Koronapandemia pysäyttää ihmisiä

Italian tilanteen karmeudesta ei saa todellista kuvaa etäältä. Alla paikallisen lääkärin kuvaus aivan toivottomasta tilanteesta ystäväketjun kautta välitettynä.

"Koskaan pimeimmissä painajaisissani en voinut kuvitella, mitä voisin nähdä ja kokea mitä sairaalassamme on tapahtunut kolmen viikon aikana. Painajainen jatkuu, virta muuttuu isommaksi ja isommaksi. Ensin tuli joitakin, sitten tuli kymmeniä ja sitten satoja ja nyt emme ole enää lääkäreitä, vaan meistä on tullut lajittelijoita liukuhihnalle ja päätämme kuka elää ja kuka lähetetään kotiin kuolemaan, vaikka kaikki nämä ihmiset ovat maksaneet veroja Italiaan koko ikänsä.

Kaksi viikkoa sitten, kollegani ja minä olimme ateisteja; se oli tavallista, koska olemme lääkäreitä ja meille kerrottiin, että tiede sulkee pois Jumalan läsnäolon. Nauroin aina vanhempieni kirkossa käymiselle.

Yhdeksän päivää sitten 75-vuotias pastori tuli luoksemme; Hän oli ystävällinen mies, hänellä oli vakavia hengitysvaikeuksia, mutta hänellä oli Raamattu mukanaan ja hän yllätti meidät lukemalla Raamattua kuoleville ja pitämällä heitä kädestä.

Olimme kaikki väsyneitä, lannistuneita, henkisesti ja fyysisesti uupuneita, mutta meille järjestyi aikaa kuunnella häntä. Nyt meidän on myönnettävä: me ihmisinä olemme saavuttaneet rajamme, yhä useampi ja useampi ihminen kuolee päivittäin ilman, että voimme tehdä mitään heidän hyväkseen. Olemme myös uupuneita, kaksi työtovereistamme on kuollut ja on toisia, jotka ovat saaneet tartunnan.

Tajusimme, että kun emme voi tehdä enempää, tarvitsemme Jumalaa ja aloimme pyytää Häneltä apua, kun meillä oli joitakin vapaita hetkiä; puhumme keskenämme emmekä voi uskoa, että olimme armottomia ateisteja, mutta nyt etsimme joka päivä rauhaa ja pyydämme Herraa auttamaan meitä ylittämään itsemme, jotta voimme hoitaa sairaita. 75-vuotias pastori kuoli eilen ja vaikka meillä oli täällä yli 120 kuolemaa kolmen viikon aikana ja olimme kaikki uupuneita, surun murtamia, hän oli onnistunut olosuhteistaan ja vaikeuksistamme huolimatta tuomaan meille rauhan, jota emme enää uskoneet löytävämme.

Pastori meni Herran luo ja seuraamme pian perässä, jos tilanne jatkuu samanlaisena.

En ole ollut kotona kuuteen päivään, en tiedä milloin söin viimeksi ja tunne arvottomuuteni maan päällä ja haluan käyttää viimeisen henkäykseni auttaakseni muita. Olen iloinen siitä, että olen palannut Jumalan luo, ollessani toisten ihmisten kärsimyksen ja kuoleman ympäröimä."

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt on Rot lopultakin löytänyt todellisen kutsumuksensa.
      Kun ei se "vakavasti otettavan tieteen" tekeminen millään ottanut onnistuakseen vaan johti fiaskoon toisensa jälkeen.
      Tällainen Julistaminen on ilman muuta oikea alasi.Lähteitä ei tarvitse ilmoittaa eikä tarkistella,riittää kun sanottava tukee jollakin tavalla hellariuskoa.
      Suosittelen todellakin siirtymistä opettajanpöydän takaa seurakunnan saarnastuoliin.
      Pidemmän päälle se tuo varmemman joskin ehkä hieman kapeamman leivän.
      Eikähän sitä tiedä,jos muotoilet saarnasi iskeviksi ja ytimekkäiksi,saattaa herra siunata sinua ja päästää ihan mukaviin tuloihin uskonveljien avulla...

    • Anonyymi

      Kyynistä, säälittävää ja oksettavaa käyttää maailmanlaajuista pandemiaa ja ihmisten hätää, kärsimystä sekä kuolemaa oman kuolemankulttinsa levittämiseen.

      • Anonyymi

        Valehtelu ja katastrofien hyväksikäyttö on kiihkokristityille tyypillistä. Jälkikäteen tulee aivan varmasti niitä kaikista kuvottavimpia ja omahyväisimpiä tarinoita joissa kerrotaan, miten minä rukoilin ja minä sain avun vaikka kuolemani piti olla varma. Jumala antoi satojen tuhansien tukehtua kuoliaaksi koronan kourissa, mutta MINUT hän pelasti koska olen niin h-vetin hyvä ja nöyrä. Yök!

        Eikö Italian koronakatastrofi ole mitä oivin esimerkki siitä, että ei ole olemassa hyvää Jumalaa joka p-skan vertaa välittäisi ihmisten kärsimyksistä. Siinähän pyydätte Jumalalta apua, mutta sitä ei tule! Jos koronaan apu tulee se tulee tieteentekijöiden työn tuloksena: rokotteina, lääkkeinä jne.

        Uskovat saavat rukoilla polvet ruvella ilman pinintäkään tulosta. Aivan kuten rukoilivat keskiajalla, kun musta surma riehui, aivan kuten rukoiltiin 1860-luvun nälänhädän keskellä Suomessa.


      • Anonyymi

        Itsellänikin tuli etova olo tästä. Tätä on nyt nähty aika paljon palstoilla ja sen ulkopuolella kuinka nämä kultit levittävät omaa sairasta ideologiaansa toisten hädän kustannuksella. Aivan sairasta touhua. Eivätkä he edes itse tajua asiaa. Kohta varmaan ROT on jo tilanteessa, jossa alkaa tekemään ihmisuhreja Jumalalleen ja pesee syntejään pois viattomien verellä, sen verran sairaita jutut alkavat olemaan.

        Ja tosiaan tyypilliseen tapaan nämä keksityt huhut alkavat sitten leviämään kultin sisällä, aina ihan absurdeihin piirteisiin asti. Sieltä sitten nousee pintaan ne charmikkaimmat joilla on jumalaisia voimia ainakin seuraajien mukaan. Kun se lähdekritiikki on nolla, niin tämmöinen roska uppoaa.


    • Anonyymi

      Niin, ihmiset eivät ole muuttuneet sitten Jeesuksen ajalta:

      Silloinkin yksi ryöväri pilkkasi Jeesusta ja kuoli epätoivoisena.
      Toinen ryöväri kuoli myös, mutta sai lupauksen paratiisista.

    • no en ole Rotin kanssa samaa mieltä oikeastaan mistään (hehheh), mutta minusta on tosi kyynistä *arvostella* pappia siitä että hän tuo lohtua joidenkin ihmisten elämään epätoivon keskellä...onko se jotain muilta pois? Kysyn vaan.

    • Anonyymi

      Jumalan luona ihmistä siis ympäröi toisten kuolema ja kärsimys.

      Tai sitten kirjoitit taas niin epäselvästi, ettei sanomastasi ota selvää itse paholainenkaan.

      Varmaan on vain se, ettet piittaa nimimerkistäsi, Raamatusta etkä Jumalasta.

    • Anonyymi

      Eli siis rukouksista ei ollutkaan mitään hyötyä? Vai mikä tässä oli pointtina?

    • Hyvä avaus. Olen täysin samaa mieltä siitä, että ihmisellä on tarve turvautua taikauskoon äärimmäisessä hädässä eikä sitä tule kieltää. Äärimmäisessä hätätilanteessa ihmisen oman elämän merkitys ja rationaaliset syy-seuraussuhteet katoavat. Äärimmäisen hädän hetkistä esimerkkejä on vaikkapa Juudean ylängöllä eläneen paimentolaiskylän hätä babylonialaisten hyökkäyksen edessä, sotilaan epätoivo taisteluhaudassa tykistökeskityksen keskellä, tsunamin hävityksen keskelle joutunut turisti tai koronasairaalan kaaoksen ja kuoleman keskellä vuorotta työskentelevä lääkäri.

      Näissä kaoottisen ja sattumanvaraisen kuolemanvaaran tilanteissa ihminen yrittää löytää jotain järkeä tapahtumiin ja usein turvaudutaan rituaaleihin ja taikauskoon. Tyypillisiä esimerkkejä tästä turvautumisesta on vaikkapa uskonto, taikausko, pahalta suojaavat taikaesineet, hyvää onnea tuovat esineet, rituaalit jne. Tämä aloituksen kertomus olisi aivan yhtä mielekäs vaikka Jumala, Herra ja Raamattu olisi korvattu jäniksen käpälällä. Tässähän Jumala ei tee mitään ihmeitä (poislukien tappaa ihmisiä sattumanvaraisesti koronaviruksella) eivätkä lääkäritkään tule varsinaisesti uskoon vaan yrittävät vain jotenkin selittää itselleen tilanteen sattumanvaraiselta näyttävää kaaosta ja kuolemaa.

    • Anonyymi

      Minulla ei ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia kuvitella Italian tilannetta, vakka olen katsellut vain tilastoja.

      Tilastot ovat niin ihmeellisiä. Niistä näkee aina totuuden. Ei ole niin, että valhe, emävalhe, tilasto.

      Kyllä Suomenkin terveydenhuollossa ja aivan maan hallitustasolla on ymmärretty, mikä on edessä ilman oikea-aikaisia toimenpiteitä.

    • Anonyymi

      Tuosta tulee mieleen sellainenkin asia, että kuinka pahoja taudinlevittäjiä katoliset papit on Välimeren maissa.

      Lohdutellessaan koronaan kuolevia, ja sitten toisia, joilla ei vielä ole koronaa, luonnollisesti saattavat muodostaa hyvinkin merkittävän tekijän, elleivät tiedosta toimintansa mahdollista vaikutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe