Sukutauluista

Biologinen tieto perinnöllisyydestä ei ole kovin vanha. Ennen luultiin, että miehen siemennesteessä oli koko tulevan elämän perintö. Nainen oli vain elatusalusta.

Nykyisin tiedämme, että naisen osuus on jopa hiukan puolikasta suurempi, sillä naisen jättämän perintöaineksen osuus on suurempi, koska naiskromosomissa on enemmän geenejä kuin mieskromosomissa, sekä siksi, että solulima periytyy vain naiselta, ja siinä on myös perintöainesta mitokondrioissa.

Ennen siis luultiin, että oikea sukutaulu oli puun muotoinen ja isä-poika -suhteista johdettavissa. Nykyisin tiedämme, että todellinen sukutaulu on verkko, jossa naisilla on sama osuus kuin miehillä.

Entisajan kuviteltu mieslinjan ensisijaisuus johti siihen, että kullakin ryhmällä kuviteltiin olevan kantaisä, esimerkiksi Aabrahamin eli Ibrahimin kerrottiin vaimonsa Saaran kanssa saanen pojan, Iisakin, heprealaisten kantaisän, ja orjatar Haagarin kanssa Ismaelin, arabien kantaisän.

Israelin ja Juudean kansa asui eri alueilla, joilla kuviteltiin olevan kantaisät. Nämä selitettiin Jaakobin pojiksi.

Nämä virheajatukset kelpasivat vielä, koska ne eivät johtaneet loogiseen ristiriitaan, mutta uuden ajan biologia selitti, ettei voinut olla mitään ihmiskunnan kantaisää, Aadamia, koska ihmiskunta oli syntynyt VÄHITELLEN apinankaltaisesta haarasta, joka oli koko ajan suurempi kuin yksi mies. Tämä havaitaan nykyisin jo geenitasolla: olemme eri "kantaisien" jälkeläisiä.

Eikä siinä kylliksi. Jos kerran olimme vähitellen kehittyneet muista eläimistä, heräsi kysymys, milloin sitten ihmiskunta oli saanut sielun tai hengen, joka puuttui muilta apinoilta. Oliko välillä sekakansaa, joista osalla oli sielu, osalla ei?

Kysymys ihmisen kuulumisesta muuhun eläinkuntaan toi esiin edelleen ratkaisua odottavia kysymyksiä, jos uskomme sielun olemassaoloon. Jokainen tuntee fundamentalistisen ratkaisumallin, vaikka se onkin harvinainen. Raamatun luomiskertomus otetaan kirjaimellisesti, mutta siitä taas seuraa sovittamaton ristiriita luonnontieteen ja itse asiassa muidenkin tieteiden kanssa.

Kuten voi kuvitella. Teologinen tiedekunta ei ottanut kantaa kysymykseen. Luulet, että monet teologit eivät edes tajunneet, kuinka syvällisiä ovat ongelmat, kun tiedettä ja uskoa sovitetaan yhteen.

Entä miten olisi, jos yrittäisimme pelastaa teologian, joka johtaa anteeksiantamuksen tarpeen Aadamin lankeemuksesta, eikä hän edes olisi ollut olemassa. Mitä Aadam symbolisesti tulkittuna tarkoittaisi?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulet > luulen. Nöyristelevästi, sulimmasti ja matelevasti anteeksi.

    • Anonyymi

      Hmmm. Itselläni on laajat sukutaulut, jotka noudattavat isälinjaa, mutta myös äitien nimet ilmenevät, eli niiden mukaan voisi aivan vapaasti tutkia sukujaan. Vanhin sukutaulu menee itselläni vuoteen 1420.

      Toisaalta on niin, että nämä sukutaulut eivät kerro täyttä totuutta, sillä jokin esi-isä ei välttämättä olekaan se, joka taulussa lukee vaan ehkä joku nk. vieras mies. Näitä todellisuudessa ei-sukulaisia, löytyy tod.näk. jokaisessa suvussa. Itse tiedän eräässä suvussani useita tällaisia, joista moni itse ei ehkä tiedä asiaa ollenkaan.

      • Viitisen prosenttia arvellaan Suomessa merkityksi väestökirjaan eri isän lapsena kuin todellisen. Käytännössä tämä merkitsee, että 1400-luvulle ulottuva sukutaulu on liki varmasti biologisesti väärä.

        Jos meillä olisi käytettävissä sukutaulut, joissa sukulaisuus johdettaisiin äitilinjaa pitkin, se olisi lähes varmuudella oikea. Tosin siinäkin on pienen pieni mahdollisuus, että on eri äiti kuin todellisuudessa.

        Englannin alaluokassa on havaittu, että kolmasosa lapsista on merkitty eri isän nimiin kuin todellinen.


    • Anonyymi

      "Luulet, että monet teologit eivät edes tajunneet, kuinka syvällisiä ovat ongelmat, kun tiedettä ja uskoa sovitetaan yhteen."

      Miksi niitä pitäisi yrittää sovittaa yhteen? Nehän ovat kaksi eri raidetta. Ainakin minun korvieni välissä. Usko ei ole uskoa raamatun tarinoihin, vaan raamatun sanomaan. Kaksi eri asiaa nekin.

      • Anonyymi

        Minä uskon Aku Ankkaan ja se on eri asia, kun pelle Pelottoman tieteelliset kokeet.


    • Anonyymi

      Tiit 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1958
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      248
      1934
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1646
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1461
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      968
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      934
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      886
    Aihe