Ei pelkästään suojaisi koronaa vastaan vaan myös ilmansaasteita jolloin vähentäisi ennenaikaisia kuolemia enemmän kuin nuo tulevat korona kuolemat.
Suojamaskin käyttö noloa?
77
867
Vastaukset
- Anonyymi
Totta tuo on.
- Anonyymi
Jotkuthan pitävät silmälasienkin käyttöä nolona, niin miten sitä voisi maskia käyttää. Myös hatun käyttö on talvella kovilla pakkasillakin noloa hyvin monelle.
- Anonyymi
Sateenvarjon käyttökin sateella oli aikanaan noloa.
- Anonyymi
Jos kaikki käyttäisivät maskia, ihmiset eivät tartuttaisi niin helposti toisiaan.
- Anonyymi
Se on just niin. Oireeton ei levittäisi tietämättään tautia yhtä helposti, jos maski olisi estämässä pisaroita. Joainen sairastuva on ennen oireiden puhkeamista oireeton tartuttaja, jos menee huolettomana muiden joukkoon julkisissa paikoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on just niin. Oireeton ei levittäisi tietämättään tautia yhtä helposti, jos maski olisi estämässä pisaroita. Joainen sairastuva on ennen oireiden puhkeamista oireeton tartuttaja, jos menee huolettomana muiden joukkoon julkisissa paikoissa.
jotkut pelkästään puhuvat niin että sylki lentää
- Anonyymi
Jos akikki amlttaisivat jättää nuhapiikit joskus ottamati, voisi heidän immuuniteetinsä pysyä sen verran terässä ettei kaikkien tarttis käyttää maskia
- Anonyymi
Mut kun niit ei oo läpinäkyvinä ku tuli hommattu upeat huulitäytteet.
- Anonyymi
Voisi itse piirtää niihin valkoisiin maskeihin kivoja kuvia vaikkapa mahtavat pusuhuulet (niin ei tarttis turvottaa niitä omia huulia hassun näköisiksi).
- Anonyymi
Tulevaisuudessa joku maskivalmistaja voisi valmistaa maskeja, joissa on edessä topatut huulet pinkistä toppakankaasta.
- Anonyymi
Eikös joku malli ollut laittanut suojuksia muuallekin, kuin kasvojen eteen
- Anonyymi
Pitääkö maski poistaa laatoitettaessa.
- Anonyymi
Minä ainakin käytän ylpeänä suojamaskia mennessäni kauppaan. Muut ovat lähinnä kateellisia, kun heillä ei ole sellaista.
- Anonyymi
Tällä hetkellä ulos mennessä on aina tupla- tai triplahuivi kasvoilla, löytyy myös pari hengityssuojainta joita säästän ns tositilanteeseen. Kaasunaamarissa olisi kyllä munaa, olisi pitänyt hommata sellainen hyvänsään aikana kun niitä vielä sai jostakin.
- Anonyymi
Nostan hattua ihmisille joilla on munaa käyttää hengityssuojainta🤺👍
- Anonyymi
Käytän kauppaan mennessä maskia. Olen ainoa. Ajattelin, että ehkä muutkin rohkaistuisivat, mutta tässä kolmen viikon aikana ei ole meidän kaupassa maskia kellään muulla kuin minulla ja miehelläni . En silti tunne oloani noloksi. Ja maski on itse tehty, jonka osaan kyllä pukea ja poistaa oikeaoppisesti. Maski keitetään pesuainevedessä heti yhden käytön jälkeen eikä se muutenkaan ole naamalla muuta kuin sen kaupassa käynnin ajan.
- Anonyymi
Ns. Asiantuntijat Suomessa ajattelevat putkiaivoillaan että maskeista ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin haittaa jos niitä käyttää väärin ja että virukset saattaisivat läpäistä huonoimmat maskit etenkin ne itsetehdyt.
Mutta luulisi että itse tehty vaikka vaan huivi estäisi levittämästä sairastuneen ysköspisaroita muihin ( eikö asiantuntijat nimenomaa ole sanoneet että korona tarttuu pinnoilta ja pisaratartuntana eikä hengityksen mukana aerosolina).- Anonyymi
Tieteilijöiltä vakava varoitus: Koronavirus voi levitä keskustelun ja pelkän hengityksen kautta
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006462671.html
Vaikka tämänhetkinen (koronavirusta käsittelevä) tutkimus on rajallista, ovat saatavilla olevat tutkimustulokset johdonmukaisia viruksen aerosolisoitumisesta tavallisesti hengitettäessä, toteaa tiedeakatemian komiteaa johtava Harvey Fineberg kirjeessä.
Fineberg myös kertoo aikovansa itse alkaa käyttää hengityssuojaa kaupassa käydessään viruksen leviämisen estämiseksi. Tähän saakka viranomaiset ovat kyseenalaistaneet kasvosuojan tarpeen arkipäiväisissä tilanteissa. Finebergin mukaan hän aikoo turvautua huiviin, sillä terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat tällä hetkellä lääketieteellisiin tarkoituksiin valmistetut kasvosuojat.
- Anonyymi
..amerikassa sairaalatutkinut asiaa, korona virus voi olla ilmassa esim. sairaalan käytävillä. Mm. amerikassa suurilaulukuoro sairastunut ilmanvälityksellä, ilman kosketusta. Samoin siis kuin joku yskisi. Lenkkeiliä on siis potentiaalinen levittäjä. Kaikkien olisi nyt syytä laittaa jonkinlainen maski, jos näkee ulkoillessa ihmisiä. 2m ei riitä turvväliksi...
- Anonyymi
Itse eläkeikäisenä ukkona käytin eilen ensi kertaa aikoinaan rautakaupasta remontintekoa varten hankittua 3M-firman FFP2-maskia ruokakaupassa täällä pääkaupunkiseudulla.
Ihan hyväksyviä silmäyksiä tuli. Mutta olihan se aluksi outoa. Seuraavalla kerralla onkin sitten tottumusta. - Anonyymi
Länsimaat tekevät U-käännöstä kasvomaskien käytön suhteen – WHO: ”Ei itsessään huono ajatus”
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464265.html - Anonyymi
Olen kai jonkinlainen epäonnen soturi tai virus imuri kun pariviikkoa aiemmin joku nainen aivasti kapealla kaupan käytävällä juuri kun ohitin sen pärskäytti oikein kunnolla.
Viikko sitten joku flunssainen etelämaalainen konkkanokka maahantulija nainen taas pärskäytti kohti ja naurahti vaan.
Nyt on kuin olisi suoli mennyt solmuun vatsassa kovat kivut ja ripulitauti.
Harmittaa kun olen ollut ehkä liiankin tarkka noissa hygienia jutuissa ( kädet lähes vereslihalle pestyt hankkinut pienellä tulolla kaikenlaisia tarvikkeita itselle ja muillekkin ).
Sitä vaan että kiitos sekaville ohjeille ja hyssytelylle niin haastan valtion oikeuteen kun mulla olisi ollut sellaisia suojaimia jotka olisivat auttaneet torjumaan koronavirusta (FFP2 ja FFP3 hankittu 2018 - 2019) mutta selitetty että ei tarvitse maskeja ja että niiden käytöstä voisi olla vain haittaa! - Anonyymi
Nyt muuttunut asiantuntijoidenkin mielipiteet "turhista" jopa "vaarallisista" itse tehdyistä kangasviritelmistä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/thl-n-mieli-muuttui-tavallisten-kansalaisten-osalta-hs-paajohtaja-suosittelee-kangasmaskin-kayttoa/7789290#gs.3cr0ud - Anonyymi
Nyt niitä maskeja väsäämään niin valtio säästää miljardeja talous- ja terveysmenoissa.
- Anonyymi
Pistin kotona päähän sikanassen ja sitten kauppareissulle. Tulipahan kerralla tilaa hyllyjen väliin ja etäisyydet kanssaihmisiin säilyivät. Naamarin otin pois vasta kotona. Olisi hyvä ajatus nukkuakin sikanaamari päässä jos vaikka yölla tapahtuisi kaasuhyökkäys.
- Anonyymi
Suomen annettava jo nyt vahva suositus maskien käytölle jotta ne tulisivat enemmän nähdyiksi ja sitten toisen korona aallon iskiessä maskit määrättävä pakollisiksi julkisilla paikoilla.
- Anonyymi
HUSin ylilääkäri myöntää Ylellä: Hyvin mahdollista, että rajoitusten kanssa kituva Suomi päätyy kuitenkin Ruotsin kuolleisuuteen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006479138.html
Että silleen!
Aika ristiriitaisia lausuntoja tulee noilta "asiantuntijoilta" !
Jo tavallinen kaduntallaajakin ymmärtää sen että suuret koronakuolemat Suomessa olisivat vältettävissä jos määrättäisiin julkisillepaikoille maskipakko (jopa jokin rätti kasvojen edessä auttaisi).
Rokote jo valmis ja sen tuloa viivästyttää vain vaadittavat turvallisuustestit. - Anonyymi
Turhamaisuus tappaa.
Ruotsiin lentää ympäri Eurooppaa ihmisiä kampaamoihin ja juhlimaan. - Anonyymi
Käyttäisin suojamaskia, mutta koska olen tupakoitsija se on epäkäytännöllinen.
- Anonyymi
Tosimies ei suojamaskia käytä. Se on heikoille.
- Anonyymi
Päivän typerin kommentti palkinto menee sinne. Elämänkoulupohjalta varmaankin.. #facepalm
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päivän typerin kommentti palkinto menee sinne. Elämänkoulupohjalta varmaankin.. #facepalm
Kuuluu elämämkoulun kasvattien asenteeseen. Kun siis ei ymmärretä että päätään ei ole pakko lyödä jokaiseen seinään vaan voi esimerkiksi katsoa onko muuta reittiä eteenpäin.
- Anonyymi
Sen vuoksi miehillä onkin enemmän ollut näitä tartuntoja.
- Anonyymi
Nyt kaivattaisiin talvisodan henkeä.
Kankaisia viritelmiä käytetään toisten suojelemiseen.
Piilevän viruksen kantaja levittää virusta ja jopa virustaudista toipunut voi levittää virusta.
Vain itsekkäät "minä minä ihmiset" eivät käytä maskia. - Anonyymi
Ainoa hyöty on että, jos on koronalle altistunut niin ei suun kautta levitä tautia terveisiin. Siihen se on hyvä jos on koronaan viittaavia oireita niin tuo on yksi vaihtoehto käyttää. Koronahysteerikkojen mielestä kaikki on vähintään oireettomia koronaa levittäviä mutta todellisuudessa ei asia niin ole. Monien koronahysteerikkojen jutut eri puolilla on sellaisia, että voisi olla asiaa psykiatrin juttusille. Eikä ihme, toi lehtien hysteriaa lietsova kirjoitustyyli... saattaa helposti sairastuttaa jopa terveen mielenterveydellisiin ongelmiin. Aina on sellaisia ihmisiä jotka ahdistuu asiasta kuin asiasta... ne keksii päässään asioita ja lopulta niille tulee siitä totuus jota sitten saarnaavat kuin uskontoa.
Ei kuitenkaan estä koronaan sairastumista sinällään se on enemmän turvallisuuden tunne kuin että, jos käytän tätä niin olen täysin turvassa koronalta. Kannattaa noudattaa turvavälisuosituksia ja olla varovainen sillä pärjää hyvin.- Anonyymi
Höpö HÖPÖ,maski auttaa, jos joku lähelläsi pärsii.Samaten suojahanskat.Jos laitat puhtaat hanskat käteesi,kaupassa asioidessasi ja poistat roskiin, heti sen jälkeen.Paljainkäsin ainakaan tälläisessä tilanteessa asioi.Sanokoon lekurit mitä vaan,muualla mailmassa toimitaan oikein.Se varmaa ,että tämä tauti voimistuu suomessa.
- Anonyymi
Niin ihan mielenterveydellisiin ongelmiin sairastuu?Varmaan kaikki suojavarusteita käyttävät,ovat sitten päävikaisia vai?Sinä olet vain kyllä minä,minä tyyppi.
- Anonyymi
Mikään turvaväli 2m auta,pitääkö käydä hätyttelemään ihmisiä painu kauemmas.
- Anonyymi
Ja jos on vielä perussairauksia,niin kyllä sitä mielellään haluaa vaikka avaruuspuvun.Kai sitä NORMAALIT ihmiset haluaa turvallisuudentunteen,jos on tappava tauti liikkeellä.TÖÖÖT
- Anonyymi
Käyttäkää hyvät ihmiset niitä maskeja, jos teillä on! Tästä koronasta täytyy päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Jos siis on mahdollista päästä.
- Anonyymi
Mua ainakin harmittaisi jos olisin sairastuttanut jonkun koronaan joten alan käyttämään maskia.
- Anonyymi
"THL ja STM eivät suosittele kangasmaskien käyttöä: lisäävät pahimmillaan tartuntariskiä"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006479319.htm
"Suomen toiminta perustuu tiedotteen mukaan tällä hetkellä Maailman terveysjärjestön WHO:n sekä Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskuksen ECDC:n linjauksiin ja suosituksiin. Niiden mukaan oireettomilla ihmisillä ei ole tarvetta maskin tai suojusten käyttöön julkisilla paikoilla."
Ei vaan oikein aukea tavalliselle pulliaiselle tuollaiset logiikat "oireettomilla ihmisillä ei ole tarvetta maskin tai suojusten käyttöön julkisilla paikoilla."?
Eikös juuri ne oireettomat taudin kantajat levitä sitä koronatautia? - Anonyymi
Ei ole noloa. Plussana todettakoon maskin olevan tyylikkäämpi kuin oma naamarini :D
- Anonyymi
Mä en ole käynyt kaupassa neljään...viiteen viikkoon. Meillä on ihan hyvin moneksi kuukaudeksi pakkasessa ja kuivakaapissa kaikkea ruokaa. Mies on töistä tullessa käynyt pika-pikaa hakemassa maitoa, vihanneksia yms. herkästi pilaantuvaa ruokaa pari...kolme kertaa viikossa.
Nyt se ilmoitti, että jos maskipakko kaupassa asiontiin tulee, niin se ei enää kauppaan mene. Se ei kuulemma maskia julkisella paikalla naamaansa laita. Mä joudun sitten käymään kaupassa pitkästä aikaa. Oikeestaan odotan, että pääsisin tuulettumaan ihmisten ilmoille. En ole edes tiennyt sitä, että sinne on kassoille laitettu suojalevyjä ja jotain ympyröitä lattiaan turvavälien takia.
Meillä on maskeja työn puolesta, joten sellaiset ammattikäyttöön tarkoitetu löytyvät, jos pakko tulee.- Anonyymi
Singaporestälähti tulemaan korona-viruksen toinen aalto joka on ensimmäistä pahempi.
Toivottavasti hallitus on varautunut siihen että tuo virus jyllää koko kesän ajan ainakin Suomessa.
Eikä se maski mitään oikeasti auta, moottoripyöräkypärä tai avaruuspuku auttaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Singaporestälähti tulemaan korona-viruksen toinen aalto joka on ensimmäistä pahempi.
Toivottavasti hallitus on varautunut siihen että tuo virus jyllää koko kesän ajan ainakin Suomessa.
Eikä se maski mitään oikeasti auta, moottoripyöräkypärä tai avaruuspuku auttaisi.Meillä on miehen työn takia mahdollisuus saada sellaisia ammattimaalareiden ja hiekkapuhaltajien suojamaskeja. Ne lienevät melkoisen hyviä. Voishan sitä laittaa pääkoppaansa vaikka sellaisen hitsarin kypärän kaikkine "mukavuuksineen", niin tuskinpa tulis pöppiäset läpi. No tosin Suomessa se naamioituminen taitaa olla kiellettyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on miehen työn takia mahdollisuus saada sellaisia ammattimaalareiden ja hiekkapuhaltajien suojamaskeja. Ne lienevät melkoisen hyviä. Voishan sitä laittaa pääkoppaansa vaikka sellaisen hitsarin kypärän kaikkine "mukavuuksineen", niin tuskinpa tulis pöppiäset läpi. No tosin Suomessa se naamioituminen taitaa olla kiellettyä.
Naamioituminen ei ole oikeasti kiellettyä. Vai oletko kuullut nigabiin sonnustautuneiden musliminaisten saaneen sakkoja naamioitumisesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naamioituminen ei ole oikeasti kiellettyä. Vai oletko kuullut nigabiin sonnustautuneiden musliminaisten saaneen sakkoja naamioitumisesta?
Autollakin saa ajaa kypärä päässä, jolloin poliisin valvontakamerat ovat turhia, kun kuljettajaa ei pysty tunnistamaan kuvista kypärän takia.
- Anonyymi
Jos enemmistö käyttäisi maskeja julkisilla paikoilla vältettäisiin moni sairastuminen covid-19 tautiin ja mahdollisesti sairastuneet saisivat lievempiä oireita.
Helppo esittää mielipiteitä kuten eräät oikeatkin asiantuntijat tekevät eikä perustella niitä mitenkään.
Joten perusteluja väittämään että jopa tavalliset kangasmaskit auttaisivat korona epidemian kukistamisessa:
-On todettu että korona leviää juuri pisaratartuntana jonkun pärskiessä ja jopa puhuessa.
-on todettu että covid-19 taudin voimakkuuteen saattaa vaikuttaa saadun virusannoksen koko.
Voiko kukaan todella tosissaan väittää ettei maski estäisi suurimman osan pisaroista leviämästä ympäristöön?
Väittämä :
Maskiton ihminen ei välitä muista mutta loppujen lopuksi ei itsestäkään.
Maski pakko julkisilla paikoilla perusteltua.
Esimerkki.1
2 ihmistä kummallakaan ei ole maskia joten he ovat tasavertaisessa asemassa jos toisella tauti niin se voi mahdollisesti tarttua myös pisaratartuntana toiseen.
Esimerkki 2.
2 ihmistä toisella kangasmaski toisella ei maskia. Maskiton voi sairastuttaa helpommin kangasmaskia käyttävän kuin toisinpäin.
Esimerkki 3.
2 ihmistä molemmilla kangasmaski. Tasavertainen asetelma jossa mahdollisuudet sairastuttaa terve ihminen covid-19 tautiin hyvin pieni.- Anonyymi
Juuri noin. Itse olen lopettanut pyöräilykypärän käytön, koska se ei suojaa toista osapuolta eli autoilijaa, joka ajaa päälleni.
Itsensä suojaaminen kypärällä on itsekästä. Henki saattaa säilyä, mutta vastapuolelle saattaa tulla mustelma nenään turvatyynystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Itse olen lopettanut pyöräilykypärän käytön, koska se ei suojaa toista osapuolta eli autoilijaa, joka ajaa päälleni.
Itsensä suojaaminen kypärällä on itsekästä. Henki saattaa säilyä, mutta vastapuolelle saattaa tulla mustelma nenään turvatyynystä.Jaa että autoilijalle saattaa tulla mustelma nenään...
THLn logiikalla aateltuna olet ihan oikeassa pyöräilykypärä on vaarallinen autoilijoille sekä myös itsellesi koska se voi johtaa muun muassa valheelliseen turvallisuuden tunteeseen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa että autoilijalle saattaa tulla mustelma nenään...
THLn logiikalla aateltuna olet ihan oikeassa pyöräilykypärä on vaarallinen autoilijoille sekä myös itsellesi koska se voi johtaa muun muassa valheelliseen turvallisuuden tunteeseen!Laskuvarjokin o ihan turha. luo turhaa turvallisuuden tunnetta.
Mutta edelleen ihmettelen miksi sairaaloissa ollaan päästä varpaisiin maskeissa? Nehän on turhia!!!
- Anonyymi
Koronavirus osoittautui hyvin sinnikkääksi: Selvisi 60 asteessa tunnin – kuoli täysin oltuaan 92 asteessa vartin
No jos sinulla on kankaisia vaikkapa kotona ommeltuja maskeja ne olisi hyyvä keittää ennen uudelleen käyttämistä. - Anonyymi
Minulla on kasvinsuojelussa käytettävä maski, jota häpeän pitää. Olen kyllä ajatellut että mitä sitten vaikka ihmiset toljottavat kun sen kanssa liikkuisi kaupassa, nythän sen käytön pitäisi olla hyväksyttävää. Eli en missään nimessä sulje sen käyttöä pois. On ajan kysymys jolloin otan sen käyttöön. Siinä menee kyllä sitten tunnistettavuuskin puoliksi pois mutta menkööt.
- Anonyymi
En tietenkään häpeä sitä käyttää rikkaruohohommissa, mutta yleinen paikka on eri juttu. Pois se häpeä minusta.
- Anonyymi
Nyt kun tuo virus jää pyörimään aina uusine versioineen ikuisiksi ajoiksi pitäisi kehittää aina puolivuosittain uusi immuniteetti ja rokote sitä uutta versiota vastaan.
Silloin virus pyörii maapallolla niin kauan, kunnes hengissä ovat pelkästään ne joihin se ei tartu lainkaan.- Anonyymi
Mitenköhän eläinmailma reakoi tähän virukseen?
- Anonyymi
Ehkä yllättävää mutta kotitekoiset maskit estävät koronaviruksia ja jopa pienempiäkin hitusia menemästä hengityselimiin on ihan mitattu jossakin ulkomailla jollakin tekstiilillä.
Ja miksi VTT ei tutki noiden kotitekoisten maskien tehokkuutta?
(ai niin VTT onkin suomen valtion omistama teknillinen tutkimuslaitos) - Anonyymi
Kannattaisi pelata varmanpäälle kun kyseessä uusin kehitelmä koronaviruksista että saattaa erota kovinkin niistä mitä aiemmin ollut?
Saksassa tuli maskipakko julkisiin kulkuvälineisiin koskahan Suomessa? (toivottavasti edes koronan toisessa aallossa)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006488544.html - Anonyymi
Vielä on paljon enemmän kysymyksiä kuin varmoja vastauksia tuon SARS-CoV-2 liittyen.
Ehkä olisi hyvä jos saataisiin taudin leviäminen uusin kohteisiin estetyksi kunnes tulisi toimiva rokote?
Suojamaskin (edes jonkinlaisen rätin) käyttö on välittämistä kanssaihmisistä. - Anonyymi
Ei vaan kehtaa käyttää mitään rättiä suun edessä kun ei ole virallisesti annettu suositusta sen käyttöön julkisilla paikoilla.
Vaikuttaisi olevan rahasta kiinni sen vahvan suosituksen antaminen kun silloin tulkittaisiin että valtion pitäisi hankkia kaikille jonkinlainen suojain mikä tulisi liian kalliiksi?
Hyväksyttäväksi se että jos annettaisiin vahva suositus jonkinlaisten maskien käyttöön julkisilla paikoilla niin valtio ei olisi velvoitettu sellaisia kansalaisille hankkimaan. - Anonyymi
Ois se vähän noloa terveelle ihmiselle kunnassa jossa ei koronaa ole nähtykään. Niitä on suurin osa suomen kunnista.
- Anonyymi
Voipi se koronavirus olla monessa kunnassa piilossa tai ei ole vielä niihin matkustanut?
- Anonyymi
Meillä on kotona paljon maskeja, jotka on ostettu apteekista jo vuosia sitten. Minulle ja miehelleni on ollut itsestäänselvyys niitä käyttää silloin, kun olemme lapsenlapsia hoitaneet joko itse tai lasten sairastaessa. Kuulumme molemmat erittäin suuressa määrin riskiryhmiin.
Luulen, että monet eivät näitä maskeja osaisi oikein käyttää, jos ne pakollisiksi tulisivat.
Ja sen jälkeen alkaisi taas valitus siitä, että miksi hallitus ei Suomen kansaa opettanut maskien käytössä. Kansalaisten tulisi oppia vastuullisuus ilman hallituksen ohjeita. Onko se niin vaikeaa? Oman järjen käyttö on aina mahdollista. - Anonyymi
Hyvä VTT kun viimein tutkivat kasvomaski viritelmien toimivuutta.
”Virukselle pitää tehdä sellainen temppurata, ettei se pääse elimistöön”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006508812.html
" Englantilaiseen tutkimukseen viitaten VTT arvioi koronaviruksen tarttuvuuskertoimen eli RO-luvun tippuvan väestötasolla 1,5:tä noin 0,5:een, jos puolet ihmisistä kohtaamistilanteissa käyttäisivät vaikkapa omatekoista kangasmaskia.
– Se tarkoittaa, että kukaan ei vahingossa pääsisi levittämään virusta, tutkimusprofessori Ali Harlin VTT:ltä sanoo. "
Nyt kun faktat on tuotu esille asiantuntijoidenkin taholta niin maskipakko olisi ehkä perusteltua tai ainakin valtiovallan olisi hyvä antaa vahva suositus maskien käytölle 1-2 kuukaudeksi?- Anonyymi
Itse en maskia hevillä käytä, koska kuulun maskin käytön riskiryhmään.
- Anonyymi
IS : 03.06.2020
Hallitus ei anna suositusta maskin käytöstä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006528369.html
No menikö sitten oikein jos maskien käyttö suositus olisi suojannut joitakin tartunnoilta ?
Se ettei annettu maskien käyttö suositusta tekee ihmisistä yhä välinpitämättömiä korona pandemian torjumista kohtaan jolloin tartunnat lisääntyvät nopeasti jo ennen mahdollista toista aaltoa niin... ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No menikö sitten oikein jos maskien käyttö suositus olisi suojannut joitakin tartunnoilta ?
Se ettei annettu maskien käyttö suositusta tekee ihmisistä yhä välinpitämättömiä korona pandemian torjumista kohtaan jolloin tartunnat lisääntyvät nopeasti jo ennen mahdollista toista aaltoa niin... ?Päätös on sellainen kuin oli odotettavissa. Ymmärrät varmaan kun esimerkiksi muissakaan pohjoismaissa eikä Virossa ole suositusta maskeista. Niin olisi hyvin kummallista jos yllättäin Suomeen olisi sellainen tullut. Kiitos hallitus.
Korona voidaan nujertaa ILMAN maskejakin tästä ovat esimerkiksi Islanti ja Norja hyviä esimerkkejä. Muitakin maita löytyy joissa ei niinikään suositella maskeja mutta silti korona on saatu asettumaan.
Jostain syystä määrätyt ihmiset on hakeneet mallia kauempaa ihan toisenlaisista maista, toisenlaisen kulttuurin ja olosuhteiden maista joilla on toisenlainen strategia ja ovat sujuvasti ohittaneet pohjoisen euroopan korona onnistujat.
Lisäksi on löydettävissä maita joissa valittu koronalinja joissa nämä joidenkin haikailemat maskit mutta silti ei ole saatu korona tilannetta paremmaksi. Joten ei ne mikään onni ja autuus todennäköisesti olisi olleetkaan.
Koronahysteria on pahempi kuin itse virus ihmisiä joutunut hoitoon sekavuuden takia kun näkevät harhoja ja vainoharhaisia toisia ihmisiä kohtaan. Kyllähän se käy psyykkeen päälle totta kai.
Saattaa hyvin olla niin ettei toista aaltoa tule Suomeen asti. Ja nyt on kantautunut tietoa että, virus mutatoitunut heikommaksi nykyisestä.
Virusta ja siihen liittyvää tarpeetonta vouhotusta suurempi kysymys on enemmän talousvaikutukset ja taloustoimet koronan jälkeen.
Viimeisempänä mutta ei vähäisempänä...
Suomen tilanne ei ole missään vaiheessa ollut vaikea koronan takia. Suurin osa tartunnan saaneista paranee, teholle joutuneiden määrät pieniä ja heistäkin suurin osa toipuu. Menehtyneet ovat olleet heikentyneen vastustuskyvyn ihmisiä joille pienikin asia koituu helposti kohtaloksi todennäköisesti ilman koronaakaan eivät olisi eläneet kovin pitkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ettei annettu maskien käyttö suositusta tekee ihmisistä yhä välinpitämättömiä korona pandemian torjumista kohtaan jolloin tartunnat lisääntyvät nopeasti jo ennen mahdollista toista aaltoa niin... ?Ehkä yleinen asenneilmapiiri koronan torjumista kohtaan heikkenee mikä on vaarallista mikäli kehittyy voimakkaampi muunnos SARS-CoV-2 viruksesta ?
Ehkä se että ei annettu suositusta leimaa yhä enemmän niitä ihmisiä (etenkin nuoria) jotka käyttävät julkisilla paikoilla maskia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä yleinen asenneilmapiiri koronan torjumista kohtaan heikkenee mikä on vaarallista mikäli kehittyy voimakkaampi muunnos SARS-CoV-2 viruksesta ?
Ehkä se että ei annettu suositusta leimaa yhä enemmän niitä ihmisiä (etenkin nuoria) jotka käyttävät julkisilla paikoilla maskia?Tai sitten muunnos on nykyistä paljon vaarattomampi, mikä on todennäköisempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten muunnos on nykyistä paljon vaarattomampi, mikä on todennäköisempää.
Toki uusi muunnos voi olla vaarattomampi tai virus voi jopa hävitä kokonaan mutta jos kuitenkin kehittyy vaarallisempi muunnos sitä ei tiedä kukaan.
(Että on ihan arpapeliä 50/50) ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki uusi muunnos voi olla vaarattomampi tai virus voi jopa hävitä kokonaan mutta jos kuitenkin kehittyy vaarallisempi muunnos sitä ei tiedä kukaan.
(Että on ihan arpapeliä 50/50) ?Ei ole 50/50, vaan jotain muuta. Vaarallisilla taudeilla on todennäköisempää muuttua vaarattomammiksi kuin vaarallisemmiksi. On toki pieni mahdollisuus, että muunnos on vaarallisempi, mutta se on epätodennäköistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole 50/50, vaan jotain muuta. Vaarallisilla taudeilla on todennäköisempää muuttua vaarattomammiksi kuin vaarallisemmiksi. On toki pieni mahdollisuus, että muunnos on vaarallisempi, mutta se on epätodennäköistä.
Tiedetäänkö minkälaisia "kehitys loikkia" voisi viruksessa tapahtua jos se vaikka vaihtaisi perintöainesta sattumalta samaan soluun tunkeutuneen toisenlaisen viruksen kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedetäänkö minkälaisia "kehitys loikkia" voisi viruksessa tapahtua jos se vaikka vaihtaisi perintöainesta sattumalta samaan soluun tunkeutuneen toisenlaisen viruksen kanssa?
En tiedä, mutta silti on todennäköisempää että virus muuttuu vähemmän vaaralliseksi. Ei korona poikkea muista viruksista, sama logiikka toimii siinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätös on sellainen kuin oli odotettavissa. Ymmärrät varmaan kun esimerkiksi muissakaan pohjoismaissa eikä Virossa ole suositusta maskeista. Niin olisi hyvin kummallista jos yllättäin Suomeen olisi sellainen tullut. Kiitos hallitus.
Korona voidaan nujertaa ILMAN maskejakin tästä ovat esimerkiksi Islanti ja Norja hyviä esimerkkejä. Muitakin maita löytyy joissa ei niinikään suositella maskeja mutta silti korona on saatu asettumaan.
Jostain syystä määrätyt ihmiset on hakeneet mallia kauempaa ihan toisenlaisista maista, toisenlaisen kulttuurin ja olosuhteiden maista joilla on toisenlainen strategia ja ovat sujuvasti ohittaneet pohjoisen euroopan korona onnistujat.
Lisäksi on löydettävissä maita joissa valittu koronalinja joissa nämä joidenkin haikailemat maskit mutta silti ei ole saatu korona tilannetta paremmaksi. Joten ei ne mikään onni ja autuus todennäköisesti olisi olleetkaan.
Koronahysteria on pahempi kuin itse virus ihmisiä joutunut hoitoon sekavuuden takia kun näkevät harhoja ja vainoharhaisia toisia ihmisiä kohtaan. Kyllähän se käy psyykkeen päälle totta kai.
Saattaa hyvin olla niin ettei toista aaltoa tule Suomeen asti. Ja nyt on kantautunut tietoa että, virus mutatoitunut heikommaksi nykyisestä.
Virusta ja siihen liittyvää tarpeetonta vouhotusta suurempi kysymys on enemmän talousvaikutukset ja taloustoimet koronan jälkeen.
Viimeisempänä mutta ei vähäisempänä...
Suomen tilanne ei ole missään vaiheessa ollut vaikea koronan takia. Suurin osa tartunnan saaneista paranee, teholle joutuneiden määrät pieniä ja heistäkin suurin osa toipuu. Menehtyneet ovat olleet heikentyneen vastustuskyvyn ihmisiä joille pienikin asia koituu helposti kohtaloksi todennäköisesti ilman koronaakaan eivät olisi eläneet kovin pitkään.Kummalliseksi Suomen osalta tekee se, että muista Pohjoismaista poiketen Suomen terveysviranomainen väittää maskin käytön olevan jopa haitallista = varoittaa maskin käytöstä.
Missään muualla maailmassa ei kyseisen maan terveysministeriö ole näin tehnyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, mutta silti on todennäköisempää että virus muuttuu vähemmän vaaralliseksi. Ei korona poikkea muista viruksista, sama logiikka toimii siinäkin.
En tiedä noista viruksista mutta jos tavallaan tartunnan saanut toimisi eräänlaisena arvontakoneena niin eikö silloin olisi yhä todennäköisempää että joskus syntyisi vaarallisempia viruksia kun tartuntojen lukumäärä kasvaisi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä noista viruksista mutta jos tavallaan tartunnan saanut toimisi eräänlaisena arvontakoneena niin eikö silloin olisi yhä todennäköisempää että joskus syntyisi vaarallisempia viruksia kun tartuntojen lukumäärä kasvaisi ?
Silloin syntyy myös enemmän aiempaa vaarattomampia viruksia. Edelleen logiikka on sama, on todennäköisempää, että virus muuttuu vaarattomammaksi kuin vaarallisemmaksi.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307