Ihmettelen

Anonyymi

Olen yksinliikkuva karavanisti ja tunnen ääretöntä vääryyttä, ku maksan saman vrkmaksun kuin 10 henkinen "perhe". Eikö oikein olisi suurelta porukalta suurempi maksu?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta todella hyvä tilanne, kun leirintämaksut ovat edullisia ja kun vrk maksu maksetaan vaunukunnittain. Varsinkin lapsiperheille ihanteellinen asia.

      T. Erkki

    • Anonyymi

      Kieltämättä 10eur vrk on turhan paljon, jos auto seisoo vain parkissa.

      Matkailija, karavaanari kumminkin käyttää paikkakuntien muita palveluita, kauppoja, huoltoasemia ja näin työllistää niiden ihmisiä ja maksaa veroja.

      • Anonyymi

        Tuo muiden palveluiden käyttö ei auta leirintäalueen yrittäjää!! Kokeilkaa itse pyörittää leirintäaluetta.
        Itse maksan mielelläni nuo nykyiset summat ja liikumme vaimon kanssa kahdelleen.
        Itse olen sitä mieltä että karavaanareiden tulisi käyttää yleisiä suihku-ja WC tiloja siistimmin, omalta osaltaan jokainen voisi ne käsipyyhepaperit laittaa roskiin eikä pitkin lattiaa, voisi huolehtia edes vähän ettei sitä hiekkaa kulkeudu suihkun ja WC:n lattialle ja kustakin voisi pelkästään pönttöön. Grillauspaikoille jos viitsii makkarapaketin kantaa niin tyhjän pakkauksen voisi siistiä kantaa roskiin ja samoin kuten tyhjät tölkit ja muut juomapakkaukset.
        Kukapa muukaan ne sieltä sitten kerää kuin alueen yrittäjä tai palkattu siivooja tosin aika usein me vaimon kanssa siivotaan grillauspaikkoja yms.


    • Anonyymi

      Hmm... Missähän "korvessa" sä mahdat liikkua ja leiriytyä sillä kyllä aika monella Caravan alueella on nykyään käytössä (ollut jo muutamia vuosia) erilliset maksut autolle/vaunulle ja sitten henkilömaksut henkilöiden mukaan.

      Oli muistaakseni v2015 kun kävimme Kalajoen hiekkasärkkien leirintäalueella ja maksu oli 52€/1yö (auto 2 aikuista ja 3 lasta). Tiesin kyllä etukäteen että on varmaan kallis paikka mutta pohjoisesta kotiin tullessa päätimme kuitenkin poiketa ja olin lentää perseelleni kun kuulin hinnan!

      Itse asiassa tämä maksusysteemi juurikin hieman rajoittaa 5-henkisen perheen leiriytymisiä virallisilla alueilla varsinkin tilanteissa joissa matka jatkuu taas aamulla heti yöpymisen ja aamupalan jälkeen!

      Totta kai ymmärrän että alueen pitäminen maksaa MUTTA ei siitä voida lähteä että 3:n kuukauden leirintäalueen pidolla odotetaan saatavan koko vuoden palkka VAAN kyllä sitten hiljaisena aikana pitää olla jotain muita tulonlähteitä!

      • Anonyymi

        Mitä enemmän on kappaleita (ihmisiä) sitä suurempi pitää maksun olla, eli perusmaksu (kaikille sama) ja sitten "nuppuluvun mukaan" / vuorokausi ja varsinkin perheitten joissa on pieniä lapsia, pitäisi maksaa enemmän, kuin eläkeläisten, koska ne roskaavat ja yleensä käyttävät yleisiä tiloja enemmän, kun me eläkeläiset, esim. suihkut, siellä "taaperot lorottaa" vettä kuin olisivat kylpylässä (vettä suomessa riittää, mutta millä se lämmitetään?), no vanhemmathan esimerkin antavat, eli tolkku pitäisi olla aikuisen päässä.
        Lopuksi: Kalajoelle ei me mennä enää koskaan, missään en ole nähnyt niin epäsiistejä (hiekkaa jokapaikassa) suihku/wc tiloja, aivan kaameaa, monta paikkaahan siellä on, mutta kerta yhdessä niistä riitti meille.


      • Anonyymi

        Jos ei ole varaa matkailla kotimaassa, pitää mennä ulkomaille, siellä on kaikki halpaa.
        Meitä on 4 henkinen perhe ja on matkailuvaunu, kotimaassa matkaillaan, ehkä joskus tehdään "Norjan kierros=yksi yö", reissussa ollaan 2 viikkoa ja matkakassa on n.200€/vrk, sisältää kaiken, myös vetoauton polttoaineet, kilometrejä tulee n. 3000km, hyvin on pärjätty, muutamia "puskaparkkeja" aina extremenä pitää olla, lapset tykkää, näin meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän on kappaleita (ihmisiä) sitä suurempi pitää maksun olla, eli perusmaksu (kaikille sama) ja sitten "nuppuluvun mukaan" / vuorokausi ja varsinkin perheitten joissa on pieniä lapsia, pitäisi maksaa enemmän, kuin eläkeläisten, koska ne roskaavat ja yleensä käyttävät yleisiä tiloja enemmän, kun me eläkeläiset, esim. suihkut, siellä "taaperot lorottaa" vettä kuin olisivat kylpylässä (vettä suomessa riittää, mutta millä se lämmitetään?), no vanhemmathan esimerkin antavat, eli tolkku pitäisi olla aikuisen päässä.
        Lopuksi: Kalajoelle ei me mennä enää koskaan, missään en ole nähnyt niin epäsiistejä (hiekkaa jokapaikassa) suihku/wc tiloja, aivan kaameaa, monta paikkaahan siellä on, mutta kerta yhdessä niistä riitti meille.

        Kaikilla kaupallisilla alueilla on henkilömaksut ja isoimmilla SFC-alueilla myös, mutta pääosa SFC-alueista on toistaiseksi vielä ilman henkilömaksuja.
        On ehkä harkitsematonta mennä niille 4-5 tähden ökyalueille, missä on kaikki huvittelumahdollisuudet ja hinnat sen mukaan. Ja kaikki julkiset tilat sikamaisessa kunnossa kun 5000 ihmistä niissä nuohoaa. Sitä on käytännössä mahdotonta pitää siistinä.
        Sen vuoksi kartan noita isoja, mainostettuja alueita, mihin kaikkien pitää tunkea.
        Parasta on sellainen 50-100 paikkainen alue, mistä löytyy riittävät peruspalvelut sekä siisteyttä ja luonnonrauhaa. Viime kesänä viikon oleskelu kaupallisella alueella Itä-Suomessa maksoi 160 € henkilömaksuineen. Se on ihan valintakysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole varaa matkailla kotimaassa, pitää mennä ulkomaille, siellä on kaikki halpaa.
        Meitä on 4 henkinen perhe ja on matkailuvaunu, kotimaassa matkaillaan, ehkä joskus tehdään "Norjan kierros=yksi yö", reissussa ollaan 2 viikkoa ja matkakassa on n.200€/vrk, sisältää kaiken, myös vetoauton polttoaineet, kilometrejä tulee n. 3000km, hyvin on pärjätty, muutamia "puskaparkkeja" aina extremenä pitää olla, lapset tykkää, näin meillä.

        Mistä sellaisen käsityksen olet saanut että ulkomailla tämä touhu (caravan leirintä) olisi halpaa? Kyllä kuule totuus on että hiukankin tasokkaammat paikat maksavat 5-henkiselle perheelle helposti noin 60€/vrk, jos ei puhuta itä-Euroopan maista!


    • Anonyymi

      Monilla (useimmilla) karavaani/leirintä alueilla on hinnoittulu seuraavasti: perusmaksu (keskimäärin n. 18€) x €/henkilö, eli perusmaksu on sama kaikille, mutta henkilömäärä määrittää lopullisen "leirintämaksun" vielä sähkö lisäksi, jos on tarvetta ja sitäkin on ainakin kahdenlaista: esim. vuorokausi / 6€ (kiinteä hinta, yleensä ns. valosähkö), tai lämmityssähkö, vaikka yht. 8€ (valosähkö 6 lämmitys 2€, yht. 8€), kaikkea ei yksinkulkeva voi saada ns. 1/4 osa hintaan, jos ei halua kiinteähintaista sähköä, niin melkein kaikilla on myös "mittarivahtoehto", eli vaunustasi/autostasi pitää löytyä sähkömittari, josta lukema luetaan saapuessasi ja sitten lähtiessäsi ja maksat sen kulutetun sähkön mukaan alueella määrätyllä kWh/€ hintaan, karavaanariharrastus ei ole halpaa, ilmatteeks voi "puskaparkissa yöpyä".

      • Anonyymi

        Eipä ole mittaria autossa mutta en valita maksuista vaikka olen köyhähkö eläkeläinen.


      • Anonyymi

        Vastailen tähän vähän myöhässä, mutta on taas ajankohtainen ensi kesänä kunhan koronan takia suljetut alueet avautuu.

        Olen taas pitkästä aikaa kiertänyt viitenä viimeisimpänä kesänä Suomea koko kesäkuukaudet. Joka kesänä olen vieraillut noin parillakymmenellä karavaanialueella, eikä yhdelläkään ole ollut tuollaista henkilömaksua. Olisin ollut sellaisesta tyytyväinen koska kuljen yksin. Jokaisella karavaanialueella olen joutunut maksamaan saman maksun jonka maksaa isokin perhe. Käyn kuitenkin mielelläni karavanalueilla, koska käyntini on kannattavaa omistavalle karavanyhdistykselle (aiheuttamani kulut on pienet). Sähkön ostan mittarilla, kallista vuorokausisähköä en ota kuin hätätapauksessa. Karavanalueiden etuna on se että useimmiten niillä pääsee samaan hintaan päivittäin saunomaan.

        Joka kesänä olen myös käynyt campingalueilla ja päässyt siis suunnilleen samalla hinnalla kuin karavanalueellakin, koska perusmaksun lisäksi tulee vain yksi henkilömaksu. Campingalueilla olen yleensä enintään pari vuorokautta, joten en ota tuhottoman kallista sähköliitäntää (yleensä 6-8 €) koska pärjään ilmankin tuollaisen ajan. Campingalueita käytän vain jos karavanaluetta ei löydy sopivasti reittini varrelta. Tykkäsin kovin kun Varkaudessa pääsi aluemaksulla jopa kylpylään.


    • Anonyymi

      Leirintäyrittäjän/orkanisaation on oltava kannattavaa. Ei ole milään sosiaaitoimisto, joka ilmaisesksi jakelee palvelujaan. Suurimpia kustannuksia aiheuttaa ns. lapsukaisperheet heidän lisäpalveluineen ja kuumissa suihkuissa 'lämmittelyineen'.
      Suuntaus jakossa on....
      - perusmaksu käytetyn neliömäärän mukaan
      - henkilömaksut hlömäärän mukaan
      -lisämaksut ylisuurista teltoista ja varasto ym. teltoista.
      - sähköt lukituista kaapista mittarin mukaan tai kortti- tai kolikkoautomaateista
      - mikäli käyttää saunoja, niistä erilliset maksut (jos ei käytä, ei maksujajaan)
      - mikäli eläimiä, niistä oma maksu
      - vesimaksut kulutuksen mukaan vaikkapa kortti- tai kolikkoautomaatein
      - tanssi-, karaoke- ja ohjelmamaksut jos osallostuu niihin
      - jne

      Näin jokainen maksaa vain niistä asioista, joita tarvitsee tai käyttää. Ja näin ei kukaan ole vapaamatkustaja toisten siivellä.

      • Anonyymi

        Tuota eurooppalaista mallia ei ole uskallettu ottaa käyttöön suomalaisilla yleisillä campingalueilla, koska se voisi karkoittaa entistä enemmän kulkijoita karavanalueille.
        Oikeastaan ihmettelen miksi perheet eivät liity karavaanereihin, koska heillä jo kellään on edullisinta käyttää karvanalueita kiinteällä perhehinnalla.


    • Anonyymi

      Vähän tarvitaan laskemistaitoa???? Eihän vaikkapa kylpylään mennä suurporukan kanssa yhden hinnalla? Yksinelävä nkö on maksettsva sama maksu kuin 1å henk. "perheen"? Silloinhan tuo yksieläväinen tavallaan kustantaa nuo siipeliijätkin....

      • Anonyymi

        Yleensä on perusmaksu ja sit maksu pääluvun mukaan lisää. Sinun kannattaa käyttää näitä alueita


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe