KOTIVARAT KUNTOON HETI

Anonyymi

Tämä on muistutus.
Sen verran järkeä nyt peliin, että alatte hamstraamaan pahojen aikojen varalle.
On sen kotivaran tärkeyttä nyt viljelty sen verran useasti median kautta, että jotain normaalista poikkeavaa on melko varmasti tulossa.
Ja silloin alkaa olemaan hieman myöhäistä hamstrata, kun kauppojen hyllyt ovat jo tyhjät.

138

1852

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä ne kaupatkin kiinni menee, kun kukaan ei saa poistua kotoa.

• Anonyymi

Niinpä.
        Ja ne joilla ei kotivaroja ole, lähtevät kauppoihin ryöstöretkille ja siitäkös kaaosta syntyy.
        Jopa naapureihinkin murtautuvat, kun eivät ole ottaneet varoituksia vakavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.
        Ja ne joilla ei kotivaroja ole, lähtevät kauppoihin ryöstöretkille ja siitäkös kaaosta syntyy.
        Jopa naapureihinkin murtautuvat, kun eivät ole ottaneet varoituksia vakavasti.

Myös seksuaalisesti erikoiset kyttää kauppojen nurkilla silmät kiiluen

• Anonyymi

Miettikää, kun kraanasta ei tule vettä. Sähköt poikki. Jätteet kasaantuu kotiin.

• Anonyymi

vETTÄ saa kaupsta, esim. Lidt ja emme tue suomalaista maataloutta.

• Anonyymi

Kohta on kova kysyntä takahikiän mökeillä ja omakotitaloilla. Älkää myykö nyt halvalla.

• Anonyymi

Meinaatko, että tautiset ihmiset rupeavat mökkeilemään takahikiällä?

• Anonyymi

Tuttu suomalainen EU:n lääkevirastosta Hollannista kertoi siellä kahden viikon kotivaran keräämisen olevan vaudissa. Suositteli Suomeenkin.

• Anonyymi

Kaksi viikkoa eikä kaksi kuukauttakaan riitä mihinkään.

• Anonyymi

Mutta kun AY-lakkojen takia lääkevirastoa ei tänne perustettu. meni ulkomaille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksi viikkoa eikä kaksi kuukauttakaan riitä mihinkään.

Miten varaat juomavettä kuukausiksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten varaat juomavettä kuukausiksi?

Kaivoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaivoon.

mitäs jos se kateellinen naapuri kusipää joka on koronaviruksissaan ja hyppää sinne kaivoon ihan piruuttaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitäs jos se kateellinen naapuri kusipää joka on koronaviruksissaan ja hyppää sinne kaivoon ihan piruuttaan?

siis aivan niinkuin nää vakuutuskuorien narsisti mahtimiehet ja naiset. . ja noitahan virkamieskoneistossakin näkyy riittävän (junantuomia ilmeisesti ja sitten geneettisesti munantuomia) ) eikä pelkästän "yksinyrittäjissä"

• Anonyymi

Onhan se kotivara hyvä olla ilman mitään coronaviruksiakin. Voihan käydä vaikka niin että murtaa jalkansa eikä pysty käymään kaupassa moneen viikkoon. Varsinkin yksineläjä on silloin pulassa.

• Anonyymi

Mitään hyötyä ei ole parin viikon kotivarasta. Tauteja tulee ja menee, osa meistä selviytyy, osa ei. Hamstraajien kanssa menee vain koko yhteiskunta sekaisin.

• Anonyymi

Kotivara on hyvä idea eikä mitään kouhottamista. Kesämökkikin on palovakuutettu vaikka uskon ja toivon että se ei tule minun elinaikanani palamaan. Sama on kotivaran kanssa. Vaikka sitä tuskin tarvitaan, niin sellainen kannattaa olla. Vähintään viikoksi, mielellään pariksi kolmeksi.

Tunnetun määritelmän mukaan ero järjestäytyneen yhteiskunnan ja anarkiaksi paisuvan ryöstelyn ja omankädenoikeuden välillä on kolme lämmintä ateriaa. Kylläisenä on helpompi odotella tilanteen rauhoittumista.

Kotivaraa tarvitaan jos tulee pitkäaikainen sähkökatko. Silloin on sama onko kaupan hyllyllä ruokaa, kun kaupat pysyy kiinni.

Kotivaraa tarvitaan jos vakava haittaohjelma raunioittaa kauppojen järjestelmät ja/tai tietoliikenteen. Silloinkin on sama onko kaupan hyllyllä ruokaa kun kaupat pysyy kiinni. Kun IT-palvelut "pilveistyvät" häiriön ei tarvitse edes olla Suomessa.

Kotivaraa tarvitaan jos korona tai muu pandemia iskee. Vaikka kaupat olisi auki niin sinne ei kannata mennä viruksille altistumaan.

Kotivaraa tarvitaan jos tulee kansainvälinen kriisi, joka haittaa elintarvikkeiden, polttoaineiden tai varaosien saantia.

Kotivaraa tarvitaan jos (ilmastomuutoksesta johtuvat) sään ääri-ilmiöt sotkevat merenkulun, logistiikan jne.

• Anonyymi

'kolme lämmintä ateriaa'
        Jollain tuo menee alta päivän.
        Toisilla ei edes viikossa.

• Anonyymi

Miten silloin toimitaan, kun nettiin kytketyt keittiö- ja muut kodinkoneet kieltäytyvät toimimasta?

Leivänpaahdin pysähtyy. Jääkaappi ei aukea. Ei tee ostoslistaa. Kahvinkeitin ei käynnisty.

• Anonyymi

Hyvä esimerkki oman kotivaran tarpeellisuudesta on se taannoinen kuljetusalan lakko muutaman vuoden takaa, kun lakon pitkittyessä ruokakauppojen hyllyt tyhjenivät melko nopeasti. Jos minulla ei olisi ollut kotivaraa (varmuusvarastoa, kriisiajan varastoa...), niin nälkä olisi tullut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä esimerkki oman kotivaran tarpeellisuudesta on se taannoinen kuljetusalan lakko muutaman vuoden takaa, kun lakon pitkittyessä ruokakauppojen hyllyt tyhjenivät melko nopeasti. Jos minulla ei olisi ollut kotivaraa (varmuusvarastoa, kriisiajan varastoa...), niin nälkä olisi tullut.

Joo. Maajussien tuista ulistaan, mutta nälkä koittaa hyvin nopeasti ellei oma tuotanto pelaa. Nälkä on paras jussien puolestapuhuja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten silloin toimitaan, kun nettiin kytketyt keittiö- ja muut kodinkoneet kieltäytyvät toimimasta?

Leivänpaahdin pysähtyy. Jääkaappi ei aukea. Ei tee ostoslistaa. Kahvinkeitin ei käynnisty.

Tavallisilla köyhemmänpuoleisilla ihmisillä (enemmistö suomalaisista) ei ole muita kuin tavallisia keittiölaitteita. Eivät ole netissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tavallisilla köyhemmänpuoleisilla ihmisillä (enemmistö suomalaisista) ei ole muita kuin tavallisia keittiölaitteita. Eivät ole netissä.

Itse olen kymmenen vuoden aikana, jonka olen harrastanut survivalismia kehitellyt kaikenlaista, jolla pärjää, jos nyky-yhteiskunta lakkaa toimimasta, ja joudumme "Kivikaudelle".

Kerran törmäsin netissä surffaillessani keskusteluun, joka käsitteli Ikean astiankuivaus-telineestä rakennettuja retkikeittimiä. Googlasin sitten sanayhdistelmän: Ikea Hobo Stove. Löytyi kaikenlaisia rakennelmia. Niitä selaillessani ajattelin, että yksittäisiä ideoita voisi yhdistellä. Niinpä aloin kehittelemään omaa "retkikeitintä". Pari päivää meni, ja idea oli valmis toteutettavaksi. Mokiakin toteutusvaiheessa tuli. Mutta kolmas varsio on jo melkohyvä. Sitä voi käyttää puulla, hiilillä, spriillä, ja kaasulla. Kaasun käyttö on vielä työn alla, kun en ole saanut hommattua Trangian kaasupoltinta. Keittimeen on suunnitelmissa yhdistää vielä savustuspönttö. Nyt on tullut vielä yksi idea, mutta se saa odottaa toteutusta, koska ei ole tarvittavaa materiaalia. Sitä täytyy kytätä Tori.fi:stä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen kymmenen vuoden aikana, jonka olen harrastanut survivalismia kehitellyt kaikenlaista, jolla pärjää, jos nyky-yhteiskunta lakkaa toimimasta, ja joudumme "Kivikaudelle".

Kerran törmäsin netissä surffaillessani keskusteluun, joka käsitteli Ikean astiankuivaus-telineestä rakennettuja retkikeittimiä. Googlasin sitten sanayhdistelmän: Ikea Hobo Stove. Löytyi kaikenlaisia rakennelmia. Niitä selaillessani ajattelin, että yksittäisiä ideoita voisi yhdistellä. Niinpä aloin kehittelemään omaa "retkikeitintä". Pari päivää meni, ja idea oli valmis toteutettavaksi. Mokiakin toteutusvaiheessa tuli. Mutta kolmas varsio on jo melkohyvä. Sitä voi käyttää puulla, hiilillä, spriillä, ja kaasulla. Kaasun käyttö on vielä työn alla, kun en ole saanut hommattua Trangian kaasupoltinta. Keittimeen on suunnitelmissa yhdistää vielä savustuspönttö. Nyt on tullut vielä yksi idea, mutta se saa odottaa toteutusta, koska ei ole tarvittavaa materiaalia. Sitä täytyy kytätä Tori.fi:stä.

Outoa että,et tiedä...Itse olen olen ollut ns. pahassa paikassa useita kuukausia.
        Teltassa,kylmä,lämpöä etsimässä,ase ystävänä,vihollinen,pelko,nälkä..
        Ja sulla tuli Ikea mieleen:)) saatanan tunari !!
        Olet osaamaton....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Patteridildo kannattaa hommata ja paljon pattereita

• Anonyymi

Sattuisiko kellään suomalaisella prepperillä, eli katastrofivarautujalla olemaan listaa tärkeimmistä varastoitavista tuotteista? Jauhot, ruokarasvat, paristot jne.

Myös se kiinnostaa että miten te kierrätätte niitä varastojanne?

Eihän jauhotkaan tai kalasäilykkeet ym.säily hyvänä vaikka 10 v. aikaa. Niitä pitäisi syödä toisen pään kautta koko ajan, ja tuoda uutta varastoon tilalle.

• Anonyymi

En ole prepperi mutta muutama vuosi sitten innostuin ostamaan säilykkeitä, kuivatuotteita jne en nyt edes muista mitä peloketta varten sillä kertaa (ainahan on joku parin vuoden välein). Lähes kaikki meni pari vuotta myöhemmin roskiin, koska minulla ei ole tapana syödä säilykkeitä purkista. Nyt ajattelen niin että ei kannata ostaa jotain sardiinipurkkeja minkä ajattelee olevan ravitsevia poikkeusoloissa mutta ei ikinä söisi muuten. Vaan ihan vain ruokia mitä joka tapauksessa tulee syömään seuraavan kuukauden tai parin aikana. Useimmissa tuotteissa päiväys riittää tähän ja loput kuukauden varastosta voi pitää pakkasessa. Sitten vaan viikottain kauppareissuilla täydentää mitä on tullut syötyä pois.

• Anonyymi

Kierrättää kannattaa ja siksi kotivarat kannattaa suunnitella normaaliin käyttöön sopivaksi.
        Pastatuotteet ja riisi.
        yleisjauhot, sokeri, kuivahiiva, öljy, etikka.
        Iskukuumennettua maitoa ainakin sixpack.
        Pikakahvipurkki.
        Juurekset, ainakin perunaa ja porkkanaa, sipulia.
        Säilykkeistä tomaattimurskaa, kalaa(silli, tonnikala), liha säilykkeitä, suolakurkkua jne.
        Ehkä pari valmiskeittoa kuivapusseja ja tölkkikeittoja.
        Kananmunia, kuivattuja herneitä.
        Näkkäriä.

Jotain tämän tyyppistä

kierräyts näillä onnistuu aika luonnollisesti ja aikaa on kierrättää.

• Anonyymi

Minulla on tapana syödä joka päivä. Sillä tavalla tulee kierrätettyä kotivaraa.

Itse pidän pähkinöistä ja manteleista. Ne säilyy aika hyvin ja kotivarassa voi olla helposti 6 kk kulutusta vastaava määrä. Paistamiseen käytän oliiviöljyä joka niin ikään kiertää kotivaran kautta. Siemennäkkileipä on myös lempinaposteltavaa ja sitä löytyy kotivarasta. Sokeri, suola, mausteet säilyvät liki ikuisesti. Mausteita ei kannata unohtaa, koska vaikka harmagedon ja zombi-apocalypsi iskisi, niin on mukavampi syödä ruokaa joka maistuu jollekkin.

Riisiä ja lihasäilykkeitä en käytä niin paljoa tai säännöllisesti että ne kiertäisivät luonnollisesti 2-3 kk kotivarassani. Ne säilyvät kuitenkin pitkään ja ne jotka ovat menossa seuraavan vuoden aikana vanhaksi annan jouluna Pelastusarmeijan patakeräykseen ja ostan tuoreet tilalle. Zero waste.

Joskus aikaisemmin minulla oli pelkkiin tummaan riisiin, soijarouheeseen, oliiviöljyyn ja manteleihin perustuva pienempi parin viikon varasto. Näistä saa aika helposti finelin taulukoita käyttäen koottua dietin jossa on kaloreita, proteiineja ja kuituja tasapainoisesti. Vitamiinit pitää ottaa purkista. Reilun parin viikon hätävara painoi n. 10kg.

Vesi on sitten oma ongelmansa. Parin päivän tarve on jääkaapissa ja keikkiön kaapin kanisterissa (vaihdan veden joka toinen päivä). Sen lisäksi minulla on retkikäyttöön tarkoitettu suodatin jolla voi puhdistaa vaikka luonnonvesiä juomakelpoisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kierrättää kannattaa ja siksi kotivarat kannattaa suunnitella normaaliin käyttöön sopivaksi.
        Pastatuotteet ja riisi.
        yleisjauhot, sokeri, kuivahiiva, öljy, etikka.
        Iskukuumennettua maitoa ainakin sixpack.
        Pikakahvipurkki.
        Juurekset, ainakin perunaa ja porkkanaa, sipulia.
        Säilykkeistä tomaattimurskaa, kalaa(silli, tonnikala), liha säilykkeitä, suolakurkkua jne.
        Ehkä pari valmiskeittoa kuivapusseja ja tölkkikeittoja.
        Kananmunia, kuivattuja herneitä.
        Näkkäriä.

Jotain tämän tyyppistä

kierräyts näillä onnistuu aika luonnollisesti ja aikaa on kierrättää.

Ja kaurahiutaleita nyt on melkein aina, että puuroa saa tehtyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on tapana syödä joka päivä. Sillä tavalla tulee kierrätettyä kotivaraa.

Itse pidän pähkinöistä ja manteleista. Ne säilyy aika hyvin ja kotivarassa voi olla helposti 6 kk kulutusta vastaava määrä. Paistamiseen käytän oliiviöljyä joka niin ikään kiertää kotivaran kautta. Siemennäkkileipä on myös lempinaposteltavaa ja sitä löytyy kotivarasta. Sokeri, suola, mausteet säilyvät liki ikuisesti. Mausteita ei kannata unohtaa, koska vaikka harmagedon ja zombi-apocalypsi iskisi, niin on mukavampi syödä ruokaa joka maistuu jollekkin.

Riisiä ja lihasäilykkeitä en käytä niin paljoa tai säännöllisesti että ne kiertäisivät luonnollisesti 2-3 kk kotivarassani. Ne säilyvät kuitenkin pitkään ja ne jotka ovat menossa seuraavan vuoden aikana vanhaksi annan jouluna Pelastusarmeijan patakeräykseen ja ostan tuoreet tilalle. Zero waste.

Joskus aikaisemmin minulla oli pelkkiin tummaan riisiin, soijarouheeseen, oliiviöljyyn ja manteleihin perustuva pienempi parin viikon varasto. Näistä saa aika helposti finelin taulukoita käyttäen koottua dietin jossa on kaloreita, proteiineja ja kuituja tasapainoisesti. Vitamiinit pitää ottaa purkista. Reilun parin viikon hätävara painoi n. 10kg.

Vesi on sitten oma ongelmansa. Parin päivän tarve on jääkaapissa ja keikkiön kaapin kanisterissa (vaihdan veden joka toinen päivä). Sen lisäksi minulla on retkikäyttöön tarkoitettu suodatin jolla voi puhdistaa vaikka luonnonvesiä juomakelpoisiksi.

Kaupasta ostettu pullovesi säilyy suljettuna huoneenlämmössä reilusti yli vuoden.

Esimerkiksi pöydälläni on juuri pullo suomalaista lähdevettä, jonka viimeinen käyttöpvm on 20.12.21. Eli se on käyttökelpoista vielä koko ensi vuoden.

Vaatekaapin nurkassa onkin yleensä lähdevettä kotivarana pariksi viikoksi, eli muutama 6 kpl:een pakkaus 1,5 litran pulloja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaupasta ostettu pullovesi säilyy suljettuna huoneenlämmössä reilusti yli vuoden.

Esimerkiksi pöydälläni on juuri pullo suomalaista lähdevettä, jonka viimeinen käyttöpvm on 20.12.21. Eli se on käyttökelpoista vielä koko ensi vuoden.

Vaatekaapin nurkassa onkin yleensä lähdevettä kotivarana pariksi viikoksi, eli muutama 6 kpl:een pakkaus 1,5 litran pulloja.

Oikeasti ihminen tarvitsi 155 ltr vettä jokapäiväiseen kulutukseen.
        Poikkeus olissa et elä tuolla määrällä.

• Anonyymi

Lähteehän liiat läskit vyötäröltä kun muutaman viikon vähän paastoaa.

• Anonyymi

Mamut tuo pizzat himaan.

• Anonyymi

Ei tarvitse kuppaan kävellä, kuulostaa työltä.

• Anonyymi

Minulla on kaapissa 50 pussia makaroonia ja 2 pulloa ketsuppia. Niillä elän kotona lukkojen takana reilun kuukauden jos jokin kaaos tulee.

• Anonyymi

Versisuonen seinämät ei kestä pelkkää makarooniruokaa. Pitäis saada kuitua, että suonet kestää, ja ketchuppi ja magarooni ei sitä tarjoa.

Kuolet aivoverenvuotoon 3 viikon kuluttua, lämmintä makaroonia mahassasi,

• Anonyymi

Itsellä myös iso kotivara. Lisäksi olen työttömänä, joten vuosikin menee eristyksissä kuin siivillä.

• Anonyymi

Mitä jos tulee pitkä sähkökatko?
      Agrekaatti, jatkojohtoja ja polttoainetta kanistereihin, niin saa jääkaapin ja pakastimet sen taakse muutamiksi päiviksi.
      Taitaa vielä teho riittää mikroaaltouuniin, että jonkinlainen kokkaaminen onnistuu.
      Kaasugrillikin hoitaa kokkauksessa homman ihan kätevästi jos sellainen löytyy.

Mitenköhän sitten veden säilytys onnistuisi parhaiten?

Olisikohan siinä jotain ideaa, jos sattuu löytymään pakastin, niin muovipulloihin vettä ja jäädyttää.
      toimivat sitten vielä kylmäkallena pakastimessa ja jääkaapissakin, kun sulattaa käyttöön, jos sähköt pitkään poikki niin saa käyttövettä siitä sitten.

• Anonyymi

Miten käy jyväjemmareiden?
      Jaksavatko heiluttaa kastelukannuja?

• Anonyymi

Eiköhän heillä ole agrekaatit ja isot löpövarastot.

• Anonyymi

Ajatus oli, että jos jyväjemmarit ei pääse jemmaamaan jyviä, niin.. ensi syksynä ja talvena ei paljoa ole muonaa osteskeltavaksi. Ei edes ulkomaailta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatus oli, että jos jyväjemmarit ei pääse jemmaamaan jyviä, niin.. ensi syksynä ja talvena ei paljoa ole muonaa osteskeltavaksi. Ei edes ulkomaailta.

Nyt pitää ostaa niitä tyhjiä ja tyhjeneviä töllejä landelta. Pienviljelyyn soveltuva kesämökki käy. Saa vielä halvalla. Kohta on hintasota päällä.

Siitä sitten vaan itse pienvilejelemään omatarvekäyttöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt pitää ostaa niitä tyhjiä ja tyhjeneviä töllejä landelta. Pienviljelyyn soveltuva kesämökki käy. Saa vielä halvalla. Kohta on hintasota päällä.

Siitä sitten vaan itse pienvilejelemään omatarvekäyttöön.

Ruokaa siis saamme ulkomailta tyhjät töllöt, kuten sosiaalitoimi joutaa lakkauttaa ja toimitilat vaikka kasvihuoneiksi. Emme enää hyysää lapsien koulutusta tai terveyden hoitoa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Emme tarvitse suomalaista viljelyä, ulkomailta saa ruokaa. Siiinä sivussa tuhannet lakkoilevat ahtaajat, rahtaajat, ruokaalan käsittelijät ,tehtaat voisi sulkea ja verorahat säästyisi.

• Anonyymi

"Jaksavatko heiluttaa kastelukannuja?" Avaajan kaltainen mulkku jaksaa vain heiluttaa visakorttia, jos "kela on muistanut maksaa ruokalaskun ja pankki saada sen visan toimimaan."

Ai että jos joutuisi heilumaan pankki automaatilleasti ajattelee hän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Emme tarvitse suomalaista viljelyä, ulkomailta saa ruokaa. Siiinä sivussa tuhannet lakkoilevat ahtaajat, rahtaajat, ruokaalan käsittelijät ,tehtaat voisi sulkea ja verorahat säästyisi.

Näätä kirjoitti:

Kun tulee ja voi tulla ruoka kriisi, ei tule sulle pastaa.
        Ruokatuotanto voi loppua Suomessa jos ihmiset sairastuu ja tuotanto ei pysty kulkemaan tehtas/logistiikka.
        Ihan uskomaton uuno,kun ei tiedä mitä voi tapahtua?
        Olet varmaan siviilipalvelus henkilö?

• Anonyymi

Miksi tukea suomalaista viljelyä, ilmasto saastuu ja saamme halvempaa ruokaa ulkomailta POIS EU:Sta ja suomalaisten ruokien tukemisesta!

LAPSILISÄT LAKKAUTETTAVA!

• Anonyymi

Miten ajattelitte hoitaa jätehuollon?
      Jos huoneistosta ei saa poistua, mihin päivittäisroskat laitetaan?
      Kohta on kämppä täynnä kärpäsiä.

Ei kompostikaan oikein sisällä toimi.

Pitääkö ostaa iso arkkupakastin, mihin jemmaa haisevat roskat?

• Anonyymi

Kärpäset ovat hyvää ruokaa ja jätteistä saa lämpöä. Kusta voi juoda.

• Anonyymi

Tunkiolle. Jos asuu kerrostalossa, semmoinen muodostuu parvekkeen kohdalle.

• Anonyymi

Avaajan vastauksien perusteella hänellä on Kotivaara.

Sellainen Abloy-lukko. Sisä ja ulkopuolella nimittäin.
      Ihan vaan naapureiden pyynnöstä ettei tule helikopteriaan esittelemään
      kerrostalon nurmikolle. Pallithan siinä jäätyvät tuulessa.

• Anonyymi

> Pastatuotteet ja riisi.
      > yleisjauhot, sokeri, kuivahiiva, öljy, etikka.
      > Iskukuumennettua maitoa ainakin sixpack.
      > Pikakahvipurkki.
      > Juurekset, ainakin perunaa ja porkkanaa, sipulia.
      > Säilykkeistä tomaattimurskaa, kalaa(silli, tonnikala), liha säilykkeitä, suolakurkkua > jne.

Tuo on vähän niin kun ruokaresepti, joka luettelee vain tarvikkeet, mutta ei anna mitään mittoja ja määriä. Harva sen perusteella osaa tehdä.
      Pitäisi olla yhtä aikuista ja yhtä aikuista ja lasta, ja vuorokautta kohden kerrottuna kaikki nuo määrät.

Jos meinee vaikka 14 tai 21 vrk sapuskat pitää varalla, ei mikään kaupunkiasunto pakastimineen riitä ollenkaan.

> Jotain tämän tyyppistä

Ei auta vielä. Onhan meilläkin keittiön kaapit täynnä jauhoja ja makaroneja ja mausteita. Mutta en osaa rvioida että miten nuo riittää. Jotain pitäisi älytä nyt tässä Suomen kriisitilanteessa jo heittää pois, ja hakea säkki graham-jauhoja tilalle.

• Anonyymi

Riippuu pitkälti paljonko kuluttaa ja montako henkilöä on.
        kokkailemalla ja syömällä se selviää.

Jonkinlainen setti ja menu olisi kyllä hyvä kehittää tässä.

• Anonyymi

Upeesti suoritettu:) osa on kyllä jees..mut olet ulalla.

• Anonyymi

Jos koko EU menee ihan toimimattomaan kuntoon, niin saadaanko me suomalaiset silti kuitenkin jotakin hätäapua itärajan takaa, Venäjältä?

Niillä on siellä paremmat suojaukset ollut Coronaa vastaan jo pitkään.

• Anonyymi

Kunnon vilja sernopilistä voisi olla tautivapaata? Ei yksikään tuholainen, rotta tai ruokaviraston pelle siellä pysty elämään.

• Anonyymi

Heh!

• Anonyymi

Joo, harmi vaan kun on rahat ihan vähissä tällä hetkellä. Riittää hädintuskin perusruokaan saatika sitten varastoiksi. Ja normivarastojakin on syöty tyhjäksi.

Apteekkituotteita ja flunssatroppeja tosin aloitin jo aiemmin hamstraamaan. Ehkä tuli tarpeeseenkin, nimittäin sain nuhan, josta paranin viikko sitten. Sen jälkeen lakkasin pelkäämästä koronaa, kun se oli vaan nuhaa eikä koronatautia.

Mutta tuohon varastoon. C-vitamiinia poretabletteina. C-vitamiinia ja sinkkiä imeskelytabletteina. Pari pussia oli kurkkupastilleita, mutta ne meni jo. Kuusenkerkkää ja tusinaa yrttiä. Echinacea-tippoja. Bisolduo kurkun ärsytystä vähentäviä tabletteja. Perusvalikoimaan kuuluu D-vitamiini ja Multivita.

Joskus oli myös Kyolic-valmistetta, sekin parantaa vastustuskykyä.
      https://www.life.fi/Kyolic

Käsidesejä ostin pikkupulloja Clash Olhsonilta. Tosin niissä kaikissa lukee, että älä koske silmiäsi sen jälkeen, voimakkaasti ärsyttävä. Ostin sitten Prismasta minipullon sitrustuoksuista käsidesiä, joka ei tuhoa silmiä ja pistin käsilaukkuuni. Parit Savetit ostin kanssa.

C-vitamiinia saa myös vaikka appelsiinimehusta.

Hengitysmaskeja en ole vielä ostanut. Clas Ohlsonilla oli sellaisiakin myynnissä. Kiinan kaupoissa kuten Wishissä myydään monipakkauksissa eri väreissä hengityssuojaimia. Tosin vähän epäilen niiden laatua ja pätevyyttä. Toimitusaika on tietysti kuukausi tms.

Hengityssuojaimien ei sanota auttavan taudilta suojautumiseen. Siitä huolimatta kuitenkin terveydenhoitohenkilöt käyttävät niitä? Eniten se estää jo sairastunutta tartuttamasta muita.

Ja hengityssuojain on vain päivän kestävä, irrotettaessa otetaan kiinni vain korvanaruista ei kosketa maskiosaan.

Ja kumihanskoja ostin siltä varalta, jos kotona joku sairastuu ja täytyy siivota pintoja tai muuta vastaavaa.

Katsoin apteekissa myös Viruseptiniä.
      https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/2149292

Suojelisi viruksilta, nenä- ja suusumute. Hintaa vain on kaksikymppiä.

• Anonyymi

Antakaahan esimerkkejä kotivaroistanne mitä on ja kuinka paljon ja montako kuuluu talouteen ja kauanko kotivarat arviolta riittävät.

Meillä 2 hlö on seuraavat varat.
      Peruna 3kg, porkkana 1 kg, sipulia 1kg, muita pakastejuureksia 2kg.
      lihaa 2kg, pastatuotteita 5kg, riisiä 4 kg, jauhoja 3kg, öljyä 1l, etikkaa 1l, mausteita riittää.
      sokeria 1,5, kg, uht maitoa 8l, tomaattimurskaa 10 tölkkiä, 3 tölkkiä pastakastiketta, 12 tlk tonnikalaa, 1,5kg kaurahiutaleita, munia aina jotain 6 kpl, ananasta pari tölkkiä, sieniä, marjoja, 2kg siemeniä pähkinöitä ym.
      3 litraa bioetanolia,1l hyväätulta, 10kg kaasupullo, kaasugrilli.
      Vitamiinitabletteja löytyy ja perus särkylääkkeet.

tuikkuja 50 kpl, paristoja 10 kpl.
      Auton tankki puolillaan, 30l/300km.
      vettä saa järvestä (puhdasta ja kirkasta) ja voi keittää, joten vettä ei ole varattu, kuin mitä sattuu olemaan ostettuja vesipulloja. ehkä joku vedensuodatin olisi ohan hyvä hankinta.
      Jos pahalta näyttää, niin kylpyammeen voi täyttää.
      Ja tietysti olen monesti ajatellut ostaa about 30l käymisastian ja pistää olutta tai kotikaljaa porisemaan jatkuvalla syötöllä tai sitten väliaikana voi pitää siellä sitä vettä, riittää kyllä muutamia päiviä, kyllä vesihuolto kuitenkin toimii suht nopeaan.

Riittää arviolta ainakin 3vk kahdelle.

Nämä ovat yleensä jatkuvassa käytössä, joten määrät heilahtelee hieman ylös alas.
      Mutta kun miettii jotain kotiin linnottautumista, niin siinä ei paljon liikuta eikä kuluteta, joten kyllä siinä se 3 vk riittää.

• Anonyymi

Kun Mad Max ajat koittaa, teiltä ryöstetään kaikki varastot. Pitäisi olla myös aseita, patruunoita, piikkilankaa ja hiekkasäkkejä suojaksi.
        Korona on siitä pirullinen, sitä ei saada kitkettyä pois, se jauhaa niin kauan, kunnes suurin osa on saanut tartunnan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun Mad Max ajat koittaa, teiltä ryöstetään kaikki varastot. Pitäisi olla myös aseita, patruunoita, piikkilankaa ja hiekkasäkkejä suojaksi.
        Korona on siitä pirullinen, sitä ei saada kitkettyä pois, se jauhaa niin kauan, kunnes suurin osa on saanut tartunnan.

Supersoakerit on ladattu pesuaineilla ja chilikastiikkeella, vaahtosammuttimet ja pesäpallomailat valmiina sekä ilmastointiteippiä ja nippusiteitä on tunkeutujien sokaisuun, vangitsemiseen ja kuuluusteluja varten.
        Tyhjiä pulloja on myös heittoaseiksi.
        Ovenkahvoissa tyhjiä tölkkejä hälyttiminä jne.
        Varauduttu on tunkeutujia varten.

• Anonyymi

Sulta taitaa vielä puuttua varavoima jolla pitää pakastimet käynnissä kun sähköt katkeaa.

Mulla n.50 kg ruokaa kuivaa ja pakastettua,aurinkopaneeli yhteensä n.400w,tuuligeneraattori n.900w,akkuja 300 ah ,inverttereitä n.2 kw edestä. Bensaa ja dieseliä n. 150l 50l 2kw:n generaattorit ,bensa ja diesel. N.8 m² puita ja hyvä varaava takka,aseita löytyy riistan metsästämistä varten ,ja pyydyksiä kaloja varten. Lääkkeitä kotitarpeiksi haavojenhoitoon. Ja jotain muutakin selviytymiskamaa,naamioverkkoja,luotiliivejä,hiekkasäkkejä ,rautalankaa sekä ydinlaskeuma kamat.
        Joten ei huolta huomisesta ainakaan täällä .
        Lisäksi on vielä puhtaan veden kaivo josta vettä niin paljon kun tarvitsee ja hyvä sauna kellarissa.
        Taistelutaitoa ja kokoa löytyy sen verran että ainakaan kukkakepit ja kekkulit ei kovin lähelle tule aukomaan päätänsä,ainakaan hengissä.
        Joten noilla eväillä, antaa tulla vaan vaikka mikä myllerrys ,tuisku ja tuiverrus,ei haittaa,meikä poika selviää ja niin pitkään kuin haluaa. Mites teillä muilla?

• Anonyymi

Aivan helvetisti viinaa ja olutta.

• Anonyymi

itseasiassa olut on muinaista paastoruokaa.
        Jos 100 litraa porisemassa, niin kyllä sillä pärjää 10 päivää.

viinalla pystyy taas hyvin desinfioimaan kehon sisäisesti.

• Anonyymi

Istutusmultaa varastoon ja ruukkuja. Mm kuivatuista ruokaherneistä voi itse kasvattaa ikkunalla herneenversoja, jotka ovat ravinteikasta ruokaa, samoin mungopavun siementen iduttaminen on helppo tapa saada tuoretta vihreää lautaselle.

Itse voi kuivata lähes kaikkea, kuivattuna ja oikein säilöttynä raaka-aineet säilyvät ~ ikuisesti, kun vain purkittaa ne oikein. Kuivaaminen kannattaa tehdä alle 43 asteessa, eli uunin luukun väliin puukauha ja lämpötilavalitsin viiteen kymppiin, niin ravinteet säilyvät.

Kuivatut härkäpaputuotteet ovat proteiinipitoista ruokaa, joista voi valmistaa lähes mitä vain.

Ehkä isännöitsijöiden tulisi miettiä haastavien tilanteiden takia ohjeita ja käytäntöjä wc-asiontiin, ettei rivi- ja kerrostaloasuntojen viemärit tukkeutuisi.
      Esim ämpäri wc-altaaseen ja ämpäriin maatuva maissipussi, jonka pohjalle kuiviketta ja pussin voisi viedä pihalla olevaan erilliseen katastrofi-umpisäiliöön.

• Anonyymi

Kerrostalossa korona leviää varmasti viemärien kautta, aina sieltä sen verran huuruja nousee asuntoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerrostalossa korona leviää varmasti viemärien kautta, aina sieltä sen verran huuruja nousee asuntoihin.

Siispä pönttöön kaadetaan öljyä, jotta huurut jäävät nousematta öljykalvon läpi.
        Tarpeet tehdään ämpäriin ja yön pimeydessä kuljetetaan lähimpään vesistöön, kuten Greettakin esimerkillisesti teki seilaillessaan atlantin yli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos noin olisi niin tartuntoja pitäisi olla todella enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lattiakaivoihin voi laittaa öljyä. Mutta kaupasta saa myös sitä varten tarkoitettua ”Nestemäistä hajunestoainetta”, jota voi kaataa viemäri- ja lattiakaivoihin.

Se muodostaa veden pinnalle kalvon, jolloin veden haihtuminen estyy, eikä lattiakaivo pääse kuivumaan. Se estää myös hajun ja pieneliöiden pääsyn viemäreistä.

Käytin hajunestoainetta aikoinaan perikunnan tyhjässä asunnossa, kun ei ollut mahdollisuutta käydä viikottain laskemassa vettä lattiaviemäreihin, jotta ne eivät kuivuisi. Aine esti tehokkaasti myös ötököiden tulon asuntoon viemärin kautta.

• Anonyymi

/
      Suomessa ei voisi eristää kokonaista kaupunkia koronan takia – THL:n johtaja pitää Italian toimia ylimitoitettuina
      /
      Yle
      https://yle.fi/uutiset/3-11225142
      ..
      Vastaavaa kokonaisia kaupunkeja koskevia ulkonaliikkumiskieltoja tai liikkumisen rajoittamisia ei Suomessa voisi tehdä. Siihen tartuntatautilaki ei anna lupaa. Sen sijaan Suomessa olisi mahdollista peruuttaa joitakin tilaisuuksia tai suosituksin vähentää sosiaalista kanssakäymistä.
      ..

• Anonyymi

Nämä on kyllä niin höpöhöpö juttuja.
        kaikki on mahdollista jos tarve vaatii.
        Ja poikkeustila mahdollistaa hömppälakien yli pääsyn.

Vähän kuin laki kieltää tappamasta ketään, rajojen yli juoksee puoli miljoonaa konekiväärimiestä ampuen suomalaisia, kyllä silloin lait jää jalkoihin kun kaivaudumme poteroihin ja lahtaamme täsmätulella nämä hyökkääjät.

Yle nyt höpöttää mitä omistajansa käskee.
        Hs höpötti ja ylisti kiinaa, kuten kunnon sielunsa myyneen tuleekin palvella ostajaansa.
        Yle höpöttelee multikurtturuusua ja kuinka täytyy sanoa "EI!" tai ehkei edes se "ei" ole sallittua nykymaailmassa, koska rahoittajat näin sanovat.

Raha määrää mitä nämä ostettavissa olevat tekevät.

• Anonyymi

Joo eikä sitä voi mitenkään valvoa ellei mentäisi Kiinan malliin valvomaan kansalaisia droneilla ulkona. Osaatko kuvitella että suomalainen viranomainen läksyttäisi ulkonaliikkuvia ja komentaisi laittamaan maskin päälle ja lähtemään kotiin?

• Anonyymi

Miksi ei voisi, jos isomissakin kaupungeissa voidaan.

• Anonyymi

Sellaiset urheilukilpailut pitäisi peruuttaa, joissa Suomi voisi pärjätä, koska joku aina huutaisi ”torilla tavataan!” Sitten laumasielut parveilisivat toreilla tartuttaen ja taudin saaneina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ei voisi, jos isomissakin kaupungeissa voidaan.

Kun ei ole edes matkustus kieltoja epidemia alueille, niin ei voida alkaa suomessa asettamaan liikkumis rajoituksiakaan.
        Eihän se korona suomessa ole, vaan epidemia alueilla ja matkustamista ei muka voida rajoittaa, kun se kuuluu ihmis oikeuksiin.
        Jos pari kuukautta sitten olisi laitettu totaalinen ulkomaan matkustuskielto ja maahantulo kielto, niin ei olisi korona viruksen leviäminen tällä mallilla ja todennäköisesti korona virus olisi jo kadonnut.
        Kiinastakin epidemia alueelta lähtivät pakoon, etteivät joutuisi olemaan eristyksissä, niin silloihan se virus pääsee leviämään uusille alueille.

• Anonyymi

> Pitäisi olla myös aseita, patruunoita, piikkilankaa ja hiekkasäkkejä suojaksi.
      >
      > Aivan helvetisti viinaa ja olutta.

En tiedä onko kukaan muu innostunut tästä tulossa olevasta pulakauden jutusta. Mutta mitä enemmän luen täältä näitä asiantuntevien antamia varautumisohjeita, sitä kivemmalta itsestä tuntuu nuo tulossa olevat jännät ajat.

Tulee ihan mieleen erämies Huovisen hienosti kirjoittama Hamsterit-kirja.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hamsterit_(televisioelokuva)
      Noilla ei ollut kuitenkaan kivääreitä eikä piikkilankaa. Siksi tämä meidän aikakauden juttu tulee olemaan vielä sitäkin paljon kiinnostavampaa aikaa.

• Anonyymi

Sulta unohtu höpöheinä, kannabis, taikasienet....

• Anonyymi

Kaupunkilaiset ainakin voivat syödä citykaneja, puluja, lokkeja ja rottia ja niihin kun ottaa vielä kilon grillausmaustetta ja makaronia niin hyvin mennee ja maistuu.
      Kuukauden karanteenin kestää parhaiten kännissä joten hiivaa ja sokeria 30 kg olisi hyvä varata. Kiljukännissä tosin vessapaperin menekki on kohtalaisen suurta mahan kuralle menemisen kanssa niin on syytä varata reilusti.

• Anonyymi

Tietääkö kukaan, että myydäänkö kuluttajille missään sokeria 50 kg säkeissä? Ostaisi saman tien, kun ostaa pari säkillistä 64 rullan WC-paperia varoiksi.

Turhaa kantaa pieniä 1 kg pussukoita sokeria kaupasta kotiin, koska kiljuntekoon ja varsinkin pontikkaan menee sokeria paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietääkö kukaan, että myydäänkö kuluttajille missään sokeria 50 kg säkeissä? Ostaisi saman tien, kun ostaa pari säkillistä 64 rullan WC-paperia varoiksi.

Turhaa kantaa pieniä 1 kg pussukoita sokeria kaupasta kotiin, koska kiljuntekoon ja varsinkin pontikkaan menee sokeria paljon.

Älä nyt hyvä mies kiljua ala keittelemään, hyi!
        Ostat kunnon 1000 l säiliön ja halpaa ohraa ja teet 4kk kaljat ja olet autuaan onnellinen ja tietämätön koko apokalypsin ajan.

• Anonyymi

Ei mitään rottia, niistähän kaikki tällaiset virukset lähtee liikkeelle.
        Kiinassahan syödään kaikkea mikä liikkuu ja kun syödään vielä sellaista, minkä Raamattu kieltää ihmisen syömästä, niin siitä seuraa vitsauksia, kuten on nähty.
        Kyllä metsissä, meressä ja järvissä ruokaa riittää, kun on riistaa ja kaloja.
        Kaloja saa ongella, virvelillä, verkolla ja katiskakoilla. Eikä ketään voi tuomita kalastus rikkomuksesta, jos kalastaa katiskalla tai verkoilla, jos tulee tilanne, että kaupasta loppuu ruoka.
        Kyllä silloin ihmisillä on oikeus kalastaa luvatta.
        Metsissä on riistää, mutta sitä on vähän vaikea pyydystää, kun valtio on harjoittanut aseiden riisuntaa, ettei kansalisilla ole aseita, joilla pyydystää riistaa.

• Anonyymi

Aika paljon olen jo hankkinut ja kohta loputkin ruoat ja muut.

• Anonyymi

Kannattaa äkkiä hommata kotieläimiä, esim heppa kulkemiseen, lehmä maidontuottoon, kanoja et saa munia, lammas että saa villaa. Sit viel mettää että saa puuta. Kaivo pistää johonkin, jos löytyy vettä.

• Anonyymi

Ja näin niiden omakotitalojen ja tilojen hinnat nousevat.
        Jos pyrkii omavaraisuuteen, elämä voi olla halpaa ja toimeentulo turvattua.

Kotieläimillä saa monet jätteet ja ruoantähteet hyötykäyttöön.

• Anonyymi

Nämä kannattaa olla joka tapauksessa aina varalla:

Radio paristoilla, taskulamppu tai otsalamppu, puhdasta vettä, ensiaputarvikkeet, lääkkeitä, liha-ja hedelmäsäilykkeitä, suklaata, energiapatukoita.
      Makuupussi, makuualusta, lämpöpeitto.

Lämpöpeitto
      https://www.clasohlson.com/fi/Lämpöpeitto-Asaklitt/p/Pr349274000

• Anonyymi

• Anonyymi

Sulkaata, eikä makeaa kannata syödä, kun siitä aiheutuu hampaiden reikiintymistä ja on epämukava olla, kun hampaita pakottaa, eikä ole hammaslääkäriä.

• Anonyymi

Voiks lehtien puista tehdä salaattia ja syyä? niitä tulee ihan älyttömän paljon tiettyinä vuoden aikoina nääks. Ihan ilmasta, jos on puita piha täys niin kelpais.

• Anonyymi

Yli 50-vuotiaista voi keittää saippuaa.

• Anonyymi

Kannattaa muistaa, ettei korona katoa muutamassa viikossa, ei eikä kuukaudessa. Kotiin voi joutua linnoittautumaan vuosiksi. Tulossa on ajat, jolloin nälkäiset ovat valmiita tappamaan toisiaan rotanraadon takia. Nuoret ihmisetkin saavat varoa, murea liha saattaa houkutella kannibalismiin.

• Anonyymi

Jonkinlainen maltillinen kotivara on hyvä olla olemassa, vaikka ei koronaa pelkäisikään. Kaikenlaista muutakin voi tapahtua, minkä vuoksi ei pääse pariin viikkoon kauppaan. Pitemmän aikavälin suunnitelmia voi toki kehitellä, jos varautumisintoa ja "saldoa" riittää. Pelastustoimen ja viranomaisten näkökulmasta jonkinlainen kotitalouskohtainen kotivara on kannatettava asia, koska se nostaa yleisesti kriisikestävyyttä ja vähentää konkreettisessa tilanteessa nälkäisten riehujien määrää. Kunhan kotivaran keräämisessä ei mennä liiallisuuksiin tai unohdeta taas sitä maalaisjärkeä. Esimerkiksi aggregaattien ja polttoainetynnyreiden kerääminen kerrostalohuoneistoon ei lisää turvallisuutta vaan vaaraa. Monesti myös unohdetaan veden merkitys. Normaali ihminen kestää ruoanpuutetta helposti yli kolme viikkoa, mutta janoon ihminen kuolee keskimäärin viikossa. Puhtaan veden puutteen tappavuutta lisää, jos janoinen juo lätäköstä tai katolle kertynyttä vettä. Ripuli nimittäin nopeuttaa elimistön kuivumista entisestäänkin. Kuivaruoat ovat hyvin säilyviä, mutta ilman vettä likipitäen merkityksettömiä selviytymisen kannalta.

• Anonyymi

Miksi eivät kehitä rokotetta korona virusta vastaan. Koronan sairastaneella ja siitä parantuneella on veressä vasta-aineet korona virusta vastaan.
      Eristää vaan vasta-aineet verestä, joista kehitään rokotteen.
      Tässä on nyt kyllä takana liikakansoituksen karsiminen ja väestön vähentäminen maapallolta.
      Tämä on selvää bioterrorismia, jotkut tahot levittää korona virusta jokaiseen maahan.

• Anonyymi

Nimenomaan tahalteen levitetty.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ja juuri se mies joka on eniten ollut esillä ja järjestämässä kaikenlaista FB ryhmää ja vetosi Richard Bransoniinkin.

• Anonyymi

Kaikki Kiinasta tulleet videot ovat olleet lavastetun tuntuisia, suorastaan naurettavia.
        Vain pari satunnaista esimerkkiä

Tubettaja kävelee suoraan sisään teho-osastolle, ruumissäkkejä lojuu avonaisessa autossa

https://www.youtube.com/watch?v=sCEFzL66oKg

Dronet käskyttävät ihmisiä maskien käytöstä

https://www.youtube.com/watch?v=qaB_-eY-Zdk

Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ja yhteinen tekijä on että videot eivät vaikuta uskottavilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki Kiinasta tulleet videot ovat olleet lavastetun tuntuisia, suorastaan naurettavia.

Tubettaja kävelee suoraan sisään teho-osastolle, ruumissäkkejä lojuu avonaisessa autossa

Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ja yhteinen tekijä on että videot eivät vaikuta uskottavilta.

Mutta oletetaanpa hetki, että koko kiinan koronaepidemia on lavastettu. Silti kiina pistää teollisuutensa ja ulkomaankauppansa jumiin tuollaisen lavastuksen tukemiseksi. Valtion taloudelliset menetykset ovat tähtitieteelliset.

Jos tällaisista menetyksistä huolimatta epidemiaa lavastetaan, niin se on jo pelottavampi skenaario kuin normaali, vakavakin epidemia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta oletetaanpa hetki, että koko kiinan koronaepidemia on lavastettu. Silti kiina pistää teollisuutensa ja ulkomaankauppansa jumiin tuollaisen lavastuksen tukemiseksi. Valtion taloudelliset menetykset ovat tähtitieteelliset.

Jos tällaisista menetyksistä huolimatta epidemiaa lavastetaan, niin se on jo pelottavampi skenaario kuin normaali, vakavakin epidemia.

"Jos tällaisista menetyksistä huolimatta epidemiaa lavastetaan, niin se on jo pelottavampi skenaario kuin normaali, vakavakin epidemia."

Nimenomaan... Ikään kuin rahalla ja taloudellisilla syillä ei olisikaan maailman korkean tason toimijoille sitä merkitystä kuin meille väitetään niillä olevan. Vähän niin kuin kehitysmaiden sopeutumiskyvyttömän roskaväen haaliminen olisi muka jotenkin taloudellisista syistä puolusteltavissa oleva strategia.

Ikään kuin heitä kiinnostaisi todellisuudessa jokin muu - mutta mikä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No millä selität sen, että videoita kuvaavat kiinalaiset henkilöt on yksi toisensa jälkeen pidätetty ja kadonneet. Myös videoiden lataamista youtubeen on yritetty estää Kiinassa.

• Anonyymi

Jos jotenkin varaudun, niin kahvilla, tupakalla ja oluella.

• Anonyymi

Kaikilta yli 50-vuotiailta pitää kieltää ruokaostosten teko, jotta tulevaisuudelle on toivoa. Nuoriso saa elää.

• Anonyymi

Nuoriso on ollut tapana uhrata kriiseissä ensin, varsinkin nuoret miehet, ei niille paljoakaan lasketa ihmisarvoa.
        Ei kalmistojen "sankarihaudoissakaan" ole montaa yli 50-vuotiasta. Vanhempi ikäluokka on määräävässä asemassa, siksi on todennäköisempää, että ruokaostokset kielletään ensin alle 5-kymppisiltä, taitaa shoppailu ensin loppua ilman kieltojakin, nuoret ovat myös usein kaikkein vähävaraisimpia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuoriso on ollut tapana uhrata kriiseissä ensin, varsinkin nuoret miehet, ei niille paljoakaan lasketa ihmisarvoa.
        Ei kalmistojen "sankarihaudoissakaan" ole montaa yli 50-vuotiasta. Vanhempi ikäluokka on määräävässä asemassa, siksi on todennäköisempää, että ruokaostokset kielletään ensin alle 5-kymppisiltä, taitaa shoppailu ensin loppua ilman kieltojakin, nuoret ovat myös usein kaikkein vähävaraisimpia.

Nuoria miehiä on sankoin joukoin pelastettu maahamme turvaan. Ei kai heitä nyt täällä nälkään tapeta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuoria miehiä on sankoin joukoin pelastettu maahamme turvaan. Ei kai heitä nyt täällä nälkään tapeta?

Niille voisi tarjota ensihätään vaikka pekonia. Se on hyvää ja ravitsevaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niille voisi tarjota ensihätään vaikka pekonia. Se on hyvää ja ravitsevaa.

ja puuroa

• Anonyymi

>>Raamattu kieltää ihmisen syömästä, niin siitä seuraa vitsauksia, kuten on nähty.

Siis meidän ikioma raamattuhan kieltää täysin selväsanaiseszti sianlihan syömisen meiltä kaikilta:

"–Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat
      ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta
      joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette
      saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät
      mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia.
      –Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka
      ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö."

Oikea prepperi ei voi elää raamatun ohjeiden mukaan. Sikalihaa on laitettava säilykkeinä ja suolattuna jemmaan ihan kunnolla.

Ei sitä jaksa muuten talven ylitse iso perhe, pelkkien ruohosipulien ja nyhtökaurojen voimalla.

• Anonyymi

Siinä onkin maailmanlaajuisen pandemian mahdollisuuden kauheuden sisään kätkeytyvä kauneus.

• Anonyymi

Kyllä on nyt kunnnossa.Ruokaa purkkeinan ja pakkasessa 12 kuukaudeksi ainakin.Muutenkin on tuota hirvenlihaa liikaakin mutta nyt en myynyt kavereille vaan pidin itse jotta pärjään lihoissa ainakin vuoden ellei pakkanen hajoa(on agrekaatti). Viron viinalastikin jäljellä eli viinaa jos vain itse otan on 2 vuodeksi minun kulutuksella ja tupakkaa vuodeksi jotta voin myydä sitä tarvitseville.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Suomalainen jonotus: seistään etäällä muista ihmisistä.

Japanilainen kohteliaisuus: tervehtiminen, kiitokset ja hyvästelyt kevyesti kumartamalla.

• Anonyymi

Uskoisin, että viikon sisällä Suomessa on koronaa suht reilusti, 50-100 tapausta.
      Todennäköisesti on jo, mutta oireet alkavat näkyä vasta piakkoin.
      Tarttuu lentokenttien kautta tehokkaasti.
      Eli viime viikon ja tämän viikon sisällä lentokentillä oleskelleet voivat olla koronan kantajia.
      Ja matkoilta kun palataan, mennään oireettomina kauppoihin ostoksille, niin taas leviää.

Että sellasta.

No eihän se nyt vaarallinen ole normaalikuntoiselle.
      Muistakaa C-vitamiini.

• Anonyymi

Marttojen sivuilta löytyy kotivaran määrät. Pitää muistaa, että jos vettä ja sähköä ei saa, niin milläs keität. Ja millä vedät jätökset vessasta.
      Maalla on helppo kun voi ulkona hoitaa hommat, nuotio ja riuku vaan esille.

• Anonyymi

Kaurahiutaleita, näkkileipää. Noilla pysyy jo hätäilanteessa hengissä ja melkein vuoden parasta ennen päiväys. Molempia voi kierrättää päivittäisen käytön yhteydessä, lisäksi tietysti juotavaa ja oman maun mukaan siihen voi lisäillä kaikkea muuta tarpeelliseksi katsomaansa. Paristot, led-lamput ym. vastaava, kaikki tarpeellisia tiukan paikan tullen. Henk. koht. lääkkeet ja lisäaineet jos käyttää, puolenkin vuoden annos varalla.

• Anonyymi

Ehkä median tarkoitus on kasvattaa pelkoa coronan varjolla, koska pelko laskee ihmisen fyysistä vastustuskykyä paremmin kuin mikään muu. Summasummarum, vastustuskyky alhaalla ja sitten saapi corona ja väestönvähennys tulla

• Anonyymi

Vieläkö ehtii?
      Kannattaako, siis uskaltaako enää lähteä?

• Anonyymi

Eiköhän sitä ehdi millon vaan, mutta jos et jostain fobiasta johtuen uskalla. niin enpä tiedä sitten... Ehkä yhteys kallonkutistajalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän sitä ehdi millon vaan, mutta jos et jostain fobiasta johtuen uskalla. niin enpä tiedä sitten... Ehkä yhteys kallonkutistajalle.

Viimeinen paikka minne kannattaa avautumaan lähteä on kallonkutistaja.

• Anonyymi

Lähetin noin tunti sitten tänne oman kriisiajan varmuusvarastoni sisällön. Ei ole julkaistu. Tuli vaan mieleen, että sensuuri toimii. Kun joku kirjoittaa omasta varautumisestaa, niin se sensuroidaan, koska se katsotaan hysterisoinniksi.

• Anonyymi

Öyhötys ei olekaan öyhötystä!
        Me ollaan oltu nii-in oikeassa.

• Anonyymi

Voikos joululahjat hankkia vielä tässä kuussa?

• Anonyymi

Kaurahiutaleita, näkkileipää, purkkiruokia, pussikeittoja, hedelmäsäilykkeitä.
      Noillakin pärjää, ja osta vielä laatikollisen energiapatukoita ja järjestää itselleen tarpeeksi vettä, eli ostaa pari kanisteria ja laskee vettä hanasta. Niinkauan kun vettä saa, voi vaihtaa puhtaan veden.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Hyvä että pelastuslaitoskin muistuttaa asiasta!

• Anonyymi

Mielenkiintoista. Järkevästä varautumisesta, jollaiseen viranomaisetkin kehoittavat kotitalouksia ilman koronaakin, puhuminen koetaan paniikin lietsonnaksi.

Mutta ei sitä, että kouluissa tolkutetaan pienille ekaluokkalaisille aikuisten pilanneen maapallon, ja että lasten elämä on pilattu, kohta kaikki kuolee...

Kuitenkin järkevä varautuminen silloin kun ongelmia ei ole, on perusedellytys sille että ongelmat pysyvät pieninä myös poikkeustilanteissa. Näitä riskejä on koronan lisäksi muitakin. Myös sääolosuhteet yllättävät toisinaan sähkönjakelun katkeamisina.

Yksi varautumisen perusedellytys on se, ettei tee siitä kestämätöntä stressiä tai taloudellista taakkaa itselleen. Olisi kestämätöntä kerätä suurta varastoa ruokaa pilaantumaan. Tämän voi estää helposti ennakkosuunnittelulla.

kotivaran yksi kulmakivistä on FIFO. First in, first out.

Eli suomeksi, kotivaraan kannattaa hankkia tasaisin väliajoin pari purkkia säilykkeitä lisää, ja käyttää hyllystä ne vanhimmat purkit pois. Jo hyvissä ajoin ennen kuin pääsevät pilaantumaan. Kymmenen litran vesipönikkä maksaa noin kolme euroa ja kestää varastossa vähintään pari vuotta, joten ei liene suuri kulunki vaihtaa se kerran vuodessa. Vanhan juomakelpoisen pönikän voi varmasti vielä hyödyntää retkeillessä tai muuten.

Varautuminen onnistuu ilman stressiä ja öyhötystäkin.

• Anonyymi

No kun Suomen valtionkaan varmuusvarastot eivät ole kunnossa. Ainahan sitää pitää olla varautunut, jos nyt yhtään tolkuissaan on nyky Suomessa. Suomessa loppuu moni tavara ja elintarvike kahdessa viikossa, jos tavaraa ei tule ulkomailta.

• Anonyymi

Paras kotivara on kun on runsaasti ammuksia noin 2000 kpl joilla voi sitten hankkia kaikkea tarvittavaa. Eli ryöstää kaupat tyhjiksi. 😁

• Anonyymi

Halla-Aho totesi juuri "Pääministerin ilmoitus" -ohjelmassa, että "kun varautuu, ei tarvitse panikoida." Viitaten tällä kotivaraan.

• Anonyymi

Jo kuukausi sitten..

• Anonyymi

Jos on netin äärellä koronaa paossa niin tässä on Ylen esittämä tosi tarina - ohjelma tunnetuimmasta suomalaisesta poikkeusoloihin varautujasta, liperiläisestä Pasi Karostosta
      https://youtu.be/P62muIN3hXQ
      Oli joskus myös tv1:n aamutv:ssä haastateltavana:
      https://youtu.be/QZyrby7gwEk

• Anonyymi

Jääkaapissa puolikas maitotölkki ja 4palaa kauraleipää ja siivouskaapissa 3—rullaa wc-paperia.

Olen ostanut kyllä ystäväni kaappeihin ruokaa kun hän ei pääse kauppaan.

No kuinka kauan arvioitte pystyvänne karttelemaan noita jokavuotisia flunssa-aaltoja joiden valikoimaan myös korona-virus tulee kuulumaan?

• Anonyymi

Kuinka monelta löytyy joku korvaava menetelmä valmistaa ja lämmittää ruokia, jos sähköt katkeavat? Tärkeitä Valtakunnan Verkon korkejännitepuolen komponentteja paukahtelee suuri määrä rikki.

Pientaloissa on takkoja, saa siellä hiukan käristettyä makkaraa kuitenkin, kerrostaloissa ei ole edes sitä. Pientaloihmisillä on myös kaasutoimisia ulkogrillejä ja retkikeittimiä.

Kerrostalojen ihmiset paleltuu ensinnä, ja saavat vitamiinipuutoksista keripukit itsellensä.

• Anonyymi

Täällä on 2 kappaletta 14 kg täysiä kaasupulloja kellarissa. Polttopuuta on ainakin 10 m3 verran.

Perunoita on kylmäkaapissa satakunta kiloa aionakin, porkkanoita, punajuuria ja lanttua lisäksi. Hetken aikaa meidän huushollin väki pysyy hengissä, vaikka kaikki Valtakunnan sähköt ja vedentulot lakkaisi, ja kaikista kaupoista ruoka loppu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä on 2 kappaletta 14 kg täysiä kaasupulloja kellarissa. Polttopuuta on ainakin 10 m3 verran.

Perunoita on kylmäkaapissa satakunta kiloa aionakin, porkkanoita, punajuuria ja lanttua lisäksi. Hetken aikaa meidän huushollin väki pysyy hengissä, vaikka kaikki Valtakunnan sähköt ja vedentulot lakkaisi, ja kaikista kaupoista ruoka loppu.

Mulla on Valmetti kaapissa, ja yksi vihtavuoren patruuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on Valmetti kaapissa, ja yksi vihtavuoren patruuna.

Enempää ei tarvita.

• Anonyymi

Kun on kunnollinen ja ylläpidetty kotivara, niin ei tarvitse kriisitilanteessa erikseen hamstrata yhtään mitään. :D

• Anonyymi

Joulun ja uudenvuoden juhlinnan jälkeen taas ajankohtaista

• Anonyymi

Jos lähtökohdaksi otetaan että vedet on poikki.
      Niin eikö kannatas harjoitella?
      Tollanen 4 henkinen perhe paskoo uskomattoman paljon viikossa WC pyttyyn pitäs hommata korkeamman reunat

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7482
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2906
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1756
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe