"Kärkikolmion" määritelmä muuttuu uuden lain myötä

Anonyymi

Uusi - lain säädösliite: B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa. Lisäkilpi H23.1 merkin yhteydessä osoittaa, että tietä risteää kaksisuuntainen pyörätie. Lisäkilpi H22.1 tai H22.2 merkin yhteydessä osoittaa kääntyvän suunnan, jonka ajoneuvoja ja raitiovaunuja ajoneuvon ja raitiovaunun on väistettävä. Lisäkilvellä H4 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä H5 varustettuna merkkiä voidaan käyttää merkin B6 ennakkomerkkinä.


Vanha - tieliikenneasetus: Merkki 231 Väistämisvelvollisuus risteyksessä

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus.

56

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muutama viikko sitten tuo tehtiin täällä selväksi.
      Huomasitko itse, mitä tuo muutos tarkoittaa?

      • Anonyymi

        Tarkoittaa paluuta entiseen malliin, mutta entä ne jotka eivät tiedä miten oli ennen, niin ei kenties pidä sanoa että paluu entiseen malliin. Tiedätkö itse mitä muutos tarkoittaa?

        T: Ei myöskään aloittaja.


    • Anonyymi

      Kaikki eivät ole palstalla pysyvästi, joten ei pidä jäkättää henkilölle aikaisemmista tapahtumista.
      Jos aikaisempi ketju on ollut, niin jäkättämättä laitetaan linkki siihen. Missä linkki?
      Nimim. Ei aloittaja

    • Anonyymi

      Uudessa määritelmässä ei enää mainita saapumista mitenkään. Eikö sinne saapuvia tarvitse huomioida, vaan ainoastaan risteyksessä olevia?

      • Anonyymi

        Samaa mietin tuon luettua nyt myös itse.


      • Anonyymi

        Näen sen niin, että törmäyksen tapahtuessa se on tapahtunut risteyksessä ja tulosuunnalla ei väliä. Joten saapuvia on väistettävä kuten nykyäänkin paitsi..............


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näen sen niin, että törmäyksen tapahtuessa se on tapahtunut risteyksessä ja tulosuunnalla ei väliä. Joten saapuvia on väistettävä kuten nykyäänkin paitsi..............

        ...........................myös vasemmalle kääntyvää väistetään ensi kesästä alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...........................myös vasemmalle kääntyvää väistetään ensi kesästä alkaen.

        ?? Jos minulla on kolmio ja joku tulee minusta katsottuna oikealta ja hän kääntyy risteyksessä vasemmalle, niin on kyllä aiemminkin pitänyt väistää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ?? Jos minulla on kolmio ja joku tulee minusta katsottuna oikealta ja hän kääntyy risteyksessä vasemmalle, niin on kyllä aiemminkin pitänyt väistää.

        Jos joku tulee vastaan ja kääntyy edestäsi oikealle, olet jatkossa väistämisvelvollinen. Paitsi jos tuollakin on kolmio.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos joku tulee vastaan ja kääntyy edestäsi oikealle, olet jatkossa väistämisvelvollinen. Paitsi jos tuollakin on kolmio.

        Vastauksesi ei liittynyt kysymykseeni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksesi ei liittynyt kysymykseeni.

        Koska kysymyksesi ei liittynyt asiaan.


    • Anonyymi

      Eli minua on siis väistettävä joka tapauksessa,. Tulin sitten mistä suunnasta tahansa,
      Loistava, ja tervetullut uudistus!

      Audi King.

    • Anonyymi

      Muutos on seuraava. Nykylain mukaan väistetään risteävää tietä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta tulevia. Kuva näyttää nykylain väistämisen vastakkaisesta suunnasta tulevien kohdalla, jotka eivät tule etuajo-oikeutetulta suunnalta.

      https://i.ibb.co/XZNnxhC/vanha-laki.jpg

      Uusi, 1.6.2020 voimaan tuleva laki muuttaa väistämisen kuvan kaltaisessa tilanteessa päinvastaiseksi, eli edestäsi kääntyvä saa mennä ensiksi. Uudessa laissa ei enää mainita risteävää tietä, vaan "kärkikolmio" velvoittaa väistämään joka suunnalta tulevia, eli myös vastakkaisesta suunasta tulevia.

      • Anonyymi

        Entä jos toinen, kolmioton tuleekin parkkihallista.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos toinen, kolmioton tuleekin parkkihallista.?

        Eiköhän kokonaan ajoradan ulkopuolelta tuleva aja viimeisenä. Helpommin tsennattavissa, kun ajattelee sen tulevan pihasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kokonaan ajoradan ulkopuolelta tuleva aja viimeisenä. Helpommin tsennattavissa, kun ajattelee sen tulevan pihasta.

        Poistuu sitten tuo porilaisten murheenkryynikin, joka on ilmeisesti johtunut siitä, että joku on joskus keksinyt laittaa "kolmion" huoltoaseman pihaan.
        https://goo.gl/maps/YQc4GB7u8Jwg5YzQ7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poistuu sitten tuo porilaisten murheenkryynikin, joka on ilmeisesti johtunut siitä, että joku on joskus keksinyt laittaa "kolmion" huoltoaseman pihaan.
        https://goo.gl/maps/YQc4GB7u8Jwg5YzQ7

        Millä tavalla poistuu?

        Jos vastakkaisilla suunnilla on molemmilla kolmio, niin sitten ne käsittääkseni "kumoavat" toisensa ja mennään "normaaleilla" väistämissäännöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla poistuu?

        Jos vastakkaisilla suunnilla on molemmilla kolmio, niin sitten ne käsittääkseni "kumoavat" toisensa ja mennään "normaaleilla" väistämissäännöillä.

        Tuossa Pori-jutussa on ongelma se, että usein Nesteen pihasta Helsingin suuntaan suoraan lähtevä luulee, että Meri-Porin suunnasta tuleva, vasemmalle keskustaan kääntyvä olisi väistämisvelvollinen tilanteessa. Tosiasiassa tuo huoltamon pihassa oleva kolmio on tarpeeton, koska pihasta tulija väistää aina muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Pori-jutussa on ongelma se, että usein Nesteen pihasta Helsingin suuntaan suoraan lähtevä luulee, että Meri-Porin suunnasta tuleva, vasemmalle keskustaan kääntyvä olisi väistämisvelvollinen tilanteessa. Tosiasiassa tuo huoltamon pihassa oleva kolmio on tarpeeton, koska pihasta tulija väistää aina muuta liikennettä.

        Tuossa voi tulla harhaluulo, että tumma auto on jo kadulla eli tuo kohta olisi vastaantulevan tien jatke ja huoltoasema on sen sivussa. Harhaa lisää, että aukko on saman levyinen kuin vastaantuleva tie.

        Kolmio on hyvä muistutus, että siinä aukossa on pyörätie. Jos musta auto ilman kolmiota ajattelee olevansa jo kadulla, niin pyöräilijän pitäisi väistää.

        Huoltoaseman aukko on väärässä paikassa. Pitäisi olla vaikka parikyt metriä oikealle.

        https://goo.gl/maps/zTCjBu44PZAtxiwf9


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Pori-jutussa on ongelma se, että usein Nesteen pihasta Helsingin suuntaan suoraan lähtevä luulee, että Meri-Porin suunnasta tuleva, vasemmalle keskustaan kääntyvä olisi väistämisvelvollinen tilanteessa. Tosiasiassa tuo huoltamon pihassa oleva kolmio on tarpeeton, koska pihasta tulija väistää aina muuta liikennettä.

        Ei siis niinkään ongelma liikennemerkin kanssa, vaan se että miten tilanne tulkitaan (parkkipaikka vai tie). Kun katso pihan suunasta, niin uskoisin että kolmio on enemmänkin pyörätien vuoksi siinä. Halutaan huomioida pyörätie ja velvoittaa väistämään pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.

        https://goo.gl/maps/8vKpMbkZw5rHTqD6A

        Joka tapauksessa en näe tuossa kohtaa niin suurta ongelmaa. Bensiksen parkkipaikalta ulos lähtevä väistää. Toki jos uskoo tulevansa tieltä, niin sitten tarina saa toisen käänteen. Uusi tieliikennelaki korjaa siis sen ongelman, mikäli uskoo ”väärin”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis niinkään ongelma liikennemerkin kanssa, vaan se että miten tilanne tulkitaan (parkkipaikka vai tie). Kun katso pihan suunasta, niin uskoisin että kolmio on enemmänkin pyörätien vuoksi siinä. Halutaan huomioida pyörätie ja velvoittaa väistämään pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.

        https://goo.gl/maps/8vKpMbkZw5rHTqD6A

        Joka tapauksessa en näe tuossa kohtaa niin suurta ongelmaa. Bensiksen parkkipaikalta ulos lähtevä väistää. Toki jos uskoo tulevansa tieltä, niin sitten tarina saa toisen käänteen. Uusi tieliikennelaki korjaa siis sen ongelman, mikäli uskoo ”väärin”.

        Paitsi että olet väärässä, piha sääntö kuuluu perus väistämis sääntöihin joihin, liikennemerkillä tulee muutos eli liikennemerkki on suurempiarvoinen, mitää päällekkäisiä sääntöjä ei ole.


    • Anonyymi

      Tärkeää lisätietoa:

      Tieliikennelakiin on tehty ja eduskunnassa jo hyväksytty pieni muutospaketti. Paketin keskeinen sisältö on kotihoidon pysäköinnin ja HCT-rekkojen ujuttaminen jo hyväksyttyyn lakiin. Siellä on mukana myös juuri kärkikolmion osalta uusi selityspaketti, koska alkuperäisestä tuli liian vaikeaselkoinen.

      "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa.
      Lisäkilpi H23.1 merkin yhteydessä osoittaa, että tietä risteää kaksisuuntainen pyörätie.
      Lisäkilpi H22.1 tai H22.2 merkin yhteydessä osoittaa kääntyvän suunnan, jonka ajoneuvoja ja raitiovaunuja ajoneuvon ja raitiovaunun on väistettävä.
      Lisäkilvellä H4 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä H5 varustettuna merkkiä voidaan käyttää merkin B6 ennakkomerkkinä."

      EV 33/2020 vp, hyväksytty eduskunnassa 9.4. Presidentin allekirjoitus puuttuu...

      • Onko tuo nyt se alkuperäinen vaikeaselkoinen vai uusi helpommin ymmärrettävä? Minusta tuo yleisen väistämisvelvollisuuden lisääminen merkin selityksiin on lähinnä hämmentävä. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että muut merkit kumoavat yleisen väistämisvelvollisuuden, tai jotain muita pykäliä? Epäilen...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Onko tuo nyt se alkuperäinen vaikeaselkoinen vai uusi helpommin ymmärrettävä? Minusta tuo yleisen väistämisvelvollisuuden lisääminen merkin selityksiin on lähinnä hämmentävä. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että muut merkit kumoavat yleisen väistämisvelvollisuuden, tai jotain muita pykäliä? Epäilen...

        Olen tässä kohtaa kanssasi samaa mieltä. Tuollaiset "tuplamääritykset" ovat turhia, jos sama asia löytyy jo muualta laista.


    • Anonyymi

      Tämä onkin hankala jos se joka tulee oikealta ei saa mennä enää ensin vaan on väistämisvelvoinen kaikista suunnasta tuleviin kun entinen pelasi hyvin ja on selkärangassa. Siis kun kärkikolmio ja vastaantuleva kääntyy vasemmalle niin sitä pitääkin nyt uudessa laissa väistää. Hankalaa, voi olla että pitää ryhtyä ylivarovaiseksi. Ennen ajaminen oli sujuvaa vanhoine väistämissääntöineen. Ja uusi väri on liian neutraali sininen uppoaa maisemaan. Punakeltainen parempi kun se varoittaa jo värinä.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, ajamisesta tulee kimurantimpaa.

        "Ja uusi väri on liian neutraali sininen uppoaa maisemaan."
        En saa koppia tästä, kun puhut kärkikolmiosta ja samassa kappaleessa jatkat näin.
        Siis mistä merkistä puhut tässä?


      • Anonyymi

        kyllä se kolmio edelleen on keltapunainen
        (vaikkakin saisi olla valkopunainen kuten myös kaikki muut kielto/rajoitus/varoitus merkit)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, ajamisesta tulee kimurantimpaa.

        "Ja uusi väri on liian neutraali sininen uppoaa maisemaan."
        En saa koppia tästä, kun puhut kärkikolmiosta ja samassa kappaleessa jatkat näin.
        Siis mistä merkistä puhut tässä?

        Joo keltapunanen on ok. Ajauduin tossa miettimään samalla pyöräilijöiden uusia merkkejä jotka ovat sinivalkoisia ja sulutuvat liikaa taustaansa. Ja juuri nuo pyöräilijöiden oikeudet saattaa myös aiheuttaa vaaratilanteita. Olisivat halunneet enemmänkin etuoikeuksia mutta onneksi tasavertaisuus vain toteutui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo keltapunanen on ok. Ajauduin tossa miettimään samalla pyöräilijöiden uusia merkkejä jotka ovat sinivalkoisia ja sulutuvat liikaa taustaansa. Ja juuri nuo pyöräilijöiden oikeudet saattaa myös aiheuttaa vaaratilanteita. Olisivat halunneet enemmänkin etuoikeuksia mutta onneksi tasavertaisuus vain toteutui.

        Tarkoitatko esim. uutta "B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä? Se on aika vastaavanlainen kuin jalankulkijoille tarkoitettu "E1 Suojatie" liikennemerkki. Molemmat ovat sini/valko/mustia ja velvoittaa autoilijaa väistämään.

        B7 merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittäviä polkupyöräilijöitä. On vähän niin kuin suojatie pyöräilijöille, eli autot väistävät. B7 merkkiä käytetään tosin vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien
        jatkeiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko esim. uutta "B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä? Se on aika vastaavanlainen kuin jalankulkijoille tarkoitettu "E1 Suojatie" liikennemerkki. Molemmat ovat sini/valko/mustia ja velvoittaa autoilijaa väistämään.

        B7 merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittäviä polkupyöräilijöitä. On vähän niin kuin suojatie pyöräilijöille, eli autot väistävät. B7 merkkiä käytetään tosin vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien
        jatkeiden kohdalla.

        Osaatko sanoa lyhyesti miten pyöräilijöiden oikeudet muuttuvat uuden lain myötä?

        Ja sitten kiinnitin huomiota siihen tikkataulu liikennemerkkiin, mikähän sen funktio on.

        Mutta käytännössä vaikein ehkä toi kärkikolmio juttu koska olen ehdollistunut vanhaan käytäntöön. Vaikea mieltää, että se muuttuu nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko sanoa lyhyesti miten pyöräilijöiden oikeudet muuttuvat uuden lain myötä?

        Ja sitten kiinnitin huomiota siihen tikkataulu liikennemerkkiin, mikähän sen funktio on.

        Mutta käytännössä vaikein ehkä toi kärkikolmio juttu koska olen ehdollistunut vanhaan käytäntöön. Vaikea mieltää, että se muuttuu nyt.

        Tässä on yksi video jossa käydään asioita läpi pyöräilijöiden näkökulmasta.

        Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi video jossa käydään asioita läpi pyöräilijöiden näkökulmasta.

        Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

        Tässä on kuvia pyörätien jatkeen maalauksista ja suojatiestä.
        https://i.ibb.co/4FV2CMr/pyoratien-jatke-1.jpg

        Eka, eli se ylin on pyörätien jatke, jossa ei ole suojatietä samassa kohtaa. Seuraavat kaksi ovat sitten sellaisia maalauksia, jossa on sekä pyörätien jatke että suojatie samassa kohtaa. Viimeinen on sitten "tavallinen" suojatie ilman pyörätien jatketta samassa kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko sanoa lyhyesti miten pyöräilijöiden oikeudet muuttuvat uuden lain myötä?

        Ja sitten kiinnitin huomiota siihen tikkataulu liikennemerkkiin, mikähän sen funktio on.

        Mutta käytännössä vaikein ehkä toi kärkikolmio juttu koska olen ehdollistunut vanhaan käytäntöön. Vaikea mieltää, että se muuttuu nyt.

        Tuohon "tikkataulu" liikennemerkkiin liittyen löytyy tietoa täältä:

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808132201133132

        Kyseistä "keskusta" merkkiä käytetään ilmeisesti tienohjauksen yhteydessä. "... voidaan käyttää kohdeviitoituksessa ohikulkutieltä tai kaupunkia ohittavalta muulta päätieltä alkaen sillä reitillä, mistä keskustaan on luontevinta saapua, ..."


    • Anonyymi

      Turhaa väittelyä koko ketju täynnä. Tämä on Suomi ja täällä noudatetaan Suomen lakeja. Opetelkaa säännöt ja noudattakaa niitä.

      • Anonyymi

        Sori. Tuli väärään ketjuun ;-)


    • Anonyymi

      Tällaisessa kuvan tilanteessa väistäminen muuttuu päinvastaiseksi 1.6.2020.

      https://i.ibb.co/tLX3PR8/T-risteys-vaistaminen.jpg

      Vielä tällä hetkellä vihreä (pyöräilijä) väistää kääntyjänä punaista (ajoradan ajoneuvoa) mutta kesäkuun alusta punainen väistää vihreää. Tämän hetken ”kärkikolmion” määritelmän mukaisesti se määrää väistämään risteykseen risteävältä tieltä saapuvia (tai etuajo-oikeutetusta suunnasta saapuvia). Näinhän kuvan tapauksessa ei ole. Vihreä saapuu risteykseen samaa tietä kuin punainen, joten hän ei saavu risteykseen risteävää tietä pitkin. Näinollen kärkikolmio ei määrää punaista väistämään vihreää ja vihreää koskee myös kärkikolmio.

      Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kärkikolmio vaikuttaa yhtälailla pyörätiehen kuin ajorataan. Mikäli kolmion sijainti pysyy samana, niin 1.6.2020 jälkeen se ei koske vihreästä suunnasta tulevaa polkupyöräilijää koska uuden tieliikennelakin 77 § sanotaan että pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle. Lisäksi uudessa laissa kärkikolmion kohdalla ei myöskään enää oteta kantaa mistä suunnasta risteykseen saavutaan.

      Uusi tieliikennelaki selkiyttää siis asiaa, koska enää ei tarvitse tietää mistä kukin ajoneuvo on risteykseen saapunut, jotta voi tietää väistämisvelvollisuuden. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Punainen väistää siis vihreää.

      • > Uusi tieliikennelaki selkiyttää siis asiaa

        Selkeyttääkö? Jatkossa siis väistämissääntö tuossa tilanteessa riippuu siitä, kummalla puolella kevyenliikenteenväylää kärkikolmio sijaitsee... Ei se ainakaan kuljettajan tilannetta helpota, kun pitää huomioida useampia vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Uusi tieliikennelaki selkiyttää siis asiaa

        Selkeyttääkö? Jatkossa siis väistämissääntö tuossa tilanteessa riippuu siitä, kummalla puolella kevyenliikenteenväylää kärkikolmio sijaitsee... Ei se ainakaan kuljettajan tilannetta helpota, kun pitää huomioida useampia vaihtoehtoja.

        Useammat eivät kuitenkaan huomaa mitään eroa koska ovat aina väistäneet tilanteessa jatkeen ylittäjiä kun kerta kärkikolmio sijaitsee pyörätien jatketta ennen. Jatkossakin väistävät pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ihan samalla tapaa.


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä tai muuta tästä kärkikolmion tarkoituksen muutoksella haetaan?

      • Anonyymi

        Selkeyttä sanoisin. Vanhan lain mukaan väistetään ajoneuvoja ja raitiovaunuja jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Uudessa laissa ei enää tarvitse pitää kirjaa, mistä suunnasta ne ajoneuvot sinne risteykseen tulevat. Riippumatta suunnasta josta tulevat, niin risteyksessä on väistettävä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeyttä sanoisin. Vanhan lain mukaan väistetään ajoneuvoja ja raitiovaunuja jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Uudessa laissa ei enää tarvitse pitää kirjaa, mistä suunnasta ne ajoneuvot sinne risteykseen tulevat. Riippumatta suunnasta josta tulevat, niin risteyksessä on väistettävä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.

        En näe minkäänlaista selkeyttä vaan pikemminkin sekavuutta. Mm. on esitetty uusi mahdollinen pyöräilijän väistäminen.
        Vanha toimi hyvin.
        Ei pitäisi lähteä korjaamaan toimivaa. Sama kuin tietokoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näe minkäänlaista selkeyttä vaan pikemminkin sekavuutta. Mm. on esitetty uusi mahdollinen pyöräilijän väistäminen.
        Vanha toimi hyvin.
        Ei pitäisi lähteä korjaamaan toimivaa. Sama kuin tietokoneissa.

        Mikä on se uusi mahdollinen pyöräilijän väistäminen?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on paremmin esitelty
        Anonyymi
        Eilen 08:34

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16271411/quotkarkikolmionquot-maaritelma-muuttuu-uuden-lain-myota#comment-102455440

        Olen aina väistänyt pyörätien jatkeen yli pyöräileviä kun kärkikolmio on ennen pyörätien jatketta, riippumatta siitä mistä pyöräilijät siihen tulevat. Olen siis toiminut jo uuden lain mukaisesti koko ajan. En tarvitse opetella uutta käytäntöä. Jatkan tästä eteenpäin samalla tavalla ja väistän jatkeen yli pyöräileviä jos kärkikolmio tai stop-merkki on ennen pyörätien jatketta.


    • Anonyymi

      24 §
      Väistäminen

      Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.

      Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä

    • Anonyymi

      Sinulla on nyt kaksi asiaa sekaisin ja vertailet niitä keskenään, säädösliitettä missä vain esitellään liikennemerkkejä, ja asetusta mikä on lakia tarkentamaan tarkoitettu.

      • Anonyymi

        Ketä oikein tarkoitat? Huomioi sellainen asia että uudessa tieliikennelaissa ei ole enää asetusta. On vain tieliikennelaki ja sen säädösliite.

        Tieliikennelaki löytyy tällä hetkellä täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729
        Siellä kaikkein alimpana on linkki jossa lukee Tieliikennelaki säädösliite josta aukeaa säädösliite. Tuo Säädösliite on korvannut aiemman tieliikenneasetuksen.


      • Anonyymi

        Säädösliite on osa uutta tieliikennelakia. Kaikki mitä siellä on määrätty ja kerrottu on yhtä velvoittavia asioita kuin mitä itse laissa on määrätty. Siellä ei "vain esitellä" mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä oikein tarkoitat? Huomioi sellainen asia että uudessa tieliikennelaissa ei ole enää asetusta. On vain tieliikennelaki ja sen säädösliite.

        Tieliikennelaki löytyy tällä hetkellä täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729
        Siellä kaikkein alimpana on linkki jossa lukee Tieliikennelaki säädösliite josta aukeaa säädösliite. Tuo Säädösliite on korvannut aiemman tieliikenneasetuksen.

        "Ketä oikein tarkoitat? Huomioi sellainen asia että uudessa tieliikennelaissa ei ole enää asetusta. On vain tieliikennelaki ja sen säädösliite."

        Ei nykyisessäkään laissa ole asetusta, vaan lain valtuutuksella ministeriön antama asetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketä oikein tarkoitat? Huomioi sellainen asia että uudessa tieliikennelaissa ei ole enää asetusta. On vain tieliikennelaki ja sen säädösliite."

        Ei nykyisessäkään laissa ole asetusta, vaan lain valtuutuksella ministeriön antama asetus.

        Se on siis laiton ja mitätön asetus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä oikein tarkoitat? Huomioi sellainen asia että uudessa tieliikennelaissa ei ole enää asetusta. On vain tieliikennelaki ja sen säädösliite.

        Tieliikennelaki löytyy tällä hetkellä täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729
        Siellä kaikkein alimpana on linkki jossa lukee Tieliikennelaki säädösliite josta aukeaa säädösliite. Tuo Säädösliite on korvannut aiemman tieliikenneasetuksen.

        Kävitkö katsomassa oliko yläkerrassa ketään paikalla, ei siellä ainakaan valot pala.
        Kantaa ottamattomuusko sinun mielestä muuttaa lain joka ei ole muuttunut mihinkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävitkö katsomassa oliko yläkerrassa ketään paikalla, ei siellä ainakaan valot pala.
        Kantaa ottamattomuusko sinun mielestä muuttaa lain joka ei ole muuttunut mihinkään?

        Mitä yrität sanoa? Uusi tieliikennelaki on muuttunut vanhaan (vielä nykyhetkellä voimassa olevaan) lakiin nähden. Tuossa on linkitetty uuteen lakiin, joka on monilta osin eri kuin tämänhetkinen laki. Uusi laki astuu voimaan 1.6.2020.


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Harmi että muuttivat takaisin vanhaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe