kaapelilla ladattavien hybrdien ja akkuautojen lataus onnistuu vain omakotitalossa koska pistorasia on oma ja siihen tulee jatkuva virta.
käytännössä jos asut kerros-rivitalo, tai muussa jossa ei ole normaali pistoke niin lataus on mahdotonta tai vaatiin todella paljon työtä ja rahaa että sellaisen saa.
ei ainakaan kannata kerrostaloyhtiöiden vaihtaa niitä lämmitystolppia joissa pistokkeen niihin joissa ne kellot rakennettu. Kello antaa vain 2h virtaa ja aina joudut kääntelemään sitä.
Kaapelilla ladattavien hybridien ja sähköautojen lataus onnistuu vain
61
1882
Vastaukset
- Anonyymi
"kaapelilla ladattavien hybrdien ja akkuautojen lataus onnistuu vain omakotitalossa koska pistorasia on oma ja siihen tulee jatkuva virta."
Julkisia latausasemia on suomessa jo yli 2000 kpl. ja lisää tulee päivittäin.
Lämmitystolpat saa lataukseen sopiviksi noin puolella taloyhtiöistä 500-600€ kappalehintaan. Eli vaihtoon menee tolpan sisäkalut jolloin sinne tulee supershuko pistorasia, vikavirtasuoja ja kulutusmittari. Tuolloin voi autoa ladata 8A virralla jolloin yön yli (10h) aikana saa noin 100 km. ajomatkaa joka riittää valtaosalle päivittäiseen ajoon.
Vanhoissa taloyhtiöissä saattaa tarvita suurempaa remonttia.
Latausmahdollisuuden tekeminen kannattaa osakkeiden omistajien sallia koska se nostaa osakkeiden hintaa jos haluaa vaihtaa asuntoa, 5-10 vuoden päästä se saattaa olla ostajan ehto.- Anonyymi
Tämä sähköautobuumi tuo näitä "korppeja" rahastamaan autoilijoita... Miten ihmeessä tuo mainitsemasi lämmitystolpan uusinta voi maksaa tuon 500-600€, kun osat maksavat n. 100€??? Listaltasi puuttuu virran rajoitin, joka siinä on syytä olla, sillä tuollaisesta perustolpasta ei saisi ottaa yli 8A jatkuvalla teholla. Toki jos halutaan, että tolppaa voidaan ohjata kännykällä ja laskutus hoidetaan jonkun laskutusfirman kautta, kuluja saadaan lisättyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sähköautobuumi tuo näitä "korppeja" rahastamaan autoilijoita... Miten ihmeessä tuo mainitsemasi lämmitystolpan uusinta voi maksaa tuon 500-600€, kun osat maksavat n. 100€??? Listaltasi puuttuu virran rajoitin, joka siinä on syytä olla, sillä tuollaisesta perustolpasta ei saisi ottaa yli 8A jatkuvalla teholla. Toki jos halutaan, että tolppaa voidaan ohjata kännykällä ja laskutus hoidetaan jonkun laskutusfirman kautta, kuluja saadaan lisättyä.
Kirjoitukseni perustui Satmaticin 390€ tolpanpäähän ja asennustyöhön.
Jäi huomiotta että tässä on latausmahdollisuus kahdelle autolle, eli alle 300/autopaikka asennuksineen.
Ja jos kaapeleiden vahvuus on riittävä, tuosta voi ladata 2x16A.
Noita kamoja on aika vaikea alkaa yksitellen asentamaan vanhaan tolppaan.
https://www.satmatic.fi/Latausasema_Lataus_2_16A_Supe/ekauppa/p8MMO467S/
Ihmetyttääkin että osakkaat eivät halua edes tuollaista latausmahdollisuutta hyväksyä.
Takana ei voi olla muu kuin kateus. - Anonyymi
Valitettava välivaihe tuollainen halpisviritys nykyisiin lämmitystolppiin. Tuolla rahalla ei saa kuin mitättömän määrän latausta aikaiseksi ja tulevaisuudessa taloyhtiö joutuu kuitenkin kasvattamaan kapasiteettiä huomattavasti tyydyttämään oikeitten sähköautojen vaatimat tehot. Sitten aletenkin kaivaa pihat auki ja kaapeloinnit uusiksi, tolpat uusiksi kokonaisuutena ja pahimmillaan kasvattamaan koko yhtiön pääsulakkeita ja syöttöä. Että siitä sitä edullista sähkö lataamaan ja nostamaan yhtiövastikkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettava välivaihe tuollainen halpisviritys nykyisiin lämmitystolppiin. Tuolla rahalla ei saa kuin mitättömän määrän latausta aikaiseksi ja tulevaisuudessa taloyhtiö joutuu kuitenkin kasvattamaan kapasiteettiä huomattavasti tyydyttämään oikeitten sähköautojen vaatimat tehot. Sitten aletenkin kaivaa pihat auki ja kaapeloinnit uusiksi, tolpat uusiksi kokonaisuutena ja pahimmillaan kasvattamaan koko yhtiön pääsulakkeita ja syöttöä. Että siitä sitä edullista sähkö lataamaan ja nostamaan yhtiövastikkeita.
Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana. Erittäin harva ajaa päivittäin yli tuon, joten käytännössä akku on aina aamuisin täysi kun lataa joka yö.
Se joka ajaa yli 100km päivässä käy sitten välillä lataamassa pikalaturilla.
Noiden harvojen pitkämatkalaisten takia ei kannata keskinopeita latureita viritellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana. Erittäin harva ajaa päivittäin yli tuon, joten käytännössä akku on aina aamuisin täysi kun lataa joka yö.
Se joka ajaa yli 100km päivässä käy sitten välillä lataamassa pikalaturilla.
Noiden harvojen pitkämatkalaisten takia ei kannata keskinopeita latureita viritellä.Aika usealla auto seisoo latauksessa valtaosan viikonlopusta ja viikollakin yön lisäksi myös illat. 8A:lla ajaa käytännössä paljon enemmän kuin 100km per päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana. Erittäin harva ajaa päivittäin yli tuon, joten käytännössä akku on aina aamuisin täysi kun lataa joka yö.
Se joka ajaa yli 100km päivässä käy sitten välillä lataamassa pikalaturilla.
Noiden harvojen pitkämatkalaisten takia ei kannata keskinopeita latureita viritellä.> Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana.
Nyt on käynnissä patteriautoilijoiden kustuskampanja.
Jep. lohko sisätilanlämmitin vievät myös alle 10 A, mutta käytäntönä on jo pitkään ollut autopaikkakohtainen kellokytkin, joka sallii max. 2 tunnin esilämmitysajan. Kaikki autot eivät lähde ajoon samaan aikaan, joten kaikki lämmittimet eivät ole samanaikaisesti käytössä. Keskimääräinen virrankulutus on reilusti pienempi kuin 8 A/autopaikka ja tämän ns. samanaikaisuuskertoimen mukaan on myös parkkipaikan kaapelointi ja kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä mitoitettu.
Lataushybridien ajomatka pelkän akun varassa on aika lyhyt, joten kylläpä vaan on ihan realistista arvoida, että suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. Puhumattakaan siitä, että sähköautot ja lataushybriditkin saattavat tarvita esilämmitystä...
Joten, hups, kun latauspisteitä pitää rakentaa enemmän kuin pari kpl joudutaankin uusimaan kaapelointi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä. Maksaa muutaman sata tonnia.
Varsinainen vedätys on tämä: ensin pitää saada lupa rakentaa ne pari, kolme, latauspistettä hintaan tonni/kpl. Kun pää on saatu auki, on vaikeaa kieltää myösneljänen, viidennen jne latauspisteen rakentaminen. Sitten päästäänkin keräämään ylimääräistä yhtiövastiketta operaation rahoittamiseksi. Näihin talkoisiin saavat autottomatkin osakkaat osallistua. Patteriautoilijat kykenevät nukkuman yönsä tämänkin ajatuksen kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana.
Nyt on käynnissä patteriautoilijoiden kustuskampanja.
Jep. lohko sisätilanlämmitin vievät myös alle 10 A, mutta käytäntönä on jo pitkään ollut autopaikkakohtainen kellokytkin, joka sallii max. 2 tunnin esilämmitysajan. Kaikki autot eivät lähde ajoon samaan aikaan, joten kaikki lämmittimet eivät ole samanaikaisesti käytössä. Keskimääräinen virrankulutus on reilusti pienempi kuin 8 A/autopaikka ja tämän ns. samanaikaisuuskertoimen mukaan on myös parkkipaikan kaapelointi ja kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä mitoitettu.
Lataushybridien ajomatka pelkän akun varassa on aika lyhyt, joten kylläpä vaan on ihan realistista arvoida, että suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. Puhumattakaan siitä, että sähköautot ja lataushybriditkin saattavat tarvita esilämmitystä...
Joten, hups, kun latauspisteitä pitää rakentaa enemmän kuin pari kpl joudutaankin uusimaan kaapelointi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä. Maksaa muutaman sata tonnia.
Varsinainen vedätys on tämä: ensin pitää saada lupa rakentaa ne pari, kolme, latauspistettä hintaan tonni/kpl. Kun pää on saatu auki, on vaikeaa kieltää myösneljänen, viidennen jne latauspisteen rakentaminen. Sitten päästäänkin keräämään ylimääräistä yhtiövastiketta operaation rahoittamiseksi. Näihin talkoisiin saavat autottomatkin osakkaat osallistua. Patteriautoilijat kykenevät nukkuman yönsä tämänkin ajatuksen kanssa.Melkein kaikissa uudemmissa kerrostaloissa on kaikilla oma sauna, joissa 6kW kiuas, jouluiltana kaikki saunoo, en ole kuullut että pääsulakkeet olisivat palaneet. Entä parkkipaikan sulakkeet? On varmasti tilanteita jolloin kaikki autot ovat olleet lämmittämässä yhtä aikaa, eikä sulakkeet ole paukkuneet.
Luuletko että kaikki lataavat joka ilta, varsinkaan täyssähköautoa jotkut lataavat kerran viikossa, useilla on edestakainen työmatka esim. 30 km. Autoissa on lisäksi ajastin joilla saa latausajankohdan säädettyä.
Myös parkkikentän sähkönsyöttöön saa virran rajoittimen joka estää liiallisen virrankulun jolloin huolesi helpottuu.
Näissä(kin) asioissa eniten päänvaivaa aiheuttaa suuri oletusten ja uskomusten määrä ja pieni tiedon määrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana.
Nyt on käynnissä patteriautoilijoiden kustuskampanja.
Jep. lohko sisätilanlämmitin vievät myös alle 10 A, mutta käytäntönä on jo pitkään ollut autopaikkakohtainen kellokytkin, joka sallii max. 2 tunnin esilämmitysajan. Kaikki autot eivät lähde ajoon samaan aikaan, joten kaikki lämmittimet eivät ole samanaikaisesti käytössä. Keskimääräinen virrankulutus on reilusti pienempi kuin 8 A/autopaikka ja tämän ns. samanaikaisuuskertoimen mukaan on myös parkkipaikan kaapelointi ja kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä mitoitettu.
Lataushybridien ajomatka pelkän akun varassa on aika lyhyt, joten kylläpä vaan on ihan realistista arvoida, että suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. Puhumattakaan siitä, että sähköautot ja lataushybriditkin saattavat tarvita esilämmitystä...
Joten, hups, kun latauspisteitä pitää rakentaa enemmän kuin pari kpl joudutaankin uusimaan kaapelointi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä. Maksaa muutaman sata tonnia.
Varsinainen vedätys on tämä: ensin pitää saada lupa rakentaa ne pari, kolme, latauspistettä hintaan tonni/kpl. Kun pää on saatu auki, on vaikeaa kieltää myösneljänen, viidennen jne latauspisteen rakentaminen. Sitten päästäänkin keräämään ylimääräistä yhtiövastiketta operaation rahoittamiseksi. Näihin talkoisiin saavat autottomatkin osakkaat osallistua. Patteriautoilijat kykenevät nukkuman yönsä tämänkin ajatuksen kanssa."suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. "
Ja höpöhöpö taas. Vaikka taloyhtiön autoista 10% olisi ladattavia (Mikä on vielä 10 vuoden päässä vähintään) niin sähköautojen yhtäaikainen lataus ei saa aikaan lähellekään sellaista Ampeerimäärää kuin normi arkiaamu talvella klo 06:00-08:00 kun polttiksien lämppärit poksahtavat päälle.
Ladattavat hybridit ohjelmoidaan lataamaan yöllä halvan sähkön ja alhaisen kulutuksen aikaan, Täyssähköautot alkavat lataamaan jo illalla.
Ihme mörköjä täällä pelätään ja todella heppoisella logiikalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana.
Nyt on käynnissä patteriautoilijoiden kustuskampanja.
Jep. lohko sisätilanlämmitin vievät myös alle 10 A, mutta käytäntönä on jo pitkään ollut autopaikkakohtainen kellokytkin, joka sallii max. 2 tunnin esilämmitysajan. Kaikki autot eivät lähde ajoon samaan aikaan, joten kaikki lämmittimet eivät ole samanaikaisesti käytössä. Keskimääräinen virrankulutus on reilusti pienempi kuin 8 A/autopaikka ja tämän ns. samanaikaisuuskertoimen mukaan on myös parkkipaikan kaapelointi ja kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä mitoitettu.
Lataushybridien ajomatka pelkän akun varassa on aika lyhyt, joten kylläpä vaan on ihan realistista arvoida, että suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. Puhumattakaan siitä, että sähköautot ja lataushybriditkin saattavat tarvita esilämmitystä...
Joten, hups, kun latauspisteitä pitää rakentaa enemmän kuin pari kpl joudutaankin uusimaan kaapelointi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä. Maksaa muutaman sata tonnia.
Varsinainen vedätys on tämä: ensin pitää saada lupa rakentaa ne pari, kolme, latauspistettä hintaan tonni/kpl. Kun pää on saatu auki, on vaikeaa kieltää myösneljänen, viidennen jne latauspisteen rakentaminen. Sitten päästäänkin keräämään ylimääräistä yhtiövastiketta operaation rahoittamiseksi. Näihin talkoisiin saavat autottomatkin osakkaat osallistua. Patteriautoilijat kykenevät nukkuman yönsä tämänkin ajatuksen kanssa."Puhumattakaan siitä, että sähköautot ja lataushybriditkin saattavat tarvita esilämmitystä..."
Taas yksi malliesimerkki huonosta logiikasta. Kun osakas vaihtaa esilämmitystä tarvitsevan polttiksen (lohko sisätila) ladattavaan autoon joka tarvitsee esilämmitystä niin mistä tulee lisäkuorma sähköverkkoon? Ampeereita sähköauto ei edes pysty ottamaan sen enempää kuin polttis ja ajankohtakin on sama kuin milloin polttis tarvitsi esilämmityksensä.
Selkeästi keksimällä keksitty ongelma joka ei toteudu oikeassa elämässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein kaikissa uudemmissa kerrostaloissa on kaikilla oma sauna, joissa 6kW kiuas, jouluiltana kaikki saunoo, en ole kuullut että pääsulakkeet olisivat palaneet. Entä parkkipaikan sulakkeet? On varmasti tilanteita jolloin kaikki autot ovat olleet lämmittämässä yhtä aikaa, eikä sulakkeet ole paukkuneet.
Luuletko että kaikki lataavat joka ilta, varsinkaan täyssähköautoa jotkut lataavat kerran viikossa, useilla on edestakainen työmatka esim. 30 km. Autoissa on lisäksi ajastin joilla saa latausajankohdan säädettyä.
Myös parkkikentän sähkönsyöttöön saa virran rajoittimen joka estää liiallisen virrankulun jolloin huolesi helpottuu.
Näissä(kin) asioissa eniten päänvaivaa aiheuttaa suuri oletusten ja uskomusten määrä ja pieni tiedon määrä.> Melkein kaikissa uudemmissa kerrostaloissa on kaikilla oma sauna, joissa 6kW kiuas, jouluiltana kaikki saunoo, en ole kuullut että pääsulakkeet olisivat palaneet.
Patteripetterit ovat varsin luotettavia - valehtelevat aina ja poikkeuksetta.
Ei ole saunat eikä muutkaan sähkölaitteet ikinä kaikki samanaikaisesti päällä. Tämän vuoksi ei niitä sulakkeita palakaan, vaikka kerrostalon kaikkien sähköhärvelien liitäntätehojen summa ylittää pääsulakkeiden keston moninkertaisesti.
Tässä kohtaa patteriautot poikkeavat linjasta. Alkaen siitä pikku jutusta, että normaali "shuko"töpseli saa olla 16 A sulakkeen takana, muttei välttämättä kestä 16 A kuormitusta monta tuntia yhteen putkeen. Tässä on syy siihen, miksi 230 V latauslaitteet on lähes aina rajoitettu 6 tai 8 A latausvirralle.
Kas kun se latuashypetyksen lataus ottaa helposti 5 h ja mahd. esilämmitys siihen päälle. Täyssähkärille ei aina riitä edes koko yö, jos on akut vedetty liki tyhjiksi.
Em. syistä johtuen lataushybridi kuormittaa kiinteistön sähköverkkoa yhtä paljon kuin 2-3 sisätilanlämmittimellä varustettua autoa ja täyssähkärit voivat olla vieläkin pahempi. Pari tällaista menee joukon jatkona, mutta pistetäänkin 10 tai 20, niin pitää ihan kaikki uusia.
> Myös parkkikentän sähkönsyöttöön saa virran rajoittimen joka estää liiallisen virrankulun jolloin huolesi helpottuu.
Eli patteriautoilijasta on OK havaita aamulla, ettei autoa olekaan ladattu, kun virranrajoitus joutui yöllä puuttumaan peliin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Melkein kaikissa uudemmissa kerrostaloissa on kaikilla oma sauna, joissa 6kW kiuas, jouluiltana kaikki saunoo, en ole kuullut että pääsulakkeet olisivat palaneet.
Patteripetterit ovat varsin luotettavia - valehtelevat aina ja poikkeuksetta.
Ei ole saunat eikä muutkaan sähkölaitteet ikinä kaikki samanaikaisesti päällä. Tämän vuoksi ei niitä sulakkeita palakaan, vaikka kerrostalon kaikkien sähköhärvelien liitäntätehojen summa ylittää pääsulakkeiden keston moninkertaisesti.
Tässä kohtaa patteriautot poikkeavat linjasta. Alkaen siitä pikku jutusta, että normaali "shuko"töpseli saa olla 16 A sulakkeen takana, muttei välttämättä kestä 16 A kuormitusta monta tuntia yhteen putkeen. Tässä on syy siihen, miksi 230 V latauslaitteet on lähes aina rajoitettu 6 tai 8 A latausvirralle.
Kas kun se latuashypetyksen lataus ottaa helposti 5 h ja mahd. esilämmitys siihen päälle. Täyssähkärille ei aina riitä edes koko yö, jos on akut vedetty liki tyhjiksi.
Em. syistä johtuen lataushybridi kuormittaa kiinteistön sähköverkkoa yhtä paljon kuin 2-3 sisätilanlämmittimellä varustettua autoa ja täyssähkärit voivat olla vieläkin pahempi. Pari tällaista menee joukon jatkona, mutta pistetäänkin 10 tai 20, niin pitää ihan kaikki uusia.
> Myös parkkikentän sähkönsyöttöön saa virran rajoittimen joka estää liiallisen virrankulun jolloin huolesi helpottuu.
Eli patteriautoilijasta on OK havaita aamulla, ettei autoa olekaan ladattu, kun virranrajoitus joutui yöllä puuttumaan peliin?"muttei välttämättä kestä 16 A kuormitusta monta tuntia yhteen putkeen"
Satmaticin tolpan supersuko kestää jatkuvaa 16A virtaa. Normaalisuko kestää 10A jatkuvaa virtaa, vanhat 70 luvun shukot eivät yleensä sovellu lataukseen lainkaan.
"Em. syistä johtuen lataushybridi kuormittaa kiinteistön sähköverkkoa yhtä paljon kuin 2-3 sisätilanlämmittimellä varustettua autoa ja täyssähkärit voivat olla vieläkin pahempi"
Jos ja kun on supershuko pistoke ja riittävä 2.5mm2 vahvuinen kaapeli mikä 16A.lle täytyy olla niin ongelmaa ei ole.
"Eli patteriautoilijasta on OK havaita aamulla, ettei autoa olekaan ladattu, kun virranrajoitus joutui yöllä puuttumaan peliin?"
Ei vaan virtaa rajoitetaan asetettuun maksimivirtaan jolloin kaikilta lataajilta höylätään siivu jota et edes huomaa.
Usko nyt, olen näitä työkseni laitellut ja yritän rautalankamallilla selvittää, mutta joidenkin umpiluuhun ei vaan näköjään uppoa. Lopetan kirjoittelun toivottomana tähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sähköautobuumi tuo näitä "korppeja" rahastamaan autoilijoita... Miten ihmeessä tuo mainitsemasi lämmitystolpan uusinta voi maksaa tuon 500-600€, kun osat maksavat n. 100€??? Listaltasi puuttuu virran rajoitin, joka siinä on syytä olla, sillä tuollaisesta perustolpasta ei saisi ottaa yli 8A jatkuvalla teholla. Toki jos halutaan, että tolppaa voidaan ohjata kännykällä ja laskutus hoidetaan jonkun laskutusfirman kautta, kuluja saadaan lisättyä.
höpö höpö. Joka päivä lataan työpaikan tolpasta 10A akkuni täyteen ja vieressä pöhöttää työkaverin volvon lohko sisätilan lämppäri. no problem!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika usealla auto seisoo latauksessa valtaosan viikonlopusta ja viikollakin yön lisäksi myös illat. 8A:lla ajaa käytännössä paljon enemmän kuin 100km per päivä.
8A lataa noin 1,7kw / h eli 12:sta tunnissa saat noin 20 kwh jolla pääsee seka ajoa 100km ja kaupunki ajoa ja noin 130 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitukseni perustui Satmaticin 390€ tolpanpäähän ja asennustyöhön.
Jäi huomiotta että tässä on latausmahdollisuus kahdelle autolle, eli alle 300/autopaikka asennuksineen.
Ja jos kaapeleiden vahvuus on riittävä, tuosta voi ladata 2x16A.
Noita kamoja on aika vaikea alkaa yksitellen asentamaan vanhaan tolppaan.
https://www.satmatic.fi/Latausasema_Lataus_2_16A_Supe/ekauppa/p8MMO467S/
Ihmetyttääkin että osakkaat eivät halua edes tuollaista latausmahdollisuutta hyväksyä.
Takana ei voi olla muu kuin kateus.Useimmassa kerrostalossa joudutaan uusimaan myös maakaapelit ja tolpat joten tuo mainittu summa ei riitä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein kaikissa uudemmissa kerrostaloissa on kaikilla oma sauna, joissa 6kW kiuas, jouluiltana kaikki saunoo, en ole kuullut että pääsulakkeet olisivat palaneet. Entä parkkipaikan sulakkeet? On varmasti tilanteita jolloin kaikki autot ovat olleet lämmittämässä yhtä aikaa, eikä sulakkeet ole paukkuneet.
Luuletko että kaikki lataavat joka ilta, varsinkaan täyssähköautoa jotkut lataavat kerran viikossa, useilla on edestakainen työmatka esim. 30 km. Autoissa on lisäksi ajastin joilla saa latausajankohdan säädettyä.
Myös parkkikentän sähkönsyöttöön saa virran rajoittimen joka estää liiallisen virrankulun jolloin huolesi helpottuu.
Näissä(kin) asioissa eniten päänvaivaa aiheuttaa suuri oletusten ja uskomusten määrä ja pieni tiedon määrä.Kyllä on sulakkeet lauenneet. Isännöitsijä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"suuri osa autoista saapuu pihaan akku lähes tyhjänä ja sen n. 10 kWh akun lataus kun kestää tyhjästä täyteen reilut 5 tuntia, niin kuormien samanaikaisuus kasvaa hurjasti. "
Ja höpöhöpö taas. Vaikka taloyhtiön autoista 10% olisi ladattavia (Mikä on vielä 10 vuoden päässä vähintään) niin sähköautojen yhtäaikainen lataus ei saa aikaan lähellekään sellaista Ampeerimäärää kuin normi arkiaamu talvella klo 06:00-08:00 kun polttiksien lämppärit poksahtavat päälle.
Ladattavat hybridit ohjelmoidaan lataamaan yöllä halvan sähkön ja alhaisen kulutuksen aikaan, Täyssähköautot alkavat lataamaan jo illalla.
Ihme mörköjä täällä pelätään ja todella heppoisella logiikalla.> kuin normi arkiaamu talvella klo 06:00-08:00 kun polttiksien lämppärit poksahtavat päälle.
Vouhottava patteripetteri vouhottaa niin, ettei ymmärrä lukemaansa.
Wanhoissa taloyhtiöissä kaapelointi on niin aneeminen, ettei se kestä edes sisätilanlämmittimiä. Pahimmillaan siellä tolpassa on kahdelle paikalle yhteinen 6 A sulake. Siitäpä sitten patteriautoa lataamaan.
Uudemmissa on jo pitkään ollut käytäntönä varustaa lämpötolpat paikkakohtaisin kellokytkimin, millä saadaan esilämmitykset porrastettua. Tätä "lähes joka iikka teki 8-16 työpäivää" harrastettiin 30 vuotta sitten. Nyt töihinlähtöajat vaihtelevat reilusti, näkeehän sen aamuruuhkankin venymisestä puoli kymmeneen asti. Plus kaikki iltavuorot, satunnaiset etätyöpäivät yms. päälle. Ei ole enää parkkipaikat juuri koskaan täysin täynnä eikä tyhjinä.
Joten esilämmityksene riittää reilusti alle 8 A/autopaikka mitoitettu kaapelointi. Joten patteriautojen vuoksi pitäisi uusia kaapelointi ja huonommassa tapauksessa myös kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä. Etenkin, jos on pakko rakentaa pikalatauspaikkoja. 10 pikalatauspaikkaa johonkin kauppakeskuksen pihana ja tehoa 50 kW per paikka. Tällaisessa tilanteessa ei voi laskea edes sen varaan, ettei kaikki ole samaan aikana käytössä, joten seuraavaksi haetaan kaupasta uutta muuntamoa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"muttei välttämättä kestä 16 A kuormitusta monta tuntia yhteen putkeen"
Satmaticin tolpan supersuko kestää jatkuvaa 16A virtaa. Normaalisuko kestää 10A jatkuvaa virtaa, vanhat 70 luvun shukot eivät yleensä sovellu lataukseen lainkaan.
"Em. syistä johtuen lataushybridi kuormittaa kiinteistön sähköverkkoa yhtä paljon kuin 2-3 sisätilanlämmittimellä varustettua autoa ja täyssähkärit voivat olla vieläkin pahempi"
Jos ja kun on supershuko pistoke ja riittävä 2.5mm2 vahvuinen kaapeli mikä 16A.lle täytyy olla niin ongelmaa ei ole.
"Eli patteriautoilijasta on OK havaita aamulla, ettei autoa olekaan ladattu, kun virranrajoitus joutui yöllä puuttumaan peliin?"
Ei vaan virtaa rajoitetaan asetettuun maksimivirtaan jolloin kaikilta lataajilta höylätään siivu jota et edes huomaa.
Usko nyt, olen näitä työkseni laitellut ja yritän rautalankamallilla selvittää, mutta joidenkin umpiluuhun ei vaan näköjään uppoa. Lopetan kirjoittelun toivottomana tähän.> Usko nyt, olen näitä työkseni laitellut
Uskon uskon. Työllistävä vaikutus = pukki kaalimaan vartijana.
Niitä latauspisteitä on tosiaan helppo asennella, kun pari patteriautoa menee joukon jatkona. Samalla taataan työllisyys tuleviksi vuoksiksi - kun latauspaikkoja tulee tarpeeksi monta kertaa se "pari joukon jatkoksi", niin sitten sitä virranrajoitusta joudutaan tarjoilemaan ihan liikaa - jää patterit latautumatta täyteen tai on tuulilasit jäässä aamulla.
Sitten pääsee tekemään vähän isompaa ja kalliimpaa remppaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
höpö höpö. Joka päivä lataan työpaikan tolpasta 10A akkuni täyteen ja vieressä pöhöttää työkaverin volvon lohko sisätilan lämppäri. no problem!
> Joka päivä lataan työpaikan tolpasta 10A akkuni täyteen ja vieressä pöhöttää työkaverin volvon lohko sisätilan lämppäri. no problem!
Onglema ei ole tolpan sulake, vaan maanalaista kaapelointia suojaavat ryhmäsulakkeet. Sitähän saattaa olla parkkipaikan kaikki tolpat esim. 3x25 A sulakkeiden takana. Periaatteessa tehoa käytettävissä 17,25 kW, tosin käytännössä sulakkeet kestävät lyhytaikaisesti aika isoakin (kymmeniä %) ylikuormaa. Tämän takia ne sulakkeet eivät herkästi pala, vaikka jengi käyttää liian isotehoisia sisätilanlämppäreitä tai ylipäätään sisätilanlämmittimiä paikoissa, missä ovat kiellettyjä.
Vaan kun patteriautoilla latausaika voi olla sen 5 h... koko yö. Silloin tulee sulakkeiden mitta helpommin täyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa elämässä 8A virralla lataa myös täyssähköautoon 100 km ajomatkaa yön aikana. Erittäin harva ajaa päivittäin yli tuon, joten käytännössä akku on aina aamuisin täysi kun lataa joka yö.
Se joka ajaa yli 100km päivässä käy sitten välillä lataamassa pikalaturilla.
Noiden harvojen pitkämatkalaisten takia ei kannata keskinopeita latureita viritellä.Olisitko tyytyväinen, jos sulle myytäisiin enintään 8 litraa bensaa päivässä (eikä tänään ostamatta jäänyt määrä lisäisi huomista kiintiötäsi), ja sanottaisiin että erittäin harva ajaa yli 100 km päivässä?
Sähköauto on loistava keksintö, puuttuu vain toimiva akku, latauspisteet ja niiden tarvitsema sähkön syöttöverkko ja tuotantokapasiteetti.
- Anonyymi
On ihme kitinää ettei muka autonlatausta saisi helposti järjestettyä. Fortumilta saa kuukausimaksulla latauspisteen ja hinta sisältää myös sähkön.
Kun myyjäpuolella on useita yrityksiä ja ostajapuolella yksityinen kuluttaja tai taloyhtiö niin on varmaa että kysyntään vastataan tarjonnalla. Ja markkinatalous pitää huolen siitä että kustannustehokas ratkaisu löytyy.- Anonyymi
> On ihme kitinää ettei muka autonlatausta saisi helposti järjestettyä. Fortumilta saa kuukausimaksulla latauspisteen ja hinta sisältää myös sähkön.
Mutku se maksaa. Maailmaa pelastetaan mieluummin naapurien rahoilla.
- Anonyymi
"lataus onnistuu vain omakotitalossa koska pistorasia on oma ja siihen tulee jatkuva virta."
Täysin metsäänmennyt kommentti. Kyllä taloyhtiössäkin on varsin helppo järjestää asuntokohtainen latauspiste. Mikä sen estäisi?
Tietysti vanhoissa taloyhtiöissä se voisi tarkoittaa teknisesti vähän isompaa remppaa, mutta ei silti mitään maailmaakaatavaa.- Anonyymi
Eipä niin, mutta pirun kalistahan se on ja vain harvalla on sähköauto.
Tästä tulee vielä suuremmat riidat ja vihanpidot kuin aikanaan kaapeli-tv: liittymisestä, vaikka se oli melko edullista tähän sähköilyyn verraten. Onneksi en asu yhteisössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä niin, mutta pirun kalistahan se on ja vain harvalla on sähköauto.
Tästä tulee vielä suuremmat riidat ja vihanpidot kuin aikanaan kaapeli-tv: liittymisestä, vaikka se oli melko edullista tähän sähköilyyn verraten. Onneksi en asu yhteisössä.Suomen taloyhtiöissä ekalle 20% osakkaista saa järjestettyä latauspisteen ilman isompia investointeja ja investoinnin maksaa tietenkin osakas.
Siihen on on vielä 10-15 vuotta matkaa että yli 20% taloyhtiön osakkaista tarvitsisi latausaseman.
Mutta, kuten sanottu, 15 vuoden päästä latausmahdollisuuden puute on vakava puute ja laskee asunnon arvoa. Nopeat syövät hitaat. - Anonyymi
> Tietysti vanhoissa taloyhtiöissä se voisi tarkoittaa teknisesti vähän isompaa remppaa, mutta ei silti mitään maailmaakaatavaa.
Niin, muutama sata tonnia sinne tai tänne, jotta muutama patteriautovouhottaja pääsee pelastamaan maaimaa .... muiden rahoilla!
Sehän on selvää, ettei patteriautovouhottaja ole valmis itse tällaista operaatiota kustantamaa. Maksajaksi pitää saada kaikki, myös autottomat osakkaat. Se on vouhottajan mielestä oikein, koska vouhottajat ovat uskovaisia, jotka ovat aina oikeassa ja muut väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Tietysti vanhoissa taloyhtiöissä se voisi tarkoittaa teknisesti vähän isompaa remppaa, mutta ei silti mitään maailmaakaatavaa.
Niin, muutama sata tonnia sinne tai tänne, jotta muutama patteriautovouhottaja pääsee pelastamaan maaimaa .... muiden rahoilla!
Sehän on selvää, ettei patteriautovouhottaja ole valmis itse tällaista operaatiota kustantamaa. Maksajaksi pitää saada kaikki, myös autottomat osakkaat. Se on vouhottajan mielestä oikein, koska vouhottajat ovat uskovaisia, jotka ovat aina oikeassa ja muut väärässä.Taas tulee niin tuubaa että. Valtaosa sähköautoilijoista asuu omakotitaloissa ja he maksavat tietysti omat latausasemansa jos sellaista tarvitsevat.
Samoin taloyhtiöissä asuvat sähköautoilijat maksavat mielellään itse tarvitsemansa muutokset omalle pysäköintiruudulleen. Ja kuten sanoin, 20% autopaikkojen muuttamisen osakkaan omalla kustannuksella ei tarvitse taloyhtiöltä mitään muutoksia sähkönjakeluun ja tällä pärjätään helposti seuraavat 10-15 vuotta. Vain vanhimmissa taloyhtiöissä tämä ei onnistu.
Isommat rempat tulevat kuvaan vasta kun aletaan tarjoamaan kaikille latausmahdollisuus. Siihen ei ole tarvetta vielä piiiiiiitkään aikaan.
Onneksi uusi laki tulee takaamaan osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latausmahdollisuus eikä taloyhtiön kateellisille kääkille anneta mahdollisuutta torpata sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tulee niin tuubaa että. Valtaosa sähköautoilijoista asuu omakotitaloissa ja he maksavat tietysti omat latausasemansa jos sellaista tarvitsevat.
Samoin taloyhtiöissä asuvat sähköautoilijat maksavat mielellään itse tarvitsemansa muutokset omalle pysäköintiruudulleen. Ja kuten sanoin, 20% autopaikkojen muuttamisen osakkaan omalla kustannuksella ei tarvitse taloyhtiöltä mitään muutoksia sähkönjakeluun ja tällä pärjätään helposti seuraavat 10-15 vuotta. Vain vanhimmissa taloyhtiöissä tämä ei onnistu.
Isommat rempat tulevat kuvaan vasta kun aletaan tarjoamaan kaikille latausmahdollisuus. Siihen ei ole tarvetta vielä piiiiiiitkään aikaan.
Onneksi uusi laki tulee takaamaan osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latausmahdollisuus eikä taloyhtiön kateellisille kääkille anneta mahdollisuutta torpata sitä.> Valtaosa sähköautoilijoista asuu omakotitaloissa ja he maksavat tietysti omat latausasemansa jos sellaista tarvitsevat.
Niin, oikeassa elämässä patteriautot ovat kakkosautoja ja ykkösauto on työsuhdeauto, joko diesel tai lataushybridi. Syystä että nämä istuvat firman viherpestyyn politiikkaan (CO2 päästörajat).
Omakotitaloon latausasema järjestyy helposti. Vanhat taloyhtiöt ja keskustojen kadunvarsipysäköinnin varassa olevat sitten vähän eri juttu. Viimeksi mainittuun ei vielä ole täydellistä ratkaisua löytynyt, mutta parilla kaupallisella toimijalla käsittääkseni jotain kehitteillä.... mutta moinen kun edustaa markkinataloutta, niin eihän se käy. Pitää mennä suunnitelmatalouden opeilla, maksoi mitä maksoi! Meillä on rahaa!
> Isommat rempat tulevat kuvaan vasta kun aletaan tarjoamaan kaikille latausmahdollisuus. Siihen ei ole tarvetta vielä piiiiiiitkään aikaan.
Tarvetta ei tosiaan ole eikä järkeäkään - latausasemien tekniikka kehittyy ja nyt asennettavat saattavat olla vanhanaikaisia vuonna 2030 ... eli ne pitääkin uusia sitten, kun sähköautoja tosissaan rupeaa löytymään muualtakin kuin OK-alueilta.
Tähän nähden on aivan tolkutonta, että parhaillaan valmistellaan liikekiinteistöille velvoitetta rakentaa "latausvalmius". Käytännössä tämä edellyttää vasta pelkän putkituksen rakentamista, mutta pianko lisätään velvoite rakentaa myös ne latauspisteet "kun valmius jo on".
Kustannukset on laskettu roimasti alakanttiin. Puhutaan parista tonnista per latauspiste. Joo, kyllä, niin kauan kuin en tarvi uusia kiinteistön pääkesksta ja sähköliittymää. Vaan jos pitää saada tietty % pikalatauspaikkoja kauppakeskuksen parkkihalliin, missä on satoja pysäköintipaikkoja... tehot onkin sellaisia, että pitää hankkia uusi keskijänniteliittymä ja muuntamo!
Velvoitteet ovat hallitukselle helppoja - ei maksa senttiäkään. Laitetaan vain rakennusluvan ehdoksi "rakenna latausvalmius/latauspaikat". Tämän jälkeen ne pitää rakentaa, kun tehdään mikä tahansa muutos tai remontti.
Esim. asuintaloissa "rakenna latauspaikat" miina laukeaa putki- tai julkisivuremontin yhteydessä. Sehän on selvä, että velvoite tullaan laajentamaan myös asunto-osakeyhtiöitä koskevaksi. Siitähän on jopa enemmän hyötyä. Kuka viitsii kytkeä latauspiuhan kiinni pyörähtäessään R-kioskilla tai kukkakaupassa? Silti näidenkin pihaan pitää latausvalmius rakentaa valmisteilla olevan esityksen mukaan.
> Onneksi uusi laki tulee takaamaan osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latausmahdollisuus eikä taloyhtiön kateellisille kääkille anneta mahdollisuutta torpata sitä.
Tämä on se suurin kusetus. 1-2 latauspistettä järjestyy helpolla, mutta osakkaita pitää kohdella tasavertaisesti. Jos 2 ensimmäistä on saanut luvan rakentaa latauspisteen omalla kustannuksellaan (tyyliin tonni/kpl), niin sama lupa pitää antaa myös kymmenelle seuraavalle .... vaikka loppuu kaapeloinnista kapasiteetti kesken ja sitten pitää uusia koko pysäköintialueen kaapelointi, pääkeskus, sähköliittymä.
Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen kysyä, onko tämä a) nopein b) kustannustehokkain tapa pienentää autoliikenteen päästöjä. Nyt pistetään munia yhteen koriin, kun kaikki raha työnnetään yhteen ainoaan tekniseen vaihtoehtoon. Sopii toivoa, ettei tässä ns. veikata väärää hevosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Valtaosa sähköautoilijoista asuu omakotitaloissa ja he maksavat tietysti omat latausasemansa jos sellaista tarvitsevat.
Niin, oikeassa elämässä patteriautot ovat kakkosautoja ja ykkösauto on työsuhdeauto, joko diesel tai lataushybridi. Syystä että nämä istuvat firman viherpestyyn politiikkaan (CO2 päästörajat).
Omakotitaloon latausasema järjestyy helposti. Vanhat taloyhtiöt ja keskustojen kadunvarsipysäköinnin varassa olevat sitten vähän eri juttu. Viimeksi mainittuun ei vielä ole täydellistä ratkaisua löytynyt, mutta parilla kaupallisella toimijalla käsittääkseni jotain kehitteillä.... mutta moinen kun edustaa markkinataloutta, niin eihän se käy. Pitää mennä suunnitelmatalouden opeilla, maksoi mitä maksoi! Meillä on rahaa!
> Isommat rempat tulevat kuvaan vasta kun aletaan tarjoamaan kaikille latausmahdollisuus. Siihen ei ole tarvetta vielä piiiiiiitkään aikaan.
Tarvetta ei tosiaan ole eikä järkeäkään - latausasemien tekniikka kehittyy ja nyt asennettavat saattavat olla vanhanaikaisia vuonna 2030 ... eli ne pitääkin uusia sitten, kun sähköautoja tosissaan rupeaa löytymään muualtakin kuin OK-alueilta.
Tähän nähden on aivan tolkutonta, että parhaillaan valmistellaan liikekiinteistöille velvoitetta rakentaa "latausvalmius". Käytännössä tämä edellyttää vasta pelkän putkituksen rakentamista, mutta pianko lisätään velvoite rakentaa myös ne latauspisteet "kun valmius jo on".
Kustannukset on laskettu roimasti alakanttiin. Puhutaan parista tonnista per latauspiste. Joo, kyllä, niin kauan kuin en tarvi uusia kiinteistön pääkesksta ja sähköliittymää. Vaan jos pitää saada tietty % pikalatauspaikkoja kauppakeskuksen parkkihalliin, missä on satoja pysäköintipaikkoja... tehot onkin sellaisia, että pitää hankkia uusi keskijänniteliittymä ja muuntamo!
Velvoitteet ovat hallitukselle helppoja - ei maksa senttiäkään. Laitetaan vain rakennusluvan ehdoksi "rakenna latausvalmius/latauspaikat". Tämän jälkeen ne pitää rakentaa, kun tehdään mikä tahansa muutos tai remontti.
Esim. asuintaloissa "rakenna latauspaikat" miina laukeaa putki- tai julkisivuremontin yhteydessä. Sehän on selvä, että velvoite tullaan laajentamaan myös asunto-osakeyhtiöitä koskevaksi. Siitähän on jopa enemmän hyötyä. Kuka viitsii kytkeä latauspiuhan kiinni pyörähtäessään R-kioskilla tai kukkakaupassa? Silti näidenkin pihaan pitää latausvalmius rakentaa valmisteilla olevan esityksen mukaan.
> Onneksi uusi laki tulee takaamaan osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latausmahdollisuus eikä taloyhtiön kateellisille kääkille anneta mahdollisuutta torpata sitä.
Tämä on se suurin kusetus. 1-2 latauspistettä järjestyy helpolla, mutta osakkaita pitää kohdella tasavertaisesti. Jos 2 ensimmäistä on saanut luvan rakentaa latauspisteen omalla kustannuksellaan (tyyliin tonni/kpl), niin sama lupa pitää antaa myös kymmenelle seuraavalle .... vaikka loppuu kaapeloinnista kapasiteetti kesken ja sitten pitää uusia koko pysäköintialueen kaapelointi, pääkeskus, sähköliittymä.
Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen kysyä, onko tämä a) nopein b) kustannustehokkain tapa pienentää autoliikenteen päästöjä. Nyt pistetään munia yhteen koriin, kun kaikki raha työnnetään yhteen ainoaan tekniseen vaihtoehtoon. Sopii toivoa, ettei tässä ns. veikata väärää hevosta."parilla kaupallisella toimijalla käsittääkseni jotain kehitteillä.... mutta moinen kun edustaa markkinataloutta, niin eihän se käy. Pitää mennä suunnitelmatalouden opeilla, maksoi mitä maksoi! Meillä on rahaa!"
Oletko aivan sekaisin? Kuka on kieltänyt tai rajoittanut kaupallisia toimijoita tarjoamasta latauspaikkoja?
Päinvastoin valtioltahan saa avustuksia latauspaikkojen rakentamiseen eikä latauspalvelun tarjoaminen tarvitse mitään erillisiä lupia.
Oletko sä yhtään kartalla siitä mistä kirjoitat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"parilla kaupallisella toimijalla käsittääkseni jotain kehitteillä.... mutta moinen kun edustaa markkinataloutta, niin eihän se käy. Pitää mennä suunnitelmatalouden opeilla, maksoi mitä maksoi! Meillä on rahaa!"
Oletko aivan sekaisin? Kuka on kieltänyt tai rajoittanut kaupallisia toimijoita tarjoamasta latauspaikkoja?
Päinvastoin valtioltahan saa avustuksia latauspaikkojen rakentamiseen eikä latauspalvelun tarjoaminen tarvitse mitään erillisiä lupia.
Oletko sä yhtään kartalla siitä mistä kirjoitat?> Oletko aivan sekaisin? Kuka on kieltänyt tai rajoittanut kaupallisia toimijoita tarjoamasta latauspaikkoja?
Ei ole kielletty, mutta ei myöskään anneta kaupallisille toimijoille aikaa ratkoa ongelmaa. Ei, vaikka latauspisteitä on vapaaehtoispohjaltakin rakennettu suorastaan ällistyttävää vauhtia. Pitää tehdä latausvalmiuden rakentamisesta pakollista... ihan riippumatta siitä, onko kysyntää/tarvetta.
Suurin ongelma on latausmahdollisuuden puute niillä onnettomilla, jotka joutuvat tyytymään kadunvarsipaikkaan kaupungissa. Ja tätä sitten ratkotaan pakottamalla kaikki kukkakaupatkin laittamaan latausvalmiutta pysäköintipaikoilleen. Ei tarvi kustannustehokkuudesta piitata, kun lakeja säädellään - laskut maksaa Joku Muu. Rakentaminen ja korjaaminenhan onkin ollut tähän asti aivan liian halpaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tulee niin tuubaa että. Valtaosa sähköautoilijoista asuu omakotitaloissa ja he maksavat tietysti omat latausasemansa jos sellaista tarvitsevat.
Samoin taloyhtiöissä asuvat sähköautoilijat maksavat mielellään itse tarvitsemansa muutokset omalle pysäköintiruudulleen. Ja kuten sanoin, 20% autopaikkojen muuttamisen osakkaan omalla kustannuksella ei tarvitse taloyhtiöltä mitään muutoksia sähkönjakeluun ja tällä pärjätään helposti seuraavat 10-15 vuotta. Vain vanhimmissa taloyhtiöissä tämä ei onnistu.
Isommat rempat tulevat kuvaan vasta kun aletaan tarjoamaan kaikille latausmahdollisuus. Siihen ei ole tarvetta vielä piiiiiiitkään aikaan.
Onneksi uusi laki tulee takaamaan osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latausmahdollisuus eikä taloyhtiön kateellisille kääkille anneta mahdollisuutta torpata sitä.Ja se päivä tulee, ennemin kukn uskotkaan ja SINÄ olet maksu mies, halusit tai et!
- Anonyymi
Luuleeko aloittaja, ettei täällä maatiloilla lataus onnistu? Eiköhän 3 x 32A riittäne aika pitkälle ja on jo valmiina pari kappaletta valmiina.
- Anonyymi
Taitaa olla niin, että maalla ei paljon vähemmällä pärjää suuren kulutuksen takia, mutta pointti olikin ihan jotakin muuta..
- Anonyymi
Asioita ei pidä viedä laisinkaan siihen suuntaan, että autoa ladattaisiin kotiolosuhteissa. Siihen on monta syytä, nyt ihan esimerkiksi palovaara.
Ne jotka haluavat sähköauton viekööt sen lähimmälle huoltoasemalle latautumaan.
Sitten aamulla virkistävä kävely autoa hakemaan, nythän se on mukavaa kun luntakin tulee harvoin päin naamaa. Työpaikalla sitten sama toisinpäin... - Anonyymi
Kaikilta näiltä latausongelmilta säästyy, kun ostaa itselleen kunnollisen ja toimivan auton. Kun älyää ostaa kokonaistaloudellisen itselataavan hybridi-Tojotan, niin voi heittää kaikki lataushuolet pois. Täytyy vain istahtaa autoon ja lähteä ajamaan äänettömästi sähköllä. Polttomoottori tulee leikkiin mukaan omia aikojaan, kun enemmän tehoa ja lämmitystä tarvitaan. Kaikki tämä tapahtuu täysin automaattisesti, joten helpommaksi autoilu ei voi enää tulla.
- Anonyymi
"Kaikki tämä tapahtuu täysin automaattisesti, joten helpommaksi autoilu ei voi enää tulla."
Jos katsoo helppoudeksi sen että joutuu käymään erikseen tankkaamassa auton bensiksellä ja haluaa maksaa kilometristään viisi kertaa enemmän niin anna mennä vaan.
Valinta on sinun. - Anonyymi
Oletko huomannut että saat näillä postauksillasi aikaan paljon enemmän sääliä kuin vitutusta?
Fiksumpi päättelisi siitä jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikki tämä tapahtuu täysin automaattisesti, joten helpommaksi autoilu ei voi enää tulla."
Jos katsoo helppoudeksi sen että joutuu käymään erikseen tankkaamassa auton bensiksellä ja haluaa maksaa kilometristään viisi kertaa enemmän niin anna mennä vaan.
Valinta on sinun." Jos katsoo helppoudeksi sen että joutuu käymään erikseen tankkaamassa auton bensiksellä ja haluaa maksaa kilometristään viisi kertaa enemmän niin anna mennä vaan. "
Eipä se bensiiniauton tankkaus ole kummoinenkaan juttu, eikä siinä kulu paljoa aikaakaan. Hybridi-Tojotassa on niin pieni tankki, että sen saa hyvinkin nopeasti täyteen. Ei minun tarvitse koskaan erikseen käydä Tojotaani tankkaamassa, sillä bensa-asema on Osuuskaupan pihapiirissä. Tankkaus sujuu mukavasti kauppareissulla. Kun vielä viinakauppakin on Osuuskaupan kanssa samassa talossa, niin kaikki elämälle tärkeät asiat pystyn hoitaman samalla kauppareissulla.
Minua ei paljoa kiinnosta se, että bensa-autolla ajaminen on kalliimpaa kuin ladattavalla sähköautolla ajaminen. Kun lopetin isohkon saksalaisen auton käytön, ja aloin käyttää hybridi-Tojotaa kaikilla reissuillani, niin polttoainekulut ovat pudonneet alle puoleen entisestä. Olen siis tehnyt hyvin paljon ilmaston eteen. Tunnen itseni nyt todelliseksi maailmanpelastajaksi ajellessani kokonaistaloudellisella hybridi-Tojotalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos katsoo helppoudeksi sen että joutuu käymään erikseen tankkaamassa auton bensiksellä ja haluaa maksaa kilometristään viisi kertaa enemmän niin anna mennä vaan. "
Eipä se bensiiniauton tankkaus ole kummoinenkaan juttu, eikä siinä kulu paljoa aikaakaan. Hybridi-Tojotassa on niin pieni tankki, että sen saa hyvinkin nopeasti täyteen. Ei minun tarvitse koskaan erikseen käydä Tojotaani tankkaamassa, sillä bensa-asema on Osuuskaupan pihapiirissä. Tankkaus sujuu mukavasti kauppareissulla. Kun vielä viinakauppakin on Osuuskaupan kanssa samassa talossa, niin kaikki elämälle tärkeät asiat pystyn hoitaman samalla kauppareissulla.
Minua ei paljoa kiinnosta se, että bensa-autolla ajaminen on kalliimpaa kuin ladattavalla sähköautolla ajaminen. Kun lopetin isohkon saksalaisen auton käytön, ja aloin käyttää hybridi-Tojotaa kaikilla reissuillani, niin polttoainekulut ovat pudonneet alle puoleen entisestä. Olen siis tehnyt hyvin paljon ilmaston eteen. Tunnen itseni nyt todelliseksi maailmanpelastajaksi ajellessani kokonaistaloudellisella hybridi-Tojotalla."Tunnen itseni nyt todelliseksi maailmanpelastajaksi ajellessani kokonaistaloudellisella hybridi-Tojotalla."
Se on kiva että tuntuu tuolta.
Ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että ajat fossiilipolttimella joka kulkee 100% bensalla. tiedät itsekin että muilla autonvalmistajilla on tarjolla autoja jotka kulkevat verkkosähköllä jota tuotetaan fossiilivapaasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos katsoo helppoudeksi sen että joutuu käymään erikseen tankkaamassa auton bensiksellä ja haluaa maksaa kilometristään viisi kertaa enemmän niin anna mennä vaan. "
Eipä se bensiiniauton tankkaus ole kummoinenkaan juttu, eikä siinä kulu paljoa aikaakaan. Hybridi-Tojotassa on niin pieni tankki, että sen saa hyvinkin nopeasti täyteen. Ei minun tarvitse koskaan erikseen käydä Tojotaani tankkaamassa, sillä bensa-asema on Osuuskaupan pihapiirissä. Tankkaus sujuu mukavasti kauppareissulla. Kun vielä viinakauppakin on Osuuskaupan kanssa samassa talossa, niin kaikki elämälle tärkeät asiat pystyn hoitaman samalla kauppareissulla.
Minua ei paljoa kiinnosta se, että bensa-autolla ajaminen on kalliimpaa kuin ladattavalla sähköautolla ajaminen. Kun lopetin isohkon saksalaisen auton käytön, ja aloin käyttää hybridi-Tojotaa kaikilla reissuillani, niin polttoainekulut ovat pudonneet alle puoleen entisestä. Olen siis tehnyt hyvin paljon ilmaston eteen. Tunnen itseni nyt todelliseksi maailmanpelastajaksi ajellessani kokonaistaloudellisella hybridi-Tojotalla."Minua ei paljoa kiinnosta se, että bensa-autolla ajaminen on kalliimpaa kuin ladattavalla sähköautolla ajaminen."
Tämän palstan tojotisteille bensankulutus tuntuu olevan se ainoa asia autossa.
Mutta samapa tuo. Te tojotistit olette kokonaan ulkona tästä sähkökeskustelusta. Te pääsette mukaan tähän peliin joskus muutaman vuoden päästä kun tojo saa sähköauton markkinoille. Siihen saakka joudutte ajamaan fossiilipolttimilla ja teidän ei oikeastaan kannata kommentoida millään tavalla sähköautoihin liittyviä asioita. Ulkopuolisia kun olette eikä mitään kokemusta asioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tunnen itseni nyt todelliseksi maailmanpelastajaksi ajellessani kokonaistaloudellisella hybridi-Tojotalla."
Se on kiva että tuntuu tuolta.
Ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että ajat fossiilipolttimella joka kulkee 100% bensalla. tiedät itsekin että muilla autonvalmistajilla on tarjolla autoja jotka kulkevat verkkosähköllä jota tuotetaan fossiilivapaasti." Se on kiva että tuntuu tuolta.
Ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että ajat fossiilipolttimella joka kulkee 100% bensalla. tiedät itsekin että muilla autonvalmistajilla on tarjolla autoja jotka kulkevat verkkosähköllä jota tuotetaan fossiilivapaasti. "
Tietysti varmatoiminen hybridi-Tojotani kulkee 100 % bensalla, mutta onneksi hyvin vähällä bensamäärällä. Normaalissa käyntilämpötilassa autoni kuluttaa sekä kaupungissa että maantiellä noin 4,5 l/100 km. Minusta se on riittävän pieni kulutus autolle talvikelillä, sillä moottoripyöränikin kuluttaa kesäkelillä 5,5 l/100 km.
Puheet fossiilivapaasta päästöttömästä sähköstä ovat täyttä utopiaa. Pistorasiasta saatava sähkö tulee lämimmästä jakelumuuntajasta, ja siinä sähkössä erilaisilla tavoilla tuotettu energia on täysin sekaisin. Ei kukaan pysty pistorasiasta mittaamalla varmentaa sitä, että akkuun ladataan vain päästötöntä tuulisähköä, vaan on siinä aina hiilellä tuotettua lauhdevoimaakin mukana. Päästöttömästä sähköstä puhuminen on siten hyväuskoisten ihmisten täydellistä harhauttamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minua ei paljoa kiinnosta se, että bensa-autolla ajaminen on kalliimpaa kuin ladattavalla sähköautolla ajaminen."
Tämän palstan tojotisteille bensankulutus tuntuu olevan se ainoa asia autossa.
Mutta samapa tuo. Te tojotistit olette kokonaan ulkona tästä sähkökeskustelusta. Te pääsette mukaan tähän peliin joskus muutaman vuoden päästä kun tojo saa sähköauton markkinoille. Siihen saakka joudutte ajamaan fossiilipolttimilla ja teidän ei oikeastaan kannata kommentoida millään tavalla sähköautoihin liittyviä asioita. Ulkopuolisia kun olette eikä mitään kokemusta asioista." Tämän palstan tojotisteille bensankulutus tuntuu olevan se ainoa asia autossa.
Mutta samapa tuo. Te tojotistit olette kokonaan ulkona tästä sähkökeskustelusta. Te pääsette mukaan tähän peliin joskus muutaman vuoden päästä kun tojo saa sähköauton markkinoille. Siihen saakka joudutte ajamaan fossiilipolttimilla ja teidän ei oikeastaan kannata kommentoida millään tavalla sähköautoihin liittyviä asioita. Ulkopuolisia kun olette eikä mitään kokemusta asioista. "
Kyllä minulla on sähkövetoisesta autosta jo melkoisesti kokemusta, sillä olen jo 5 kuukautta ajellut hybridi-Tojotalla. Siinä on kaupunkiajossa sähköauton ajomukavuus ja maantiellä polttomoottoriauton pitkä toimintasäde. Auton suunnittelu on onnistunut täydellisesti, ja siitä syystä yleisarvosana ajopelistä on täysi 10.
On täysin typerää väittää, että Tojota ei osaisi tehdä sähköautoa markkinoille. Jos Tojota on tehnyt jo yli 23 vuotta loistavasti toimivia hybridiautoja kaikkialle maailmaan, niin satavarmasti paljon helpomman täyssähköauton tekeminen heiltä onnistuisi vaivatta. Liiketoiminnan kannalta se ei kuitenkaan ole Tojotalle järkevää.
Maailmassa sähköautoilla haluavat elvistellä vain kaikkein hyväosaisimmat rikkaat ihmiset, mutta ei heidän tarpeittensa tyydyttäminen riitä vielä Tojotalle. Kaikki rikkaatkaan ihmiset eivät halua sähköautoa, koska niiden toimintasäde on niin huono kylmissä olosuhteissa. Eniten sähköautoja mainostavat täysin rahattomat hashista polttelevat viherhörhöt, joiden varallisuus ei riitä minkäänlaisen auton hankkimiseen. Tojotan markkinatutkimusosasto on selvittänut nämä asiat huolellisesti, ja siksi se onkin tehnyt päätöksen valmistaa toistaiseksi itselataavia toimintavarmoja hybridiautoja tavallisille ihmisille kaikkialle maailmaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tämän palstan tojotisteille bensankulutus tuntuu olevan se ainoa asia autossa.
Mutta samapa tuo. Te tojotistit olette kokonaan ulkona tästä sähkökeskustelusta. Te pääsette mukaan tähän peliin joskus muutaman vuoden päästä kun tojo saa sähköauton markkinoille. Siihen saakka joudutte ajamaan fossiilipolttimilla ja teidän ei oikeastaan kannata kommentoida millään tavalla sähköautoihin liittyviä asioita. Ulkopuolisia kun olette eikä mitään kokemusta asioista. "
Kyllä minulla on sähkövetoisesta autosta jo melkoisesti kokemusta, sillä olen jo 5 kuukautta ajellut hybridi-Tojotalla. Siinä on kaupunkiajossa sähköauton ajomukavuus ja maantiellä polttomoottoriauton pitkä toimintasäde. Auton suunnittelu on onnistunut täydellisesti, ja siitä syystä yleisarvosana ajopelistä on täysi 10.
On täysin typerää väittää, että Tojota ei osaisi tehdä sähköautoa markkinoille. Jos Tojota on tehnyt jo yli 23 vuotta loistavasti toimivia hybridiautoja kaikkialle maailmaan, niin satavarmasti paljon helpomman täyssähköauton tekeminen heiltä onnistuisi vaivatta. Liiketoiminnan kannalta se ei kuitenkaan ole Tojotalle järkevää.
Maailmassa sähköautoilla haluavat elvistellä vain kaikkein hyväosaisimmat rikkaat ihmiset, mutta ei heidän tarpeittensa tyydyttäminen riitä vielä Tojotalle. Kaikki rikkaatkaan ihmiset eivät halua sähköautoa, koska niiden toimintasäde on niin huono kylmissä olosuhteissa. Eniten sähköautoja mainostavat täysin rahattomat hashista polttelevat viherhörhöt, joiden varallisuus ei riitä minkäänlaisen auton hankkimiseen. Tojotan markkinatutkimusosasto on selvittänut nämä asiat huolellisesti, ja siksi se onkin tehnyt päätöksen valmistaa toistaiseksi itselataavia toimintavarmoja hybridiautoja tavallisille ihmisille kaikkialle maailmaan."On täysin typerää väittää, että Tojota ei osaisi tehdä sähköautoa markkinoille. Jos Tojota on tehnyt jo yli 23 vuotta loistavasti toimivia hybridiautoja kaikkialle maailmaan, niin satavarmasti paljon helpomman täyssähköauton tekeminen heiltä onnistuisi vaivatta. Liiketoiminnan kannalta se ei kuitenkaan ole Tojotalle järkevää."
Jollain tasolla olet oikeassa. Kyllä tojo varmaan osaisi tehdä sähköauton, mutta johdon päätökset ovat menneet toiseen suuntaan. Nyt tojo maksaa kovaa hintaa johdon typeristä linjauksista menneinä vuosina.
Tojon tuleminen sähköauto-markkinoille on on vielä vuosien takana. Kiitos siitä kuuluu tojon erittäin vanhakantaiselle johdolle.
VW on tehnyt sähköautoja jo monta vuotta. Tojokin liputtaa nyt täysillä sähköautojen puolesta mutta se tapahtui aivan liian myöhään.
Teen tästä ykinkertaisen asian. Tojo on julkistanut panostavansa täysillä sähköautoihin.
Mikään valmistaja ( Ei edes tojo) ei ole kertonut panostavansa höpöhybrideihin. Kuinka typerä pitää olla että näkee höpöhybrideillä mitään tulevaisuutta. Jopa idean isä on hylännyt sen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"On täysin typerää väittää, että Tojota ei osaisi tehdä sähköautoa markkinoille. Jos Tojota on tehnyt jo yli 23 vuotta loistavasti toimivia hybridiautoja kaikkialle maailmaan, niin satavarmasti paljon helpomman täyssähköauton tekeminen heiltä onnistuisi vaivatta. Liiketoiminnan kannalta se ei kuitenkaan ole Tojotalle järkevää."
Jollain tasolla olet oikeassa. Kyllä tojo varmaan osaisi tehdä sähköauton, mutta johdon päätökset ovat menneet toiseen suuntaan. Nyt tojo maksaa kovaa hintaa johdon typeristä linjauksista menneinä vuosina.
Tojon tuleminen sähköauto-markkinoille on on vielä vuosien takana. Kiitos siitä kuuluu tojon erittäin vanhakantaiselle johdolle.
VW on tehnyt sähköautoja jo monta vuotta. Tojokin liputtaa nyt täysillä sähköautojen puolesta mutta se tapahtui aivan liian myöhään.
Teen tästä ykinkertaisen asian. Tojo on julkistanut panostavansa täysillä sähköautoihin.
Mikään valmistaja ( Ei edes tojo) ei ole kertonut panostavansa höpöhybrideihin. Kuinka typerä pitää olla että näkee höpöhybrideillä mitään tulevaisuutta. Jopa idean isä on hylännyt sen." Jollain tasolla olet oikeassa. Kyllä tojo varmaan osaisi tehdä sähköauton, mutta johdon päätökset ovat menneet toiseen suuntaan. Nyt tojo maksaa kovaa hintaa johdon typeristä linjauksista menneinä vuosina.
Tojon tuleminen sähköauto-markkinoille on on vielä vuosien takana. Kiitos siitä kuuluu tojon erittäin vanhakantaiselle johdolle. "
Tojotan vanhakantainen johto on veikannut aivan oikeaa hevosta. Kaikkialla maailmassa ihmiset haluavat ostaa Tojotan itselataavia hybridiautoja, sillä suurimmalla osalla potentiaalisista asiakkaista ei ole mahdollisuuta ladata täyssähköautoa. Eihän ole mitään järkeä tehdä sellaisia autoja, joita ihmiset eivät pysty arkielämässä käyttämään.
Minä pystyisin kyllä lataamaan sähköautonkin lämpimässä verstaassani, sillä käytettävissä on riittävästi hitsauskoneiden tarvitsemaa kolmivaihesähköä. En kuitenkaan edes harkitse täyssähköauton hankkimista, sillä pidempiä sukulaisreissuja sillä ei pysty talvikelissä ajamaan. Toimintasäde menee liian lyhyeksi, eikä kabiiniin saa riittävästi lämmitysenergiaa akusta. Näissä suhteissa hybridi-Tojota on täysin ylivertainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jollain tasolla olet oikeassa. Kyllä tojo varmaan osaisi tehdä sähköauton, mutta johdon päätökset ovat menneet toiseen suuntaan. Nyt tojo maksaa kovaa hintaa johdon typeristä linjauksista menneinä vuosina.
Tojon tuleminen sähköauto-markkinoille on on vielä vuosien takana. Kiitos siitä kuuluu tojon erittäin vanhakantaiselle johdolle. "
Tojotan vanhakantainen johto on veikannut aivan oikeaa hevosta. Kaikkialla maailmassa ihmiset haluavat ostaa Tojotan itselataavia hybridiautoja, sillä suurimmalla osalla potentiaalisista asiakkaista ei ole mahdollisuuta ladata täyssähköautoa. Eihän ole mitään järkeä tehdä sellaisia autoja, joita ihmiset eivät pysty arkielämässä käyttämään.
Minä pystyisin kyllä lataamaan sähköautonkin lämpimässä verstaassani, sillä käytettävissä on riittävästi hitsauskoneiden tarvitsemaa kolmivaihesähköä. En kuitenkaan edes harkitse täyssähköauton hankkimista, sillä pidempiä sukulaisreissuja sillä ei pysty talvikelissä ajamaan. Toimintasäde menee liian lyhyeksi, eikä kabiiniin saa riittävästi lämmitysenergiaa akusta. Näissä suhteissa hybridi-Tojota on täysin ylivertainen."Tojotan vanhakantainen johto on veikannut aivan oikeaa hevosta. "
Tojon vanhakantainen johto veikkasi tuota hevosta 80-luvulla mutta on vaihtanut hevosta pari vuotta sitten.
https://electrek.co/2019/06/07/toyota-electric-car-images-accelerate-plan/
Ei näistä itselataavista missään vaiheessa tullut mitään muuta kuin tojon kokeilu jonka se itsekin hylkäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jollain tasolla olet oikeassa. Kyllä tojo varmaan osaisi tehdä sähköauton, mutta johdon päätökset ovat menneet toiseen suuntaan. Nyt tojo maksaa kovaa hintaa johdon typeristä linjauksista menneinä vuosina.
Tojon tuleminen sähköauto-markkinoille on on vielä vuosien takana. Kiitos siitä kuuluu tojon erittäin vanhakantaiselle johdolle. "
Tojotan vanhakantainen johto on veikannut aivan oikeaa hevosta. Kaikkialla maailmassa ihmiset haluavat ostaa Tojotan itselataavia hybridiautoja, sillä suurimmalla osalla potentiaalisista asiakkaista ei ole mahdollisuuta ladata täyssähköautoa. Eihän ole mitään järkeä tehdä sellaisia autoja, joita ihmiset eivät pysty arkielämässä käyttämään.
Minä pystyisin kyllä lataamaan sähköautonkin lämpimässä verstaassani, sillä käytettävissä on riittävästi hitsauskoneiden tarvitsemaa kolmivaihesähköä. En kuitenkaan edes harkitse täyssähköauton hankkimista, sillä pidempiä sukulaisreissuja sillä ei pysty talvikelissä ajamaan. Toimintasäde menee liian lyhyeksi, eikä kabiiniin saa riittävästi lämmitysenergiaa akusta. Näissä suhteissa hybridi-Tojota on täysin ylivertainen."Kaikkialla maailmassa ihmiset haluavat ostaa Tojotan itselataavia hybridiautoja,"
Tämäkin meni pieleen koska tojo menetti höpöhybridi-kaudella maailman ykköspaikan VW:lle joka on panostanut useampaan käyttövoimaan. Tojon panostus yhteen vanhentuneeseen tekniikkaan on maksanut sille ykköspaikan menetyksen.
https://focus2move.com/world-car-group-ranking/
VW:n tulevaisuuden kivijalka on MEB platform jonka varaan myös Ford rakentaa sähköisen tulevaisuutensa. On totta että Etiopiassa ei sähköautoilla ajella ehkä koskaan, mutta se ei ole oleellista. Massit jaetaan muualla.
- Anonyymi
"Ei ole kielletty, mutta ei myöskään anneta kaupallisille toimijoille aikaa ratkoa ongelmaa. Ei, vaikka latauspisteitä on vapaaehtoispohjaltakin rakennettu suorastaan ällistyttävää vauhtia. "
Ladattavien autojen saatavuus asettaa seuraavat kaksi vuotta sellaiset rajoitteet sähköntarpeen volumille että se antaa vähintäänkin riittävästi aikaa latauspaikkoja tarjoaville kaupallisille toimijoille.
Suomeen saadaan niin pieni määrä ladattavia autoja että vähän hillitympikin hölkkä riittää hienosti. Ei kannata hyperventiloitua turhasta.
Hyperventiloitumisella tarkoitan sitä että vuonna 2020 yritetään ratkaista sähköntarvetta joka on edessä aikaisintaan 2035. Tässä ehtii tapahtua vielä paljon asioita ennen vuotta 2035.- Anonyymi
> Ladattavien autojen saatavuus asettaa seuraavat kaksi vuotta sellaiset rajoitteet sähköntarpeen volumille että se antaa vähintäänkin riittävästi aikaa latauspaikkoja tarjoaville kaupallisille toimijoille.
Latauspaikkoja on jo putkahdellut valtaväylien varsille, pysäköntihalleihin, toimistotalojen parkkipaikoille... tämä puoli alkaa siis olla jo kunnossa.
Ratkaisematon ongelma on latausmahdollisuuden järjestäminen kadunvarsipysäköijille.
Ilkeämpi voisi kyllä sanoa, ettei näille tarvi mitään kädenojennusta antaa. Asukaspysäköinnistä veloitetaan liian vähän = se on tavallaan saavutettu etu, josta kukaan ei halua luopuoa. Haitat:
- kadunvarsipysäköinti haittaa katujen ylläpitoa
- kun kadunvarsipysäköinti on halpaa, niin ei mene kaupaksi paikat pysäköintitaloissa ja luolissa, joihin sen latausmahdollisuudenkin saisi järjestettyä
Paha tähän on mitään ratkaisuja tarjota, jos ilmaiseksi pitäisi kaikki saada...
- Anonyymi
" Nyt pistetään munia yhteen koriin, kun kaikki raha työnnetään yhteen ainoaan tekniseen vaihtoehtoon. Sopii toivoa, ettei tässä ns. veikata väärää hevosta."
Ei pidä paikkaansa. Myös kaasuautoja tuetaan samoin kuin biodieseliä.
Sulla on jotenkin hyvin kapea katse asiaan.- Anonyymi
> Ei pidä paikkaansa. Myös kaasuautoja tuetaan samoin kuin biodieseliä.
Sulla on jotenkin hyvin kapea katse asiaan
Ei tueta lähellekään samalla lailla kuin mitä nyt patteriautoille valmistellaan. Ensin 2000 € tuki auton ostoon ja sen päälle PAKOTETAAN kaikki liikekiinteistöt ja asunto-osakeyhtiöt rakentamaan "latausvalmius" parkkipaikoilleen. Piankos tämä "valmius" vaihtuu vaatimukseksi rakentaa myös ne latauspisteet "kun kerran valmius jo on". Ei maksa valtiolle senttiäkään, riittää kun pistetään rak. luvan ehdoksi. Esim taloyhtiön hakiessa lupaa parvekemonttiin, niin siinä sivussa pääsee myös laittamaan parkkipaikan uusiksi. Muutoin ei lupaa heru.
Valmius = putkitus maassa.... helppo ajaa läpi, kun hinta on vielä maltillinen. Sillä muoviputkella. Sehän on sitten eri juttu, jos pitää asvaltointi kaivella auki.
Todellista tarvetta ei ole yhtään pohdittu... kuka tarvii latauspistettä R-kioskin tai kukkakaupan pihalla?
Jos riittää pelkkä hidaslataus, niin kuka viitsii varttitunnin ruokakauppareissun ajaksi kytkeä piuhat, tankatakseen sähköä parin km ajoon?
Toisaalta... jos vaaditaan pikalataus, niin ne tehot kasvavat äkkiä tolkuttomiksi. Esim. laitetaan ehdoksi 5 % autopaikoista pikalatauksella, kentällä 500 autopaikkaa = 15 pikalatauspistettä, vaikkapa 30 kW/kpl = 750 kW. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ei pidä paikkaansa. Myös kaasuautoja tuetaan samoin kuin biodieseliä.
Sulla on jotenkin hyvin kapea katse asiaan
Ei tueta lähellekään samalla lailla kuin mitä nyt patteriautoille valmistellaan. Ensin 2000 € tuki auton ostoon ja sen päälle PAKOTETAAN kaikki liikekiinteistöt ja asunto-osakeyhtiöt rakentamaan "latausvalmius" parkkipaikoilleen. Piankos tämä "valmius" vaihtuu vaatimukseksi rakentaa myös ne latauspisteet "kun kerran valmius jo on". Ei maksa valtiolle senttiäkään, riittää kun pistetään rak. luvan ehdoksi. Esim taloyhtiön hakiessa lupaa parvekemonttiin, niin siinä sivussa pääsee myös laittamaan parkkipaikan uusiksi. Muutoin ei lupaa heru.
Valmius = putkitus maassa.... helppo ajaa läpi, kun hinta on vielä maltillinen. Sillä muoviputkella. Sehän on sitten eri juttu, jos pitää asvaltointi kaivella auki.
Todellista tarvetta ei ole yhtään pohdittu... kuka tarvii latauspistettä R-kioskin tai kukkakaupan pihalla?
Jos riittää pelkkä hidaslataus, niin kuka viitsii varttitunnin ruokakauppareissun ajaksi kytkeä piuhat, tankatakseen sähköä parin km ajoon?
Toisaalta... jos vaaditaan pikalataus, niin ne tehot kasvavat äkkiä tolkuttomiksi. Esim. laitetaan ehdoksi 5 % autopaikoista pikalatauksella, kentällä 500 autopaikkaa = 15 pikalatauspistettä, vaikkapa 30 kW/kpl = 750 kW.Sähköautoja tuetaan, kaasuautoja tuetaan, bio-polttoaineita tuetaan. Fossiilisille lisämaksuja.
Kaikki tuo on se mitä kansan enemmistö on vaaleissa kertonut haluavansa. Olet se vähemmistö. Voit valittaa niin paljon kuin haluat ja se on sinun oikeutesi.
Tämä maailma ei voi kuitenkaan pysähtyä paikoilleen vähemmistöterrorismin uhrina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoja tuetaan, kaasuautoja tuetaan, bio-polttoaineita tuetaan. Fossiilisille lisämaksuja.
Kaikki tuo on se mitä kansan enemmistö on vaaleissa kertonut haluavansa. Olet se vähemmistö. Voit valittaa niin paljon kuin haluat ja se on sinun oikeutesi.
Tämä maailma ei voi kuitenkaan pysähtyä paikoilleen vähemmistöterrorismin uhrina.Lisään edelliseen:
Näitä sun ongelmiasi kannattaisi kääsitellä ennemminkin "asuminen kerrostalossa" osiossa kuin autopalstalla. Sun peloiilasi on paljon enemmän tekemistä asumismuodon kuin sähköautojen kanssa.
- Anonyymi
.olisko yks vaihtoehto kerrostaloalueella, että keskeisellä paikalla esim.. viiden kerrostalon yhteinen kuuden auton tehokas latauspaikka tuntiveloituksella. Parissa tunnissa jos saisi akun täyteen, kävisi sitten siirtämässä auton omalle paikalleen ja paikka vapautuisi seuraavalle jne... yöllä pitäisi olla halvempi taksa, ettei keskellä yötä tarvitsisi autoa käydä siirtämässä.
- Anonyymi
Ihan järkevä ehdotus, koska sähköautoja on sen verran vähän, ettei missään tapauksessa kannata vielä tässä vaiheessa lähteä tuohon, jonkun mainitsemaan, Porilaisten taktiikkaan, jossa vaihdettiin kaikki 120 paikkaa sähköautoille sopivaksi. Siitä muutoksesta maksetaan nyt EXTRA vuoraa 21600€/vuosi, vaikka paikoilla ei ole yhtään ladattavaa autoa.... ei mitään järkeä.
- Anonyymi
> .olisko yks vaihtoehto kerrostaloalueella, että keskeisellä paikalla esim.. viiden kerrostalon yhteinen kuuden auton tehokas latauspaikka tuntiveloituksella.
Tällaiset ovat juuri niitä ideoita, mitä kaupalliset toimijat puuhailevat. Älytöntä laatia mitään rakentamispakkoja, kun homma näkyy etenevät itsekseenkin. Keppiä pitäisi heiluttaa vasta sitten, jos asiat eivät muutoin etene. On vähän semmoinen "vääri sammutettu" asenne nyt tässä.
Toinen mielenkiintoinen idea oli, että kaupallinen toimija rakentaa ne latauspisteet parkkipaikan laidalle. Mutta vetää itse kaapelit ja hankkii niille oman sähköliittymän. Ei tule sitä pullataikinaefektiä, mikä voi olla edessä, kun yritetään vanhaan malliin syöttää sähkö kiinteistöltä -> pahimmillaan joudutaan uusimaan pääkeskus, sähköliittymä ym. Myös päätöksenteko voi helpottua, kun ei tarvi moneen kertaan kierrättää asioita yhtiökokouksen kautta (lupa valmisteluun, hankesuunnitelman hyväksyttäminen, toteutussuunnitelmat...).
- Anonyymi
Ladattavan lataus onnistuu tässä omakotitalon pihassa ulkorakennuksen seinässä olevasta norm pistokkeesta jossa autokin on aina parkissa. Tuossa on 3kpl kannellisia pistokkeita valmiina,
Minulla on täällä suonenjoella kuten kaikissa muissa omakotitaloissa myös voimavirtapistoke rakennuksen seinässä.
Jos asuisin kerrostalossa, rivitalossa en edes harkitsisi ladattavaa hybridiä tai akkuautoa.- Anonyymi
Näinhän tämä homma oikeasti etenee että omakoti, paritalot ja rivarit ovat sähköautoilun etulinjassa. Tuo popula on Suomessa miljoonaluokkaa joten menee hyvin kauan ennenkuin päällekkäinasujien ongelmat koskettavat millään tavalla sähköautojen leviämistä. He hoitavat asiansa sitten aikanaan vuosien päästä.
Seuraavat pari-kolme vuotta sähköautojen yleistymisen suurin este on niiden saatavuus.
Hintaluokan 35.000 euroa ja siitä alaspäin kysyntä ylittää valmistajien toimituskyvyn vielä pitkään. - Anonyymi
Ladattavia hybrideita ei ole 35 000€ saatavila riittävällä sähköajolla = todellisella. Tuo on ongelma joka sellaisen haluaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän tämä homma oikeasti etenee että omakoti, paritalot ja rivarit ovat sähköautoilun etulinjassa. Tuo popula on Suomessa miljoonaluokkaa joten menee hyvin kauan ennenkuin päällekkäinasujien ongelmat koskettavat millään tavalla sähköautojen leviämistä. He hoitavat asiansa sitten aikanaan vuosien päästä.
Seuraavat pari-kolme vuotta sähköautojen yleistymisen suurin este on niiden saatavuus.
Hintaluokan 35.000 euroa ja siitä alaspäin kysyntä ylittää valmistajien toimituskyvyn vielä pitkään.> Hintaluokan 35.000 euroa ja siitä alaspäin kysyntä ylittää valmistajien toimituskyvyn vielä pitkään.
Tai halun valmistaa patteriautoja tappiolla...
- Anonyymi
Itselle hybridin tärkein kriteeri on kyllä johdoton lataus ja huoleton käyttö. Voin ajaa käyttää missä tahansa.
Corolla hybrid farmarin laitoin tilaukseen, tuollahan ajelee 20v kun hyvin pitää.
Itseasiassa ajan lähes jokapäin vuodessa 10 000- 15 000 väliin. Kesällä usein mökille joka on lähellä.
Koukku mukaan niin saa kärriäkin vedettyä, joudun vetämään "laittomilla" painoilla joskus mutta ei haittaa. Onneksi on koukku- Anonyymi
Kannattaa tarkistaa myyjältä että siihen hybridiin saa koukun. Kaikkiin malleihin ei saa, ja se voi olla ikävä yllätys.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733