Hallitus kun suunnittelee sairaita bensahinnan korotuksia niin millä me ajetaan veneitä kymmenen vuoden päästä?
Etanolia ei tunnetusti sovi sotkea venebensaan koska se on hygroskooppista eli tankkiin kerääntyy vettä.
Sähkö ehkä toimii pienissä moottoreissa ja uppoumarunkoisissa mutta mitä tapahtuu kaikille isoille perämoottoreille liukuvarunkoisissa veneissä?
Nähdäänkö kaasukonversioita vai ajellaanko sellaisenaan biobutanolilla vai jollain muulla vai tuleeko kalliista isosta perämoottorista romumetallia eikä uuteen tekniikkaan ole kenelläkään tässä maassa varaa?
Millä polttoaineella ajetaan vuonna 2030?
70
674
Vastaukset
- Anonyymi
Benslla ja dieselillä.
- Anonyymi
Biobensalla. Mutta biobensan hinta tulee varmaan olemaan tappoverotetun fossiilibensan tasolla.
- Anonyymi
Airot ja mela, niillähän se vene liikkuu.
- Anonyymi
Kerran näytti joku mies miten hänen sähköperämoottori toimii hyvällä säällä aurinkopaneelilla, kulku nopeus noin 10kilometriä tunnissa kun tyyntä.
- Anonyymi
Kymmenessä vuodessa ei tule isoja muutoksia.
Vety, polttokenno ja sähkömoottori on mielenkiintoinen yhdistelmä koska vetyä voi tehdä sähköllä jopa 80% hyötysuhteella, polttokenno pääsee samaan hyötysuhteeseen ja sähkömoottori jopa 90% hyötysuhteeseen. Pakokaasuina tulee käytännössä pelkkää vettä.
Akulla toimivan sähköveneen hyötysuhde on korkea, mutta sitä syö akkujen suuri paino ja koko sekä latauksen hitaus. Jos liikennen muuttuisi akuilla toimivaksi, sähkön kulutus voi kasvaa 10% ja siitä suuri osa nostaisi myös kulutuspiikkiä. Carunan hinnankorotukset olisivat pieniä tarvittaviin investointeihin verrattuna.
Sitten on erilaiset biopolttoaineet, mutta ne kaikki lisäävät hiilidioksidin määrää. - Anonyymi
Dieselillä mennään hamaan tappiin.
- Anonyymi
Sähkömoottoreista ei voi koskaan tulla veneilijöille ratkaisua kuin mökinkaislikossa käyntiin tai purjehtijan satamasta lähtöön ja tuloon. Akut ja latauspisteet, se vanha muuttumaton syy.
Dieselperämoottori on vitsi jo ajatuksena, kallis, painava, kulutusero nimellinen.
Sitten kun bensiinin hinta alkaa olla oikein häijyä, yli 3 euroa litra niin alle 6 metriset uppoumavauhtiset veneet ja alle 5 hv moottorit on se yleinen juttu. Muutama eliittiin kuuluva voi suhata vielä isoilla veneillä.
mut niinhän se kaikilla elämänaloilla polarisaatio etenee. Toiset asuu yksiössä ja toiset 200 neliön omakotitalossa. Toiset harrastaa hevosurheilua ja toiset tarjousten perässä kulkemista. Toiset ajaa 5 heppasella ja toiset 350 heppasella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömoottoreista ei voi koskaan tulla veneilijöille ratkaisua kuin mökinkaislikossa käyntiin tai purjehtijan satamasta lähtöön ja tuloon. Akut ja latauspisteet, se vanha muuttumaton syy.
Dieselperämoottori on vitsi jo ajatuksena, kallis, painava, kulutusero nimellinen.
Sitten kun bensiinin hinta alkaa olla oikein häijyä, yli 3 euroa litra niin alle 6 metriset uppoumavauhtiset veneet ja alle 5 hv moottorit on se yleinen juttu. Muutama eliittiin kuuluva voi suhata vielä isoilla veneillä.
mut niinhän se kaikilla elämänaloilla polarisaatio etenee. Toiset asuu yksiössä ja toiset 200 neliön omakotitalossa. Toiset harrastaa hevosurheilua ja toiset tarjousten perässä kulkemista. Toiset ajaa 5 heppasella ja toiset 350 heppasella.Biobutanolilla ei ilmeisesti ole etanolin kaltaisia ongelmia veden ja tiivisteiden suhteen ja sitä voidaan käyttää nykyisissä bensamoottoreissa. Tuotantomäärät ja hinta ovat suuri kysymysmerkki. Kaasu on toinen vaihtoehto mutta se vaatii tietysti kalliin muunnossarjan nykymoottoreille.
- Anonyymi
Onhan niitä dieselperämoottoreita markkinoilla ollut mutta aika harva sellaista nykyäänkään käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä dieselperämoottoreita markkinoilla ollut mutta aika harva sellaista nykyäänkään käyttää.
NATOn vaatimuksiin kuuluu yksi polttoaine kaikkiin koneisiin ja se on Diesel. Koskee myös perämoottoreita.
NATO ei myöskään tarvitse 5 hp moottoreita kuin korkeintaan kermavaahdon tekemiseen lettupäivänä kanttiinissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NATOn vaatimuksiin kuuluu yksi polttoaine kaikkiin koneisiin ja se on Diesel. Koskee myös perämoottoreita.
NATO ei myöskään tarvitse 5 hp moottoreita kuin korkeintaan kermavaahdon tekemiseen lettupäivänä kanttiinissa.Kuten todettu, harva sellaista nykyään käyttää. Onneksi en ole NATOn jäsen. Dieselperämoottoreiden tarjonta on aika heikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä dieselperämoottoreita markkinoilla ollut mutta aika harva sellaista nykyäänkään käyttää.
Onhan näitä joka lähtöön.
https://www.youtube.com/watch?v=syhhG4BuJo8
- Anonyymi
Ylirehevöitymistä vastaan voisi taistella keräämällä Itämerestä kaislaa ja sinilevää josta tehdään biopolttoaineita, biodieseliä, biobutanolia ja biobensiiniä jotka kaikki toimivat suoraan nykyisissä moottoreissa ilman kalliita muutoksia. Fossiilisten polttoaineiden CO2 ongelma saadaan kuriin CO2 talteenotolla. Ei vielä 2030 mutta hallituksen utopistiset tavoitteet viivästyvät sen verran että tekniikka yleistyy ennen valtiollista harakiriä.
- Anonyymi
Onkos ne nimeltään driksa jossa ihminen juoksee edessä ja vetää perässä kärryjä?
Sellaisilla ajetaan 2030 koska vetäjiä tunkeutuu maahan ja kärryt vaan enää puuttuu.- Anonyymi
En ole ikinä nähnyt kyseistä kulkinetta perämoottorilla varustettuna enkä ymmärrä miten samalla periaatteella voisi korvata perämoottorin veneessä. Uimareiden hinaamana ei onnistu.
- Anonyymi
Kun kerran biodieselin rahtaaminen jenkkilään on taloudellisesti kannattavampaa kuin sen myyminen täällä niin ottaisivat paluulastissa verovapaata dinosaurusbensaa joka jätettäisiin Suomen aluevesirajan ulkopuolelle ankkuroituun proomuun josta veneilijät kävisivät sitä edullisesti ostamassa iso tankki täyteen. Siitä veneen tankista voisi sitten tankata oman autonkin. Jäisi sekopäähallitus nuolemaan näppejään mutta maailma pelastuisi kun Suomen polttoainemyynti vähenee.
- Anonyymi
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä.Siellä voisi myös olla vanhan teknologian myyntiä, kuten 2-tahtiset perämoottorit joita vielä tehdään muttei saa myydä eu ssa. Jahka tupakkakin kohta kielletään suomessa niin myös se voisi kuulua myyntivalikoimaan. Ehkä jonkinlainen sananvapauden radiokanavakin vahvoilla lähetystehoilla voisi olla sijoitettu sinne. Internet palvelinkin ehkä, jota ei rajoitettaisi poliittisesti, voisi toimia siellä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä.Ihan vapaasti ei pääse kuitenkaan rellestämään mutta taitaa rajoitukset liittyä ympäristönsuojeluun ja turvallisuuteen eikä talouspolitiikkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä.12mpk eli 22,2km sisäisten aluevesien ulkorajasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
12mpk eli 22,2km sisäisten aluevesien ulkorajasta.
Sori, ulkoisten
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä.Radio Nord uusintana :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä voisi myös olla vanhan teknologian myyntiä, kuten 2-tahtiset perämoottorit joita vielä tehdään muttei saa myydä eu ssa. Jahka tupakkakin kohta kielletään suomessa niin myös se voisi kuulua myyntivalikoimaan. Ehkä jonkinlainen sananvapauden radiokanavakin vahvoilla lähetystehoilla voisi olla sijoitettu sinne. Internet palvelinkin ehkä, jota ei rajoitettaisi poliittisesti, voisi toimia siellä
Ei onnistu enää radiokanava kun Radio Nordille laitettiin stoppi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjatkaa Jos muistan väärin, suomen tai EU n kait eivät päde yli 26 km suomen ulkoisista aluevesirajoista. Tämä käsittää kaiken muun poliittisen vih vas lib kuonan lisäksi polttoaine -palkka -alkoholiverotuksen sekä moottorikäyttöisten alusten ympäristömääräykset.
Olisi nokkela veto joltain taholta ostaa vanha pieni ruotsinlaiva, ja ankkuroida sellainen sinne ulapalle. Siellä voisi olla majoitusta, alkoholimyyntiä, polttoainemyyntiä ym. Veneilijöiden ikioma vapauden turistikohde jossa voisi käydä hengähtämässä.Tämä olisi nokkela veto, uusi Maarianhamina todellisena tax free meininkinä...
- Anonyymi
Se on kuulkaas silleen, että dieseliä ja bensiiniä syntyy kerosiinin tuotannon sivutuotteena ja johonkin se on käytettävä. Järkevintä se on käyttää niissä ajoneuvoissa joihin vaihtoehtoiset energialähteet ei sovellu ollenkaan tai soveltuu erittäin huonosti. Näitä ovat mm laivat, matkaveneet ja ne maantiekulkupelit joilla tehdään pitkää matkaa.
Lentäminen lisääntyy eli kerosiinin kulutus jatkaa kasvuaan n 2030 asti. Siihen asti siis fossiilisesti tuotetun dieselin ja bensiinin määrä kasvaa. On yksisilmäistä ja tekopyhää esittää sellaista skenaariota, että lopetettaisiin dieselin tai bensiinin käyttö. Niin kauan kun niitä tuotetaan ne on myös käytettävä.- Anonyymi
Voi ne käsitellä ongelmajätteenä kun tuo hallituksessa häärivä kesäharjoittelija kieltää niiden käytön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi ne käsitellä ongelmajätteenä kun tuo hallituksessa häärivä kesäharjoittelija kieltää niiden käytön.
Diedelmoottori veneessä on sikäli paras ässäaroa, että aikana jolloin aletaan sen hintaa merkittävästi nostamaan seuraa siitä jonkinlainen vallanvaihto muutenkin. Tässä maassa kaikki kulkee pyörien päällä dieselillä, ja sekä ruoan tuotanto, kuljetus, työmatkat, tavarat, kauppa, tuotanto...ym. On dieselitä riippuvaisia.
Diesel korreloi vapautta, ja vapauden menetyksen äärellä diesel korreloi valtaa, vallan käyttöä, vallan väärinkäyttöä sekä vallanvaihtoa. Meitä johtaa tällä hetkellä valtaopportunistinen liike, jolla ei tosipaikan tullen ole enää mitään sananvaltaa kun vapautta tarpeeksi on viety.
Eli, huolimatta koronoista, ilmakehistä, polkupalkkatekijäpulasta ja muista, meillä ei mene vieläkään tarpeeksi huonosti vaikka dieselin hinnannostolla hallituksessa leikitelläänkin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diedelmoottori veneessä on sikäli paras ässäaroa, että aikana jolloin aletaan sen hintaa merkittävästi nostamaan seuraa siitä jonkinlainen vallanvaihto muutenkin. Tässä maassa kaikki kulkee pyörien päällä dieselillä, ja sekä ruoan tuotanto, kuljetus, työmatkat, tavarat, kauppa, tuotanto...ym. On dieselitä riippuvaisia.
Diesel korreloi vapautta, ja vapauden menetyksen äärellä diesel korreloi valtaa, vallan käyttöä, vallan väärinkäyttöä sekä vallanvaihtoa. Meitä johtaa tällä hetkellä valtaopportunistinen liike, jolla ei tosipaikan tullen ole enää mitään sananvaltaa kun vapautta tarpeeksi on viety.
Eli, huolimatta koronoista, ilmakehistä, polkupalkkatekijäpulasta ja muista, meillä ei mene vieläkään tarpeeksi huonosti vaikka dieselin hinnannostolla hallituksessa leikitelläänkinMinkä takia asioiden pitäisi olla huonosti?
Jos ajattelet, että kun asiat menee huonosti, valta vaihtuu, niin vaihtuuko se paremmaksi?
Minusta tuntuu, että sinä aliarvioit ihmisten älykkyyttä. Suurin osa ihmisistä toimii rationaalisesti ja pitää vallitsevaa tilaa sellaisena, jossa on hyvä olla.
Meillä on hyvin pieni ryhmä ihmisiä, jotka kuvittelevat vallankumouksen tuovan muutakin kuin kurjuutta. Se ryhmä ei ole kovin lahjakas älyllisesti koska ei pärjää tässä yhteiskunnassa lahjoillaan vai pitäisikö sanoa ilman lahjoja.
Paha olo on pahaa oloa, mutta se ei siitä muutu, jos yhteiskunta muuttuu kurjemmaksi. Eniten kurjuudesta kärsii aina lahjattomat eli juuri ne, jotka uskovat vallankumouksen auttavan heitä. Toisaalta eipä siitä porukasta ole kauheasti harmiakaan. He päätyvät yleenä putkaan ja vankilaan pikkurötöksistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia asioiden pitäisi olla huonosti?
Jos ajattelet, että kun asiat menee huonosti, valta vaihtuu, niin vaihtuuko se paremmaksi?
Minusta tuntuu, että sinä aliarvioit ihmisten älykkyyttä. Suurin osa ihmisistä toimii rationaalisesti ja pitää vallitsevaa tilaa sellaisena, jossa on hyvä olla.
Meillä on hyvin pieni ryhmä ihmisiä, jotka kuvittelevat vallankumouksen tuovan muutakin kuin kurjuutta. Se ryhmä ei ole kovin lahjakas älyllisesti koska ei pärjää tässä yhteiskunnassa lahjoillaan vai pitäisikö sanoa ilman lahjoja.
Paha olo on pahaa oloa, mutta se ei siitä muutu, jos yhteiskunta muuttuu kurjemmaksi. Eniten kurjuudesta kärsii aina lahjattomat eli juuri ne, jotka uskovat vallankumouksen auttavan heitä. Toisaalta eipä siitä porukasta ole kauheasti harmiakaan. He päätyvät yleenä putkaan ja vankilaan pikkurötöksistä.Sinulla on hyvin pinnallinen ajatusmaailma pidät huonomman arvan saaneita tyhminä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia asioiden pitäisi olla huonosti?
Jos ajattelet, että kun asiat menee huonosti, valta vaihtuu, niin vaihtuuko se paremmaksi?
Minusta tuntuu, että sinä aliarvioit ihmisten älykkyyttä. Suurin osa ihmisistä toimii rationaalisesti ja pitää vallitsevaa tilaa sellaisena, jossa on hyvä olla.
Meillä on hyvin pieni ryhmä ihmisiä, jotka kuvittelevat vallankumouksen tuovan muutakin kuin kurjuutta. Se ryhmä ei ole kovin lahjakas älyllisesti koska ei pärjää tässä yhteiskunnassa lahjoillaan vai pitäisikö sanoa ilman lahjoja.
Paha olo on pahaa oloa, mutta se ei siitä muutu, jos yhteiskunta muuttuu kurjemmaksi. Eniten kurjuudesta kärsii aina lahjattomat eli juuri ne, jotka uskovat vallankumouksen auttavan heitä. Toisaalta eipä siitä porukasta ole kauheasti harmiakaan. He päätyvät yleenä putkaan ja vankilaan pikkurötöksistä.Minä kerroin, minkä horjuttaminen johtaa mihinkin koskien dieselin hinnoittelua
Sinä kerroit itsestäsi että sinulla menee tosi hyvin, ja halveksivan asenteesi muihin, ja että ne keillä menee huonosti, ovat ilmeisesti jokin uhka sinulle ja pidät heitä kurjina, lahjattomina, osaamattomina ja tyhminä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on hyvin pinnallinen ajatusmaailma pidät huonomman arvan saaneita tyhminä.
Minä pidän tyhmiä tyhmänä.
Arvoilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kerroin, minkä horjuttaminen johtaa mihinkin koskien dieselin hinnoittelua
Sinä kerroit itsestäsi että sinulla menee tosi hyvin, ja halveksivan asenteesi muihin, ja että ne keillä menee huonosti, ovat ilmeisesti jokin uhka sinulle ja pidät heitä kurjina, lahjattomina, osaamattomina ja tyhminä.Ei ihan noinkaan.
Minä vain sanoin, että tyhmät ihmiset luulevat, että heidän asemansa paranee, jos tulee levottomuuksia ja että he ovat väärässä.
Todellisuudessa olosuhteiden muuttuminen arvaamattomiksi suosii älykkäitä koska heillä on parhaat edellytykset soveltaa tietoa.
Heikkolahjaiset pärjäävät parhaiten vakaassa ja vauraassa yhteiskunnassa, jolla on varaa pitää huolta kaikista - Anonyymi
Lähetetään tuo jätebensiini ja -diesel Kiinaan ja Intiaan kierrätettäväksi. Niin me tehdään muovin kanssakin, koska paluurahti on halpaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähetetään tuo jätebensiini ja -diesel Kiinaan ja Intiaan kierrätettäväksi. Niin me tehdään muovin kanssakin, koska paluurahti on halpaa...
Ehdotin jo Afrikkaa minne kaikki vanhat Toyotanraadotkin on viety mutta se viesti poistettiin sääntöjen vastaisena.
- Anonyymi
Kerosiini ja diisel on lähes sama aine. Kumpi on kumman sivutuote ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerosiini ja diisel on lähes sama aine. Kumpi on kumman sivutuote ?
Tuli tässä mieleeni eräs oppitunti yli 40 vuoden takaa, jossa käsiteltiin krakkaustornin toimintaa.
Nuo ovat siis niitä öljynjalostamon korkeita pönttöjä.
Jalostusprosessissa lähtee aluksi kevyemmät hiilivedyt liikkeelle siitä raakaöljystä.
Siinä touhussa bensat ja petrolit lähtee ennen dieseliä, joten voisi ymmärtää että diesel olisi ”arvokkaampaa” soppaa kuin kerosiini. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuli tässä mieleeni eräs oppitunti yli 40 vuoden takaa, jossa käsiteltiin krakkaustornin toimintaa.
Nuo ovat siis niitä öljynjalostamon korkeita pönttöjä.
Jalostusprosessissa lähtee aluksi kevyemmät hiilivedyt liikkeelle siitä raakaöljystä.
Siinä touhussa bensat ja petrolit lähtee ennen dieseliä, joten voisi ymmärtää että diesel olisi ”arvokkaampaa” soppaa kuin kerosiini.Suomeen tarvitaan krakkaustorni, jossa polttomoottorin hyödyllisyyteen kevytmielisimmin suhtautuvat (vih vas väki) lähtisivät kävelysiltaa pitkin ensimmäisenä maamme rajoilta ulos ja luovutaisvat passinsa paperinkeräysastiaan
- Anonyymi
Koronavirus vähentää polttoaineen kulutusta enemmän kuin mikään hinnankorotus. - Voisiko tämä kansa oppia tästä niin paljon, että osaisi elää kohtuullisemmin myös epidemian jälkeen?
- Anonyymi
Mulla tuli eilen juuri 1300 litraa dieseliä paatin tankkiin, nyt diesel on molko edullista joten nyt kannattaa tankata.
- Anonyymi
Sitten kun eletään yhteiskunnassa joka ei tunne työmatka-ajoa. Koronavirus vähentää ensisijaisesti työmatka-ajoa. Muu ajaminen vähentyy sitä tahtia kuin urbaanit huvituslaitokset, eli kuntosalit, elokuvateatterit, ravintolat jne. sulkevat ovensa. Ilmeistä on myös että virus leviää tehokkaasti tiheästi asutetuilla alueilla ja kykenevät haluavat paeta maalle. Taas aimo annos todisteita sille, että urbanisoituminen on ekologisesti huonoa kehitystä. Maalla ei ole niitä turhia huvituslaitoksia joista seuraa lisääntynyttä liikkumisen tarvetta ja muita saastuttavia tekijöitä, heikosti hyödynnettyä lämmitettävää ja ylläpidettävää rakennuskantaa jne. Tarvitaan hajautettu yhteiskuntamalli jossa mahdollisimman paljon töitä tehdään joko lähellä asutusta tai etätyökaluilla, malli jossa täystyöllistyminen nykyisin työajoin ei ole hyvinvoinnin ehto. Vasta sitten on todellinen vapaus valita saasteettomia liikkumistapoja.
- Anonyymi
Uskoisin, että synteettisellä bensinillä ja dieselillä jonka Adolf vainaa määräsi keksittäväksi Saksassa toisen maailmansodan aikana. Kun ikävät muut maat laittoivat Saksan kauppa saartoon.
Tänä päivönä tuota synteettistä bensaa on nesteellä pienkonebensa tuote nimellä, synteettistä dieseliä ei vissiin ole.
ST1 ilmeisesti puuhailee tämän vanhan keksinnön kimpussa tosissaan ja toivotaan heidän onnistuvan tuomaan markkinoille kohtuuhintaisen tuotteen jossa luonto kiittää ja perinteiset koneen toimivat.
Hail!- Anonyymi
Synteettisen dieselin valmistukseen on tarvittavat tiedot ja taidot olemassa mutta se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synteettisen dieselin valmistukseen on tarvittavat tiedot ja taidot olemassa mutta se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Dieselissä voi käyttää suodatettua jäteöljyä.
- Anonyymi
Oma arvaukseni 2030 tilanteesta on se, että veneet kuluttavat huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin 2020. Polttoaineet ovat isolta osin bio-polttoaineita. Viranomasten venett ovat isoilla koneilla ja kulkevat kovaa.
Veneilijän vene on uppoumarunkoinen moottorivene tai purjevene.
Sähkömoottorien osuus tulee kasvamaan rajusti. Samoin tehokkaammat akut ja aurinkokennot.
Itsellä purkkarissa sähkömoottori. Vene enimmäkseen viikoloppukäytössä ja kesäviikolla kenno lataa akut 100% täyteen ennen seuraavaa viikonloppua.
Veikkaan, että kohta on tilanne jossa isoilla koneilla varustettuja muskeliveneitä myydään todella pilkkahintaan. Tulevaisuudessa nuo ovat nuorten kesämökin korvikkeita kun venepaikka on todella edullinen verrattuna mökkien vuokriin ja usein marinassa on suihku ja muu tarvittava. Ei sillä veneellä tarvi ajaa jos on kaksio kaivopuistossa merinäköalalla koko kesän alle tonnin venepaikassa. No Kaivarissa ei sitten ole suihkua....- Anonyymi
Ei venekanta uusiudu niin nopeasti että venekanta kymmenen vuoden päästä poikkeaisi merkittävästi nykyisestä, ei vaikka markkinoille tulisi vaikka mitä ihmetekniikkaa. Nykyisille moottoreille tulee muunnossarjoja ellei niitä voi suoraan ajaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Vanhimmasta päästä korvautuu pikkuhiljaa uusilla moottoreilla tai uusilla veneillä, mutta ennenaikainen romuttaminen ei ole ekologisesti perusteltua. Sähkömoottori purjeveneessä on jo tätä päivää, varsinkaan pienemmissä kokoluokissa ei kustannusero ole ylitsepääsemättömän suuri siinä vaiheessa kun nykyinen moottori on vaihtokunnossa. Dieselillä kun puksuttelee helposti 30 vuotta niin ei ne kaikki kuitenkaan kymmenessä vuodessa vaihdu.
Pienissä perämoottoriveneissä alkaa sähkön rinnalla näkymään kaasukäyttöisiä moottoreita, mutta isoissa mennään dieseltekniikalla vielä pitkään. Isot bensakoneet tulevat olemaan väliinputoajia, niille ei oikein löydy korvaavaa vaihtoehtoa mihinkään järkevään hintaan, mutta niitä on viimevuodet myyty sellaisia määriä että niiden veneiden tuomitseminen käyttökieltoon on poliittinen itsemurha. Bensan hinta nousee mutta bensalla jatketaan vesillä vaikka sen osuutta maantieliikenteessä jollain ihmeellä onnistuttaisiinkin vähentämään tavoitteiden mukaisesti. Nyt tosin voisi koronan varjolla unohtaa aikaisemmat absurdit tavoitteet. - Anonyymi
Ainoastaan merikelpoisuuden kustannuksella saadaan polttoainekulutusta merkittävästi alennettua. Joko venerungot suunnitellaan taloudelliseksi tai moottoreihin suunnitellaan vaikka mitä hienouksia mutta molemmissa tapauksissa merikelpoisuus kärsii. Sitä polttoaineesta saatavaa energiaa kun tarvitaan tietty määrä että vene kulkee ja siksi ei sähkö ole edelleenkään vaihtoehto moottoriveneeseen kun energiatiheys on mitä on ja latausmahdollisuudet harvassa.
Todennäköisesti polttoaineen kulutus kasvaa kun siirrytään vaihtoehtoisiin polttoaineisiin joissa on alhaisempi energiasisältö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan merikelpoisuuden kustannuksella saadaan polttoainekulutusta merkittävästi alennettua. Joko venerungot suunnitellaan taloudelliseksi tai moottoreihin suunnitellaan vaikka mitä hienouksia mutta molemmissa tapauksissa merikelpoisuus kärsii. Sitä polttoaineesta saatavaa energiaa kun tarvitaan tietty määrä että vene kulkee ja siksi ei sähkö ole edelleenkään vaihtoehto moottoriveneeseen kun energiatiheys on mitä on ja latausmahdollisuudet harvassa.
Todennäköisesti polttoaineen kulutus kasvaa kun siirrytään vaihtoehtoisiin polttoaineisiin joissa on alhaisempi energiasisältö.Minä olen pärjännyt kaikissa keleissä 16 koneella. Vene on 8 m uppis. En ymmärrä, mikä teitä pelottaa merellä kun sinne ei uskalleta lähteä alle 100 hv koneella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen pärjännyt kaikissa keleissä 16 koneella. Vene on 8 m uppis. En ymmärrä, mikä teitä pelottaa merellä kun sinne ei uskalleta lähteä alle 100 hv koneella
Siis 16 hv
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen pärjännyt kaikissa keleissä 16 koneella. Vene on 8 m uppis. En ymmärrä, mikä teitä pelottaa merellä kun sinne ei uskalleta lähteä alle 100 hv koneella
Siitä ei ollut kyse, vaan siitä, että veneen havaittavista ominaisuuksista ainoastaan polttoaineen kulutus muuttuisi merkittävästi pienemmäksi. Merikelpoisuuden sijaan voidaan tietysti tinkiä nopeudesta, mutta kun sen polttoainetalouden pitäisi parantua myös uppoumarunkoisissa. Myös niiden viranomaisten isokoneisten kovaa kulkevien veneiden pitäisi kuluttaa merkittävästi nykyistä vähemmän polttoainetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis 16 hv
8m purkkarilla ollaan hyvin pärjätty 7 heppaisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen pärjännyt kaikissa keleissä 16 koneella. Vene on 8 m uppis. En ymmärrä, mikä teitä pelottaa merellä kun sinne ei uskalleta lähteä alle 100 hv koneella
8m vs 12m(40 jalkaa) koossa on melkoinen ero kaikessa esim upoumassa joten 40 jalkainen ei paljon liikahtaisi 16hv keulapotkurissa taitaa olla tuon verran voimaa.
Omassa veneessä 12m koneessa tyhjäkäynnillä on käytössä 40hv ja vauhti noin 3,5 solmua.
Matka nopeudella 7,5 solmua on käytössä 80hv. Jos on kova vastatuuli kohtuullisella aallokolla vauhti alkaa hyytymään tai on lisättävä voimaa kahdella sataa kiekalla ja tällöin on käytössä 110hv ja jos koneessa vain vaatimattomat 120hv niin ei hyvä, siksi itselläni reilusti enemmän, niin ei ongelmia ajaa konetta liian suurilla kuormilla matka ajossa.
Toivottavasti ymmärrät nyt asian paremmin, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8m vs 12m(40 jalkaa) koossa on melkoinen ero kaikessa esim upoumassa joten 40 jalkainen ei paljon liikahtaisi 16hv keulapotkurissa taitaa olla tuon verran voimaa.
Omassa veneessä 12m koneessa tyhjäkäynnillä on käytössä 40hv ja vauhti noin 3,5 solmua.
Matka nopeudella 7,5 solmua on käytössä 80hv. Jos on kova vastatuuli kohtuullisella aallokolla vauhti alkaa hyytymään tai on lisättävä voimaa kahdella sataa kiekalla ja tällöin on käytössä 110hv ja jos koneessa vain vaatimattomat 120hv niin ei hyvä, siksi itselläni reilusti enemmän, niin ei ongelmia ajaa konetta liian suurilla kuormilla matka ajossa.
Toivottavasti ymmärrät nyt asian paremmin,Minun veneessä ei ole moottorille tarvetta tuulessa. Käytän purkkarissa konetta vain satamaajossa. Joskus voi tulla tilanne, että iskee täysi pläkä ja silloin on ajettava koneella jos johonkin haluaa. Minulla on 36-jalkainen purkkari ja 5hv kone. En siis oikein ymmärrä tuota väitettä, ettei 40-jalkainen edes liikahda 16 hv koneella. No te ilmeisesti puhutte uppoumarunkoisista moottoriveneistä jolloin virtausvastus on huomattavasti suurempi kuin sulavalinjaisissa purkkareissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun veneessä ei ole moottorille tarvetta tuulessa. Käytän purkkarissa konetta vain satamaajossa. Joskus voi tulla tilanne, että iskee täysi pläkä ja silloin on ajettava koneella jos johonkin haluaa. Minulla on 36-jalkainen purkkari ja 5hv kone. En siis oikein ymmärrä tuota väitettä, ettei 40-jalkainen edes liikahda 16 hv koneella. No te ilmeisesti puhutte uppoumarunkoisista moottoriveneistä jolloin virtausvastus on huomattavasti suurempi kuin sulavalinjaisissa purkkareissa.
Kyllä sinulla sitten onkin, joskus purjevene, menettää jopa mastonsa airistolla, tai purje voi rikkoutua, lisäksi on monia osia rikkauksessa jotka voivat pettää ja joudut sen ompelukoneesi polkemaan käyntii n.
Mulla oli sellainen purjevene johon kitsailija oli ostanut uutena pikkuruisen dieselin ja yleensä aina , mutta kerran hajosi yksi hela ja oli pakko kasata isopurje vekeen, vene oli tollaben fokkavene jolla pelkästään fokalla ajaessa sorto on kamala.
Pikkuruinen yksipyttyinen vp käyntiin ja ajoon matka oli vastaiseen, mutta vene ei liikkunut yhtään solmua eteen päin koneen ollessa täysillä, ei auttanut luovi strategia paljoa pääsin jo 0.3 solmua pakko oli lähteä myötäisiä, kun moottori alimitoitettu.
Toivottavasti sinulla ei koskaan satu mitään tärkeimpään järjestelmääsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinulla sitten onkin, joskus purjevene, menettää jopa mastonsa airistolla, tai purje voi rikkoutua, lisäksi on monia osia rikkauksessa jotka voivat pettää ja joudut sen ompelukoneesi polkemaan käyntii n.
Mulla oli sellainen purjevene johon kitsailija oli ostanut uutena pikkuruisen dieselin ja yleensä aina , mutta kerran hajosi yksi hela ja oli pakko kasata isopurje vekeen, vene oli tollaben fokkavene jolla pelkästään fokalla ajaessa sorto on kamala.
Pikkuruinen yksipyttyinen vp käyntiin ja ajoon matka oli vastaiseen, mutta vene ei liikkunut yhtään solmua eteen päin koneen ollessa täysillä, ei auttanut luovi strategia paljoa pääsin jo 0.3 solmua pakko oli lähteä myötäisiä, kun moottori alimitoitettu.
Toivottavasti sinulla ei koskaan satu mitään tärkeimpään järjestelmääsi.Entä mitä tekee moottoriveneilijä konerikon tapahduttua? Kyllä kaikissa moottoriveneissäkin pitäisi olla masto ja purjeet. Vaikka masto menee poikki niin saa sen rippeistä, puomista ja spinnupuomista jotain purjehduskelpoista väsättyä ellei muuta apua ole saatavilla, mutta jos moottori tai vetolaite kunnolla kosahtaa niin mitään ei ole tehtävissä.
- Anonyymi
Kyllä ennen oli tosiaankin kaikki paremmin. Nyt on ollut yltäkylläisyys, mutta kaikki on päin leveää persettä.
- Anonyymi
Aika ennen penisilliiniä ja turvavötä oli parempi vain niille, joilla on asiat todella kehnosti.
- Anonyymi
Korona laskee polttoaineiden hintoja. Näin säästymme vihervasemmiston ilmastovouhotukselta!
Jos ne toteutuu, niin sitten nähdään millä köyhät ajelee!- Anonyymi
Nyt on dieseli edullista, olen jo ostanut melko paljon varastoon ja lisää meinasin hakea.
- Anonyymi
Aurinkotuulellapa tietennii. Mulla on niemen nokassa aurinkopaneelilla latautuvat isot akut, ja 2km pitkällä köydellä vinssi. Jigittelen verkoille mennessä myötätuuleen köyden purkaantuessa vinssiltä, ja takaisin tullessa nappaan radiolla vinssin kelaamaan. Mukava on uistimia lekutella paluumatkalla. Iso peräsin mahdollistaa melkoiset sivuliikkeet, ja vinssin voi löysätä ja laskea välillä myötätuuleen ja taas vinssata eri reittiä. Tuulen suunta saa vaihdella reilusti 180 astetta niemen nokasta, kun vinssi on kääntyvä.
- Anonyymi
Jos aurinkotuulen saisi valjastettua purjehduskäyttöön päästäisiin todella lujaa, jopa 900 kilometriä sekunnissa, mutta maan magneettikenttä ohjaa suurimman osan aurinkotuulesta maapallon ohi.
- Anonyymi
Ajetaan tamdemilla. Leo Friman solistina! Silleeeeen.
- Anonyymi
Kun kaikki suomalaiset vaihtaa sähköpirssiin, niin maapallon hiilidioksidipäästöt vähenee 0, 004%.
Onko muita " hyviä" ideoita? - Anonyymi
Ei ole veneeseen ollut varaa.
- Anonyymi
Ajattelin vaihtaa Volvo Penta AQ130 moottoriin isommat suuttimet ja alkaa jo nyt ajella etanolilla.
- Anonyymi
Mikä sai toisiin ajatuksiin?
- Anonyymi
Vety on tulevaisuuden kulkuaine myös veneissä, kun saadaan aurinkokennoilla sitä tarpeeksi. Suosuihkutus tekniikalla ei ole edes vuotoja, eikä räjähdyksiä.
- Anonyymi
Miten suorasuihkutustekniikka estää vuodot ja räjähdykset? Autoja ja ainakin yksi tankkausasema on räjähtänyt, josta seurasi että Toyota ja Hyundai lopetti vetyautojen myynnin.
- Anonyymi
Tällä kirkkaalla pilvipoutasäällä mökin 150W aurinkopaneeli antaa 0,3 A virtaa. Aurinkoisella säällä sama paneeli antaa 5 -7 A. Menee vielä pitkään ennen kuin veneet kulkevat auringon tuottamalla energialla jos tuulta ei lasketa auringon aiheuttamaksi. Toisaalta, miksi ei siirryttäisi liikkumaan purje- tai lihasvoimalla?
- Anonyymi
Samat havainnot aurinkopaneeleiden tehosta. Pilvisellä säällä niillä ei tee mitään. Hyvä apu, mutta niiden varaan ei voi laskea.
Uskon, että tulevaisuudessa liikutaan aivan samoilla polttoaineilla kuin nykyäänkin, mutta vaan paljon vähemmän.
Jo pelkästään tähän koronakriisiin liittyvien valtionvelkojen takaisinmaksu tulee nostamaan poltoaineen hinnat pilviin, joten kallista tulee olemaan, mutta moottorilla jos liikut, niin vaihtoehtoja ei ole. Purjehtiminen tulee varmasti lisääntymään.
- Anonyymi
"TESLAVENE" mainoksessa uppoamarunkoinen paatti lentää plaanissa.
Milloin tekniikka siirtyy veneisiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk893738Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921969Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871783- 1441652
- 1621483
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur981463Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671412Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001334- 861287