Tallinnan laivojen tyhjäkäynti satamassa.

Anonyymi

Siinä taas YLE keksinyt uutisen asiaa tuntematta. Kukaan ei pyörittele koneitaan turhaan nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Niin ei tehty aiemminkaan, aikaan kun kaikki turha lempattiin mereen, WC-, ja muut jätteet, tankinpesu vedet mukaanluettuna. Ilmasto huuhaata ei oltu vielä keksittykään. Kyllä silloinkin pysäytettiin apukoneet jos ei käyttö ollut välttämätöntä. Niissä satamissa joissa käytettiin omia vinssejä (mm USA ja Etelä-Amerikka) oli kyllä kaikki apukoneet käynnissä, paitsi se yksi viidestä joka oli aina varavoimana.. Tämä on omaa kokemustani, aloitin merellä vasta vuonna 1961.

18

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Youtube videolla oli video konemestarin työstä, koneen käynnistäminen näytti olevan aika iso prosessi. Tuskin edestakaisin kulkevan laivan koneita pysäytetään satamassa.

      • Anonyymi

        Kun matkustaminen loppuu niin laivat siirretään huoltovarmuuteen. Onneksi edes matkustajalaivoja löytyy Suomesta ja merimiehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun matkustaminen loppuu niin laivat siirretään huoltovarmuuteen. Onneksi edes matkustajalaivoja löytyy Suomesta ja merimiehiä.

        Mitä merimiehet tuumaa poikkeusajasta?


      • Anonyymi

        Kyllä ne pääkoneet pysäytetään, apukoneet eli sähköä tuottavat generaattorit pidetään käynnissä.


    • Anonyymi

      Juttu osoitti, ettei toimittajalla ollut kovinkaan syvällistä tietoa laivakoneista. En tiedä kyseisen laivan rakennetta ihan satavarmaan mutta oletan koneina olevan 2-12 dieselgeneraattoria jotka jauhavat sähköä.
      Kun laiva on satamassa, niin tietty laivan tarvitsema teho on murto-osa kuljetustehoon verrattuna.
      Jos rakenne on sellainen, että on lukuisia (yli 4 kpl) koneita, niin päälle jätetään yksi tai ehkä kaksi konetta joista otettava teho on niin suuri, että diesel raksuttaa lähellä optimitehoa jolloin hyötysuhde on parempi. Myös päästöt on optimoitu ulosottotehon myötä.
      Joskus ennenvanhaan oli erilliset satamageneraattorit joita myös pyrittiin käyttämään optimitehoilla jotta päästöt pysyivät pieninä ja varustaja oli tyytyväinen "eurolla enemmän"-työskentelyyn.
      Jotenkin tuosta YLEn jutusta tulki mieleen, että toimittaja oletti nykylaivoissa olevan wanhanajan kivitalon kokoiset dieselit joita sitten käytetään tyhjäkäynnillä satamassa?

    • Olen yleensä ollut asioista sitä mieltä, että tavallinen kengänkuluttaja ei pääsääntöisesti kaiken maailman asioista mm. puheena olleista koneista kovin paljon tarvitse tietää, sillä jos kiinnostaa, niin voi aina kysyä.
      Kun taas puhutaan sanomalehdestä, uutisista, televisiosta ja sen sellaisista, ns. odotusarvoni on, että vieraskieliset nimet osataan "lausua" ja tarvittaessa myös kirjoittaa. Vain tavallinen kengänkuluttaja saa lausua kuten kirjoitetaan - eivät muut.
      Tätä on mahdollista myös harjoitella. Se on eräänlaista lukijoille ja kuulijoille kohdistettua kohteliaisuutta, jota odotan asiakkaana saavani.
      Aina ei kuitenkaan voi tietää Euroopassakaan. Mm. sitä, että Komission ent. pääsihteeri Junckerin nimi olisi tullut ääntää saksalaisittain eikä ranskalaisittain.

      • Anonyymi

        Toimittajat ei ole konemestareita jotka asian tietävät.


    • Anonyymi

      Maasähkö olisi vaihtoehto, mutta maksanee liikaa (=liian halpaa ryskyttää genuilla)

      • Anonyymi

        Nyt matkustajaliikenne on pysähdyksissä, laivoja luultavasti huolletaan.


    • Anonyymi

      Laivoissa on semmoset isot rupellit siel pärssiissä kun pyärittää moottoreit. Ei siin pentsuunii tai sähköö tartte. Rupellien lapakulumat kohilleen niin rupes keneraattorit jauhaan sähköö. Ei tartte valittaa sitte.

      • Anonyymi

        Hyvä että Suomessa on koulutettuja merenkulkijoita vienti ja tuontitoimintaan konemestareista keittiöhenkilökuntaan asti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että Suomessa on koulutettuja merenkulkijoita vienti ja tuontitoimintaan konemestareista keittiöhenkilökuntaan asti!

        Ruotsin lautat ovat huoltovarmuuden takia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsin lautat ovat huoltovarmuuden takia liikenteessä.

        Kaikki turha ajo on keskeytetty (risteilyt). Rahdin ja vähäisen matkustajaliikenteen hoitaa muutama autolautta Helsinki-Tallinna ja Turku-Maarianhamina-Tukholma reiteillä. Rahtilautat ajaa kutakuinkin normaaliaikatauluillaan Viroon ja Saksaan.


    • Anonyymi

      Maasähkö näille isoille matkustajalautoille vaatii melkoiset sähköliitännät satamassakin ettei sellaisia ole kovin helposti rakennettu (mallia voi katsoa Tukholmassa Vikingin terminaalissa). Kustannukset pitää saada katettua, niin rakentamisesta kuin kulutetusta sähköstä, että on paljon halvempaa tehdä sähkö omilla generaattoreilla, vaikka nykyisin polttoaine pitääkin olla puhtaampaa. Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.

      Sama juttu jätevesien kanssa. Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita ja siksi tulee halvemmaksi laskea jätevedet avomerelle esipuhdistettuna kun sitä ei ole vielä kielletty.

      • Anonyymi

        Ruotsista tulee tärkeitä tuotteita, samoin täältä viedään Ruotsiin.Pääasia että merenkulkijat pystyvät suoriutumaan työstään.

        72 H pitäs akkujen kestää laivoissa.


      • Anonyymi

        ''Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.''
        Käyttäisivät kai jos se olisi mahdollista. Helsingissä vain Viking Linen kaijapaikassa on töpseli.

        ''Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita''
        Tai sitten ei. ''Helsingin Satama haluaa, että matkustaja-alukset jättävät jätevedet satamaan. Siksi se tarjoaa taloudellisia kannustimia aluksille, jotka jättävät jätevetensä satamaan. Tavanomaisista jätevesistä ei veloiteta eri maksua. Kiinteistä ja öljyisistä jätteistä peritään alusjätemaksu. ''

        Lue lisää; https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/jatevedet-kuriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.''
        Käyttäisivät kai jos se olisi mahdollista. Helsingissä vain Viking Linen kaijapaikassa on töpseli.

        ''Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita''
        Tai sitten ei. ''Helsingin Satama haluaa, että matkustaja-alukset jättävät jätevedet satamaan. Siksi se tarjoaa taloudellisia kannustimia aluksille, jotka jättävät jätevetensä satamaan. Tavanomaisista jätevesistä ei veloiteta eri maksua. Kiinteistä ja öljyisistä jätteistä peritään alusjätemaksu. ''

        Lue lisää; https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/jatevedet-kuriin

        Nimenomaan turha ajo eli risteilyt tuottaa jätevesiä. Nyt vain huoltovarmuus merenkäyntiä, toivottavasti varmuusvarastot riittävät kriisin yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan turha ajo eli risteilyt tuottaa jätevesiä. Nyt vain huoltovarmuus merenkäyntiä, toivottavasti varmuusvarastot riittävät kriisin yli.

        Ja huoltovarmuus merenkulku suoritetaan ilman miehistöä joten jätevesiä ei muodostu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe