon että tuon Sweden Yachtsin refit -tapauksessa on ollut pyrkimyksenä saada veneestä haluttu sille ostajasegmentille jolle se sopii. Sellaisia ovat 35-40 -vuotiaat perheelliset joilla paukut eivät oikein vielä riitä 150 tonnin uusiin veneisiin.
        Painotan vielä että jalopuusisus on nuorille sama kuin jotkut metsästystrofeet tms.
        NC meni Portsmouthiin, varsin iäkkäälle ostajalle. Sellaiselle ostajalle tiikkisisus on aivan must, samoin tiikkikansi.
        Hankin tilalle brittiläisen Moodyn. Tavallisista Moodyista poiketen tässä mallissa on avotila takana, ei keskellä. Vene vaikuttaa varsin käytännölliseltä eteläisille vesille ja pysyvämpään asumiseen. Englantilainen ex-omistaja oli varustellut veneen hyvin omia Välimerireissujaan varten.

        Ariel 336

        On siinä tuota maailman pelastamistakin, mutta se on myös muotikysymys. Ei kukaan haluaa kodin keittiöönkään enää raskaita täyspuisia puunvärisiä kaapistoja jotka olivat ennen vaurauden merkki, vaan valkoista ja kiiltävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan kun mm. Hanse tuli markkinoille valkoisine laipioineen ja muine ikeamaisuuksineen niin sitä karsastettiin. Nyt ilmiö maailmalla on kääntynyt liki tyystin toisinpäin. Tiikki-ja mahonkisisustukset eivät kelpaa nykyisille nuoremmille ostajille ollenkaan, puhumattakaan sellaisen sisustuksen omaavan veneen 2-3 -kertaisesta hinnasta.
        Asiassa lienee osatekijänä tietty kuvitteellinen eettinen vastuutekijä sademetsineen jne. Uskon että tuon Sweden Yachtsin refit -tapauksessa on ollut pyrkimyksenä saada veneestä haluttu sille ostajasegmentille jolle se sopii. Sellaisia ovat 35-40 -vuotiaat perheelliset joilla paukut eivät oikein vielä riitä 150 tonnin uusiin veneisiin.
        Painotan vielä että jalopuusisus on nuorille sama kuin jotkut metsästystrofeet tms.
        NC meni Portsmouthiin, varsin iäkkäälle ostajalle. Sellaiselle ostajalle tiikkisisus on aivan must, samoin tiikkikansi.
        Hankin tilalle brittiläisen Moodyn. Tavallisista Moodyista poiketen tässä mallissa on avotila takana, ei keskellä. Vene vaikuttaa varsin käytännölliseltä eteläisille vesille ja pysyvämpään asumiseen. Englantilainen ex-omistaja oli varustellut veneen hyvin omia Välimerireissujaan varten.

        Ariel 336

        Iästä riippumatta en tunne ketään, joka mieluummin ottaisi ne vaaleat laminaattipinnat kuin perinteisen puusisustuksen. Mutta se mainitsemasi hintaero saa laminaatin tuntumaan hyväksyttävältä. Joillekin puusisustus on vain happamia pihlajanmarjoja.


    • Anonyymi

      Onko puuveneily nyt yhtäkkiä muuttunut vastaavaksi teoksi kuin esim. ajeleminen täytetyllä sarvikuonolla?

    • Anonyymi

      Nyt ei mene kyllä jakeluun. 1970-2000 rakennetun veneen tiikki- ja mahonkiosat ovat nyt sademetsien tuhoamista?

      Tuhoutuuko se sademetsä vähemmän, jos nämä kunnon puusta tehdyt sisustat poltetaan?
      Vai oliko ajatuksena, että saarniviilulla pinnoitettu lastulevy ja lattiassa muovipintainen puukuvioinen laminaatti on jotenkin ympäristöystävällisempää boorattuine palonestoaineineen?

      No, kullekin jotain. Muodit muuttuvat ja nykyään pitää olla vaaleaa ja elämää akvaariossa.
      Tai sitten ei. Tuskin Instagram-sukupolvi ikinä mihinkään rapakon yli takastaagittomalla lastulevysisustetulla avoperällä lähtee.

      Vanhoilla "romuilla" purjehtivat vanhan liiton äijät vielä jonkin aikaa näin tekevät, mutta pätkätyösukupolvi ostaa avomoottoriveneitä liian isoilla perämoottoreilla.

      Puuveneen sisustan voi tietenkin tehdä muustakin kuin Honduras-mahongista, tiikistä tai muista trooppisista puulajeista. Tammi- ja seetrimetsät tosin on hakattu jo, eikä kunnon venelautaa löydä enää Suomesta edes männystä.

      Mutta eikö vaahteralaminaatti veneen lattiassa ja lastulevyrungot kalusteissa ole jo askel ennen muoviin ja tekonahkaan siirtymistä?

      Seuraavana varmaan tulee kierrätysmuoveista tehdyt sisustat päällystettynä puuhakkeella.

      • Anonyymi

        Tuohon vielä lisäisin, että en ihan ymmärrä ajtuksenjuoksua, jossa jo olemassa olevan tiikki- tai mahonkisisustuksen piilottaminen näkymättömiin maalaamalla valkoiseksi on sademetsien säästämistä ja ympäristöteko.


      • Anonyymi

        Vaalea kirsikkasisustus oli jo 80- luvun veneessäni. Ja yhtä vaalea tammi 50- luvun kosterissani. Vaaleuteen liittyi puun tumminen happoisen teräshelan tai ruuvin ympärintä. Nykymuodissa nyppii vaalean puuimitaatin puuta olennoivien raitojen asentaminen vaakasuoraan. Ennen laipion puusyyt olivat pystyssä. Ja " puukalvot" ovat kalusteissa kelvottoman ohuet kun katsotte esim kaappien ovia tarkasti.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon vielä lisäisin, että en ihan ymmärrä ajtuksenjuoksua, jossa jo olemassa olevan tiikki- tai mahonkisisustuksen piilottaminen näkymättömiin maalaamalla valkoiseksi on sademetsien säästämistä ja ympäristöteko.

        Samahan se on jonkun trofeen kanssa. Eläinhän on surmattu jo vuosikymmenet sitten, mutta sitä ei silti kehtaa pitää enää esillä. Asia koetaan mauttomaksi.
        Epälooginen, selektiivinen, tunneperäinen ja trendeihin perustuva tekoekologisuus on yksi nykypäivän kummallisuuksia.
        Hirvennahkaruoristakin on etelässä tullut sanomista, samoin siitä että olen kertonut tykkääväni poronkäristyksestä. Siihen sitten vielä tiikkikansi ja -sisustus niin peli alkaa olla pelattu.
        Ariel 336


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon vielä lisäisin, että en ihan ymmärrä ajtuksenjuoksua, jossa jo olemassa olevan tiikki- tai mahonkisisustuksen piilottaminen näkymättömiin maalaamalla valkoiseksi on sademetsien säästämistä ja ympäristöteko.

        Samahan se on, jos köyhä ostaa UFF:ista jonkun vanhan turkin kympillä, jotta ei palelisi, niin saa varautua siihen, että joku kusipää-kettutyttö tulee ja räkäisee naamalle. Sairasta, niin sairasta.


    • Anonyymi

      Itsellä on Orustin Henåssa 1985 tehty tiikkisisustainen ilmaston tuhoooja. Pidän siitä ja sen piirteistä. Tuntuu, että joutuu näissä enemmän ja enemmän seilaamaan. Kovien tuuleten osuus on kasvussa läpi vuoden. Suunnittelu, kunnon materiaalit ja osaaminen valmistuksessa tekevät veneen, joka kestää aikaa.

    • Anonyymi

      Hyvä, että kommentit osuvat nyt puusisustukseen, koska sitähän aloittajakin kysyi eikä siis elektroniikan, tankkien, lämmityksen jne uudistamista! Raha riittää paljon paremmin.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      234
      6120
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2715
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      43
      2238
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1779
    6. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1424
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1407
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1291
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe