Mistä tietää onko toinen narsisti

Anonyymi

Olenkohan ollut narsistin kanssa tekemisissä kun hänen käytöksestään jää aina sellainen olo ettei kukaan välitä tai rakasta minua oikeasti. Manipuloi vähättelee ja saa oloni tuntumaan aina surkeaksi alan aina hävetä itseäni kun olen hänen kanssaan tekemisissä.

23

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitähän ne tekevät.

    • Anonyymi

      Tuskin mistään jos ei tunne hyvin. Sellaiset jotka ovat narsistien kanssa tekemisissä; työn kautta tai ovat eläneet sellaisen kanssa, saattavat oppia tunnistamaan narsistin heikommallakin tuntemisella. Ehkä joku aiheesta paljon lukenut ja tunneälykäs ihminen voi tunnistaa nopeasti ilman kokemustakin(?). Yleensä kuitenkin ne joilla ei ole kokemusta tunnistavat liian myöhään; tuntiessaan paremmin tai jopa vasta esim. asuttuaan yhdessä narsistin kanssa jonkun aikaa. Narsistit voivat vedättää poliiseja, psykiatreja ja muita ammattilaisia taitavasti. Toisaalta monet myös tuomitsevat toisia ihmisiä narsisteiksi ilman syytä. Narsisti on tämän päivän muotisana. Esimerkiksi epävakaa persoonallisuushäiriö voi näyttää joillakin ihmisillä ulospäin samankaltaiselta kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Epävakaa kuitenkin tuntee empatiaa ja syyllisyyttä. Monet heistä tuntevat vihaa itseään kohtaan, koska eivät pysty toimimaan kuten haluaisivat. On vahingollista jos epävakaa leimataan narsistiksi. Epävakailla on vaikeuksia esimerkiksi impulssikontrollin ja tunteidensäätelyn kanssa. Yleensäkin kuka tahansa pystyisi pahaan, näin on sanonut hannu lauerma. On myös tehty sellainen sähköiskukoe jossa persoonaltaan terveet ihmiset ovat valmiita antamaan toiselle henkilölle sähköiskuja. Vertailun vuoksi; narsisteja on jotain 1-3% väestöstä ja joka kolmas ihmisistä pettää joskus. Narsistin voisi sanoa omaavan narsistisia piirteitä enemmän kuin 97-99% väestöstä.
      Kerroit liian suppeasti henkilöstä jota epäilet narsistiksi joten en osaa sanoa onko hän sellainen vai ei.

      • Anonyymi

        Juurikin noin. Narsistitutkan kehittyminen vaatinee käytännössä aina, että joutuu elämään sekopaatin vaikutuspiirissä ja lisäksi hoksaa, että kyseessä on patologinen ilmiö. Niin sanotut ammatti-ihmiset ovat narsistille kuin suupaloja, helppoja käsitellä ja harhauttaa.

        Jos jonkun seurassa tulee usein vaikea olo, kannattaa tietysti ottaa hatkat, ellei ole sukulaisuuden tai työn kautta tiukasti sidoksissa. Manipulointi ja mitätöinti kuuluvat narsistin työkalupakkiin etenkin, kun ne vuorottelevat ylettömän kehumisen kanssa. Käyttökelpoinen ohjenuora: "liian hyvä ollakseen totta -tyypit" sisältävät aina hyvin ikävän yllätyksen.


      • Anonyymi

        "..narsisteja on jotain 1-3% väestöstä ja joka kolmas ihmisistä pettää joskus. Narsistin voisi sanoa omaavan narsistisia piirteitä enemmän kuin 97-99% väestöstä. "

        Todennäköisyys törmätä narsistiin on noussut tällä vuosituhannella. Elämme narsistista aikaa. Narsistisia piirteitä ihaillaan ja suorastaan edellytetään. Jotkut tietoisesti kasvattavat jälkeläisistään itsekkäitä. Perheissä on vähän lapsia, joten heitä palvotaan, mikä joissakin tapauksissa voi johtaa kusipäisyyteen aikuisuudessa.
        "Virallinen" narsistiprosentti onkin mielestäni erittäin kyseenalainen. Vankiainesta lukuunottamatta lajityypin edustajat pärjäävät elämässä vähintäänkin kohtuullisesti. He eivät itse kärsi vaan hänen ympärillään olevat. Suurin osa kusipäistä ei ikinä päädy virallisia lausuntoja antavan tahon analysoitavaksi, vaan perseilee vapaalla tyylillä läpi elämänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..narsisteja on jotain 1-3% väestöstä ja joka kolmas ihmisistä pettää joskus. Narsistin voisi sanoa omaavan narsistisia piirteitä enemmän kuin 97-99% väestöstä. "

        Todennäköisyys törmätä narsistiin on noussut tällä vuosituhannella. Elämme narsistista aikaa. Narsistisia piirteitä ihaillaan ja suorastaan edellytetään. Jotkut tietoisesti kasvattavat jälkeläisistään itsekkäitä. Perheissä on vähän lapsia, joten heitä palvotaan, mikä joissakin tapauksissa voi johtaa kusipäisyyteen aikuisuudessa.
        "Virallinen" narsistiprosentti onkin mielestäni erittäin kyseenalainen. Vankiainesta lukuunottamatta lajityypin edustajat pärjäävät elämässä vähintäänkin kohtuullisesti. He eivät itse kärsi vaan hänen ympärillään olevat. Suurin osa kusipäistä ei ikinä päädy virallisia lausuntoja antavan tahon analysoitavaksi, vaan perseilee vapaalla tyylillä läpi elämänsä.

        " Narsistisia piirteitä ihaillaan ja suorastaan edellytetään. Jotkut tietoisesti kasvattavat jälkeläisistään itsekkäitä. Perheissä on vähän lapsia, joten heitä palvotaan, "
        Totta tuokin.
        -Huonoista tavoista voi oppia poiskin, mutta aito narsisti
        ei kyllä parane.
        Silloin tällöin hän saa "kohtauksia" joille tavan ihminen
        ei voi nähdä itään syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..narsisteja on jotain 1-3% väestöstä ja joka kolmas ihmisistä pettää joskus. Narsistin voisi sanoa omaavan narsistisia piirteitä enemmän kuin 97-99% väestöstä. "

        Todennäköisyys törmätä narsistiin on noussut tällä vuosituhannella. Elämme narsistista aikaa. Narsistisia piirteitä ihaillaan ja suorastaan edellytetään. Jotkut tietoisesti kasvattavat jälkeläisistään itsekkäitä. Perheissä on vähän lapsia, joten heitä palvotaan, mikä joissakin tapauksissa voi johtaa kusipäisyyteen aikuisuudessa.
        "Virallinen" narsistiprosentti onkin mielestäni erittäin kyseenalainen. Vankiainesta lukuunottamatta lajityypin edustajat pärjäävät elämässä vähintäänkin kohtuullisesti. He eivät itse kärsi vaan hänen ympärillään olevat. Suurin osa kusipäistä ei ikinä päädy virallisia lausuntoja antavan tahon analysoitavaksi, vaan perseilee vapaalla tyylillä läpi elämänsä.

        Ylläpito: Miksi asiallinen kommenttini poistettiin tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Narsistitutkan kehittyminen vaatinee käytännössä aina, että joutuu elämään sekopaatin vaikutuspiirissä ja lisäksi hoksaa, että kyseessä on patologinen ilmiö. Niin sanotut ammatti-ihmiset ovat narsistille kuin suupaloja, helppoja käsitellä ja harhauttaa.

        Jos jonkun seurassa tulee usein vaikea olo, kannattaa tietysti ottaa hatkat, ellei ole sukulaisuuden tai työn kautta tiukasti sidoksissa. Manipulointi ja mitätöinti kuuluvat narsistin työkalupakkiin etenkin, kun ne vuorottelevat ylettömän kehumisen kanssa. Käyttökelpoinen ohjenuora: "liian hyvä ollakseen totta -tyypit" sisältävät aina hyvin ikävän yllätyksen.

        narsistit laskelmoi tarkkaan kaiken ennalta tulevan ja ovat aina asiantuntijoita pätevämpiä kuin asiantuntija itse..eivät osaa keskutella asioista normaalisti vaan aina ovat itse tai hakeutuvat keskutelun keskipisteeksi jollakin tapaa.


    • Anonyymi

      " Manipuloi vähättelee ja saa oloni tuntumaan aina surkeaksi alan aina hävetä itseäni kun olen hänen kanssaan tekemisissä."
      - Kun on seurannut vuosikymmeniä narsistia tuntuvat
      nuo yllä olevan varma merkki poikkeavasta.
      Tuollaisesta on pitkä kokemus.
      Onneksi löytyi tämä palsta joka avasi silmiä.
      Tuosta häpeämisestä pitää oppia pois.
      Silloin alkaa itsetunto palaamaan.
      Narsistia ei voi muuttaa, koska hänelle on jo
      varhaisessa lapsuudessa kasvanut tuollainen
      defenssitoiminto. ihminen on kasvanut pahasti
      kieroon ja hän toteuttaa vaistojaan.
      - Kaikkine temppuineen narsisti on onneton
      uhri itsekin; sitä hän ei vain tiedä eikä siitä parane.

      • Anonyymi

        Kyllä itsekin olen tullut siihen tulokseen että minun on parempi kun en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Itsetunto ihan nollassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itsekin olen tullut siihen tulokseen että minun on parempi kun en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Itsetunto ihan nollassa.

        Liian vanhana sain tietää narsismista ja sen vaikutuksesta.
        Kaikki on elämän aikana tullut yhteiseksi ja vakiinntunut.
        Vain narsismi on suuri taakka ja onnettomuus.
        Onni ja seesteisyys puuttuvat elämästä.
        Nuorena ei kukaan edes tiennyt narsismista tai
        ei ainakaan puhunut.
        Jos jollakin on mahdollisuus karttaa narsistia,
        se kannattaa tehdä.
        Valitettavasti ihmisisssä on n1-2% narsisteja.
        Aluksi ihminen oli aivan kultainen ja ihana.
        Se oli täyttä silmänlummetta.
        Kymmeniä vuosia on jo jatkunut kaltoinkohtelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vanhana sain tietää narsismista ja sen vaikutuksesta.
        Kaikki on elämän aikana tullut yhteiseksi ja vakiinntunut.
        Vain narsismi on suuri taakka ja onnettomuus.
        Onni ja seesteisyys puuttuvat elämästä.
        Nuorena ei kukaan edes tiennyt narsismista tai
        ei ainakaan puhunut.
        Jos jollakin on mahdollisuus karttaa narsistia,
        se kannattaa tehdä.
        Valitettavasti ihmisisssä on n1-2% narsisteja.
        Aluksi ihminen oli aivan kultainen ja ihana.
        Se oli täyttä silmänlummetta.
        Kymmeniä vuosia on jo jatkunut kaltoinkohtelu.

        Olethan lähdössä suhteestasi narsistin kanssa?

        Voimia ja parempaa tulevaisuutta toivon sinulle.


    • Anonyymi

      Askellessa kengät narskuu?

    • Anonyymi

      Se että kokee olonsa huonoksi ja häpeää itseään jonkun seurassa ei aina tarkoita, että toisessa olisi vikaa. Jos itsetunto on huono, näin käy helposti jos viettää aikaa jonkun kanssa jota ihailee. Minulla on taipumusta tähän huonoitsetuntoisena. Vika ei ole ollut koskaan niissä joiden seurassa tunnen näin. Kannattaa pitää tämäkin vaihtoehto mielessä vaikka manipulointi viittaakin siihen, että sinun tapauksessasi ei ole kyse tästä.

    • Anonyymi

      Onko antaa mitään konkreettisia esimerkkejä? Minkälainen suhde teillä oli, kaveri, ystävyys, työkaveri vai parisuhde?

      Ihmisen ei tartte olla narsisti ollakseen kaltoinkohteleva, vaan ihan normaali kusipää kelpaa jo siihen tehtävään. Tietenkin, jos narsistin kanssa on pitemmän päälle tekemisissä, niin narsisti saa enemmän vahinkoa aikaan kuin perus kusipää.

      • Anonyymi

        Uhrien sivustoilta löytyi tuntomerkit.
        Yksi ei sopinut ollenkaan ei edes osittain.


    • Anonyymi

      Kun jonkun seurassa tulee toistuvasti huono olo, on normaalia ja tervettä karttaa kyseistä henkilöä. Sillä ei ole mitään väliä, onko tuo henkilö narsisti vai joku muu tai ihan tavallinen, mutta ette vain sovi yhteen.

      Ei pidä olla sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa ei ole hyvä olla! Vai pitääkö?

    • Anonyymi

      Ei sinun tarvitse tietää, onko toinen narsisti vai mikä lie. Kun toisen kanssa tulee usein kurja olo, sen toisen seuraan ei pidä hakeutua eikä hänen kanssaan pidä olla. Eikä häntä saa päästää lähelle.

      Minulla oli ystävä, joka usein pyysi sitä ja tätä, rahaa ja yösijaa. Aluksi autoin hiukan, kun näin toisen olevan pahassa pulassa, tosin itse aiheutetussa, mutta huomasin, että vaatimukset alkoivat kasvaa. Silti sain koko ajan pientä arvostelua milloin mistäkin, vuoteesta, ruoasta, ulkonäöstäni, tekemisistäni. Mitään vastavuoroisuutta ei ollut. Kerroin sitten, etten halua jatkaa tuon kaltaista "ystävyyttä". En ole kuullut hänestä yli vuoteen. Oikein hyvä!

      Ihan sama, onko henkilö narsisti tai muuten vain ikävä tyyppi. Mitä se minulle kuuluu? Ei mitään!

    • Anonyymi

      kyllä sen vaan huomaa miten alkaa järjetön manipulointi myös ihan kaikessa tälläisten ihmisten kanssa jos joutuu tekemisiin..ne jopa ruokkivat muiden mieliä tarkoituksella siihen pisteeseen esim työpaikoilla että kohta ottaa joku ihminen vaan loparit kun se tarpeeksi kauan jatkuu

    • Anonyymi

      Jokaisessa pitää olla vähän ns. tervettä narsismia ja tervettä itsekkyyttä, että voi ylipäätään elää maailmassa ja toimia siinä valtavirran mukaan ja sen voi tehdä ketään vahingoittamatta.

      Synkäksi asia menee kun puhutaan ns. pahantahtoisesta narsistista ("malignant narcissist"), joka on myös hyvin lähellä psykopaattia ja sosiopaattia. Hän ei välitä mitä hän tekee muille, eikä tunne sympatiaa. Ainoa mistä sen tunnistaa on hänen tekonsa ja puheensa, jotka ovat moraalittomia, kaihtamattomia, säälimättömiä, häijyjä ja sivusta seuraajasta usein tarpeettomilta ja uskomattomilta vaikuttavia. Eivätkä he tunne katumusta, eivätkä koskaan pyydä anteeksi. Normaali ihmisellä ei ole käsitystä tästä eikä helposti tunnista psykopaattia, jos hän on sosiaalisesti taitava. Hän ei voi nähdä sitä, eikä mielellään usko siihen. Usein pahantekijä on se joka puhuu toisesta pahaa. Jos narsistin/psykopaatin uhri on älykäs ja tietää mistä on kyse, hän ei puhu kenellekään hirviöstä pahaa, vaan yrittää ainoastaan vältellä häntä.

      Ei ne psykopaatit niin harvinaisia ole.

    • Anonyymi

      Onko joku narsisti vai muuten vaan kusipää, mitä hiton väliä sillä on? Ikävän ihmisen kanssa ei pidä olla!

    • Anonyymi

      Eräällä tutulla on lahjakas taito hauskuuttaa ihmisiä tarinoillaan. Ongelmana on että hän värittää niitä liikaakin, eikä välitä haitasta mikä toiselle aiheutuu, kun hän kertoilee tarinoitaan. Mitä enemmän tarina herättää tunteita, sitä parempi. Ongelma on että hän ajoittain kaivelee vanhoja asioita ja kertoilee niitä toisista. Asioista jotka tapahtuivat 10 vuotta sitten tai 20 vuotta sitten tai jopa 30 vuotta sitten. Vaikka joku asia olisi selvitetty ja loppuunkäsitelty jo 10 vuotta sitten, ja kyse olisi ollut väärinkäsityksestä ja se olisi jo silloin täysin selvitetty, hän saattaa kertoa siitä jollekin että "hän sanoi näin että xxxxx" vain siksi että saa hänet esimerkiksi suuttumaan tai nauramaan, ylipäätään pitämään kertojaa itseään hyvänä tyyppinä, joka kertoo makeita juttuja ja salaisuuksia. Hän ei tajua aiheuttamaansa haittaa, nauraa vain, vaikka maalaisi kaveristaan toiselle umpi-hullun psykopaatin kuvan. Aina vetämässä lokaan niitä kavereita jotka ei ole paikalla kuulemassa. Mitä naurettavampi juttu, sitä parempi!

      • Anonyymi

        Tunnen vastaavanlaisen ihmisen...emme puhu koskaan hänen tekemistä virheistä vaan hänellä yksin on jokin ihmeellinen etuoikeus muistaa muiden viat. Se on jokin hämäys, ettei hänen tarvitse kohdata itseään.


    • Anonyymi

      Just tommosen olon ne saa aikaan uhrissa, ne saattaa jopa sanoa vähätteleviä asioita kuten "kukaan ei halua olla sinun kanssasi eikä kukaan tykkää sinusta". "Ketään ei kiinnosta kiltit ihmiset". Kaikkea semmoista latistavaa/syrjivää. "Älä ole liian kärsivällinen", koska tarkotus on saada uhri näyttämään epävakaata ja hullulta, erottaa hänet laumasta jotta voi jatkaa hyväksikäyttöä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe