Moraalisen vastuun rajat ja yhteinen matkamme helvettiin

Nyt kun koko maailma vouhottaa koronaviruksesta, mietitäänpä yksilön moraalisen vastuun rajoja. Innokkaat työmyyräthän tunnetusti menevät sairaanakin töihin, koska työnteko on näille työn orjille kunnia-asia, ja sairaana työskentely tuottaa aivan poikkeuksellista kunniaa siitä yksinkertaisesta syystä, että sairaana työnteko on raskaampaa ja kuormittavampaa: mitä enemmän kärsimystä ja tuskaa, sitä suurempi maine ja kunnia. Sairaana työskentelyä pidetään siis moraalisesti hyvänä asiana. Lepäämisessä on aina jotakin epäilyttävää, koska vain laiskat lepäävät, ja laiskuus on moraalitonta.

Mutta sairaana töihin meno altistaa muut ihmiset tartunnalle. Milloin ihmisellä on moraalinen velvollisuus levätä? Jos minulla olisi rutto, kukaan tuskin paheksuisi minua, jos jäisin töistä pois. Rutto on siinä määrin vakava tauti, että asetelma kääntyy: nyt moraalitonta on mennä töihin, moraalisesti hyvänä ja oikeana pidetään kotiin jäämistä. Ruttosairas saa sairastaa, se ei ole väärin.

Rutto: hyvä ihminen jää kotiin.

Tavallinen kausiflunssa: paha ihminen jää kotiin.

Koronaflunssa: millainen ihminen jää kotiin?

Olennaista on tietysti se, kuinka suurelle vaaralle taudin levittäjä altistaa muut. Voi olla, että työikäiset perusterveet ihmiset eivät ole vaarassa, heille koronaflunssa voi olla kuin mikä tahansa kausiflunssa, pikku juttu. Jos työpaikalla on vain nuoria superihmisiä, kuten asianlaita minun ymmärtääkseni nykyään on, niin ei huolta: vaikka kaikki sairastuisivat, he tulisivat sairaina töihin hankkiakseen itselleen kirkkainta kunniaa. Kenenkään henki ei vaarannu eikä työteho alene, sillä työn sankarit uhrautuvat ja tekevät sairaina saman tuloksen kuin terveinä. Sairauden vaikutus on pyöreä nolla. Eikö tämä ole kaikki hyvää ja oikein?

Jos olisi niin, että tauti tappaisi poikkeuksetta joka ainoan yli 60-vuotiaan ihmisen, ja jos minä, nuorempi, saisin taudin ja menisin sairaana joka päivä notkumaan sinne, missä yli 60-vuotiaat notkuvat, silloinhan minä käytännössä tappaisin nämä yli 60-vuotiaat. Varmaankin tässä tapauksessa sanottaisiin, että tein väärin.

Entä jos tauti tappaa sadasosan kaikista yli 60-vuotiaista. Kuinka monen yli 60-vuotiaan kanssa saan notkua, ennen kuin syyllistyn tappoon? Tilastollisesti tapan yhden yli 60-vuotiaan tartuttamalla sata. Tietenkään käytännössä asia ei mene niin. Voi olla, etten tapa yhtään, voi olla, että tapan kymmenen.

Tämähän on kauhea asia. Koska tavallinen kausiflunssakin tappaa ihmisiä, joudumme joka vuosi siihen hirveään tilanteeseen, että sairastunut voi panna alulle tartuntaketjun, jonka seurauksena joku kuolee. Näinhän tapahtuukin: joku tartuttaa jonkun, joka tartuttaa jonkun, joka tartuttaa jonkun, joka kuolee. Vastuu tietysti jakautuu tässä ketjun kaikkiin lenkkeihin: kuka tahansa heistä olisi voinut katkaista ketjun ja pelastaa hengen.

Mutta eihän asia niinkään voi olla, että ihminen vapautuu vastuusta siksi, että hänellä kävi tuuri. Jos yritän ampua jonkun ja ammun ohi, olen silti rikollinen.

Alustavasti voitaneen tehdä sellainen johtopäätös, että jokainen flunssaan sairastunut, joka ei eristäydy muista sairautensa ajaksi, syyllistyy tappoon tai ainakin tapon yritykseen. Tietämättömyyteenhän ei kukaan voi vedota, sillä kaikki kyllä tietävät nämä asiat.

Tartuntatauti on vain esimerkki. On paljon vastaavanlaisia asioita, jotka herättävät kysymyksen yksilön moraalisen vastuun rajoista. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että elämä globaalissa nykymaailmassa on moraalitonta ja meidät pitäisi kaikki lähettää helvettiin vielä ennen auringonlaskua. Olemme sen ansainneet.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa lähettäisit ensin itsesi. Muut tulee sitten perässä.

    • Anonyymi

      Entä jos koronavirus on Jumalan lähettämä rankaisu ja vitsaus. Mikä on niiden osa, jotka estävät Jumalaa vitsaamasta? Jos Koronavirus olisi merkitty profeetta Danielin kirjaan niin sen vastustaminen veisi hirteen? Mutta sehän on vain flunssaa eikä ole kirjaan kirjoitettu. Luonnollisesti ei kukaan ihminen levitä tahallaan tappavaa tautia. Vaan pysyy kotona. Jokainen Jumalan lähettämä vitsaus johtaa maan asukkaat eroon ja vapaaksi Jumalasta. Niin myös tämä on merkki, että Jumala ei tahdo enää paimentaa, vaan lähettää ruttoon ja helpottaa pedon merkin saapumisen. Mistään moraalista ei ole kyse, vaan alueet joille rutto leviää ovat kirottuja. Rangaistuksia rutot ovat aina.

    • Tartuntatauti on minusta hyvä esimerkki, koska tiedämme, että potemamme tauti tarttuu: emme tartuta vahingossa. Jos joku menee sairaana töihin (tai minne tahansa), hän voi toivoa, ettei kukaan saa häneltä tartuntaa, mutta joka tapauksessa hän tietää altistavansa muut tartunnalle, ja hän tietää senkin, että tänäkin vuonna monet kuolevat siihen flunssaan, jota hän sairastaa ja levittää. Mutta tuskin kukaan sairastaessaan ajattelee näin, varsinkaan nuoret perusterveet ihmiset eivät varmaankaan mieti tällaisia, koska heille sairaus on vain pieni kiusa, joka ei voi estää heitä edes tekemästä työtä. He ovat vahvempia kuin sairaus, he ovat voittajia.

      Voidaan ajatella myös esimerkiksi mitä tahansa tuotetta, jonka tuotantoketju on pitkä. Riittää, että tuotantoketjussa on yksi moraaliton lenkki: ostamalla tuotteen osallistumme moraalittomuuteen. Mutta miten globaalissa nykymaailmassa voisi välttyä tämän tyyppiseltä moraalittomuudelta? Ei kovin helposti, ehkei mitenkään.

      Voidaan siis sanoa, että nykyinen elämänmuoto tuottaa syntiä. Jos elämänmuotomme on sellainen, ettemme periaatteessakaan voi selviytyä kohdusta hautaan tekemättä syntiä, elämänmuotomme on väärä ja tuomittava.

      Tämä palauttaakin mieleeni Mircea Eliaden ja syntiinlankeemusta edeltäneet ajat, joista kirjoitin toisessa ketjussa. Toistan siellä kirjoittamani. Eliaden mukaan primitiiviset ja arkaaiset kansat elivät ikään kuin historiattomassa tilassa. Tai oikeammin: niiden historiakäsitys oli syklinen. Eliade kutsui tätä tilaa paratiisiksi. Tällöin syntiinlankeemus olisi lankeemusta lineaariseen historiaan ja siis historian hirmuvaltaan.

      Syklisessä historiassa historia alkaa joka vuosi alusta. Ihminen ikään kuin syntyy uudelleen vuosittain. Tämä tarkoittaa sitä, että hänen syntinsä eivät kasaannu, hän saa aloittaa alusta. Niinpä tämä uusi alku on samalla syntien sovitus, anteeksianto, unohdus. Me modernit ihmiset taas muserrumme historian ja siis syntiemme taakan alle (erityisesti internetin aikakaudella tämä korostuu, koska internet ei koskaan unohda). Meille Kristus on sitä, mitä historian vuosittainen "nollaaminen" oli primitiivisille ja arkaaisille ihmisille. Myös Kristuksessa ihminen syntyy uudelleen ja saa uuden alun. Kristus on siis ratkaisu siihen ongelmaan, jonka lineaarinen historia aiheuttaa.

      Nykyisen elämänmuodon ongelma on ilmeinen: vieraantuminen omista elinehdoista. En tule toimeen ilman tietokonetta, mutta ei minulla olisi tietokonetta, ellei joku minulle tuntematon kiinalainen orja rakentaisi sitä minulle. Tarvitsen kiinalaisia orjia voidakseni elää tavallista elämää. En tarvitse orjia luksukseen, vain tavalliseen elämään.

      Tämä tarkoittaa sitä, että jos kiinalaiset orjat eräänä päivänä kieltäytyisivät orjuudesta, elämäni romahtaisi. En voisi enää elää tavallista elämääni. Tuhat vuotta sitten metsästäjä-keräilijäyhteisössä olisin ollut onnellisempi: olisin ollut itse omien elinehtojeni herra, elämäni ei olisi riippunut minulle tuntemattomista kiinalaisista, eikä minun olisi myöskään tarvinnut osallistua moraalittomuuteen. Ehkä olisin silti osallistunut moraalittomuuteen, mutta minun ei olisi tarvinnut tehdä niin elääkseni tavallista elämää, ja uuden vuoden alkaessa syntini olisi joka tapauksessa nollattu. Sellainen elämänmuoto on oikea, tässä mielessä rousseaulainen "paluu luontoon" tai "jalo villi" on mielestäni ihan pätevä ajatus. Ehkä Aatami ja Eeva olivat jaloja villejä.

      • Toisaalta ei kaikki sairastuneet heti tiedä saaneensa koronaviruksen.

        Espanjassa on kuollut 30 koronaviruksen takia.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Toisaalta ei kaikki sairastuneet heti tiedä saaneensa koronaviruksen.

        Espanjassa on kuollut 30 koronaviruksen takia.

        Horinasi ei kiinnosta ketään😎


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe