Tallinnan laivojen tyhjäkäynti satamassa.

Anonyymi

Siinä taas YLE keksinyt uutisen asiaa tuntematta. Kukaan ei pyörittele koneitaan turhaan nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Niin ei tehty aiemminkaan, aikaan kun kaikki turha lempattiin mereen, WC-, ja muut jätteet, tankinpesu vedet mukaanluettuna. Ilmasto huuhaata ei oltu vielä keksittykään. Kyllä silloinkin pysäytettiin apukoneet jos ei käyttö ollut välttämätöntä. Niissä satamissa joissa käytettiin omia vinssejä (mm USA ja Etelä-Amerikka) oli kyllä kaikki apukoneet käynnissä, paitsi se yksi viidestä joka oli aina varavoimana.. Tämä on omaa kokemustani, aloitin merellä vasta vuonna 1961.

18

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Youtube videolla oli video konemestarin työstä, koneen käynnistäminen näytti olevan aika iso prosessi. Tuskin edestakaisin kulkevan laivan koneita pysäytetään satamassa.

      • Anonyymi

        Kun matkustaminen loppuu niin laivat siirretään huoltovarmuuteen. Onneksi edes matkustajalaivoja löytyy Suomesta ja merimiehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun matkustaminen loppuu niin laivat siirretään huoltovarmuuteen. Onneksi edes matkustajalaivoja löytyy Suomesta ja merimiehiä.

        Mitä merimiehet tuumaa poikkeusajasta?


      • Anonyymi

        Kyllä ne pääkoneet pysäytetään, apukoneet eli sähköä tuottavat generaattorit pidetään käynnissä.


    • Anonyymi

      Juttu osoitti, ettei toimittajalla ollut kovinkaan syvällistä tietoa laivakoneista. En tiedä kyseisen laivan rakennetta ihan satavarmaan mutta oletan koneina olevan 2-12 dieselgeneraattoria jotka jauhavat sähköä.
      Kun laiva on satamassa, niin tietty laivan tarvitsema teho on murto-osa kuljetustehoon verrattuna.
      Jos rakenne on sellainen, että on lukuisia (yli 4 kpl) koneita, niin päälle jätetään yksi tai ehkä kaksi konetta joista otettava teho on niin suuri, että diesel raksuttaa lähellä optimitehoa jolloin hyötysuhde on parempi. Myös päästöt on optimoitu ulosottotehon myötä.
      Joskus ennenvanhaan oli erilliset satamageneraattorit joita myös pyrittiin käyttämään optimitehoilla jotta päästöt pysyivät pieninä ja varustaja oli tyytyväinen "eurolla enemmän"-työskentelyyn.
      Jotenkin tuosta YLEn jutusta tulki mieleen, että toimittaja oletti nykylaivoissa olevan wanhanajan kivitalon kokoiset dieselit joita sitten käytetään tyhjäkäynnillä satamassa?

    • Olen yleensä ollut asioista sitä mieltä, että tavallinen kengänkuluttaja ei pääsääntöisesti kaiken maailman asioista mm. puheena olleista koneista kovin paljon tarvitse tietää, sillä jos kiinnostaa, niin voi aina kysyä.
      Kun taas puhutaan sanomalehdestä, uutisista, televisiosta ja sen sellaisista, ns. odotusarvoni on, että vieraskieliset nimet osataan "lausua" ja tarvittaessa myös kirjoittaa. Vain tavallinen kengänkuluttaja saa lausua kuten kirjoitetaan - eivät muut.
      Tätä on mahdollista myös harjoitella. Se on eräänlaista lukijoille ja kuulijoille kohdistettua kohteliaisuutta, jota odotan asiakkaana saavani.
      Aina ei kuitenkaan voi tietää Euroopassakaan. Mm. sitä, että Komission ent. pääsihteeri Junckerin nimi olisi tullut ääntää saksalaisittain eikä ranskalaisittain.

      • Anonyymi

        Toimittajat ei ole konemestareita jotka asian tietävät.


    • Anonyymi

      Maasähkö olisi vaihtoehto, mutta maksanee liikaa (=liian halpaa ryskyttää genuilla)

      • Anonyymi

        Nyt matkustajaliikenne on pysähdyksissä, laivoja luultavasti huolletaan.


    • Anonyymi

      Laivoissa on semmoset isot rupellit siel pärssiissä kun pyärittää moottoreit. Ei siin pentsuunii tai sähköö tartte. Rupellien lapakulumat kohilleen niin rupes keneraattorit jauhaan sähköö. Ei tartte valittaa sitte.

      • Anonyymi

        Hyvä että Suomessa on koulutettuja merenkulkijoita vienti ja tuontitoimintaan konemestareista keittiöhenkilökuntaan asti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että Suomessa on koulutettuja merenkulkijoita vienti ja tuontitoimintaan konemestareista keittiöhenkilökuntaan asti!

        Ruotsin lautat ovat huoltovarmuuden takia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsin lautat ovat huoltovarmuuden takia liikenteessä.

        Kaikki turha ajo on keskeytetty (risteilyt). Rahdin ja vähäisen matkustajaliikenteen hoitaa muutama autolautta Helsinki-Tallinna ja Turku-Maarianhamina-Tukholma reiteillä. Rahtilautat ajaa kutakuinkin normaaliaikatauluillaan Viroon ja Saksaan.


    • Anonyymi

      Maasähkö näille isoille matkustajalautoille vaatii melkoiset sähköliitännät satamassakin ettei sellaisia ole kovin helposti rakennettu (mallia voi katsoa Tukholmassa Vikingin terminaalissa). Kustannukset pitää saada katettua, niin rakentamisesta kuin kulutetusta sähköstä, että on paljon halvempaa tehdä sähkö omilla generaattoreilla, vaikka nykyisin polttoaine pitääkin olla puhtaampaa. Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.

      Sama juttu jätevesien kanssa. Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita ja siksi tulee halvemmaksi laskea jätevedet avomerelle esipuhdistettuna kun sitä ei ole vielä kielletty.

      • Anonyymi

        Ruotsista tulee tärkeitä tuotteita, samoin täältä viedään Ruotsiin.Pääasia että merenkulkijat pystyvät suoriutumaan työstään.

        72 H pitäs akkujen kestää laivoissa.


      • Anonyymi

        ''Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.''
        Käyttäisivät kai jos se olisi mahdollista. Helsingissä vain Viking Linen kaijapaikassa on töpseli.

        ''Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita''
        Tai sitten ei. ''Helsingin Satama haluaa, että matkustaja-alukset jättävät jätevedet satamaan. Siksi se tarjoaa taloudellisia kannustimia aluksille, jotka jättävät jätevetensä satamaan. Tavanomaisista jätevesistä ei veloiteta eri maksua. Kiinteistä ja öljyisistä jätteistä peritään alusjätemaksu. ''

        Lue lisää; https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/jatevedet-kuriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Laivat käyttää maasähköä vain siinä tapauksessa että se on pakollista.''
        Käyttäisivät kai jos se olisi mahdollista. Helsingissä vain Viking Linen kaijapaikassa on töpseli.

        ''Tankkien tyhjennys satamaan maksaa maltaita''
        Tai sitten ei. ''Helsingin Satama haluaa, että matkustaja-alukset jättävät jätevedet satamaan. Siksi se tarjoaa taloudellisia kannustimia aluksille, jotka jättävät jätevetensä satamaan. Tavanomaisista jätevesistä ei veloiteta eri maksua. Kiinteistä ja öljyisistä jätteistä peritään alusjätemaksu. ''

        Lue lisää; https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/jatevedet-kuriin

        Nimenomaan turha ajo eli risteilyt tuottaa jätevesiä. Nyt vain huoltovarmuus merenkäyntiä, toivottavasti varmuusvarastot riittävät kriisin yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan turha ajo eli risteilyt tuottaa jätevesiä. Nyt vain huoltovarmuus merenkäyntiä, toivottavasti varmuusvarastot riittävät kriisin yli.

        Ja huoltovarmuus merenkulku suoritetaan ilman miehistöä joten jätevesiä ei muodostu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3971
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3535
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2678
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1653
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe