Olen ollut helluntaiseurakunnan jäsenenä kauan sitten jolloin kaikkia tämän palstan lukijoita ei vielä ollut olemassakaan. Sittemmin olen vielä jonkun verran seuraillut vapaiden suuntien piirissä esiintyvää hengellisyyttä turvallisesti luterilaisen uskon näkökulmasta joten koen saaneeni kokemusteni kautta vähän pitempää perspektiiviä asia pohtimiseen. Haluan ensin korostaa etten ole uskomista vastaan; Jeesus ei ole ihmiskunnalle mikään vaihtoehto, vaan elinehto! Uskon myös että helluntailaisuudenkin piirissä voi tulla autuaaksi.
Sellainen asia on kuitenkin jo pitkään mietityttänyt että keskitytäänkö vapaiden suuntien teologiassa ja julistuksessa liikaa tämänpuoleisiin kysymyksiin kuten "muuttuminen" uskoontulon seurauksena jaerilaisten ajallisen elämän ongelmien ratkaiseminen; -siis avun löytyminen tässä (ajallisessa) elämässä meitä painavaan ahdistukseen?
Kyllä vapaiden suuntien teologiassa minusta korostetaan ihan hirveästi tätä puolta ja monesti tuntuu julistusta kuullessa tai keskusteluissa helluntailaisten ystävien kanssa että se USKO eli uskominen on tullut tärkeimmäksi asiaksi uskon KOHTEEN eli Jeesuksen ja etenkin evankeliumin sijaan? Usko ja muuttuminen aiheina täyttävät kaikki puheenvuorot aina vastauskoontulleen todistuksesta vanhaan julistajaan saakka! Onko uskosta tullut tärkeämpi kuin evankeliumista johon uskotaan? Tätä on syytä hyvin vakavasti kysyä!
Hyvänä esimerkkinä käyvät vaikkapa lukemattomat kaikille tutuiksi tulleet laulut joista mainitsen vain yhden: laulussa "...kansa tämä huutaa vapautta synnin lokahan, he eivät tiedä että synnin tie vie vaivahan, Hengen tuli vastaus on tähän ongelmaan, pyydä sydämeesi tulta taivahan..."
Asia saattaa tuntua saivartelulta jos sitä ajattelee vain pinnallisesti, mutta kun mietiskelee syvemmin niin kyllähän tässä(kin) laulussa kuvastuu voimakkaasti se, että helluntailaisuuden pääpainotus EI ole varsinaisesti evankeliumissa vaan vastaukseksi synnin hätään joutuneelle tarjotaan "Hengen voimaa". Ehkäpä sillä tarkoitetaan palavampaa uskoa tai jotain sellaista mutta se EI ole vastaus "synnin lokahan", -vaan vastaus on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi, joka lupaa kaikille synnit anteeksi armosta, ilman omia töitä, ilmaiseksi, uskon kautta!"
Yksi lauluhan tämä vain on, sanoo nyt ehkä moni... - vai onko sittenkään? Mietihän oikein että miten asia esim. vapaiden suuntien julistuksessa, erilaisissa evankeliointikampanjoissa yms. painottuu: "Mahdollisuus muutokseen -kertomukset siitä miten minnun AJALLINEN elämäni muuttui uskoontultuani..." , mieti vaikkapa Niilo Yli-Vainion julistusta, jossa toki oli mukana evnkeliumi (sitä ei voi kieltää) mutta missä oli pääpainotus? Eikö kuitenkin karismaattisuudessa eli siinä mikä on ja mitä voi tapahtua TÄMÄNPUOLEISESSA!
No, tietysti tämänpuoleistakin apua Jumalalta tarvitaan, sitä saa pyytää ja sitä on luvattukin, mutta nämä ovat vain yksittäisiä esimerkkejää, jotka minusta ovat ainoastaan pieniä jäävuoren huippuja. Sanotaanhan niinkin että sitä suu puhuu mitä sydämestä nousee.
Ehkä helluntailaisuutta ja vapaita suuntia yleensäkin on aina vaivannut jonkinlainen kärsimätön henki; -ei kestetä uskovan ihmisen arkea, sehän voi useimmiten olla vaan "kuivaa uskomista", -ei mitään ihmeellisempää tapahdu jos ollaan rehellisiä eikä sallita itselleen ruveta pitämään normaaleja ajatusyhtymiä, unia tms. Jumalan erikoisenmpia "ilmoituksina". Ei kestetä sitä arjessa, arkisessa uskomisessa elämistä niinkuin Raamattukin sanoo että ei me eletä vielä tässä elämässä näkemisissä vaan uskomisessa, uskomme kirjoitettuun SANAN ilmoitukseen.
Eräs oireellinen esimerkki nousi mieleeni menneisyydestä kun juttelin yhden laitapuolen kulkijan kanssa ja halusin todistaa hänelle, -en omasta uskostani -vaan EVANKELIUMISTA, -että se kuuluu hänellekin. Tuo miesparka oli ilmeisesti jo niin paljon kuullut tätä väärään ohjaavaa hapatusta että hänen voimakkain käsityksensä oli että uskoontuleminen olisi tarpeellista siksi että hänestäkin voisi tulla "kunnon mies". Minua harmitti kun viesti ei mennyt perille mitä yritin sanoa hänelle, nimittäin että kukaan meistä ei ole uskoon tultuammekaan "kunnollinen" vaan korkeintaan armahdettu syntinen. Mutta hän oli oletettavasti kulkenut kuulemassa tällaista julistusta joka lupaa "muuttumista" pääasianaan ja syntien anteeksisaaminen ja sekä evankeliumi ovat vain jokin "lasten oppi", ponnahduslauta tai alkulähtökohta josta sitten "edistytään" tällaisiin "kehittyneempiin" asioihin kuin muuttuminen, hengen voimallisuus, palavuus yms.
Mutta eikö syntien anteeksiantamus ja armo ole enemmän kuin pelkkä lähtökohta tai alkupiste? Eikö sen tulisi olla joka päivä uskovan elämän ehdoton keskipiste ja kaikkien muiden hyvyyksien lähde jotsa nekin virtailevat sen mukaan miten Jumala kullekin suo?
"Usko Jeesukseen on enemmän kuin..."
11
57
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä arvelet, missä laajuudessa pelastuksen evankeliumi ristiinnaulitusta Jeesuksesta Kristuksesta, on esillä luterilaisessa kirkossa?
Tuleeko esille jumalanpalveluksissa missä laajuudessa?
20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
( Apt 11)
Evankeliumissahan on Jumalan voima, minkä vaikutuksesta tapahtuu sydämen kääntymys Herran puoleen.
Usko Toivonen- Anonyymi
Usko Toivoselle:
Minä tein tuon aloituksen. Varsinaisesti kyse kirjoituksessani ei ole helluntailaisuudesta ulkonaisena liikkeenä vaan vapaiden suuntien teologisista painotuksista. Tunnistan ja tunnustan että täydelliseksi päässyttä kirkkokunta ei ole vielä maan päälle perustettu, paitsi siinä ainoassa merkityksessä että Kristukseen kastettu ja Häneen uskova seurakunta on täydellinen ja tahraton Jeesuksen sovitustyön tähden, myös jo täällä ajassa. Mutta itseemme nähden me olemme vain armahdettuja syntisiä.
Luterilaisista jumalanpalveluksista, mikäli ne pidetään oikeasti siinä hengessä ja tarkoituksessa mitä luterilaisen kirkon tunnustus ja usko tarkoittaa, tulee mielestäni erityisen kirkkaana, kaikkiin muihin maailmankirkokuntiin verraten juuri vanhurskauttamisoppi, eli suomeksi: Syntinen ihminen tulee autuaaksi Jumalan armosta, Jeesuksen sovitustyön tähden ilman omia töitä tai ansioita ja tämä autuus otetaan vastaan uskomalla evankeliumin lupauksiin". Olen tutkinut jonkun verran suurimpia maailman kristillisten kirkkokuntien opetusta vanhurskauttamisesta ja tullut siihen tulokseen että juuri tämä on se luterilaisuuden ja luterilaisen jumalanpalveluksen kirkas helmi, varsinainen paluu alkujuurille johon Luther alkavan kirkkonsa 1500 -luvulla takaisin johti; apostolien ja profeettain perustukselle.
Mutta nyt olisi hyvä huomioida se merkittävä seikka että luterilaisuuden nimellä kulkeva Suomen evlut kansankirkko on jo suurelta osin poikennut pois alkuperäisestä luterilaisesta uskosta jos katsoo kirkolliskokousten ja piispojen menoa sekä ylipäätään etelän suurten seurakuntien edesottamuksia. Voisi jopa sanoa että lienee oikein jo kuvata niitä samalla nimellä jolla Herramme Jeesus kuvasi ilmestyskirjassa: "saatanan synagooga"!
On siis tehtävä ero "kirkon" ja Kirkon välillä. Edellisellä tarkoitetaan ulkonaista kirkon nimeä kantavaa Jumalan sanasta luopunutta uskontolaitosta joka on vain nimellisesti luterilainen, jälkimmäisellä elävää Kirkkoa johon kuuluvat ne jotka kuulevat Hyvän paimenenäänen ja seuraavat Häntä.
Minusta on vakava virhe arvioida summamutikassa luterilaisuutta sen Jumalan sanasta luopuneen osan perusteella. Sehän olisi samaa kuin jos arvioitaisiin helluntailaisuutta niiden jäsenten mukaan jotka siinä ovat luopuneet totuudesta. Sen takia kirjoitukseni käsitteli ensisijaisesti -ei kumpaakaan kirkkokuntaa ilmiönä, vaan kummankin teologista pääpainotusta. Mätiä omenia on molemmissa, samoin hyviä hedelmiä löytyy kummastakin. Mutta kummanko teologia on raamatullista, -siitä oli pohdinta.
terv. Aloittaja
- Anonyymi
Todellakin liikaa korostetaan useissa paikoissa tuota katoavaa eikä katoamatonta. Näkisin, että tuo voi olla osa syy siihen, että synti käsitteenä on hämärtynyt.
Kun kirjoitit, ettei ihminen muutu uskoon tullessaan niin mietin, että Raamatussa lukee toisin. Et ehkä tarkoittanut niinkuin ymmärsin, mutta siis niinhän se on, ettei tosiaan ihminen pääse eroon kaksiosaisuudestaan tässä ajassa, vaan liha on siinä höpisemässä omiaan.
Mutta hengen hedelmien pitäisi näkyä uskovaisissa?- Anonyymi
Synti onkin turha käsite jolla hölmöjä yhä höynäytetään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synti onkin turha käsite jolla hölmöjä yhä höynäytetään.
Mikä saa sinut kirjoittelemaan hengellisellä palstalla?
En kysy pahalla, vaan uteliaisuuttani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä saa sinut kirjoittelemaan hengellisellä palstalla?
En kysy pahalla, vaan uteliaisuuttani.Hyvä aloitus.
Tätä samaa on pohtinut moni muukin, myös tv.7 on joku ohjelma, kuten: "elämäsi muuttuu tänään"tms ?
Todellakin, monet pettyy, kun eivät "muutu", ja miksikä, minkälaiseksi PITÄISI muuttua ?
ehkäpä lahkoista haetaan ratkaisua joihinkin ongelmiin, jotka eivät varsinaisesti kuulu, kristinuskon hengellisiin asioihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä aloitus.
Tätä samaa on pohtinut moni muukin, myös tv.7 on joku ohjelma, kuten: "elämäsi muuttuu tänään"tms ?
Todellakin, monet pettyy, kun eivät "muutu", ja miksikä, minkälaiseksi PITÄISI muuttua ?
ehkäpä lahkoista haetaan ratkaisua joihinkin ongelmiin, jotka eivät varsinaisesti kuulu, kristinuskon hengellisiin asioihin.Oli hyvä aloitus, muttei minun aloitukseni.En osaisi kirjoittaa noin hyvin ja selkeästi ulos ajatuksiani.
- Anonyymi
"Kun kirjoitit, ettei ihminen muutu uskoon tullessaan niin mietin, että Raamatussa lukee toisin."
Juuri näin olen kanssasi samaa mieltäja se oli aloituksessanikin tarkoituksna, mutta uskonasioista keskustellessa on aina se ongelma ettei mitään asioita ole mahdollista sanoa niin taitavasti välttämällä etteikö väärinkäsityksille jäisi jotain sijaa. Sentähden usein tapahtuu että jos puhutaan armosta, niin pian joku huomauttaa että ei Raamatussa ole parannustakaan pois suljettu. Jos taas otetaan puheeksi parannus, niin joku pian huomauttaa ettei parannus yksinään, vaan myös armo tulisi olla aina mukana.
Kaiken perusta ja elämän lähde on kuitenkin ARMO Jeesuksessa Kristuksessa. Parannus kuuluu kristityn elämään, ja jos jossakussa Jeesuksen Henki asuu, niin ei se voi olla ilman parannustakaan silloin. Parannuksemme ei ole se josta me elämme vaan parannus tapahtuu evankeliumin ilahduttamassa sydämessä jossa on syttynyt rakkaus Jumalan Poikaa kohtaan. Se tahtoo pitää Hänen sanansa eikä se saata tahallaan syntiä tehdä.
Veisataanhan virressäkin: "ken ei tunne haavojasi, -ei hän ole seuraajasi."
Elämme lopunaikaa ja mikään suunta ei ole tae etteikö voisi eksyä. On valvottava henkilökohtaisesti joka hetki. Kuuntele tämä video. Kannattaa toistenkin kuunnella! https://youtu.be/-JST1sQ6B9Y Vaarallinen lopunaika Juhani Laukkonen
- Anonyymi
helluntalaisuus on niin kuin toisetkin lahkolaiset teoillaan itse itsensä jo tuominneet:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/psykoterapeuten-darfor-hamnar-manniskor-i-sekter
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/kristi-brud-tar-inte-ansvar-det-mesta-ar-andras-fel/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Knutbyn_murha
Uskotte; Jeesuksen antamasta kiellosta huolimatta jo tuomittuja enemmän kuin raamatussa Lain antaneen Jeesuksen Lakia ja oppeja.
Markuksen evankeliumi 12:38-40
12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."
Matt.24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
Matteuksen evankeliumia: 7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Matteuksen evankeliumia:23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Kaikkivaltiaan Jeesuksen anatama tuomio:
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
7:23 25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
Kun Lait antanut Kaikkivaltias kieltää, niin ketähän kiellon rikkojat syyttävät uskonsa seurauksista!!!- Anonyymi
Näihin, Paavalin ja luterilaisuuden laittomuuden herroihin uskojia odottaa pettymys....
https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
"Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898216
- 916312
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586223Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344791- 443274
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572852- 442809
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per482760- 492740