Maksamyrkytysreaktio Nonista

Noni auheuttaa hebatiittia?
Mielenkiintoinen artikkeli PubMedissä:

Herbal hepatotoxicity: acute hepatitis caused by a Noni preparation (Morinda citrifolia).

Millonig G, Stadlmann S, Vogel W.

aClinical Division of Gastroenterology and Hepatology bDepartment of Pathology, Medical University of Innsbruck, Austria.

A 45-year-old patient was sent to our department because of highly elevated transaminases and elevated lactate dehydrogenase. His medical history was unremarkable and he took no medication on regular basis. Physical examination did not detect any abnormalities. There was no evidence for viral hepatitis, Epstein-Barr virus or cytomegalovirus, autoimmune hepatitis, Budd-Chiari syndrome, haemochromatosis or Wilson's disease. During the interview he admitted that for 'prophylactic reasons' he had been drinking the juice of Noni (Morinda citrifolia), a Polynesian herbal remedy made from a tropical fruit, during the preceding 3 weeks. This gave rise to the suspicion of herbal toxicity, which was confirmed by a liver biopsy. After ceasing the ingestion of Noni, transaminase levels normalized quickly and were within normal ranges 1 month after the first presentation. To our knowledge, this is the first report of hepatotoxicity caused by this herbal remedy, which has been highly praised in the tabloid press.

PMID: 15756098 [PubMed - in process]

http://www .ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&d opt=Abstract&list_uids=15756098
4536
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Hyvä että tulee "jotakin" dokumentoituja tuloksia nonin käytöllä, vaikkakin negatiivisiä.

Äänestä
  • (Se on todella hienoa huomata, että olette huolissanne "kanssasisarista/veljistä"...) :)

    Ja samma på finskaks...Missäs viipyy Suomalaiset elintarvikeviraston teettämät tutkimukset? Toi vaikuttaa samalla lailla paisutetulle jutulle kun mitä aikoinaan oli jostain aineesta (En nyt muista...) niin eikös ulkomailla ollu paisuteltu juttua, että muka aiheuttaa syöpää silti ihmiset käyttävät samaa tavaraa ja voivat hyvin. Ydinvoimalatkin tappaa enemmän ihmisiä ja jengi levittelee handujaan, mutta ei Greenpeace sinne uskalla mennä "aukomaan päätään". Suomessa kyllä Noni menee myyntikieltoon välitömästi jos se on hengelle vaarallista!!!

    Tiesittekö, että monet meikit ja pesuaineet sisältävät syöpää aihettavia aineita kuten parabeneja?
    Tässä faktaa joka on kirjoitettu Suomeksi: http://216.239.59.104/search?q=cache:QzP8AARl7FkJ:www.lumiruusu.com/omc2/html/luonnollinen.html syöpää aiheuttava aine, esim. formaldehydit, dioksiinit parabenit&hl=fi&lr=lang_fi

    Jos olette "takaisin luontoon" tyyppejä niin varokaa myös muita aineita joita käytämme joka päiväisessä elämässämme.

    Äänestä

Faktaa näkyy olevan, kaasin just viemäriin noni pullosta loupt. Ei kiitos.

Äänestä
  • Mä etsin ja laitan tänne sen tutkimuksen minkä mukaan perunalastut ja pastoroitu maito aiheuttavat jonkin asteista syöpää... Tai mitä särkylääkkeet saavatkaan aikaan... HUhhuhh just joo... Varokaa kaikkea mitä suuhunne laitatte....

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Tutkittu tapaus kirjoitti:

Noni auheuttaa hebatiittia?
Mielenkiintoinen artikkeli PubMedissä:

Herbal hepatotoxicity: acute hepatitis caused by a Noni preparation (Morinda citrifolia).

Millonig G, Stadlmann S, Vogel W.

aClinical Division of Gastroenterology and Hepatology bDepartment of Pathology, Medical University of Innsbruck, Austria.

A 45-year-old patient was sent to our department because of highly elevated transaminases and elevated lactate dehydrogenase. His medical history was unremarkable and he took no medication on regular basis. Physical examination did not detect any abnormalities. There was no evidence for viral hepatitis, Epstein-Barr virus or cytomegalovirus, autoimmune hepatitis, Budd-Chiari syndrome, haemochromatosis or Wilson's disease. During the interview he admitted that for 'prophylactic reasons' he had been drinking the juice of Noni (Morinda citrifolia), a Polynesian herbal remedy made from a tropical fruit, during the preceding 3 weeks. This gave rise to the suspicion of herbal toxicity, which was confirmed by a liver biopsy. After ceasing the ingestion of Noni, transaminase levels normalized quickly and were within normal ranges 1 month after the first presentation. To our knowledge, this is the first report of hepatotoxicity caused by this herbal remedy, which has been highly praised in the tabloid press.

PMID: 15756098 [PubMed - in process]

http://www .ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&d opt=Abstract&list_uids=15756098

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu