Kysynpä nyt teiltä jotka tuokitsette uudestikastamisen

Hyväksyykö luterilainen kirkko jäsenekseen kastamatta uudelleen sellaisen joka on kastettu vain jehovantodistajaksi, helluntailaiseksi, baptistiksi jne.....🤓

111

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus otsikkoon:
      Kysynpä nyt teiltä jotka tuomitsette uudestikastamisen

      🤓

      • Anonyymi

        Vastaus on, luterilainen kirkko hyväksyy sinut jäseneksi.


      • Anonyymi

        Se heittäköön ensimmäisen kiven joka on synnitön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus on, luterilainen kirkko hyväksyy sinut jäseneksi.

        usko_vainen on eronnut evl.kirkosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se heittäköön ensimmäisen kiven joka on synnitön.

        Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee."


    • Eikö palstalla ole ketään uudestikastajista puhunutta 😎❓

      • Anonyymi

        Harmi, ettei kukaan nyt ole paikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harmi, ettei kukaan nyt ole paikalla.

        Joo, tämä asia kiinnostaa ihan aidosti 🤓


    • Anonyymi

      Luterilaiseen kirkkoon liityjät kastetaan aina.
      Evl.kirkko on siis uudestikastaja ja voimolla myös kolmasti- tai neljästi kastaja.
      Siksi et saa vastausta koska tuli omaan nilkkaan.

      • Anonyymi

        voimolla = voi olla


      • Joo, luterilaiset ovat ihan samalla tavalla uudestikastajia kuin vapaatkin suunnat 🤓


      • Väärin. Helluntailaiset ovat kristittyjä, joten helluntailainen kaste on oikea. Kastetta ei saa luterilaisen opin mukaan uusia. Mormonien ja Jehovan todistajien kaste ei ole kristillinen kaste, koska nämä ryhmät eivät ole kristittykä.


    • Anonyymi

      Luterilainen kirkko hyväksyy paljon sellaista, mikä on vastoin sen oppia, kuten esim uudellenvihkimisen avioliittoon, homojen ja lesbojen vihkimiset, Raamattuun pitäytyvien vainoamisen oiken piispan toimesta jne.
      Luterilainen kirkko on luopiokirkko.

      • Valitettavasti näin se on 🤓


      • Anonyymi

        Porttokirkon opit on omaksuttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Porttokirkon opit on omaksuttu.

        Sanoisin näin, että evl.kirkkosta on tullut portto joka huoraa maailman päättäjien kanssa 🤓
        Ilmestyskirjasta.


      • usko_vainen kirjoitti:

        Sanoisin näin, että evl.kirkkosta on tullut portto joka huoraa maailman päättäjien kanssa 🤓
        Ilmestyskirjasta.

        Moi. moi, tällä ystäväsi Kurreliini. Kiitos muuten upeasta logosta ja nikistä.

        Varhemmin viittasin taipumukseesi esiintyä erittäin komeasti. Ajattelin, että itsensä ylentäjä on vaarassa joutua alennetuksi. Myöhemmin tajusin, että nöyryyttään ja vähäpätoisyyttään ei voi mihinkään piilottaa niin hyvin kuin ylenpalttiseen pröystäilyyn.

        Toimintasi on suorastaan nerokasta. Nyt ihmiset luulevat, että olet pröystäilevä, mutta todellisuudessa olet nöyrääkin nöyrempi.😉

        Moi, tavataan taas joskus.


      • usko_vainen kirjoitti:

        Sanoisin näin, että evl.kirkkosta on tullut portto joka huoraa maailman päättäjien kanssa 🤓
        Ilmestyskirjasta.

        Tuolla oli tiedostossa, että epäilit minua IR:ksi, vaan ei löytynyt palstalta. Ehei, olen paljon salamyhkäisempi, mutta käyn sinua aina välillä tervehtimässä. Moi!


    • Anonyymi

      Itseni on kastettu vain kerran: helluntailaisten upotuskasteella. Kun erosin heistä ja liityin kristilliseen, ev.lut.kirkkoon, minua ei uudelleenkastettu kirkossa. Kun kysyin tätä papilta, hän vastasi: "Kirkko ei ole uudestikastaja. Yksi kaste riittää."

      Tosin olisin toivonut, että minut olisi kastettu luterilaisittain. Koska näin ei tehty, vaadin kuitenkin nk. kasteenvahvistusseremonian joka annetaan esim. hätäkastetuille ja jossa tunnustauduin luterilaisen kirkon oppiin ja kasteeseen, kielsin helluntailaisen kasteopin ja kasteeni vahvistettiin kristilliseksi kasteeksi, koska muodollisesti se oli oikeinsuoritettu: puhtaalla vedellä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen. Soitin ensin tuohon helluntaiseurakuntaan ja kysyin, mitä sanamuotoa he olivat käyttäneet, sillä en sitä muistanut ja he vakuuttivat, että Pyhän Kolminaisuuden Nimeä oli käytetty. Olin siis kastettu oikeaan Jumalaan ja Herraan.

      • Anonyymi

        Mielipiteeni uudestikastamisesta on: yksi kaste riittää. Jos on kerran, vaikkakin vauvana kastettu, kastetta ei mielestäni pidä uusia, vaan uskossaan tunnustaa sitä.

        Kaste liittyy uskoon: usko kaste / kaste usko.

        Jeesuksen lähetyskäskyn alkuosa:
        Mark. 16: 15,16 📖
        15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Siis: "joka ei usko - vaikka olisi kastetukin! - se tuomitaan..."

        Helpointa olisi nähdä kaste helluntailaisittain: "yksin uskovien kasteena". Eli: vain uskovat / uskoa tunnustavat / uudestisyntyneet kastetaan. Mutta tässä opissa tulee pian vastaan erinäisiä ongelmia, kuten: mistä tiedämme, että joku uskoo "oikein"? Millä luvalla ja kyvyllä toinen ihminen / uskova voi varmuudella päätellä toisen uskon oikeellisuuden? Erottaa uskonnollisen kristityn uudestisyntyneestä? Julkijumalattoman voi helpommin erottaa, mutta nk. valkoinen-perkele on eri.

        Näin siis, jos kasteeseen sekoitetaan - nimenomaan ihmisjärkeilyyn perustuva! (nestoriolaisuus) - tunnustuksellisuus, syntyy pahempaa jälkeä kuin siten, ettei kasteeseen liitetä oletuksia kastettavan uskon määrästä, vahvuudesta tai oikeellisuudesta, vaan kaste annetaan hänelle Jumalan lahjana ja kutsuna Kristuksen luo.

        Klassinen kristinusko ei syvimmillään pohdi uskon oikeellisuutta kunkin kristityn kohdalla, vaan tämä asia jätetään Jumalan ja tämän henkilön väliseksi asiaksi. Tosin on selkeää Raamatun sanaa siitä minkä kaltaisen tulee pelastetun kristityn olla, eli aivan ilmaan roikkumaan ei itse Raamattu tätä kysymystä jätä. Tästä opettavat niin Jeesus Kristus Itsekin kuin Hänen säätämänsä apostolitkin, joiden kirjeitä uskoville kristityille voimme lukea Uudessa Testamentissa.

        Voin olla väärässäkin, mutta tämä on näkemykseni tällä hetkellä. Jokaisen kannattaa itse itselleen selvittää tämä kysymys Jumalan kanssa, lukemalla sanaa, kuuntelemalla pappeja ja rukouksessa.

        Matteus 7: 15-21 (Jeesuksen Vuorisaarnaa) 📖
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.

        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        Hedelmistä tunnetaan puu sekä kristitty, ihminen yleensäkin.

        Mitkä ovat nk. klassisen kristinuskon kirkkojen (yleinen, kristillinen kaste) ja toisaalta esim. helluntailaisuuden (ei yleinen, vaan yksin "uskovien" kaste) hedelmät? Minkälaista uskoa ja evankeliumia nämä julistavat? Mitkä ovat uudestikastetun (esim. 2 eri kastetta) kristityn hedelmät?

        Luterilainen kirkko tunnustaa helluntailaisten vesikasteen itse kastetekona, vaikkei siihen liittyvää oppia, eikä siis kasta uudelleen vedellä. Helluntailaisuus kieltää kokonaan klassisen kristinuskon kirkkojen kasteen olevan oikea ja kastaa uudelleen, pistäen paremmaksi: "kokonaan upottamalla, jotta synnit varmasti huuhtoutuisivat pois". Tähän näkemykseen perustuu tuo helluntailaisten kaste upottamalla. Helluntailainen kaste on siis opillisesti eri kaste kuin kristillisillä kirkoilla ja tässä on selkeästi nestoriolaisen järkeisopin piirteitä.

        Mitkä ovat kunkin, näiden eri oppisuuntausten ja näiden seuraajien hedelmät? 🍋🍒🍇
        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteeni uudestikastamisesta on: yksi kaste riittää. Jos on kerran, vaikkakin vauvana kastettu, kastetta ei mielestäni pidä uusia, vaan uskossaan tunnustaa sitä.

        Kaste liittyy uskoon: usko kaste / kaste usko.

        Jeesuksen lähetyskäskyn alkuosa:
        Mark. 16: 15,16 📖
        15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Siis: "joka ei usko - vaikka olisi kastetukin! - se tuomitaan..."

        Helpointa olisi nähdä kaste helluntailaisittain: "yksin uskovien kasteena". Eli: vain uskovat / uskoa tunnustavat / uudestisyntyneet kastetaan. Mutta tässä opissa tulee pian vastaan erinäisiä ongelmia, kuten: mistä tiedämme, että joku uskoo "oikein"? Millä luvalla ja kyvyllä toinen ihminen / uskova voi varmuudella päätellä toisen uskon oikeellisuuden? Erottaa uskonnollisen kristityn uudestisyntyneestä? Julkijumalattoman voi helpommin erottaa, mutta nk. valkoinen-perkele on eri.

        Näin siis, jos kasteeseen sekoitetaan - nimenomaan ihmisjärkeilyyn perustuva! (nestoriolaisuus) - tunnustuksellisuus, syntyy pahempaa jälkeä kuin siten, ettei kasteeseen liitetä oletuksia kastettavan uskon määrästä, vahvuudesta tai oikeellisuudesta, vaan kaste annetaan hänelle Jumalan lahjana ja kutsuna Kristuksen luo.

        Klassinen kristinusko ei syvimmillään pohdi uskon oikeellisuutta kunkin kristityn kohdalla, vaan tämä asia jätetään Jumalan ja tämän henkilön väliseksi asiaksi. Tosin on selkeää Raamatun sanaa siitä minkä kaltaisen tulee pelastetun kristityn olla, eli aivan ilmaan roikkumaan ei itse Raamattu tätä kysymystä jätä. Tästä opettavat niin Jeesus Kristus Itsekin kuin Hänen säätämänsä apostolitkin, joiden kirjeitä uskoville kristityille voimme lukea Uudessa Testamentissa.

        Voin olla väärässäkin, mutta tämä on näkemykseni tällä hetkellä. Jokaisen kannattaa itse itselleen selvittää tämä kysymys Jumalan kanssa, lukemalla sanaa, kuuntelemalla pappeja ja rukouksessa.

        Matteus 7: 15-21 (Jeesuksen Vuorisaarnaa) 📖
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.

        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        Hedelmistä tunnetaan puu sekä kristitty, ihminen yleensäkin.

        Mitkä ovat nk. klassisen kristinuskon kirkkojen (yleinen, kristillinen kaste) ja toisaalta esim. helluntailaisuuden (ei yleinen, vaan yksin "uskovien" kaste) hedelmät? Minkälaista uskoa ja evankeliumia nämä julistavat? Mitkä ovat uudestikastetun (esim. 2 eri kastetta) kristityn hedelmät?

        Luterilainen kirkko tunnustaa helluntailaisten vesikasteen itse kastetekona, vaikkei siihen liittyvää oppia, eikä siis kasta uudelleen vedellä. Helluntailaisuus kieltää kokonaan klassisen kristinuskon kirkkojen kasteen olevan oikea ja kastaa uudelleen, pistäen paremmaksi: "kokonaan upottamalla, jotta synnit varmasti huuhtoutuisivat pois". Tähän näkemykseen perustuu tuo helluntailaisten kaste upottamalla. Helluntailainen kaste on siis opillisesti eri kaste kuin kristillisillä kirkoilla ja tässä on selkeästi nestoriolaisen järkeisopin piirteitä.

        Mitkä ovat kunkin, näiden eri oppisuuntausten ja näiden seuraajien hedelmät? 🍋🍒🍇
        *

        Tyhmä kysymys: "Mistä tiedämme, kuka uskoo oikein"!!!

        Raamatullisessa kasteessa ei ole kysymys siitä, mihin kirkon oppiin kastettava uskoo, vaan siitä, USKOOKO HÄN JEESUKSEEN pelastajanaan!!!
        "Helluntainakin kastettiin vain ne, jotka uskoivat Pietarin julistuksen: Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

        Siksi vauvojen kastaminen ei ole raamatullista vaan on myöhempää perua oleva kirkkoisien keksimä kaunis seremonia.


      • Anonyymi

        Kiitos Herralle hellareista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Herralle hellareista!

        Kasteen on Jeesus keksinyt, ei kirkkoisät. Tämä tiedoksi inttäjä-eksyttäjälle, joka on tullut tännekin takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Herralle hellareista!

        Hellarit ovat nyrkin ja hellan välissä. Kiitos Jeesus heistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasteen on Jeesus keksinyt, ei kirkkoisät. Tämä tiedoksi inttäjä-eksyttäjälle, joka on tullut tännekin takaisin.

        Hellarit kantavat kuten apostolit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Herralle hellareista!

        Mitä herraa sinä heistä kiittelet? Olet itse heihin kuuluva satanisti.


    • Anonyymi

      Olet tervetullut. Jeesuksen opin mukaan. Sillä kukaan ei ole synnitön.

    • Anonyymi

      En tiedä, mutta minä hyväksyn sinut.

    • ”Hyväksyykö luterilainen kirkko jäsenekseen kastamatta uudelleen sellaisen joka on kastettu vain jehovantodistajaksi, helluntailaiseksi, baptistiksi jne….”

      Jos olisit vaivautunut hakemaan tietoa, se olisi löytynyt helposti.

      ”Jos sinut on kastettu jossain muussa kristillisessä kirkossa
      Aiemmin muussa kristillisessä kirkossa tai yhteisöissä oikein kastettuja ei tarvitse kastaa uudelleen. He tulevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi tarpeellista opetusta saatuaan tunnustamalla kirkon uskon. Tämä tarkoittaa kirkon yhteyteen ottamista. ”
      evl.fi ”Kirkon jäsenyys edellyttää kastetta ja rippikoulun käymistä”

      Koska Jehovan todistaja tai mormoneja ei lueta kristittyihin, niin heidän kasteensa ei silloin käy.

      • Anonyymi

        V*ittumaisuutesi on hämmästyttävää. Tätä palstalla ei olisi ketään jos kaikki etsisivät kaikki tietonsa wikistä eivätkä haluaisi niistä keskustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        V*ittumaisuutesi on hämmästyttävää. Tätä palstalla ei olisi ketään jos kaikki etsisivät kaikki tietonsa wikistä eivätkä haluaisi niistä keskustella.

        Taisi olla mummon tiedot evl.fi -sivustolta, eikä wikistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla mummon tiedot evl.fi -sivustolta, eikä wikistä.

        linkki löytyy wikistä, mistä kaikki muukin mummon tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        linkki löytyy wikistä, mistä kaikki muukin mummon tieto.

        Mitä väliä. Osasi etsiä tiedot, toisin kuin aloittaja.


      • Anonyymi

        Itsehän edellä kerron, kuinka tämä tapahtuu: kirkko ei uudelleen kasta.

        En muuten ymmärrä eräitä näiden uskonsuuntien välisiä kaksoisjäseniä. Helluntailaisuuden opit ovat tasan päinvastaiset kuin esim. luterilaisilla ja suunnatut klassista kristinuskoa, Suomessa etenkin luterilaisuutta vastaan, jota voimme tässäkin ketjussa lukea. Ei voi siis samaan aikaan tunnustaa molempia oppeja. Ei voi samaan aikaan palvella kahta eri herraa.

        Kaksoisjäsenet osoittavat että he todellisuudessa eivät usko mitään, kunhan hauskaa on! Heitä ei voi pelastaa, ei lapsena saatu kristillinen kaste, eikä nestoriolainen järkeiskaste. He palvelevat vain omaa lihaansa ja tätä kautta Saatanaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        linkki löytyy wikistä, mistä kaikki muukin mummon tieto.

        Niin, kun Wikissä on hyvää tietoa, siellä on myös linkkejä ja lähteitä. Mutta tiedätkö että nämä tiedot löytyvät ilman sitäkin, menemällä vaikka suoraan kirkon sivuille?

        Kokeile sinäkin joskus.


    • "Uudestikastaja" on halventava ja propagandistinen sana ajalta, jolloin kaikki länsimaiden ihmiset olivat kastettuja.

      Luterilaisen opin mukaan jokainen kaste, jonka suorittaa kastettu kristitty, on oikea kaste. Kastetta ei saa uusia. Jos on uusittu, ensimmäinen on voimassa. Koska on nykyisin olemassa myös kastamattomiakin, helluntailainen kaste voi olla ensimmäinen. Sitä ei saa uusia liityttäessä luterilaiseen kirkkoon.

      • Anonyymi

        Helluntailainen kaste on Raamatun mukainen. Raamatussa kestetaan vain uskoon tulleita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailainen kaste on Raamatun mukainen. Raamatussa kestetaan vain uskoon tulleita.

        Kun uskovien kaste uudestaan alkoi, ei ollut enää ketään, joka olisi kristityn kastama muutoin kuin vauvana. Ensimmäinen uskovana kastettu oli siis vauvakasteen saaneen kastama.

        Asia oli niin ongelmallinen, että kaksi saarnamiestä, jotka kastoivat toisensa, vakavasti itse epäilivät uskovienkasteen pätevyyttä. Kaikki uskovienkasteet palautuvat tähän tapahtumaan. Myöhemmin vakava epäilys haudattiin vihreän veran alle, eikä sitä ole enää kyseisissä piireissä tuotu esiin.


      • Anonyymi

        Luterilainen rituaali ei ole kaste, tuollaista rituaalia ei ole missään kohti Raamattua mainittu. Lutherin seuraajat noudattavat samaa temppua mitä Luther sai room.katolisessa kirkossa. Tällä ei ole mitään tekemistä kristillisen kanssa.

        Uskovien kaste on Raamatullinen kaste, se ei ole kasteen uusimista, vaan ensimmäinen ja ainut kaste.

        Lutherin nimissä perusteltu opetus on pilkkalausetta Raamtun mukaan.

        Hesekiel 18: 2. 2. "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
        3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa.
        4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        …..
        19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen rituaali ei ole kaste, tuollaista rituaalia ei ole missään kohti Raamattua mainittu. Lutherin seuraajat noudattavat samaa temppua mitä Luther sai room.katolisessa kirkossa. Tällä ei ole mitään tekemistä kristillisen kanssa.

        Uskovien kaste on Raamatullinen kaste, se ei ole kasteen uusimista, vaan ensimmäinen ja ainut kaste.

        Lutherin nimissä perusteltu opetus on pilkkalausetta Raamtun mukaan.

        Hesekiel 18: 2. 2. "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
        3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa.
        4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        …..
        19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        Raamattu ei tunne mitään uskovien kastetta. Eikä kastettavan ikä tee kastetta kasteeksi. Kastetta ei koskan tarvitse euusia. Luterilaisella kirkolla ei ole mitään omaa kastetta vaan samalla tavoin kaste toimitetaan kuin monessa muussakin seurakunnassa. JA sekä lapsia että aikuisia kastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei tunne mitään uskovien kastetta. Eikä kastettavan ikä tee kastetta kasteeksi. Kastetta ei koskan tarvitse euusia. Luterilaisella kirkolla ei ole mitään omaa kastetta vaan samalla tavoin kaste toimitetaan kuin monessa muussakin seurakunnassa. JA sekä lapsia että aikuisia kastetaan.

        Lutherin nimissä ei ole mitään kasteopia perusteltu vaan Raamatulla opit perustellaan.

        Moni on mennyt uskovana usemman kerran kasteelle, kyllä sekin on kasteen uusimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei tunne mitään uskovien kastetta. Eikä kastettavan ikä tee kastetta kasteeksi. Kastetta ei koskan tarvitse euusia. Luterilaisella kirkolla ei ole mitään omaa kastetta vaan samalla tavoin kaste toimitetaan kuin monessa muussakin seurakunnassa. JA sekä lapsia että aikuisia kastetaan.

        Tuo kirjoittaja ei näköjään tunne Raamattua: "Raamattu ei tunne mitään uskovien kastetta."

        Raamattuhan ei tunne muuta kastetta kuin uskovien kasteen:
        "Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, HE OTTIVAT KASTEEN, sekä miehet että naiset"!
        Ap 8;12

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kirjoittaja ei näköjään tunne Raamattua: "Raamattu ei tunne mitään uskovien kastetta."

        Raamattuhan ei tunne muuta kastetta kuin uskovien kasteen:
        "Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, HE OTTIVAT KASTEEN, sekä miehet että naiset"!
        Ap 8;12

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Raamattu tuntee kasteen, eikä anna sille lisämääreitä. Meille siis riittää kaste,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu tuntee kasteen, eikä anna sille lisämääreitä. Meille siis riittää kaste,

        Eikä Raamattu tunne uskovien lasten kastetakaan. Mutta eipä se ukastajia haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen rituaali ei ole kaste, tuollaista rituaalia ei ole missään kohti Raamattua mainittu. Lutherin seuraajat noudattavat samaa temppua mitä Luther sai room.katolisessa kirkossa. Tällä ei ole mitään tekemistä kristillisen kanssa.

        Uskovien kaste on Raamatullinen kaste, se ei ole kasteen uusimista, vaan ensimmäinen ja ainut kaste.

        Lutherin nimissä perusteltu opetus on pilkkalausetta Raamtun mukaan.

        Hesekiel 18: 2. 2. "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
        3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa.
        4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        …..
        19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
        20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        Saatana aktivoitui kun Kristusta korotetaan, ihmisen omia luulovanhurskaudentekoja vastaan (anabaptistien uskonansioissa järkeilevään "ikään" ja -tekoihin perustuva kaste).

        Aikoinaan eräs paljon kärsinyt kaverini tuli "suoraan kadulta" uskoon. Kun hän pyrki kasteelle Hgin Saalemissa, saarnaaja näki hänellä tupakka-askin rintataskussa ja sanoi: "Ensin TUO pois".

        Helluntailaisille tupakanpoltto on suurin synti. Kun sen ensin poistaa ja ulkokuori on näin valkeaksi kalkittu, "sitten voidaan kastaa, muita virheitä ja erheitä kun heidän herransa kuulemma heissä ymmärtää". Syntiähän hellari ei omien oppiensa mukaan voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailainen kaste on Raamatun mukainen. Raamatussa kestetaan vain uskoon tulleita.

        Kyseessä on vapaamuurarien teosofinen kaste.
        Tosin moni siihen kastettava tosin itse uskoo ottavansa raamatullisen kasteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on vapaamuurarien teosofinen kaste.
        Tosin moni siihen kastettava tosin itse uskoo ottavansa raamatullisen kasteen.

        Väärin. Helluntailainen kaste on oikea kaste, jos se on ensimmäinen. Helluntailaiset ovat kristittyjä ja luterilainen kirkko opettaa, että kastetta ei saa toistaa. Jos luterilainen pappi kastaisi helluntaiherätyksestä tulevan hänen liittyessään luterilaiseen kirkkoon, pappi syyllistyisi virkavirheeseen.


    • Anonyymi

      On vain yksi Jumala. Kaiiki muut ovat arottomia piraatteja.

    • Anonyymi

      Emme kuohitse sinua uudestikasteesta. Näin korona aikaan olisi vain hyvä että kävisit joskus peseytymässä paskiainen.

      • Anonyymi

        eikös raamatussa lue:

        "nuo jotka uudelleen kastattavat itsensä"
        on jäänyt lahkoilta ilmeisestikin lukematta ??


    • Anonyymi

      Luterilaisessa kirkossa käytetään nimitystä "kaste" kun he liruttavat muutaman pisaran vettä vauvan päähän. Vauvahan ei tässä iässä ymmärrä mitään mitä hänelle tehdään, joten kyseessähän ei ole mikään kaste Raamatun mukaan.
      Näin ollen luterilaisessa kirkossa ei kasteta ollenkaan, vaan toimitaan katolisen opin mukaisesti. Tämä toiminta on jotain muuta kuin kaste.

      Jos luterilaisen toimenpiteet on saanut vauvana ja sitten ymmärtävässä iässä tulee vapaaehtoisesti uskoon ja vapaaehtoisesti itse on pyytänyt kastetta ja sitten kastetaan Raamatunmukaisesti, niin silloin ei ole kysessä kasteen uusiminen, vaan ensimmäinen kaste.

      • Anonyymi

        Luterilainen kirkko ei määrittele kastetta kuten kuvaat. Pienen lapsen kaste on kaste, vaikkei asianomainen asiaa ymmärräkään. Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan. Uudestikastajathan kastavat uudetsaan omia jäseniäänkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko ei määrittele kastetta kuten kuvaat. Pienen lapsen kaste on kaste, vaikkei asianomainen asiaa ymmärräkään. Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan. Uudestikastajathan kastavat uudetsaan omia jäseniäänkin.

        ano kirjoitti "Luterilainen kirkko ei....."

        Vaikka kuinka kirkolliset määrittelisivät mitä tahansa, ei se silti ole mitenkään oikeutettu märittelemään Jumalan antamaa Sanaa Raamattua. Kirkolliset määrittelevät selitystensä mukaan toista evankeliumia, kun he väittävät omista rituaaleistaan Jumalan sanan vastaisesti.

        Gal. 1:
        8. Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        ano kirjoitti "Luterilainen kirkko ei....."

        Vaikka kuinka kirkolliset määrittelisivät mitä tahansa, ei se silti ole mitenkään oikeutettu märittelemään Jumalan antamaa Sanaa Raamattua. Kirkolliset määrittelevät selitystensä mukaan toista evankeliumia, kun he väittävät omista rituaaleistaan Jumalan sanan vastaisesti.

        Gal. 1:
        8. Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        Raamattu määrittää kaiken luterilainen kirkko perustaa siihen opetuksensa. Uudestikastajat määrittelevät oman kasteen joka poikkeaa Raamatun kasteesta. Se on toista evankeliumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko ei määrittele kastetta kuten kuvaat. Pienen lapsen kaste on kaste, vaikkei asianomainen asiaa ymmärräkään. Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan. Uudestikastajathan kastavat uudetsaan omia jäseniäänkin.

        Netmissiossa (hellareiden huijaussivusto) kirjoitteli aikoinaan tyyppi, joka oli siihen mennessä kastettu seitsemän kertaa, aina joka ryyppyreissunsa jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netmissiossa (hellareiden huijaussivusto) kirjoitteli aikoinaan tyyppi, joka oli siihen mennessä kastettu seitsemän kertaa, aina joka ryyppyreissunsa jälkeen.

        Se jos mikä on uudestikastamista!!!


    • Anonyymi

      Luterilainen kirkko hyväksyy jäsenekseen sellaisen, joka on kastettu Kolmiyhteisen Jumalan nimeen ja tämä kirkko/seurakunta tunnustaa Jumalan kolmessa luonnossa ja Jeesuksen todellisesti ihmisenä ja Jumalana.

      -DeadManWalks

      • Anonyymi

        Ompa ristiriitaista. Edellä kirjoittaja väittää, että uskovien kaste on väärääoppista.
        "Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan." ja nyt Dedmanni sanookin, että lut kirkko hyväksyy myös uskovien kasteen.

        Eli kirkko hyväksyy harha-opin.


      • Anonyymi

        Ompa ristiriitaista. Edellä kirjoittaja väittää, että uskovien kaste on väärääoppista.
        "Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan." ja nyt Dedmanni sanookin, että lut kirkko hyväksyy myös uskovien kasteen.

        Eli kirkko hyväksyy harha-opin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompa ristiriitaista. Edellä kirjoittaja väittää, että uskovien kaste on väärääoppista.
        "Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan." ja nyt Dedmanni sanookin, että lut kirkko hyväksyy myös uskovien kasteen.

        Eli kirkko hyväksyy harha-opin.

        Ensimmäinen kaste on oikea kaste olipa se saatu minkäikäsenä tahansa. Kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran, se on oikea kaste, vaikka se sisältö opetettaisiin väärin. Uskovien kasteesta ei Raamattu puhu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kaste on oikea kaste olipa se saatu minkäikäsenä tahansa. Kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran, se on oikea kaste, vaikka se sisältö opetettaisiin väärin. Uskovien kasteesta ei Raamattu puhu.

        Luterilaisuus ei puhu uskovien kasteesta, vaikka se kastaa uskoontulleen ihmisen. Se puhuu vain kasteesta, kuten tekee Raamattukin. Ensimäiset puheet "uskovien kasteesta" ovat 1000-luvun alusta. Kertonee jotain...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompa ristiriitaista. Edellä kirjoittaja väittää, että uskovien kaste on väärääoppista.
        "Myöhemmät kasteet ovat uudestikasteita eikä siis Raamatun mukaisia kasteita ollenkaan." ja nyt Dedmanni sanookin, että lut kirkko hyväksyy myös uskovien kasteen.

        Eli kirkko hyväksyy harha-opin.

        Menin kirjoittamaan yhden väärän sanan aiempaan kommenttiini: ...kirkko/seurakunta tunnustaa Jumalan kolmessa PERSOONASSA (eikä luonnossa)...

        Ev.lut. kirkko hyväksyy sellaisen kasteen, joka on suoritettu kristillisessä yhteisössä Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Oli ihminen kastettu minkä ikäisenä tahansa, kunhan on kastettu vedellä oikein, sama se upottamalla, valelemalla tai pirskottamalla. Veden määrällä ei ole kasteessa keskeistä merkitystä, vaan Jumalan oikealla nimellä ja uskolla, joka tunnustetaan.

        Yksi kaste riittää ja siksi ev.lut. kirkko ei kasta uudelleen. Jehovantodistajat ja mormonit eivät ole kristittyjä, joten jos joku heikäläisistä vaihtaa uskontoaan kristityksi, siinä tapauksessa kastetaan ja tämä kaste on silloin se ensimmäinen kaste.

        Tässä ei ole mitään ristiriitaista ystäväiseni.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kaste on oikea kaste olipa se saatu minkäikäsenä tahansa. Kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran, se on oikea kaste, vaikka se sisältö opetettaisiin väärin. Uskovien kasteesta ei Raamattu puhu.

        Taas väärin.
        Ap 19 kertoo, kuinka Efesossa oli opetuslapsia,(uskovia) jotka oli kastettu Johanneksen kasteella, mutta Paavali ei sitä jyväksynyt vaan kastoi heidät UUDELLEEN Herran Jeesuksen nimeen.
        Tämän jälkeen nuo kastetut täytettiin Pyhällä Hengellä, joten opetus siitä, että vaavi saisi Pyhän Hengen vauvakasteessaan, on huuhaata.
        Raamattuhan ei puhu muusta kasteesta, kuin uskovien kasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kaste on oikea kaste olipa se saatu minkäikäsenä tahansa. Kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran, se on oikea kaste, vaikka se sisältö opetettaisiin väärin. Uskovien kasteesta ei Raamattu puhu.

        Taas väärin.
        Ap 19 kertoo, kuinka Efesossa oli opetuslapsia,(uskovia) jotka oli kastettu Johanneksen kasteella, mutta Paavali ei sitä jyväksynyt vaan kastoi heidät UUDELLEEN Herran Jeesuksen nimeen.
        Tämän jälkeen nuo kastetut täytettiin Pyhällä Hengellä, joten opetus siitä, että vaavi saisi Pyhän Hengen vauvakasteessaan, on huuhaata.
        Raamattuhan ei puhu muusta kasteesta, kuin uskovien kasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kaste on oikea kaste olipa se saatu minkäikäsenä tahansa. Kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran, se on oikea kaste, vaikka se sisältö opetettaisiin väärin. Uskovien kasteesta ei Raamattu puhu.

        Taas väärin.
        Ap 19 kertoo, kuinka Efesossa oli opetuslapsia,(uskovia) jotka oli kastettu Johanneksen kasteella, mutta Paavali ei sitä jyväksynyt vaan kastoi heidät UUDELLEEN Herran Jeesuksen nimeen.
        Tämän jälkeen nuo kastetut täytettiin Pyhällä Hengellä, joten opetus siitä, että vaavi saisi Pyhän Hengen vauvakasteessaan, on huuhaata.
        Raamattuhan ei puhu muusta kasteesta, kuin uskovien kasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas väärin.
        Ap 19 kertoo, kuinka Efesossa oli opetuslapsia,(uskovia) jotka oli kastettu Johanneksen kasteella, mutta Paavali ei sitä jyväksynyt vaan kastoi heidät UUDELLEEN Herran Jeesuksen nimeen.
        Tämän jälkeen nuo kastetut täytettiin Pyhällä Hengellä, joten opetus siitä, että vaavi saisi Pyhän Hengen vauvakasteessaan, on huuhaata.
        Raamattuhan ei puhu muusta kasteesta, kuin uskovien kasteesta.

        Miksihän kirjoitukseni kopioituu useampaan kertaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän kirjoitukseni kopioituu useampaan kertaan?

        Raamattu yhdistää kasteen ja Pyhän Hengen, puhuen mm. että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Raamattu ei puhu uskovien kasteesta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu yhdistää kasteen ja Pyhän Hengen, puhuen mm. että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Raamattu ei puhu uskovien kasteesta mitään.

        Yleisesti kasteessa saadaan Pyhä Henki. Kun Efesoksen opetuslapset eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä, oli Paavalin kysymys: " "Millä kasteella teidät sitten on kastettu? Heitähän ei oltu kastettu vielä Jeesukseen. Uskovien kasteesta Paavali ei erikseen puhunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti kasteessa saadaan Pyhä Henki. Kun Efesoksen opetuslapset eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä, oli Paavalin kysymys: " "Millä kasteella teidät sitten on kastettu? Heitähän ei oltu kastettu vielä Jeesukseen. Uskovien kasteesta Paavali ei erikseen puhunut.

        Kasteessa ei saada mitään Henkeä, Pyhä Henki tulee ihmiseen samalla kun tapahtuu saman Hengen uudestisynnyttäminen.

        Kaste on ihan toiseen tarkoitukseen tapahtuva asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasteessa ei saada mitään Henkeä, Pyhä Henki tulee ihmiseen samalla kun tapahtuu saman Hengen uudestisynnyttäminen.

        Kaste on ihan toiseen tarkoitukseen tapahtuva asia.

        Kasteessa saadaan Pyhä Henki, kuten Pietari opetti. Jos kasteessa ei saataisi Pyhää Henkeä niin Paavalin kysymys olisi mieletön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasteessa saadaan Pyhä Henki, kuten Pietari opetti. Jos kasteessa ei saataisi Pyhää Henkeä niin Paavalin kysymys olisi mieletön.

        Ymmärrätköhän lainkaan lukemaasi?
        Paavalihan kysyi: Saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon?
        Eikä hän puhunut silloin kasteesta mitään.
        Nämä ihmiset kastettiin vasta sen JÄLKEEN.

        Ap 10 kertoo, miten Korneliuksen pehekunta sai Pyhän Hengen Pietarin saarnan jälkeen ja vasta sen jälkeen heidät kastettiin!
        Ensimmäisenä helluntainakin ihmiset saivat Pyhän Hengen ilman kastetta!!!

        Olet ennakkoasenteittesi vanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätköhän lainkaan lukemaasi?
        Paavalihan kysyi: Saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon?
        Eikä hän puhunut silloin kasteesta mitään.
        Nämä ihmiset kastettiin vasta sen JÄLKEEN.

        Ap 10 kertoo, miten Korneliuksen pehekunta sai Pyhän Hengen Pietarin saarnan jälkeen ja vasta sen jälkeen heidät kastettiin!
        Ensimmäisenä helluntainakin ihmiset saivat Pyhän Hengen ilman kastetta!!!

        Olet ennakkoasenteittesi vanki.

        Ja he eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä vaan he saivat sen myöhemmin kasteen jälkeen. Korneloiuksen tapauksessa taas PH saatiin ennen kastettta. Nämä ovat erikositapauksia, sillä apostolien opetuksen mukaan Pyhä Henki saadaan kasteessa.

        "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja he eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä vaan he saivat sen myöhemmin kasteen jälkeen. Korneloiuksen tapauksessa taas PH saatiin ennen kastettta. Nämä ovat erikositapauksia, sillä apostolien opetuksen mukaan Pyhä Henki saadaan kasteessa.

        "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen"

        Tyypillistä tuo teidän kommenttinne kun ette halua uskoaRaamatun ilmoitusta.
        Raamattu ei tunne mitään "erikoistapauksia", vaan aina sekä kaste että Pyhän Hengen saaminen sekä uudestisyntyminen erotettiin toisistaan.
        Ensimmäisenä helluntainakin uskovat saivat Pyhän Hengen rukoillessaan. Kasteesta puhutaan paljon sen jälkeen.
        Miksi kirkko pyrkii niputtamaan Jumalan lahjat samaan pakettiin? Siksikö, että Jumala ei toimi kirkon epäraamatullisessa vauvakasteessa.
        Jumala ei toimi liukuhihnan tavoin automaattisesti.
        Ensin uskoontulo julistuksen jälkeen, vesikaste sekä Pyhän Hengen kaste tulevat vasta sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillistä tuo teidän kommenttinne kun ette halua uskoaRaamatun ilmoitusta.
        Raamattu ei tunne mitään "erikoistapauksia", vaan aina sekä kaste että Pyhän Hengen saaminen sekä uudestisyntyminen erotettiin toisistaan.
        Ensimmäisenä helluntainakin uskovat saivat Pyhän Hengen rukoillessaan. Kasteesta puhutaan paljon sen jälkeen.
        Miksi kirkko pyrkii niputtamaan Jumalan lahjat samaan pakettiin? Siksikö, että Jumala ei toimi kirkon epäraamatullisessa vauvakasteessa.
        Jumala ei toimi liukuhihnan tavoin automaattisesti.
        Ensin uskoontulo julistuksen jälkeen, vesikaste sekä Pyhän Hengen kaste tulevat vasta sen jälkeen.

        Raamattu tuntee paljonkin erikoistapauksia, Helluntai oli yksi sellainen, eikä toista sellaista tule enää. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki, kaste ja uudesyisyntyminen kuuluvat yhteen, ja yhteen kasteeseen, kuten Raamattu opettaa ja jossa Jumala toimii. Jumala ei toimi epäraamatullisessa uudestikasteessa. Yksi kaste vedessä ja Hengessä, muut kasteet ovat ihmisen keksintöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu tuntee paljonkin erikoistapauksia, Helluntai oli yksi sellainen, eikä toista sellaista tule enää. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki, kaste ja uudesyisyntyminen kuuluvat yhteen, ja yhteen kasteeseen, kuten Raamattu opettaa ja jossa Jumala toimii. Jumala ei toimi epäraamatullisessa uudestikasteessa. Yksi kaste vedessä ja Hengessä, muut kasteet ovat ihmisen keksintöjä.

        En ymmärrä miksi ei voida uskoa Paavalin opetusta siitä että kaste on yksi. Jumala ei toimi automaatin tavoin, vaan siten kuten parhaaksi näkee ja mite on Sanansa välityksellä luvannut.

        <<< Miksihän kirjoitukseni kopioituu useampaan kertaan?

        Ainakin tunnistaa hyvin kuka on kirjoittanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu tuntee paljonkin erikoistapauksia, Helluntai oli yksi sellainen, eikä toista sellaista tule enää. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki, kaste ja uudesyisyntyminen kuuluvat yhteen, ja yhteen kasteeseen, kuten Raamattu opettaa ja jossa Jumala toimii. Jumala ei toimi epäraamatullisessa uudestikasteessa. Yksi kaste vedessä ja Hengessä, muut kasteet ovat ihmisen keksintöjä.

        Oletkohan koskaan lukenut Raamattua?
        Vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat eri asioita. Tämän ovat miljoonat ihmiset kokeneet, mutta sokeat kirkon kannattajat eivät usko Jumalan lupauksia. Lupaus Pyhästä Hengestä annettiin kaikille uskovilla ja varsinkin lopun aikana Jumala vuodattaa Henkensä kaiken "lihan " päälle kuten prof. Jooel ennustaa.
        Samariassakin uskoontulleet ihmiset saivat Pyhän Hengen VASTA KASTEENSA JÄLKEEN Ap 8

        Kirkko on niputtanut Jumalan lahjat yhdeksi epäraamatulliseksi paketiksi,liukuhihnaksi, koska näin varmistettiin, että kirkko sai uusia jäseniä. Tuollaisella harhaopetuksella johdetaan ihmisiä ja harhaan ja sinä olet yksi tuon harhaopin omaksuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan koskaan lukenut Raamattua?
        Vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat eri asioita. Tämän ovat miljoonat ihmiset kokeneet, mutta sokeat kirkon kannattajat eivät usko Jumalan lupauksia. Lupaus Pyhästä Hengestä annettiin kaikille uskovilla ja varsinkin lopun aikana Jumala vuodattaa Henkensä kaiken "lihan " päälle kuten prof. Jooel ennustaa.
        Samariassakin uskoontulleet ihmiset saivat Pyhän Hengen VASTA KASTEENSA JÄLKEEN Ap 8

        Kirkko on niputtanut Jumalan lahjat yhdeksi epäraamatulliseksi paketiksi,liukuhihnaksi, koska näin varmistettiin, että kirkko sai uusia jäseniä. Tuollaisella harhaopetuksella johdetaan ihmisiä ja harhaan ja sinä olet yksi tuon harhaopin omaksuneita.

        Olen lukenut Raamattua ja siellä sanotaan. "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" Raamatun yksittäistapaukset eivät kumota tätä opetusta. Jeesus laittoi veden ja Hengen yhteen. Jotkut lajkot ovat ne erottaneet ja keksineet omia kasteitaan johtaakseen ihmisiä harhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut Raamattua ja siellä sanotaan. "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" Raamatun yksittäistapaukset eivät kumota tätä opetusta. Jeesus laittoi veden ja Hengen yhteen. Jotkut lajkot ovat ne erottaneet ja keksineet omia kasteitaan johtaakseen ihmisiä harhaan.

        joo. sama kaste on tulikastekin. Pitää aina ymmmärtää mitä mitä nämä Apostolien tekojen tapaukset haluavat sanoa, niillä on sanottavaa koska ne Raamatussa ovat. Samarialaisten tapauksessa Jumala halusi näyttää konkreettisesti että Pyhä Henki kuuluu heillekin, vaikka olivat vihattu sekakansa. Apostolien tekoja on luettavat opetuskirjeiden valossa, ei niistä irrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo. sama kaste on tulikastekin. Pitää aina ymmmärtää mitä mitä nämä Apostolien tekojen tapaukset haluavat sanoa, niillä on sanottavaa koska ne Raamatussa ovat. Samarialaisten tapauksessa Jumala halusi näyttää konkreettisesti että Pyhä Henki kuuluu heillekin, vaikka olivat vihattu sekakansa. Apostolien tekoja on luettavat opetuskirjeiden valossa, ei niistä irrallaan.

        Kumma kun nuo lahkolaiset tulee tänne luterilaisten palstalle omia kokemuksia ja harhaisia selityksiään jakamaan. Näkeehän jokainen että ne eivät usko Paavalia


    • Anonyymi

      Kunhan se vauva nyt vain alakaisi sitä uskoaan tunnustamaan.

      vaikkapa vain tunti ennen papin saapumista ja sitten juuri ennen kastamistaan!

      • Anonyymi

        Ei se kykene uskoaan tunustamaan, mikä lienee selvää jokaiselle täysjärkiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kykene uskoaan tunustamaan, mikä lienee selvää jokaiselle täysjärkiselle.

        Niin sen luulis, että ne täysjärkiset kuitenkin tietävät että vauvalla on usko, eikö olekkin hilpeä oppi joillakin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sen luulis, että ne täysjärkiset kuitenkin tietävät että vauvalla on usko, eikö olekkin hilpeä oppi joillakin !

        Täysjärkiset kato lukee Raamattua. Hilpeämpi oppi on se, että Jumalan toiminnalla olisi ikärajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysjärkiset kato lukee Raamattua. Hilpeämpi oppi on se, että Jumalan toiminnalla olisi ikärajat.

        Ala sitten lukea sitä ja jätä se katkismus vaikka nilkuttavan pöydänjalan alle !

        mekon voit viedä vintille sinne isoisän olkihatun viereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala sitten lukea sitä ja jätä se katkismus vaikka nilkuttavan pöydänjalan alle !

        mekon voit viedä vintille sinne isoisän olkihatun viereen.

        Luen enkä näe ne siellä mitään ikärajoja. Ota sinä se mekkos ja mene vaikka pomppimaan.


      • Anonyymi

        Edellä kirjoittaa uudestikastajien, anabaptistien Pilkan henki. Tämä henki on heillä (lähes) kaikilla, joko avoimemmin tai sitten tyypillisesti valkoisenperkeleen lipevyyteen kätkettynä:

        1. Joh. 3:24
        Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

        1. Joh. 4:6
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä kirjoittaa uudestikastajien, anabaptistien Pilkan henki. Tämä henki on heillä (lähes) kaikilla, joko avoimemmin tai sitten tyypillisesti valkoisenperkeleen lipevyyteen kätkettynä:

        1. Joh. 3:24
        Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

        1. Joh. 4:6
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

        Eksytyksen henki on sellainen, joka tekee materiasta jumalallisen taikavoiman, kuten esim usko veteen uskomisen. Pakanauskonnoissa on juuri tallaista taikauskoa.Siksi vauvojen kastaminen on taikauskoa. Kirkko antaa vedelle yliluonnollisia ominaisuuksia kuten synnista puhdistamisen tai Pyhan Hengensaamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksytyksen henki on sellainen, joka tekee materiasta jumalallisen taikavoiman, kuten esim usko veteen uskomisen. Pakanauskonnoissa on juuri tallaista taikauskoa.Siksi vauvojen kastaminen on taikauskoa. Kirkko antaa vedelle yliluonnollisia ominaisuuksia kuten synnista puhdistamisen tai Pyhan Hengensaamisen.

        Eksytyksen henki on se joka kumoaa ne välineet jolla Jumala toimii. Raamatun mukaan Jumlala toimii välineillä Sanansa kautta. Uudestikastaminen on taikauskoa, joka ei perustu Jumalan Sanaan. Sekä Raamattu että alkukristityt uskoivat että kaste liittyy syntien anteeksiantoon ja Pyhään Henkeen. Tämän voi jokainen todeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksytyksen henki on se joka kumoaa ne välineet jolla Jumala toimii. Raamatun mukaan Jumlala toimii välineillä Sanansa kautta. Uudestikastaminen on taikauskoa, joka ei perustu Jumalan Sanaan. Sekä Raamattu että alkukristityt uskoivat että kaste liittyy syntien anteeksiantoon ja Pyhään Henkeen. Tämän voi jokainen todeta.

        Taas väärin.
        UT opettaa: Henki on se, joka eläväksi tekee."
        Ei siihen tarvita vettä eikä leipää. JUmala toimii Pyhän Hengen välityksellä suoraan ihmisen sydämessä eikä mikään ulkonainen materia korvaa sitä, vaikka materialistit niin kuvittelevatkin.
        Epäuskoinen ihminen tarvitsee näkyväistä materiaa, mutta se on epäjumalanpalvomista.
        Synnit saadaan anteeksi vain uskomalla Herraan Jeesukseen eikä millään taikatempulla:
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas väärin.
        UT opettaa: Henki on se, joka eläväksi tekee."
        Ei siihen tarvita vettä eikä leipää. JUmala toimii Pyhän Hengen välityksellä suoraan ihmisen sydämessä eikä mikään ulkonainen materia korvaa sitä, vaikka materialistit niin kuvittelevatkin.
        Epäuskoinen ihminen tarvitsee näkyväistä materiaa, mutta se on epäjumalanpalvomista.
        Synnit saadaan anteeksi vain uskomalla Herraan Jeesukseen eikä millään taikatempulla:
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!

        Taas väärin.
        Jumala toimii myös määräämiensä välineiden kautta. Vesi, veri ja Henki pitävt yhtä, sanoo Raamattu. Epäuskoinen ihminen ei usko Jumalan lupauksia. Synnit saadaan anteeksi vain uskomalla Jeesukseen ja saamalla kasteen, 1. Piet. 3:21.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas väärin.
        Jumala toimii myös määräämiensä välineiden kautta. Vesi, veri ja Henki pitävt yhtä, sanoo Raamattu. Epäuskoinen ihminen ei usko Jumalan lupauksia. Synnit saadaan anteeksi vain uskomalla Jeesukseen ja saamalla kasteen, 1. Piet. 3:21.

        Jumalan säätämien välineiden hylkääminen on epäjumalanpalvejusta, jota nuo uudestikastajat tuo inttäjäeksyttäjän johdolla harrastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan säätämien välineiden hylkääminen on epäjumalanpalvejusta, jota nuo uudestikastajat tuo inttäjäeksyttäjän johdolla harrastaa.

        1. Joh. 5:8 on tuo kohta, hienoa sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan säätämien välineiden hylkääminen on epäjumalanpalvejusta, jota nuo uudestikastajat tuo inttäjäeksyttäjän johdolla harrastaa.

        Jumala ei ole säätänyt mitään välineitä, jotka liukuhihnan tavoin pelastaisivat ihmisen. ilman tämän omaa tahtoa ja valintaa. Ainoastaan Pyhän Hengen vaikuttama usko pelastaa: Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen" Hebr 11
        Ja "Usko tulee KUULEMISESTA", eikä kasteesta.
        Toinen ihminen ei voi pelastaa toista, kirjoittaa Raamattu: "Häpeään joutuvat ne, jotka turvaavat ihmiseen"!
        Siksi koko vauvakasteteatteri on turhaa Jumalan edessä ja on vain kirkkolaitoksen keksimä juoni, jolla kirkkoon saadaan uusia jäseniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ei ole säätänyt mitään välineitä, jotka liukuhihnan tavoin pelastaisivat ihmisen. ilman tämän omaa tahtoa ja valintaa. Ainoastaan Pyhän Hengen vaikuttama usko pelastaa: Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen" Hebr 11
        Ja "Usko tulee KUULEMISESTA", eikä kasteesta.
        Toinen ihminen ei voi pelastaa toista, kirjoittaa Raamattu: "Häpeään joutuvat ne, jotka turvaavat ihmiseen"!
        Siksi koko vauvakasteteatteri on turhaa Jumalan edessä ja on vain kirkkolaitoksen keksimä juoni, jolla kirkkoon saadaan uusia jäseniä.

        Kyllä Jeesus asetti sekä kasteen että ehtoollisen, jossa meillä on näkyvä aine. Pyhä Henki toimii Sanan ja näiden välineiden kautta, kuten Johannes kirjeessään todisti. Se on totta että toinen ihminen ei voi pelastaa toista, Kristuksessa yksin on pelastus. Mitään vauvakasteteatteria ei ole olemassakaan vaan kristtyt kastsvat ihan kaiken ikäisiä ihmisiä samalla kasteella. Uudestikastaminen on lahkojen juoni saada jäseniä kristityistä suunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Jeesus asetti sekä kasteen että ehtoollisen, jossa meillä on näkyvä aine. Pyhä Henki toimii Sanan ja näiden välineiden kautta, kuten Johannes kirjeessään todisti. Se on totta että toinen ihminen ei voi pelastaa toista, Kristuksessa yksin on pelastus. Mitään vauvakasteteatteria ei ole olemassakaan vaan kristtyt kastsvat ihan kaiken ikäisiä ihmisiä samalla kasteella. Uudestikastaminen on lahkojen juoni saada jäseniä kristityistä suunnista.

        On se kumma kun pitää kieltää kaikki se mitä Raamattu opetta kasteessa. Olemme siinä haudattuina Kristuksen kanssa, herätetty, synnit pestään siitä pois ja annetaan Pyhä Henki ja saadaan siis Kristuksen hankkima pelastus joka tulee uskosta. Joillekin ei asiat ole vielä avautuneet Raamatusta. Ja sitten opetetaan vielä jossain paikoissa että ilman uskoakin voi olla otollinen Jumalalle, mutta tuo Heprealaiskirjeen kohta tosiaa kumoaa sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma kun pitää kieltää kaikki se mitä Raamattu opetta kasteessa. Olemme siinä haudattuina Kristuksen kanssa, herätetty, synnit pestään siitä pois ja annetaan Pyhä Henki ja saadaan siis Kristuksen hankkima pelastus joka tulee uskosta. Joillekin ei asiat ole vielä avautuneet Raamatusta. Ja sitten opetetaan vielä jossain paikoissa että ilman uskoakin voi olla otollinen Jumalalle, mutta tuo Heprealaiskirjeen kohta tosiaa kumoaa sen.

        Se on sama tyyppi joka riehuu kastepalstalla. En näe mitään järkeä siinä että hän tulee luterilaisuus-palstalle riitaa haastamaan ja harhaisia näkemyksiään jakamaan kun ne on niin selvästi sekä Raamatun ja alkukristittyjen uskon vastaisia. Hellareille on oma palstansa, menköön vauvakuumettaan potemaan sinne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma kun pitää kieltää kaikki se mitä Raamattu opetta kasteessa. Olemme siinä haudattuina Kristuksen kanssa, herätetty, synnit pestään siitä pois ja annetaan Pyhä Henki ja saadaan siis Kristuksen hankkima pelastus joka tulee uskosta. Joillekin ei asiat ole vielä avautuneet Raamatusta. Ja sitten opetetaan vielä jossain paikoissa että ilman uskoakin voi olla otollinen Jumalalle, mutta tuo Heprealaiskirjeen kohta tosiaa kumoaa sen.

        Kaste ja ehtoollinen eivät ole uudestisyntymisen välineitä, vaan ihminen tulle uskoon ja uudestisyntyy kun hän uskoo julistetun evankeliumin:
        "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!

        Sen JÄLKEEN uudestisyntynyt ottaa kasteen ja nauttii ehtoollista uskonsa vahvistamiseksi. Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vasteen, ne kastettiin... Ja he pysivät apostolien opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa"

        Annetaanko vauvoillekin ehtoollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ja ehtoollinen eivät ole uudestisyntymisen välineitä, vaan ihminen tulle uskoon ja uudestisyntyy kun hän uskoo julistetun evankeliumin:
        "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!

        Sen JÄLKEEN uudestisyntynyt ottaa kasteen ja nauttii ehtoollista uskonsa vahvistamiseksi. Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vasteen, ne kastettiin... Ja he pysivät apostolien opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa"

        Annetaanko vauvoillekin ehtoollista?

        Kaste on uudestisyntymisen väline. Kasteessa Paavalin mukaan meidät herätettiin eloon. Ja kasteessa alkaa uusi elämä. Synnymme uudesti vedestä ja Hengestä. Usko ei ole sama asia kuin uudestisyntyminen.

        Ehtoollinen taas ei ole uudestisyntymisen väline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste on uudestisyntymisen väline. Kasteessa Paavalin mukaan meidät herätettiin eloon. Ja kasteessa alkaa uusi elämä. Synnymme uudesti vedestä ja Hengestä. Usko ei ole sama asia kuin uudestisyntyminen.

        Ehtoollinen taas ei ole uudestisyntymisen väline.

        Kyllä Raamattu olisi nurinkurinen kirja jos kaste olisi uudestisyntyneille.


    • Kaste ja Pyhän Hengen saaminen ovat eri asioita.

    • Tässä Jeesus puhuu Pyhän Hengen saamisesta opetuslapsilleen. Valtava ihana lupaus niile jotka rakastavat Jeesusta.

      Joh.14:
      23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.
      24. Se, joka ei rakasta minua, ei pidä minun sanojani. Mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
      25. Tämän minä olen puhunut teille ollessani teidän luonanne.
      26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää minun nimessäni, opettaa teille kaiken ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen teille sanonut."

    • Tässä Pyhä Henki tuli ennen kuin nämä oli kastettu!!!

      Apt 10: 44. Pakanat saavat Pyhän Hengen
      Kun Pietari vielä tätä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka olivat sanaa kuulemassa.
      45. Kaikki ne uskovat, jotka olivat ympärileikattuja ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoiden päälle,
      46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari sanoi:
      47. "Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
      48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sitten he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

    • Anonyymi

      Johannes Kastajan todistus Jeesuksesta:

      "Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä"

      Pyhän Hengen kaste tarkoittaa juuri sitä että kasteessa saadaan Pyhä Henki. Toki Raamatussa on tapauksia, joissa Pyhä Henki on erilleen kasteesta ja näin voi yhä olla.

    • Anonyymi

      Mitä se sulle kuuluu?

    • Anonyymi

      Mitäs jos uskis alkaisit seksiorjakseni?

    • Anonyymi

      Kun ihminen haluaa tietää totuuden, niin hänen kannattaa lukea uutta testamenttia ja muodostaa käsityksensä raamatun opista. Raamattu on jumalan sanaa ja se on ainoa oikea oppi. On turhaa perehtyä luterilaisuuteen tai vedota helluntailaisuuteen.
      Jeesus on tie totuus ja elämä.
      Mitä tulee kasteeseen, niin raamattu opettaa selvästi, että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
      Jotkut sanovat, että kun perhekuntia kastettini, niin siellä oli myös sylivauvoja. Se on vain luuloja. Yhtä varmasti voidaan sanoa, että kaikki olivat niin vanhoja, että ymmärsivät uskon ja kasteen. Luulojen varaan emme voi rakentaa uskoamme jeesukseen.

    • Anonyymi

      Ajatelkaa jotkut suomalaiset ihan vakavissaan sanovat että vauvalla olisi usko !?

      nauraisin ääneen ellei kyseessä olisi niin vakava asia joka paljastaa kuinka taikausko ei ole mennyt kalevalan lukeneista mihinkään, siellä se jyllää edelleen jossain pään seutuvilla.
      varmaan pohjan akka lentää siitä otsoniaukosta piakkoin johonkin sisukselle.

      • Anonyymi

        Ajetelkaa, jotkut suomalöaiset sanovat, ettei lapsella voi olla Pyhää Henkeä eikä Jumala voi lajoittaa heille uskoa. Mutta Raamattu sanoo: " Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajetelkaa, jotkut suomalöaiset sanovat, ettei lapsella voi olla Pyhää Henkeä eikä Jumala voi lajoittaa heille uskoa. Mutta Raamattu sanoo: " Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa"

        Usko kyvyttömään Jumalaan on joillekin ominaista. Uskotaan että Jumala ei kykene toimimaan jos ihminen on ymmärryksen suuhteen vajavainen.


    • Eli asian lopputulema on siis se että luterilainen kirkko hyväksyy vapaankin suunnan kasteen uuden jäsenen kasteeksi. Toisinpäin se ei vaan jostain syystä mene niin. 🤓

      Räyhiksen hämmennysyritys epäonnistui jälleen. 🤓

      • Näin taisi käydä. Tämän vuoksi kannattaa aina tarkastaa ne oletuksensa, pitääkö ne paikkansa vai ei.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1926
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1613
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1451
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1442
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1076
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      986
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      121
      983
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      916
    Aihe