Lämmitysjärjestelmän valinta uuteen taloon

Anonyymi

Minkälaista lämmitysjärjestelmään suosittelisitte uuteen Oulun seudulle rakennettavaan taloon?
Vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon ja jokkaisella omat hyvät ja huonot puolensa. Mitä kaikkea tämmmösen tumpelon asiasta ymmärtämättömän pitäisi ottaa huomioon ettei myyjä pääse vedättämään?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensinäkin pitäisi ymmärtää kertoa minkä kokoinen talo on kyseessä.

      • Anonyymi

        Noniin, näin tässä käy. n. 120 neliötä on talon koko.


    • Anonyymi

      Maalämpö ei tämän kokoisessa talossa ole järkevä lämmitysmuoto. Jos puuta on käytettävissä niin suora sähkö ilmalämpöpumppu takkauuni on järkevä.

      • Anonyymi

        jep sammaa mieltä


    • Anonyymi

      Myös VILPpiä voisi taloon sovitella.

      • Anonyymi

        Voisi.


      • Anonyymi

        Mikä tästä tekisi hyvän vaihtoehdon?


    • Anonyymi

      Laita hyvät eristeet, suorasähkö ilmanvaihtoon hyvä lämmöntalteeotto sekä ilmalämpöpumppu.

      Perustelut: Hyvin eristetty talo kuluttaa vähän energiaa. Suorasähkö on halpa investointina ja ilmalämpöpumppu pystyy lämmittämään lähes koko vuoden tarpeen. Investointi on halpa ja huoltokustannukset pienet. Imalämpöpumpulle on laskettu 10 vuoden vaihtoväli. Itse valitsin sähköpatterit ja pesutiloihin lattialämmityskaapelit. 100m2 talossa kaikki sähköt noin 120 000kWh vuodessa. Puusauna ja kaksi aikuista.

      • Anonyymi

        ...siis 12 000 kWh.


      • Anonyymi

        "suorasähkö ilmanvaihtoon". Ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "suorasähkö ilmanvaihtoon". Ei ymmärrä.

        Laita pilkku väliin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "suorasähkö ilmanvaihtoon". Ei ymmärrä.

        ilmanvaihto lämmöntalteenotolla säästää.


    • Anonyymi

      Onko kaukolämpö täysin järjetön vaihtoehto?

      • Anonyymi

        Mikäli käyttöveden kulutus on erityisen suurta, niin kaukolämpö on yksi parhaita vaihtoehtoja, sillä kaukolämmön lämmönvaihtimet ovat todella tehokkaita vehkeitä. Omakotitalon mittakaavassa kaukolämmössä saattaa piillä riski että verkko "rullataan" pois kaukolämpöyhtiölle kannattamattomana kun asiakkaat yksi toisensa jälkeen vaihtavat maalämpöön, VILPpiin ja PILPpiin. Lämmintä käyttövettä syntyy toki tehokkaalla sähkökattilalla tai suoralämmittimelläkin nopeasti, mutta ongelmana onkin sähkön jakeluyhtiöiden tariffipolitiikka, sillä kiinteä "sulakemaksu" nousee reippaasti tehoportaalta toiselle siirryttäessä.


    • Anonyymi

      Avotakka, pönttöuuni, kaakiuuni yms.

      • Anonyymi

        Kaakeliuuni siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaakeliuuni siis.

        Kunnon kakluuni tai varaava takka maksaa tuhansia. Klapitkaan eivät ole ilmaisia, jos ei ole omaa metsää. Sähköllä lämmittää tällöin halvemmalla.

        Minulla on suorasähkö, ilmalämpöpumppu ja puukiuas sekä varaava takka. Normaalista ilmälämpöpumppu lämmittää ja paukkupakkasilla lämmitän saunan vähän useammin. Jos lämpö ei riitä niin suorsähköpatterit auttavat. Isoa varaavaa takkaa tulee harvemmin lämmitettyä, sillä sen lämpimäksi saaminen kestää pari päivää. Lämmöntalteeotto ilvanvaihdossa on ilman muuta.

        Sähköpatterit ovat halpa investointi ja huoltokulut käytännössä nolla. Ilmalämpöpumppu kestää minkä kestää mutta minulla on viiden vuoden tehdastakuu pumpussa. Laskin ilmalämpöpumpua maksavan itsensä takaisin neljässä vuodessa ja 10 vuoden jjälkeen säästöillä saa ostettua uuden vanhan tilalle.

        Itse arvostan järjestelissä sitä, ettei niihin joudu mitenkään puuttuman vaan ne toimivat täysin automaattisesti minimaalisella huollolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon kakluuni tai varaava takka maksaa tuhansia. Klapitkaan eivät ole ilmaisia, jos ei ole omaa metsää. Sähköllä lämmittää tällöin halvemmalla.

        Minulla on suorasähkö, ilmalämpöpumppu ja puukiuas sekä varaava takka. Normaalista ilmälämpöpumppu lämmittää ja paukkupakkasilla lämmitän saunan vähän useammin. Jos lämpö ei riitä niin suorsähköpatterit auttavat. Isoa varaavaa takkaa tulee harvemmin lämmitettyä, sillä sen lämpimäksi saaminen kestää pari päivää. Lämmöntalteeotto ilvanvaihdossa on ilman muuta.

        Sähköpatterit ovat halpa investointi ja huoltokulut käytännössä nolla. Ilmalämpöpumppu kestää minkä kestää mutta minulla on viiden vuoden tehdastakuu pumpussa. Laskin ilmalämpöpumpua maksavan itsensä takaisin neljässä vuodessa ja 10 vuoden jjälkeen säästöillä saa ostettua uuden vanhan tilalle.

        Itse arvostan järjestelissä sitä, ettei niihin joudu mitenkään puuttuman vaan ne toimivat täysin automaattisesti minimaalisella huollolla.

        Samat varusteet mutta jos Sinulla on varaava takka niin miksi lämmittää kovilla pakkasilla saunaa useammin? Saunan kiukaan hyötysuhde on paljon heikompi kuin varaavan takan ja sen lämmitysvaikutus on vain hetkellinen. Taisi tulla kirjoitusvirhe?
        Minulla on ilmalämpöpumppu ollut nyt 9 lämmityskautta eikä ole tarvinnut tehdä muuta kuin putsata pölyt suodattimista kerran kuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat varusteet mutta jos Sinulla on varaava takka niin miksi lämmittää kovilla pakkasilla saunaa useammin? Saunan kiukaan hyötysuhde on paljon heikompi kuin varaavan takan ja sen lämmitysvaikutus on vain hetkellinen. Taisi tulla kirjoitusvirhe?
        Minulla on ilmalämpöpumppu ollut nyt 9 lämmityskautta eikä ole tarvinnut tehdä muuta kuin putsata pölyt suodattimista kerran kuussa.

        Kiukaan hyötysuhde on tosiaan huonompi kuin varaavan takan, mutta minulla kokonaisuus toimii paremmin kiukaalla avustaen. Paukkupakkasia on täällä etelässä aika harvoin ja kun ne sitten tulevat pitäisi varaavaa takkaa alkaa lämmittää muutamaa päivää ennakolta ja sitten lopettaa sopivasti ennakolta kun pakkaset alkavat lauhtumaan. Tämä ajoitus tahtoo mennä helposti pieleen. Ilmalämpöpumpulla lämmittäminen on halvempaa kuin ostopuilla. Saunan kiukaan lämmittämisessä on se etu, että se on nopeaa ja ilmanvaihdon lämmöntalteeotto levittää jälkilämmön ympäri taloa. Lisäksi sauna lämmittää pesu- ja wc tilat, joissa on lattialämmitys eli pienentää suoraa sähkölämmitystä. Minulla on sauna keskellä rakennusta ja samassa palomuurissja ja piipussa kuin varaava takka, joten sauna lämmittää samaa kivikasaa kuin takkakin.

        Ilmalämpöpumpun kenno kannattaisi pestä muutaman vuoden välein. Kennon pintaa tarttuu hienoa pölyä samoin kuin puhaltimen siipeen. Pesuvesi on täysin mustaa.


    • Anonyymi

      Unohda sähkö heti!
      Maalämpö paras, mulla 150 nel ja maalämpö.
      Ilmalämpöpumppu ollut työttömänä jo 2v

      • Anonyymi

        Kirjoitin edellä mm. että ilmalämpöpumppu on ollut nyt 9 lämmityskautta. Muuten minulla sähkön kokonaiskulutus taloussähköineen on 7 000 kWh vuodessa. Kuinkahan paljon Sinä saat menemään sillä maalämmöllä? Muuten luulisi että viime kesänä olisi ollut mukava viilentää huonelämpötilaa. Minä tein sen kun on tämä ilmalämpöpumppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin edellä mm. että ilmalämpöpumppu on ollut nyt 9 lämmityskautta. Muuten minulla sähkön kokonaiskulutus taloussähköineen on 7 000 kWh vuodessa. Kuinkahan paljon Sinä saat menemään sillä maalämmöllä? Muuten luulisi että viime kesänä olisi ollut mukava viilentää huonelämpötilaa. Minä tein sen kun on tämä ilmalämpöpumppu.

        Ei ole lähelläkään keskimääräistä perhettä tuollainen kulutus. Pelkkä taloussähkö on monilla enemmän ja käyttöveden lämmitys vie helposti suoralla sähköllä 5000 kWh.

        Jos katsoo energiatodistuksenlaskentaohjelmalla mitä nykysäännösten mukaan eristetty hyvällä LTO:lla varustettu 120 m2 suorakaiteen muotoinen 1-tasoinen OKT vie Oulussa, on tulos seuraava.
        Tilojen lämmitys 8400 kWh
        Jälkilämmityspatteri 500 kWh
        Käyttövesi 6200 kWh
        Sähkölaitteet 2900 kWh
        Kaikki yhteensä 18 000 kWh.

        ILPillä ja takalla voi säästää kahdesta ensimmäisestä. Riippuu pohjapiirrustuksesta ja ovien kiinnipitotarpeesta miten hyvin tuolla voi säästää. Parhaimmillaan melkein koko lämmitystarpeen ja huonoimmillaan vain 1/3. ILPillä COP voisi olla nykyään 3:n paikkeilla eli parhaimmilllaan säästää n. 6000 kWh ja huonoimmillaan 2000 kWh. Silti siis kokonaiskulutus 12 000 - 16 000 kWh.

        Jos tuohon lykkää maalämpöpumpun ja ottaa jälkilämmityspatterin pois, on luvut seuraaavat:
        Tilojen lämmitys 2100 kWh
        Jälkilämmityspatteri 0 kWh
        Käyttövesi 2000 kWh
        Sähkölaitteet 2900 kWh
        Kaikki yhteensä 7 000 kWh.

        Tuleehan tuo MLP selkeästi halvemmaksi pitkällä aikavälillä ellei vertailukohtana ole ilmaisten puiden poltto. Ostopuita ei ole taloudellisesti järkeä polttaa MLP:n kanssa, tuskin edes ILP:llä kuin aivan kovimmilla pakkasilla.

        Edellälasketut luvut tietysti ovat kovin erilaisia, jos vettä käytetään todella vähän tai käyttösähkön määrä on oleellisesti suurempi tai pienempi. Tuo on laskettu energiatodistuksen oletusarvoilla.

        Toisaalta sitten tilojen lämmitys voi viedä reilustikin enemmän, jos talo on monimutkaisemman muotoinen, siinä on paljon ikkunoita ja ovia (20 5 m2 laskennassa) tai varsinkin seinien ollessa umpihirttä tai ilmanvaihdon painovoimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin edellä mm. että ilmalämpöpumppu on ollut nyt 9 lämmityskautta. Muuten minulla sähkön kokonaiskulutus taloussähköineen on 7 000 kWh vuodessa. Kuinkahan paljon Sinä saat menemään sillä maalämmöllä? Muuten luulisi että viime kesänä olisi ollut mukava viilentää huonelämpötilaa. Minä tein sen kun on tämä ilmalämpöpumppu.

        Aika pienellä kulutusella pääset. Sinulla on ilmeisesti painovoimainen ilmanvaihto ja poltat paljon puuta. Minulla on 100m2 talossa sähkön kokonaiskulutus 12 000kWh suorasähköllä, lto lämmöntalteenotolla ja puukiukaalla sekä 2 aikuista.


    • Anonyymi

      Teoreettiset laskelmat on hauskoja mutta kuten kirjoitin, sähkön kokonaiskulutus taloussähköineen on 7 000 kWh vuodessa edellä mainituilla varusteilla. En väittänyt että se on joku keskiarvo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe