Valintakristillisyyden peruserehdys

Valintakristillisyys edellyttää, että ihminen voi itse määratä, mitä tahtoo. Kun määrää itsensä tahtomaan, että ottaa Jeesuksen vastaan, näin tapahtuu. Prosessi edellyttää vapaata valintaa.

Vapaata valintaa ei ole. Luonnontieteet ovat osoittaneet, että KAIKKI on kausaalista tai spontaania. Kolmatta vahtoehtoa, vapaata tahtoa, ei ole.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"

      "Harvat ja valitut" pelastuu.

    • Anonyymi

      Tunnetumpi nimitys tälle on "ratkaisukristillisyys". Tätä edustavat nk. "vapaatsuunnat", joka on vain heille, heidän itsensä antama, harhaanjohtava nimitys. Mitään todellista vapautta ei noissa lahkoissa ole, vaan esim. jäsentensä tiukka kontrolli. Myös esim. lapsia on remmin kanssa käännytetty tuohon "vapaavalintaiseen" uskoon.

      Tämä oppisuuntaus perustuu jo kauan sitten Kirkon harhaopiksi tuomitsemaan pelagiolaiseen harhaoppiin, jota kutsutaan myös nimellä "vapaa ratkaisuvalta".

      Tätä oppia vastaan Luther kirjoitti kirjansa (Kristukseen) "Sidottu ratkaisuvalta" ja johon luterilaisen kirkon oppi perustuu.

      • Käytettäköön sanaa ratkaisukristillisyys.

        P. Augustinus asettui sidotun ratkaisuvallan puolelle. Samoin Luther, varmaan jo luostarinsa perinteen kantajana. Näyttäisi paremminkin siltä, ettei hän keksinyt mitään uutta, mutta aika oli kypsä tuoda esiin Augustinuksen perintö.

        Samalle kannalle asettui myös reformoitu kirkko ja kalvinistit. Sen sijaan Rooman kirkko, ortodoksinen ja esikalkedoniset kirkot asettuivat tahdonvapauden kannalle. Samoin nykyajan protestanttiset ryhmät.

        En ole jaksanut selvittää, miten ennen Lutheria syntyneet evankeliset ryhmät, kuten valdolaiset ja husilaiset, ajattelivat.


      • Anonyymi
        lenteri kirjoitti:

        Käytettäköön sanaa ratkaisukristillisyys.

        P. Augustinus asettui sidotun ratkaisuvallan puolelle. Samoin Luther, varmaan jo luostarinsa perinteen kantajana. Näyttäisi paremminkin siltä, ettei hän keksinyt mitään uutta, mutta aika oli kypsä tuoda esiin Augustinuksen perintö.

        Samalle kannalle asettui myös reformoitu kirkko ja kalvinistit. Sen sijaan Rooman kirkko, ortodoksinen ja esikalkedoniset kirkot asettuivat tahdonvapauden kannalle. Samoin nykyajan protestanttiset ryhmät.

        En ole jaksanut selvittää, miten ennen Lutheria syntyneet evankeliset ryhmät, kuten valdolaiset ja husilaiset, ajattelivat.

        dogmatikosko se siellä taas perustelee luonnontieteillä itse kyhättyä versiotaan kristinuskosta?


      • Anonyymi

        Kas kuinka monia tempoo tahtomaton valta ja kirjoituttaa kaikkea soopaa foorumille.

        miten se menee kun meinaatte kauppaan mennä, tempooko joku jalkoja ihan miten sattuu ja sitten yhtäkkiä olette lidlin kassallam niinkö se menee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kuinka monia tempoo tahtomaton valta ja kirjoituttaa kaikkea soopaa foorumille.

        miten se menee kun meinaatte kauppaan mennä, tempooko joku jalkoja ihan miten sattuu ja sitten yhtäkkiä olette lidlin kassallam niinkö se menee?

        Sidottu ratkaisuvalta ei tarkoita tuota.
        Jumala ei temmo ihmisiä, ilman ihmisen omaa suostumusta.

        Siltikin se on Jumala, joka johdattaa uskovan askelia.


    • Anonyymi

      Terävät sorkat silläkin.

    • Anonyymi

      Nuo varhaiset niinsnaotut kirkkoisät kuvittelivat kaikenlaist ajoka sopi heille ja heidän rahapussilleen, Raamatusta se pitää katsoa miten asia on!

      Jeesus saarnasi suurena päivänä j ahuusi mm; joka janoaa, tulkoon ja juokoon"!

      kertokaa miten se huuto mahtaa passata lutterinne sepustuksiin.

      • Anonyymi

        Senkun pilkkaat Kristuksen valtaa meissä.

        Juuri nuo Jeesuksen sanat todistavat, että valinnan tekijä eli kutsuja on Jeesus Kristus, Herra, ei ihminen.


    • Anonyymi

      Jäo pois ihmettely siitä että eikö se lutteri osannut mitään johtopäätöstä tehdä tuostakaan tapauksesta, oli omituinen tohtori.

      mutta samanlaisiahan on kirkot täynnä tänäänkin, onko lie kukaan huomannut sitä tautia.

    • Suurin osa kommenteista oli minulle arvoituksellisia, täysin käsittämättömiä. Lieköhän saman kirjoittajan tekemiä?

      • Anonyymi

        Myös joku helluntaifoorumilta karannut, kirjoitustaidoton ratkaisukristillinen löysi ketjumme.

        Ei piitata hänestä.


    • Anonyymi

      Kun ihminen tekee mielestään valinnan herätyskokouksessa lipevän saarnamiehen puheiden vaikutuksesta, hänen tahtonsa ei ole vapaa vaan manipulatiivisen puheen, suggestion ja aivopesun tulosta.

      • Näinhän se illuusio vapaasta tahdosta käytännössä toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1898
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1834
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1582
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1393
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1141
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1100
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      942
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      938
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      101
      886
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe