Miten ortodoksi suhtautuu koronavirukseen?

Anonyymi

Tämähän on ajankohtainen kysymys tänään.
Emme elä missään umpiossa että ei saisi keskustella mistään.
Miten ortodoksi suhtautuu tähän?
Psalmissa sanotaan näin:

Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
Ps. 91:5-7 KR33/38

20

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukaan ei uskalla vastata.

    • Mä suhtaudun siihen kuten tavalliseen vähän vahvempaan influenssaan. Se karsii vajaakuntoisia, sairaita ja vanhempia ihmisiä. Ei mitään muuta. Niin kuin muutkin samankaltaiset sairaudet. Turhaa paniikkia lietsotaan.

    • Anonyymi

      Jokainen tuo mukanaan oman ehtoollislusikkansa. Tai nauttii virtuaaliehtoollisen.

    • Anonyymi

      Oma ehtoolislusikka mukaan tai virtuaalinen ehtoollinen.

      • Anonyymi

        Ilmoittakaa tää papistolle!

        Saavat kyllä modernisoitua ja pysyä ajan tasalla!

        Eikä se riitä että tuo oman lusikkansa, siinä omassa lusikassa saattaa olla omat viirukset.
        Kirkko jakakoon lusikat ja voi sitten pestä ja desinfioida ehtoollisen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmoittakaa tää papistolle!

        Saavat kyllä modernisoitua ja pysyä ajan tasalla!

        Eikä se riitä että tuo oman lusikkansa, siinä omassa lusikassa saattaa olla omat viirukset.
        Kirkko jakakoon lusikat ja voi sitten pestä ja desinfioida ehtoollisen jälkeen.

        Psalmin sanat ovat lohduttavat ja oikeat.


    • Anonyymi

      Omaan kupposeen viinit, kuten luterilaisessa kirkossa. Menevät sitten tiskikoneeseen. Ja voi sen alkoholittomankin vaihtoehdon sitten saada.

      • Anonyymi

        Ei ole mahdollista laittaa tiskikoneeseen, koska Kristuksen verta ei voi kaataa viemäriin. Myöskään alkoholiton viini ei ole mahdollista, koska ilman alkoholia se ei enää ole viiniä, ja ehtoollisessa on käytettävä nimenomaan viiniä. Lisäksi ehtoollinen toimitetaan aina yhdellä maljalla, eikä yhdessä maljassa voi olla samaan aikaan sekä alkoholillista että alkoholitonta viiniä. Siitä yhdestä maljasta kyllä ennen jakamista tarvittaessa voidaan siirtää useampaan maljaan, mutta ehtoollista toimitettaessa on vain yksi malja.

        Yksi tapa, joka ehkä jollain tavalla saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa, olisi sellainen, että luovuttaisiin väliaikaisesti lusikalla jakamisesta. Kristuksen ruumiin pappi pudottaisi kädellään suoraan suuhun (koskematta huulia) ja Kristuksen veri kaadettaisiin kertakäyttökuppiin, jolla pappi kaataisi sen suoraan ehtoollisesta osallistuvan suuhun ja sen jälkeen siirtäisi tyhjän kupin esimerkiksi tarjottimelle, ja lopuksi käytetyt kupit poltettaisiin.


    • Anonyymi

      Samalla tavalla kuin sinäkin. Eikö ole muuta kysyttävää. Kysymys tuokin!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Suurensin tuon psalmin tekstin, otin kopion ja laitoin seinälle.

        Siinäpä meille ohje, että ei turhia hätäillä.


    • Anonyymi

      ehtoollisen muutos vaatii synodin päätöksen. Ei ehdi Coronaan, eikä varmasti muuhunkaan tulevaan tautiin mennessä. Joten omalla vastuulle ehtoolliselle.

      • Anonyymi

        Eikä vaadi!

        Miksi ortodoksit ovat niin älyttömän sementoituneita, eivätkä voi päättää mitään omissa kirkoissaan, vaan on kuunneltava joittenkin vanhojen ukkojen päätöksiä kaikissa asioissa?

        Jos on korona-viirus meneillään, ja kun itse Jumala on antanut ihmisille järjen, niin tottakai pitää silloin varautua.

        Jos eivät papit uskalla, niin voivat itse ortodoksit jättää silloin väliin ehtoollisen, jos eivät välttämättä halua just koronaviiruksen takia tulla "marttyyreiksi".
        Itse olen vakaasti sitä mieltä että Jeesus antaisi meidän ihan rauhassa käyttää vaikka kertakäyttölusikkaa että viirus ei tapa.
        Ei Jeesus ite oo ollenkaan noin nöpötarkka ja nihkee joka asiassa, vaan erittäin suurpiirteinen.
        Jos huomaa että ihmisiä pelottaa, niin tuumaa varmaan että "käyttäkää toki omaa lusikkaanne".

        Olen siis itse ortodoksi ja Jumala on antanut minulle järjen jota käyttää!


    • Anonyymi

      Miten ordotoksit suhtautuvat näihin turhiin aloituksiin?

      • Anonyymi

        Hyvä että keskustellaan!

        Miksikäs ei muka saisi keskustella siitä että koko maailmaa vaivaa virus joka on tappavaa lajia?
        Pysytään ajan tasalla!


    • Anonyymi

      Kaikilla uskonnoilla on joku riitti ja uhritoimitus. Kaikki uskonnot ovat mysteereitä. Niitä ei voi analyyttisen järjen ja tieteen valossa tutkia. Silti jokaisella on uskontunto. Se herää siitä kokemuksesta, että on jotakin tavoittamatonta, mitä ei voi täysin käsittää eikä hallita. Tähän joukkoon kuuluu kristillinen ehtoolliskäsitys, se, että leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.

      Tämä on täysin irrationaalinen maailmakuva. Leipä ja viini ovat kaikissa olosuhteissa vain leipää ja viiniä eivätkä muutu siitä muuksi. Tällaiset kirkon tarjoamat rituaalit tuottavat ihmisille kykyä ylläpitää hallinnan tunnetta. Ehkä ehtoollinen tarjoaa myös turvallisen lepotilan, mutta todellisuudessa kaikki uskonnot haluavat kontrolloida ihmistä kehon, ajankäytön, ruokavalion ja seksuaalisuuden suhteen. Kaikkia uskonnollisia kultteja yhdistää veri, vesi ja sperma.

      Ortodoksinen ehtoolliskäytäntö on "sairas". Papit mielellään selittävät, että Kristuksen ruumiin ja veren nauttimisen yhteydessä samasta maljasta samalla lusikalla nautittu ehtoollinen ei voi levittää mitään sairauksia. Se on suuri vale. En missään olosuhteissa uskaltaisi koronaviruksen aikakaudella käydä ehtoollisella ortodoksisessa kirkossa.

      THL:n pitäisi puuttua pikaisesti ortodoksisen kirkon ehtoolliskäytäntöön.

      • Anonyymi

        Menetkö Ehtoolliselle?


    • Anonyymi

      No en oo käyny vuosikausiin miksi sitten nyt?

    • Anonyymi

      Miksi ortodoksit ovat niin älyttömän dementoituneita, eivätkä voi päättää mitään omissa kirkoissaan, vaan on kuunneltava joittenkin vanhojen ukkojen höpinöitä kaikissa asioissa?

      • Anonyymi

        Kas kun eivät ole elänyt... ...., vanhat ukot on elänyt rukouksessa ja hengessä, he tietävät ja paljastavat saatanan juonet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun eivät ole elänyt... ...., vanhat ukot on elänyt rukouksessa ja hengessä, he tietävät ja paljastavat saatanan juonet

        Hei,

        Voisitte oikeastaan korvata miedot viinit väkevällä viinillä alkoholi poistaa bakteriaa.

        Joskus olen kauhuissani käynyt ehtoollisella kaveri söi nenästä räkää ja olisi samaa lusikkaa pitänyt laittaa suuhun kiilasin sen eteen välittömästi. On tämä vaikeaa..,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe