Eräs kirjoittaja väitti, että vuotuinen sähkönkulutus olisi 5000 kWh. Pesukone, sähkösyöppö "kuvaputkitelkkari", sähkösyöppö vanha tietokone ym.
Itse pääsen noin 1000 kWh kulutukseen / vuosi. Ei pesukonetta, pyykit pesen taloyhtiön ilmaisessa pesutuvassa. Kotona energiansäästölamput (5 kpl), jenkkikaappi ja kaksilevyinen uuni/-liesi (jossa voi tosin käyttää vain yhtä keittolevyä uunin ollessa päällä), ruokaa teen noin kerran vuorokaudessa. Lisäksi älykännyn tabletin lataukset.
Eikä asialla ole edes väliä, palkkatyössä kun on varaa maksaa pakolliset asumiskulut😁
Taas kusettaja vauhdissa
73
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Siis se kusettaja ilmoitti 500 kWh, anteeksi typo!
- Anonyymi
Tuota 500kWh vuosikulutusta minäkin ihmettelin, koska jääkaappi jo kuluttaa siitä melkoisen osan, vaikka olisi pieni, n. 185kWh/v. Mikroaaltouuni 150kWh/v. Liesi/uuni pienelläkin käytöllä 150kWh/v. Liesituuletin n. 300kWh/v. jne... Ei paljoa jää vähäiselle hiustenkuivaajalle, pölynimurin käytölle, telkkarille, tietokoneelle, valaistukselle ym.
https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/sahkolaitteiden-energiankulutus/- Anonyymi
En käytä sähköhellaa/liettä käytännössä ollenkaan, liesituuletinta ei edes ole, pelkkä valo vain. Hiustenkuivaaja on, mutta ei tule käytettyä; Kuivuvathan ne itsestäänkin, kun ovat koko ajan n. 35-asteisen ihon päällä.
Tuo aloittaja on kova nimittelemään toisia kirjoittajia, vaikka ei tiedä heidän elämästään. Ja vaikka toinen kirjoittaisi omin sanoin asioistaan, hän vääristelee sitäkin, kuten tässä tapauksessa "kuvaputkitelkkaria". Sellaisesta luovuin jo vuonna 2008.
Pitkäaikatyötön - Anonyymi
Tuota tarjoamaasi linkkiä käyttäen:
- Mikrouuni 5 min./vrk = 37 kWh/v.
- Jääkaappi 200 l = 182,5 kWh/v.
- Pyykkikone 2 krt/vko 40 asteessa = 50 kWh/v.
- TV ja muu elektroniikka = 108 kWh/v.
- Valaistus = 50 kWh/v.
Yhteensä 427,5 kWh/v. Siitä jää hyvin pölynimurillekin. Ja muistetaanpa vielä sekin, että tuo laskelma on 4 hengen esimerkkiperheelle.
Anonyymi kirjoitti:
Tuota tarjoamaasi linkkiä käyttäen:
- Mikrouuni 5 min./vrk = 37 kWh/v.
- Valaistus = 50 kWh/v.
Yhteensä 427,5 kWh/v. Siitä jää hyvin pölynimurillekin. Ja muistetaanpa vielä sekin, että tuo laskelma on 4 hengen esimerkkiperheelle.
PitkäaikatyötönPesukone vie ihan samat sähköt, oli neljän tai yhden hengen talous, jos käytetään tietty kerta viikossa...
Joten laita vaan sähkölaskua näytille, että uskotaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pesukone vie ihan samat sähköt, oli neljän tai yhden hengen talous, jos käytetään tietty kerta viikossa...
Joten laita vaan sähkölaskua näytille, että uskotaan!Niin, mutta mikro, tv ja muu elektroniikka sekä valaistus vie enemmän monitaloudessa. Jopa jääkaapin ovea auotaan useammin.
Kuten aiemmin sanoin, sähkölaskuni tuominen verkkoon nähtäväksi on niin työlästä saatavaan hyötyyn nähden, etten siihen ryhdy. Kannattaa sinunkin vain uskoa, sekä ruoan valmistaminen että pakastimen pitäminen noin 40 astetta huoneenlämpöä kylmempänä syövät reilusti sähköä.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Kaksi eläkeläistä. 3h keittiö. Ei saunaa.
Radikaali pieneneminen sähkön kulutuksessa. 1700kWh/vuosi -> alle 700kWh/vuosi.
-jenkkikaappi
-tiskikone
-pesukone
-pyykin rumpukuivaaja. Liitäntäteho 4,2kW
-kaikki sapuskat kotona perusraaka-aineista
-38" led TV boxi
-osa valaisimista ledejä
Kaksi vuotta selvisimme alle 700kWh/vuosi. Muutama viikko sitten kävi sähköyhtiön jätkä vaihtamassa mittarin! Onkohan jotain yhteyttä kulutuksen parin vuoden ajan vähäisyytenn? Saa nähdä!- Anonyymi
Kulutuksenne tulee mittarin vaihdon jälkeen nousemaan, jos teillä oli vielä vanha mittari. Niissä vanhemiten tapahtui, että alkoi näyttämään todellista pienempiä lukemia. Vaan eikös se nyt vaihdettu mittarikin ollut etäluettavaa mallia?
Naapurillamme puolestaan oli edellinen asukas tehnyt mittarin ohituskytkennän, että vain yhdestä vaiheesta mitattiin sähkönkulutusta. Joten siitä syystä oli pienet sähkölaskut, kyllähän sekin sitten selvisi...
Onhan näitä... https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201611182200029309 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulutuksenne tulee mittarin vaihdon jälkeen nousemaan, jos teillä oli vielä vanha mittari. Niissä vanhemiten tapahtui, että alkoi näyttämään todellista pienempiä lukemia. Vaan eikös se nyt vaihdettu mittarikin ollut etäluettavaa mallia?
Naapurillamme puolestaan oli edellinen asukas tehnyt mittarin ohituskytkennän, että vain yhdestä vaiheesta mitattiin sähkönkulutusta. Joten siitä syystä oli pienet sähkölaskut, kyllähän sekin sitten selvisi...
Onhan näitä... https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201611182200029309Entinen mittari oli vaihdettu alle 10 vuotta sitten ja oli etäluettava. Siinä näkyi kumuloitunva ja sen hetkinen juokseva kulutus.
Tässä vaihdetussa ne eivät näy.
Tietenkin mittarissa oli vikaa koska kulutuksemme ei viimeisten kahden vuoden aikana poikennut aikaisemmasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entinen mittari oli vaihdettu alle 10 vuotta sitten ja oli etäluettava. Siinä näkyi kumuloitunva ja sen hetkinen juokseva kulutus.
Tässä vaihdetussa ne eivät näy.
Tietenkin mittarissa oli vikaa koska kulutuksemme ei viimeisten kahden vuoden aikana poikennut aikaisemmasta.Meillä myös kävivät vaihtamassa jokusia vuosia sitten sähkömittarin, kun kulutuksemme putosi oikeasti huomattavan paljon. Meillä oli jostain (?) syystä erillinen tarpeeton pieni linjan pätkä tontillamme edellisen omistajan jäljiltä ja sen purkamisen jälkeen sähkölaskumme pieneni huomattavasti. Sähköyhtiön porukka tuli nurkkiimme ihmettelemään, että onko jotain muutakin vikaa. Sähkölaskumme vakiintui mittarin vaihdon jälkeen. En sitten tiedä, oliko se mittari viallinen, vaiko se pieni linjan pätkä jotenkin viallinen, kun meillä oli aika iso sähkölasku ennen sitä linjan purkua.
En kuitenkaan usko tuollaisiin 500kWh vuosikulutuksiin, jos taloudessa jääkaappi ja liesi, sekä jotain vanhaa telkkariakin vielä käytetään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä myös kävivät vaihtamassa jokusia vuosia sitten sähkömittarin, kun kulutuksemme putosi oikeasti huomattavan paljon. Meillä oli jostain (?) syystä erillinen tarpeeton pieni linjan pätkä tontillamme edellisen omistajan jäljiltä ja sen purkamisen jälkeen sähkölaskumme pieneni huomattavasti. Sähköyhtiön porukka tuli nurkkiimme ihmettelemään, että onko jotain muutakin vikaa. Sähkölaskumme vakiintui mittarin vaihdon jälkeen. En sitten tiedä, oliko se mittari viallinen, vaiko se pieni linjan pätkä jotenkin viallinen, kun meillä oli aika iso sähkölasku ennen sitä linjan purkua.
En kuitenkaan usko tuollaisiin 500kWh vuosikulutuksiin, jos taloudessa jääkaappi ja liesi, sekä jotain vanhaa telkkariakin vielä käytetään."En kuitenkaan usko tuollaisiin 500kWh vuosikulutuksiin, jos taloudessa jääkaappi ja liesi, sekä jotain vanhaa telkkariakin vielä käytetään."
Ensisijaisesti ei kannata uskoa tuon aloittajan kaltaisiin solvaajiin/vääristelijöihin.
Anonyymi kirjoitti:
"En kuitenkaan usko tuollaisiin 500kWh vuosikulutuksiin, jos taloudessa jääkaappi ja liesi, sekä jotain vanhaa telkkariakin vielä käytetään."
Ensisijaisesti ei kannata uskoa tuon aloittajan kaltaisiin solvaajiin/vääristelijöihin.
PitkäaikatyötönJos asuu kerrostalossa yksiössä-kaksiossa niin normikulutus vuodessa n, 1500kwh. Sitten onkin eri lukemat jos asuu vaikka rivarissa ja sähkölämmitys. Välillä köyhyyspalstalla tulee niin puutaheinää kirjoitusta että huh huh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos asuu kerrostalossa yksiössä-kaksiossa niin normikulutus vuodessa n, 1500kwh. Sitten onkin eri lukemat jos asuu vaikka rivarissa ja sähkölämmitys. Välillä köyhyyspalstalla tulee niin puutaheinää kirjoitusta että huh huh.
"Normikulutukseen" en ole koskaan pyrkinyt. Ne, jotka tarvitsevat pakastinta, leivänpaahdinta, tiskikonetta ym., maksavat sitten isompaa sähkölaskua.
Anonyymi kirjoitti:
"Normikulutukseen" en ole koskaan pyrkinyt. Ne, jotka tarvitsevat pakastinta, leivänpaahdinta, tiskikonetta ym., maksavat sitten isompaa sähkölaskua.
PitkäaikatyötönHuvittaako sinua mikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittaako sinua mikään.
Kyllä huvittaa monikin asia. Mm. seuraan politiikkaa ja käyn myös säännöllisesti äänestämässä.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Et elää voi sä ilman varjoa kuoleman
Sä pelkäät ja huudat: tulkaa auttamaan
Et elämää voi pitkittää, sä tiedät kyllä sen
Jos jotain tapahtuu?
Se on murhe huomisen
Kuitenkin me kuolemme,
Elä elämäsi niin kuin me
Rikkaat vaalii omaisuutta
Köyhät säästää rahaa
Nyt ne kusee päät täyteen - Anonyymi
Katsoin viime vuoden sähkönkulutuksen, se oli noin 1800 kWh vuodelta 2019. Kerrostalo kaksio, asun yksin, ei saunaa, pesukonetta, lattialämmitystä ym. hienouksia. Eli jos tuhanteen kilowattituntiinkin pääsisi vuodessa, olisi se jo kova juttu. Taitaa olla täysi mahdottomuus.
- Anonyymi
Minulla on myös kerrostalokaksio yksin asuttavana. Toisin kuin minulla, monella on kuitenkin tiskikone, pakastin, ja sähköhella/-uuni käytössä. Joillakin on myös turhaan sähköä kuluttavia tapoja, kuten ison television päälle kytkeminen aina kotiin tullessa.
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on myös kerrostalokaksio yksin asuttavana. Toisin kuin minulla, monella on kuitenkin tiskikone, pakastin, ja sähköhella/-uuni käytössä. Joillakin on myös turhaan sähköä kuluttavia tapoja, kuten ison television päälle kytkeminen aina kotiin tullessa.
PitkäaikatyötönTiskikone ei ole hirmuinen sähkösyöppö yksinäisellä. Itse käytän ns. pikaohjelmaa 2-3 krt/vk ja lähes poikkeuksetta ja tämä ei kuivaa. Se on aika turhaa, sillä illalla kun laittaa päälle ja avaa ohjelman loputtua luukun raolleen, voi aamulla tyhjentää koneen, paitsi jotkut rasiat ja muut missä rakoja. Kerrostalossa kun on "ilmaista" lämmin vesi niin voi huoletta käsitiskata. Tosin jossain mitataan sekä kylmän että lämpimän veden kulutusta. Kyllä pieni pakastin sentään täytyy olla niin saa vähän jäätetöö, pakastevihanneksia, marjoja, jotain valmista ruokaa jemmaan. Uunikaan ei valtavasti vie sähköä ellei jokapäivä päällä. Itse teen ehkä kerran viikossa jotain laatikkoa, yleensä lasagnea sekä silloin tällöin pannaria. Pyykkikonekin oltava ja maksaa kai se pyykkitupakin jotain. Jos jotain 2000 kwh vuodessa menee käyttösähköön niin eipä sekään paljon ole.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiskikone ei ole hirmuinen sähkösyöppö yksinäisellä. Itse käytän ns. pikaohjelmaa 2-3 krt/vk ja lähes poikkeuksetta ja tämä ei kuivaa. Se on aika turhaa, sillä illalla kun laittaa päälle ja avaa ohjelman loputtua luukun raolleen, voi aamulla tyhjentää koneen, paitsi jotkut rasiat ja muut missä rakoja. Kerrostalossa kun on "ilmaista" lämmin vesi niin voi huoletta käsitiskata. Tosin jossain mitataan sekä kylmän että lämpimän veden kulutusta. Kyllä pieni pakastin sentään täytyy olla niin saa vähän jäätetöö, pakastevihanneksia, marjoja, jotain valmista ruokaa jemmaan. Uunikaan ei valtavasti vie sähköä ellei jokapäivä päällä. Itse teen ehkä kerran viikossa jotain laatikkoa, yleensä lasagnea sekä silloin tällöin pannaria. Pyykkikonekin oltava ja maksaa kai se pyykkitupakin jotain. Jos jotain 2000 kwh vuodessa menee käyttösähköön niin eipä sekään paljon ole.
lajijasurisMinulla menee siis 500 kWh sähköä vuodessa, mitä aloittaja ei voinut uskoa, vaan alkoi nimittelemään.
Anonyymi kirjoitti:
Minulla menee siis 500 kWh sähköä vuodessa, mitä aloittaja ei voinut uskoa, vaan alkoi nimittelemään.
PitkäaikatyötönMä kyllä uskon. Aika "askeettisesti" elät jos katsoo asunnon kodinkoneita. Kerrostalossa tosiaan on mahdollista "säästää", kun on yhteisvastuullisesti tietyt kulut, joten ei ihme jos toisilla on tosi pienet vesi- ja sähkökulut. Kyllä se pitäisi niin mennä, että käyttäjä maksaa. Asuntoihin kuuma- ja kylmäveden erillismittaus ja ylipäänsä mittari joka asuntoon, pesutupiin sähköinen kulunvalvonta ja koneiden sekä veden käytön seuranta niin saadaan kulut kohdistettua oikein. Samoin lämmityksen seurantaan myös vastaava systeemi, joita käsittääkseni jossain jo onkin. Taloyhtiö takaa tietyn lämmön, mutta jos haluaa lämpimämpää, pitää maksaa itse.
Käytkö muuten miten usein ulkona syömässä?
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä kyllä uskon. Aika "askeettisesti" elät jos katsoo asunnon kodinkoneita. Kerrostalossa tosiaan on mahdollista "säästää", kun on yhteisvastuullisesti tietyt kulut, joten ei ihme jos toisilla on tosi pienet vesi- ja sähkökulut. Kyllä se pitäisi niin mennä, että käyttäjä maksaa. Asuntoihin kuuma- ja kylmäveden erillismittaus ja ylipäänsä mittari joka asuntoon, pesutupiin sähköinen kulunvalvonta ja koneiden sekä veden käytön seuranta niin saadaan kulut kohdistettua oikein. Samoin lämmityksen seurantaan myös vastaava systeemi, joita käsittääkseni jossain jo onkin. Taloyhtiö takaa tietyn lämmön, mutta jos haluaa lämpimämpää, pitää maksaa itse.
lajijasurisOnhan näitä kerrostaloissa viivestäjiä. Meilläkin joku mummo käy saunassa jälkilöylyissä saunavuorojen jälkeen, kun kaiketi teettänyt avaimen niihin tiloihin, silloin kun on ollut avain hallussa. Sama juttu, kun taloyhtiöllä siivouskomerossa wc-pytty, niin jotkut käyttää sitä. Pesutuvan käytössäkin omat siivestäjät, kun siellä asukkailla omat pesukoneet, niin niitä käytetään suvereenisti, kuin omia maksamatta mitään. Härskeimmät ottavat sähköäkin taloyhtiön pistorasioista omaan käyttöön, jolloin oma sähkölasku pienenee.
Meilläkin on huoneistokohtaiset mittaukset sähkölle ja vedelle, mutta jotkut senkin osaa kiertää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä kyllä uskon. Aika "askeettisesti" elät jos katsoo asunnon kodinkoneita. Kerrostalossa tosiaan on mahdollista "säästää", kun on yhteisvastuullisesti tietyt kulut, joten ei ihme jos toisilla on tosi pienet vesi- ja sähkökulut. Kyllä se pitäisi niin mennä, että käyttäjä maksaa. Asuntoihin kuuma- ja kylmäveden erillismittaus ja ylipäänsä mittari joka asuntoon, pesutupiin sähköinen kulunvalvonta ja koneiden sekä veden käytön seuranta niin saadaan kulut kohdistettua oikein. Samoin lämmityksen seurantaan myös vastaava systeemi, joita käsittääkseni jossain jo onkin. Taloyhtiö takaa tietyn lämmön, mutta jos haluaa lämpimämpää, pitää maksaa itse.
lajijasuris"Käytkö muuten miten usein ulkona syömässä? "
Kyllä satunnaisesti, kerran viikossa tulee käytyä. Esimerkiksi sunnuntaina söin aamupuuron n. klo 8, lueskelin lehtiä ja kävin parin tunnin lenkillä. Sitten viikon toinen suihku, varpaankynsien leikkaus ja syömään. Pizzabuffa klo 14:n aikaan eli ensin erilaista salaattia lautanen täyteen ja sitten 8 pizzaviipaletta, kunnes ei enää maittanut.
Illalla ei sitten tarvinnutkaan syödä paljon mitään, kun tunnit kuluivat ruokaa sulatellen ja vettä juoden. Jugurtti muistaakseni riitti iltapalaksi.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Aika pieneltä tuo 500 kWh vuodessa tuntuu. Minullakin kerrostalo kaksio. Tiskikonetta ei ole, uunia käytän kerran viikossa. Liesi on kyllä käytössä melkein päivittäin ja jääkaappi pakastin löytyy. Kulutus noin 1600 kWh vuodessa. En oikein tiedä miten pienemmällä kulutuksella voisi päästä.
- Anonyymi
Uskoisin, jos olisi näyttää vaikka sähkölaskun vuosikulutus, muuten pidän kyllä 500kWh vuoden kulutuksena ihan huuhaana. Jos jääkaappi, hieman valaistusta, tietokone ja mikrolla lämmittelee ruokia, niin voihan se kulutus olla aika pieni, mutta ei kyllä 500kWh vuodessa. Pötköaikatyötön voi laittaa kuvan sähkölaskustaan, niin uskotaan, muuten pääsee p#skanpuhujen kastiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoisin, jos olisi näyttää vaikka sähkölaskun vuosikulutus, muuten pidän kyllä 500kWh vuoden kulutuksena ihan huuhaana. Jos jääkaappi, hieman valaistusta, tietokone ja mikrolla lämmittelee ruokia, niin voihan se kulutus olla aika pieni, mutta ei kyllä 500kWh vuodessa. Pötköaikatyötön voi laittaa kuvan sähkölaskustaan, niin uskotaan, muuten pääsee p#skanpuhujen kastiin!
Joo näinpä, mä uskon tuon kulutuksen, mutta varauksella. Esimerkiksi: elää hyvin vaatimattomasti, pesee pyykit muualla, käyttää uimahallin tms. suihkua, syö ulkona jne.
Sähköä siis kyllä voi säästää, mutta rahaa palaa sitten muualla tai joku muu kustantaa. Joskus näiden ihmeelisten säästöjen syyksi on paljastunut, että asukas ollut pitkiä pätkiä pois asunnosta!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo näinpä, mä uskon tuon kulutuksen, mutta varauksella. Esimerkiksi: elää hyvin vaatimattomasti, pesee pyykit muualla, käyttää uimahallin tms. suihkua, syö ulkona jne.
Sähköä siis kyllä voi säästää, mutta rahaa palaa sitten muualla tai joku muu kustantaa. Joskus näiden ihmeelisten säästöjen syyksi on paljastunut, että asukas ollut pitkiä pätkiä pois asunnosta!
lajijasuris"Joskus näiden ihmeelisten säästöjen syyksi on paljastunut, että asukas ollut pitkiä pätkiä pois asunnosta!"
Tuo selittää osittain omaa sähkölaskuani. Käyn nimittäin joka kuukausi vanhempiani tapaamassa, jolloin monta päivää kuluu kerralla siellä. Sillä aikaa ovat kodin laitteet tietenkin irti verkosta.
Jos laskee tähän menevän 4 päivää kuukaudessa, niitä kertyy vuodessa 48 kpl. Ilman näitä käyntejä vuotuinen sähkölasku olisi varmaankin 600 kWh:n tasolla.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Juu, kyllä se aika pieneltä tuntuu. Minulla ei ole tiskikonetta, eikä pyykinpesu konetta, liesituuletinta. Liesi tietysti löytyy ja jääkaappi pakastin. 1500 kWh menee silti vuodessa, en tiedä mihin se kuluu. En minä pääse paljon pienempään kulutukseen millään ilveellä.
- Anonyymi
Itselläni on myös ollut kulutus tuota luokkaa. Sitten vaihdoin vanhan jääkaappipakastimen uuteen jääkaappiin, jossa on vain jääpalalokero eli puolet pienempi laite. Samalla sähkölasku puolittui, vaikka jkp:n pakastinosa oli ollut niin lämpimällä kuin oli mahdollista säätää. (Pois ei voinut kytkeä.)
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Mut 500kWh:n kulutus hyvänä vedätyksenä näkyy toimivan!
- Anonyymi
Tuskin nähdään niitä sähkölaskuja, että voisi todistaa väitteensä...
- Anonyymi
Asunnosta poissaolo voi olla ainoa selitys. Minä olen asunnostani pois töiden takia 6 kuukautta vuodesta jolloin sähköä ei kulu ollenkaan. Puolessa vuodessa jonka asun asunnossani, kuluu siltikin sähköä melkein 900 kWh. Eli olen sitä mieltä, että on uskomatonta jos joku pystyy 500 kWh vuodessa ja asuu koko ajan asunnossa.
- Anonyymi
Ylempänä kirjoitinkin, etten ole ihan koko aikaa kotona asumassa, vaan noin 50 vrk muualla. Tällä korjauksella kulutukseni olisi siis 600 kWh/vuosi.
"Minä olen asunnostani pois töiden takia 6 kuukautta vuodesta jolloin sähköä ei kulu ollenkaan. Puolessa vuodessa jonka asun asunnossani, kuluu siltikin sähköä melkein 900 kWh."
Kun olet poissa, katkaisetko sähköt pääkytkimestä vai mihin tilaan asunto jää?
Anonyymi kirjoitti:
Ylempänä kirjoitinkin, etten ole ihan koko aikaa kotona asumassa, vaan noin 50 vrk muualla. Tällä korjauksella kulutukseni olisi siis 600 kWh/vuosi.
PitkäaikatyötönSähkölaskun esille tuominen voisi antaa uskottavuutta paljon enempi... Ei millään pahalla, mutta ei oikein uskota muuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölaskun esille tuominen voisi antaa uskottavuutta paljon enempi... Ei millään pahalla, mutta ei oikein uskota muuten.
Sähkölaskun kuvaaminen olisi hyvin vaivalloista saavutettavaan hyötyyn nähden. Minulla ei ole digikameraa puhelimessakaan, eikä skanneria.
Periaatteessa olisi mahdollista ottaa lasku mukaan tänne kirjastoon ja skannata se. Se olisi kuitenkin hankalaa, koska nimi- ja osoitetiedot pitäisi peittää. Ja sitten pitäisi etsiä jokin palvelin, jonne laittaa se näkyviin. Ei kuulosta vaivan arvoiselta.
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölaskun kuvaaminen olisi hyvin vaivalloista saavutettavaan hyötyyn nähden. Minulla ei ole digikameraa puhelimessakaan, eikä skanneria.
Periaatteessa olisi mahdollista ottaa lasku mukaan tänne kirjastoon ja skannata se. Se olisi kuitenkin hankalaa, koska nimi- ja osoitetiedot pitäisi peittää. Ja sitten pitäisi etsiä jokin palvelin, jonne laittaa se näkyviin. Ei kuulosta vaivan arvoiselta.
PitkäaikatyötönTekosyitä, ei ole vaikeaa ladata kuvaa sähkölaskusta ja helppo on peittää osoitetiedot. Seli seli...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekosyitä, ei ole vaikeaa ladata kuvaa sähkölaskusta ja helppo on peittää osoitetiedot. Seli seli...
Ihan oikeita syitä ne ovat. Olen täällä keskustelemassa, enkä sinun palvelijanasi.
Sitä paitsi yllä kuvatun askaren voisi mitätöidä esimerkiksi väittämällä kuvaa muokatuksi. Kuvanmuokkausohjelmilla ei varmaankaan olisi vaikeaa muuttaa paria numeroa.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Kyllä katkaisen sähköt pääkatkaisimesta, eli sähköä ei kulu ollenkaan. Jos asuisin koko vuoden niin kulutus olisi varmaankin 1500 - 1800kWh vuodessa.
- Anonyymi
Normikulutus kerrostalossa on 1500kwh vuodessa elikä normaali juttuja,tv,pesukone yms. Hörhöillä menee 500kwh vuodessa ja sen takia ku lämmittää liedenlevyn saa ainetta. Itse en ala sähköä säästään enkä tuhlaa.
- Anonyymi
Kerrostalo ja kaksio, minullakin kulutus noin 1500 kWh vuodessa. En ole sähköä säästellyt erityisesti. Muut normaalit laitteet läytyy mutta kumpaakaan pesukonetta ei ole. Siis astian ja pyykinpesu koneita. En tiedä paljonko ne nostaisi kulutusta jos olisi nuo koneet käytössä. Ei kai paljoa yhden hengen taloudessa.
- Anonyymi
Meillä kaksiossa kahden hengen talous, liesi, mikro, kahvin-ja vedenkeitin, pöytätietokone, pari irrallista ledvalaisinta tavallisten lisäksi, imuri, jääkaappipakastin, pyykkikone, 2 ledtv:tä, normit laturit pikkulaitteille, ja se sauna, lämmitetään kerran viikossa.
Vuotuinen kulutus 1730 - 1850 ollut viime vuosina.- Anonyymi
Tuohan on aika hyvin, että saunankin saa lämpimäksi joka viikko tuolla kulutuksella!
Saunan lämmitys on noin 7-10e viikko, eikä sitä tarvi kahden hengen käytössä tuntitolkulla pitää päällä. 20 minuuttia löylyssä ja sitten kiinni.
- Anonyymi
Pidän kyllä ihan huuhaana, että 500kWh muka vain kuluisi vuodessa. Joko mittari viallinen, tai sähkökeskusta on ronkittu ja kaikki sähkö ei mene mittarin kautta, tai sitten siivestetään jotenkin muuten taloyhtiön sähköillä. Ei imuroi , eikä kuivata hiuksiaan ja ylipäätään ei tee mitään. Tietokonettakin käyttää enimäkseen kirjastossa.
Toki joku uus'avuton voi vain elellä jollain pelkillä eineksillä ja pizzoilla, joita syö kylmänä ja juo kylmiä juomia, yleensä limppareita. Jos kauppa vieressä, niin ei tarvitse jääkaappia. Hieman tosin haiskahtaa näistä jutuista, ettei ole mikään virtuoosi keittiössä...
Kävin eilen yhden tälläisen kerrostaloasujan luonna, kun vein hänet sossuun palaveriin, asunto oli kuin ketunpesä ja asuja haisi pesemättömälle. Ei imuria, ei osaa mitään, ateriat tuodaan valmiina kaupungin toimesta ja jotain lämmittelee itse mikrolla. Pesukone ei ole edes kytkettynä, kun ei osaa. Läppärin valossa oleilee siellä pienessä asunnossa. Ei silläkään asujalla voi kovin paljoa sähköä tietenkään kulua.- Anonyymi
Taloyhtiömme sähköt uusittiin putkiremontin yhteydessä vuosisadan alussa. Myönteinen uudistus, koska saimme mittareihin automaattisulakkeet, joten ei tarvitse ostaa sulakkeita.
Imurointi on aika vähäistä, kun ei ole lapsia, lemmikkejä eikä vieraitakaan käy. Suihkun jälkeen lyhyet hiukset kuivuvat itsestään, tulee jopa vähän hoppu harjata ne, ennen kuin kuivuvat väärään asentoon. Isovanhempien perintönä saamani kuivaaja on vain varalla.
Valmisruokia olen kyllä käyttänyt; Juuri kävin kaupassa ostamassa makkarapaketin. Siitä saa kahden päivän pääruoat kahdella eurolla. Ostin aiemmin sinappiputkilon, niin maistuu paremmin. Limsat olen jättänyt viime vuosituhannelle, kun sisältävät turhaa energiaa. Ruokajuomana menee maito, hanasta hörppään välillä vettä (hyvänmakuista sekin). Kokkaaminen ei ole minusta kiinnostavaa.
Jääkaappi täytyy olla, mutta uudehkona ja pienenä se ei vie paljon. Ei ole myöskään tapana avata sen ovea ja miettiä, että otanko jotain vai katselenko ruokia muuten vain.
Tiskikonetta ei ole koskaan ollut. Pyykkikone pyörii ehkä pari kertaa viikossa, mahdollisimman täysiä koneellisia. Vältän kuitenkin suurimpien linkousnopeuksien käyttöä; 900 kierrosta minuutissa riittää kaikkeen, paidoille 800:kin kelpaa.
Pieni, 32-tuumainen tv ei vie paljonkaan sähköä, sanomalehdet eivät sitäkään.
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiömme sähköt uusittiin putkiremontin yhteydessä vuosisadan alussa. Myönteinen uudistus, koska saimme mittareihin automaattisulakkeet, joten ei tarvitse ostaa sulakkeita.
Imurointi on aika vähäistä, kun ei ole lapsia, lemmikkejä eikä vieraitakaan käy. Suihkun jälkeen lyhyet hiukset kuivuvat itsestään, tulee jopa vähän hoppu harjata ne, ennen kuin kuivuvat väärään asentoon. Isovanhempien perintönä saamani kuivaaja on vain varalla.
Valmisruokia olen kyllä käyttänyt; Juuri kävin kaupassa ostamassa makkarapaketin. Siitä saa kahden päivän pääruoat kahdella eurolla. Ostin aiemmin sinappiputkilon, niin maistuu paremmin. Limsat olen jättänyt viime vuosituhannelle, kun sisältävät turhaa energiaa. Ruokajuomana menee maito, hanasta hörppään välillä vettä (hyvänmakuista sekin). Kokkaaminen ei ole minusta kiinnostavaa.
Jääkaappi täytyy olla, mutta uudehkona ja pienenä se ei vie paljon. Ei ole myöskään tapana avata sen ovea ja miettiä, että otanko jotain vai katselenko ruokia muuten vain.
Tiskikonetta ei ole koskaan ollut. Pyykkikone pyörii ehkä pari kertaa viikossa, mahdollisimman täysiä koneellisia. Vältän kuitenkin suurimpien linkousnopeuksien käyttöä; 900 kierrosta minuutissa riittää kaikkeen, paidoille 800:kin kelpaa.
PitkäaikatyötönEi tunnu lainkaan uskottavalta, jos peset pyykkiä pari kertaa viikossa ja sitten sinulla on jääkaappi, jos vielä lämmität mikrolla vähänkään niitä makkaroitasi tai kalapuikkoja, niin menee jo enempi sähköä, kuin 500kWh vuodessa. Kuitenkin telkkaria ja tietokonetta sinulla lisäksi. Valaistustakin on...
Valaistus vie yllättävän vähän sähköä, mutta nuo muut sähkölaitteet vie kuitenkin. Meille oli tietokoneen sähkön kulutus aika yllätys, kun oli vanha iso tietokone ja vanha näyttö. Vanha telkkari oli myös melkoinen sähkön syöppö. Pesukoneessakin linkous ei vie paljoakaan sähköä, oli sitten kierroksia enempi, on lillukanvarsia ne linkoukset, vedenlämmitys on se mikä vie sähköä. No, kerrostalossa voi tietty olla jollakin pesukone, joka ottaa lämpimän veden ja siten sähkölasku siirtyy vesilaskuun... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PitkäaikatyötönHarvoin niitä sulakkeita palaa ja tarvitsee ostella, vaikka olisi perinteiset sulakkeet. Meillä ainakin sulakkeita palaa tosi harvoin, vaikka nuo vanhat perinteiset, 5kpl sulakepaketti maksaa alle 2€ ja siitä on riittänyt vaihtaa sulakkeita viimeisten 15 vuoden aikana, joten ei ole mikään kuluerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tunnu lainkaan uskottavalta, jos peset pyykkiä pari kertaa viikossa ja sitten sinulla on jääkaappi, jos vielä lämmität mikrolla vähänkään niitä makkaroitasi tai kalapuikkoja, niin menee jo enempi sähköä, kuin 500kWh vuodessa. Kuitenkin telkkaria ja tietokonetta sinulla lisäksi. Valaistustakin on...
Valaistus vie yllättävän vähän sähköä, mutta nuo muut sähkölaitteet vie kuitenkin. Meille oli tietokoneen sähkön kulutus aika yllätys, kun oli vanha iso tietokone ja vanha näyttö. Vanha telkkari oli myös melkoinen sähkön syöppö. Pesukoneessakin linkous ei vie paljoakaan sähköä, oli sitten kierroksia enempi, on lillukanvarsia ne linkoukset, vedenlämmitys on se mikä vie sähköä. No, kerrostalossa voi tietty olla jollakin pesukone, joka ottaa lämpimän veden ja siten sähkölasku siirtyy vesilaskuun...Jotkut pyykit ovat kyllä pakosti pieniä, jolloin riittää pika- tai superpikaohjelma. 40 asteen pesu riittää melkein kaikkeen. Mielestäni kone on kylmävesiliittymässä. Moni jättää aina niihin lillukanvarsiin puuttumatta, minkä vuoksi niitä löytyy sieltä ja täältä...
Tietokoneen vanhuus ei lisää mitenkään sen sähkönkulutusta. Jos lisää, kone on tulipaloriski sisään kertyneen pölyn vuoksi. Iso kuvaputkinäyttö toki vie paljon, mutta itselläni on 17-tuumainen. Litteän television hankin uutena v. 2014.
Anonyymi kirjoitti:
Harvoin niitä sulakkeita palaa ja tarvitsee ostella, vaikka olisi perinteiset sulakkeet. Meillä ainakin sulakkeita palaa tosi harvoin, vaikka nuo vanhat perinteiset, 5kpl sulakepaketti maksaa alle 2€ ja siitä on riittänyt vaihtaa sulakkeita viimeisten 15 vuoden aikana, joten ei ole mikään kuluerä.
Harvoin minullakin sulakkeita paloi, mutta nyt ei senkään vertaa.
Tälläkin kaverila sähkölasku 20-30€ kuukaudessa, vaikka jääkaappi ja mikro käytössä, pesukonetta ei ole edes kytketty ja imuria ei ole, eikä kukaan käy siivoamassa imurilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälläkin kaverila sähkölasku 20-30€ kuukaudessa, vaikka jääkaappi ja mikro käytössä, pesukonetta ei ole edes kytketty ja imuria ei ole, eikä kukaan käy siivoamassa imurilla.
No tottahan minunkin sähkölasku on tuota luokkaa, kun jo pelkkä perusmaksu on yli 19 euroa tällä 3 x 25 A:n sähkötaululla. https://www.elenia.fi/sites/www.elenia.fi/files/elenia_sulake_hinnasto_2019_A5_WEB.pdf
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Jos asunnossa asutaan vakituisesti niin kyllä 1000 kWh menee minimissään vuodessa. Ei sen alle voi päästä kukaan normaalilla asumisella.
- Anonyymi
Mutta kun tämän sivun aloittaja itsekin tekee aloituksessaan virheen yhdellä liikanollalla, eikö hän hoksaa että joku toinenkin on voinut sellaisen virheen tehdä, vieläpä huomaamattaan. Siis on tarkoittanut lukua 5000 kWh mutta kirjoittanutkin vahingossa 500 kWh ja tästä sitten täällä mesotaan ja ihmetellään ettei voi kulutus noin pieni olla...
- Anonyymi
Kyllä se vuosikulutukseni on 500 kWh. Tosin pyöristettynä, niin kuin muillakin kirjoittajilla. 20-30 kWh siihen päälle; Tasan 500:aan en ole koskaan päässyt.
Aloittaja teki nimittelyn ja numerovirheen lisäksi muitakin virheitä; Kuvaputkitelkkariin jo puutuinkin. Hän myös väitti vanhan tietokoneen olevan sähkösyöppö, vaikka asia on juuri päinvastoin: Vanha kone yksiytimisellä prosessorilla toimii pienemmällä virtalähteellä kuin uudet moniytimiset. Ei tarvitse näytönohjaintakaan jäähdyttää tuulettimella.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Katoin sähkönkulutukseni niin yöllä kuluu 0.06 kilowattia kun jääkaappi vaan päällä niin pelkästään tuosta tulee kulutusta 500kwh vuodessa.
- Anonyymi
Varmaankaan jääkaapin kompressori ei ollut silloin käynnissä kun katsoit kulutusta. Sehän käy vaan ajoittain.
- Anonyymi
Jääkaappisi on melkoinen sähkörohmu. Pieni, alle 200 l:n kaappi kuluttaa tyypillisesti alle 190 kWh.
"Kylmäkoneiden sähkönkulutus vaihtelee yleensä n. 150–500 kWh / vuosi välillä riippuen mm. säädöistä ja laitteen iästä ja energialuokasta. Eniten vaikuttavat säädöt, liian kylmälle säädetty laite kuluttaa huomattavasti oikein säädettyä enemmän. Jääkaapin suosituslämpötila on 4–6 astetta ja pakastimen -18 C." https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/sahkolaitteiden-energiankulutus/
- Anonyymi
Yön tunteina toi kulutus 0.06kwh ja norm jos päivän kotona niin menee näköjään n, 3kwh päivässä. Kahvinkeitin,läppäri, ja jotain ruokia valmistaa. Jääkaappipakastin jo itsessään vie vuodessa 500kwh ja itsellä rosenlew 4 vuotta vanha.
- Anonyymi
Sähkönkulutuksen vainoharhainen tuijottelu ja vähentäminen on säästämistä väärästä paikasta.Muutamia kymppejä köyhän pussista vuodessa.
Uunia, pakastimia ym. sähkölaitteita kannattaa nimenomaan käyttää rusnsaasti leipomalla leipää, kalaa, kasviksia ja lihoja uuniin vaan reippaasti.
Valmisruuat ne onkin epäterveellisiä ja kalliitakin.
Jos todella haluaa säästää jopa tuhansia vuodessa, niin tupakointi, autoilu, viinat, kaljat, pelaaminen ovat niitä kohteita, joilla se onnistuu parhaiten vailla riskejä.
Kaupanpäälle saa terveyttä ja hyvää ruokaa.- Anonyymi
Ei sähkönsäästöstä kannata itselleen taakkaa ottaa. Esimerkiksi pyykkikoneen pistotulpan nykäisy irti pistorasiasta pesun valmistuttua on ihan helppo tehtävä, kun rasia on silmien korkeudella. Asiaa voi lähestyä siltäkin kannalta, että mitä hyötyä on pitää aivojaan tyhjäkäynnillä? Nehän tykkäävät käytöstä siinä kuin lihaksetkin.
Nykyajan valmisruoat eivät ole yhtä huonoja kuin aiemmin, vaan kunnollisia salaattivaihtoehtojakin on tarjolla. Samoin ravintoloissa myydään myös terveellistä, laadukkaista aineksista tehtyä ruokaa. Eihän rasvaisia ranskalaisia perunoita tarvitse valita.
Itse olen lopettanut tupakoinnin, enkä pelaa tai käytä päihteitä juuri lainkaan. Sähkönsäästön kaltaisten kikkojen avulla jää vähän rahaa elämästä nauttimiseen, kuten satunnaiseen ravintolaruokailuun.
Sen takia oletkin köyhä kun ei edes 20eur kelpaa säästönä.
- Anonyymi
Jääkaappi 200 litraa kuluttaa vuodessa 125 -150kWh
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/jaakaapit/30035/gram-fresh-3000-jaakaappi-ks321593
En usko, että 500kWh olisi todellinen sähkönkulutus vuodessa, jos vielä käytetään pesukonetta viikossa pari kertaa.- Anonyymi
Lainaan tuohon alle omaa kommenttiani 07.03.2020 14:48. Missä kohtaa laskelma menee pieleen?
"- Mikrouuni 5 min./vrk = 37 kWh/v.
- Valaistus = 50 kWh/v.
Yhteensä 427,5 kWh/v. Siitä jää hyvin pölynimurillekin."
Tosin täytyy huomauttaa, että tuo TV ym. kulutusarvio on nelihenkiselle perheelle.
Anonyymi kirjoitti:
Lainaan tuohon alle omaa kommenttiani 07.03.2020 14:48. Missä kohtaa laskelma menee pieleen?
"- Mikrouuni 5 min./vrk = 37 kWh/v.
- Valaistus = 50 kWh/v.
Yhteensä 427,5 kWh/v. Siitä jää hyvin pölynimurillekin."
Tosin täytyy huomauttaa, että tuo TV ym. kulutusarvio on nelihenkiselle perheelle.
PitkäaikatyötönTuo pyykkikoneen kulutus sinulla pielessä, jos vuodessa tulee yli 100 kertaa pyykkikoneen käyttöä. Ei riitä 50kWh vuodessa siihen! Pyydä sähköyhtiöltä piirturi sähkön tarkkailuun viikoksi, tuovat veloituksetta, niin näet mitä kukin laite kuluttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pyykkikoneen kulutus sinulla pielessä, jos vuodessa tulee yli 100 kertaa pyykkikoneen käyttöä. Ei riitä 50kWh vuodessa siihen! Pyydä sähköyhtiöltä piirturi sähkön tarkkailuun viikoksi, tuovat veloituksetta, niin näet mitä kukin laite kuluttaa.
Vattenfall kyllä ilmoittaa kulutukseksi 50-80 kWh. Jos käytetään tuota toista ääripäätä, ei kokonaiskulutus nouse kuitenkaan kuin 457,5 kWh:iin. https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/sahkolaitteiden-energiankulutus/
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Pelkkä jääkaappi-pakastinyhdistelmä vie 1,5 - 2 kW/vrk. Se on 500 kilowattia vuodessa.
Missä valot, teevee, ruuanlaitto ja kaikki muu?- Anonyymi
Lue niitä kirjoittamiani kommentteja tästä keskusteluketjusta. Sillä tavalla mm. huomaat, ettei minulla ole minkäänlaista pakastinta.
Pitkäaikatytön - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue niitä kirjoittamiani kommentteja tästä keskusteluketjusta. Sillä tavalla mm. huomaat, ettei minulla ole minkäänlaista pakastinta.
PitkäaikatytönKorjataan heti tuo yllä oleva allekirjoitus, piti olla sama kuin tässä:
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Kyllä toi menee jääkappipakastin yhdistelmällä ja tekee vuodessa jo sen 500kwh niin kyllä itsellä ainakin kahvinkeitin,liesi,pesukone käytössä n, 1krt viikko.
120kwh meni helmikuussa.- Anonyymi
Minulla kuukausikulutus on reilut 40 kWh.
Anonyymi kirjoitti:
Minulla kuukausikulutus on reilut 40 kWh.
PitkäaikatyötönMutta miksi? Menet nyt ihan suosiolla töihin, niin sähkönkulutuksella ei ole mitään suurempaa väliä, kunhan ei nyt ihan kuluttamisen ilosta kuluta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi? Menet nyt ihan suosiolla töihin, niin sähkönkulutuksella ei ole mitään suurempaa väliä, kunhan ei nyt ihan kuluttamisen ilosta kuluta!
Siksi, että olen pyrkinyt sitä alentamaan taloudellisista syistä. Lisäksi tuntuu kivalta, että ei kuluta sähköä silloin, kun siitä ei ole kenellekään hyötyä, vaan voi omalta pieneltä osaltaan vähentää hiilidioksidipäästöjä.
En voi mennä töihin, kun työnantaja irtisanoi tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
Pitkäaikatyötön
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781