Laskiaisen aikaa

Anonyymi

Merkitseekö laskiainen sinulle mitään ? Syötkö jotain siihen liittyvää ? Teetkö mitään tavallisuudesta poikkeavaa laskiaissunnuntaina ja huomenna tiistaina ?
Minä kai sen L-kaupan hernekeittopurkin avaan ja lisään raakaa sipulia silputtuna.

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syön muutenkin joka torstain purkkihernesoppaa.

    • En oikein ole ymmärtänyt laskiaisen päälle koskaan.

      Kansakoulussa käytiin aina laskiaisretkellä. Jotkut hiihtelivät sinne, mutta minä ja jokunen muu mentiin kävellen tietä pitkin. En oikein ymmärtänyt senkään päälle, että piti mennä jonnekin kauaksi paistamaan nuotiolla makkaroita, kun olisihan niitä voinut paistaa siinäkin lähempänä koulua. Eikä minulla edes ollut makkaroita mukana, kun en niistä tykännyt, vaan minulla oli lättyjä mansikkahillon kanssa.

      Onkos se laskiainen jotenkin paastokauden avajainen? Tai niinkuin viimeinen mässäily ennen paastoa? En aio alkaa paastolle. Siksipä minulle on laskiainenkin turhaa.

    • Anonyymi

      Laskiaispullia tein hiivaleipäjauhoon leivottuna ja söimme 8 kpl viikonlopun aikana. Niihin riittii kahden desin kermapakkaus ja mantelimassapötkö. On ne melkoisia herkkupaloja ja pari reilua pullaa korvaa yhden aterian. Loput pullat on sellaisenaan pakkasessa. Myös hernerokkaa tein itse, tykkään enemmän hernemuhennoksesta runsaalla lihalla kuin keitosta. Sitä teen pitkin vuotta, herne on erinomainen proteiinin lähde. Aion joku päivä tehdä blinejä, edellisistä on jo useampi vuosi, ei ne mitään erikoisia ole, mutta vaihtelun vuoksi.

      • Anonyymi

        Blinitkö ei erikoisia ? On ne ainakin hintavia, jos ravintolassa syö mädin ja smetanan kanssa. Itse tehtynä suuritöisiä, pitää hapattaa taikina . Taitaa olla raskas ruoka tuo lihaisa hernemuhennos, ilmavaivoja aiheuttaa ilmeisesti myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blinitkö ei erikoisia ? On ne ainakin hintavia, jos ravintolassa syö mädin ja smetanan kanssa. Itse tehtynä suuritöisiä, pitää hapattaa taikina . Taitaa olla raskas ruoka tuo lihaisa hernemuhennos, ilmavaivoja aiheuttaa ilmeisesti myös.

        Maultaan ei erikoisia, blinejä tarkoitan. On niitä ylihinnoiteltuja ravintoala-annoksia, kuten sushi, osa aineista halpoja, osa kalliimpia ja yhteishinnoittelu kalleimman raaka-aineen mukaan. Mutta sitä saa mitä tilaa. Pitkään kestävä blinien ruonavalmistus on yksi yhdessäolon juttu, kun ei tapahtumia ole paljon, niin odotetaan sitä hapatusta.
        Kyllä se herne pierettää, muttei mulla mitään ilmaVAIVOJA ole, pieraisee vaan. Nälän pitää pitkään ja oletan elimistön koko hivenainetarpeille hyväksi olevan.


    • Anonyymi

      Liikunnallisena talvipäivänä olen laskiaista pitänyt.

      Mutta nyt on toisin, suksi ei luista - ei ole lunta.

    • Anonyymi

      voi ei taasko ruokaohjeita

    • Onko totta että Suomessa syödään laskiaispullia maidon kanssa lautaselta?

      • Anonyymi

        wikistä lainattua

        Laskiaispulla on pulla, joka on nykyään täytetty kermavaahdolla ja joko mantelimassalla tai hillolla. Se on muunnelma saksalaisesta Heißweckesta. Alkuperäisen ruotsalaisen 1700-luvulta olevan reseptin mukaan (nykymaun mukaan vain vähän) makeisessa{selvennä laskiaispullassa ei ollut mitään täytettä, ja se tarjottiin lämpimässä maidossa syvällä lautasella. Näin se syötiin usein Suomessakin maaseudulla vielä 1900-luvulla.


      • Anonyymi

        Onko totta että ruotsissa on ihmisistä puolet homoja ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko totta että ruotsissa on ihmisistä puolet homoja ?

        Eikö meidän pitänyt puhua laskiaisesta?
        Mistä minä tiedän, kun en taida edes henkilökohtaisesti tuntea ketään homoa. Televisiossa on joku suomalainen homo joka on tunnettu viihdyttäjä, naimisissa ruotsalaisen homon kaa.
        mutta käsittääkseni täällä on uskallettu tulla kaapista ulos aikaisemmin kuin Suomessa. Mitään suurempaa homovihaa ei ole varmaan koskaan ollutkaan.
        Vastakysymys (yhtä hyvinperusteltu kuin sinun kysymyksesi homoista):
        Onko totta että Suomessa joka toinen on rasisti?


      • Anonyymi

        Onko totta, että Ruotsissa poliisipartiossa on aina mies ja nainen?
        Näin ei synny työpaikkaromansseja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko totta, että Ruotsissa poliisipartiossa on aina mies ja nainen?
        Näin ei synny työpaikkaromansseja.

        Onko totta että Suomessa poliisit kulkevat aina kaksittain, yksi joka osaa lukea ja toinen joka osaa kirjoittaa?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Onko totta että Suomessa poliisit kulkevat aina kaksittain, yksi joka osaa lukea ja toinen joka osaa kirjoittaa?

        Oletko oikeesti noin lapsellinen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeesti noin lapsellinen?

        Jatkoin vain samaa linjaa edellisen kysyjän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeesti noin lapsellinen?

        Vastako nyt sen huomasit?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Onko totta että Suomessa poliisit kulkevat aina kaksittain, yksi joka osaa lukea ja toinen joka osaa kirjoittaa?

        Onko ruotsalainen karaokebaari sellainen paikka, missä on Åke selän päällä ja kara perseessä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ruotsalainen karaokebaari sellainen paikka, missä on Åke selän päällä ja kara perseessä?

        Emmä tiedä. En ole koskaan käynyt karaokebaarissa. En Suomessa enkä Ruotsissa. Siinäkin kohtaa minulla on sivistyksessä aukko.

        Suomessa näköjään osataan ja tiedetään. Wau!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eikö meidän pitänyt puhua laskiaisesta?
        Mistä minä tiedän, kun en taida edes henkilökohtaisesti tuntea ketään homoa. Televisiossa on joku suomalainen homo joka on tunnettu viihdyttäjä, naimisissa ruotsalaisen homon kaa.
        mutta käsittääkseni täällä on uskallettu tulla kaapista ulos aikaisemmin kuin Suomessa. Mitään suurempaa homovihaa ei ole varmaan koskaan ollutkaan.
        Vastakysymys (yhtä hyvinperusteltu kuin sinun kysymyksesi homoista):
        Onko totta että Suomessa joka toinen on rasisti?

        Joku saa jo äidinmaidosta rasismin nuppiinsa. Näin on palstalta luettu.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Emmä tiedä. En ole koskaan käynyt karaokebaarissa. En Suomessa enkä Ruotsissa. Siinäkin kohtaa minulla on sivistyksessä aukko.

        Suomessa näköjään osataan ja tiedetään. Wau!

        Eikö kirjailijalla ole muuta tekemistä kuin länkyttää typeyyksiä palstalla ? Sinullahan piti olla kirja kesken ja uusia tulossa. Joko se prunssi on tarjoiltu ja tiskattu astiat sen jälkeen. Kohta sinun pitää aloittaa lounaan teko niille laiskoille passatuille kakslahkeisillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kirjailijalla ole muuta tekemistä kuin länkyttää typeyyksiä palstalla ? Sinullahan piti olla kirja kesken ja uusia tulossa. Joko se prunssi on tarjoiltu ja tiskattu astiat sen jälkeen. Kohta sinun pitää aloittaa lounaan teko niille laiskoille passatuille kakslahkeisillesi.

        Ja ne 10 kirjaakin pitäisi vielä saada aikaiseksi.
        Heikolta näyttää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku saa jo äidinmaidosta rasismin nuppiinsa. Näin on palstalta luettu.

        Suomessa vielä asuessani kuulin koko ajan ruotsalaisten olevan homoja. Kun tulin Ruotsiin kuulin suomalaisten olevan rasisteja. Kumpikin olettamus on luonnollisestikin väärä, ennakkoluuloja ja stereotyyppejä vahvistavaa. Vai onko savua ilman tulta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kirjailijalla ole muuta tekemistä kuin länkyttää typeyyksiä palstalla ? Sinullahan piti olla kirja kesken ja uusia tulossa. Joko se prunssi on tarjoiltu ja tiskattu astiat sen jälkeen. Kohta sinun pitää aloittaa lounaan teko niille laiskoille passatuille kakslahkeisillesi.

        Paussilla sekä kirjoittamisesta että huushollista. Brunssit on syöty, Miehet kaupungilla, itse kävin leikkuuttamassa lettiä lyhemmäksi ja samalla ostamassa laskiaispullia.
        Lounasta en tee, siitä huolehtii poikani. Kahvipannu kuumana iltapäivän ja nyt päikkäreille.
        Elämä on ihan hyvää.

        (Kolme uutta kirjaa valmiina, tosin yksi niistä on käännös. Odottelen oikolukijoiden /esilukijoiden/kieliasun tarkastajien palautetta, sitten ne lähtee painoon.) Uusi projekti suunnitteilla, joka kertoo hieman samasta aiheesta kuin Erika Vikmanin laulu että moni meistä on vieras itselleenkin. )


    • Anonyymi

      Hauskaa Laskiaistiistaita kaikille....Hernekeittoa tänään...
      Mietin tuossa että moniko ostaisi laskiaspullaa kaupasta ....jos olisi markka-aika .. niin yksi laskiaispulla maksaisi n.19.00 markkaa ....montako ostaisit?

      mimmimum-..mi

      • "Anonyymi"

        Neito lukee sitten ilta-sanomia.
        Siinä on hyvä ohje Apetit-Pakaste-SF-Herneistä.

        H.


      • Anonyymi

        Muistatko monta markkaa laskiaispulla markka-aikaan maksoi?


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Neito lukee sitten ilta-sanomia.
        Siinä on hyvä ohje Apetit-Pakaste-SF-Herneistä.

        H.

        Kauniin vihreää näytti olevan ....ja makuakin löytyy varmaankin....mutta itse nyt menen sen helpomman kautta ...
        Muuten ....miltähän maistuisi uusi laskiaspulla jossa on mustaamakkaraa....puolukkahilloa ja kermavaahtoa....

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatko monta markkaa laskiaispulla markka-aikaan maksoi?

        Ja paljonko oli palkat parikymmentä vuotta sitten, on nekin nousseet reippaasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kauniin vihreää näytti olevan ....ja makuakin löytyy varmaankin....mutta itse nyt menen sen helpomman kautta ...
        Muuten ....miltähän maistuisi uusi laskiaspulla jossa on mustaamakkaraa....puolukkahilloa ja kermavaahtoa....

        mimmimum-..mi

        "Anonyymi"

        Ei ole Musta-makkara entisensä enää.
        Liekö 1980-jotain reseptistä poistui aito Sian-Veri.
        Nykyään se on vain Veri-proteiinia.
        yhy!
        -
        Muuten.
        Olen syönyt 4 kpl. Laskiais-pulleja.
        F...r SF.
        Kyllä se vaan on niin, että Kerman kera niistä parhaiten saa.
        Kalorioitakin.
        Ihan viikseenkin vetävät.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Ei ole Musta-makkara entisensä enää.
        Liekö 1980-jotain reseptistä poistui aito Sian-Veri.
        Nykyään se on vain Veri-proteiinia.
        yhy!
        -
        Muuten.
        Olen syönyt 4 kpl. Laskiais-pulleja.
        F...r SF.
        Kyllä se vaan on niin, että Kerman kera niistä parhaiten saa.
        Kalorioitakin.
        Ihan viikseenkin vetävät.

        H.

        Herttoniemessä nähty kännikala, lähden ottamaan kuvan.


    • Anonyymi

      Laskiainen kivasti katkaisee härkäviikot...

      Laskiaisena sitä kunnolla märsytään rasvaisten ruokien kera..
      hernekeittopurkin, sen pitää olla Kivikylän palvamon hernekeittoa,
      sitä terästän palvatulla possunpotkalla, jos satun saamaan tai sitten vain palvilihaa kuutioina, sinappia ja kermaa lisään myös. sipuliakin lisään je nekin ensin kuullotan, kehtoo raakana.

      laskiaispullia syön myös, aikoinaan tein taikinan, vähän löysemmän ja isoja pullia pyörittelin, väliin hilloa ja kunnolla kermaa. Nykyään ostan muutaman, jos taikinan tekisi kohta jo laskiaispullalta näyttäsin,
      niin paljon laskiaispullista tykkään. kermavaahtoa suupielissä.

      Laskiainen on hyvä päivä, ensin jos käy lenkillä sitten syö ja lopuksi jotain hippelihoppeli-hauskaa a vaikka villasukkatanssia tai vaikka runopilkintää kirjastossa, Tai vaikkapa runojazzia , sitäkin kaupungista löytyy.
      tai vain tavallista hiihtelyhiippailua villasukkatanssien eläkeläistansseissa nuorisoseurantalon parketilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe