Elämän CXXV kevät lähti käyntiin parempia aikoja odotellessa.

Anonyymi

Alkoi tuo vanha ketju olla jo aika kökkö käsitellä, etenkin puhelimella, ja muutenkin netti on aika hidas. Tästä lähdemme kohti uutta aikaa. Kukaan ei tiedä, mitä se tuo tullessaan. Toivottavasti vain parempaa.
am

48

<50

Vastaukset

• Eivätpä ajat juuri edellisen ketjun ajoista enää huonommaksi voikaan muuttua.
      Ehkä tämän ketjun elinaikana coronakin haihtuu, tuiiulen lailla!

• Kiitos amummulle uudesta ja LiisaO:lle edellisestä! Alkoi minunkin pöytäkoneella aivan takuta tuonne alas pääsemiseen.

Täällä sitä neljän seinän sisällä kuikuillaan partsilta ulos. Sää näyttää ihan hyvältä, mutta eipä tuolla rantatielläkään montaa reippailijaa näy. Kokkolalainen ystäväni soitti minulle yli tunnin puhelun, sanoi olevansa hyvin yksinäinen, eli kärsii tilanteesta, vaikka ei mitenkään urheilullinen ole, että harrastaisi kävelyä ym, koska on keuhkot huonossa kunnossa muutenkin.

Sain äsken pankkikorttini juntturaan, koska yritin sillä tunnuslukulaitteella käyttää korttini pin-koodia, kun taas verkkopankissa minulla on ihan itse keksimäni pin-koodi. Nyt siis pankkikorttini ei kävisi edes kaupassa, koska vaatii PUK-koodia, jota en varmaan edes tiedä. Onneksi meillä on yhteiskäyttö U:n kanssa verkkopankissa, että saan laskuja maksettua. Tämä oli eka kerta kun minulle näin kävi verkkopankissa, U:lla kun on tottakai eri käyttäjätunnus ja siinä läpyskässä sama pin kuin kortissaan. Minulla ne eivät ole sama, siitä nyt minulla sekaannus, voi helevata sentään. Pitää soittaa pankkiin ja saada se aukaistua taikka vaihdettua aivan toiseen. Yhden kerran olen korttini nielauttanut ottomaatin sisään, kun en muistanut pinniä, se oli varmaan 20 vuotta sitten. U:lta meni kerran Nesteen kortti automaatin sisään, eikä ole sitä sen koommin käyttänyt. Maksaa pankkikortilla. Silloin ei muistanut pin-koodia, koska oli niin monia muistettavia.

• Kiitos a-mummulle uuden ketjun aloituksesta.

m

• Hyvää iltapäivää uusmaalaiset ja muunmaalaiset! "Kahden kerroksen" väkeä siis pian olemme!

Nonni, nostanpa tämän uuden ketjun nyt ylimmälle hyllylle, ettei tartte haeskella. LiisaO:n ketjusta tulikin pitkä ja kiitokset siitä kelle kiitos kuuluu: L:lle ja meille muille.

On aikoihin eletty! Kuulin juuri, että eräs sukulaismies oli tässä kuussa saanut vuoden myyntibudjettinsa täyteen. Oli myynyt kahteen valtionhallinnon yksikköön etäyhteyssysteemit. Ei melkein saata uskoa, mutta totta on.

Olimme taas tänään peltolenkillä. Siinä kävellessä muutkin lihakset jaloissa kuin vain jalkapohjat saavat pientä hommaa, kun kävelyalusta on aika muhkurainen. Lisäksi poluilla on kohtia, missä joutuu usein hypeksimään ja loikkimaan vesimärkien kohtien yli. Samoin ojien ylityksiä siinä on. Eli pikkujumppaa sileän asfaltilla kävelyn sijaan.

Jumppaa pitäisi harrastaa muutenkin, mutta olen siinä aika laiska. Joskus innostun telkkaria töllätessäni heiluttelemaan puntteja, toisinaan taas veivaan painoilla varustettua hulavannetta. Terassillamme voi mainiosti harrastaa porrasjuoksua; pari porrasta ylös, alas eestaas. Ihan käy liikunnasta, ja olenkin sitä nyt pari kertaa tehnyt, kun sää on viime päivinä siihen lähes pakottanut.

Viikonlopuksi tuleekin taas kuulemma kylmää, mutta sitähän se on: kevät keikkuen tulevi. Jospa ajaisi tuon koronan hiiteen.
      am

• Kiitos amummu kevätketjusta ! Minunkin pöytäkoneeni hidasteli tuossa edellisess jo kovasti, kun se oli niin pitkä. Kiitos siitä LiisaO:lle, joka olit sen avannut. Siis en tarkoita tuolla kiitoksellani hidastelua, vaan sitä, että olit avannut tuon ketjun! Hidastelu ei ollut sinun aiheuttamaasi suinkaan.

Nyt täytyy painua tuonne alakertaan, mutta tavataan taas.

Rapu

• Kirjoitin pitkän kirjoituksen äsken, mutta ei se lähtenyt matkaan?

Rapu

• Kiitoksia kiitoksista!
      Sama meno taitaa jatkua tässä uudessakin. Robo vie, vaikka ei syytäkään olisi.

Kevät on kyllä ihan "päällä". Leskenlehtiä ojan pientareilla, hyypät vauhdissa ja tänään kuultiin jo kiurua! Hirmu ristiriitainen tunne, kun normaalisti tällainen keli saisi jo omankin kielen livertämää, mutta nyt ei. Synkät ajatukset ovat nyt päällimmäisinä. Monilla ihmisillä on ihan hirveä tilanne. Toivottavasti kuitenkin selviävät toiselle rannalle, vaikka kaikki eivät kuitenkaan apujakaan saa.

Tänään HS:ssa oli kuva ruoka-apua hakevien jonosta. Siellä muutenkin huonovointisia ihmisiä, niin tuommoisessa tiiviissä jonossa koronankin tarttuminen on hyvin mahdollista.

Viikonloppu on aluillaan ja kelloakin taas pitää veivata. Se on minusta ihan turhaa ja kerkisin jo toivoa, että päätös lopettaa moinen pölyys olisi tullut voimaan jo tänä vuonna.

Ja nyt lounaalle, joka tänään on omatekemää hernaria.

Hyvää viikonloppua!

• Tervehdys amummu!

Minäkin katselin sitä ruoka-avun hakijoiden jonoa ja kyllä teki pahaa. Meille onnekkaammille tuodaan oven taakse muovikassilliset ruokaa läheistemme toimesta, mutta noilla leipäjonolaisilla ei sitä mahdollisuutta ole, eikä yhteiskuntamme päättäjät ole heistä mitään puhuneet tämänkään kriisin yhteydessä. Eivät he katoa minnekään vaikenemalla. Koronalle nuo leipäjonot on myös hyvin otollinen paikka lisääntyä.

Nyt on parasta ottaa itselleen lukutuokio ennen unen tuloa, että unohtaa "maailman murheet", kun niitä kyllä riittää!

Nukutaan kaikki hyvin, että jaksamme taas kestää jokainen parhaalla mahdollisella tavalla koronan keskellä.

Rapu

• Hyvää perjantaita. Lähetin äsken pankkiin palautekirjeen verkossa, miten saan sen tunnuslukulaitteeni taas toimimaan ja mahdollisen korttini sulun. Pankin chatti oli tukossa ja en alkanut kuuntelemaan ½ tunnin musiikkia, koska asialla ei ole kiire.

Löysin eilen Yle-uutisista juttua 68-71 vuosina jylläänneestä hongkongilaisesta ja silloisista kuolinluvuista. Sen väitettiin siis kestäneen kolmisen vuotta mutta siitä ei suurta ääntä pidetty, eikä mitään rajoituksia ollut. Itse ja pikkupoikani sairastimme sen silloin -71 ja muistan sen varsinkin siitä, että sinä vuonna muutimme eri asuntoon ja sairastimme sen siinä asuessa. Jo -73 muutimme taas siitä pois. Mutta kuolinluvut honkilaisesta olivat melkoiset, maailmalla arvio kuolleista oli 700000 ja miljoonan ihmisen välillä, Suomessakin noin 1000, arvio siis 3 vuoden aikana.

Nyt yritetään estoilla saada tautihuippu jakautumaan tasaisesti, etteivät kaikki sairastu yhtä aikaa, joten se ainakin hidastaa ja venyttää sairastumisaikaa ja antaa mahdollisia tehohoitopaikkoja taas vapaaksi myöhemmin sairastuneille. Mutta tuolloin hongilaisen aikana en muista mitään rajoituksia, silloinkin suurin huippu sairaudesta sijoittui vuosille -68-69, jolloin en vielä itse siihen sairastunut.

• Ravun kirjoitus ei siis lähtenyt edes liikkeelle, koska ketjusta ei ole poistettu yhtään kirjoitusta sääntöjen vastaisena. Robo ei siis ole siihen syy tällä kertaa. Yritäpä uudelleen. Minullakin monesti jumittuu lähetys mutta kun sitkeästi yritän, tulee sama kahteen kertaan. Sekin kyllä ärsyttää.

• Hei!

Se minun aamuinen pitkä kirjoitukseni ei lähtenyt ollenkaan minnekään, vaikka kuinka yritin ja lopuksi sitten luovutin ja se tietysti silloin katosi kokonaan pois. Robo oli tällä kertaa syytön.

Ei kai se mitään sen kummempaa tuo "menetetty" kirjoitukseni sitten sisältänytkään. Kunhan rupattelin täältä karanteenista. Taitaa meidän taloyhtiössämme yksi jos toinenkin tehdä etätöitä, kun näyttää että autokatokset ovat täynnä autoja. Väki on siis kotona, vaikka pihallakaan ei näy ketään.

Poikani kävi minulle eilen kaupassa ja löysin kasseista mansikkarasiankin, mitä en ollut laittanut ostoslistaan, eikä mansikoista ollut edes mitään puhetta. Poikani kai ajatteli, että täytyy äidin saada herkutellakin. Kaunis ajatus. Sieltä kassista puuttui ostostenlasku, enkä tiedä sitä vieläkään?

Minä opin tänään yhden uuden sanan ja sen merkityksen HS:sta. Se sana oli: Laipiointi ja tarkoitti kuulemma Uudenmaan eristämistä siinä jutussa.

Minäpä "laipioin" nyt tällä kertaa itseni täältä yläkerrasta tuonne alakertaan vähäksi aikaa!

Rapu

• Sain jo todella nopeata palvelua pankista, sähköpostiini tuli viesti jo noin tunnin kuluessa siitä, kun heille viestini lähetin, että tunnuslukulaitteeni avautuu itsestään 24 tunnin kuluttua lukkiutumisesta. Ja että pankkikortilleni ei ole tapahtunut mitään. Pelkästään tälle laitteelle, joka on tällainen valkoinen pieni läpyskä. Jos sitten ei aukea niin saan PUK koodin vain soittamalla sinne. Kokeilen sitä vasta huomenna, vaikka tiedän jo että lukkiutuminen tapahtui jo eilen illalla ja se 24 h on jo kulunut. Oli todella nopeata palvelua pankista:-)

• Luin myös tuon kahden professorin arvelut, että laipiointi paremminkin aiheuttaa muutaman kuoleman lisää kun esim ikäihmiset, jotka normaalisti asuvat sekä kaupungissa, että mökillä, niin nyt kun eivät pääse mökille, jossa olisivat paremmin suojassa koronalta kuin kaupungissa, ovat nyt pakotettuina täällä kaupungissa oleilemaan. Joku taas keksinyt uuden sanan. Sipilä jo pääministerinä ollessaan käytti vatulointia, joka taas on ihan eri asia, mutta ennestään tuntematon ainakin minulle.

Joku oli jo sitä mieltä, että älytöntä käskeä ihmiset mökeiltä kotiinsa, mökillä olisivat paljon paremmin turvassa kuin täällä. Heitä olisi pitänyt paremminkin kieltää tulemasta mökeiltään kotiin.

• ne ikäihmiset jotka mökelllensä lähtevät maakuntiin evakkoon eivät ihan huonokuntoisempia voi olla. Ikäloput rollattori-ihmiset jäävät varmasti kotiinsa pääkaupunkiseudulle.. Ei heistä enää ole mökeillä eläjiksi. Riski on siinä että siirretään tautia maakuntiin kun mennään mökeille sutta piiloon. Monet 7-kymppiset pääkaupunkiseudun eläkeläiset ovat myös ahkeria etelänreisaajia ja laivareissaajia. Kostea sukupolvi. Onko tuttu käsite. Siellä kesämökkipaikkakunnassa käydään kaupoilla lisäsapuskaa hakemassa. Ei kukaan voi kuukausikaupalla mökillä olla. Höperöksi tulee. Ruokavarastot loppuvat. Jostain on saatava lisäsapuskaa. Poiketaan menoreisulla ABC:llä pullakahvilla. Täytyyhän sitä kerran pari pysähtyä kupposelle kun selkää jomottaa ja takapuoli on istumisesta turtana. Tauti voi levitä herkästi paikallisiin. Maakunnissa ei ole pääkaupunkitason tehohoitoa saatavilla väestölle. Kapasiteetti on rajallinen. Moni pelkää ensijaisesti että itse sairastuvat toisista ihmisistä. Ei tule kaikille mieleen että itse voisi olla se oireeton taudin kantaja. Enhän nyt minä. Ongelma on siinä että tauti on todella laajasti levinnyt pääkaupunkiseudulla. Nyt tautia siirretään evakkomatkalaisten mukana maakuntiin. Dejavu. Voi olla että puomit ja eristykset tulevat liian myöhään. Ruma lintu lensi jo ulos häkistä. Ihminen uskoo vasta kun napsahtaa omalle kohdalle. Turhan moni näkee asian vielä vain jonkinlaisena TV-sarjana. Toivotaan kuitenkin että tiepuomeista ja rajoitteista on jotain hyötyä. Hyvä tieto että Viikin tutkimusasemalla on kykyä koronavirusnäytteiden laboratorioanalysointiin. Lisäkapasitetti on nyt tarpeeseen. Täytyy vain tietää keitä testataan. Puosu

• Puosu kirjoittaa "vähän" mutta ihan ehtaa syvä analyysiä missä asiat katsotaan eri näkökulmista

• Huomenta!

Sain äsken tekstiviestin poliisilta. Se kuuluu näin: Liikkumista Uudenmaan ja muiden maakuntien välillä rajoitetaan 28.3-19.4.
      Lisätietoja: www.poliisi.fi/liikkumisrajoitukset
      Sitten tuo sama tiedotus vielä muutamalla muulla kielelläkin.

Ei meitä ole unohdettu ja sehän on hyvä!

Mitä tulee muuten tähän paikallaan pysyvään elämään, niin mitään uutta (onneksi) ei ole tapahtunut ainakaan minulle. Sää ulkona näyttää aurinkoiselta, mutta vielä en ole avannut yhtään ovea ulos.

Hyvää lauantaita kaikille!

Rapu

• Minäkin sain tuon saman viranomaisviestin puhelimeeni juuri äsken.

U kävi aamupäivällä klo 9 kaupassa ja sanoi, että talous- ja vessapaperihyllyt tyhjinä, hän sai yhden pienen paketin kumpaakin, yksi jäi enää hyllyyn. Pumppusaippuapullohyllyt tyhjät, leivät parasta ennen huomenna, eli otti paahtoleivän, joilla jo pidemmällä kestoaika. Muuten kaupassa olijat olivat lähinnä rollaattoriväkeä, mutta kauppa aukesikin vasta kahdeksalta eli ei ihme. Eli ei kaikilla ole nuorempia kaupassakävijöitä.
      Desinfioin taas kaikki ovenkahvamme, samoin jääkaappien ovankahvat ja hanat.

• Minullekin tuli tuo poliisin tiedotus, joka siis koski vain tätä Uudenmaan blokkaamista. Siippa ei po. viestiä saanut. Olisikohan niin, että firmojen puhelimiin sitä ei lähetetä.

Meillä ei onneksi ole tarvetta täältä lähteä rajaa ylittämään. Kaikki on täällä. Mökinkin kevättyöt kerkiää tehdä vaikka ensi keväänä. Ja jos emme silloin ole enää tällä planeetalla, niin joku muu sitten ne tekee. Jos tekee.

Pieni huoli tuli, kun miniä läksi vapaaehtoisena lentoasemalle kotiin palaavia matkustajia ohjaamaan. Hän kuuluu kriisialojen työntekijöihin, ja heitä on nyt sitten pestattu viikonlopuksi apuun. Toivottavasti "työnantaja" on hoitanut apuvoimien suojauksen kunnolla, eikä virus tule sieltä mukaan kotiin tai maanantaina työpaikalle.

Luin tänään jostain lehdestä kammottavan luvun 70000. Niin monta alkoholistiperheen lasta joutuu nyt elämään ilman päivittäistä helpotusta, minkä koulu antaa: turvaa, rauhaa, ruokaa ja kavereita. Tuli mieleen, että viinakortti/-lisenssi olisi nyt paikallaan. Mutta jo maininta siitä saattaisi johtaa mellakoihin. Sen toteutuskin olisi sellainen rumba, että koronan kolmaskin aalto olisi jo menneen talven lumia ennen kuin jossain järjestelmässä lisenssi toimisi. Kuha tuumailen.

Mukavaa lauantaipäivää
      am

• Kyllä mullenkin lähetettiin tuo viesti, jotta ossaan varoo vaarallisia seutuja. Siellähän kuulemma kehä kolmonenekin on nimetty uudelleen köhä kolmoseksi..

• Mutta vakavasti puhuen juu, kyllähän tämä korona kärjistää pahasti tilannetta alkoholistiperheissä.

Myös se, että kun kapakat suljetaan, voi odottaa aika monen huushollin muuttuvan "kapakaksi". Mitkään henkilömäärien rajoitukset ei koske yksityiskoteja ymmärtääkseni. Niissä voi rymytä miten tahtoo.
        Ja idiootit tahtoo.

• DrWhoo kirjoitti:

Mutta vakavasti puhuen juu, kyllähän tämä korona kärjistää pahasti tilannetta alkoholistiperheissä.

Myös se, että kun kapakat suljetaan, voi odottaa aika monen huushollin muuttuvan "kapakaksi". Mitkään henkilömäärien rajoitukset ei koske yksityiskoteja ymmärtääkseni. Niissä voi rymytä miten tahtoo.
        Ja idiootit tahtoo.

Idiooteista puheenollen, tässä pari.

Trump: Tilanne meillä hienosti hallinnassa, pääsiäiseksi rajoitukset pois.

Texasin varakuvernööri: Oma henki on vanhukselle pieni hinta maan talouden pelastamisesta.

• Se, joka haluaa viinaa, saa sen aina, mutta kortti vaikeuttaisi ehkä. Alko ja kaljanmyynti karenssiin kaupoissa, muutama sata räkälää auki ja kaikki sinne puoleksi vuodeksi karenssiin ja pirtua ilmaistarjoiluna, niin juovat itsensä ... jos joku huutaa apuva, niin nyt on tärkeämpiäkin hoidettavia. Näihin veikkoihin nimittäin palaa normaaliaikanakin valtava määrä euroja.

Tähän eilinen kuulemani huuto 23 vuotiaalle, jolta oli jäänyt vahingossa avain sisään ja vara-avainkin oli sisällä.

Isä siis meuhkasi, koska poika ei ole valinnut isän suosittelemaa ammattikoulutusta. Poika isän mukaan ei osaa mitään, ei edes pakosti rikkomansa pienen lasin laittoa, koska ei ole rakennusmies. Ja meso oli mahtava. Kuulin, koska poika pyysi minun soittavan isälleen ja antavan neuvon, mihin oli laittanut vara-avaimen. Puhelin oli kaiuttimilla, teinsen tahallani, sillä tiedän tämän isän mielipiteet tarkalleen. Poika oli tullut paljain jaloin meille puolen kilometrin päästä pitkät kalsarit ainoastaan päällään. Isä oli selvin päin. Ei muuten ihme, jos poika olisi muutaman tuopin lohdutuksekseen juonut.

Kun poika antoin puhelimeni minulle, niin kysyin isältä, miksi oli jättänyt vara-avaimenkin sisälle aikoinaan. Sitä isä selitti sitäkin itselleen sopivaksi eli missään muussa ei ollut kuin pojassa, joka ei osaa siis mitään. Huikea faija vaikka olikin selvin päin.

• edson kirjoitti:

Se, joka haluaa viinaa, saa sen aina, mutta kortti vaikeuttaisi ehkä. Alko ja kaljanmyynti karenssiin kaupoissa, muutama sata räkälää auki ja kaikki sinne puoleksi vuodeksi karenssiin ja pirtua ilmaistarjoiluna, niin juovat itsensä ... jos joku huutaa apuva, niin nyt on tärkeämpiäkin hoidettavia. Näihin veikkoihin nimittäin palaa normaaliaikanakin valtava määrä euroja.

Tähän eilinen kuulemani huuto 23 vuotiaalle, jolta oli jäänyt vahingossa avain sisään ja vara-avainkin oli sisällä.

Isä siis meuhkasi, koska poika ei ole valinnut isän suosittelemaa ammattikoulutusta. Poika isän mukaan ei osaa mitään, ei edes pakosti rikkomansa pienen lasin laittoa, koska ei ole rakennusmies. Ja meso oli mahtava. Kuulin, koska poika pyysi minun soittavan isälleen ja antavan neuvon, mihin oli laittanut vara-avaimen. Puhelin oli kaiuttimilla, teinsen tahallani, sillä tiedän tämän isän mielipiteet tarkalleen. Poika oli tullut paljain jaloin meille puolen kilometrin päästä pitkät kalsarit ainoastaan päällään. Isä oli selvin päin. Ei muuten ihme, jos poika olisi muutaman tuopin lohdutuksekseen juonut.

Kun poika antoin puhelimeni minulle, niin kysyin isältä, miksi oli jättänyt vara-avaimenkin sisälle aikoinaan. Sitä isä selitti sitäkin itselleen sopivaksi eli missään muussa ei ollut kuin pojassa, joka ei osaa siis mitään. Huikea faija vaikka olikin selvin päin.

Mun puolestain kaikki viinakset vois olla "kortilla" aina. Toisaalta ei olisi oikein sekään että pienen vähemmistön väärinkäytön takia enemmistön elämää vaikeutettaisiin. Holhoamista lienee meidän yhteiskunnassa muutenkin aika paljon. Ja kuten sanoit, viinaa saa aina jostain.

Tää kaikki tietysti koskee normaaliaikoja, tällaisen kriisin keskellä tarvitaan holhoamista ja rajoittamista ihan syystä.

• edson kirjoitti:

Se, joka haluaa viinaa, saa sen aina, mutta kortti vaikeuttaisi ehkä. Alko ja kaljanmyynti karenssiin kaupoissa, muutama sata räkälää auki ja kaikki sinne puoleksi vuodeksi karenssiin ja pirtua ilmaistarjoiluna, niin juovat itsensä ... jos joku huutaa apuva, niin nyt on tärkeämpiäkin hoidettavia. Näihin veikkoihin nimittäin palaa normaaliaikanakin valtava määrä euroja.

Järkyttävä tarina. Jos on liian känninen isä kauhea, niin on täysin raittiitkin todella julmia. Onkohan isä jonkun uskonlahkon edustaja, tuli mieleeni. Jos lapsi ei osaa isän mielestä mitään, niin hänen pitäisi auttaa poikaa selviämään niistä kouluista, mista pojalle olisi hyötyä ja mielenkiintoa itsellään siihen tehtävään.

• DrWhoo kirjoitti:

Mutta vakavasti puhuen juu, kyllähän tämä korona kärjistää pahasti tilannetta alkoholistiperheissä.

Ja idiootit tahtoo.

Nuoruus ja hulluus. Joku kirjoitus tänään hallituksen toimista kritisoi tätä ikäihmisten karanteenisointia. Sillä on saatu nuoremmat mieltämään että tauti olisi vain vanhojen uhka, ja nuoret voisivat "mellastaa" vanhaan tyyliin.

Onhan kyllä maailmalta tullut paljonkin tietoa, että (luultavasti) yllättävän paljon myös alle 5-kymppisiä on joutunut sairaalaan ja teholle. Mutta on tietysti paljon porukkaa, jotka eivät näitä koronauutisia (tai yleensä mitään uutisia) paljon lueskele, joten tietoisuus taudin vakavuudesta kaikenikäisille ei mene perille.

Ja meno jatkuu siellä, missä sitä voi jatkaa. Kotihipat, jotka ainakin minun nuoruudessani oli suosituin huvittelumuoto, ovat ehkä tehneet paluun. Niissä kun itseään vahvempaa nautitaan muodossa jos toisessa, niin ei ehkä ensimmäisenä tule mitkään koronat mieleen. Siperianko kautta tällainenkin asia pitää oppia!

Nyt lyhyelle ettoneelle, ja sitten kevättraditioomme kimppuun: omalla terdellä jälkkäriksi lasillinen Esmeraldaa, joka on meidän kevätaloitusviinimme. Sellainen siitä tuli yli 20 vuotta sitten, kun Torresin tilalla saimme maistaa sitä ensimmäisen kerran viinin lanseeraustilaisuudessa. Silloin, tammikuun lopussa siellä oli kevät alkamassa ja sää oli just sama kuin tänään täällä.

Mukavaa lauantai-iltaa!
        am
        ps. muistakaa kellot

• Anonyymi kirjoitti:

Nuoruus ja hulluus. Joku kirjoitus tänään hallituksen toimista kritisoi tätä ikäihmisten karanteenisointia. Sillä on saatu nuoremmat mieltämään että tauti olisi vain vanhojen uhka, ja nuoret voisivat "mellastaa" vanhaan tyyliin.

Onhan kyllä maailmalta tullut paljonkin tietoa, että (luultavasti) yllättävän paljon myös alle 5-kymppisiä on joutunut sairaalaan ja teholle. Mutta on tietysti paljon porukkaa, jotka eivät näitä koronauutisia (tai yleensä mitään uutisia) paljon lueskele, joten tietoisuus taudin vakavuudesta kaikenikäisille ei mene perille.

Ja meno jatkuu siellä, missä sitä voi jatkaa. Kotihipat, jotka ainakin minun nuoruudessani oli suosituin huvittelumuoto, ovat ehkä tehneet paluun. Niissä kun itseään vahvempaa nautitaan muodossa jos toisessa, niin ei ehkä ensimmäisenä tule mitkään koronat mieleen. Siperianko kautta tällainenkin asia pitää oppia!

Nyt lyhyelle ettoneelle, ja sitten kevättraditioomme kimppuun: omalla terdellä jälkkäriksi lasillinen Esmeraldaa, joka on meidän kevätaloitusviinimme. Sellainen siitä tuli yli 20 vuotta sitten, kun Torresin tilalla saimme maistaa sitä ensimmäisen kerran viinin lanseeraustilaisuudessa. Silloin, tammikuun lopussa siellä oli kevät alkamassa ja sää oli just sama kuin tänään täällä.

Mukavaa lauantai-iltaa!
        am
        ps. muistakaa kellot

Jyväskylässkin on perusterve kaksikymppinen nainen ollut teholla tiistaista lähtien, eli ei ole pelkästään vanhojen vaiva tämä korona.

Nyt on kyllä täysi kevät, kuulemma ensviikolla vaihteeksi lunta ja räntää. Ehkä ei kannata laittaa suvikumejakaan vielä.

• DrWhoo kirjoitti:

Mun puolestain kaikki viinakset vois olla "kortilla" aina. Toisaalta ei olisi oikein sekään että pienen vähemmistön väärinkäytön takia enemmistön elämää vaikeutettaisiin. Holhoamista lienee meidän yhteiskunnassa muutenkin aika paljon. Ja kuten sanoit, viinaa saa aina jostain.

Tää kaikki tietysti koskee normaaliaikoja, tällaisen kriisin keskellä tarvitaan holhoamista ja rajoittamista ihan syystä.

Tämä raitis isä on varmaan samanlainen ilkiö pojalleen, oli korona taikka ei. Tiedän tällaisia isiä entuudestaan, esim yksi pomoni aikoinaan oli oikea hirviö lapsilleen ja myös vaimolleen.
        Vaimo ei ottanut eroa, koska perhe tuli hyvin toimeen ja vaimo oli osakkaana heidän yrityksessään. Myöhemmin huomasin pojan sortuneen rikollisille teille, ja en sinänsä ihmettele. Perheen isä ei ollut raitis mutta käytti kaikenmaailman lääkkeitä uneen pääsyyn ja oli vielä aivan tokkurassa uni- ja rauhoittavista kun tuli firmaansa aamupäivällä ja alkoi mesoamaan siellä. Kestin itse tässä firmassa oloa vain neljä kuukautta, kun en suostunut äijän oikkuihin. Pyysi kyllä minua jäämään, mutta en jäänyt. Tiesin muiden työntekijöiden kertomuksista, ettei ukko siitä muuksi muutu. Jotkut olivat ukolle velkavankeudessa, kun oli saanut häneltä joko asunnon asuttavakseen taikka lainan takauksen. Jos lähdet firmasta, saat etsiä heti uuden asunnon. Siksi moni pysyi siellä, vaikka äijä teetti heillä vaikka mitä omaan varsinaiseen työhönsä kuulumatonta työtä. Moni pysyi siksi siellä ja kesti ukon mielenmuuokset, joita oli jopa päivittäin. Nyt on myynyt firmansa jo vuosia sitten ja asuu nyt Jenkeissä, siellä missä on paljon suomalaisia eläkeläisiä. Kuten vaikka Eino Grön. Tämä oli yksi niistä työpaikoistani, joissa olin alle nelikymppisenä, tittelini oli myyntisihteeri.

• Calvados kirjoitti:

Järkyttävä tarina. Jos on liian känninen isä kauhea, niin on täysin raittiitkin todella julmia. Onkohan isä jonkun uskonlahkon edustaja, tuli mieleeni. Jos lapsi ei osaa isän mielestä mitään, niin hänen pitäisi auttaa poikaa selviämään niistä kouluista, mista pojalle olisi hyötyä ja mielenkiintoa itsellään siihen tehtävään.

Ei ole kuin oman ammattinsa "uskossa". Ns. älypuhelimet ovat liikaa, siilä puhelin on kuulemma vain soittamista ja tekstejä varten. Digitaalinen maailma on vain tuijottelua ruutuun ja automatio vie kaiken duunin ja ja ja

Poikamme oli kerran täällä ja selvitti, miten hän voi töissään hyödyntää puhelinta juurikin koko työyhteisönsä avuksi ja työyhteisö tietysti hänenkin avuksi ja kuinka työt siirtyvät langattomasti toisen työkaverin jatkettavaksi tietokoneella jne. Mies nauroi, että ei rakennuksilla ole tuosta hyötyä

Ikävä kertoa vielä sekin, että toisen pojan päähän tämä samainen isä sai juntattua omistuasunnon välttämättömyyden ja kahdensadan tonnin lainan vanhahkon omakotitalon ostoon. Pitäähän sitä isän mielestä juuri noin tehdä, koska se on ainoa järkevä asumismuoto. Voi päättää kuulemma kaiken itsenäisesti, mitä tekee, mikä ei pidä paikkaansa ainakaan tiheämmillä asuinalueilla käsittääkseni.

Vikoja on itse kullakin vanhemmalla mutta mutta veikkaan, että monella vanhemmalla on juuri vaikeuksia antaa lasten päättää elämästään ja kannustaa eteenpäin valitulla tiellä. Ei aina helpoimpia tehtäviä, mutta kantsii yrittää kuitenkin niillä edellytyksillä, millä pystyy. Torjunta on paha juttu.

edson

• U:kaan ei ole saanut tuota poliisin viestiä, voi olla että lähettävät vain toisella samassa taloudessa olevalle aikuiselle, tiedä sitten, mitä viranomaiset ovat ajatelleet. Minä olen se, jolla meistä ei ole edes ajokorttia, että voisin itse Uudenmaan rajat ylittää autollamme.

• Kyllä pitäisi tulla kaikille joilla puhelinliittymä on.

Ja on se rajan ylittäminen kielletty kaikin avoin; joku pölvästi oli jo tänä aamuna yrittänyt juosten ylittää rajan. Saatiin kiinni ja sakotettiin. Joten älkääpäs yrittäkö juostenkaan karata..

• DrWhoo kirjoitti:

Kyllä pitäisi tulla kaikille joilla puhelinliittymä on.

Ja on se rajan ylittäminen kielletty kaikin avoin; joku pölvästi oli jo tänä aamuna yrittänyt juosten ylittää rajan. Saatiin kiinni ja sakotettiin. Joten älkääpäs yrittäkö juostenkaan karata..

Korjaan: kaikin tavoin.

• DrWhoo kirjoitti:

Korjaan: kaikin tavoin.

Ymmärsin kyllä tuon kaikin tavoinhan sen täytyi ollakin. Mutta siis juosten yritti. Luin, että 121 käännytettiin takaisin ja yksi sai sakot. Syytä ei silloin sanottu. Tässähän ollaan kohta kuin Meksikon rajalla. Serkkuni, joka kuoli viime syksynä, asunto on Orimattilassa, juuri Uudenmaan rajalla ja heidän kesämökkinsä on täällä Sipoon puolella, eli ei kovin kaukana kodistaan, mutta tuskin leskensä haluaa mökillään ollakaan tulevana pääsiäisenäkään, kun ei ole miestään mukana, jota rakasti ja suree yli kaiken.

• Calvados kirjoitti:

Ymmärsin kyllä tuon kaikin tavoinhan sen täytyi ollakin. Mutta siis juosten yritti. Luin, että 121 käännytettiin takaisin ja yksi sai sakot. Syytä ei silloin sanottu. Tässähän ollaan kohta kuin Meksikon rajalla. Serkkuni, joka kuoli viime syksynä, asunto on Orimattilassa, juuri Uudenmaan rajalla ja heidän kesämökkinsä on täällä Sipoon puolella, eli ei kovin kaukana kodistaan, mutta tuskin leskensä haluaa mökillään ollakaan tulevana pääsiäisenäkään, kun ei ole miestään mukana, jota rakasti ja suree yli kaiken.

Varmaan näitä "urheilijoita" riittää, jotka kokeilevat mitä milloinkin. Nyt ehkä rajan pitävyyttä. Se voi olla jollekin tosi jännää. Toisaalta voihan olla niinkin, että nämä himojuoksijat eivät edes tajua, mitä ympäristössä tapahtuu. Ne vain juoksevat kuin Forrest Gump.

Yksi entinen työkaverini, 70v, juoksee kuulemma edelleen päivittäin jo vuosikymmenien ajan juoksemansa saman reitin. Niinpä, jos juoksu- tai joku muu reitti on mennyt "veriin", niin vaikeaa kai siitä on poiketa. Ja se sitten voi johtaa rajan ylityksiin ja sakkoihin. No, ehkä tämä rajan yli juoksija vain kokeili systeemiin pitävyyttä.

Mutta vielä aiemmin päivällä kirjoittamaani lapsiperheiden viinaongelmaan. Juttelin juuri siskoni kanssa. Hänen poikansa tekee työtä lastensuojelussa. Nyt jo on ko . instanssi suunnittelemassa tulevaisuuden toimia koronan vaikutusten korjaamiseen. Ja korona on vasta alkamassa. Lapsiperheissä on tullut nyt jo esille järkyttäviä tapauksia. Eikä aikaa poikkeusolojen alkamisessta ole kulunut kuin hetki.

Jos on puhuttu viime vuosisadan lopun pankkikriisin vaikutuksista lapsiin ja nyt sitten heidän lapsiinsa, ei tilanteita ehkä voi edes verrata. Tämä voi olla pahempi. Lasten kriisi ei ole ohi, kun korona on ohi, vaan se jatkuu ties kuinka kauan, todennäköisesti nyt kasvamassa olevien lasten aikuisuuteen ja taas heidän lapsiinsa. En sitä enää (onneksi) ole näkemässä. Surettaa suuresti.

Nyt saunan lämmitykseen.

• Katsoin äsken uusintana sellaisen ohjelman kuin Masked singers, niin siinä leijona-asuun pukeutunut mies lauloi todella komeasti laulun Con te partiro. Sen vain näinkin ja raadin piti arvata kuka julkkis on kyseessä. kukaan ei arvannut kaiketi oikeata. Mutta aiemmmin oli laulanut Alien-pukuinen mies räppikipaleen ja yksi raatilainen oli arvannut kuka henkilö oli kyseessä. Kun sitten oli yleisöäänestys ja vähiten ääniä saanut hahmo joutui paljastamaan naamionsa takaa kuka on, niin hän oli Mikael Jungner. Maria Veitola oli siis arvannut oikein.

Minun mielestäni se leijona-asuinen mies oli Pentti Hietanen, joka on oopperalaulaja, mutta ei heitä paljasteta, joten on siis jatkossa. En ole perehtynyt ohjelman ideaan kokonaan. Raatilaisista joku arveli hänen olevan Mikko Alatalo jne.
      Kun henkilöt puhuvat, heidän äänensä on muunnettu, mutta laulavat kyllä ihan omalla äänellään. Ja koska Jungner sanoi, ettei hänellä ole ollenkaan lauluääntä, niin räppi sopi hänelle hyvin. Ihan hyvin se räppi häneltä meni, vaikka en sitä musiikinlajia itse asiassa siedä ollenkaan.

• "Poikamme oli kerran täällä ja selvitti, miten hän voi töissään hyödyntää puhelinta juurikin koko työyhteisönsä avuksi ja työyhteisö tietysti hänenkin avuksi ja kuinka työt siirtyvät langattomasti toisen työkaverin jatkettavaksi tietokoneella jne. Mies nauroi, että ei rakennuksilla ole tuosta hyötyä"

Juup, niinhän se taitaa olla että on jo vaikeaa keksiä alaa tai ammattia missä tietotekniikalla ei olisi merkitystä, jopa oleellista merkitystä. Niin se maailma muuttuu, itsekin olin jo kolmekymppinen kun ekan tietsikan ostin. Silloin oli kyllä vähän epäselvää mihin sitä varsinaisesti tarvitaan. Vuosien mittaan se asia kyllä tullut selväksi.

Selvää on myös se, että saunatta en selviä. Pullon kaljaa tosin vain olen juonut.

• Saas nähdä joko korona kohta on meidänkin perheessä. Eilen kerroin, että miniä läksi lentoasemalle opastamaan ulkomailta tulleita suomalaisia. Se ei olekaan - joutuu vielä tänään menemään- vapaaehtoishommaa, vaan päällikkönsä oli määrännyt.

Eikä se tehtäväkään ole mitään opastusta, vaan matkaajien hoitamista vaatettamista myöten. Joillakin matkustajilla ei ollut mitään matkatavaroita, ei edes passia. Heille piti SPR:n kirpparilta hakea vaatteita, kaupasta vaippoja, ruokaa, etsiä mielenterveysauttajaa, jne. Ja vain kolme ihmistä oli siihen hommaan saatu, matkustajia oli muutama kymmen. Miniäni on kyllä tottunut johtamaan erilaisia tilanteita, mutta ei tällaista. Kaikki toiminta piti kehittää paikan päällä, kukaan ei ollut suunnitellut mitään. Eikä näille kolmelle ollut antaa muita suojavarusteita kuin kasvosuojus ja hanskat.

Minua kyllä alkoi nyt ihan oikeasti hieman pelottaa. Miniä ja etenkin poikamme ovat kyllä hyväkuntoisia ja suht perusterveitä, mutta herkkiä saamaan kaikki ympärillä pyörivät taudit. Vasta jokunen viikko sitten sairastivat kausi-influenssan ja olivat viikon ajan todella kipeitä ja kovassa kuumeessa.

No, eihän tässä auta kuin katsoa, miten tilanne kehittyy ja ottaa vastaan mitä tuleman pitää.

Ja ulkonakin on taas kylmä ja raaka tuuli piiskaa. Voi olla, että tänään lymyilen sisällä ja säätän lenkin teon huomiseksi.

Hyvää pyhää!

• Kuulostaa aika kaoottiselta tilanteelta, nämä tulijat olivat siis pikaisesti jostain maasta evakuoituja? Onko miniäsi siis ko asiaa hoitava viranomais tms asemassa oleva? Toivottavasti kuitenkin varmistettiin että karanteenimääräykset pantiin täytäntöön.

• DrWhoo kirjoitti:

Kuulostaa aika kaoottiselta tilanteelta, nämä tulijat olivat siis pikaisesti jostain maasta evakuoituja? Onko miniäsi siis ko asiaa hoitava viranomais tms asemassa oleva? Toivottavasti kuitenkin varmistettiin että karanteenimääräykset pantiin täytäntöön.

Kaaos siellä olikin ollut. Matkustajat olivat kuulemma pysyvästi ulkomailla asuvia ja tulivat nyt kotimaahansa evakkolennolla. Ainakin Portugalista tulleita oli osa.

Miniä on itse päiväkodin johtaja, lastentarhanopettaja. Yksi niistä kolmesta naisesta on sairaanhoitaja. Miniäkin kyllä työnsä takia käynyt kaikenmaailman kursseja, mutta nehän ovat yleensä aika pinnallisia ja etupäässä tietysti käsitelleet lasten kanssa erilaisista tilanteista selviämistä. Ei siis mikään kriisityöntekijä.

Homman tarkoitus alunperin oli juuri tuo karanteeniin ohjaus, mutta se olikin vain murto-osa koko tehtävästä, kun iso osa tulijoista oli ihan avuttomassa tilassa, ja heille piti löytyä apua. En kyllä ymmärrä miniän päällikköä, isoa kunnan viskaalia. Olisi itse mennyt sinne eikä lähettänyt alaistaan. Mieleni tekisi karjua.

• Sunnuntai iltapäivää!

Kyllä minuakin pelottaa, kun vanhempi tyttäreni hoitaa potilaita täällä toisessa korona sairaalaksi keskitetyssä sairaalassa. Nuo pääsairaalat, mihin korona-potilaat keskitetään, ovat Meilahden sairaala ja Jorvin sairaala. Nyt myös vanha Kirurginen sairaala on korona potilaiden käytössä.

Leikkaussalitkin on nyt koronapotilaiden käytössä ja vähemmän kiireellisiä leikkauksia ei nyt tehdä. Ei tässä siis voi juuri lapsiaan tavata kukaan. En minä lapsiani, eivätkä lapseni omia "aikuisenpia" lapsiaan. Pienet, kotona asuvat lapset ovat tietysti eri asia. Minulla on hyvin eri-ikäisiä lastenlapsia ja taitaa vielä sekin, jo olemassaoleva ikähaitari kasvaa...

Täällä paistaa aurino! Valkoisia pilviä sinisellä taivaalla.

Laitoin juuri uuniin ison vuoan jauheliha-makaronilaatikkoa kypsymään. Siitä riittää pakkaseenkin, niin ei aivan heti pääse nälkiintymään, jos kauppaan ei kukaan pääse muutamaan päivään.

Sunnuntaipäivän jatkoja - toivottavasti amummunkin perhe säästyy tartunnalta, vaikka miniän on tehtävä tärkeää työtään, kuten niin monen muunkin?

Rapu

• Ja nyt unohtui edellisestä jo nimmarikin kirjautumisesta puhumattakaan
      am

• Jo on maailma hiljennyt, paseerauslenkillä tuli vastaan kaksi ihmistä. Ilmat ovat mitä hienoimmat, aurinko paistaa.

Varsinais-Suomi on toistaiseksi säästynyt pahimmalta, koronatapauksia 12 per 100 000 asukasta kohden, kun se Uudellamaalla on 48/100 000.

Ja mitä kummaa, tätä kirjoittaessani säätila muuttui aurinkoisesta sakeaksi lumisateeksi.

• "Ja mitä kummaa, tätä kirjoittaessani säätila muuttui aurinkoisesta sakeaksi lumisateeksi"

Sitä sanotaan kevään keikkuen tulemiseksi😀

• amummu kirjoitti:

"Ja mitä kummaa, tätä kirjoittaessani säätila muuttui aurinkoisesta sakeaksi lumisateeksi"

Sitä sanotaan kevään keikkuen tulemiseksi😀

Juu, hassu sanonta tuokin, eikä tarkkoittane putelista johtuvia keikuntoja?

Oudot on työkuviot lastentarhan henkilöstölläkin siis. Hyvähän se on että on ohjattu uusiin tehtäviin, mutta tuo herättää kyllä kysymyksiä siitä että olis kuitenkin jonkinlaista vastaavuutta omaan työkokemukseen siinä mihin nyt poikkeusoloissa kukin määrätään.

• DrWhoo kirjoitti:

Juu, hassu sanonta tuokin, eikä tarkkoittane putelista johtuvia keikuntoja?

Oudot on työkuviot lastentarhan henkilöstölläkin siis. Hyvähän se on että on ohjattu uusiin tehtäviin, mutta tuo herättää kyllä kysymyksiä siitä että olis kuitenkin jonkinlaista vastaavuutta omaan työkokemukseen siinä mihin nyt poikkeusoloissa kukin määrätään.

Kyllä sitä minäkin ihmettelen. Niin paljon, että vielä kysyin miniältä, kuinka se homma nyt meni. Ihan käsky se ei ollut, mutta esitystapa oli kuulemma, että kentällä tarvitaan po. projektiin ihmisiä, voisitko hoitaa. Kieltäytyäkin siis olisi kai voinut, mutta luulen, että tämmöisessä tilanteessa moni ei niin tekisi. Miniäkin luuli, ett siellä tosiaan on ihmisiä, mutta olikin vain kaksi muuta. No, kaksihan on jo monta.

Olisikohan niin, että esim. terveysalan ihmisille ei nyt ylimääräisiä tehtäviä tarjota. Jostain olivat löytäneet kuitenkin tämän yhden. Edes hänet. Luulisi kuitenkin että lasten kanssa työtä tekeviä ei patistettaisi moiseen hommaan. Mutta elämme epänormaalia aikaa ja kaikki kai on mahdollista.

• Thaimaastakin on vielä tulijoita. Veljeni sai kaveriltansa tekstiviestin että huomiseksi on varannut paluulennon Suomeen. Kyseinen eläkeläisukkeli asustelee talvikauden puoli vuotta Thaimaassa. Kesäihminen joka ei tykkää kylmästä eikä hämärästä tippaakaan. Kesäajan raisiossa omassa kaksiossansa. Yleensä palailee takaisin Raisioon huhtikuun lopussa. Sattuneesta syystä lähtö paluumatkalle olisi varattuna huomiselle. Sen näkee sitten pääsekö koneeseen. On varautunut karanteeniin ja testeihin. Myös siellä lähtöpäässäkin on kontrollia matkustajille. Puosu

• Ei kai maahantulijoita testata ellei ole selkeitä koronan oireita. Toivottavasti kuitenkin pidetään huoli siitä että tuo karanteeni todella toteutuu.

Ja totta tosiaan "kevät keikkuu", taas paistaa aurinko täydeltä terältä. Miehän asun sen verran lähellä Naantalia, että se kuuluisa Naantalin aurinko paistaa täälläkin.

• Hyvää sunnuntain alkuiltaa kaikille. Nyt on kellonsiirrot ym haitanneet taas kellotajua, kun aamulla heräsin, oli kello jo ties mitä, ei kroppa heti tajua näitä aikamuutoksia.

Saimme puhelun ausseista ip.llä, siellä ovat todella myös varautuneet koronaan. Kaikki paikat suljettu, osavaltioiden väliset matkat kielletty, ravintolat suljettu. Palot sammuneet, sen jälkeen tuli viikon rankkasateet, heillä vesivarastot täyttyivät, ruohot ovat viheriöineet hyvin, mullit ovat laitumella hyvin ravittuina jne. U:n sisko kertoi myös, että ovat varautuneet hyvin, olivat ostaneet uuden suuren pystypakastimen, joka on nyt täynnä valmistamiaan ruokia ja leipiä. Hiivan saanti oli ollut jo vaikeaa, samoin jauhojen. Kertoi myös desinfioivansa kaikki kaupasta tuomansa ruokatarvikepakkaukset ennen kuin vie ne kotiinsa terassiltaan, jopa kaupan muovipusseja myöten. Kun kysyin, millä desinfioi, niin sanoi että tentulla! Nauroi vielä, että tulee mieleensä hukkaan mennyt nuoruus, kun koti haisee tentulle, koska Malmilla asui yksi Tenu-Arskaksi nimetty spurgu joka asui hänen kotitalonsa lähellä, oli siis Arskan haju. Itsekin muistan tämän Arskan. Kun pojantytär soitti minulle, kerroin tämän hänen isotätinsä jutun, niin hän kysyi, mitä on tenttu? Sanoin, että denaturoitua spriitä, jota on vaikkapa sinol taikka lasol. Heti ymmärsi. Onhan hänellä auto.

U:n sisko on kyllä hyvin turvassa miehensä kanssa siellä tilallaan laakson perukoilla, lähimpään naapuriin on noin 500 metriä. Lähin kaupunki on Wyong, noin 30 km heiltä ja Sydneyyn on noin 90 km. Melkein kuin Helsingistä Lahden lähelle Orimattilaan.

• Mie olin ovela, siirsin kellot vasta tänään iltapäivällä. Heräsin siis normaaliin (kukonlaulun) aikaan, kroppa ei huomannut mitään..

Meitillä ei ole vielä ryhdytty desinfiointihommiin. Tuo tenttu saattaa olla tehokastakin, ken sietää sitten moista hajua. Tiettävästi kyllä homma on turhaa kotona, jos muistaa pestä kätensä aina kotiin tullessaan. Toisaalta, ei siitä desinfioinnista haittaakaan ole.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut