Matkustamista Suomensisällä myös rajoitettava

Anonyymi

Kysymys jota pitää ihan tosissaan alkaa pohtimaan. Kohta on pääsiäislomatkin tulossa ja perinteisesti iso osa Etelä-Suomalaisista ja kaikkialta muualtakin suuntaa Lappiin viimeisille hangille kuka mitäkin tekemään.

Nyt on pakko alkaa miettimään järeitä keinoja. Pitäisikö ihan kieltää ja valvoa kaikin keinoin jonkin aikaa ettei tarpeetonta asiointia edes Suomen rajojen sisällä harrasteta. Pieneen laskettelukeskus kylään ahtautuu järjetön massa ihmisiä viruksen aikana. Vieläpä kun jengiä pukkaa pääkaupunkiseudultakin mikä on pahin Korona alue tällähetkellä.

Mitä järkeä on rajoitta liikennettä rajoilla ruotsista ja norjasta Suomeen jos samaa ei tehdä Suomen sisällä. Ihan yhtälailla isojen massojen liikkuminen Etelä-Suomesta pohjoiseen on riski siinä missä raja-pinnassa Suomi-Ruotsi, Suomi-Norja liikkuminenkin.

Jos liikkumista tarpeetonta ei rajoiteta Suomen sisällä Rajojenkin sulkeminen oli ihan turhaa.

375

5642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdottomasti kielto voimaan, poliisit sakottaan niitä, joilla ei oikeutettua liikkua. Ei tämä muuten lopu tai edes vähene, onko parempi kestää pandemia 1,5 vuotta kuten USA todenut.

      • Anonyymi

        Ai sakkoa kun vaarantaa koko kansakunnan hengen?


      • Anonyymi

        Ennen sakotettiin 1km/h ylinopeudesta autoilijoita, onko uusi käytäntö siis että sakkolappu annetaan kaikille autoilijoille "ulkonaliikkumiskiellon" rikkomisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sakotettiin 1km/h ylinopeudesta autoilijoita, onko uusi käytäntö siis että sakkolappu annetaan kaikille autoilijoille "ulkonaliikkumiskiellon" rikkomisesta?

        Poliisijohdon märkä uni tuli todeksi, joo!


      • Anonyymi

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Muista tehdä tartunnan saatuasi hoitosopimus, jossa kieltäydyt tehohoidosta.


      • Anonyymi

        Miten poliisit voi sakottaa kun kaikki poliisit on nyt lomalla ja lisäksi nyt poliisilla ei ole mitään valtuuksia tehdä yhtään mitään.


      • Anonyymi

        Karanteenien ansiosta pandemian kesto pitenee, ja kestää tuon 1.5vuotta. Suurin osa silti sairastuu kunnes toimiva rokote on olemassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Luin juuri tänään, että koronaviruksiin kehittyy harvemmin pidempää immuniteettia.


      • Anonyymi

        Niin tai jos tappaa kaikki jolla voi olka korona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Et oo tosisssas😱!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Sitten on oma vikasi, jos on huono tuuri ja kuolet siihen. Vittu mikä ääliö. Sitä paitsi korona on helvetin tarttuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin juuri tänään, että koronaviruksiin kehittyy harvemmin pidempää immuniteettia.

        Juu keuhkorutossa harvemmin kehittyy sellaista eli koronassa.. Kuoleena ei tartte miettiä moisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin juuri tänään, että koronaviruksiin kehittyy harvemmin pidempää immuniteettia.

        Tällaisten, "yks hailee" ihmisten takia on koko ihmiskunta vaarassa.


      • Anonyymi

        Ehdottomasti estot Suomessakin lomalaiset pysyköön kotonaan. Kyllä sen luulis kestävän, useat ei pääse lomille koskaan köyhyyden takia ja hyvin on pärjätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin juuri tänään, että koronaviruksiin kehittyy harvemmin pidempää immuniteettia.

        sitä ei tiedä kukaan, kehittyykö vai ei, vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        No oot sie tavallisen pöljä! Mistä tiedät, että tauti on vain hieman flunssaa ärhäkämpi? Et voi ennakolta tietää miten se sinuun vaikuttaa! En suosittele kokeilemaan! Ota järki avuksi ja kuuntele hallituksen ohjeita. Suosittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Mistä tiedät, ettet voi sairastua siihen uudelleen?


      • Anonyymi

        mistäs usa sen tietää, ovatkos laboratorioissaan tutkineet senkin bioasetta tusatessaan,, jo reservaatteihin tunkeneiden intiaanien peitotkin saastuttivat. # :P


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sakotettiin 1km/h ylinopeudesta autoilijoita, onko uusi käytäntö siis että sakkolappu annetaan kaikille autoilijoille "ulkonaliikkumiskiellon" rikkomisesta?

        Sulle pitäis antaa isompi tuomio typerien kommenttien kirjoittamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti estot Suomessakin lomalaiset pysyköön kotonaan. Kyllä sen luulis kestävän, useat ei pääse lomille koskaan köyhyyden takia ja hyvin on pärjätty.

        Mitä se köyhä siellä ulisee? Katkerana kommentoit, kun olet epäonnistunut kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin juuri tänään, että koronaviruksiin kehittyy harvemmin pidempää immuniteettia.

        Jos tähän koronavirukseen kehittyvä immuniteetti on kestoltaan riittävän lyhyt, on "laumasuoja" strategian noudattaminen yhtä kuin "tapatetaan niin paljon porukkaa kuin mahdollista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        No jos hankit sen koronan mene sit syvälle metsään ettet tartunta toisiin ...mitä sinusta ..minulle tärkeää etten sairastui itse enkä tartuta toisiin
        Itsekästä itsekkäitä niitä riittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sakotettiin 1km/h ylinopeudesta autoilijoita, onko uusi käytäntö siis että sakkolappu annetaan kaikille autoilijoille "ulkonaliikkumiskiellon" rikkomisesta?

        Kannattaa ajaa maastopyörällä, ei tarvitse ajaa yleisiä väyliä pitkin.
        Senkun tulee virkavalta takaa-ajoon, kun ajan maastopyörällä maastossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisijohdon märkä uni tuli todeksi, joo!

        Mahtaako poliisin resurssit riittää valvomaan jokaista tienpätkää ja kotipihaa, ettei joku suomalainen vaan istuisi omalla pihallaan tai liikkuisi jollakin pienellä kujalla.
        Siinä onkin poliisille haastetta vartioida joka ikistä tienpätkää ja väylää, ei taida riittää poliisin resurssit.
        Ulkonaliikkumis kielto saa varmasti liikkeelle ulkonaliikkumis kieltoa uhoavat, jotka ovat näihin poliitikkoihin lopen kyllästyneitä, kun puututaan ihmisen viimeiseen vapauteen liikkua vaikka metsässä, jossa mitään vaaraa ei ole korona virusta saada, eikä tartuttaa.
        Sisätiloissa on kaikki korona virus tartunnat saatu, ei ole kukaan saanut korona virusta metsässä yksin ollessaan.
        Jos menen metsään 20 km päähän asutuksesta, niin ilmestyykö sinne poliisi, joka uhmakkaasti määrää, rikotte ulkonaliikkumis kieltoa, poistukaa metsästä, olette hengenvaarassa, virus tarttuu teihin ulkoilmassa.
        Jos ette tottele, määrään teille 300€ sakon.


      • Anonyymi

        Vapaus liikkua ja menee se ohi varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Joo, ei tuo paha ole, mutta karsii niitä joilla on muutenkin jotain vikaa. Terveet saavat jos saavat edes oireita.
        Yritän itse olla rykimättä, kun sitä on yskitty kautta vuosikymmenten muutenkin. Nyt se vain voi aiheuttaa karsaita katseita :-()
        En ole itse löytänyt vaan tuota Koronaa, missä lie kun ei saa edes lähteä löytöretkelle Italiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti estot Suomessakin lomalaiset pysyköön kotonaan. Kyllä sen luulis kestävän, useat ei pääse lomille koskaan köyhyyden takia ja hyvin on pärjätty.

        Se on sääli jos on perse niin auki ettei ikinä ole lomalle päässyt, mutta joillekin se voi olla henkireikä että parikertaa vuodessa pääsee vaikka pohjoiseen. Ps. Saatanan alempiluokkaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako poliisin resurssit riittää valvomaan jokaista tienpätkää ja kotipihaa, ettei joku suomalainen vaan istuisi omalla pihallaan tai liikkuisi jollakin pienellä kujalla.
        Siinä onkin poliisille haastetta vartioida joka ikistä tienpätkää ja väylää, ei taida riittää poliisin resurssit.
        Ulkonaliikkumis kielto saa varmasti liikkeelle ulkonaliikkumis kieltoa uhoavat, jotka ovat näihin poliitikkoihin lopen kyllästyneitä, kun puututaan ihmisen viimeiseen vapauteen liikkua vaikka metsässä, jossa mitään vaaraa ei ole korona virusta saada, eikä tartuttaa.
        Sisätiloissa on kaikki korona virus tartunnat saatu, ei ole kukaan saanut korona virusta metsässä yksin ollessaan.
        Jos menen metsään 20 km päähän asutuksesta, niin ilmestyykö sinne poliisi, joka uhmakkaasti määrää, rikotte ulkonaliikkumis kieltoa, poistukaa metsästä, olette hengenvaarassa, virus tarttuu teihin ulkoilmassa.
        Jos ette tottele, määrään teille 300€ sakon.

        Suomen laki vaan ei anna poliisille eikä hallitukselle valmiuslailla sakotusoikeutta eikä ulkonaliikkumiskieltoa kuin maantieteellisesti rajatulle alueelle perustellusti esim. alueelle, johon sairastuneet eristetään ei koko Suomeen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Uhmamieli tyhmyyttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei tuo paha ole, mutta karsii niitä joilla on muutenkin jotain vikaa. Terveet saavat jos saavat edes oireita.
        Yritän itse olla rykimättä, kun sitä on yskitty kautta vuosikymmenten muutenkin. Nyt se vain voi aiheuttaa karsaita katseita :-()
        En ole itse löytänyt vaan tuota Koronaa, missä lie kun ei saa edes lähteä löytöretkelle Italiaan.

        Se nyt on vain niin, että täysin oireeton ihminen voi olla viruksen levittäjä!
        Jokainen on siis vastuussa paitsi itsestää, myös siitä ettei levitä tautia toisille.
        Sen vuoksi liikkumisrajoitukset saatettava voimaan kun muuten ei asia mene perille.


      • Anonyymi

        Nyt Oulun ja Helsingin ulkorajoille kaikki liikekannalle saatavat poliisit tekemään kuumeratsioita ihmisille, jotka yrittävät mennä rajoista ulos tai sisään. Vaikka tämä tuntuu hullulta, niin sillä saataisiin pelastettua suurin osa Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sääli jos on perse niin auki ettei ikinä ole lomalle päässyt, mutta joillekin se voi olla henkireikä että parikertaa vuodessa pääsee vaikka pohjoiseen. Ps. Saatanan alempiluokkaiset.

        Onneksi olet hankkinut tartunnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sääli jos on perse niin auki ettei ikinä ole lomalle päässyt, mutta joillekin se voi olla henkireikä että parikertaa vuodessa pääsee vaikka pohjoiseen. Ps. Saatanan alempiluokkaiset.

        Kylläpäs olet yläluokkainen, ainakin kielenkäyttösi puolesta.. Oletko ehkä paperimies, kun varaa lomailuun löytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sääli jos on perse niin auki ettei ikinä ole lomalle päässyt, mutta joillekin se voi olla henkireikä että parikertaa vuodessa pääsee vaikka pohjoiseen. Ps. Saatanan alempiluokkaiset.

        Tommosen asenteen omaavat pitäisi viedä saunan taakse ja lopettaa. Oli rikas tai köyhä. Tuo asenne on ihmislajin syöpä.
        Ps. En ole köyhä. Enkä edes keskituloinen. Olen ihminen vaikka olen miljonääri. Oli ihminen mikä oli kyllä pitäisi olla solidaarinen ja toiset huomioon ottava. Sekä myös tosissaan olla sen verta tietoa että ei jokainen köyhä ole köyhä omaa syytään.
        Ikävä kyllä olen aikaisemminkin huomannut että oma asenteeni on jokseenkin erikoinen. Kun muiden rikkaiden parissa olen ollut tekemisissä niin kyllä on idiootti ajatusta melkein jokaisella ja omaa napaa kiertää maailma näiden päässä.
        Joo.
        Terv.
        Rikas joka kiertää maailman napaa. Ei maailma omaa napaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs olet yläluokkainen, ainakin kielenkäyttösi puolesta.. Oletko ehkä paperimies, kun varaa lomailuun löytyy?

        Kyllä lomailuun pystyy kuka tahansa, jos on elämässään hoitanut raha-asiansa kunnolla eikä ole koko aikuisikää notkunut Esson baarissa. Kokemuksesta tiedän että ihan tavallinen eläkeläinen pystyy tekemään muutaman lomareissun joka vuosi (10 v. kokemus jo)


      • Anonyymi

        välittömästi ulkonaliikkumiskielto voimaan

        kasvomaskin käyyttö pakolliseksi kaikille jotka liikkuvat julkisilla paikoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Jep, nuorena ihminen on kaunis ja kuolematon ;)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako poliisin resurssit riittää valvomaan jokaista tienpätkää ja kotipihaa, ettei joku suomalainen vaan istuisi omalla pihallaan tai liikkuisi jollakin pienellä kujalla.
        Siinä onkin poliisille haastetta vartioida joka ikistä tienpätkää ja väylää, ei taida riittää poliisin resurssit.
        Ulkonaliikkumis kielto saa varmasti liikkeelle ulkonaliikkumis kieltoa uhoavat, jotka ovat näihin poliitikkoihin lopen kyllästyneitä, kun puututaan ihmisen viimeiseen vapauteen liikkua vaikka metsässä, jossa mitään vaaraa ei ole korona virusta saada, eikä tartuttaa.
        Sisätiloissa on kaikki korona virus tartunnat saatu, ei ole kukaan saanut korona virusta metsässä yksin ollessaan.
        Jos menen metsään 20 km päähän asutuksesta, niin ilmestyykö sinne poliisi, joka uhmakkaasti määrää, rikotte ulkonaliikkumis kieltoa, poistukaa metsästä, olette hengenvaarassa, virus tarttuu teihin ulkoilmassa.
        Jos ette tottele, määrään teille 300€ sakon.

        Armeija tulee avuksi ja osa teistä voidaan sulkea kiinteillä puomeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei tuo paha ole, mutta karsii niitä joilla on muutenkin jotain vikaa. Terveet saavat jos saavat edes oireita.
        Yritän itse olla rykimättä, kun sitä on yskitty kautta vuosikymmenten muutenkin. Nyt se vain voi aiheuttaa karsaita katseita :-()
        En ole itse löytänyt vaan tuota Koronaa, missä lie kun ei saa edes lähteä löytöretkelle Italiaan.

        ;) "En ole itse löytänyt vaan tuota Koronaa", no kauppojen olut hyllyiltä löytyy nimellä: Corona ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen laki vaan ei anna poliisille eikä hallitukselle valmiuslailla sakotusoikeutta eikä ulkonaliikkumiskieltoa kuin maantieteellisesti rajatulle alueelle perustellusti esim. alueelle, johon sairastuneet eristetään ei koko Suomeen!

        Poikkeuslain (on nyt päällä) 18§ sallii kulkemisen rajoittamaisen maan sisällä määrätyiltä alueilta poispäin ja myös sisään määrätyille alueille viranomaisten määräyksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitä ei tiedä kukaan, kehittyykö vai ei, vielä.

        Kyllä siitä on uutisoitu moneen kertaan että ainakin Kiinassa jotkut on sairastuneet jo toiseen kertaan. Ei tule immuniteettia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hailee, ei tämä lopu muutenkaan. Jos liikkumista rajoitetaan, pandemia kestää vielä pidempään. Itse ainakin ajattelin yrittää hankkia koronan tahallani (oikeasti korona on vain hieman flunssaa ärhäkämpi), jotta pääsen siitäkin eroon.

        Sinä olet valintasi tehnyt. Pidä huoli ettet sitten tartuta muihin ja olet valmis luopumaan kaikista hoidoista joita sinä saatat tarvita sairastuttuasi Yksi hailee sinulle ja j onnea " koronan hankintaan" Pysy kaukana minusta! Ps. Oletko hoitoalan asiantuntija kun olet tietävänäsi ettei se ole flunssaa ärhäkämpi? Muista myös läheisesi, he eivät v armaan ole samaa mieltä sinun kanssa.


      • Anonyymi

        Kyseinen kielto voimaan niin pian kuin mahdollista

        sakko pitää olla riittävän suuri että ihmiset todella noudattavat eivätkä ajele jos ei ihan pakko ole


      • Anonyymi

        Ei olisi mitään järkeä. Emme laita matkustuskieltoja voimaan influenssa-kausinakaan. Influenssa on kuitenkin tilastojen valossa kaksi kertaa tappavampi kuin tämä koronaviruksen aiheuttama sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä on uutisoitu moneen kertaan että ainakin Kiinassa jotkut on sairastuneet jo toiseen kertaan. Ei tule immuniteettia.

        Lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et oo tosisssas😱!!!!

        Kyllä etelä-suomalaiset voisi jäädä kotiin vaikka lunta ei tänävuotena ollutkaan. Pitäkää tartunnat siellä koska siellähän niitä oikeastaan vain on ollutkin. Lappi kiinni . Eikö etelämpänä suomesa voi Päsiäisenä tehdä mitään yksin,kaksin tai perheen kanssa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä etelä-suomalaiset voisi jäädä kotiin vaikka lunta ei tänävuotena ollutkaan. Pitäkää tartunnat siellä koska siellähän niitä oikeastaan vain on ollutkin. Lappi kiinni . Eikö etelämpänä suomesa voi Päsiäisenä tehdä mitään yksin,kaksin tai perheen kanssa ?

        Kylläpäs on täällä ärhäkkää sakkia. Puhetta tulee vaikka ei ole edes välttämättä tietoa, on vaan iltasanomien ja iltalehden sensaatiohakuisista otsikoista revittyä tietoa. Onpas mennyt pahaksi tämä etelän ja pohjoisen välinen vääntö. Muistakaa sitten kun tämä on ohi, että etelän immeiset ei välttämättä astu jalallaankaan sinne lapin perukoille. Voitte sitten olla siellä pöndellänne pohjoisessa ihan ittekseen itikoiden kanssa.
        Itsekin katselen vapaa-ajan paikkaa muualta kun täältä suomesta, tämä on liian ahdistava maa. Mitä on tullut todistetuksi näitä tekstejä lukiessa.

        On törkeää, että meitä pks alueen ihmisiä syyllistetään tässä. Mites te muualla oleskelevat olette parempia. . Kukas siellä landella luulee että me ollaan täällä se tarkoituksella hankittu. Se on vaan nyt sellainen juttu että kannattaa miettiä miksi etelässä on neliötä kohden liikaa porukkaa. Kysykää sieltä dementia mäeltä minne
        olette äänenne antaneet. Miksi meillä on nyt asiat kun on. Siellä ongelma missä poliitikko , kyllä ne 200 henkeä on liikaa.

        Tämä mökkihumppa on jo mennyt idiotismirajan yli. Täällä annatetaan ymmärtää että jokainen kärry on täynnä viruslaisia. Ettäs kehtaatte. !!!
        Meitä on erittäin paljon joilla on oma ympärivuotinen asunto jossain maaseudulla , joen tai järven rannassa. Jos me menemme sinne auto täynnä tarvikkeita useaksi viikoksi sekä telexit ja muut välineet. Keneltä se on pois. Se on terveysteko, silloin et ole viruksen lähellä. latokaa nää faktat sinne kalloonne. Meidän möksälle ei ole kenelläkään asiaa eikä kukaan sieltä liiku minnekään paisi ehkä koiran kanssa lenkkipolulle. Kyllä elämä keskellä ei mitään on sata turvallisempi kun kököttää jossain stadin kivikennossa ! Jos olet nyt terve, niin lepikostako se virus tuolla maalla tulee. ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä etelä-suomalaiset voisi jäädä kotiin vaikka lunta ei tänävuotena ollutkaan. Pitäkää tartunnat siellä koska siellähän niitä oikeastaan vain on ollutkin. Lappi kiinni . Eikö etelämpänä suomesa voi Päsiäisenä tehdä mitään yksin,kaksin tai perheen kanssa ?

        Kylläpäs on täällä ärhäkkää sakkia. Puhetta tulee vaikka ei ole edes välttämättä tietoa, on vaan iltasanomien ja iltalehden sensaatiohakuisista otsikoista revittyä tietoa. Onpas mennyt pahaksi tämä etelän ja pohjoisen välinen vääntö. Muistakaa sitten kun tämä on ohi, että etelän immeiset ei välttämättä astu jalallaankaan sinne lapin perukoille. Voitte sitten olla siellä pöndellänne pohjoisessa ihan ittekseen itikoiden kanssa.
        Itsekin katselen vapaa-ajan paikkaa muualta kun täältä suomesta, tämä on liian ahdistava maa. Mitä on tullut todistetuksi näitä tekstejä lukiessa.

        On törkeää, että meitä pks alueen ihmisiä syyllistetään tässä. Mites te muualla oleskelevat olette parempia. . Kukas siellä landella luulee että me ollaan täällä se tarkoituksella hankittu. Se on vaan nyt sellainen juttu että kannattaa miettiä miksi etelässä on neliötä kohden liikaa porukkaa. Kysykää sieltä dementia mäeltä minne
        olette äänenne antaneet. Miksi meillä on nyt asiat kun on. Siellä ongelma missä poliitikko , kyllä ne 200 henkeä on liikaa.

        Tämä mökkihumppa on jo mennyt idiotismirajan yli. Täällä annatetaan ymmärtää että jokainen kärry on täynnä viruslaisia. Ettäs kehtaatte. !!!
        Meitä on erittäin paljon joilla on oma ympärivuotinen asunto jossain maaseudulla , joen tai järven rannassa. Jos me menemme sinne auto täynnä tarvikkeita useaksi viikoksi sekä telexit ja muut välineet. Keneltä se on pois. Se on terveysteko, silloin et ole viruksen lähellä. latokaa nää faktat sinne kalloonne. Meidän möksälle ei ole kenelläkään asiaa eikä kukaan sieltä liiku minnekään paisi ehkä koiran kanssa lenkkipolulle. Kyllä elämä keskellä ei mitään on sata turvallisempi kun kököttää jossain stadin kivikennossa ! Jos olet nyt terve, niin lepikostako se virus tuolla maalla tulee. ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaus liikkua ja menee se ohi varmasti.

        https://www.ts.fi/teemat/
        470526/Iakkaiden potilaskuljetukset ulkomailta Suomeen lisaantyneet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs on täällä ärhäkkää sakkia. Puhetta tulee vaikka ei ole edes välttämättä tietoa, on vaan iltasanomien ja iltalehden sensaatiohakuisista otsikoista revittyä tietoa. Onpas mennyt pahaksi tämä etelän ja pohjoisen välinen vääntö. Muistakaa sitten kun tämä on ohi, että etelän immeiset ei välttämättä astu jalallaankaan sinne lapin perukoille. Voitte sitten olla siellä pöndellänne pohjoisessa ihan ittekseen itikoiden kanssa.
        Itsekin katselen vapaa-ajan paikkaa muualta kun täältä suomesta, tämä on liian ahdistava maa. Mitä on tullut todistetuksi näitä tekstejä lukiessa.

        On törkeää, että meitä pks alueen ihmisiä syyllistetään tässä. Mites te muualla oleskelevat olette parempia. . Kukas siellä landella luulee että me ollaan täällä se tarkoituksella hankittu. Se on vaan nyt sellainen juttu että kannattaa miettiä miksi etelässä on neliötä kohden liikaa porukkaa. Kysykää sieltä dementia mäeltä minne
        olette äänenne antaneet. Miksi meillä on nyt asiat kun on. Siellä ongelma missä poliitikko , kyllä ne 200 henkeä on liikaa.

        Tämä mökkihumppa on jo mennyt idiotismirajan yli. Täällä annatetaan ymmärtää että jokainen kärry on täynnä viruslaisia. Ettäs kehtaatte. !!!
        Meitä on erittäin paljon joilla on oma ympärivuotinen asunto jossain maaseudulla , joen tai järven rannassa. Jos me menemme sinne auto täynnä tarvikkeita useaksi viikoksi sekä telexit ja muut välineet. Keneltä se on pois. Se on terveysteko, silloin et ole viruksen lähellä. latokaa nää faktat sinne kalloonne. Meidän möksälle ei ole kenelläkään asiaa eikä kukaan sieltä liiku minnekään paisi ehkä koiran kanssa lenkkipolulle. Kyllä elämä keskellä ei mitään on sata turvallisempi kun kököttää jossain stadin kivikennossa ! Jos olet nyt terve, niin lepikostako se virus tuolla maalla tulee. ???

        Uudellamaalla on paljon mamuja jotka ei halua rokotusta. Mitä tarkoittaa maassa maan tavalla. Voi kun mamut oppisi suomen tavoille mutta turha toive. Kulttuurierot ja paskat. Maassa maan tavalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt Oulun ja Helsingin ulkorajoille kaikki liikekannalle saatavat poliisit tekemään kuumeratsioita ihmisille, jotka yrittävät mennä rajoista ulos tai sisään. Vaikka tämä tuntuu hullulta, niin sillä saataisiin pelastettua suurin osa Suomesta.

        Lopettakaa jo tuo höyryäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lomailuun pystyy kuka tahansa, jos on elämässään hoitanut raha-asiansa kunnolla eikä ole koko aikuisikää notkunut Esson baarissa. Kokemuksesta tiedän että ihan tavallinen eläkeläinen pystyy tekemään muutaman lomareissun joka vuosi (10 v. kokemus jo)

        Näin pystyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olisi mitään järkeä. Emme laita matkustuskieltoja voimaan influenssa-kausinakaan. Influenssa on kuitenkin tilastojen valossa kaksi kertaa tappavampi kuin tämä koronaviruksen aiheuttama sairaus.

        Näin on
        Ja ensivuonna voi tulla taas uusi pöpö. Ei maailmaa voi kiinni laittaa hullujen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudellamaalla on paljon mamuja jotka ei halua rokotusta. Mitä tarkoittaa maassa maan tavalla. Voi kun mamut oppisi suomen tavoille mutta turha toive. Kulttuurierot ja paskat. Maassa maan tavalla

        Osaatko sinä olla. Täällä ainakin mamut parveilee rokotuspaikoilla. Sinä ehkä asut metsässä ?


    • Anonyymi

      On rakennettava Uudenmaan läänin rajalle muuri.

      • Anonyymi

        Just noin.Uudeltamaalta ei saa matkustaa muualle Suomeen. Se pitää kieltää heti, ennen kuin pääsiäisloma tulee!
        Hus on oikea taudin pesä. Markku Mäkijärven kykyä toimia tässä tilanteessa epäilen kovasti. Sanotaan mitä sanotaan ja ohjeet ovat mitä ovat. Ja tauti eikun leviää. Ei mitään järkevää toimintaa koronan suhteen HUS:ssä tehdä. Eikun vaan matkalta suoraan leikkaussaliin ja vähän kipeänä vaan töihin. Missä teidän maalaisjärki on? Vai pitäskö alkaa tutkia,onko tautia tahallisesti levitty tai välinpitämättömyyttään levitetty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just noin.Uudeltamaalta ei saa matkustaa muualle Suomeen. Se pitää kieltää heti, ennen kuin pääsiäisloma tulee!
        Hus on oikea taudin pesä. Markku Mäkijärven kykyä toimia tässä tilanteessa epäilen kovasti. Sanotaan mitä sanotaan ja ohjeet ovat mitä ovat. Ja tauti eikun leviää. Ei mitään järkevää toimintaa koronan suhteen HUS:ssä tehdä. Eikun vaan matkalta suoraan leikkaussaliin ja vähän kipeänä vaan töihin. Missä teidän maalaisjärki on? Vai pitäskö alkaa tutkia,onko tautia tahallisesti levitty tai välinpitämättömyyttään levitetty?

        Se Uudeltamaalta pois lähtemisen estäminen onnistuu miten? Aina on hyvä syy mennä esimerkiksi mökille, sitä ei estä mikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se Uudeltamaalta pois lähtemisen estäminen onnistuu miten? Aina on hyvä syy mennä esimerkiksi mökille, sitä ei estä mikään.

        Kyllä estää, kun poliisisetä ottaa puukon ja puhkoo kaikki auton renkaat.
        Määrää vielä 500€ sakon virkavallan vastustamisesta ja ulkonaliikkumis kiellon rikkomisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se Uudeltamaalta pois lähtemisen estäminen onnistuu miten? Aina on hyvä syy mennä esimerkiksi mökille, sitä ei estä mikään.

        No, mökille saakin mennä, jos ostaa jo ruoat mukaansa, eikä mene mökkikunnassa minnekään muualle kuin sinne mökkiinsä ja pysyy siellä ainakin karanteeniajan, että tietää varmasti olevansa terve.


      • Anonyymi

        Trump oli oikeassa, ongelmat poistuu muurin rakentamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mökille saakin mennä, jos ostaa jo ruoat mukaansa, eikä mene mökkikunnassa minnekään muualle kuin sinne mökkiinsä ja pysyy siellä ainakin karanteeniajan, että tietää varmasti olevansa terve.

        Ei ruokia saa uudeltamaalta mukanaan kuljettaa, saattaa olla joku sairastunut koskenut niihin toimitusketjun aikana, vaan ne ostetaan perillä, jossa ei ole koronavirusta olemassa (juu samoista tukuista ne tavarat maaseudullekin kulkee), mutta mieli on turvallisempi. Kyllä se nyt on niin, että samassa "kuusessa" ollaan koko suomi, en toki halua, että terveiltä ihmisiltä kielletään mökille epidemiaa pakoon meno, koska jos näin muutamakin ihmishenki säästetään, on se ajanut asiansa, kuka päättää/vastaa toimista ja toisten hengistä, ministeritkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trump oli oikeassa, ongelmat poistuu muurin rakentamalla.

        Aivan. Lentokoneethan ei tunnetusti pääse muurin yli.


    • Anonyymi

      Aivan hyvin voidaan osaan Suomea suuakoille laittaa ainakin pääsiaäisen ajaksi tarkastukset. Onko pakollista tarvetta tulla tiettyä aluetta kauemmas. Mistä kohtaa ikinä niitä rajoitetaan. Etelä-Suomi - Keski Suomi ja Keski- Suomi - Pohjoispohjammaa. Tai jotain.

      • Anonyymi

        Nyt pitää Uusimaa eristää, ennen kuin alkaa pääsiäismatkat. Ei siis päästettäisi ketään Uudeltamaalta pois, eikä ketään päästettäisi Uudellemaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitää Uusimaa eristää, ennen kuin alkaa pääsiäismatkat. Ei siis päästettäisi ketään Uudeltamaalta pois, eikä ketään päästettäisi Uudellemaalle.

        Kannatan, että Helsinki eristetään, sinne voisi jättää kaikki vihervasemmiston äänestäjät ja antaa alue heidän haalimilleen maahanmuuttajille. Eristys jatkuisi ikuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatan, että Helsinki eristetään, sinne voisi jättää kaikki vihervasemmiston äänestäjät ja antaa alue heidän haalimilleen maahanmuuttajille. Eristys jatkuisi ikuisesti.

        Oikein ja coronat sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitää Uusimaa eristää, ennen kuin alkaa pääsiäismatkat. Ei siis päästettäisi ketään Uudeltamaalta pois, eikä ketään päästettäisi Uudellemaalle.

        JUURI NOIN PITÄÄ TEHDÄ

        TOIVOTTAVASTI HALLITUS YMMÄRTÄÄ TILANTEEN VAVUUDEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JUURI NOIN PITÄÄ TEHDÄ

        TOIVOTTAVASTI HALLITUS YMMÄRTÄÄ TILANTEEN VAVUUDEN

        Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein ja coronat sinne.

        Lentoasema kiinni niin matkustajat ei pääse tautia levittämään. Nigeriasta tullut taas tautisia suomeen


    • Anonyymi

      Tämä voi hyvinkin olla järkevää pääsiäisen aikana 2-3 viikkoa. Viiko ennen, päääsiäisviikko ja jälkeen viikko.

    • Anonyymi

      Mökille meno jo kiellettiin Norjassa.....mökille menevät saastuttavat koronaa alueille missä sitä ei ole! Miksei Suomi tee samoin!? Ja onko sitä paskalakiakaan noudatettu? Ei ole!

      • Anonyymi

        Ei helevetis, täs ollaan jo linnottauduttuna mökille. En lähe kaupunkiin.


      • Anonyymi

        Kunhan nyt ensin lyödään kaikki yli 70v riskiryhmäläiset kotiinsa karanteeniin! Prkle, haahuilevat tuolla turuilla ja toreilla ihan ns. muina miehinä jo muutenkin räkimässä. Sitten tulevat vielä ruuhkauttamaan teho-osastot jatkossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan nyt ensin lyödään kaikki yli 70v riskiryhmäläiset kotiinsa karanteeniin! Prkle, haahuilevat tuolla turuilla ja toreilla ihan ns. muina miehinä jo muutenkin räkimässä. Sitten tulevat vielä ruuhkauttamaan teho-osastot jatkossa!

        Paskapuhetta ikäihmisten "vastuuttomuus", jos menee ruokaa hakemaan kauppaan!

        Lapissa ja muuallakin nuoret pippaloi ja "dippaa" luxus-mökeillä ja siellä kuhnataan viirukset kyllä oikeisiin paikkoihin ja läheltä.

        Ikäihmisissä (70-80v 10 tartuntaa), nuoret aikuiset (30-39v.) johtaa tartuntalistaa komeasti 78 kpl! Sillee kertoo THL-info.

        Turha naljailla ikäihmisistä, jotka hoitavat asioitaan - kukas ne hoitaa.

        Ei kukaan muu. Nuoret hoitaa koiriaan ja marsujaan. Kohta saavat niistä uusia tauteja!

        Ulkonaliikkumiskielto ajautuisi Suomen kaaokseen! Ei kannata kokeilla huvikseen.
        Äänestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta ikäihmisten "vastuuttomuus", jos menee ruokaa hakemaan kauppaan!

        Lapissa ja muuallakin nuoret pippaloi ja "dippaa" luxus-mökeillä ja siellä kuhnataan viirukset kyllä oikeisiin paikkoihin ja läheltä.

        Ikäihmisissä (70-80v 10 tartuntaa), nuoret aikuiset (30-39v.) johtaa tartuntalistaa komeasti 78 kpl! Sillee kertoo THL-info.

        Turha naljailla ikäihmisistä, jotka hoitavat asioitaan - kukas ne hoitaa.

        Ei kukaan muu. Nuoret hoitaa koiriaan ja marsujaan. Kohta saavat niistä uusia tauteja!

        Ulkonaliikkumiskielto ajautuisi Suomen kaaokseen! Ei kannata kokeilla huvikseen.
        Äänestä

        Mitens on ikäjakauma tehohoidossa? Siellä ne yli 70 vuotiaat on ja se maksaa yhteiskunnalle yli 2000 eur päivä. Tehohoito kestää keskimäärin 21 päivää niillä jotka sattuvat selviämään. Sen päälle vuodeosastohoita ja kuntoutua.
        Vastuullisuutta peräänkuulutan. Ei tartuteta itseä eikä muita. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta ikäihmisten "vastuuttomuus", jos menee ruokaa hakemaan kauppaan!

        Lapissa ja muuallakin nuoret pippaloi ja "dippaa" luxus-mökeillä ja siellä kuhnataan viirukset kyllä oikeisiin paikkoihin ja läheltä.

        Ikäihmisissä (70-80v 10 tartuntaa), nuoret aikuiset (30-39v.) johtaa tartuntalistaa komeasti 78 kpl! Sillee kertoo THL-info.

        Turha naljailla ikäihmisistä, jotka hoitavat asioitaan - kukas ne hoitaa.

        Ei kukaan muu. Nuoret hoitaa koiriaan ja marsujaan. Kohta saavat niistä uusia tauteja!

        Ulkonaliikkumiskielto ajautuisi Suomen kaaokseen! Ei kannata kokeilla huvikseen.
        Äänestä

        Kuinka on mahdollista, että yli 70v aletaan syyllistää. Todella törkeätä. Eiköhän ne syylliset ole jossain muualla. Tämä kertoo vanhempiin ihmisiin kohdistuvasta vihasta. Eikö nuorempi sukupolvi koe mitään syyllisyyttä. Piispa Tapio Luomakin lässyttää kuolemanpelosta, että se kuuluu asiaan. Pelkäätkö sinä kuolemaa, kysytään, niin ei pysty Antam. Muuta kuin psalmin kohdan. Tällä koronalla lietsotaan turhaa pelkoa voisi sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helevetis, täs ollaan jo linnottauduttuna mökille. En lähe kaupunkiin.

        Juu, kun ihmiset tekee niinkuin käsketään, eli lopettaa kontaktit, niin sitten pitäisikin palata takaisin taudin pesiin, eikö meitä 70 ikäisiä tässäkään saada hengiltä muuten nostamasta eläkkeitämme. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tauti ei tapa ollenkaan heti, hyvin ehtii palata oikeaan sairaanhoitopiiriin kuolemaan. Ja luulisi olevan parempi, että sairaanhoito vähän levittäytyisi muutenkin, koska tuntuu siellä Helsingissä niitä sairaita olevan ihan omiksi tarpeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan nyt ensin lyödään kaikki yli 70v riskiryhmäläiset kotiinsa karanteeniin! Prkle, haahuilevat tuolla turuilla ja toreilla ihan ns. muina miehinä jo muutenkin räkimässä. Sitten tulevat vielä ruuhkauttamaan teho-osastot jatkossa!

        Me emme käy laskettelemassa ja tuo tauteja tullessamme, me emme tartuta, meitä tartutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitens on ikäjakauma tehohoidossa? Siellä ne yli 70 vuotiaat on ja se maksaa yhteiskunnalle yli 2000 eur päivä. Tehohoito kestää keskimäärin 21 päivää niillä jotka sattuvat selviämään. Sen päälle vuodeosastohoita ja kuntoutua.
        Vastuullisuutta peräänkuulutan. Ei tartuteta itseä eikä muita. Kiitos.

        Ei ole sanottu, minkä ikäisiä nämä tehoidettavat ovat, mutta viimeksi, kun kuulin, heitä oli 5 kpl, nyt voi tietysti jo olla lisää. Rehellisempää olisi tiedottaa kaikki, niin ei tarvitsisi arvailla.
        Mutta se tässä on kytllä käynyt selväksi, että Suomen terveydenhoito on tarkoitettu vain kauniille ja rohkeille.


      • Anonyymi

        Korona alkoi Suomessa Ivalossa.
        Rovaniemellä hoidettiin myös koronaa.
        Suomessa on hyvin vähän paikkoja missä
        sitä ei esiintyisi.
        Pitää pyrkiä vain hajautumaan ja eristäytymään
        lähikontakteista.


      • Anonyymi

        Ei kielletty, se oli kehotus tulla pois kesämökeiltä.
        Miksi ei saisi mennä mökille? Ihmiskontaktit nolla ja luonto lähellä.
        Jos mökille meno kielletään, niin alkaa hallituksen suunnitelmat massavalvonnasta paljastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helevetis, täs ollaan jo linnottauduttuna mökille. En lähe kaupunkiin.

        Sulje äkkiä puhelin, muuten on poliisit oven takana, kun ne pystyy jäljittämään kaikki puhelimet ja toteaa, että tuolla mökillä on puhelin, jonka omistaja asuu Uudella maalla ja saat tuomion korona viruksen levittämisestä mökkipaikkakunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta ikäihmisten "vastuuttomuus", jos menee ruokaa hakemaan kauppaan!

        Lapissa ja muuallakin nuoret pippaloi ja "dippaa" luxus-mökeillä ja siellä kuhnataan viirukset kyllä oikeisiin paikkoihin ja läheltä.

        Ikäihmisissä (70-80v 10 tartuntaa), nuoret aikuiset (30-39v.) johtaa tartuntalistaa komeasti 78 kpl! Sillee kertoo THL-info.

        Turha naljailla ikäihmisistä, jotka hoitavat asioitaan - kukas ne hoitaa.

        Ei kukaan muu. Nuoret hoitaa koiriaan ja marsujaan. Kohta saavat niistä uusia tauteja!

        Ulkonaliikkumiskielto ajautuisi Suomen kaaokseen! Ei kannata kokeilla huvikseen.
        Äänestä

        Tässä se nähdään hallituksen vastuuttomuus, 70 vuotiaat määrätään kotikaranteeniin, mutta baarit, ravintolat ja kahvilat saa jatkaa toimintaansa ja sinne saa kokoontua vaikka 50 ihmistä, niin ei ole laitonta.
        Samoin uhataan ulkonaliikkumis kiellolla, ettei saisi mennä edes metsään, vaikkei siellä ole vaaraa saada koronaa, kun ei siellä ole ketään muita ihmisiä.
        Baariin saa mennä, mutta metsään ei, aika ristiriitaista ja osoittaa asiantuntemattomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka on mahdollista, että yli 70v aletaan syyllistää. Todella törkeätä. Eiköhän ne syylliset ole jossain muualla. Tämä kertoo vanhempiin ihmisiin kohdistuvasta vihasta. Eikö nuorempi sukupolvi koe mitään syyllisyyttä. Piispa Tapio Luomakin lässyttää kuolemanpelosta, että se kuuluu asiaan. Pelkäätkö sinä kuolemaa, kysytään, niin ei pysty Antam. Muuta kuin psalmin kohdan. Tällä koronalla lietsotaan turhaa pelkoa voisi sanoa.

        Syyllisiä ovat matkailu ja lentoliikenne, jotka toivat toivat koronan suomeen.
        Yli 70 vuotiaat ei koskaan matkailleet määrätään kotokaranteeniin, mutta korona epidemia alueelta tulleita matkailijoita ei määrätty mihinkään karanteeniin.
        Olisi ollut kuulemma mahdotonta ja ihmis oikeuksia loukkaavaa toimintaa määrätä matkasta nauttinut nuori kotikaranteeniin, hyvänen aika sentään, sehän olisi ollut, kuin linnatuomio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona alkoi Suomessa Ivalossa.
        Rovaniemellä hoidettiin myös koronaa.
        Suomessa on hyvin vähän paikkoja missä
        sitä ei esiintyisi.
        Pitää pyrkiä vain hajautumaan ja eristäytymään
        lähikontakteista.

        Ensimmäinen koronatapaus oli Kiinalainen matkailija.
        Suomeen koronan toivat koroan epidemia alueelta palaavat, miksi ei määrätty heti karanteeniin ulkomailta saapuvia.
        Olisi kuulemma ollut liian vaikea toteuttaa ja olisi rikkonut ihmis oikeuksia ja vapausia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka on mahdollista, että yli 70v aletaan syyllistää. Todella törkeätä. Eiköhän ne syylliset ole jossain muualla. Tämä kertoo vanhempiin ihmisiin kohdistuvasta vihasta. Eikö nuorempi sukupolvi koe mitään syyllisyyttä. Piispa Tapio Luomakin lässyttää kuolemanpelosta, että se kuuluu asiaan. Pelkäätkö sinä kuolemaa, kysytään, niin ei pysty Antam. Muuta kuin psalmin kohdan. Tällä koronalla lietsotaan turhaa pelkoa voisi sanoa.

        Oikein kyse on syytettävästä perusoikeuden rikkomisesta, nosta kanne ikärasismista, jota valmiuslailla ei voi kumota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kielletty, se oli kehotus tulla pois kesämökeiltä.
        Miksi ei saisi mennä mökille? Ihmiskontaktit nolla ja luonto lähellä.
        Jos mökille meno kielletään, niin alkaa hallituksen suunnitelmat massavalvonnasta paljastua.

        Oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä se nähdään hallituksen vastuuttomuus, 70 vuotiaat määrätään kotikaranteeniin, mutta baarit, ravintolat ja kahvilat saa jatkaa toimintaansa ja sinne saa kokoontua vaikka 50 ihmistä, niin ei ole laitonta.
        Samoin uhataan ulkonaliikkumis kiellolla, ettei saisi mennä edes metsään, vaikkei siellä ole vaaraa saada koronaa, kun ei siellä ole ketään muita ihmisiä.
        Baariin saa mennä, mutta metsään ei, aika ristiriitaista ja osoittaa asiantuntemattomuutta.

        Baarit ja kahvilat heti kiinni, ettei kaikki tyhmänrohkeat ja vastuuttomat ääliöt mene sinne istumaan ja koronavirusta toisilleen tartuttamaan.

        Ravintolat voisivat pysyä auki, mutta niistä saisi tilata vain noutoruokaa.

        Myös kaikki muutkin paikat, jossa koronatauti pääsee leviämään, pitäisi heti sulkea, esim. kauppakeskukset, kampaamot, kylpylät jne, koska ne eivät ole välttämättömiä tässä kriisitilanteessa.

        Kaikki välttämättömien ja kriittisten alojen toiminnot pitää nyt turvata, jotta saadaan tämä kriisi selätettyä (sairaanhoito, lääketeollisuus, elintarvikeala, vesihuolto, energia-ala jne).

        Toivottavasti kaikki ymmärtävät, että nyt meidän kaikkien pitää minimoida kaikki ylimääräiset toiminnot ja pysytellä kotona ja välttää kaikkia turhia lähikontakteja! Kyllä on suomalaiset tyhmiä, jos eivät tätä nyt ymmärrä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyllisiä ovat matkailu ja lentoliikenne, jotka toivat toivat koronan suomeen.
        Yli 70 vuotiaat ei koskaan matkailleet määrätään kotokaranteeniin, mutta korona epidemia alueelta tulleita matkailijoita ei määrätty mihinkään karanteeniin.
        Olisi ollut kuulemma mahdotonta ja ihmis oikeuksia loukkaavaa toimintaa määrätä matkasta nauttinut nuori kotikaranteeniin, hyvänen aika sentään, sehän olisi ollut, kuin linnatuomio.

        Juuri näin, komppaan kommenttiasi, "munatonta tuohua" hallitukselta koronan alkumetreillä, "ei haluta polkea ihmisten oikeuksia", sieltä kiinasta ja italiasta/espanjasta vaan ihan vapaasti liikkumaan suomeen ja suomesta sinne, kun matkat oli jo maksettu, toivottavasti opitaan tästä jotain, "rumihita tulee suomessa olemaan muutama sata", se on väkilukuun suhteuttuna vähän, mutta liikaa, kun ei toimittu ajoissa.
        Katsotaan syyskussa mikä saldo on, ei ole epidemia silloinkaan ohi, mutta ollaan viisaampia, toivottavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen koronatapaus oli Kiinalainen matkailija.
        Suomeen koronan toivat koroan epidemia alueelta palaavat, miksi ei määrätty heti karanteeniin ulkomailta saapuvia.
        Olisi kuulemma ollut liian vaikea toteuttaa ja olisi rikkonut ihmis oikeuksia ja vapausia.

        Mitä ihmeen "ihmis oikeuksia" rikotaan, jos laitetaan kriisialueelta palaavat muita asukkaita suojellakseen 2-viikon karanteeniin?, kenen oikeuksia se polkee?, viruksen levittäjän vai?, on tää semmoinen "hys hys" suomaalandia, lisää "mekkoja päättäjiksi", roti/jämäkkyys puuttuu.


      • Anonyymi

        kyllä 10 000 e sakko hillitsee mökille lähtöä melkoisen paljon

        joka tapauksessa kyseinen laki voimaan heti


    • Anonyymi

      Ainakaan täällä itäSuomessa ei ole muuta kuin tuota jatkuvaa rekkaliikennettä koko ajan . Pitäisikö rekkakuskitkin testata etteivät vie virusta Pohjoisesta Etelään ja päinvastoin?
      Samoin junia edelleen liikkuu aika tihiään tahtiin molempiin suuntiin päivittäin,luulisi senkin olevan nyt jo pysäytettynä kuukauden verran.

    • Anonyymi

      Laskettelukeskustoiminta pitäisi kieltää tietysti, ei yli 10 hengen tapahtumia. Eli vain 10 henkeä kerrallaan rinteeseen, joten ne voidaan sulkea kokonaan. Samoin hotellit pitää laittaa kiinni.

      Sen sijaan yksin mökillä kököttävät etätyöläiset ja vanhukset voivat vähentää tartuntoja koko maan laajuisesti, kun väki hajaantuu pois E-Suomesta tartuttamasta toisiaan. Eli se voi olla hyväkin asia.

      • Anonyymi

        Kyllä olet oikeassa, mutta jos liian paljon ihmisiä pakkautuu samaan paikkaan vaikkapa johonkin hiihtokeskus alueelle.

        Itse en pidä pahana jos laskettelee tai hiihtää tänänkin aikana, kunhan pitää mielessä säännökset mihin kaikkia meitä on kehotettu kiinnittämään huomiota.


      • Anonyymi

        Kannatan tätä ajatusta! Pitäisi saada tartuntamäärät alas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa, mutta jos liian paljon ihmisiä pakkautuu samaan paikkaan vaikkapa johonkin hiihtokeskus alueelle.

        Itse en pidä pahana jos laskettelee tai hiihtää tänänkin aikana, kunhan pitää mielessä säännökset mihin kaikkia meitä on kehotettu kiinnittämään huomiota.

        Ihan turvallista on pyöräillä. Pyöräilen paljon ja ei tule juuri ketään vastaan normaalistikaan, mutta tällähetkellä pyörätiet ovat lähes autiot.
        Näillä ministereillä on kumma tapa yleistää, kuin pyörätie olisi sama, kuin helsingissä baariin jonottava ihmisjono, jossa kymmeniä ihmisiä seisoo jonossa odottamassa pääsyä baariin ryyppäämään.
        Tai kauppakeskus, jossa voi olla 50 ihmistä pienellä aluella.
        Sen perusteella määrätään ulkonaliikkumis kielto jopa metsiin, joissa ei ole ristin sielua, miten siellä muka korona tarttuisi.


    • Anonyymi

      Harmittaa kun ei pääse venäjälle pääsiäiseksi, matkakin oli jo varattu moskova hotelliin.Bljät..

      • Anonyymi

        Onko terveys parempaa kuin biletys?


    • Anonyymi

      Älä huolehdi nuo kusipää vanhukset uhmaavat niin riittävästi kieltoa että kohta astuu voimaan Suomen sisäisetkin liikkumiskiellot

      • Anonyymi

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!

        Koko yhteiskunnan raju kiinnilaittaminen on vasta järkevä viimeisenä keinona ei vielä nyt. Tuota matkustuskieltoa olisi järkevä näin alkuun käyttää varatoimena ja vain niitä tahoja tulee ojentaa, jotka eivät noudata yhteisiä sääntöjä.

        On turha pakottaa sulkemaan ravintoloita, joissa kaikki hoidetaan malliklaasti ja tuloja tulee sen verran, että on kannatavampaa tässä tilanteessa saada nekin, kuin sulkea ovet kokonaan. Paikkoja joissa sääntöjä ei noudateta pitää ojentaa kädestäpitäen, kuten tämmöiset levin baarin tapahtumat ja massahysteriat kauppakeskuksissa.

        Jos nämäkään eivät riitä ja ihmisetkään eivät usko silloin on otettava järeinkeino. Ei vielä.

        Toivottavasti hallitus ja eduskunta tajuaa tämänkin asian ottaa huomioon, ettei perinteistä massahysteriaa koeta pääsiäisenä hiihtokeskuksien ja kirkkojen jos avoinna ovat kävijämäärä huippuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko yhteiskunnan raju kiinnilaittaminen on vasta järkevä viimeisenä keinona ei vielä nyt. Tuota matkustuskieltoa olisi järkevä näin alkuun käyttää varatoimena ja vain niitä tahoja tulee ojentaa, jotka eivät noudata yhteisiä sääntöjä.

        On turha pakottaa sulkemaan ravintoloita, joissa kaikki hoidetaan malliklaasti ja tuloja tulee sen verran, että on kannatavampaa tässä tilanteessa saada nekin, kuin sulkea ovet kokonaan. Paikkoja joissa sääntöjä ei noudateta pitää ojentaa kädestäpitäen, kuten tämmöiset levin baarin tapahtumat ja massahysteriat kauppakeskuksissa.

        Jos nämäkään eivät riitä ja ihmisetkään eivät usko silloin on otettava järeinkeino. Ei vielä.

        Toivottavasti hallitus ja eduskunta tajuaa tämänkin asian ottaa huomioon, ettei perinteistä massahysteriaa koeta pääsiäisenä hiihtokeskuksien ja kirkkojen jos avoinna ovat kävijämäärä huippuina.

        Kirkot on laitettu kiinni Italiassa. Minustakin ravintoloiden ja kahviloiden pitäisi saada olla auki, mutta niiden pitäisi sitoutua noudattamaan huomattavasti tehostettua hygieniaa, eli esimerkiksi pyyhkimään pöydät ja tuolit asiakkaiden välissä, ja ottamaan sisään vain vähän ihmisiä kerrallaan, että asiakkaiden väliin jää tilaa. Oliko se Italiassa 1,5 metriä pöytien väli.

        Markettikahvilat ovat täynnä eläkeläisiä ja hygieniasta ei ole tietoakaan, kun on vain yksi ihminen kassalla, pöytiä ei pyyhi kukaan ennen kuin illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!

        Suomessahan on muutoinkin nykyään se asennevamma, että mitään ei kannata tutkia vaikka oireita olisi. Sitten vasta kun äityvät kroonisiksi laitetaan potilas kuormittamaan järjestelmää. Varhaisen vaiheen, jossa asiat voisi hoitaa, voi täällä jättää väliin. Ei tarvitse ihmetellä keuhkosyöpään Suomessa kuolevien korkeita lukuja verrattuna Ruotsiin kun tämän tiedostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessahan on muutoinkin nykyään se asennevamma, että mitään ei kannata tutkia vaikka oireita olisi. Sitten vasta kun äityvät kroonisiksi laitetaan potilas kuormittamaan järjestelmää. Varhaisen vaiheen, jossa asiat voisi hoitaa, voi täällä jättää väliin. Ei tarvitse ihmetellä keuhkosyöpään Suomessa kuolevien korkeita lukuja verrattuna Ruotsiin kun tämän tiedostaa.

        Tuossa olet oikeassa. Koronatestiä en sen sijaan mielelläni ottaisin. Melko puistattava menetelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!

        Kuulostaa siltä, että Suomessa tehdään juurikin sama virhe mitä on jo Etelä Euroopassa tehty.
        Mistään ei oteta opikseen. Ilmeiseti kuullaan, että Suomi pieni lintukoto kyllä pärjää..no nähtäväksi jää.
        Todellakin olen kuullut vanhusten huuhailusta joka paikassa.
        Kuntosalit, laskettelupaikat edelleenkin auki, uusi kauppakeskus avattiin..Suomen sisäistä liikehdintää ei ole rajoitettu jne, jne...
        Olisi todellakin aika herätä todellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkot on laitettu kiinni Italiassa. Minustakin ravintoloiden ja kahviloiden pitäisi saada olla auki, mutta niiden pitäisi sitoutua noudattamaan huomattavasti tehostettua hygieniaa, eli esimerkiksi pyyhkimään pöydät ja tuolit asiakkaiden välissä, ja ottamaan sisään vain vähän ihmisiä kerrallaan, että asiakkaiden väliin jää tilaa. Oliko se Italiassa 1,5 metriä pöytien väli.

        Markettikahvilat ovat täynnä eläkeläisiä ja hygieniasta ei ole tietoakaan, kun on vain yksi ihminen kassalla, pöytiä ei pyyhi kukaan ennen kuin illalla.

        Italian ravintoloista ei kannata ottaa mitään neuvoja. Siellä on epäonnistuttu.

        Eläkeläisten ja muidenkin, joille se on mahdollista, pitäisi nyt noudattaa kehotusta olla kotona ja pitää kontaktit minimissä.

        Voisivatko markettien vartijat jotenkin käydä sanomassa kahviloiden pöytäseurueille näistä kokoontumisista, että ne ovat riski yleiselle terveystilanteelle ja turvallisuudelle? Muutkin voisivat mulkaista. Tai kahviloiden tiskillä voisi olla muistutuskyltti.

        Kun tulee eri taholta sosiaalista painostusta, niin asia alkaa mennä vanhojen jäärien kaaliin. Ja myös taksikuskien kaaliin, jotka istuvat huoltoasemien yökahviloissa tiiviinä porukoina nauraa röhöttämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että Suomessa tehdään juurikin sama virhe mitä on jo Etelä Euroopassa tehty.
        Mistään ei oteta opikseen. Ilmeiseti kuullaan, että Suomi pieni lintukoto kyllä pärjää..no nähtäväksi jää.
        Todellakin olen kuullut vanhusten huuhailusta joka paikassa.
        Kuntosalit, laskettelupaikat edelleenkin auki, uusi kauppakeskus avattiin..Suomen sisäistä liikehdintää ei ole rajoitettu jne, jne...
        Olisi todellakin aika herätä todellisuuteen.

        Täysin samaa mieltä 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!

        kaikki kaupunkien rajat kok ja ulkonaliikkuniskieöto ja vsmhuikia ei pidä tavata ja tartuttaa. näin suomi voi esittää ette yhtään kuolemia ilmaantunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkot on laitettu kiinni Italiassa. Minustakin ravintoloiden ja kahviloiden pitäisi saada olla auki, mutta niiden pitäisi sitoutua noudattamaan huomattavasti tehostettua hygieniaa, eli esimerkiksi pyyhkimään pöydät ja tuolit asiakkaiden välissä, ja ottamaan sisään vain vähän ihmisiä kerrallaan, että asiakkaiden väliin jää tilaa. Oliko se Italiassa 1,5 metriä pöytien väli.

        Markettikahvilat ovat täynnä eläkeläisiä ja hygieniasta ei ole tietoakaan, kun on vain yksi ihminen kassalla, pöytiä ei pyyhi kukaan ennen kuin illalla.

        Miten sitten huoltoasemat joissa käy päivän aikana satoja rekkakuskeja ja ohikulkijoita ,tankilla ja syömässä . luulisi että virukset leviää .


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Ei kyse ole iästä vaan siitä, että on huonokuntoinen. Hallituksen ehdotus yli seitsenkymppisille on siksi naurettava. Suurin osa yli seisenkymppisistä on hyväkuntoisia, vain pieni osa huonokuntoisia.


      • Anonyymi

        Jos tulee liikkumiskiellot, niin mihin se vaikuttaa? Luuletko, että se liikkuminen loppuu kun ”nyt on laki säädetty”? Että voit olla tyhmä.


      • Anonyymi

        Ei astu valmiuslaki antaa vallan maksimissaan kieltää rajoitetun tietyn alueen ulkonaliikkumiskiellon, jolle pitää olla sairausperuste esim. karanteenipaikkakunta, jonne sairastavat kootaan, koko maata ei voi koskea eikä mökkiäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että Suomessa tehdään juurikin sama virhe mitä on jo Etelä Euroopassa tehty.
        Mistään ei oteta opikseen. Ilmeiseti kuullaan, että Suomi pieni lintukoto kyllä pärjää..no nähtäväksi jää.
        Todellakin olen kuullut vanhusten huuhailusta joka paikassa.
        Kuntosalit, laskettelupaikat edelleenkin auki, uusi kauppakeskus avattiin..Suomen sisäistä liikehdintää ei ole rajoitettu jne, jne...
        Olisi todellakin aika herätä todellisuuteen.

        Seinäjoella avattiin uusi Ideapark vuoden alussa. Ja kehtaavat sitä nyt mainostaa. Tuli jopa mainos poikkeustilan julistamisen jälkeen, tosi sairasta.

        Seinäjoen koronapark.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoontumiset on kiellettävä, markettien kahvilat suljettava. Ulkona kävely yksin tai kaksin, joo, ei muuta.

        Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin TESTATA KORONA-OIREISET. Nyt ei pääse testiin, vaikka olisi tautiin sopivat, kovat oireet ja työskentelee ammatissa, missä tavannut paljon ihmisiä. Ei myöskään päässyt, vaikka palannut juuri Espanjasta. Vain Italia olisi kelvannut. Uskomatonta, mutta totta ainakin Helsingissä.

        THL:ssä kuvitellaan ilmeisesti, että koko Suomi on etätöissä olevia sinkkutalouksia, jotka voivat jäädä kotiin flunssaoireissaan. Ei, että näiden sairastuneiden perheenjäsenet lähtevät joka aamu työpaikalleen tietämättä kantavatko virusta?!!

        THL on /C:stä, salaavata tietoja, ettei todellisuus luo hysteriaa, no hysterian luo epämääräiset hys. hys. tiedotteet, kuten helmikuun alussa annetut ennusteet suomen osalta: ei meillä ole hätää, olemme valmistautuneet kaikkeen ja nyt on "pissat reisillä" ja salataan taas oikeat luvut=kaikkia ei edes testata, näin meillä kotosuomessa.
        "tartuntoja" on varmaankin mm. eteläntuonnin mukana reilusti yli 1000 ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko yhteiskunnan raju kiinnilaittaminen on vasta järkevä viimeisenä keinona ei vielä nyt. Tuota matkustuskieltoa olisi järkevä näin alkuun käyttää varatoimena ja vain niitä tahoja tulee ojentaa, jotka eivät noudata yhteisiä sääntöjä.

        On turha pakottaa sulkemaan ravintoloita, joissa kaikki hoidetaan malliklaasti ja tuloja tulee sen verran, että on kannatavampaa tässä tilanteessa saada nekin, kuin sulkea ovet kokonaan. Paikkoja joissa sääntöjä ei noudateta pitää ojentaa kädestäpitäen, kuten tämmöiset levin baarin tapahtumat ja massahysteriat kauppakeskuksissa.

        Jos nämäkään eivät riitä ja ihmisetkään eivät usko silloin on otettava järeinkeino. Ei vielä.

        Toivottavasti hallitus ja eduskunta tajuaa tämänkin asian ottaa huomioon, ettei perinteistä massahysteriaa koeta pääsiäisenä hiihtokeskuksien ja kirkkojen jos avoinna ovat kävijämäärä huippuina.

        Kaikki yli 10 henkilön tapahtumat (välimatka 2m), myös ravintolat pitää sulkea välittömästi, koska niissä on pääasiassa nuoria ihmisiä, jotka luottavat siihen, että heillä sairastuminen on ns. lievää sorttia, mutta keitä he saattavat tartuttaa, ovat lähiomaiset, vanhemmat ja sitäkautta isovanhemmat, p...ele kun ei mee jakeluun.
        Nuoruus on kuolematonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten huoltoasemat joissa käy päivän aikana satoja rekkakuskeja ja ohikulkijoita ,tankilla ja syömässä . luulisi että virukset leviää .

        Vuonna 68-69 maailmalla riehui honkongilainen infulessa virus miljoona ihmistä maailmassa kuoli. Vanhenpani sairastuivat korkea kuume yskä pahoinvointi. Kuukausi kului heidän kunto oli todella heikko. Kutsuttiin lääkäri kotiin. Hän määräsi lääkkeet ermme tienneet mitä lapsia kun olimme vanhin 15 vuotias nuorin 8 vuotias neljä meitä on. Asuntomme oli ilman vesijohtoja ulkovessa. Me kakarat hoidimme kotityöt lammitykset ruuanlaiton kaupassa käynnin. Vanhempamme toipuivat elämä jatkui. Me lapset emme sairastuneet. Näin oli
        silloin kukaan ei sulkenut kouluja eikä mitään paniikkia ollut.


    • Anonyymi

      Tästä pitäisi tosissan keskustella myös mediassa ja eduskunnassa. Mitä järkeä on rajoittaa ulkorajojen liikennettä, jos Suomen sisällä liikkumista ei voida hetkeksi rajoittaa. Esimerkiksi Helsinki on pahempi riski kuin rajalla Haaparanta tai Ruotsin Pello. Ulkomailta tulevat suomalaiset matkailijat ovat pahempi tartunta riski kuin Suomen rajakaupungissa ruotsinpuolella asuvat.

      PERKELE sanon minä. Pääsieisenä sitten entistä isommat rallit Pohjoisen hiihtokeskusten baareissa, kaupoissa jne.

      • Anonyymi

        Niin ja matut tulevat vapaasti asylum taikasanalla ihmisoikeuksien turvin , vaikka kantaisivat koronaa.


      • Anonyymi

        Kuka terve haluaa jäädä esim. uudellemaalle "odottamaan sairastumista", kyllä terveillä pitää olla oikeus lähteä vaikka mökille Kainuuseen epidemian ajaksi, siellä he eivät rasita paikallista terveydenhuoltoa, koska ovat terveitä, entäs jos pakolla uudellemaalle suljetut ihmiset sitten sairastuvat koronaan ja tarvitsevat hoitoa, mitä se maksaa yhteiskunnalle? jos osa olisi voitu välttää heidän siirtymisellä esim. sinne mökkipaikalle, eivät olisi HUS:n pakkosairastuneita, nyt on hallituksessa jauhot ja vellit sekaisin, toivottavasti he itse myös jäävät Arkadianmäelle pitämään istuntojaan, eivätkä pelkurimaisesti katoa "puhtaalle" maakunnalle pitämään "tiedoitustilaisuuksiaan".


    • Anonyymi

      Alueilla joilla ei vielä ole lainkaan tai montaa tartuntaa pitäisi jotenkin suojella. Virusten jäljittäminen voidaan tehdä samoin liikkumista alueille jotenkin hillitä.

      • Anonyymi

        PKS (=koronakeskus) ympäröitävä kaksinkertaisella Nato piikkilangalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PKS (=koronakeskus) ympäröitävä kaksinkertaisella Nato piikkilangalla.

        Jotenkin kannatan. Muuri ! Hesalaiset ei välitä koronasta, ne liikkuu busseilla ja metrolla vaikka pitäisi olla itsestäänselvä että henkilöauto on ainoa liikkumisväline. Ja käsien desinfiointi ennen autoon nousemista, ettei se saastu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin kannatan. Muuri ! Hesalaiset ei välitä koronasta, ne liikkuu busseilla ja metrolla vaikka pitäisi olla itsestäänselvä että henkilöauto on ainoa liikkumisväline. Ja käsien desinfiointi ennen autoon nousemista, ettei se saastu.

        Hei, "Hesan" seudulla asuu n. 25% suomalaisista, sinunkin sukulaisia ja kätevin kulkuväline on joukkoliikenne, näin on opetettu monia vuosia ja saatu ihmiset niihin, millä nyt sitten liikutaan, jos ei niitä saa sinun mukaan käyttää?, kävellen n. 20km työpaikalle yms. olet "tyhmeliini", kuka maksaa kaikille sen oman auton, josta on luovuttu yhteisen hyvän ja ilmaston pelastamisen nimissä?


    • Anonyymi

      Jospa ihmiset välttäisi muutenkin tarpeetonta maan sisäistä matkustamista.

      • Anonyymi

        mikä on tarpeetonta maan sisäistä matkustusta?, kyllä se tarpeeton liikkuminen on tehty jo tarpeettomaksi vuosia sitten vero yms. politiikalla.


    • Anonyymi

      Kehä 3 tien ulosmenoristeyksiin piikkilanka-aita ja rajatarkastukset

      • Anonyymi

        Mitkä tarkastukset, pelkkä piikkilanka ja siitä ei mennä tai rynkky laulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä tarkastukset, pelkkä piikkilanka ja siitä ei mennä tai rynkky laulaa.

        Minä aion lähteä mökille tänään kun sitä ei vielä kukaan estä.Tuskin sitä liikkumista kukaan tulee vielä rajoittamaan.Ei ainakaan Suomen rajojen sisäpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aion lähteä mökille tänään kun sitä ei vielä kukaan estä.Tuskin sitä liikkumista kukaan tulee vielä rajoittamaan.Ei ainakaan Suomen rajojen sisäpuolella.

        Mökillä hippusen ja käyn tunturihptelleissa naisissa. Viina maistuu kumia en käytä. Kiljua juuri panemassa.


      • Anonyymi

        Virpominenkin pitää kieltää tänävuonna .Toivottavasti uusavuttomat nykyvanhemmat hokaa sen ettei laita lapsiaan kerjuureisulle munakorinsa kanssa nyt.

        T:Pappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mökillä hippusen ja käyn tunturihptelleissa naisissa. Viina maistuu kumia en käytä. Kiljua juuri panemassa.

        Et tarvii mitään kumeja setä.
        Ei tuollaiseen peräkamarin junttiin kukaan täysijärkinen koskisi pitkällä kepilläkään, kuten ehkä (?) ymmärrät :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aion lähteä mökille tänään kun sitä ei vielä kukaan estä.Tuskin sitä liikkumista kukaan tulee vielä rajoittamaan.Ei ainakaan Suomen rajojen sisäpuolella.

        Juu, kannatan, itse olen ollut mökillä jo 2 viikkoa, ainoa huono puoli on, kun ei ole naapureita joiden kanssa vois joskus turista (3km lähimpään), olo hieman yksinäinen, no menee tää ja kesäkuussa saatan palata kotikulmille, jos epidemia on hellittänyt, lähikauppa (11km) sanoi, että ruokaa piisaa, ei lopu,täällä sitten teen kaikkea puhdetyötä, joita olen "vuositolkulla" suunnitellut, moottorisaha laulaa ja kunto kasvaa.


    • Anonyymi

      Niin, parempihan se olisi puuttua asioihin mieluummin aikaisin kuin liian myöhään.
      Eli aiheutuneista tappioista huolimatta hiihtokeskukset pitäisi nyt tässä tilanteessa sulkea, sillä muuten lasku tulee olemaan tartuntojen määrän takia vieläkin suurempi.

      Tai jos ei rinteitä ja hissejä, niin ainakin ravintolat ja muut sisä/kokoontumistilat, tosin se tarkoittaisi myös yleisiä WC-tiloja jotka siis myös pitää sulkea.
      Vaikka tuskin sekään riittäisi viruksen leviämisen estämiseen, sillä virus voi elää hissikapulassa päiväkausia tartuntakykyisenä, ja niihin tartutaan niillä räisillä hanskoilla joihin sitä ennen on pyyhitty se nokasta valuva räkä kun ei taaskaan sattunut sitä paperia mukaan...

    • Anonyymi

      Raha edella terveys perässä tyyliin vaan mennään.Jos bisnes kärsii vaan oma etu on joillekkin velkaisille matkailuyrittäjille tarkein asia tässä humussa. Syyte viiruksen linkoamisesta asiakkaisiin tällaisille peraukisille ylivelkaisille juppiyrittäjille jos ei talous kestä laittaa toppiin liiketoimintaansa edes puoleksi vuodeksi,kuten minä teen ja tarvittaessa jatketaan hiljaiseloa kun kassassa on varaa pitää rokulia .

    • Anonyymi

      Hyvä kommentti. Mielestäni liikkumiskielto olisi paikallaan!! Tosiaan kohta Etelä Suomesta porukat tulevat pohjoiseen ja tuovat mukanaan koronan ja tartuttavat koko maan. Tässä tilanteessa olisi erittäin hyvä rajata liikkumisaluetta vaikka 10 kilometriin. Tai sitten, että kaikki ihmiset pääsevät kuitenkin kauppaan ja apteekkiin.

      • Anonyymi

        Ai, mites se töihin meno sitten? Huomaa kommentistasi, että sinun työkokemuksesi on nolla.
        Harmi, että sinullekin on myönnetty äänioikeus.


      • Anonyymi

        siellä tunturilapissa se korona on jo omastatakaa, kiitos "ammattilaisten" koulutustapahtuman vuoksi, oliko ne nyt jotain ortopedeja vai mitä, en tiiä, sinne en kaipaa, menen kainuuseen, tilaa on ja naapuriakaan ei edes huutamalla tavoita.


      • Anonyymi

        Jos lappiin meno kielletään, on monta konkurssia edessä, etelästä ne teidän tienistit tulee, juu, nythän ne hiihto/laskettelukeskukset suljetaankin, meinaatteko anoa avustuksia vaikka poroja ei enää ole?


    • Anonyymi

      Etelä suomesta lennellään lappiin riehumaan !!!! Näiden pitäs olla 2 viikkoa karenteenissa, mutta eivät välitä mistään mitään. Kauppakeskuksen avajaisissakin nämä samat pellet vieri vieressä eivät siis välitä yhtään mitään määräyksistä. Jokainen joka lentokoneella lennellyt viimeisen kahden viikon aikana pakkokaressiin ja heti.

      • Anonyymi

        Sellaista määräystä ei olekaan, että olisi kielletty olemasta jonottamatta kauppakeskuksissa vierivieressä. Te vetelette omianne. Julkiset kokoukset on kielletty ja avoimet yleisötilaisuudet eli on kokoontomiskielto. Jonottaminen kauppakeskuksessa ei sen sijaan ole kokoontumislain mukaista kokoontumista. Piste. Ihmiset ovat täydessä joukkohysteriassa ja tulkitsevat omiaan. Tämän takia näitä rajoituksia tulisi käyttää harkiten, miten nyt ei olla todellakaan menetelty. Epätietoisuutta, erimielisyyttä ja sekasortoa kyseisellä menettelyllä vain aiheutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista määräystä ei olekaan, että olisi kielletty olemasta jonottamatta kauppakeskuksissa vierivieressä. Te vetelette omianne. Julkiset kokoukset on kielletty ja avoimet yleisötilaisuudet eli on kokoontomiskielto. Jonottaminen kauppakeskuksessa ei sen sijaan ole kokoontumislain mukaista kokoontumista. Piste. Ihmiset ovat täydessä joukkohysteriassa ja tulkitsevat omiaan. Tämän takia näitä rajoituksia tulisi käyttää harkiten, miten nyt ei olla todellakaan menetelty. Epätietoisuutta, erimielisyyttä ja sekasortoa kyseisellä menettelyllä vain aiheutetaan.

        Sinäkö olet niitä ääliöitä, jotka ryntäävät kauppakeskuksiin jonottamaan vieri vieressä, "kun ei ole kielletty!" Sinä kyyläät vain silmä tapilla, että mikä on kielletty, vailla mitään omaa harkintakykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista määräystä ei olekaan, että olisi kielletty olemasta jonottamatta kauppakeskuksissa vierivieressä. Te vetelette omianne. Julkiset kokoukset on kielletty ja avoimet yleisötilaisuudet eli on kokoontomiskielto. Jonottaminen kauppakeskuksessa ei sen sijaan ole kokoontumislain mukaista kokoontumista. Piste. Ihmiset ovat täydessä joukkohysteriassa ja tulkitsevat omiaan. Tämän takia näitä rajoituksia tulisi käyttää harkiten, miten nyt ei olla todellakaan menetelty. Epätietoisuutta, erimielisyyttä ja sekasortoa kyseisellä menettelyllä vain aiheutetaan.

        Jos kassajonossa on yli 10 henkilöä, niin eikös se ole kielletty?, "yli 10 henkilön kokoontumiset on kielletty", no tasan on, eilenkin kaupan kassajonossa yksi "keskarinhakija" sössötti kaikille omaa hyvyyttään melkein ns. tappituntumalla, sanoin "örvelölle", että ota etäisyyttä ja laita suus suppuun, kysyi miksi?, selitin tilanteen ja hän oli oikeasti ilmeisesti vilpittömästi pahoillaan, kun ei ollut tietoinen koko koronasta, välimatka tuli välittömästi ja kiitteli informaatiosta, eli jos joku ei tunnu osaavan pelisääntöjä, kertokaa ja ohjeistakaa, kenenkään ei pidä suuttuman asiallisesta ohjeistuksesta.


    • Anonyymi

      Apsit ja muut motarin pysähdyspaikat oikeita viruspesäkkeitä loma-aikaan.

    • Anonyymi

      Höpöphöpö. Milloin tarkistit viimeksi kuumeen?

    • Anonyymi

      Lapissa ei riitä tehohoitopaikat muualta tulleille. Herätkää jo todellisuuteen!!!

      • Anonyymi

        Taoppa tuo Hallituksen ja oppositiossa istuvien päähän. On suorastaan järjetöntä ja edesvastuutonta, jos selkeää kieltoa ei pääsiäisen ajaksi anneta. Eli valvotaan sisärajojakin kuten ulkorajoja. Helvetti tulee olemaan irti, jos pahimmilta tartunta alueilta Suomesta ihmiset pakkaantuvat kimmpakyydeillä Lappiin ja rai rai ratiritirallaa talvikauden päätös bileitä yms.

        Sitten koko Suomi on siinä tilanteessa missä pääkaupunkiseutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taoppa tuo Hallituksen ja oppositiossa istuvien päähän. On suorastaan järjetöntä ja edesvastuutonta, jos selkeää kieltoa ei pääsiäisen ajaksi anneta. Eli valvotaan sisärajojakin kuten ulkorajoja. Helvetti tulee olemaan irti, jos pahimmilta tartunta alueilta Suomesta ihmiset pakkaantuvat kimmpakyydeillä Lappiin ja rai rai ratiritirallaa talvikauden päätös bileitä yms.

        Sitten koko Suomi on siinä tilanteessa missä pääkaupunkiseutu.

        Ei tuu sinne lappiin ketään, laskettelukeskukset suljetaan, eli ruuhkasuomi (uusimaa) tulee olemaan pahin epidemia-alue.


    • Anonyymi

      No totta helkutissa Suomen sisäinen matkustelu on kiellettävä. Onnjärjetöntä vaarantaa tärkeiden elintarvikkeiden ja lääkeiden kuljetuksia noilla matkusteluilla joilla vaarannetaan tarvikekuljetusten toimiminen Suomessa. Että silleen.

    • Anonyymi

      Pakko tässä nyt on ainakin kerranviikkoon kaupassa käydä kun kaikki sukulaiset asuvat ympäri suomea eivätkä ole pitämässä kädestä kiinni.

      • Anonyymi

        No kuntia velvoitetaan antamaan kauppa ja apteekki asiointiin apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuntia velvoitetaan antamaan kauppa ja apteekki asiointiin apua.

        No levittäähän ne kunnan avunantajatkin varmaan sitten sitä koronaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuntia velvoitetaan antamaan kauppa ja apteekki asiointiin apua.

        Ei ole vielä perustettu yhtäkään kunnallisen puotipuksun virkaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuntia velvoitetaan antamaan kauppa ja apteekki asiointiin apua.

        Näkis vaan sen avun.


    • Anonyymi

      Kyllähän tollot pilaavat kaiken ja on pakko käyttää järeitä keinoja. Vanhukset notkuu kauppakeskuksissa, nuoret bilettää hiihtokeskuksissa, karanteenissa olijat ramppaa R-kiskalla... Sitten kaikille tulee kovat rajoitukset ja armeija kaduille, kuten joissakin maissa on jo.
      Kotimaassa liikkumisesta sen verran, että eihän siitä olisi haittaa, jos joku vaikka menee omalle mökilleen koronaa pakoon täysin terveenä. Sitten jos tuntee tulevansa kipeäksi, ajaa takaisin kotiinsa jäämättä kuormittamaan pikkupaikkakunnan terveyskeskusta. Suomessa aika laajalta alueelta ajaa päivässä kotiinsa, Panadolia huuleen ja menoksi vaan. Niin järkevä ihminen tekisi.

      • Anonyymi

        Saariselältä ajaa päivässä Suomenlahden rannalle (n. 13 h) , monesti kokeiltu etappi.


      • Anonyymi

        Ja voihan sitä hoitaa itsensä menemättä mihinkään terkkariin kuormittamaan.
        Jos lopputulos on vaaka-asento, se on valtiolle vaan plussaa.


      • Anonyymi

        Niin nopsaan olen yrittänyt kyllä käydä kaupassa kuin vaan ehdin. Ja miksi pitää muuten ikäihmisiä haukkua idiooteiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin nopsaan olen yrittänyt kyllä käydä kaupassa kuin vaan ehdin. Ja miksi pitää muuten ikäihmisiä haukkua idiooteiksi?

        Itse taas kulutan mahdollisimman kauan aikaa kaupassa käyntiin, jossa käyn joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja voihan sitä hoitaa itsensä menemättä mihinkään terkkariin kuormittamaan.
        Jos lopputulos on vaaka-asento, se on valtiolle vaan plussaa.

        Kuin pitkäks aikaa pitää silmät olla kiinni ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin nopsaan olen yrittänyt kyllä käydä kaupassa kuin vaan ehdin. Ja miksi pitää muuten ikäihmisiä haukkua idiooteiksi?

        Kukaan ei ole idiootti "paitsi se joka ei luule olevansa", eli omalla terveellä järjellä varustettu ihminen pärjää omillaan, jos tuntee ,että ei pärjää, niin kaikilla kunnilla on palvelupuhelinnumerot joista apua voi pyytää ja , jos tuntuu että sieltä ei apua saa, niin sitten pitää ottaa yhteyttä THL/suomen hallitus, he ovat luvanneet avun kaikille sitä tarvitseville, eli vastuu viimekädessä on siellä.


    • Anonyymi

      Kyllä jokaisen järkeään käyttävän aikuisen pitäisi jo voimassaolevista rajoitteista ymmärtää ettei ns. lomamatkailua tule nyt harjoittaa. Mutta suomalaiset ovat ilmeisesti niin kusipäistä sakkia ettei osata omaa päätä käyttää, vaan kaikki pitää erilaisilla määräyksillä kieltää tai sallia ja sehän on sitten loppumaton suo johon joudutaan jos jokainen asia pitää erikseen kieltää. Ei viranomaiset siihen ala, vaan seuraava aste on sitten ulkonaliikkumiskielto ja siitä saadaan kiittää niitä itsekkäitä, idiootteja kusipäitä jotka ei tajua miten elää tänä poikkeusaikana

      • Anonyymi

        Sääli jos ulkonaliikkumis kielto tulee, koska sehän tarkoittaa koko talouden romahtamista, kun yritykset eivät pyöri ja tuota lainkaan tuloja. Sellaista rahaa ei Suomestakaan löydy, jolla kaikkien yritysten täydet nollatulot katettaisiin. Nyt jo on haasteita.

        Kyllä järkevä seuraava askel on rajoittaa ainakin pääsiäisen ajaksi liikettä rajojen sisällä. Vain välttämätön asiointi kuten ulkorajoiltakin. Kainuu ja Itä-Savo 0 tartunnan alueita.

        Suomen voisi helposti jakaa osiin hetkeksi. Ainakin estetään se, ettei isot massat ala siirtyä alueille missä tartuntoja on vähän tai ei lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääli jos ulkonaliikkumis kielto tulee, koska sehän tarkoittaa koko talouden romahtamista, kun yritykset eivät pyöri ja tuota lainkaan tuloja. Sellaista rahaa ei Suomestakaan löydy, jolla kaikkien yritysten täydet nollatulot katettaisiin. Nyt jo on haasteita.

        Kyllä järkevä seuraava askel on rajoittaa ainakin pääsiäisen ajaksi liikettä rajojen sisällä. Vain välttämätön asiointi kuten ulkorajoiltakin. Kainuu ja Itä-Savo 0 tartunnan alueita.

        Suomen voisi helposti jakaa osiin hetkeksi. Ainakin estetään se, ettei isot massat ala siirtyä alueille missä tartuntoja on vähän tai ei lainkaan.

        Ulkorajat Helsingistä kehä kolmoselle, josta ei sitten tulla yli muualle Suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkorajat Helsingistä kehä kolmoselle, josta ei sitten tulla yli muualle Suomeen.

        Matut tulee koronassa asylum taikasanalla aina ihmisoikeusturvin, ei auta mitään.


      • Anonyymi

        Luulen, että matkailuyrittäjä jolla on vaikka 6kpl mökkejä Kainuussa on innoissaan tästä tilanteesta, koska etäläsuomesta halutaan pois, peläten "marinin" mainitsemaa matkustuskieltoa uudeltamaalta pois, veetu, että on tyhmä ja ajattelematon kommentti, eli, uudeltamaalta ei terveetkään saa lähteä terveille maakunnille tappavaa koronaa pakoon?, aika omituista, jos siellä asut, niin siellä olet ja odotat josko tulee tai ei se tappava virus, toivon että Marin ministerinä on eturintamassa ottamassa viruksen vastaan, kun sitä ei muualle suomeen sallita, eikös tämä ole sitä nimenomaista eriarvoistamista?


    • Anonyymi

      Ei mitään hätää ole kyllä kannattaa mennä leville bailaamaan

      • Anonyymi

        Normaali tilanteessa nauraisin ja ottaisin tämän pelkkänä sarkastisena erinomaisena huumorina täysin. Nyt vain osittain.


      • Anonyymi

        No tuskin siellä monikaan yli seitkymppinen yötämyöten bailaa?


    • Anonyymi

      Tuntuu siltä, että tämä typerä korona on saanut ihmiset kaipaamaan mielisairaiden psykopaattien johtamaa poliisivaltiota. Sillä noiden rajoitusten kaipaaminen tuntuu lähinnä siltä, että kaivataan natsivaltiota.

      Koko korona-hysteria olisi surkuhupaisan typerää, jos sitä harrastaisi vain pieni porukka. Nyt tämä on joukkohysteriaa kammottavimmillaan jonkin sellaisen asian takia, joka ei ole edes merkittävä. Tällaisia tauteja on tullut kymmeniä ja satoja kertoja ja koskaan ennen näin merkityksettömästä pikkutaudista ole tullut tällaista idioottimaista hysteriaa.

      • Anonyymi

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.

        Tai toisaalta lähdetään me kaikki muut Helsinkiin saman tien. Kilometrien jonot Kehäkolmoselle Hesan liittymiin. Hotellit auki, täällä on asiakkaita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.

        Itse asiassa, olen ajatellut hankkivani tuon typerän taudin tahallani, pääseepähän siitäkin sitten eroon. En enää osta ruokia kuin yhdeksi ateriaksi kerrallaan ja hengailen kaupassa ja koskettelen kaikkia hedelmiä ja muita tarvikkeita ja sen jälkeen koskettelen kasvojani. Enkä tietenkään pese käsiäni tai käytä käsidesiä.

        Voivat he toki nimellisesti laittaa 3 kuukauden ulosmenokiellon, mutta en tule sitä tottelemaan. Ruoat heitän päin poliiseja ja viiltelen vaivihkaa poliisiautojen renkaat. Ja jos he lukitsevat minut kotiini, voin aina tuhota oven tai ikkunat päästäkseni ulos.

        Nykyisen sukupolven aikana ei ehkä vastaavaa ole ollut, mutta vastaavia ja pahempia on ollut monta kertaa 1900-luvulla. Toki nykyinen kermapersesukupolvi tekee hysterian kaikesta pienestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.

        Ja lisään vielä... Jos minun pitää valita korona ja kolmen kuukauden kiellon, valitsen koronan. Koronan sairastamiseen menee ohi parissa viikossa ja se siitä. Siksi oikeasti toivon saavani viruksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.

        On muutenkin laskennallisesti ajatella, että rajoitukset lyhentävät epidemiaa. Päinvastoin, nämä rajoitukset pidentävät tämän moninkertaisiksi. Ja korona tulee joka tapauksessa uudestaan syksyllä tehdään sitten mitä tahansa. Itse en tekisi mitään epidemian eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä... Jos minun pitää valita korona ja kolmen kuukauden kiellon, valitsen koronan. Koronan sairastamiseen menee ohi parissa viikossa ja se siitä. Siksi oikeasti toivon saavani viruksen.

        Ei mene korona ohi 2 vk:ssa. Sairaalassa menee keskimäärin 21 vrk eli 3 vk ja sen jälkeen keuhkot on niin huonossa kunnossa, että puoli vuotta joutuu niitä parantelemaan.

        Viisasta on noudattaa annettuja kontakteista pidättäytymismääräyksiä. Välimatka 2 m muihin. Olet vastuussa myös muista, ettet tartuta heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä... Jos minun pitää valita korona ja kolmen kuukauden kiellon, valitsen koronan. Koronan sairastamiseen menee ohi parissa viikossa ja se siitä. Siksi oikeasti toivon saavani viruksen.

        Tai sitten vaihtoehtoisesti kuoleman. Oma on valintasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä... Jos minun pitää valita korona ja kolmen kuukauden kiellon, valitsen koronan. Koronan sairastamiseen menee ohi parissa viikossa ja se siitä. Siksi oikeasti toivon saavani viruksen.

        Koronaan kuollaan keskimäärin 18 vrk:n kohdalla, joten vähän pitempään joudut kärsimään kuin 2 vk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronaan kuollaan keskimäärin 18 vrk:n kohdalla, joten vähän pitempään joudut kärsimään kuin 2 vk.

        Ja hyväkuntoiset voi sairastaa sen muutamassa päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene korona ohi 2 vk:ssa. Sairaalassa menee keskimäärin 21 vrk eli 3 vk ja sen jälkeen keuhkot on niin huonossa kunnossa, että puoli vuotta joutuu niitä parantelemaan.

        Viisasta on noudattaa annettuja kontakteista pidättäytymismääräyksiä. Välimatka 2 m muihin. Olet vastuussa myös muista, ettet tartuta heitä.

        Reilusti yli 90% koronan sairastaneista ei ole sairaalassa vaan sairastaa sen rauhassa kotonaan. Näin Suomessakin, jossa vain kymmenkunta on sairaalassa, kaikki muut ovat kotona.


      • Anonyymi

        Oikein tällä testataan kansalaisten alttius mennä EU-kommunistisfasistiseen liittovaltioon, jota Persutkin kannattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään ikäihmisiä kaatava tauti vaan voi olla vaarallinen kenelle ja minkä ikäiselle tahansa.

        Tauteja on ollut ennenkin, mutta näin laajalla ja rajulla tavalla tappavaa, koska lie viimeksi.

        Pitääkö tässä alkaa Suomessakin tulemaan korona ruumiita Italian tapaan, jotta asia otetaan vakavasti.

        Jos sitä ei nyt voida ottaa vakavasti ja rajoittaa liikkumista maakunnista toiseen tai sitten jakaa suomea kahtia hieman suurempiin ja osa pienempiin ryhmiin, ollaan tilanteessa jossa sinäkään et astu 3 kuukauteen kodistasi ulos ja missä poliisit ja armeija kantaa vältämättömät lääkkeet, ruoan ja paperit koti-ovellesi.

        Haluatko tosiissaan virus epidemian kestävän Suomessa pidempään kuin 2 kk, joka voi riittää jos nyt ollaan fiksuja.

        Muuten ihan vapaasti bilettämään ja rellestämään ja kaikki massalla Lapin hiihtokeskuksiin ja vielä auki oleviin baareihin... Ollaan sitten tollojen takia ja tollon hallituksen takia koko kesä sisätiloissa ja pitkälle syksyäkin.

        Täällä palstalla on jo todistettu moneen kertaan älytön koronasuurentelusi, tavallinen ifluenssa tappaa koko ajan enemmän kuin korona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hyväkuntoiset voi sairastaa sen muutamassa päivässä.

        Hyväkuntoisetkin voi joutua tehohoitoon ja sen jälkeen parannella keuhkojaan yli puoli vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hyväkuntoiset voi sairastaa sen muutamassa päivässä.

        Paskapuhetta, kestää sen vähintään kolme viikkoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä palstalla on jo todistettu moneen kertaan älytön koronasuurentelusi, tavallinen ifluenssa tappaa koko ajan enemmän kuin korona.

        Koska maailmanlaajuisesti on "influenssan takia" peruttu kaikki tapahtumat, vaikka muut influenssat tappaa ihmisiä, niin tämä on kuitenkin ennenäkemätön maailmanlaajuinen ärhäkästi tarttuva tauti, johon ei ole lääkitystä, eikä rokotetta, jolla sitä voitaisiin hillitä, miten luulet Italian ja Espanjan tuhannet kuolemat, normi flunssaa vai jotain vakavampaa?
        on eriasia jos jokin influenssa tappaa vuodessa vaikka 2000 ihmistä, nyt on parissa kuukaudessa kuollut vähintään sama määrä, eli suhde hieman vakavampi.


    • Anonyymi

      Hyvä idea! kaikki jotka yrittää tulla Jyväskylää etelämpää pohjoiseen, internoidaan vaikka Killerin raviradalle telttamajoitukseen. Kuulusteluiden ja muutaman päivän arestin jälkeen palautetaan takaisin kotiaan.

      • Anonyymi

        Nyt kyllä pitäisi oikeasti kieltää kaikki kotimaan hyvimatkailu. Kaikkiin pohjoisen Suomen pikkukuntiin alkaa ryntäys mökeillä tai matkailukeskuksiin. Siellä käydään kaupoissa ja parhaassa tapauksessa piipahdetaan vanhempia tapaamassa. Tällä foorumilla emme pysty sitä estämään. Se on nyt valtiovallan päätettävä ja äkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä pitäisi oikeasti kieltää kaikki kotimaan hyvimatkailu. Kaikkiin pohjoisen Suomen pikkukuntiin alkaa ryntäys mökeillä tai matkailukeskuksiin. Siellä käydään kaupoissa ja parhaassa tapauksessa piipahdetaan vanhempia tapaamassa. Tällä foorumilla emme pysty sitä estämään. Se on nyt valtiovallan päätettävä ja äkkiä.

        Se on kaikkiel etu että pohjois-suomesta helsinkiin muuttanut nuorempi sukupolvi lähtee helsingistä ja pysyy siellä pohjoisessa loppuikänsä vanhempiensa luona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä pitäisi oikeasti kieltää kaikki kotimaan hyvimatkailu. Kaikkiin pohjoisen Suomen pikkukuntiin alkaa ryntäys mökeillä tai matkailukeskuksiin. Siellä käydään kaupoissa ja parhaassa tapauksessa piipahdetaan vanhempia tapaamassa. Tällä foorumilla emme pysty sitä estämään. Se on nyt valtiovallan päätettävä ja äkkiä.

        "Ryntäyksillä" ei ole pahentavaa merkitystä, jos tulijat ovat terveitä, parantavaa merkitystä on paikallisille yrittäjille, kaikki kaupat jne. saavat jo nyt sen kesäloma-ajan tuotot, eli 2xkesäaika=taskut täynnä hynää, kannattaako?, mie ainaki mainostaisin "koronavappaata" majoitusta, jos oikiasti on huolehittu tesinfioinnista edellisen matkailijan jälkheen.
        Tässä sarkaa matkailuyrittäjille, että pysyvät "leivänsyrjässä kiinni".


    • Anonyymi

      Minä en nyt kyllä ymmärrä tätä nokittelua. Mitä ja ketä haittaa jos nyt tässä "kusipäisten karenssissa" aikaani viettäneenä siirryn autooni ja ajan mökille "kusipäisten karenssiin" laittamaan puutarhaa talven jäljiltä kuntoon. Montako tartuntaa tuon ja vien?

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan ole mökkireissua ja puutarhan hoitoa kieltänyt terveenä, kun välttelee kontakteja ja noudattaa hygieniasääntöjä. Kannattaisi kuunnella hallituksen ohjeet, noudattaa niitä eikä vouhkata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole mökkireissua ja puutarhan hoitoa kieltänyt terveenä, kun välttelee kontakteja ja noudattaa hygieniasääntöjä. Kannattaisi kuunnella hallituksen ohjeet, noudattaa niitä eikä vouhkata.

        Ei muuten ministeri Marin, eritellyt ketkä saavat / eivät saa matkustaa "maakuntarajojen" yli, vaan sanoi, että voidaan ottaa käyttöön matkustuskielto uudeltamaalta muihin maakuntiin, koska uudellamaalla on tartuntoja todettu eniten, no totta helvetissä niitä on uudellamaalla eniten, kun eniten ulkomailta esim. lentoja tulee Helsinki-Vantaa asemalle, ei kai me ihan tyhmiä olla, miksi muuten hallitus salli kaikkien tulla epi/pandemia-alueilta jo kuukausi sitten, kun siellä se räjähti "käsiin", meillä: kaikki saa tulla kotiin, mutta karanteeni oli "vapaa-ehtoinen" jos ei tuntenut oireita, no oireethan saattoi "kyteä" 2-3 viikkoa oireettomina, tänne vaan kaikki, v u mitä "viisikkohame meininkiä" ja voisiko joku sanoa sille Kiurulle, että alas-katsominen on luovuttamisen merkki, sekä suupielet alaspäin esiintyminen, näyttää luovuttamiselta.


    • Anonyymi

      Kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että monella palstalle kirjoittavalla on sellainen käsitys että 70 kansalaiset halutaan karanteeniin siksi etteivät levittäisi tätä monelle kohtalokasta virusta. Asiahan on nimenomaan päinvastainen, halutaan suojella ko. ikäryhmää saamasta virustartuntaa, jota he eivät nuorempien tapaan hyvin kestä ja sitä kautta joudu kuormittamaan terveydenhoitojärjestelmää. Lohdutukseksi ärhäkimmille 20-30-kymppisille kirjoittajille, älkää murehtiko, kyllä pääsette aikanaan mukaan 70 ryhmään, jos selviätte touhuiltanne ja tästä kriisistä.

      • Anonyymi

        No kyllä sitä on oltu jo kotikaranteenissa 11.3 lähtien ja hyvät naapurit on tuoneet kauppakassin portille. Että silleen.


    • Anonyymi

      Olen täysin samaa mieltä!!

      THL:n entisen tutkimusprofessorin Matti Jantusen haastattelu Uusimaa-lehdessä: Suomi saattoi tehdä ison mittakaavavirheen koronan torjunnassa – Koulut olisi pitänyt sulkea jo viikkoa aikaisemmin.

      Jokainen päivä, jolloin koronaviruksen annetaan levitä väestössä, lisää tartuntoja eksponentiaalisesti, Jantunen sanoo.

      Hänen mukaansa Suomen olisi pitänyt voimakkaammin seurata Aasian maita, jotka onnistuivat kääntämään tautitartunnat nopeaan laskuun massiivisilla eristämistoimilla.

      Eri mailla on ollut karkeasti sanoen kahdenlaista strategiaa viruksen torjumisessa: Toinen perustuu voimakkaaseen sosiaaliseen eristämiseen, jossa tautitapausten määrä pyritään saamaan nopeasti kuriin.

      Toinen strategia on hidastaa tartuntojen määrää ja tasata epidemiahuippua, jolloin tauti saa levitä lievänä osassa väestöä.

      Jantunen on voimakaan eristämisen kannattaja.

      Pitäisi sulkea kaikki koulut, kaupat, liikkeet, ravintolat, teatterit, elokuvateatterit, konserttisalit ynnä muut. Ainoastaan ruokakaupat, apteekit sekä ravintoloiden nouto- ja jakelupalvelut pidetään auki.

      - Kaikki työ mitä voidaan tehdä etänä, pitäisi määrätä etänä tehtäväksi. Yli 25 henkilön tapaamiset pitäisi peruuttaa – Itävallassa kaikki yli 5 henkilön järjestetyt tapaamiset on kielletty.

      – Kaikki liikkuminen paitsi välttämättömän työn vuoksi muualle kuin työpaikalle, ruokakauppaan ja apteekkiin pitäisi kieltää, julkinen liikenne vähentää minimiin.

      – Covid-19-potilaat, ja kaikki joilla on siihen viittaavia oireita tai läheisiä kontakteja pitäisi eristää kokonaan omiin sairaalayksiköihin.

      Jantunen arvioi, että Suomen strategiana on ollut jonkinlainen välimalli sosiaalisen eristämisen sekä laumasuojastrategian välillä.

      – Suomen valitsemasta strategiasta on vaikea saada selvää. On puhuttu vanhusten ja muiden riskiryhmien suojelemisesta, sairaanhoidon resurssien varmistamisesta, epidemian leviämisen väistämättömyydestä ja tavoitteesta hidastaa sitä nimenomaan sairaanhoidon kapasiteetin riittävyyden varmistamiseksi.

      Suomen suunnitelma näyttää Jantusesta laadullisesti järkeenkäyvältä, mutta ontuu heti, kun sitä tarkastellaan kovien lukujen valossa.

      – Epidemian kasvunopeus on 33 prosenttia viikossa kaikkialla maailmassa missä radikaaleimpiin toimiin ei ole ryhdytty. Jos se saavuttaisi 60–80 prosenttia väestöstä ja sairastuttaisi näistä 20 prosenttia vakavasti ja 6 prosenttia kriittisesti, olisi tuloksena sairaanhoidon kriisi, joka ei ole millään keinoilla hallittavissa.

      – Samat laskelmat on tehnyt ja samat varoitukset julkaissut lisäkseni moni epidemiologi eri puolilla maailmaa. Pohjois-Italiassa vasta 0,1 prosenttia väestöstä on sairastunut ja sairaanhoito on luhistumassa, mikä näkyy nopeasti kohoavissa kuolemantapauksissa.

      – Kiinan Wuhanissa väestöstä sairastui suurin piirtein sama osuus, ja siellä sairaanhoitojärjestelmän pelastaminen vaati 10 000 muualta Kiinasta tuotua lääkäriä, covid-19 potilaiden ja kaikkien muiden potilaiden jakamisen kokonaan eri sairaaloihin sekä epidemiasairaaloiden koko hoitohenkilökunnan pukemisen suoja-asuihin.

      Jantunen arvostelee oletusta, että koronavirusepidemia voisi talttua, jos leviämistä vain jarrutetaan.

      – Tällaisessa ajattelussa on kyse siitä, ettei ymmärretä mittaluokkia. Minkään maan terveydenhuoltojärjestelmä ei kestä, jos virus saa levitä. Yhdysvalloissa Harvardissa ja MIT:ssa työskentelevä tekoälytutkija Josha Bach laski covid-19 epidemiasta kertyneen tutkimusdatan perusteella muun muassa sen, että mikäli epidemiaa haluttaisiin hidastaa niin paljon, että maan terveydenhuolto kykenisi selviytymään epidemian huipun tehohoitoa tarvitsevista potilasmääristä, vaatisi se epidemian jakamisen 15 vuoden ajanjaksolle, mikä on tietenkin täysin utopistinen ajatus.

      Jantusen mukaan tehokkain tapa on voimakas koko väestön kattava sosiaalinen eristäminen, joka antaa aikaa kehittää rokotteen virusta vastaan.

      Jantunen lisää, ettei itse ole epidemiologi, vaan epidemiologien kanssa vuosikymmeniä työskennellyt altistumistutkija.

      – Epidemiologia on loistavin tiede ympäristöperäisten sairauksien syiden, leviämisen ja seurausten tutkimiseen. Ympäristöperäisten sairauksien – joista covid-19 on yksi – riskien hallinta on kuitenkin jokseenkin poikkeuksetta altistumisen hallintaa. Ja nimenomaan altistumisen hallinnalla Kiina, Etelä-Korea ja Singapore saivat epidemian rajoitettua pieneen murto-osaan siitä, miksi se olisi voinut näissä maissa kasvaa.

      Miten suureksi arvioit tämän hetkisen riskin siitä, että sairaanhoitojärjestelmämme ei kestäisi koronan aiheuttamia vakavia sairastapauksia?

      – Ilman pikaisia ja radikaaleja toimia, vain ihme voisi estää sairaanhoitojärjestelmän kriisiytymisen.

      Lue artikkeli tästä:

      https://www.uusimaa.fi/artikkeli/849811-thln-emeritusprofessori-suomi-saattoi-tehda-ison-mittakaavavirheen-koronan

      • Anonyymi

        Jantunen on mielisairautta levittävä illuminatin ja poliisivaltion asiamies.


    • Anonyymi

      Selvä, eli tuon jälkeen menen 10 kertaa päivässä kauppaan ja apteekkiin ja olen siellä koko päivän. Ostan vain yhden ruokatavaran kerrallaan ja kuljen edestakaisin kaupan ja kodin välillä. Tällä tavalla saan tehtyä lenkinkin.

      • Anonyymi

        Lisään... Tosin minulla ei ole mitään ostettavaa apteekista koskaan, mutta menen silti sinne.


    • Anonyymi

      Joukkoliikenne on nyt paha, polkupyörä on hyvä vaihtoehto vähän pitemmällekin matkalle, nyt on jo hyvät raittiit ilmatkin.

      • Anonyymi

        Totta ja pyöräillen ei ehdi bakteerit eikä virukset henkeen pesiytyä.
        Mielestäni Helsingistä kulku muualle päin Suomea estettävä jo nyt. Muualla päin ei virusta niin paljon ole.Sieltä ei ketään muuallepäin tarvitse tulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ja pyöräillen ei ehdi bakteerit eikä virukset henkeen pesiytyä.
        Mielestäni Helsingistä kulku muualle päin Suomea estettävä jo nyt. Muualla päin ei virusta niin paljon ole.Sieltä ei ketään muuallepäin tarvitse tulla

        Siellä missä on koronaa , on keuhkoruttoa. Helposti tarttuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ja pyöräillen ei ehdi bakteerit eikä virukset henkeen pesiytyä.
        Mielestäni Helsingistä kulku muualle päin Suomea estettävä jo nyt. Muualla päin ei virusta niin paljon ole.Sieltä ei ketään muuallepäin tarvitse tulla

        Koko Helsinki eristyksiin loppuajaksi. Eläköön sitä ”punavihreää unelmaansa Euroopan ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien kanssa”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko Helsinki eristyksiin loppuajaksi. Eläköön sitä ”punavihreää unelmaansa Euroopan ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien kanssa”.

        Myös Oulun ympäristö on eristettävä, niin sitten Suomi voi päästä tästä vielä vähäisin menetyksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko Helsinki eristyksiin loppuajaksi. Eläköön sitä ”punavihreää unelmaansa Euroopan ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien kanssa”.

        Miten se autaa sinun elämää, helsinki kuitenkin päättää mitä tehdään.
        Maahanmuuttajilta ei voida välttyä, kun on se liikkumisen vapaus.
        Ole siellä korvessas omassas mökissä, ei sinne kukaan väkisin tule, nauti perussuomalaisesta elämästä=yksin mökissä.


    • Anonyymi

      Miten poliisi ehtii mukamas kaikkia karnssikarkulaisia sakottamaan, kun aina istuvat teboilinkahviossa kahvipossumunkeilla?

    • Anonyymi

      Levin hiihtokeskus sulkeutuu.

    • Anonyymi

      Eihän ne voi rajoittaa. Soitin itse päivystykseen ja kerroin oireistani, niin sairaanhoitaja kertoi, että Haaparanta ei ole ulkomailla 🤦🏻‍♀️ Miten Suomella voi olla kartta näin hukassa, että rajan takana olevaa paikkakuntaa ei lasketa ulmaaksi. Samoin, että täällä ei pääse edes testiin vaikka on oireita ja moni on saattaanut saada minulta tartunnan, jos se on. Tai mistä minä tiedän vaikka olisi keuhkoputkentulehdus niin lääkäriin eivät ota vasta kun ei voi enään hengittää 😬😩

    • Anonyymi

      Pian ilmoitetaan, että laskettelukeskus on viruslinko kun kaikki sinne menee ja virus tehokkaasti leviää juuri sieltä kaikkialle Suomeen. Samoin kävi Itävalllan laskettelukeskuksessa. Parempi vain että sulkee kahvilat ym. siellä. Ihmisten pitäisi oppia toisten virheistä

      • Anonyymi

        Laskettelukeskukset menevät lopulta kiinni. Voisi vain todeta kuuluisan laulunkin lausahduksen Sitä saa mitä tilaa.

        On ihan oikein luottaa aluksi hetki yhteiseen hyvään, että yritykset ja ihmiset itse tajuavat. Kun eivät enää tajua sitten on rajoitettava.

        Nyt on tehtävä sellaisia toimia ja rajujakin paikoin että ei jouduta siihen tilanteeseen, että koko maa suljetaan. On yrityksiä, jotka tekevät tälläkinhetkellä mallikasta työtä ja noudattavat hygienia ynnä muita säädöksiä. Heitä ei tule yhtään enempää rangaista. JOS JA KUN! Ulkonaliikkumis kieltoja laitetaan ne pitää laittaa vain niiden kaupunkien ja alueiden ihmisille missä ei tajuta. Turha rangaista kaupunkeja ja kuntia, missä hommat hoidettu kauttaaltaan mallikkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskettelukeskukset menevät lopulta kiinni. Voisi vain todeta kuuluisan laulunkin lausahduksen Sitä saa mitä tilaa.

        On ihan oikein luottaa aluksi hetki yhteiseen hyvään, että yritykset ja ihmiset itse tajuavat. Kun eivät enää tajua sitten on rajoitettava.

        Nyt on tehtävä sellaisia toimia ja rajujakin paikoin että ei jouduta siihen tilanteeseen, että koko maa suljetaan. On yrityksiä, jotka tekevät tälläkinhetkellä mallikasta työtä ja noudattavat hygienia ynnä muita säädöksiä. Heitä ei tule yhtään enempää rangaista. JOS JA KUN! Ulkonaliikkumis kieltoja laitetaan ne pitää laittaa vain niiden kaupunkien ja alueiden ihmisille missä ei tajuta. Turha rangaista kaupunkeja ja kuntia, missä hommat hoidettu kauttaaltaan mallikkaasti.

        Pääkaupunkiseutu täytyy eristää muusta maasta mahd. Pian!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskettelukeskukset menevät lopulta kiinni. Voisi vain todeta kuuluisan laulunkin lausahduksen Sitä saa mitä tilaa.

        On ihan oikein luottaa aluksi hetki yhteiseen hyvään, että yritykset ja ihmiset itse tajuavat. Kun eivät enää tajua sitten on rajoitettava.

        Nyt on tehtävä sellaisia toimia ja rajujakin paikoin että ei jouduta siihen tilanteeseen, että koko maa suljetaan. On yrityksiä, jotka tekevät tälläkinhetkellä mallikasta työtä ja noudattavat hygienia ynnä muita säädöksiä. Heitä ei tule yhtään enempää rangaista. JOS JA KUN! Ulkonaliikkumis kieltoja laitetaan ne pitää laittaa vain niiden kaupunkien ja alueiden ihmisille missä ei tajuta. Turha rangaista kaupunkeja ja kuntia, missä hommat hoidettu kauttaaltaan mallikkaasti.

        "Yhteinen hyvä" on typerä vale, jota toistetaan usein. Itse sanoisin, että haistattakaa pitkät kielloille. En itse todellakaan aio noudattaa ulkonaliikkumiskieltoja vaan kierrän niitä esimerkiksi käymällä monta kertaa kaupassa. Voin esimerkiksi ostaa vain yhden banaanin kerralla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskettelukeskukset menevät lopulta kiinni. Voisi vain todeta kuuluisan laulunkin lausahduksen Sitä saa mitä tilaa.

        On ihan oikein luottaa aluksi hetki yhteiseen hyvään, että yritykset ja ihmiset itse tajuavat. Kun eivät enää tajua sitten on rajoitettava.

        Nyt on tehtävä sellaisia toimia ja rajujakin paikoin että ei jouduta siihen tilanteeseen, että koko maa suljetaan. On yrityksiä, jotka tekevät tälläkinhetkellä mallikasta työtä ja noudattavat hygienia ynnä muita säädöksiä. Heitä ei tule yhtään enempää rangaista. JOS JA KUN! Ulkonaliikkumis kieltoja laitetaan ne pitää laittaa vain niiden kaupunkien ja alueiden ihmisille missä ei tajuta. Turha rangaista kaupunkeja ja kuntia, missä hommat hoidettu kauttaaltaan mallikkaasti.

        Niinpä, Suomessa on vielä monta kuntaa, joissa ei ole yhtään tapausta todettu. Itsekin asun yhdessä sellaisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapista palaavilla todettu kaksi tartunta­ketjua – altistuminen tapahtunut hiihto­keskuksissa
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006446892.html

        Tapahtui siis jo.

        Nyt sitten lakataa ilmoittamasta sairaaloiden henkilökuntien ja muun terveydenhoitohenkilöstön sairastumiset,. Se onkin tietysti tosi noloa saada tartunta itse, kun pitäisi muita ohjeistaa. Tässäkin taas pätee, että tehkää niinkuin sanon, ei niinkuin itse teen. (THL:n tiedotustilaisuus malliesimerkki)


      • Anonyymi

        Ainahan laskettelukeskukset on olleet "viruslinkoja", siitä pithää syythää alkhupräis khansoo, mie laphinmies siut lommoon jne.
        Onneksi loppuu se julmettu rietas seksimeno, ja ihmiset pysyvät kodeissaan, eikä pakkaudu viikolla 17 häikäisylumille.
        Nyth laitethan laphalaiset testhiin, kuink pärjäävä omillaan.
        JEESS ja JEESS
        Aina ootte haukkuneet "etelän" tulijoita, nyt saatte pärjätä keskenään, vai mita sampo?
        Muijas "diggaa"


    • Anonyymi

      Mulla on jo kevään ensi leppä-allergia oireita. Pikku kuumetta ja nenä vuotaa kuin niegara.

      • Anonyymi

        Aloittajan kommentti on täyttä asiaa, nyt pitää kaikkien tervejärkisten suomalaisten yrittää kertoa holtittomasti toimivalle hallituksellemme ja heidän asiantuntijoilleen, että on tehtävä sisäiset liikkumisrajoitukset ennen pääsiäisen lomaryntäystä.

        Vapaaehtoisuus johtaa kärsimyksen ja kurjuuden lisääntymiseen, kuten käy noiden lomalentojen suhteen, ihmiset eivät kokonaisuutena ole vastuullista sakkia.

        Tämä pandemia riistäytyy varmasti käsistä jo alkumetreillä kun pitäviä rajoituksia ei ole haluttu valtiovallan toimesta laittaa heti alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kommentti on täyttä asiaa, nyt pitää kaikkien tervejärkisten suomalaisten yrittää kertoa holtittomasti toimivalle hallituksellemme ja heidän asiantuntijoilleen, että on tehtävä sisäiset liikkumisrajoitukset ennen pääsiäisen lomaryntäystä.

        Vapaaehtoisuus johtaa kärsimyksen ja kurjuuden lisääntymiseen, kuten käy noiden lomalentojen suhteen, ihmiset eivät kokonaisuutena ole vastuullista sakkia.

        Tämä pandemia riistäytyy varmasti käsistä jo alkumetreillä kun pitäviä rajoituksia ei ole haluttu valtiovallan toimesta laittaa heti alkuun.

        Sitten kehoitan kaikkia lähtemään jo nyt, jos voi. Tämä nykyinen aivoton hysteria on täysin idioottimaista. Koronan vaarallisuutta on pahasti liioiteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kommentti on täyttä asiaa, nyt pitää kaikkien tervejärkisten suomalaisten yrittää kertoa holtittomasti toimivalle hallituksellemme ja heidän asiantuntijoilleen, että on tehtävä sisäiset liikkumisrajoitukset ennen pääsiäisen lomaryntäystä.

        Vapaaehtoisuus johtaa kärsimyksen ja kurjuuden lisääntymiseen, kuten käy noiden lomalentojen suhteen, ihmiset eivät kokonaisuutena ole vastuullista sakkia.

        Tämä pandemia riistäytyy varmasti käsistä jo alkumetreillä kun pitäviä rajoituksia ei ole haluttu valtiovallan toimesta laittaa heti alkuun.

        Kas kun laki kieltää hyvä poliisivaltionkannattajavouhkaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kehoitan kaikkia lähtemään jo nyt, jos voi. Tämä nykyinen aivoton hysteria on täysin idioottimaista. Koronan vaarallisuutta on pahasti liioiteltu.

        Tahallinen tartuttaminen on rikos, ja jos koronasta puhuttaisiin ruttona, menisi vaarallisuus ehkä paremmin perille sinunlaisillesikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kehoitan kaikkia lähtemään jo nyt, jos voi. Tämä nykyinen aivoton hysteria on täysin idioottimaista. Koronan vaarallisuutta on pahasti liioiteltu.

        Liioiteltu? mitä näyttää tilastot italia/espanja, valehteluako?, ei vaan totisinta totta.


    • Anonyymi

      On rakennettava muuri estämään laittomien koronkaravaanit! Make corona great again!

    • Anonyymi

      Suurin osa kansasta on lentänyt lyhyellä aikavälillä paljon, kyllä sieltä tuliaisina tulee vaikka mitä.
      Nyt vielä lentoyhtiöitä avustetaan eniten ja sama peli jatkuu kun korona helpottaa.
      Nytki lehtien lööpeissä kaikenmaaliman torpat valittaa kun jumissa kentillä.
      Pikkasen pitäs vähentää lentämistä kun lentoyhtiötkin tekee voittoa mitä enämpi ehtivät polttaa verotonta lentopetroolia.
      Aika yksinkertaista...

    • Anonyymi

      Kommenteista näkyy kuinka ihmiset kaipaavat natsihallintoa. Koko ääliömäinen hysteria merkityksettömästä pikkutaudista. Omasta mielestä nyt olisi hyvä aika hankkia tahallaan korona, jos ei kuulu riskiryhmään.

      • Anonyymi

        Suomalaiset ovat aina tykänneet kun heitä komennellaan. Mielummin univormuun pukeutuneen henkilön toimesta.

        Eipähän rasitu oma polla kun joku muu tekee ajattelun ja sitten käskee tekemää.


      • Anonyymi

        Hanki sitten, mutta läsi sitä kotona loppuun asti. Vain täysin älyvapaat yksilöt ovat niin pyöreäpäisiä, että luulevat olevansa selviytyjiä tässäkin.

        Italiassa 627 coronaan kuollutta viimeisen vuorokauden aikana, tämä voi olla kohta totta Suomessakin kun hallitus ja sen "asiantuntijat" ovat viivytelleet toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki sitten, mutta läsi sitä kotona loppuun asti. Vain täysin älyvapaat yksilöt ovat niin pyöreäpäisiä, että luulevat olevansa selviytyjiä tässäkin.

        Italiassa 627 coronaan kuollutta viimeisen vuorokauden aikana, tämä voi olla kohta totta Suomessakin kun hallitus ja sen "asiantuntijat" ovat viivytelleet toimia.

        Pyh, 627 kuollutta on Italian kokoisessa maassa pikkumäärä. Lisäksi yli puolet heistä olisi kuollut joka tapauksessa tänä vuonna. Kuolleiden keski-ikähän on edelleen yli 80-vuotta, joten lähinnä tämä tappaa kuoleman kynnyksellä olevia. Terveille tämä on lähinnä flunssaa vastaava. Joidenkin mielestä jopa lievempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyh, 627 kuollutta on Italian kokoisessa maassa pikkumäärä. Lisäksi yli puolet heistä olisi kuollut joka tapauksessa tänä vuonna. Kuolleiden keski-ikähän on edelleen yli 80-vuotta, joten lähinnä tämä tappaa kuoleman kynnyksellä olevia. Terveille tämä on lähinnä flunssaa vastaava. Joidenkin mielestä jopa lievempi.

        Oikein , Italiassa kuolee normaalisti varmaan tuo määrä tunnissa. Eli korona on pikkutekijä ja paisuteltu sen syyksi , kun kuolleilla noita pohjasairauksia syöpä, sydän/verenpainetauti pikemminkin niiden yhteisvaikutus.


    • Anonyymi

      No jos ihmiset kaipaavat sellaista hallintoa, eikö sitten voisi sellaisen saada.
      Suomalainen on tottunut siihen, että joku aina käskee.

      • Anonyymi

        Kaivakaa Mannerheim ja Kekkonen haudasta!

        Nyt tarvitaan diktaattoreita!


      • Anonyymi

        Kyllä siihen ollaan menossa koronatoimet ovat osa illujen EU-liitovaltiokehitystä kohti kommunismifasismia.


    • Anonyymi

      Itse olen nyt näiden perusteella päättänyt, että en enää lue tai katso yhtäkään koronasta kertovaa uutista tai ohjelmaa. Joten jos ohjeita tulee, en niistä mitään tiedä, jos niitä ei postiluukusta tiputeta. Ja on taatusti moniakin, jotka eivät uutisointia katso eikä tiedä mitään noista ohjeista. Tunnen monia, jotka eivät edes omista tv:tä eikä tilaa sanomalehtiä.

      • Anonyymi

        Ja tarkennuksena... Suomessa on taatusti monia, jotka ei edes tiedä koronaa olevan olemassa. Hullulta kuulostaa, mutta näin vain on.


    • Anonyymi

      Ihmisten oma pää pitää tässä tilanteessa ohjata toimimaan oikein. Outoa ettei kaikilla ole tarpeeksi "maalaisjärkeä".

    • Anonyymi

      Ortopedi, sydänlääkäri, psykiatri, lasten syöpähoitaja ja monet muut HUS in henkilökuntaan kuuluva on levittänyt KORONAA. Vastuutonta.
      Kun luin HS jutun ortopedien Levin koulutusmatkasta en voinut uskoa todeksi. Lääkäreiltä vastuutonta toimintaa pyöriä laskettelukeskuksessa eri paikoissa vaikka flunssa oireita, mitkä todettiin koronaksi. Ulkomailta saatu tartuntoja.
      Testejä ei tehty Itävallasta tulleilta laskettelijoilta, mutta nyt testejä tehdään turhaan kansanedustajille ym. koska tulos testeistä on pieni.
      Me 70v olemme tulilinjalla ei kauppaan, ei ulkoilemaan joku virkamies antoi luvan kävellä sisällä kotona.

      • Anonyymi

        Sama täällä ei näy oppiarvot tuovan viisautta, vaikka kuukausien esimerkit on olleet kaikkien kuultavissa ja katsottavissa Kiina -Italia, kehenkään ei pysty kohta luottamaan, tai ei ole syytä, täälläkin näitä "tappaja"asentein kirjoittelevia vähättelijöitä.

        Ihmetellä soppii kun ministerisnaiset jaksaa jauhaa p-kaa kuinka kaikki on hallinnassa. Totuus on se mikä Italiassa näkyvillä, samoin Espanjassa, Saksassa = tätä ei voi hallita kun vapaa liikkuvuus turistilentoineen pyhä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä ei näy oppiarvot tuovan viisautta, vaikka kuukausien esimerkit on olleet kaikkien kuultavissa ja katsottavissa Kiina -Italia, kehenkään ei pysty kohta luottamaan, tai ei ole syytä, täälläkin näitä "tappaja"asentein kirjoittelevia vähättelijöitä.

        Ihmetellä soppii kun ministerisnaiset jaksaa jauhaa p-kaa kuinka kaikki on hallinnassa. Totuus on se mikä Italiassa näkyvillä, samoin Espanjassa, Saksassa = tätä ei voi hallita kun vapaa liikkuvuus turistilentoineen pyhä asia.

        Näin on, kun sellainen tyhmyys kuin EU globalismi on olemassa pyhine ihmisoikeuksineen Suomen lakia ylempine Asetuksineen ja kansa kannattaa EU-myönteisiä puolueita kuten KOK, RKP, SDP, KEPU, PS, VAS. ja VIHR. jne. ei kommunisteja , PVL:ää, IPU:a , Muutospuoluetta, Suomi ensin tai kansalaispuolueen//7tähden eräitä yksilöitä


      • Anonyymi

        Ylimielistä ja typerää käyttäytymistä noilta lääkäreiltä. Heidänhän pitäisi toimia esimerkillisesti, mutta ovat lähinnä vitsi. Vitsi oli pitkään myös toimittajat, jotka keskustelivat yli 1 m:n välin pitämisestä rajoituksen jo tultua, mutta itse istuivat vierekkäin. Hyvää esimerkkiä olisi heidänkin pitänyt näyttää, mutta ei. Käsittämätöntä.


    • Anonyymi

      Nyt pitää välttää sosiaalisia kontakteja jokaikisen! Muuten joudumme kovempiin liikkumisrajoituksiin ja kaduillamme partioivat poliisit ja sotilaat. Mielestäni pitäisi näin olla jo ensi viikolla, jos määräyksiä ei noudateta.

      • Anonyymi

        Juuri näin. On se vaan kummallista ettei ihmisten oma pää ohjaa tässä tilanteessa. Jokainen nyt henkilökohtaiseen karanteeniin pariksi viikoksi, niin taudin kulku saadaan katkaistua.


      • Anonyymi

        Kauhea tauti muutama voi jopa kuolla.


      • Anonyymi

        "ja kaduillamme partioivat poliisit ja sotilaat."

        Ei ole sotilaita!

        On vain koulutuksessa olevia varusmiehiä, reserviläisiä ja pieni määrä palkattuja upseereita.

        Sen se asevelvollisuusarmeija teettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. On se vaan kummallista ettei ihmisten oma pää ohjaa tässä tilanteessa. Jokainen nyt henkilökohtaiseen karanteeniin pariksi viikoksi, niin taudin kulku saadaan katkaistua.

        Ei mitään karanteeneja, vaan menkää joka päivä kauppaan ja rauhassa vain kävelylle pitkin katuja. Ja jos tuttava tulee vastaan puhukaa vain rauhassa keskenänne.

        En ole itse mikään hamstraaja vaan ostan vain päivän ruoat kerralla. Eikä korona asiaa muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään karanteeneja, vaan menkää joka päivä kauppaan ja rauhassa vain kävelylle pitkin katuja. Ja jos tuttava tulee vastaan puhukaa vain rauhassa keskenänne.

        En ole itse mikään hamstraaja vaan ostan vain päivän ruoat kerralla. Eikä korona asiaa muuta.

        Oikein.


    • Anonyymi

      Lapista palaavilla todettu kaksi tartunta­ketjua – altistuminen tapahtunut hiihto­keskuksissa. Näin kertoo Ilta-Sanomat.

      • Anonyymi

        Olen jo iät asunut täällä etelälapin erämaan kätköissä ja suht terve olen ollut ainakin tähänasti. Olen melkein omavarainen,sillä olen vaistonnut että joskus tämä tapahtuu. Varmaan pitäs käydä ensiviikolla kahvia ja suolaa hakemassa... ei ole vaikea elää eristyksissä,jos niin voi sanoa, kun laajat erämaat on ympärillä


    • Anonyymi

      Liian myöhäistä, helsinkiläiset lähteneet jo pikkukunnille mökkeilemään ja viemään tautia.

      • Anonyymi

        Kiitetään siis hallitustamme ja terveytemme ylimpiä vartijoita kun antoivat vapaat kädet levittää tappajavirusta sinne ,missä ei vielä ollutkaan pandemia tartuntoja:(

        Käsittämättömän oppimaton on hallintomme ja näkyy olevan myös osa lääkärikuntaa kun tartuntoja levittävät.


    • Anonyymi

      Eristää Kehä III sisäpuoli ... tautejahan sieltä vaan saa.
      Naiset on ihan nättejä, mutta ne taudit.

      VAG:inaa!!!

    • Anonyymi

      Muaseudullahan on jo tullut VAKIO sanonnaksi kun kuulee, että joku on hesasta.
      - Jaa-a, se on taas TAUTEJA liikkeellä.

    • Anonyymi

      Ne on kuin läjä lepakkoluolasta karanneita kaakattajia, nuo stadilaiset. Päättömänä ripuloivat, varastavat rahat ja vielä valittavat, että valtio ei voi yksin hoitaa...
      Wittuako noilla mitään todellisuudessa tekee?

    • Anonyymi

      Nyt näyttää sille, että yli 70-vuotiaat ovat alkaneet noudattaa annettuja karanteeninomaisia oloja, kun itse presidentti niin määräsi. Minä jo luulin, että pitää kaivaa haudasta Mannerheim, Paasikivi ja Kekkonen ennen kuin uskotaan.

      Nyt pitäisi saada lakia noudattamaan työttömänä tyhjän päiväisesti kuljeskelevat. Eivät pidä 1-2m:n välimatkaa muihin. He eivät näytä vastuuta kantavan taudin leviämisen ehkäisyssä. Tarvitaan varmaankin sakottamista ensi alkuun ja sen jälkeen vasta on oikeus määrätä ulkonaliikkumiskielto. Mielestäni pitää ottaa kovemmat keinot käyttöön etupainotteisesti!

    • Anonyymi

      Suomessa ei ole syömäkieltoa. Kaikkien on syötävä - myös ikäihmisten ja jopa paremmin kuin muiden. Ravinto on tärkeää vanhuksilla. Siinä ei auta "liemiruoka" pullosta!
      Kumma käsitys, että vanhukset eläisi pyhällä hengellä!

      Nuoret juhlijat ja laskettelijat toivat virusta Italiasta ja Itävallasta.
      IS: 17 laskettelulomalta Suomeen palannutta opiskelijaa sai koronan – Itävallan ”viruslinkokylän” toiminta herättää kritiikkiä

      Kyllä seniorien on voitava käydä kaupassa.
      MItään karanteenia ei ole yleisesti.
      Ulkonaliikkumiskielto tietää varmaa nälkäkuolemaa.

    • Anonyymi

      Sakoit kaikille jotka liikkuvat Lappiin tai omalta paikkakunnilta pääsiäisen viettoon. 5000 euron sakot pistää miettimään jossei korona .Korona on keuhkorutto. Levität sitä ja leikit toisen elämällä, tollo.

      • Anonyymi

        Sakotus olisi mahdollista vasta kun on lähdetty maan sisäisiin rajoitustoimiin liikkumisen suhteen, tämä hallitus näkyy varmistelevan viivytyksin, jotta pandemia leviää koko Suomen riesaksi.

        Ennakointi puuttuu täysin ja kontrolli maahamme palaavien etelänmatkaajien suhteen= vapaaehtoinen karanteeni ei ole oikea toimenpide, matkailijat ovat osoittaneet jo halveksivansa kuolemaa kun matkustivat pandemia-alueille.

        Vain osa pysyy eristäytyneenä omasta tahdostaan, yhdenkään kohdalla ei ole täyttä varmuutta jaksavatko täydet 2 viikkoa, jos ovat oireettomia, mutta kuitenkin viruksen kantajia?


      • Anonyymi

        Ai 5000 euron sakko, pyyhin sillä lähinnä takapuoltani. Eli teen tuon joka tapauksessa ja viis veisaan muiden mielipiteistä.


    • Anonyymi

      Vaarallinen tauti korona eli keuhkorutto. Niin mieti liikumistasi ja toisia myös.

      • Anonyymi

        Koko taudin kuva on pahasti liioiteltu. Voit toki väittää vaikka mitä tahansa tautia keuhkorutoksi, koska väite on pelkkää valehtelua. Korona ei oikeasti ole keuhkorutto, mutta voit toki valehdella mitä sinua huvittaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko taudin kuva on pahasti liioiteltu. Voit toki väittää vaikka mitä tahansa tautia keuhkorutoksi, koska väite on pelkkää valehtelua. Korona ei oikeasti ole keuhkorutto, mutta voit toki valehdella mitä sinua huvittaa...

        Ei tuo kehkorutoksi sanominen nyt kovin kaukaa haettua ole.

        Taudin eteneminen voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen:

        1. Virus tunkeutuu keuhkojen soluihin ja alkaa tuhota niitä. Seurauksena keuhkoihin alkaa muodostua nestettä, joka johtaa hengitysvaikeuksiin.

        2. Ihmisen immuunijärjestelmä käynnistyy ja aloittaa vastaiskun. Virus voi kuolla ja ihminen tervehtyy. Immuunijärjestelmä saattaa kuitenkin käydä myös terveiden solujen kimppuun, jolloin keuhkokuume pahenee ja nesteen kertyminen kiihtyy.

        3.Keuhkoihin syntyy vaurioita. Potilaiden keuhkoihin voi syntyä reikiä niin, että ne muistuttavat hunajakennoa. Potilas tarvitsee hengityskonetta.

        Virukseen reagoiva immuunijärjestelmä saattaa vaurioittaa erityisesti sisäelimiä, jolloin maksa, munuaiset tai perna eivät toimi normaalisti, ja veriarvot heikkenevät. Myös itse virus saattaa levitä sisäelimiin. Jos se pääsee verenkiertoon, varsinkin verta käsittelevät maksa ja munuaiset ovat vaarassa. Lähde: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko taudin kuva on pahasti liioiteltu. Voit toki väittää vaikka mitä tahansa tautia keuhkorutoksi, koska väite on pelkkää valehtelua. Korona ei oikeasti ole keuhkorutto, mutta voit toki valehdella mitä sinua huvittaa...

        Taudin kuvaa on pahasti vääristelty teidän trollukoiden toimesta. Taudin vakavuuden näkee mm. tilastoista. Influenssaan kuolee alle prosentti tartunnan saaneista. Mitkä on lukemat koronaviruksen kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taudin kuvaa on pahasti vääristelty teidän trollukoiden toimesta. Taudin vakavuuden näkee mm. tilastoista. Influenssaan kuolee alle prosentti tartunnan saaneista. Mitkä on lukemat koronaviruksen kohdalla?

        Koronaviruksen tappavuus ei ole lähelläkään prosenttia ja nuorilla ei edes promillea. Voit vedota joihinkin tilastoihin, mutta tilastoissa ei ole usein ainuttakaan lievää tapausta. Jos oireet ovat lievät, ei henkilöä testata eikä häntä näy tilastossa. Joten tilastot ovat kuolleisuuden laskemisessa arvotonta sontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronaviruksen tappavuus ei ole lähelläkään prosenttia ja nuorilla ei edes promillea. Voit vedota joihinkin tilastoihin, mutta tilastoissa ei ole usein ainuttakaan lievää tapausta. Jos oireet ovat lievät, ei henkilöä testata eikä häntä näy tilastossa. Joten tilastot ovat kuolleisuuden laskemisessa arvotonta sontaa.

        Lisään... Esimerkiksi tapausten määräksi on ilmoitettu 276000, mutta todellinen luku on ehkä pari miljoonaa. Luultavasti vielä paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronaviruksen tappavuus ei ole lähelläkään prosenttia ja nuorilla ei edes promillea. Voit vedota joihinkin tilastoihin, mutta tilastoissa ei ole usein ainuttakaan lievää tapausta. Jos oireet ovat lievät, ei henkilöä testata eikä häntä näy tilastossa. Joten tilastot ovat kuolleisuuden laskemisessa arvotonta sontaa.

        Oikein.


    • Anonyymi

      Todellakin, ihmisten olisi nyt alettava tajuamaan, minkälaisen uhkan kanssa ollaan tekemisissä. Ihmisten olisi nyt jäätävä koteihinsa. Vain välttämätön liikkuminen sallitaan, eli kaupassa saa pikaisesti käydä ja apteekissa. Valitettavaa on se, että jotkut joutuvat pakosti käymään töissä. He uhraavat oman terveytensä muita palvellessaan.

      • Anonyymi

        Ei tämä mikään todellinen uhka, koko koronahysteria on täysin naurettavaa pelleilyä. Itse menen joka ainoa päivä kauppaan enkä pidä mitään kiirettä. Toisinaan 2-3 kertaa päivässä kaupassa. Ehkä katselen samalla vaatteita ja muuta sellaista.


    • Anonyymi

      Kaupassa joku yski päin myyjää tänään. Miksi myyjillä ei ole hengityssuojaimia , vaikka ovat alttiina kymmenille tartuntamahdollisuuksille joka päivä ja vaikka muiden pitäisi välttää yli 10 ihmisen kokoontumisia ? Yhdellä myyjällä ei ollut edes hanskoja vaikka käsitteli rahoja. Höh!

      • Anonyymi

        Kaupan kassahenkilöstöä tuli suojata heti laittamalla lasi asiakkaan ja kassan välille. TOIMIKAA!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Ei näytä ihmisten parveilu Levillä loppuvan. Nyt jo iltalehdessä video jostain karaokebaarista jossa ihmisiä ihan liikaa 😠🤬😡varmaan samanlainen meininki ympäri Suomen baareissa. Ihmiset hävetkää. Pysyisitte kotonanne!

      • Anonyymi

        Vieläkö ne siellä bilettää. Ihan uskomatonta touhua!


    • Huono idea. Laskettelukeskukset suljetaan nyt joka tapauksessa, joten eivät Etelä-Suomen ihmiset sinne enää ryysää. Mökeillään ihmiset taas ovat perheittäin ja keskenään - eli siellä eivät tartunnat leviä eikä niitä saada. Jos maan sisäisiä liikkumisrajoituksia tehdään mitää mökkimatkat sallia sillä edellytyksellä että ruoka tuodaan kotipaikkakunnalta ja pysähdytään vain tankkaamaan. Tämä edesauttaisi koronan nujertamista.

      • Anonyymi

        Kannatettavia ajatuksia. Ennen pääsiäistä pitäisi tulla uudet, tiukemmat ohjeet.


    • Anonyymi

      Ennen pääsiäistä pitäisi laittaa maan sisäinen matkustusrajoitus, jos koronasta meinataan päästä.

    • Anonyymi

      ENTÄPÄ MAAN SISÄISET TYÖMATKAT? Ihmiset matkustavat työn perässä? Jos matkaaminen maan sisällä kielletään niin työ jää.

      • Anonyymi

        Tottakai työmatkat tehdään. Se on välttämätön meno.


    • Anonyymi

      Periaatteessa kannattaa hankkia virus alkuvaiheessa kun tehohoitopaikkoja vielä on käytettävissä. Myöhemmin voi joutua käytävälle sairaalaan itsekseen selviämään.

    • Anonyymi

      Suomeen tulee ulkonaliikkumiskielto, työmatkat jäävät. Koko maa pysähtyy. Tavaratoimituksiin tulee laajempiakin häiriöitä kuin nyt uutisoidut rukkaset ja naamarit. Energiaa säännöstellään, työvelvollisuus lopettaa työttömyyden. Tietoliikenne vaikeutuu kun verkot ruuhkautuvat ja niitä otetaan viranomaiskäyttöön.

      • Anonyymi

        Muut keinot paitsi ulkonaliikkumiskielto koko maahan ovat valmiuslain keinovalikoimissa, mutta noita säännöstelyjä ja esim.pörssin lopettamista ja kurssien tippumisen estoa ei ole tapahtunut , kertoo juuri, että kyse on tarkoituksellisesta toiminnasta velkaannuttaa Suomea lisää kohti EU-liitovaltiota ilman todellista uhkaa.


    • Anonyymi

      Itse en ole katsonut yhtäkään uutislähetystä yli viikkoon. En ole edes avannut tv:tä muutamaan päivään, koska ei vain huvita. Enkä tiedä mitään viimeisimmistä tapahtumista, koska en niistä ole mitään lukenutkaan. Päätin laittaa itseni parin viikon uutiskaranteeniin, joten en lue tai katso jatkossa yhtäkään uutista.

      • Anonyymi

        Kiinnostaisi tietää, mitä siellä Kreikan ja Turkin rajalla nykyään tapahtuu, mutta uutisissa on lähes pelkkää koronaa.


    • Anonyymi

      tuntuu hölmöltä kun korona tartunnat pääasiassa ovat Helsingin seudulla ja ihmiset sieltä pääsevät matkustamaan muualle Suomeen -- miksi ei laiteta matkustuskieltoa sieltä

      • Anonyymi

        Ei ole, puolet tartunnoista Helsingin seudun ulkopuolella. Tai tarkennettuna Uudenmaan alueen ulkopuolella (jossa siis asuu 1/3 suomalaisista). Esimerkiksi Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla on jo kymmeniä tartuntoja virallisesti. Joten oikeasti Helsingin seudun eristäminen ei paljon auta, kun joka puolella Suomea on jo tartuntoja. Itse asiassa on vain 2 maakuntaa, joissa ei virallisesti ole koronaa (todellisuudessa niissäkin on, ei vain virallisesti).


    • Anonyymi

      Toinen lähestymistapa voisi olla että koronavapaille alueille matkustaminen kielletään. Pääsiäinen tulossa.

    • Anonyymi

      olen 76 vuotias ja tuloni on 700 e kuukaudessa --olen kysellyt kauppaostosten kotiin tuomista -- se kyllä onnistuu mutta velottavat 10 -20 euroa --en pysty tämmöisiä summia maksamaan jote käyn itse kaupassa ja haen 15 euron ostokset itse kaupasta -- 10 euroa on minulle todella iso raha kun muutenkin rahat ovat loppu -- joten käyn koronasta huolimatta itse kaupassa silloin kun minulla on rahaa. Naapuriapuun ei aina ole luottamista sillä jos annan 15 euroa naapurille niin voi käydä niin että olen seuraavat päivät nälissäni ilman ruokaa.

      • Anonyymi

        Oikein tähän pyritäänkin, että heikko-osaiset saadaan kuseen ja Suomi velkaannutettua illuille lue kasaarijuutalainen satanistinen pankkieliitti, jos äänestät eläkeläisenä EU ei omaa rahaa euromyönteistä sdp:tä, kokooomusta, kepua, rkp:ta , vasemmistoa, vihreätä tai persua.


    • Anonyymi

      Nyt taas varaudutaan. Toivottavasti ei aleta vetkuttelemaan. Kaikki keinot käyttöön ja heti mitä keksitään.

    • Anonyymi

      Mitäs kun vaan vaihtaa kirjat toiseen kaupunkiin, estääkö nämä lait menemästä kotiin? Eivät estä.

    • Anonyymi

      Uusimaa laitetaan lukkojen taakse!

      Pääministeri Ylelle: Hallitus varautunut rajoittamaan liikkumista Uudeltamaalta muualle Suomeen

      Hallitus on varautunut rajoittamaan liikkumista Uudeltamaalta muualle Suomeen, totesi pääministeri Sanna Marin Ylen Ykkösaamussa lauantaina. Marin vastasi ohjelmassa koronavirusta koskeviin kysymyksiin.

      Marinin mukaan liikkumista voidaan päätyä rajoittamaan, mikäli koronatilanne Uudenmaan alueella pahenee.

      – Hallitus antaisi tästä käyttöönottoasetuksen ja veisi sen eduskuntaan, Marin totesi.

      Uudellamaalla on todettu selvästi eniten koronatartuntoja Suomessa. Husin alueen kokonaistartuntamäärä on nyt 254.

      Ulkonaliikkumiskieltoon liittyviin kysymyksiin Marin totesi, että sen tarpeellisuutta selvitetään.

      • Anonyymi

        Jos lainaat uutisjuttuja - lainaa kokonaan: ” Uudellamaalla on selvästi eniten koronatartuntoja Suomessa. Ylen tietojen mukaan hallitus olisi varautumassa siihen, että Uusimaa tarvittaessa eristetään. Marinin mukaan asia ei tällä hetkellä ajankohtainen.” Provosointi ei palvele ketään - ei edes sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lainaat uutisjuttuja - lainaa kokonaan: ” Uudellamaalla on selvästi eniten koronatartuntoja Suomessa. Ylen tietojen mukaan hallitus olisi varautumassa siihen, että Uusimaa tarvittaessa eristetään. Marinin mukaan asia ei tällä hetkellä ajankohtainen.” Provosointi ei palvele ketään - ei edes sinua.

        Uusimaa laitetaan pian säppiin!

        Avaa silmäsi todellisuudelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lainaat uutisjuttuja - lainaa kokonaan: ” Uudellamaalla on selvästi eniten koronatartuntoja Suomessa. Ylen tietojen mukaan hallitus olisi varautumassa siihen, että Uusimaa tarvittaessa eristetään. Marinin mukaan asia ei tällä hetkellä ajankohtainen.” Provosointi ei palvele ketään - ei edes sinua.

        Asia on aika helvetin ajankohtainen Sanna Marin. Olet jo tuon laukonut ilmoille ja ihmisiä poistuu jo nyt uudelta maalta sankoin joukoin muualle Suomea.

        Vetoan täälläkin pääministeriimme. Haluatko olla tuleva Antti Rinne eli pätkä pääministeri. Haluatko mieluummin sinut muistettavan aikanaan liian ankarien toimien tekijänä vai kenties 1-3 viikon päästä saada kaikki vihat niskaasi ja tuntea syyllisyyttä loppuelämän, kun päästit Suomen espanjan ja jopa Italian korona epidemian tielle.

        Nyt on hyvä pääministeri hallituksen hätäkokouksen paikka Yhteys välittömästi myös armeijaan. Sieltä valmius päälle saapua pika komennuksella pitämään uuden maan rajoille samanlaisia rajatarkastuksia kuin on Venäjän, Ruotsin ja Norjankin rajoilla.


    • Anonyymi

      Vanhat yli 70v demarit maksavat kovan hinnan tästä sekoilusta. Sdp pilasi Vihreiden kanssa Suomen yleisturvallisuuden. Paskantivat sitten Italian ruumiskasat nähtyään housuunsa. Punikkien opit oli haettu suoraan Ruotsista, jossa tulee myös demareiden toimesta paljon ruumiita.

    • Anonyymi

      Eilen katsoin televisiosta, kuinka Helsingin kadulla haastateltiin sattumanvaraisesti ihmisiä. Ensin nuori nainen kertoi. olevansa onnellinen kun oli juuri edellisenä päivänä tullit Englannista, jossa oli viettänyt laatuaikaa isänsä kanssa.
      Seuraava haastateltava kertoi olevansa onnellinen, kun oli ollut pohjois-Italiassa ottamassa selfie kuvaa tyttöystävänsä kanssa.
      Mitä hel......tiä !
      Iihmiset ei Helsingissä noudata karanteenia ja levittävät näin virusta hulvattomasti.
      Helsingin seutu on eristettävä pikaisesti, muusta maasta .

    • Anonyymi

      Ei paljon ministereillä järki juokse. Nyt vittu ne baarit, kahvilat ja ravitolat HETI kiinni.
      Ministerit ja jopa presidentti päivittelee, kun yli 70v ei pysy kotona vaan menevät keskustaan kahville ja aikaa viettämään.
      Samoin ihmetellään baarien edustan jonoja ja ainut mitä tehdään on uhataan ulkonaliikkumis kiellolla, jos ei muuten totella, jonka jäkeen ei saisi liikkua edes metsässä, vaikkei sieltä mitään tartuntaa saa, kun siellä ei ole ristin sielua, vaan yksin saa olla.
      Jos baarit olisivat kiinni, niin iltaisin keskusta olisi lähes autio, koska 99% myöhään keskustassa palloilevista on niitä, jotka ovat matkalla baariin ryyppäämään.
      Jos baarit ovat kiinni, niin nämä ryyppäisivät kotona, eivät ryyppääjät lähde minnekään lenkkeilemään, vaan juovat alkoholia.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin pikainen kaupassakäynti: ruokaa ja iltapäivälehti, jossa on ristikot...

    • Anonyymi

      Uudeltamaalta ehdoton kielto matkustaa minnekään päin Suomea.

    • Anonyymi

      Olen ollut jo kauan sitä mieltä, että hesalaisten kuljeksiminen muussa Suomessa tulisi estää. Jos tässä asiassa pitää mennä koviin otteisiin, olen valmis auttamaan hesalaisten torjunnassa. Tänne niitä ei kaivata ja kyllä ne kaadettua saadaan, jos alkavat lähistöllä juoksennella.
      Ja sitten nämä tupakoitsijat, jotka nyt koronaan sairastuneena kuormittavat yhteiskuntaa. Nehän ne siellä teholla makaavat, kuten Italiassakin. Jokaiselta hoidettavalta pitäisi ottaa verikoe ja hiusnäyte mahdollisen nikotiinin jäämän etsimiseksi. Jos löytyy, niin ulos vaan ja hoida ihan itse itsesi.
      Hyssyttelyn aika on ohitse. Ja sen aika myös, että hesalaiset tulevat turvaa etsimään muusta maasta. Ensin haukutte ja kettuilette vuosikymmenet ja tämän jälkeen juoksette tänne turvaan

    • Anonyymi

      Onko leikaus riittävä peruste liikkumiseen?1943 syntyneelle miehelle on varattu aika silmäleikkaukseen 25.03. Toimenpiteen paikkana Kamppi.
      Aika tuli pikaisesti koska silmäpohjan vaurio on nopeasti pehenemassa.
      Onko riittävä peruste saada lupa Helsinkiin menemiseen.? Olen varannut ja maksanut bussilipun.

      • Anonyymi

        Väärä paikka kysellä asiaa.


    • Anonyymi

      Pulttipistooli hoitaa stadilaiset, muualle Suomeen niitä ei kaivata.

    • Anonyymi

      Ei kukaan nyt Lappiin lähde - se on kiinni. Ei nyt aleta ihan hysteerisiksi sentään.

    • Anonyymi

      Kun olot heikkenee tarpeeksi, ja erityisesti rajoitukset tiukkenevat, niin syntipukkien etsintä alkaa. Eikä siihen mahdu rationaalinen ajattelu.

      Siinä vaiheessa kun (nyt suunitteilla oleva toimenpide) Uusimaa eristetään muusta maasta pakkokeinoin, en haluaisi olla siinä ryhmässä ihmisiä, jotka ovat rampanneet viimeaikoina Lapin hiihtokeskuksissa.

      Kukaan tällaisen henkilön tuntevista ei välttämättä sano mitään, mutta hiljaiseksi kostoksi vedetään autoon naarmua koko kyljen mitalta ja muuta vastaavaa.

    • Anonyymi

      No, vähemmän sitä virusta autiossa mökkimaastossa esintyy kuin pääkaupunkiseudulla. Puollan pakenemista mökeille ja maalle ilman muuta. Ja niin aion toimia itsekin :)

    • Anonyymi

      Junttikylissä peritään liian isoja kiinteistöveroja. Nyt korona-aikana saa mökkiläiset kerrankin vastinetta rahalle, kun ovat päässeet epidemiaa pakoon maalaiskuntiin. Meinaatteko taas nostaa nopeasti veroja?

    • Anonyymi

      Kaikkien on palattava koteihinsa ja heti!!! Tehohoitopaikat on vain paikallisille ei muille huvittelijoille.

    • Anonyymi

      Mistä tiedämme onko Husin alue sairastunein? Esim. Pirkanmaalla ei vaan testata. Eli onko tarpeen rajoittaa myös ylipäätään Suomen sisällä jo isompien kaupunkien ympäristö?

      • Anonyymi

        Kyllä, eristettävä Helsinki, Tampere ja Oulu ainakin.


    • Anonyymi

      Demareiden märkä päiväuni: kaikkien kansalaisten koordinointi, hallinta ja kyykytys!

    • Anonyymi

      Lapppalaiset voitais myydä niistä eniten tarjoaville

    • Anonyymi

      Liikkumista Uudeltamaalta muualle Suomeen on rajattava heti eikä viikon päästä.

    • Anonyymi

      Liikkumisrajoitukset pitäisi määrätä ennen pääsiäistä ja poikkeusolojen jatkumisesta pitäisi kertoa hyvissä ajoin ennen pääsiäistä.

      Vartijat pitäisi velvoittaa hätistelemään kokoontuneet joukot kotiinsa kauppakeskuksista. Ravintoloille sakot, jos laskeevat kerralla sisään yli 10 hlöä ja jos turvamatkoja ei ole noudatettu. Jos ei ravintoloitsijalta tämä onnistu, niin ravintola suljetaan kaksien sakkojen jälkeen.

    • Anonyymi

      Nyt rummutusta tästä asiasta jokapaikassa, jotta typerä hallituksemme tajuaa estää saman mokan kuin Italiassa.

      Marin meni typeränä laukomaan medialle. Uusimaa tullaan eristämään. No kun ei ole töitä ja etänäkin voi tehdä niin karataan pois, ennen kuin uusimaa on suljettu ja ulkonaliikkumiskielto päällä.

      Nyt vähän äkkiä yhteyttä armeijaan ja pikavauhtia tulisi sopia hälyttämisestä vartioimaan ulospääsyreittejä, kuten Suomen ulkorajojakin valvotaan. Parempi liian järeät toimet kun todeta UPS Suomi on uusi Italia.

      Tämä on välttämätöntä.
      Stephen Kingillä on teos Maantieviirus matkalla pohjoiseen. Sitä tapahtuu jo nyt. Herätkää hallitus!

    • Anonyymi

      Olen täysin samaa mieltä, että Suomen sisäistä matkustamista tulisi samantien rajoittaa, ettei kaikki pölhöt kokoonnu esim. kylpylöihin ja hiihtokeskuksiin toisiansa tartuttamaan.

    • Anonyymi

      Hesarissa oli tänään (la 21.3.) juttu, että Lapin hiihtokeskukset suljetaan VASTA viikon päästä, vaikka siellä on todettu jo monta tartuntaketjua, joiden huonot seuraukset näkyvät ikävä kyllä vasta viiveellä seuraavien viikkojen aikana.

      Miksi ihmeessä hiihtokeskusten sulkemista yhä viivytellään ja annetaan vielä ensin viikon aikana ihmisten niissä pyöriä ja annetaan tartuntoja tulla lisää??? En ymmärrä!!

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006446991.html

      Tätä vauhtia meillä on kohta liian paljon sairastuneita yhtä aikaa, eikä sairaalahoitoa riitä kaikille sitä tarvitseville.

      Herätkää nyt ihmiset jo vihdoin siihen, että nyt on toimittava nopeasti, jotta saadaan hidastettua koronaviruksen leviämisvauhtia!!!

      Kaikki sosiaaliset kontaktit nyt heti minimiin!! Ei mitään kyläilyjä kavereiden luona eikä lomareissuja Suomessakaan.

      Kriittisten alojen välttämättömät työt pitää toki hoitaa, jotta saadaan tämä kriisi selätettyä (esim. sairaanhoito, elintarvikeala, vesihuolto, energia-ala jne). Kaikki muut ihmiskontaktit pitää nyt minimoida, jotta leviämisvauhtia saadaan hillittyä.

      Pysytelkää kotona oman perheen kesken, tehkää töitä kotoa käsin etänä, jos voitte. Vain välttämättömät apteekissa ja ruokakaupassa käynnit. Peskää hyvin käsiänne!!!

      Myös presidentti Sauli Niinistö on vedonnut kaikkiin meihin suomalaisiin, jotta ymmärtäisimme tilanteen vakavuuden!!!

      Nyt pitäisi jo jokaisen ymmärtää, että meidän jokaisen panosta tarvitaan, jotta saadaan tämä kriisi selätettyä!!!

      Pointti on siinä, että kaikki lähikontaktit pitää minimoida, jotta saadaan taudin leviämisvauhtia hillittya.

      Muuten tässä käy niin, että meillä on liian nopeasti liian paljon sairastuneita, jolloin sairaalahoitoa ei riitä kaikille sitä tarvitseville. Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää tämä!

    • Anonyymi

      Lukekaa tämä Uusimaa-lehden artikkeli, niin ymmärrätte, että tämä on nyt erittäin vakava tilanne meille kaikille.

      Jokaisen pitäisi nyt minimoida kaikki lähikontaktit, jotka eivät ole välttämättömiä!!!

      THL:n entisen tutkimusprofessorin Matti Jantusen haastattelu Uusimaa-lehdessä: Suomi saattoi tehdä ison mittakaavavirheen koronan torjunnassa – Koulut olisi pitänyt sulkea jo viikkoa aikaisemmin.

      Jokainen päivä, jolloin koronaviruksen annetaan levitä väestössä, lisää tartuntoja eksponentiaalisesti, Jantunen sanoo.

      Hänen mukaansa Suomen olisi pitänyt voimakkaammin seurata Aasian maita, jotka onnistuivat kääntämään tautitartunnat nopeaan laskuun massiivisilla eristämistoimilla.

      Eri mailla on ollut karkeasti sanoen kahdenlaista strategiaa viruksen torjumisessa: Toinen perustuu voimakkaaseen sosiaaliseen eristämiseen, jossa tautitapausten määrä pyritään saamaan nopeasti kuriin.

      Toinen strategia on hidastaa tartuntojen määrää ja tasata epidemiahuippua, jolloin tauti saa levitä lievänä osassa väestöä.

      Jantunen on voimakaan eristämisen kannattaja.

      Pitäisi sulkea kaikki koulut, kaupat, liikkeet, ravintolat, teatterit, elokuvateatterit, konserttisalit ynnä muut. Ainoastaan ruokakaupat, apteekit sekä ravintoloiden nouto- ja jakelupalvelut pidetään auki.

      - Kaikki työ mitä voidaan tehdä etänä, pitäisi määrätä etänä tehtäväksi. Yli 25 henkilön tapaamiset pitäisi peruuttaa – Itävallassa kaikki yli 5 henkilön järjestetyt tapaamiset on kielletty.

      – Kaikki liikkuminen paitsi välttämättömän työn vuoksi muualle kuin työpaikalle, ruokakauppaan ja apteekkiin pitäisi kieltää, julkinen liikenne vähentää minimiin.

      – Covid-19-potilaat, ja kaikki joilla on siihen viittaavia oireita tai läheisiä kontakteja pitäisi eristää kokonaan omiin sairaalayksiköihin.

      Jantunen arvioi, että Suomen strategiana on ollut jonkinlainen välimalli sosiaalisen eristämisen sekä laumasuojastrategian välillä.

      – Suomen valitsemasta strategiasta on vaikea saada selvää. On puhuttu vanhusten ja muiden riskiryhmien suojelemisesta, sairaanhoidon resurssien varmistamisesta, epidemian leviämisen väistämättömyydestä ja tavoitteesta hidastaa sitä nimenomaan sairaanhoidon kapasiteetin riittävyyden varmistamiseksi.

      Suomen suunnitelma näyttää Jantusesta laadullisesti järkeenkäyvältä, mutta ontuu heti, kun sitä tarkastellaan kovien lukujen valossa.

      – Epidemian kasvunopeus on 33 prosenttia viikossa kaikkialla maailmassa missä radikaaleimpiin toimiin ei ole ryhdytty. Jos se saavuttaisi 60–80 prosenttia väestöstä ja sairastuttaisi näistä 20 prosenttia vakavasti ja 6 prosenttia kriittisesti, olisi tuloksena sairaanhoidon kriisi, joka ei ole millään keinoilla hallittavissa.

      – Samat laskelmat on tehnyt ja samat varoitukset julkaissut lisäkseni moni epidemiologi eri puolilla maailmaa. Pohjois-Italiassa vasta 0,1 prosenttia väestöstä on sairastunut ja sairaanhoito on luhistumassa, mikä näkyy nopeasti kohoavissa kuolemantapauksissa.

      – Kiinan Wuhanissa väestöstä sairastui suurin piirtein sama osuus, ja siellä sairaanhoitojärjestelmän pelastaminen vaati 10 000 muualta Kiinasta tuotua lääkäriä, covid-19 potilaiden ja kaikkien muiden potilaiden jakamisen kokonaan eri sairaaloihin sekä epidemiasairaaloiden koko hoitohenkilökunnan pukemisen suoja-asuihin.

      Jantunen arvostelee oletusta, että koronavirusepidemia voisi talttua, jos leviämistä vain jarrutetaan.

      – Tällaisessa ajattelussa on kyse siitä, ettei ymmärretä mittaluokkia. Minkään maan terveydenhuoltojärjestelmä ei kestä, jos virus saa levitä. Yhdysvalloissa Harvardissa ja MIT:ssa työskentelevä tekoälytutkija Josha Bach laski covid-19 epidemiasta kertyneen tutkimusdatan perusteella muun muassa sen, että mikäli epidemiaa haluttaisiin hidastaa niin paljon, että maan terveydenhuolto kykenisi selviytymään epidemian huipun tehohoitoa tarvitsevista potilasmääristä, vaatisi se epidemian jakamisen 15 vuoden ajanjaksolle, mikä on tietenkin täysin utopistinen ajatus.

      Jantusen mukaan tehokkain tapa on voimakas koko väestön kattava sosiaalinen eristäminen, joka antaa aikaa kehittää rokotteen virusta vastaan.

      Jantunen lisää, ettei itse ole epidemiologi, vaan epidemiologien kanssa vuosikymmeniä työskennellyt altistumistutkija.

      – Epidemiologia on loistavin tiede ympäristöperäisten sairauksien syiden, leviämisen ja seurausten tutkimiseen. Ympäristöperäisten sairauksien – joista covid-19 on yksi – riskien hallinta on kuitenkin jokseenkin poikkeuksetta altistumisen hallintaa. Ja nimenomaan altistumisen hallinnalla Kiina, Etelä-Korea ja Singapore saivat epidemian rajoitettua pieneen murto-osaan siitä, miksi se olisi voinut näissä maissa kasvaa.

      Miten suureksi arvioit tämän hetkisen riskin siitä, että sairaanhoitojärjestelmämme ei kestäisi koronan aiheuttamia vakavia sairastapauksia?

      – Ilman pikaisia ja radikaaleja toimia, vain ihme voisi estää sairaanhoitojärjestelmän kriisiytymisen.

      Lue artikkeli tästä:

      https://www.uusimaa.fi/artikkeli/849811-thln-emeritusprofessori-suomi-saattoi-tehda-ison-mittakaavavirheen-koronan

      • Anonyymi

        Lienee asiaakin mutta kuka vittu tänne jaksaa tuommoisia tieteellisiä löpinäitä kirjoitella.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen tapaus oli Lapissa!

      Poltetaan Lappi!

    • Anonyymi

      Täällä tunnutaan olevan sitä mieltä, että Uusimaa ja nimenomaan Helsinki jotta leviäminen estettäisiin. Taitaa olla myöhäistä, koska yli 40% tapauksista on Uudenmaan ulkopuolella. Esimerkiksi Pirkanmaalla on kymmeniä tapauksia virallisesti ja todennäköisesti oikeasti satoja. Samoin Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Toki monet täällä ovat sokeita ja kuvittelevat, että muualla ei ole koronaa. Tuo on naurettavaa itsepetosta.

      Eli oikeasti pelkän Uudenmaan eristämisellä ei saavuteta mitään. Joko jokainen Suomen maakunta eristetään tai ei mitään. Muuten tuossa ei ole mitään järkeä.

      Esimerkiksi Levillä muut lääkärit tartuttanut EI ollut Helsingistä, vaikka HUS:in lääkäreistä eniten puhutaan.

      • Anonyymi

        Ja lisään vielä... Vaikka 60% tapauksista onkin Uudeltamaalta, on sillä alueella noin 30% suomalaisista (noin 1,7miljoonaa). Nimittäin HUS:in alue ei kata vain pk-seutua vaan myös kaikki kehyskunnat ja vielä muutama kauempana oleva kunta.


    • Anonyymi

      Suomen kaikki laskettelukeskukset sekä kylpylät kiinni heti välittömästi, eikä vasta viikon kuluttua, jotta Suomessa ei kävisi yhtä huonosti kuin Itävallan Tirolissa.

      Lue alla oleva Hesarin juttu (20.3.)

      Ahneus asetettiin kyläläisten ja sen vieraiden terveyden edelle” – Miten Alppien Ibizaksi kutsutusta kylästä tuli ”korona­linko”?

      Myös monet Suomen tartunnoista tuotiin hiihtolomamatkoilta Itävallan Tirolista.

      Ischglin alppikylässä Itävallan Tirolissa hiihtokeskukset suljettiin 13. maaliskuuta. Tätä ennen hiihtokeskuksista levisi satoja koronatartuntoja eri puolille Eurooppaa

      Islanti varoitti Itävallan viranomaisia heti maaliskuun alussa hiihtokeskuksissa mahdollisesti itävästä epidemiasta, mutta varoitukset kaikuivat kuuroille korville. Tirolin paikallisviranomaiset eivät halunneet puuttua tilanteeseen, sillä hiihtokeskuksissa elettiin vilkkainta sesonkiaikaa. Koko alueen talous pohjautuu pitkälti turismiin.

      Vasta maaliskuun 13. päivä Itävallan viranomaiset havahtuivat ja määräsivät Ischglin ja lähiympäristön muut suositut laskettelukohteet karanteenin. Laskettelukausi päätettiin ennenaikaisesti.

      Päätös tehtiin kuitenkin liian myöhään, mikä on nostattanut ankaraa arvostelua myös Itävallan sisällä.

      ”Ahneus asetettiin kyläläisten ja sen vieraiden terveyden edelle”, itävaltalainen Der Standard -lehti kirjoitti kommentissa viime maanantaina.

      https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006447426.html

      • Anonyymi

        Eikä vieläkään valvottuja karanteeneja maahamme pahoilta pandemia-alueilta palaaville matkailijoille:(

        Miten tämä ei muka olisi merkittävä tekijä Suomessa kun monissa muissa valtioissa on jo käytössä?

        Mikä järki ja logiikka on vähätellä mahdollisia lisätartuntoja, joita vapaasti palailevat, erityisesti vielä oireettomat viruksenkantajat voivat aiheuttaa keskuudessamme?

        Miksi tämä "jämäkäksi" itseänsä tituleeraava hallitus ja THL: n asiantuntijat eivät toimi oikein?
        Tämä pandemia on tullut pääosin lennoilla Suomeen , mitään rajoituksia ei tehty ajoissa, tekevätkö nyt maamme sisäisiäkään??

        Uskomatonta viivyttelyä viruksen vaarallisuus huomioiden.


    • Anonyymi

      Onneksi olemme pian enkeleitä, kun Jeesus tulee takaisin ;) Silloin ei virustaudit jyllää ja saamme nauttia mieltä piristävistävää kirkkautta itse Jumalalta, jonka helmassa saamme asustaa taivaankodissa. Tämä liikkumisrajoitusjuttu on väärin. Klaustrofobia siitä tulee ja ihmiset kapinoivat varmasti. Pressakaan ei ole niin tyhmä, että lähtisi mainostamaan näiden mahdollisten ideologisten tahojen agendaa ja arvovallallaan komentaisi ihmisiä kotiin. Perseelleen sellainen yritys menisi. Suunta on kuitenkin minusta huolestuttava, koska ihmiset halutaan laitostaa kotiinsa. Tämä on vain selvää poliisivaltionluomisyritystä. Siksi on kriittistä, että sinä otat nyt heti Jumalan Jeesuksen Kristuksen meidän Herramme lunastajaksesi ja pidät hänen käskynsä ja sapatin niin Hän on sanassaan luvannut auttaa sillä sinäkin olet kedon ruohoa ja taivaan lintujakin arvokkaampi!

    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa myös seuraava seikka huomioon. Jos ihmiset tulevat muualta jollekin toiselle paikkakunnalle rellestämään, missä paikkakuntalaiset ja yritykset ovat toimineet yleisten ohjeiden kanssa mallikkaasti, voi se aiheuttaa tarpeetonta harmia alueen asukkaille. Pahimmassa tapauksessa mallikelpoisesti elänyt Kaupunki/maakunta voidaan asettaa ulkonaliikkumiskieltoon.

      Siksi todellakin olisi aika alkaa rajata 2-4 viikon ajaksi matkustamista. Ainakin pahin uudenmaan alue karanteeniin, vain välttämätön työmatka sallitaaneen uudenmaan ulkopuolelle.

    • Anonyymi

      Terveitten ihmisten liikkuvuutta ei pidä rajoittaa milläänlailla, sairaat on eri asia, on se vaan kumma, jos uudellemaalle pitää terveän ihmisen jäädä odottamaan sairastumista, jos on mahdollisuun vaihtaa "maisemaa", kuka vastaa kuolemantapauksista liikkumiskiellon jälkeen? hallitusko vai joku muu? = karkuun ei saa lähteä -> kärsi seuraukset.
      Veikkaan että jos epidemia tosi pahaksi äityy, niin hallitus/eduskunta vaihtaa maisemaa tosi nopeasti, mutta muut ei saa tehdä samaa.

      • Anonyymi

        Aivan. Jos sattuu olemaan maalla mökki, niin nyt olisi hyvä aika lähteä kaupungeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Jos sattuu olemaan maalla mökki, niin nyt olisi hyvä aika lähteä kaupungeista.

        Pahentaa vaan yleistilannetta, jos leviää muuallekin liian nopeasti etelästä.
        Kun muuten voisi käyttää muualla suomessa olevia resursseja avuksi etelän potilaille, jos terveydenhuolto kuormittuu paljon. Jos muualla vielä on vähemmän hoidon tarvitsijoita.


    • Anonyymi

      Eka liikkumiskiellon rikkomisesta sakko 500e, toisesta auto kaneen viikoksi ja kolmannesta valtiolle sekä kuski valtion pakkotöihin 2kk. Eikö jo tottele?!

    • Anonyymi

      Matkustamista Suomensisällä myös rajoitettava

      Etelän hetelmät levittää coronaa. Etelä Suomi heti kiinni,ei tartte tulla levittää koronaa. Ei pahalla,mutta näin on nyt.Ja bemareita akut irti sekä lippalakit pois.

    • Anonyymi

      EHDOTTOMASTI PITÄÄ RAJOITTAA TURHAA MATKUSTELUA SUOMEN SISÄLLÄ

      KAIKKI ravintolat pitää sulkea ulkonliikkumis kielto voimaan mahdollisimman pian

    • Anonyymi

      Ens viikolla kesärenkaat alle , eikä niissä taatusti lue Corona :)

    • Anonyymi

      Hallituksen ohjeita...Järjenkäyttö sallittu.Käsienpesun lisäksi pitäisi kailottaa ihmisisille ÄLKÄÄ PANIKOIKO!Joku kuolee vielä siinä wc-paperihyllyn edessä kun ihmiset tönii ja jää jalkoihin.Ruokaa kerätään varastoon niin paljon,että varmasti jo kuollaan ähkyyn kun ne syödään.Usein kuulee vanhoilta ihmisiltä että voi kun se luoja korjais pois jo ym.Nyt nämä vanhat ihmiset sitten toteavat kunhan ei korona tulis ja tappas😂😂😂

    • Anonyymi

      Hiukan sivusta, mutta:

      Trump tammikuussa: Se on vain flunssa joka ei tule tänne.

      Kuluu muutama päivä

      On se sittenkin, laitetaan rajat Euroopasta kiinni, on kohta ohi, Markkinatilanne näyttää oikein hyvälle juuri nyt.

      Kuluu muutama päivä ja porssi romahtaa täysin, Trump: Amerikka tarvii nyt Cäshiä, kirjoitetaan tonnin shekki kaikille!

      Kuluu muutama päivä, Cäshiä ei vielä näy, markkinat tippuvat, mutta Trump sanoo: Laitetaan noi New Yorkin turhat kioskit kiinni, ja kaupunki ulkonaliikkumiskieltoon....

      Ihan tunnen pienoista myotähäpeää, se onkin suomalinen tunnetila?

      No pikkuisen.

      • Anonyymi

        Ihan Mr. Murphyn mukaankin jos jokin asia voi mennä pieleen, niin se menee pieleen.


      • Anonyymi

        Luulisin, että trump saa homman kuitenkin luovittua jotenkin. Varmasti haastetta piisaa riittämiin.


    • Anonyymi

      Ei missään nimessä, koska silloin nimenomaan rajoitettaisiin kansalaisten vapaata liikkumista, miksi helvetissä ei rajoitettu koronan alkuvaiheessa ulkomaille korona-alueille/korona alueilta matkustavien liikennettä? miksi v*tussa ei?, suomi on se saatavanan "ei me uskalleta, joku voi tuomita" valtio, ai niin ja onhan meillä asiantunteva kaikille hyvää lupaava "viisikko" ministeriö, muistaakseni luin joskut lapsena "viisikko" kirjoja, ja nyt ne kuulostais tosi korneilta, tulis mieleen tällainen jako: se koira olis Kiuru, muista viis, miksi Kiurun suupielet on aina alaspäin?, pää kallellaan johonkin, ei mitään sanottavaa, paitsi negatiivistä, kaikesta, ärsyttävin "viisikosta", hyi helvata, yök!

      • Anonyymi

        En tiedä olisivatko tarkoituksena antaneet levitä tavoitteena laumaimmuniteetti. Että henkiin jääneet sitten pärjäilisivät. Tämä kyllä tuntuisi tulella leikkimiseltä bensan kanssa näin ärhäkästi leviävän taudin kanssa.
        Tässä touhussa ei oikeen mitään järkeä, kun lennot epidemia-alueilta sai jatkua ja muita toimia viivyteltiin viimeiseen asti. Vieläkin saavat bilettää monessa julkisessa paikassa suomea..
        Tosin ei varmaan tiedetä, että saako tälle täysin uudelle taudille edes millaista immuniteettia ja miksi aikaa.


    • Anonyymi

      Kenelle tehohoitoa tarvittaessa???? Paikalliselle yli 70 vuotiaalle joka työllistänyt paikkakunnalla ja maksanut veroja paikkakunnalle yli 50 vuotta vai hupimatkustajalle?? Tämä hupimatkustaja nuori joka reissanut maailmalla..levittänyt virusta--hänkö on oikeutettu tehohoitoon vai tämä vanhus? Kaikki reissaajat huviloilla asujat häipykää kotiinne.......

    • Anonyymi

      Juu myydän Helsinki vaikka Venäläisille, niin saa lappalaiset hässiä porojaan rauhassa.

    • Anonyymi

      Kun nuo etelän ( SIIS NE JOTKA NYT PAINUVAT LAPPIIN ) puhetta ja tekstiä ymmärtämättömät laumaeläimet jotka luokitellaan poikkeustilan perusteella juppiapinoiksi ja jotka matkustelevat läpi Suomen, niin ihmetellä täytyy(erotuksella että apinat eivät voi saada ajokorttia, kylläkin ansaitsisivat sen ennemmin kuin nuo juppiapinat koska ne pysyvät reviirillään AINA, toisin kuin nuo juppiapinat.
      Kun hallitus on antanut poikkkeus oloissa toiminta ohjeet, niin kansalaisten on niitä noudatettava. Jos olisi sota ajan poikkeustila niin juppiapinat pysyisivät kotona koska tottelemattomuus olisi niskurointia ja sillä olisi seuraukset.
      Näin homma etenee:
      Ensin varataan mökki että voi sitten soittaa työnantajalle että nyt kyllä taitaa olla niin korona niin korona minulla että köh köh en voi tulla töihin...ja taitaa olla vaimossakin..köh,.. soittaa hänkin ja ilmottaaa oireista köh köh köh saaden parin viikon loman..lapset eivät sitten voikaan mennä kouluun, kamalaa..kamlaa meidän oma mussukka,, ja entäs golfin harjoitukset....mutta mitä tekee itseään kättelevä juppiapina:
      Lappiin voimme lähteä laskettelemaan ja ryyppäämään hyvällä omallatunnolla pariksi viikoksi.
      Kun seuraa 4 tien liikennettä nyt, niin voi olla satavarma että nuo niin pakolliset maasturi bemarit, audit mersut ym laatuautot kuuluvat sille snobi juppiapina kansalle jotka ajattelevat vain omaa napaansa ja lähtevät ajelemaan kohti Lappia tartuttaen siinä matkalla jonkun vaikka Keski-Suomesta vessareissulla ja Lappiin voidaan antaa myös muutama tartunta lähikauppaan, apteekkiin jne.
      Ei näy baanalla montaa Seattia, Octaviaa tahi Corollaa suksiboxi katolla, eli se kansan osa joka noita automerkkejä käyttää, niin toden näköisesti he kuuntelevat, ymmärtävät ja vielä noudattavat maan hallituksen antamia ohjeita.
      Toivon todella että ainakin pääkaupunkiseudulle asetetaan ulkonaliikkumis kielto.
      Kun oma järki ei toimi enää pikitien päässä, niin saarrettakoon ainakin uudenmaan seutu, valvonta päälle ja joka rikkoo ohjeita niin sakotettakoon tulojen mukaan sakot niin porrastaen että minimi sakko on pari tonnia euroissa ja max joku 150 000 euroa.
      Toivon että ne jotka ovat tämän kirjoituksen lukeneet ja tuntevat syyllisyyden piston rinnassaan .....sori, eihän ne osaakaan lukea...eli ei koske sinua koska olet ymmärtänyt lukemasi tekstin.

      • Anonyymi

        Parin viikon päästä Helsinki on uusi epidemia keskus, ja meno yhtä hurjaa (kurjaa) kun Italian Lombardiassa. Viimeistään sillon, ( mieluummin aikaisemmin ) Uusimaa suljettava. Virukoon jupit taudeissaan, koska eivät muuten usko.


    • Anonyymi

      Osoittaa vaan kuinka tyhmiä ja välinpitämättömiä ihmiset ovat. Joo, pakataan vain auto täyteen ja suunnataan Lappiin! Näin ajattelevia ihmisiä on uutisoinnin mukaan tuhansia ja se on jo tapahtunut. Todella fiksua mennä joukolla sinne missä terveydenhuollon resurssit ovat muutenkin rajalliset ja lähimpään sairaalaan on yli 100 kilometriä. Tai järjestetään partyt joissa kymmeniä, satoja tai tuhansia ihmisiä. Alkuperäinen ideahan oli rajoittaa tarpeetonta (=ei välttämätöntä) liikkumista!!!
      Sairastapauksissa tuollaiset voisi laittaa suoraan jonon hännille. Hoidetaan ensin ne jotka ovat noudattaneet ohjeistusta ja ne muut jos aikaa ja resursseja heille riittää.
      Ehkä ihmiskunta joutaakin sukupuuttoon kuolleiden lajien joukkoon...

      • Anonyymi

        Koska näitä ihmisiä on tulisi Hallituksen toimia tai antaa vetovastuu jollekin, joka tajuaa mitä pitäisi tehdä. Mieluummin rajumpia rajoituksia 2-4 viikkoa kuin Italian ja Espanjan Korona helvetti.

        Muun muassa HUSin neurokirurgi Esa-Pekka Pälvimäki on arvostellut rajuin sanoin ja kertonut räikeitä epäkohtia. Sekä muutamat muut.

        Lainauksia

        Uusisuomeen kootusta jutusta

        "Diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtosen mukaan kokoontumiskielto tuli kaksi viikkoa myöhässä. Neurokirurgi Esa-Pekka Pälvimäki puolestaan kehottaa vakavaan sävyyn suomalaisia eristämään itsensä."

        ”Kriittiset tavarat ja esimerkiksi lääkintälaitteiden huoltomiehet eivät pääse maahan, mutta epidemia-alueilta lennätetään satoja suomalaisia kotiin ilman karanteenia”, hän (Lehtonen) jatkaa."

        Iltalehden jutusta

        "Useissa maissa epidemia-alueita on suljettu. Viikonloppuna myös Suomessa väläyteltiin Uudenmaan maakunnan sulkemista yhtenä vaihtoehtona.

        – Täytyy miettiä sulkemisen astetta tässä. Joukkoliikenteen rajaaminen on tietysti tehokas keino. Rajan taakse liikkuminen hyväksyttävistä syistä antaisi liikkumavaraa, Lehtonen toteaa.

        Hän muistuttaa, että epidemiasta tulee pitkä koitos.

        – Tämä ei ole kesään mennessä ohi. Täytyy varautua siihen, että rajoituksia pitää ylläpitää aika kauan."

        ONKO HALLITUKSEMME IHAN PIHALLA vai mikä kestää. Itse en kannata koko maan sulkemista vaan asteittain alueita tarvittaessa joksikin aikaa. Jos lopulta on tarve koko maassa niin sitten on. Joku 2-3 päivää kestävä sulkeminen voisi olla myös järkevä, kunhan sen aikana saadaan tehtyä tarvittavat pidemmät alueiden sulkemiset Uudellamallaa ja muualla jos tarvetta.


      • Anonyymi

        Ei ole ihmiset ainakaan viisastumaan päin, sen osoittaa tuo sopulimainen Lappiin ajelu etelän suunnalta.

        Mutta tyhmyyden mahdollistaa Marinin hallitus ja THL kun eivät pyri oikeilla toimilla rajoittamaan viruksen levittämistä koko maahan.

        Uusi Italia tästä Suomesta tulossa pienoiskoossa, meitähän on vähemmän ja tämän pandemian jälkeen vieläkin vähemmän.

        Lennoilla tuodaan päivittäin lisää viruksen kantajia ja nämä kontrollitta matkaavat asuinalueilleen levittämään tappavaa tuliaista, tästä on järki kaukana.

        Näkee, ettei mikään tässä pandemiassa ole yhdenkään asioista vastaavan tahon hallinnassa ja koko ajan vielä vähemmän.

        Eipä tuo Teemu Selännekkään vaatinut lennoilta palaaville kontrolloitua karanteenia, tai testauksia kun Marinille ja pres. Niinistölle "huuteli" miksi tämä on nykyihmisille niin vaikea kokonaisuus hahmottaa?


    • Anonyymi

      Hallitus on varautunut rajoittamaan liikkumista Uudeltamaalta muualle Suomeen, totesi pääministeri Sanna Marin Ylen Ykkösaamussa lauantaina.

      Kait se on hallituksen pakko panna kaikkein kovimmilla keinoilla suomalaiset tollot kuriin, sitten ehkä pöljimmätkin uskovat, että Korona on tappava tauti.

      • Anonyymi

        Tämä katastrofin keskiössä oleva "viisikko" senkun vetkuttelee "asiantuntijoineen" viikkotolkulla ja jokainen kynnelle kykenevä jolla ei työt esteenä, pakenee mahdollisine tartuntoineen maakuntiin, joissa ei ole hoitokapasiteetti riittävä edes omalle väestölle.

        Hallitus asiantuntijoineen jää historiaan yhtenä hirveimmistä kokoonpanoista, jos lentoasemien kautta tulleet olisi kontrolloitu, taloudellisetkin tappiot olisivat jääneet pienemmiksi kun pandemian leviäminen olisi kätännössä jäänyt vähäiseksi.

        Se kaikki menetettiin kokemattoman väen pähkäillessä ja viilaillessa rajoituksia lakikirjaa orjamaisesti tutkaillen.

        Tartuntatautilaki asetuksineen jätettiin käytännössä liki huomiotta, liikkumis-ja yksilönvapauksien salliessa katastrofin etenemisen, mistä nähty vasta alkutilanne.


    • Anonyymi

      Uusimaa heti kiini ja kaikki jotka sieltä luikkinut muualle on pakkopalautettava sinne takaisin.

    • Anonyymi

      Lappiin pakenevat helsinkiläiset pitää laittaa telttaleireihin ja heidän pitää anoa oleskelulupaa Lapissa. Elintasopakolaisia kaikki tyynni. Isovanhemmat jätetään, mutta itse halutaan oma perse turvaan.

    • Anonyymi

      Kyllä,ehdottomasti äkkiä rajat Uudeltamaalta Tampereen alueilta kiinni. Pääsiäislomat alkaa ja sitten on koko maahan levitetty korona kun lähdetään mökeille ja mummolaan.

      • Anonyymi

        Tämä on hieno asia, tuosta on lyhyt matka Uudenmaan itsenäistymiselle, päästään köyhästä pohjoissuomesta eroon. Uusimaa Bkt noin 100 miljardia, 2,5 kertaa Viron, vienti 30% Suomen viennistä ja kasvaa vahvasti. Uusmaalaisena olen odottanut tätä, lisäksi poliittisesti pääsemme käytännössä eroon persuista, kuin myös kepulaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hieno asia, tuosta on lyhyt matka Uudenmaan itsenäistymiselle, päästään köyhästä pohjoissuomesta eroon. Uusimaa Bkt noin 100 miljardia, 2,5 kertaa Viron, vienti 30% Suomen viennistä ja kasvaa vahvasti. Uusmaalaisena olen odottanut tätä, lisäksi poliittisesti pääsemme käytännössä eroon persuista, kuin myös kepulaisista.

        Vienti 30% vain Vuosaaren sataman vuoksi ja mitähän sieltä viedään?

        Muualla maassa tuotettuja teollisuustuotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hieno asia, tuosta on lyhyt matka Uudenmaan itsenäistymiselle, päästään köyhästä pohjoissuomesta eroon. Uusimaa Bkt noin 100 miljardia, 2,5 kertaa Viron, vienti 30% Suomen viennistä ja kasvaa vahvasti. Uusmaalaisena olen odottanut tätä, lisäksi poliittisesti pääsemme käytännössä eroon persuista, kuin myös kepulaisista.

        Muista kuitenkin persuvihassasi mitä kannattamiesi hallituspuolueiden edustajat hallituksessa ovat tehneet nyt Suomen tämänhetkisen tilanteen valossa= ei yhtään mitään terveytemme ja turvallisuutemme eteen, pandemian levitessä koko Suomeen.

        Joka tuutista kuuluu antautumisen ääntä, vain seurauksia yritetään lievittää ja hoitaa ja samaan aikaan Uudeltamaalta pakenee joukoittain lähtemään pystyviä maakuntiin, tuoden virusta paikkakunnille missä sitä ei vielä esiintynyt.

        Tilanne on yhtä järjetön alusta loppuun.


    • Anonyymi

      Tiedän monta mökkiä Luostolla ja Pyhätunturilla joissa porukka tullut niemen omaan Uudeltamaalta , todellakin vastuuntonta menettelyä.. Voisin vaihtaa ammatin ! Puhdistaja ! tiedättekin mitä tarkoittaa , uskon että porukka valitsee reitin kotiin välittömästi kun olen oventakana. !! hehehe , oishan kivaa puuhastelua ja palkka olisi todellakin runsas.

    • Anonyymi

      Toivottavasti Hallitus tajuaa ettei Pääkaupunkiseudun näkymä ole koko Suomi. Liikkumisrajoitusten tarpeet ja toimet pitää arvioida maakunnittain samoin kuin Ravintoloiden sulkeminen pitää arvioida alueittain ja tapauskohtaisesti. Nyt pitää säätää poikkeus laki siinä mielessä, että viranomainen (Poliisi, kunnan pääviranomaise tai jotain) voi sulkea ravintoloita, jos eivät toimi tänä aikana toivottujen pelisääntöjen ja hyvän hygienian kanssa mallikaasti.

      Kuten olen todennut muuallakin. Nyt olisi suorastaan idioottimaista lähteä sulkemaan kaikkia normi ruokaravintoloitakin. Juottolat ja yökerhot sen sijaan mielestäni pitäisi sulkea. Ruokakauppa ei saa olla ainoa mistä ruokaa voi ostaa, koska se väistämättäkin lisää ruokakauppojen asiakasmääriä ja hankaloittaa ihmisten elämää. Tänäkin ainaka on välillä helpompaa, kun voi hakea toisinaan ruoan myös ravintolasta.

      Nyt pitää ajatella järkevästi.

      • Anonyymi

        Uudenmaan eristäminen aiheuttaa noin miljardin euron lisäkustannuksen per viikko yritysten sulkemisen vuoksi, kun tuhannet työntekijät naapurimaakunnista Päijät-Häme, Kymenlaakso jne. eivät pääse työpaikoillensa.

        Valtio joutui jo ottamaan 15-miljardia velkaa talouden tukipakettiin. Se on puolet enemmän kuin ilmavoimien kalliiksi haukuttu hävittäjien uusinta.

        Ja nyt hallitus on valmis aiheuttamaan miljardin per viikko lisähaittaa taloudelle. Kaikella on hintansa ja raha ei ole halpaa.


      • Anonyymi

        Miksiköhän saimme tänään kuullaksemme gallupin, missä 50% suomalaisista pitää hallituksen toimia onnistuneina?

        Joku viikko takaperin hallitusta kannatti HS gallupin mukaan yli 60 % suomalaisista.

        On helppo sanoa paljon asioita ja hallituksen toimia analysoineena, että pieleen on mennyt toiminta ja pahasti. Uskon että tästä tulee vielä pitkät keskustelut katastrofista selvinneiden toimesta.

        Pakkokin, sillä maailma jopa lintukotomme Suomi voi globalisaation ja liberalismin pyörteissä joutua jatkossakin yhtä ahtaan paikan eteen ja päättämättömiä ja tolloja päättäjiä voi tuolloinkin olla remmissä?


    • Anonyymi

      Kyllä valtion täytyy antaa yrittäjille tukea.

      Kun ihmiset nyt oleilevat kodeissaan, jäävät kotimurto ammattilaiset vaille vakituista tuloa.

      On oikeutettua antaa heille rahallinen korvaus menetetystä tulosta ja tukea heitä uudelleen tyällistämiseen.

      • Anonyymi

        Siinä on puolensa, tässä mitataan onko ihmishenget ja myöhempi terveydentila etusijalla, vai runsaat tuet elinkeinoelämälle?

        Jos yrittäjien jne. toimeentulo turvataan katastrofin keskellä, niin eikö mitenkään ehdittäisi hoitaa varsinaista ongelmaa, tätä pandemian leviämisen estämistä ja hoitoa prioriteettinana nro:1 ??


    • Anonyymi

      Mahdollisimman hyvä talous vaikeana aikanankin edesauttaa tästä ajasta selviämistä.

      Seuraava seikkakin on hyvä pitää mielessä. Myös Suomessa saattaa olla ihmisiä jotka ovat 2019 tai 2018 jo sairastaneet Koronan tai jotain sen lievempää muotoa. Aiemmin vain taudin kuvaa ei näin tarkkaan tiedetty. Silti se ei tarkoita, etteikö jotenkin voisi tämä "uusikin" iskeä. Tämän perustan ihmisten puheisiin ja omaan kokemukseeni parin vuoden takaa. Monet ovat sanoneet viimekertaisen flunssan, jonka sairastivat olleen normaalista poikkeavanlainen.

      Sitten itse asiaan. Vihdoinkin tehdään se mikä täytyy tai ainakin osittain tehdään. Toivoa sopii, kun aikanaan tämä uudenmaan eristys puretaan, se tehdään äärimmäisen varovasti ja yksilönä kannetaan myös vastuu. Vaikka Uusimaa on kiinni 3-4 viikkoa, voi kaikki toimet vesittyä avaamisen jälkeen jos massa matkustaminen mökeille sukulaisiin yms. alkaa välittömästi. Toinen seikka on myös massataphtumien sallimisen kanssa tulee olla varovainen ja tehdä se pikkuhiljaa asteittain nostaen sallittua määrää.

      FREEEDOM! Vapaus wuhuu, nyt mökille lompsis.

    • Anonyymi

      Törmäsin aikas puhuttelevaan videoon, joka kyllä pisti miettimään, että
      pitää jokaisen meistä ottaa vakavasti tuo tauti ja välttää turhia kontakteja.
      https://youtu.be/8gcetFFIr0M

      • Anonyymi

        Juuri näin. Kuvitellaan ihanteellinen tilanne. Heinäkuussa koko Suomi voisi viimeistään palata normaali arkeen. Kuitenkaan todennäköisesti vältämättä ei ihan koko Suomi, vaikka meillä epidemia talttuisi nopeasti se ei vältämättä taltu naapurimaissamme yhtä nopeasti ja rajat pysyvät kiinni suunniteltua pidempään.


    • Anonyymi

      Ihan naurettavia nämä hallituksen mukamas Koronaviruksen leviämistä estävät toimet. Täyttä pellleilyä. Uudellamaalla on pahempi tilanne kuin Ruotsin ja Norjan lapissa, mutta mitä!

      Uudella maalla ralli saa jatkua entisellään, mutta muilla rajoilla tiukennuksia. Ihan naurettavaa. Saataisiinko vihdoin maamme johtoon järkipäässä olevia tyyppejä eikä sohelletaan sohelletaan ihmisiä ja sitten paikkaillaan. Samat toimet myös Uudenmaanrajoille tai sitten ei kiristyksiä minnekkään.

      Ensin sohellettiin lentokentän kanssa, kun ei käynyt pienessä mielessäkään Marinilla ja kumppaneilla varmistaa, että onhan viestit menneet perille. Jos tuo olisi hoidettu alusta asti, kunnolla ja rajat suljettu eläisimme todennäköisesti lähes normaalia arkea kaikilta osin.

    • Anonyymi

      Välillä sitä väkisinkin hiipii mieliin liikkuukko ministerien ja hallituspuolueiden jäsenien saati koko eduskunnan ihmisten päässä yhtään mitään. Ruotsin ja Norjan väisen rajan sulkemista työmatkaliikenteeltäkin perustellaan koronaviruksen leviämisen hillitsemisellä. Karanteeenia. Kuitenkaan tämä ei koske hoitohenkilöstöä, pelastus ja virkavaltaa. Jos kerran viesti on koronaviruksen hillitsemiseksi, miksi pahimmat todennäköisimmin virusta kantavat ja levittävät saavat jatkaa liikkumistaan kuten ennen rajoituksia.

      Voisiko vaihtoehtona olla, että medianvälityksellä on valehdeltu ympäri maailmaa meille. Koronaviruksen suurin leviämis paikka ei olisikaan todellisuudessa sairaalat. Entä puliakkojen ja ukkojen kanssa painivat poliisit? Ei altistu viiruksille.

      Toinen ihmetyksen aihe on miksi hitossa nämäkiristykset koskevat vain Ruotsin ja Norjan rajoja. Uudella maalla on vielä pahempi tilanne kuin rajantoisellapuolen rajalla ja pahempi kuin Ruotsin Norbottenissa ja Norjan lapissa.

      Eikö perekele voida maamme johtoon saaada jotain tolkkua tänä aikana. En vastusta rajojen totaalisulkemista enkä pidä sitä huonoajatuksena, mutta se miten se toteutetaan ja sama ei koske Uusimaata on sen sijaan aivan sairasta ja järjetöntä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ihan sama muuallakin jos tarvetta.


    • Anonyymi

      Sekä Maskipakko isot massatapahtumat ja joukkoliikenne. Koko Suomeen, koska ei kukaan voi osua juuri oikealle hetkelle jokaisen tönön, kylän ja kaupungin ruuhka-aikoihin rajoituksia laittamaan.

      • Anonyymi

        Näin juuri. Kohta taas syyslomat ja ihmiset haahuilevat sieltä tänne ja tuonne. Nyt niitä aitoja toimia rajoitusten sijaan. Maski päähän ja Jani5v ja Mirka 34v vain normaalisti asioimaan kauppoihin. Lisäksi hanska pakko jos tarpeen.


    • Anonyymi

      Kuten aloittaja niin suonensisäistä on syytä varoa.

    • Anonyymi

      Tätä samaa keinoa tulisi käyttää edelleen tarpeen vaatiessa. Alueita tulisi sulkea hetkellisesti ja palauttaa avoimeksi heti kun tautitilanne sen sallii paranemisellaan huomattavasti. Näin korona ei pääse leviämään alueelta kaupungeista /maakunnista toiseen.

    • Anonyymi

      Tämä korona ei lopu ikinä. Virukset muuntuvat jatkuvasti flunssat influenssat eivät katoa maapallolta koskaan. Vuonna 68-69 maapallolla riehui hongkongilaiseksi nimetty virus. Korkea kuume oksennus ripuli yskä nuha montaa eri oiretta. Miljoona ihmistä kuoli maapallolta. Mitää ei suljettu minäkin painelin kouluun 10 vuotias olin. Vanhempani sairastuivat kotona korkeassa kuumeessa. Oli ulkohuussi kantovesi puulämmitys siinä me lapset hoitelimme hommat koulun jälkeen. Kannoimme vedet sisään likavesi ulos lammitimme uunit talvi kun oli. Laitoimme ruokaa. Ei meitä kukaan auttanut naapuri kyseli vieläkö flunssa meillä riehuu. Onko vanhempamme elossa. Lopulta haimme kunnanlääkärin käymään kotona sitä en tiedä mitä lääkkeitä hän antoi mutta vanhempamme toipuivat. Elämä jatkui isä ja äiti palasi töihin. Me lapset emme sairastuneet. Ei suljettu kouluja ei ravintoloita. Ihmiset puhuivat tavallista pahemmasta flunssasta. Niin me elettiin ennen siinä ei ollut mitään ihmeellistä

    • Anonyymi

      Suomessa riehui honkongilainen vuonna 68- 69 vanhempani sairastuivat me kakarat olimme 15-8 vuotiaat meitä oli neljä. Asuimme talossa jossa ei ollu sisävessaa ei viemäriä. Ulkohuussi kantovesi. Me kakarat hoidimme kodin hoidon ruuat asunnon lämmittämisen aivan kaiken. Vanhemmat olivat kovassa kuumeessa yskä nuha. Kukaan ei ihmetellyt sen enempää. Oli vain kovempi flunssa. Lopulta kutsuttiin lääkäri kotiin
      En tiedä mitä lääkkeitä lääkäri antoi mutta vanhempani toipuivat. Elämä jatkui ei tätä pidetty mitenkään ihmeellisenä.

    • Anonyymi

      Virus leviää miks. Ei laiteta rajoja kiinni nigeriasta tullut oli sairastunut ja tuli vaan suomeen olis jäänyt nigeriaan. Ei yhtään ole vastuuntuntoa

    • Anonyymi

      Miks tullaan nigeriasta kun varsin hyvin tietää että on sairastunut jo on ihmiset tyhmiä rajat kiinni

      • Anonyymi

        fyolohomo


    • Anonyymi

      nhlöuil fyolohomo

    • Anonyymi

      Pitäisi ottaa niin ettei muistaisi sisällistä toikkarointia ainakin.

    • Anonyymi

      Eli käydään vaan oman kunnan rajalla ? Siellä teitä hulluja on jo riittävästi.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe