Joku valitti toisessa ketjussa kun hänellä on vain yhdet kengät ja nekin ihan risat. Valittajan mielestä syynä kurjuuteen tietenkin se, kun Suomessa on muka niin huonot sosiaalietuudet.
Kengät otetaan täällä usein esimerkiksi kalliista ostoksista, johon ei millään olisi varaa.
Esimerkki kenkien kestosta ja hinnoista:
Itselläni on toista talvea käytössä kunnon nastakengät, jotka maksoivat uutena alennusmyynnissä 30 euroa. Nastat on kestäneet ihmeellisen hyvin ja oletan kenkien kestävän vielä ainakin kolmannen talven. Kustannus per talvi 10 euroa, jos kestävät kolme talvea.
Toiset talvikengät maksoivat 80 euroa ja käytän niitä kolmatta talvea. Ne eivät ole kuluneet lainkaan. Kotimaiset nahkasaappaat. Ainakin vielä yhden talven ne kestävät aivan varmasti. Hinta per talvi 20 euroa.
Joka kevät ostan kunnon lenkkarit alennuksesta 40-50 eurolla. Kustannus per vuosi 50 euroa.
Samoin ostan keväisin jotkut kangaskengät korkeintaan 20 eurolla. Valikoimaa on siihen hintaan vaikka kuinka paljon.
Sandaalini ja kumisaappaani ovat varmaan 5 vuotta vanhoja. Ne kestävät vielä pitkään, kun eivät juurikaan kulu. En muista mitä maksoivat, mutta heitetään, että yhteinen vuosikustannus olisi 20 euroa.
Yhteensä kenkiin menee vuodessa 120 euroa. Siis kymppi kuukaudessa. Yksinasuvalle perustoimeentulotuella elävälle jää joka kuukausi käyttöönsä 502 euroa ruokaan, vaatteisiin ja pikkumenoihin. Ihan varmasti siitä summasta riittäisi 10 euroa kunnollisiin kenkiin.
En polta tupakkaa, mutta olen ymmärtänyt tupakka-askin maksavan nykyään vajaan kympin. Siinäpä vähän vertailupohjaa että miten rahat kannattaa käyttää.
Kuinka paljon hyviin kenkiin kuluu rahaa?
41
453
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä onko tästä palstasta mitään hyötyä kun täällä sinun lisäksi kirjoittelee vain yksi provoilija ja minä.
Minullakin on monen vuoden takaiset kengät joten en ole se joka selitti jotain niistä.
Mutta voisin tuohon laskelmaan sen verran puuttua ettei tuo tuki ole minun kohdallani ainakaan todellinen määrä. Koska KELA ei hyväksi vuokraksi kuin 470€ ja todellinen vuokra on 530€ joten käteen ei jää 500 vaan 440€. Siitä lyhennän pankkilainaa 180€ joten oikeisiin menoihin jää 260€/kk.
Mutta kuten taisin toisaalla mainita niin köyhien haukkujien kanssa on turha keskustella. hyvästi.- Anonyymi
Annoit hyvän esimerkin siitä, miten tyhmän ihmisen tekemät valinnat vaikeuttavat hänen elämäänsä.
Jos paikkakunnan Kelan hyväksymän korkeimman vuokran suuruus on 470 euroa ja sinä asut 60 euroa kalliimmassa kämpässä, niin sinun täytyy muuttaa halvempaan asuntoon. Onko sinun vaikea hyväksyä tätä tosiasiaa?
Ja paikkakunnalta ei todistettavasti löydy sinun nykyistä asuntoasi halvempaa asuntoa, Kelan pitää hyväksyä nykyinen vuokrasi kokonaan. Onko sinun vaikea ymmärtää tämä?
Pankkilainan ottaminen on ollut sinun ikioma mokasi jonka seuraamuksista nyt joudut maksamaan. Voi voi sentään, kun joutuu ihan itse ottamaan vastuuta omista valinnoistaan........
- Anonyymi
Viimeksi ostin uudet kengät kun olin töissä 2000 luvun alussa.
Sen jälkeen ei ole ollut varaa hankkia kenkiä. Noi vanhat kenkäparit alkaa olla jo loppuun kävelty. Olen niitä kunnostellut, itse laittanut kantalaput ja paikkaillu kenkiä.
Mutta siinäkin tulee raja vastaan, lopulta ei kannata korjailla. ja liian korjatut herättä liikaa huomiota ! Virsut voi tehdä kesäksi kyllä. ja, jos sattuu jonkun irti olevan lemmikin teurastamaan, niin siitä saa köyhä kätevästi lihaa syödäkseen ja isomman koiran nahkoista voi tehdä kengät. vaikka mokkasiinit ?- Anonyymi
Kyllä sulla on outo tapa käyttää rahojasi, jos et melkrin 20 vuoteen ole ostanut yhtään kenkäparia itsellesi. Rahastahan se ei ole voinut olla kiinni, vaan omista valinnoistasi.
- Anonyymi
Kenkiin menee rahaa 40-70 euroa talvikenkiin. Kannattaa etsiä alennuksesta. Talvikenkät kestää sen pari talvee ja kesälenkkarit kestää yhden vuoden.
- Anonyymi
Aloittajalla on ihan surkea luetun ymmärtämisen taito. Kirjoitin, että TALVIkenkiä on yhdet, joista toinen on rikki. Mitään valitusta ei tekstiin liittynyt, eikä sosiaaliturvaa edes mainittu. Ketjussa käsiteltiin nuukasti elämistä.
- Anonyymi
Tuollakin rahalla saa askin savukkeita tosiaan. Jos minulta kysytään niin mieluummin laitan rahat kyllä savukkeisiin.
- Anonyymi
80 kengistä?? Tuolla rahalla saa kartonkin tupakkaa.
- Anonyymi
Talvinilkkurit 130e, sandaalit alesta 45e, vapaa-ajan filat 130e,, kävelykengät alesta 70e, nastakengät alesta 130e, Muita kenkiä, edes työkenkiä ei ole viimeisen vuoden aikana tarvinnut ostaa. Ja en ole työtön.
- Anonyymi
Noilla rahoilla olisi ostanut jo parin kolmen kuukauden tupakat!
- Anonyymi
Kenkien kuuluu olla mukavat jalassa. Liukuesteet kai sittenkin paremmat kuin nastakengät.? 60-100 euroon.
- Anonyymi
Ostin Tokmannin tarjouksesta hyvät kevyet lämminvuoriset talvisaappaat alle 20€. Samanlaisia jalkineita myydään hieman kalliimmalla mm. Motonet, on ihan hyvät jalkineet ja kestää. https://www.motonet.fi/fi/tuote/5507978/Patriot-LiteStep-Short-lyhytvartinen-lamposaapas-46
https://www.puuilo.fi/haghus-lamposaapas-eva-koko-43-pitka?gclid=EAIaIQobChMI7NO38-7i7gIVASF7Ch0Ffwb3EAQYBCABEgL0pfD_BwE
Ostin monta vuotta sitten edelliset samanlaiset jalkineet ja ne kestäneet hyvin.
Samat jalkineet käyvät myös armeijan ylijäämän suksien suksisiteisiin, joten en ole tarvinnut erikseen mitään muita hiihtojalkineita. - Anonyymi
nokian kumpparit maksavat noin 40 e ja kestävät YMPÄRIVUOTISTA käyttöä noin 3 vuotta. Lisäksi tarvitaan vain 5 e ckorksit ja 8 e nastaremmit joita voi tarpeen mukaan siirtää kumppareihin ja ckokseihin. ja voihan kirpparilta hankkia muutamala eurola lenkkarit ja talvikengät jos katsoo tarpeelliseksi. siis kummpareila tarkenee jopa -25 asteessa kilometrin lenkin, kunhan köyttää villasukkia. ja ne villasukat voi parisa kerta toisensa jölkeen. Yhdestä 5 e villapaidasta, senku purkaa, riittää parsinlankaa vuosiksi
- Anonyymi
Parhaat ja samalla ainoat juhlakenkäni maksoivat 70mk.
Nyt pari vuotta käytössä olleet lenkkarit olivat 100€:n tienoilla.
Talvikengät hankin markka-aikaan enkä muista hintaa.
Kaikki maksoin itse edes ymmärtämättä avustuksen mahdollisuutta. - Anonyymi
Pitää vähän katsella mistä ostaa. Jo vuosikymmeniä olen tehnyt kenkäostokset poistolaarista, mistä aina löytyy halpoja hajapareja ihan laatukengistä.
Tokmannilla kangaskengät oli 12 €, alan liikkeessä 65 € , kumman valitset ?
Poistolaarin hyvät talvikengät oli 30 € ja niillä kävelee useita vuosia .
Varsinaiset kävelykengät maksaa Tokmannilla 16 € ja niilläkin voi kulkea vuosia.
Joten on melkoista tyhmyyttä, jos päivää pidempään laahustaa risoissa.
Köyhä eläkeläinenkin pystyy helposti ostamaan noita edellä mainittuja.- Anonyymi
ostin 30e ale talvikengät, muuten hyvä, - mutta ne on huonot, käy tohveleista, mutta ei niillä kehtaa kävellä pitempään.. Jostain halpamaasta halvalla tehtyä roskaa.....on tarjolla halpaan hintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ostin 30e ale talvikengät, muuten hyvä, - mutta ne on huonot, käy tohveleista, mutta ei niillä kehtaa kävellä pitempään.. Jostain halpamaasta halvalla tehtyä roskaa.....on tarjolla halpaan hintaan.
Saman huomannu, että ns. "halvat" ovat täyshintaiset kun laatu on just halpa...
- Anonyymi
Kyllä aikusten kengät vielä menee, koska niitä voi käyttää pitkään. Lasten kanssa eri juttu. Monesti mietin, että miten sitä monet perheelliset näitä hankkii. Meillä on 3 lasta ja jokaiselle pitää hankkia harrastus-, kesä-, välikausi- ja talvikengät ja vielä 2 kertaa vuodessa, koska pikkujalat kasvatat nopeasti. Lisäksi lastenkengät maksavat ihan yhtä paljon kuin aikuisten kengät.
- Anonyymi
kannattaisi silloin naidessa ajatella jo kenkien hintaa, niin ruiskisi sitten jonnekin muualle...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaisi silloin naidessa ajatella jo kenkien hintaa, niin ruiskisi sitten jonnekin muualle...
Hyvä läppä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta on, että kannattaa varautua siihen, että lapset maksaa. Tuolla sinun logiikallasi vaan pitäisi siis sellaisten aikuistenkin vetää itsensä kiikkuun, jotka eivät omalla työllään tai pääomatuloillaan itseään elätä?
- Anonyymi
Talvikengät vähintään 80 euroa. Ennen ostin 30 euron kengiä ja ne ei kestänyt yhtä talvea edes.
- Anonyymi
Aloitus on vuoden takaa ja minä olen sen kirjoittanut.
Ne alesta ostetut nastatalvikengät on edelleen täysin kunnossa. Nyt on menossa niiden kolmas talvi. Tässä vaiheessa pidän todennäköisenä, että ne kestävät vielä ensitalvenkin., koska niissä ei ole vieläkään mitään vikaa.
Kotimaiset nahkaiset talvisaappaat on käytössä nyt neljättä talvea. Pientä kulumaa näkyi nahan pinnassa kenkien kärkiosassa. Rasvasin saappaat eikä kulumaa enää näy. Kenkärasva on varmaan 10 vuotta vanhaa.
Vuonna 2020 en ostanut muita kenkiä kuin uudet kunnon lenkkarit keväällä. Maksoivat 40e.- Anonyymi
Käytkö niiden kanssa kaupassa? Nastakenkien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytkö niiden kanssa kaupassa? Nastakenkien.
Onko sulla luetun ymmärtämisen vaikeutta? Johan tuossa todettiin, että sillä on kahdet talvikengät, nastakengät ja nahkaiset talvisaappaat. Kummat jalassa luulet sen käyvän kaupassa - siinäpä sulle miettimistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla luetun ymmärtämisen vaikeutta? Johan tuossa todettiin, että sillä on kahdet talvikengät, nastakengät ja nahkaiset talvisaappaat. Kummat jalassa luulet sen käyvän kaupassa - siinäpä sulle miettimistä!
Hädin tuskin kukaan kuljettaa kassissa vaihtokenkiä. Ihminen on "hän" eikä "se". Kuulin juttua että nastat menevät kumin sisään kun ollaan sisällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hädin tuskin kukaan kuljettaa kassissa vaihtokenkiä. Ihminen on "hän" eikä "se". Kuulin juttua että nastat menevät kumin sisään kun ollaan sisällä?
"Hädin tuskin kukaan kuljettaa kassissa vaihtokenkiä. Ihminen on "hän" eikä "se". Kuulin juttua että nastat menevät kumin sisään kun ollaan sisällä?"
Aloittaja vastaa isoksi nousseeseen vaikeaan kysymyksen talvikenkien käytöstä:
Käyn kerran viikossa autolla kaupoissa ja muilla asioilla. Silloin minulla on nahkasaappaat jalassani.
Muutoin käytän nastakenkiäni. Vain kalliimmissa nastakengissä on sellaiset nastat, jotka painuvat kengänpohjan sisään. Minun kenkäni ovat tavalliset nastakengät, ilman mitään erikoistoimintoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hädin tuskin kukaan kuljettaa kassissa vaihtokenkiä. Ihminen on "hän" eikä "se". Kuulin juttua että nastat menevät kumin sisään kun ollaan sisällä?"
Käyn kerran viikossa autolla kaupoissa ja muilla asioilla. Silloin minulla on nahkasaappaat jalassani.
Muutoin käytän nastakenkiäni. Vain kalliimmissa nastakengissä on sellaiset nastat, jotka painuvat kengänpohjan sisään. Minun kenkäni ovat tavalliset nastakengät, ilman mitään erikoistoimintoja.Kiitos vastauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutoin käytän nastakenkiäni. Vain kalliimmissa nastakengissä on sellaiset nastat, jotka painuvat kengänpohjan sisään. Minun kenkäni ovat tavalliset nastakengät, ilman mitään erikoistoimintoja.kannattaa laittaa muovipussit kenkien päälle, niin jäljittäminen tulee hankalammaksi, koska jäljet ovat epäselvät.
-ja kaikki vinkkejä ei täällä kannata kertoa, koska ns. kirjailijat ja toimittajat käyvät täällä ilmaisella pilkillä etsimässä ideoita, kun oma pää on niin tyhjä.
-Jotta ajatuksia vain korvausta vastaan. - ja ilmaisena sopivasti huuhaata. Kuten kirjailjat toimittajatkin suoltaa...
- Anonyymi
Mustat juhlakenkäni maksoivat 70mk.
Talvikenkien hintaa en muista. Parin vuoden takaiset lenkkarit maksoivat 100€:n paikkeilla.
Sisäjalkineina käyttämäni takahihnattomat sandaalit ovat myös euroa eeltävältä ajalta. Nyt kyllä viimeisillään. - Anonyymi
Onhan tuokin huomattava menoerä näille kelan tuilla eläville. Ajattele nyt jotakin 500 kk. Sitten ollaan muka niin onnellisia.
- Anonyymi
Suomalaisella yksinasuvalla superköyhällä eli perustoimeentulotuen asiakkaalla
on käytettävissä ruokaan, vaatteisiin, kenkiin, hygieniaan, puhtauteen, nettiin yms.
joka kuukausi
504,06 euroa.
Joka päivä on siis käytettävissä
16,57 euroa.
Sitten ei ole kuin köyhästä itsestään kiinni, miten hän rahansa käyttää.
Hankintoja ei kuitenkaan tehdä päiväbudjetilla, vaan ostokset tehdään suunnitellusti. Kenkiä ostetaan kerran vuodessa, vaatteita puolivuosittain, vessapaperia kerran kuussa, ruokaa kerran viikossa. Kaikki tarjoukset tietenkin hyödynnetään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on käytettävissä ruokaan, vaatteisiin, kenkiin, hygieniaan, puhtauteen, nettiin yms.
joka kuukausi
504,06 euroa.
16,57 euroa.
Hankintoja ei kuitenkaan tehdä päiväbudjetilla, vaan ostokset tehdään suunnitellusti. Kenkiä ostetaan kerran vuodessa, vaatteita puolivuosittain, vessapaperia kerran kuussa, ruokaa kerran viikossa. Kaikki tarjoukset tietenkin hyödynnetään.Suomi kehitysmaa köyhyys on syvää. Se johtuu siittä, että kaikki maksaa paljon Suomessa.
500/kk olisi hyvin riittävä afrikassa kyllä.
Sandaaleja voi tehdä vanhoista autonrenkaista ja tuohesta ja kotieläimistä saa hyviä nahkoja mokkasiineihin. Koirat kannataa hyötykäyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joka kuukausi
504,06 euroa.
16,57 euroa.
Hankintoja ei kuitenkaan tehdä päiväbudjetilla, vaan ostokset tehdään suunnitellusti. Kenkiä ostetaan kerran vuodessa, vaatteita puolivuosittain, vessapaperia kerran kuussa, ruokaa kerran viikossa. Kaikki tarjoukset tietenkin hyödynnetään.Nostaa rahan käteisenä niin voi ihailla seteleitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi kehitysmaa köyhyys on syvää. Se johtuu siittä, että kaikki maksaa paljon Suomessa.
500/kk olisi hyvin riittävä afrikassa kyllä.
Sandaaleja voi tehdä vanhoista autonrenkaista ja tuohesta ja kotieläimistä saa hyviä nahkoja mokkasiineihin. Koirat kannataa hyötykäyttää.Kyllä Suomessa 500€/kk riittää hyvin! Jos ei riitä, niin syytä miettiä omaa ostoskäyttäytymistään. Ei tarvitse tehdä kenkiä mistään tuohesta tai renkaista. Ruoka on halpaa ihan kaupastakin ostaen.
Kun kerta tiedät, että Suomi on syvältä, niin kerro toinen maa, missä meillä köyhillä vielä paremmin? Olen asunut useammassa maassa ja on vertailua, meidän perhe pärjää Suomessa parhaiten, olemme ihan kantasuomalaisia. Joten kerro nyt se maa, missä olisi vielä parempi asustella köyhällä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Suomessa 500€/kk riittää hyvin! Jos ei riitä, niin syytä miettiä omaa ostoskäyttäytymistään. Ei tarvitse tehdä kenkiä mistään tuohesta tai renkaista. Ruoka on halpaa ihan kaupastakin ostaen.
Kun kerta tiedät, että Suomi on syvältä, niin kerro toinen maa, missä meillä köyhillä vielä paremmin? Olen asunut useammassa maassa ja on vertailua, meidän perhe pärjää Suomessa parhaiten, olemme ihan kantasuomalaisia. Joten kerro nyt se maa, missä olisi vielä parempi asustella köyhällä!Suomi 1980 L, silloin ei juuri ollu työttömyyttä, palkkaa maksettiin, sai töitä, suomi kehittyi.
Kunnes poltikot aloitti kummallisen vahvan markan politiikan ja koko maa upposi - ja täysin turhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joka kuukausi
504,06 euroa.
16,57 euroa.
Hankintoja ei kuitenkaan tehdä päiväbudjetilla, vaan ostokset tehdään suunnitellusti. Kenkiä ostetaan kerran vuodessa, vaatteita puolivuosittain, vessapaperia kerran kuussa, ruokaa kerran viikossa. Kaikki tarjoukset tietenkin hyödynnetään.ruoka, asuminen vaatetus ja muut elämän menot... ei 500e riitä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ruoka, asuminen vaatetus ja muut elämän menot... ei 500e riitä...
"ruoka, asuminen vaatetus ja muut elämän menot... ei 500e riitä..."
O-TA YH-TEYT-TÄ SOS-SUUN.
SIEL-LÄ NEU-VO-TAAN NIIN
ET-TÄ KE-HI-TYS-VAM-MAI-NEN-KIN YM-MÄR-TÄÄ.
Sen 504 euroa kuussa saa sen jälkeen kun asuminen ja terveydenhuollon menot on jo maksettu.
- Anonyymi
60-130 euroon voi saada kunnon kengät. T-paitoja 4 euroa kpl, pitkät housut itse ommellen 40 eurolla. Kun on kyse kävelystä, ei mistään hienostelusta.
- Anonyymi
Itse olen ostanut 60 euroa halvemmallakin kenkiä, jotka ovat olleet hyvälaatuisia ja kestäneet pitkään eli monta vuotta. Kenkiä kuuluu omistaa monta paria samana aikaan, jotta ei käytä vain yhtä ja samaa paria koko ajan. Kunnon kenkäarsenaalin pitäminen maksaa kympin kuussa eli kaikilla on siihen varaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen ostanut 60 euroa halvemmallakin kenkiä, jotka ovat olleet hyvälaatuisia ja kestäneet pitkään eli monta vuotta. Kenkiä kuuluu omistaa monta paria samana aikaan, jotta ei käytä vain yhtä ja samaa paria koko ajan. Kunnon kenkäarsenaalin pitäminen maksaa kympin kuussa eli kaikilla on siihen varaa.
Mutta kun joillakin on pakkomielle ostaa aina sitä tupakkaa ja pussikaljaa, niin silloin jää kenkien osto ja hoito retuperälle.
Vuoden kenkäostokset ovat : talvikengät 30€, kävelykengät 20 € ja kesäkengät 10 €.
Ne vain pitää ostaa jostakin outlet laarista ja oikeaan aikaan vuodesta, jolloin saa joitakin hyviä tunnettuja merkkejä tosi halvalla, sillä ne on jo niin "last season" malleja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2013721Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii572317Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912256- 432132
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321511Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131277Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 541223
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1211083- 621063