kummeudesta kysymys

Suomessahan ei kirkkoonkuulumaton saa tulla kummiksi jollei ole käynyt rippikoulua.Olen aina ihmetellyt,että eikö se ole toisen uskoon pakottamista jos tämä joutuu "pakosta" käymään rippikoulun jotta pääsisi kummiksi?Miksi tähän ei voisi tulla muutosta?

4

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakana

Minä ainakin olen kummi, vaikken kuulukaan kirkkoon. En tosin kirkon kirjoissa, mutta lapsen vanhempien ja papin mielestä.

• minä

Papilla on vielä opittavaa. Kirkko ei hyväksy kirkkoon kuulumatonta kummiksi. Jos pappi hyväksyy, hän toimii vastoin kirkkojärjestystä. Siis kasteen hetkellä kummin on kuuluttava kirkkoon. Jos ko. henkilö myöhemmin eroaa kirkosta, kirkko ei poista hänen kummiuttaan kastekirjasta. Kummi on kasteen todistaja. Erotessaan kirkosta kummi itse kuitenkin ilmaisee, että hän ei halua enää olla vanhempi kristitty, esirukoilija ja hengellisyyteen kasvattaja kummilapselleen. Jäljelle jää muu ystävyys ja läheisyys, mikä sinällään on myös tärkeää. Kummi kirkon opettamassa merkityksessä ei kirkosta eronnut voi olla (ilmeisesti hän ei edes halua sitä). Haltijakummit, ystäväkummit, perhekummit jne, jne. ovat asioita, joita voi tietysti viritellä kirkon kummiuden vastineeksi, jos haluaa. Ehkä kastejuhlassa olisi kuitenkin korrektia vaieta niistä ja keskittyä kirkon kummiuteen. Eihän kirkon edustajankaan toivota tulevan nimiäisiin esittämään omaa poikkeavaa probagandaansa.

• Magdalena

Minulle se on ollut aina todella vapauttavaa, että kirkosta eronneena voin sanoa, että ei kiitos kummiksi. Älkää ruvetko kummiksi hyvät ihminen, jatkuvaa lahjojen syöttämistä tai sitten niiden unohtamista.

• tarjasusanna

eikös se ole suurinpia iloja ihmisen elämässä..ja se että on kummi,joka välittää kantaa pitkälle...omassa elämässäni en olisi eteenpäin päässyt ilman ihania kummejani..eikä kyse ole rahasta eikä lahjoista - vaan vallan muista.

Varsinkin kriisiperheiden kummit ovat erityistehtävässä..kun vanhemmat eroaa tai sairastuu,kummi voi olla se,joka kantaa lasta yli pahimpien aikojen..ihan vain olemalla läsnä.

minusta on todella harmi,että kummiuskin tuntuu maallistuneen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45502
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      39
      11300
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      220
      10938
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9755
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8568
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      273
      6623
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3240
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2289
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      41
      1935
    10. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      6
      1827
    Aihe