Halla-aho ja pakkoruotsi!

Anonyymi

Olen kyllä demari, mutta olen Halla-ahon kanssa samaa mieltä, että pakkoruotsi pitäisi poistaa ja kielipolitiikkaa muutenkin järkeistää.

Halla-aho on sanonut mm. näin.

"Pakkoruotsi ei ole varsinainen ongelma vaan seuraus Suomen oudosta kielipolitiikasta. Tietysti ruotsin taito on tarpeellinen maassa, jossa viran saaminen tai korkeakoulututkinnon suorittaminen edellyttää ruotsin osaamista. Kielipolitiikkaa pitäisi ryhtyä normalisoimaan poistamalla ruotsin osaamisen keinotekoisesti luotu ja ylläpidetty välttämättömyys. Silloin katoaa perustelu ja tarve myös ruotsin pakolliselle opiskelulle.

Suomi on ainoa demokraattinen maa maailmassa, jossa viiden prosentin kielivähemmistön kieltä opetetaan väkisin yli 90 prosentin enemmistölle. Tilanteen omituisuutta korostaa se, että naapurimaa Ruotsi muistuttaa vähemmistöpolitiikaltaan jotakin menneen maailman takapajulaa. Suomenkielisten on turha edes haaveilla omakielisestä opetuksesta, ja lapsia jopa kielletään käyttämästä äidinkieltään välitunnilla. Saamelaisia kohdeltiin tällä tavalla 50-luvun Suomessa, ja suomalaiset ruoskivat siitä vieläkin itseään.

Kielikysymys on varsin helposti ratkaistavissa. Kummankin kotimaisen kielen osaamista edellytettäköön viranhaltijoilta vain oikeasti kaksikielisillä alueilla, ja vain tehtävissä, joissa kielitaitoa oikeasti tarvitaan. Muualla pärjätään mainiosti tulkkipalveluilla. Tämähän on käytännön tilanne jo nyt, koska suurin osa suomalaisista ei vuosien pänttäämisestä huolimatta osaa ruotsia niin hyvin, että kykenisi sillä asiakaspalveluun. Kyse on siis hukkaan heitetystä ajasta ja resursseista."

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No onhan se noin, mutta persuille se on myös vihaa ruotsalaisia ja ruotsinkielisiä kohtaan, sitä "bonusta" sinäkään tuskin haluat.

      Myös demari

      • Anonyymi

        Olen syntyjäni suomenruotsalainen. Kävin kuitenkin suomenkieliset koulut. Suoritin virkamiesruotsin ennen sen pakollisuutta vapaaehtoisesti. Kymmeniä vuosia kokoomuksen äänestäjänä en ole viime vuosina sitä äänestänyt, koska virkamiesruotsi on oikeasti nöyryyttämistä ja pakolaispolitiikastakin olen eri mieltä. Ääneni menee persuille niin kauan kuin kokoomus pesaa vasureita ja on RKP:n juoksupoikana.

        Fyysikko Turusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syntyjäni suomenruotsalainen. Kävin kuitenkin suomenkieliset koulut. Suoritin virkamiesruotsin ennen sen pakollisuutta vapaaehtoisesti. Kymmeniä vuosia kokoomuksen äänestäjänä en ole viime vuosina sitä äänestänyt, koska virkamiesruotsi on oikeasti nöyryyttämistä ja pakolaispolitiikastakin olen eri mieltä. Ääneni menee persuille niin kauan kuin kokoomus pesaa vasureita ja on RKP:n juoksupoikana.

        Fyysikko Turusta

        Mä en taas ikinä äänestäis puoluetta jonka nimi on takapuoli.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en taas ikinä äänestäis puoluetta jonka nimi on takapuoli.

        Ei sellaista puoluetta ole - reppana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syntyjäni suomenruotsalainen. Kävin kuitenkin suomenkieliset koulut. Suoritin virkamiesruotsin ennen sen pakollisuutta vapaaehtoisesti. Kymmeniä vuosia kokoomuksen äänestäjänä en ole viime vuosina sitä äänestänyt, koska virkamiesruotsi on oikeasti nöyryyttämistä ja pakolaispolitiikastakin olen eri mieltä. Ääneni menee persuille niin kauan kuin kokoomus pesaa vasureita ja on RKP:n juoksupoikana.

        Fyysikko Turusta

        Hyvä kommentti!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne vaan vihaa, huomattu on.

        No näytäppä todisteita.


      • Anonyymi

        Juttu on niin että tässä maassa on aina ollut paljon niitä jotka eivät pidä hurreista, ja hurreissa on aina ollut niitä jotka eivät pidä suomen kielestä eikä suomalaisista, se ei ole mikään puoluejuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syntyjäni suomenruotsalainen. Kävin kuitenkin suomenkieliset koulut. Suoritin virkamiesruotsin ennen sen pakollisuutta vapaaehtoisesti. Kymmeniä vuosia kokoomuksen äänestäjänä en ole viime vuosina sitä äänestänyt, koska virkamiesruotsi on oikeasti nöyryyttämistä ja pakolaispolitiikastakin olen eri mieltä. Ääneni menee persuille niin kauan kuin kokoomus pesaa vasureita ja on RKP:n juoksupoikana.

        Fyysikko Turusta

        Itse olen Keski-Suomesta ja kuulin ensi kerran ruotsia puhuttavan tavallisessa elämäntilanteessa vasta tultuani opiskelemaan Helsinkiin 18-vuotiaana. Silloinkin hyvin harvoin. Koulussa olin sitä lukenut menestyksellä (yo-kirjoituksissa l), mutta en oppinut puhumaan kuin välttävästi, lukemaan kylläkin aivan auttavasti/hyvin. Myöhemmin työssäni tarvitsin kirjallista taitoa paljon, suullista en juuri ollenkaan, vaikka tulin hankkineeksi virkamiehelle tyydyttävän/hyvän ruotsinkielen taidon. Pakkoruotsi koulusta voitaneen poistaa, sen tuntui jo koulussa liiallisena pänttäämisenä, kun sitä elinympäristössä ei tarvinnut ollenkaan. Omat valinnat tekivät sen lisäksi vielä tarpeettomammaksi.
        Oli kuitenkin hyvä, että jonkinlainen taito tuli pakosti hankituksi, koska etukäteen en voinut tietää, miten paljon tulen sitä myöhemmin tarvitsemaan.
        Näin omasta kokemuksesta johtuen katson, että tietyssä määrin, esim. lukiossa pakollisuus tulee säilyttää, mutta joka iikalle perustasolla sen ei tarvitse olla pakollista, vaan se aika tulee käyttää jonkun muun taidon hankkimiseen, joita on kyllä aivan riittämiin äidinkielestä alkaen.
        Mutta korkeakoulutus-tasoisen on hyvä, suorastaan pakko osata jossain määrin ruotsinkieltä, jolla on valtava määrä Suomea koskevaa vanhaa ja uuttakin aineistoa. Lisäksi Ruotsi on kaikinpuolin tärkeä naapurimaa, jonka kielenkin hyviä hallitsijoita tarvitaan suuri joukko. Onneksi meillä kansassamme on suuri ruotsinkielen vähemmistö, joka tässäkin suhteessa toimii parhaaksemme, ja on valitettavaa kuulla siitä niin paljon halveksivia kommentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen Keski-Suomesta ja kuulin ensi kerran ruotsia puhuttavan tavallisessa elämäntilanteessa vasta tultuani opiskelemaan Helsinkiin 18-vuotiaana. Silloinkin hyvin harvoin. Koulussa olin sitä lukenut menestyksellä (yo-kirjoituksissa l), mutta en oppinut puhumaan kuin välttävästi, lukemaan kylläkin aivan auttavasti/hyvin. Myöhemmin työssäni tarvitsin kirjallista taitoa paljon, suullista en juuri ollenkaan, vaikka tulin hankkineeksi virkamiehelle tyydyttävän/hyvän ruotsinkielen taidon. Pakkoruotsi koulusta voitaneen poistaa, sen tuntui jo koulussa liiallisena pänttäämisenä, kun sitä elinympäristössä ei tarvinnut ollenkaan. Omat valinnat tekivät sen lisäksi vielä tarpeettomammaksi.
        Oli kuitenkin hyvä, että jonkinlainen taito tuli pakosti hankituksi, koska etukäteen en voinut tietää, miten paljon tulen sitä myöhemmin tarvitsemaan.
        Näin omasta kokemuksesta johtuen katson, että tietyssä määrin, esim. lukiossa pakollisuus tulee säilyttää, mutta joka iikalle perustasolla sen ei tarvitse olla pakollista, vaan se aika tulee käyttää jonkun muun taidon hankkimiseen, joita on kyllä aivan riittämiin äidinkielestä alkaen.
        Mutta korkeakoulutus-tasoisen on hyvä, suorastaan pakko osata jossain määrin ruotsinkieltä, jolla on valtava määrä Suomea koskevaa vanhaa ja uuttakin aineistoa. Lisäksi Ruotsi on kaikinpuolin tärkeä naapurimaa, jonka kielenkin hyviä hallitsijoita tarvitaan suuri joukko. Onneksi meillä kansassamme on suuri ruotsinkielen vähemmistö, joka tässäkin suhteessa toimii parhaaksemme, ja on valitettavaa kuulla siitä niin paljon halveksivia kommentteja.

        Etkö tajua että svenskeille sopii mainiosti se, että heille puhutaan enkkua. Suomalaisten ei tarvitse nöyristellä ja yrittää puhua ruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tajua että svenskeille sopii mainiosti se, että heille puhutaan enkkua. Suomalaisten ei tarvitse nöyristellä ja yrittää puhua ruotsia.

        Samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Slaavilaisten kielten tutkijana ja rakastajana Halla-aho haluaa kouluihin pakko-venäjän.

      • Anonyymi

        Sehän sopisikin hyvin Putinisteille muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän sopisikin hyvin Putinisteille muutenkin.

        Jos Persut pääsee valtaan niin kyse on siitä otetaanko pakko-venäjä ennen miehitystä vai vasta miehityksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Persut pääsee valtaan niin kyse on siitä otetaanko pakko-venäjä ennen miehitystä vai vasta miehityksen jälkeen.

        Vasuritko täällä puolustaa pakkoruotsia, voi päivää älypäät.

        Eikä tuo Venäjä-kortti enää uppoa, se juna meni jo, mutta jos älyä ole päässä niin ei ole.


      • Anonyymi

        Tiesitkö että Halla-Aho on itse juuriltaan suomenruotsalaista sukua? Mutta hän on suomalainen. Niin kuin minäkin. Ja vaikka itsekkin omaan länsinaapurista tulleita veriä, en ymmärrä keinotekoisen tekohengityksen antoa ruotsinkielelle Suomessa. Se pitää muuttaa vapaaehtoiseksi valinnaiseksi. Pakkkoruotsi on out. Nuo Halla-Ahon perustelut ovat hyvät ja totuuden mukaiset. RKP:kin tippuu hallituksesta lopullisesti pois kun perus-ässät nousee hallitukseen. Samalla pakkoruotsi lakkaa olemasta. Kehitys ja edistyksellisyyttä. On paljon rannikkokuntia ja saaristoa joissa asuu ihmisiä, jopa ihan parikymppisiäkin, jotka eivät puhu, eivätkä osaa kuin ruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö että Halla-Aho on itse juuriltaan suomenruotsalaista sukua? Mutta hän on suomalainen. Niin kuin minäkin. Ja vaikka itsekkin omaan länsinaapurista tulleita veriä, en ymmärrä keinotekoisen tekohengityksen antoa ruotsinkielelle Suomessa. Se pitää muuttaa vapaaehtoiseksi valinnaiseksi. Pakkkoruotsi on out. Nuo Halla-Ahon perustelut ovat hyvät ja totuuden mukaiset. RKP:kin tippuu hallituksesta lopullisesti pois kun perus-ässät nousee hallitukseen. Samalla pakkoruotsi lakkaa olemasta. Kehitys ja edistyksellisyyttä. On paljon rannikkokuntia ja saaristoa joissa asuu ihmisiä, jopa ihan parikymppisiäkin, jotka eivät puhu, eivätkä osaa kuin ruotsia.

        persut hallituksessa? Vähemmistösellaisessa, ei paljoa ruotsinkieleen vaikuteta. Tekstistäsi paistaa läpi viha suomenruotsalaisia kohtaan, se todellinen syy. Minä en vihaa ruotsinkielisiä, on tuo vaimokin niitä, pakkoruotsia ei tarvita, muista syistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        persut hallituksessa? Vähemmistösellaisessa, ei paljoa ruotsinkieleen vaikuteta. Tekstistäsi paistaa läpi viha suomenruotsalaisia kohtaan, se todellinen syy. Minä en vihaa ruotsinkielisiä, on tuo vaimokin niitä, pakkoruotsia ei tarvita, muista syistä.

        Hänen kommentissaan ei ole mitään vihaa näkyvissä. Mutta tutustu sinä vähän rkp:n rasistiseen historiaan, niin tajuat mitä sakkia siellä on.


      • Anonyymi

        Nyt täytyy sanoa, että hömpön pömpön. En ole ikinä kuullut sellaisia puheita hänen sanovan. Samoin putinismin ja persuilun yhdistämiselle ei ole perusteita, joitain Venäjän kaupan rajoitusten poistamiseen tähtääviä sanomisia on kuultu.


    • Anonyymi

      Kakskielisyys maksaa maltaita kansalle.

      • Anonyymi

        Paljon vähemmän kuitenkin kuin persut, persut ovat veronkuluttajia, kun taas ruotsinkielisillä alueilla esim työttömyys on Suomessa alhaisinta, ahkeraa väkeä ja hyviä veronmaksajia, nettomaksajina persuja parempia. Persuista puolet on kelan elättejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon vähemmän kuitenkin kuin persut, persut ovat veronkuluttajia, kun taas ruotsinkielisillä alueilla esim työttömyys on Suomessa alhaisinta, ahkeraa väkeä ja hyviä veronmaksajia, nettomaksajina persuja parempia. Persuista puolet on kelan elättejä.

        Sanoo elämäntapatyötön....hehehehehe.


    • Anonyymi

      Järjellä ajateltuna niiden 5 % olisi paljon helpompaa opetella suomen kieli kunnolla, kuin päinvastoin. Mutta nyt käytäntö on toinen, jos joku haluaa käyttää ruotsin kieltä, niin niiden vuoksi pitäisi kaikkien palveluammatissa olevien osata sitä, missä päin maata tahansa. Miten sitten tämä suhteutuu siihen, kun pääkaupunkiseudulla annetaan joiden esim. ravintoloiden pitää sellaisia työntekijöitä, jotka eivät osaa suomen kieltä.

    • Anonyymi

      Jussi oli koulussa huono ruotsin kielessä. Siitä juontaa katkeruus.

      • Anonyymi

        Varmasti parempi kuin sinä.


    • Anonyymi

      Vaihda jo puoluetta. Ps on ainoa duunaripuolue, kokoomuksesta pari piirua vasemmalle

    • Anonyymi

      Täälläkin ihan nukkuvana ollaan sitä mieltä,että pakkoruotsi pitää saada
      pois.Sehän ei ole pois vapaaehtoisilta ihmiset usein inhoavat sanoja pakko sitä pakko tätä.

    • Anonyymi

      Ruotsinkielellä ei selviä edes maisterin tutkinnosta, sillä yliopiston tenttikirjat ovat lähes aina englanniksi. Joskus vastaava kirja on saksaksi tai ranskaksi, harvoin ruotsiksi tai suomeksi!
      Järkevintä olisikin englannin lisäksi oppia saksaa tai ranskaa, myös espaniaa puhutaan maailmalla paljon!
      Ruotsia puhuvat osaavat ja ymmärtävät myos norjaa ja tanskaa! Joo, niinpä norjankielinen ohjelma tekstitetää ruotsiksi meillä suomessa! Eikö suomenruotsalaiset ymmärräkään norjaa?

      • Anonyymi

        Eikä tanskaa.


    • Anonyymi

      Pakkasruotsi.

    • Anonyymi

      Viimeinen suuri kysely kertoi, että 74% kansasta haluaa pakkoruotsista eroon. Eli hyvin selvää on, että kansa ei pakkoruotsista pidä, mutta miksi sitten sitä ei lähdetä poistamaan, sitä sopii miettiä.

      • Anonyymi

        Koska eduskunta pahkat välittää kansan mielipiteestä.


    • Anonyymi

      "Virallinen" kaksikielisyys maksaa laskelmien mukaan n. 2miljardia vuodessa, 2004 näitä oli laskeskeltu.

    • Anonyymi

      Suomalainen politiikka on siitä lapsellista touhua että ensinnäkin mielipiteet muuttuu sen mukaan ollaanko hallituksessa vai ei ja toiseksi hyvääkään ehdotusta ei voida kannattaa jos sen esittää väärän puolueen edustaja!

    • Anonyymi

      Vielä 1900 luvun alun suomessa ruotsinkielisillä oli suomalaisia lapsiorjia, kunnan sosiaalityöntekijänä toimiva esim. opettaja, saattoi sijoittaa köyhän suomenkielisen perheen lapsen vaikkapa äidin sairauden vuoksi.

      Sijoituskohde oli lähes poikkeuksetta ruotsinkielinen talous jossa piti paiskia töitä hiki hatussa leipänsä eteen, lisänä taottiin päähän oppi että suomalainen on alempi ja tulee osoittaa herranpelkoa tai vitsa laulaa, ja lauloiki kertomusten mukaan ahkerasti.

      Itselläni on suvussa tuollainen ruotsinkielisen rasistitalouden runtelema ihminen, oma tahto hakattiin pois jotta oli kuuliainen palvelija.
      Jälki näkyy ihmisessä yhä kun ikää on melkein 90v., hänen koko elämänsä on mennyt erilaisten traumojen ja mielenterveysongelmien värittämänä.

      Eihän tässä voi olla kuin kiitollinen siitä mitä kaikkea ihanaa ruotsinkielisyys ja heidän kulttuurinsa onkaan meille metsäsuomalaisille antanut, pitää vain lakki kädessä nöyränä ottaa vastaan mitä ylhäältä annetaan.

    • Anonyymi

      Talar du Ryska?

    • Anonyymi

      Talar du Ryska?

    • Anonyymi

      Talar du Ryska?

      • Anonyymi

        Puhutko sinä?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe