Asunnon myyntivoittoveron välttäminen

Anonyymi

Olen asunut 1.5v ajan omistamassani asunnossa. Nyt pitäisi työn perässä muuttaa toiselle paikkakunnalle ja ajatuksena olisi laittaa oma asunto vuokralle. Jatkossa joutuisin myydessäni maksamaan myyntivoitosta veroa. Tuon välttämiseksi olen miettinyt, että pitäisin asunnon tyhjillään 6kk ajan ja kirjani siinä, vaikka minulla on asunto toisella paikkakunnalla. Onkohan verottajalla käytännössä mahdollisuuksia saada tietoon, että olen näin toiminut, jos en muuttoilmoitusta uuteen asuntoon tee?

9

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit halutessasi tehdä näin, eikä siitä jää kiinni.
      Minkälainen asunto on kyseessä? Onko kuinka todennäköistä, että siitä saa myyntivoittoa kaikkien kulujen jälkeen? Ja enemmän, kuin se 6kk menetetty vuokra.

      • Anonyymi

        Vaikka vuokratuloa saisi enemmän, niin ei kannata ottaa riskiä ja vuokrata, koska huonon vuokralaisen jäljiltä asunto ei välttämättä ole myyntikunossa. Itse tekisin juuri noin kuin esitit, eli siirtää kirjat vasta 6 kk jälkeen ja sitten myyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka vuokratuloa saisi enemmän, niin ei kannata ottaa riskiä ja vuokrata, koska huonon vuokralaisen jäljiltä asunto ei välttämättä ole myyntikunossa. Itse tekisin juuri noin kuin esitit, eli siirtää kirjat vasta 6 kk jälkeen ja sitten myyntiin.

        Asunto on yksiö keskisuurella paikkakunnalla, joten arvonnousu on oletettavaa. Asuntoa olen kuitenkin ajatellut pitää usemman vuoden sijoituskäytössä. Lisäksi asunnossani on yhtiölainaa jäljella ja jos oikein olen ymmärtänyt verottaja saataa tulkia tehdyt lyhennykset "myyntivoitoksi", eli näennäinen tuotto voisi tulla hyvinkin suureksi verottajan mielestä, vaikka myisin asunnon velattomalla hinnalla.
        Määrittääkö mikään laki "virallisesti", että kirjat pitäisi muuttaa työpaikkakunnalle, jos asun siellä viikot ja viikonloput taas omassa asunnossani toisella paikkakunnalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto on yksiö keskisuurella paikkakunnalla, joten arvonnousu on oletettavaa. Asuntoa olen kuitenkin ajatellut pitää usemman vuoden sijoituskäytössä. Lisäksi asunnossani on yhtiölainaa jäljella ja jos oikein olen ymmärtänyt verottaja saataa tulkia tehdyt lyhennykset "myyntivoitoksi", eli näennäinen tuotto voisi tulla hyvinkin suureksi verottajan mielestä, vaikka myisin asunnon velattomalla hinnalla.
        Määrittääkö mikään laki "virallisesti", että kirjat pitäisi muuttaa työpaikkakunnalle, jos asun siellä viikot ja viikonloput taas omassa asunnossani toisella paikkakunnalla?

        "Määrittääkö mikään laki "virallisesti", että kirjat pitäisi muuttaa työpaikkakunnalle, jos asun siellä viikot ja viikonloput taas omassa asunnossani toisella paikkakunnalla?"

        ei määritä laki mitään tuollaista.
        Itse olin reissuhommissa pääkaupunkiseudulla 5 vuotta ja siellä oli toinen kämppä, mutta koko ajan olin kirjoilla omassa himassa joka oli 300km päässä. Ei mitään ongelmaa, eikä kukaan sitä ala kyselee. Jokaisella on oma koti siellä missä ite haluaa ja siellä missä on kirjoilla... toiset voi lorvia vaikka kuinka pitkään vaikka omalla mökillä, mutta on kirjoilla toisella puolella suomee...


    • Anonyymi

      Myyntivoittovero on helpointa välttää sillä, ettei hanki myyntivoittoa. Eli siis myy asunnon hinnalla, joka on korkeintaan hankintahinta vähennyskelpoiset kulut.

      • Anonyymi

        Vähän hölmö ohje, vaikka teknisesti oikein onkin... Mieluummin itse ainakin ottaisin voittoa, vaikka sitten hieman joutuisinkin maksamaan veroa. Toki vielä parempi olisi, jos voisi välttää verot ja lisäksi tehdä voittoa. Mutta tätä on turha tehdä, jos viivyttely maksaa enemmän kuin potentiaalinen voitto on.

        Jos siis laittaisit asunnon myyntiin heti 6kk jälkeen, pyrkisin laskemaan kulut ja arvioimaan kannattaako odottelu. Todennäköisesti 1,5 vuodessa ei ole vielä tullut arvon nousua riittävästi, joten en usko odottelun kannattavan. Jos sen sijaan jätät asunnon vuosiksi sijoitusasunnoksi, pitäisin varmaan asunnon vuokraamattomana tuon 6kk, mutta tämäkin riippuu alueesta. Joka tapauksessa sijoitusasunnon kohdalla tärkeintä on vuokrasta saatava tulo, ei arvon nousu.


    • Anonyymi

      Mulkku hallitus tuonkin kehittänyt kansakunnan tuhoksi?

    • Anonyymi

      Meneekö ensiasunnon myymisestä veroa.?
      Vuokratuloista menne pääomavero.

      • Anonyymi

        Menee, jos ei ole asunut omistusaikanaan yhtäjaksoisesti kaksi vuotta asunnossa ja myy voitolla.

        Mikään laki ei velvoita muuttamaaan kirjojaan työpaikkakunnalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe